כך הפך הכותל המערבי לאתר המקודש ביותר ליהודים

מתי ואיך התחילו היהודים להתפלל בכותל המערבי?

1

מבט אל הכותל המערבי ואל הר הבית

הבקיאים במקורות היהודים יקראו את הכותרת השערורייתית שלעיל וימהרו לצטט את המדרש: "מעולם לא זזה שכינה מכותל המערבי". אבל אותם בקיאים יודעים ודאי כי הכותל המערבי שהזכירו חכמינו זכרונם לברכה לא היה אותו הקיר העצום שאנו מכנים כיום הכותל המערבי. כיצד הפך אם כן קיר התמך המערבי של הר הבית ההרודיאני לאתר הדתי־לאומי המקודש ביותר ליהודים ברחבי העולם?

1
נשים יהודיות עטויות שביסים מתפללות לפני הכותל המערבי. מתוך אוסף הגלויות, הספרייה הלאומית

נתחיל בהתחלה. כפי שהזכרנו, הכותל המערבי שלידו מתפללים היום הוא אחד מארבעת קירות התמך שבנה הורדוס מלך יהודה במסגרת הרחבת ושיפוץ מתחם הר הבית ובית המקדש שעליו. אם נזכיר עוד ציטוט אהוב של חז"ל, על בית המקדש ההרודיאני, נאמר: "מי שלא ראה בניין הורדוס לא ראה בניין נאה מימיו" (התלמוד הבבלי, מסכת בבא בתרא). בית המקדש הזה הגיע לסופו בשנת 70 הידועה לשמצה, כשלגיונות הרומאים שרפו אותו בזמן כיבוש ירושלים ודיכוי המרד הגדול.

כשכתבו חז"ל את דבריהם על הכותל המערבי, הם כנראה עדיין היו עדים לכותל המערבי האמיתי, זה של בית המקדש עצמו, שריד מרשים שככל הנראה נותר עומד על תילו אחרי השריפה הרומאית. הקיר הזה היה הקרוב ביותר לקודש הקודשים, והישרדותו הפלאית כנראה הוסיפה לתחושת היראה והקודש של המקום. על פי ההערכות הוא חרב סופית לכל המאוחר במאה השביעית, אז הקימו המוסלמים שזה מקרוב באו את כיפת הסלע באותו המקום. עוד נשוב אל הכותל האבוד הזה.

1
הכותל המערבי וירושלים מתוך מפת מקומות קדושים בארץ ישראל. לצפייה במפה המלאה לחצו כאן

אם כן, בשלב מסוים חרב כותלו המערבי של בית המקדש עצמו, ונותרנו עם הכותל המערבי של הר הבית. אבל כל מי שצפה פעם אל העיר העתיקה, ודאי הבחין שזהו לא הכותל היחיד של הר הבית שנשאר עומד על תילו. גם הכותל הדרומי והמזרחי ממפעל הבנייה האדיר של הורדוס עדיין קיימים, עדיין עומדים, ועדיין תומכים ברחבת הר הבית. רק הכותל הצפוני לא נשתמר במלואו. הכותל הדרומי והמזרחי שולבו למעשה בחומת העיר העתיקה עצמה. שער הרחמים המפורסם, שממנו עתיד להיכנס לירושלים משיח צדקנו, נפער בכותל המזרחי.

ואכן, עדויות של נוסעים שביקרו בארץ ישראל עוד בתקופה הביזנטית לא מעידות דווקא על תפילות מצד מערב של הר הבית. התייר האלמוני מבורדו שביקר בארץ ישראל בשנת 333 מעיד כי יהודים עוד עלו אחת לשנה (ככל הנראה ב-ט' באב) אל הר הבית, "ויבכו ויקוננו אצל אבן אחת שנשארה מבית מקדשם וימשחו אותה בשמן". האם זוהי אבן השתייה? על כל פנים, בין שמסיבות הלכתיות ובין שעקב התנגדות השליטים, הפסיקו יהודים לעלות אל ההר עצמו והסתפקו בביקורים סביבו.

1
תפילה בכותל המערבי. מתוך אוסף הגלויות, הספרייה הלאומית

עדויות מאוחרות יותר אומנם מזכירות את הכותל המערבי, אך לאו דווקא את מקום התפילה הנוכחי המוכר לנו כיום. טקסט מן הגניזה הקהירית שנכתב במאה ה-11 מזכיר אומנם תפילה ליד כותל המערב, אך צפונה יותר, ממש מול קודש הקודשים החרֵב. הנוסע היהודי המפורסם בנימין מטודלה מן המאה ה-12 מזכיר את הכותל המערבי בשמו, טוען כי יהודים מתפללים בו, אך גם קובע בו את שער הרחמים – שכזכור ממוקם בכלל בכותל המזרחי. לכך יש להוסיף את העובדה שהקהילה היהודית בירושלים כמעט שהוכחדה בתקופת ביקורו של בנימין, ועל כן לא סביר שאכן ראה במו עיניו יהודים מתפללים שם.

1
הכותל מעטר מפה של ירושלים מן המאה ה-19. רק מפות מעטות של העיר הראו באופן בולט את האתר החשוב, משום שרובן נהגו להציג את העיר במבט מן המזרח. לצפייה במפה המלאה לחצו כאן

נוסעים אחרים בני אותה תקופה מזכירים אומנם את הכותל המערבי, אך לא מציינים את מנהג התפילה במקום. חלקם אף מציינים כיצד הכותל עומד לבדו, כלומר אין מי שיבוא לחזות באבניו. במאה ה-14 כתב אשתורי הפרחי, גיאוגרף מפורסם אחר של ארץ ישראל, על תפילות של יהודים בכל כתלי הר הבית שאליהם הצליחו להגיע, ללא העדפה מסוימת דווקא לזה שממערב. התיאור הזה מחוזק בכתובות שחרטו עולי הרגל על הכתלים השונים (כולל על הכותל המערבי) – מנהג נפוץ בעבר בקרב מבקרים באתרים קדושים.

1
גברים ונשים מתפללים בכותל, אמצע המאה ה-19. צילום: פליקס בונפיל

רק במאה ה-17 מתחילות להופיע עדויות מובהקות על תפילת יהודים במקום. בתחילה זוהי רק תפילת יחיד, ולאט לאט, בחלוף השנים, מתרבים הדיווחים על התפילות שהפכו גם לתפילות בציבור. בתחילה היו אלו תפילות מיוחדות של ט' באב, ובהמשך אתר תפילה כללי שתפס מקום בליבותיהם של כלל היהודים. מה חיזק את מעמדו של הכותל המערבי על פני שאר קירות התמך של ההר הקדוש? נראה ששתי סיבות עיקריות. האחת, היא אותו כותל מערבי שהוזכר בדברי חז"ל. גם אם חל בלבול בזיהוי הכותל המדובר, הכותל המערבי הנוכחי הוא אכן עדיין הנקודה הקרובה ביותר לקודש הקודשים, שהעלייה אליו נאסרה בשלב מסוים. הסיבה השנייה היא אולי פרוזאית יותר: באמצע המאה ה-15 עזבו היהודים את שכונתם שעל הר ציון והתיישבו במקום חדש, הפינה הדרומית־מזרחית של העיר העתיקה, היא הרובע היהודי של ימינו. הקרבה היתרה של הרובע החדש אל הכותל המערבי סייעה מאוד להפיכתו לאתר התפילה המועדף על היהודים הירושלמים. רעידת אדמה שאירעה במאה ה-16 כנראה סייעה לחשוף חלקים נוספים של הכותל ואפשרה את יצירת מקום התפילה המוכר לנו כיום. נראה שאפשר לקבוע את התקדשותו הבלעדית של הכותל המערבי למאה הזאת.

1
תפילה בכותל, תחילת המאה ה-20. ניתן לראות את הכתובות החרוטות על הקיר. צילום: צדוק בסן, מתוך ארכיון משה דוד גאון

זהו סיפורו של האתר הדתי־לאומי החשוב ביותר ליהדות של ימינו. כך הפך הקיר לַסמל בה"א הידיעה של געגועי היהודים לציון. וזהו הסיפור שסיפרו נציגי היישוב היהודי בארץ ישראל לועדת החקירה הבריטית שהוקמה בעקבות מאורעות תרפ"ט, שפרצו בעקבות סכסוך על התפילה בכותל. ואגב, מה לגבי הפתקים? נראה שזהו מנהג "חדש" יותר, שהתפשט רק במאה ה-19, והשתרש סופית בעקבות האיסור הבריטי על חריטת שמות על הכותל, נוהג שכבר אינו מקובל בימינו. גם מנהגי תפילה אחרים בכותל השתנו במרוצת השנים: היום, למשל, לא מקובל בקרב הזרם האורתודוקסי תפילה שגברים ונשים יתפללו בסמוך ליד הכותל, כפי שהייתה נהוגה בתקופה העת'מאנית. מתברר, שהמנהגים שנראים לנו כה נצחיים אומנם נשענים על מסורות ארוכות שנים, אבל גם הם משתנים לעיתים.

 

כתבות נוספות

הצצה לירושלים של המאה ה-19

רישומים נדירים: דוש מתעד את שחרור ירושלים

האם חד גדיא הוא שיר הילדים הראשון?

כשאלהים אמר בפעם הראשונה יהי אור

נתן זך מצטרף לדיון תלמודי אסור. מי נברא קודם: השמיים, הארץ או אולי האור?

המשורר נתן זך. צילם: מוטי קיקיון

כְּשֶׁאֱלֹהִים אָמַר בַּפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה

יְהִי אוֹר!

הוּא הִתְכַּוֵּן שֶׁלֹּא יִהְיֶה לוֹ חָשׁוּךְ,

הוּא לֹא חָשַׁב בְּאוֹתוֹ רֶגַע עַל הַשָּׁמַיִם,

אֲבָל הָעֵצִים כְּבָר הֵחֵלּוּ מִתְמַלְּאִים בְּמַיִם

וְצִפֳּרִים קִבְּלוּ אֲוִיר וָגוּף.

 

אָז נָשְׁבָה הָרוּחַ הָרִאשׁוֹנָה

אֶל עֵינֵי אֲדוֹנֵנוּ

וְהוּא רָאָה אוֹתָהּ בְּמוֹ עֵינֵי עָנָן כְּבוֹדוֹ

וְחָשַׁב כִּי טוֹב.

הוּא לֹא חָשַׁב בְּאוֹתוֹ רֶגַע

עַל בְּנֵי הָאָדָם,

בְּנֵי אָדָם לָרֹב.

 

אֲבָל הֵם כְּבָר הִתְחִילוּ לַחְשֹׁב עַל עַצְמָם

בְּלִי אֵלִים

וּכְבָר הֵחֵלָּה מִתְרַקֶּמֶת בְּלִבָּם

מְזִמָּה עַל מַכְאוֹב.

כְּשֶׁאֲדוֹנֵנוּ חָשַׁב בִּתְחִלָּה עַל הַלַּיְלָה

הוּא לֹא חָשַׁב עַל שֵׁנָה.

 

כָּךְ, כָּךְ אֶהְיֶה מְאֻשָּׁר,

אָמַר בְּלִבּוֹ הָאֱלֹהִים הַטּוֹב.

אֲבָל הֵם כְּבָר הָיוּ לָרֹב

אֱלֹהִים הַטּוֹב.

 

האדם, שהכריז על עצמו כעל נזר הבריאה, קורא משפט כמו "בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ" וכבר פוקעת סבלנותו. מתי יגיעו אליי? הוא דורש לדעת. מתי אני נכנס לסיפור? את השיר "כשאלהים אמר בפעם הראשונה" הקדיש המשורר נתן זך לשאלה מסוג אחר: למה התכוון אלהים באומרו "ויהי אור", ולא פחות חשוב מכך – מה הייתה התוצאה של המשפט התמים הזה?

בריאת העולם בהגדת סרייבו

 

אין כל קושי להוכיח כי אין "ראשית" במעשיהם וביצירתם של בני האדם. כל יצירה, מעשה או אמירה נבנים על נדבך קודם, ארוגים ברשת בלתי ניתנת להתרה של קודם ומאוחר. יוהאן גוטנברג לא המציא את הדפוס יותר משהסינים הקדומים המציאו אותו. האחים רייט שיפרו ושיכללו רעיונות קודמים בתעופה. העובדה הזאת עומדת בניגוד גמור למעשי האל, וכבר במשפט הראשון של ספר בראשית יוחדה היצירה האלהית במילה משלה – בריאה. בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ, והארץ שהייתה תוהו והחושך שהוטל על פני תהום חיכו לאור, ומאוחר יותר לעיניים רואות שישמשו עדות לחידוש הגמור הזה.

כמה אלפי שנים לפני שירו של זך, שפורסם לראשונה בשנת 1960, וגם חכמי התלמוד נחלקו ביניהם לגבי הדרך הנכונה להבין את הפתיחה של ספר בראשית. בפרק ב' של מסכת חגיגה במשנה אנחנו מוצאים איסור לעסוק ב"מעשה בראשית", שם קוד לבריאה שקדמה לבריאת האדם. שם נכתב כי:

אֵין דּוֹרְשִׁין בַּעֲרָיוֹת בִּשְׁלֹשָׁה,

וְלֹא בְּמַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית בִּשְׁנַיִם.

וְלֹא בַּמֶּרְכָּבָה בְּיָחִיד,

אֶלָּא אִם כֵּן הָיָה חָכָם וּמֵבִין מִדַּעְתּוֹ.

 

ומיד לאחר מכן נכתב,

כָּל הַמִּסְתַּכֵּל בְּאַרְבָּעָה דְּבָרִים, רָאוּי לוֹ כְּאִלּוּ לֹא בָּא לָעוֹלָם:

  1. מַה לְּמַעְלָה,
  2. מַה לְּמַטָּה,
  3. מַה לְּפָנִים,
  4. וּמַה לְּאָחוֹר.

וְכָל שֶׁלֹּא חָס עַל כְּבוֹד קוֹנוֹ, רָאוּי לוֹ שֶׁלֹּא בָּא לָעוֹלָם:

 

בהיכרותנו עם הנפשות התלמודיות, אנו יודעים שאין דבר שאהבו חכמינו יותר מלהפר איסור דרשני שהם עצמם קבעו, ובאותה מסכת ובאותו הפרק אנחנו מוצאים דיון נרחב בסוגיית בריאת העולם, הוא "מעשה בראשית". בית שמאי ובית הלל, למשל, התווכחו ביניהם לגבי הסדר הנכון של הבריאה, והקדישו זמן ואנרגיה פרשנית לשאלה "האם נבראו קודם השמיים או הארץ?". בניסיון ליישב את הסתירה שבין הכתוב 'בראשית ברא אלהים את השמים ואת הארץ' לבין הכתוב 'ביום עשות ה' אלהים ארץ ושמים' נדרשו שני הבתים לפסוק שלישי ומכריע. בית שמאי, שהאמין שהשמיים נבראו תחילה, שלף מישעיה את הפסוק 'השמים כסאי והארץ הדום רגלי' וטען שבכך המלך עושה לעצמו כיסא 'ואחר כך האיפופודין'. בית הלל, שחשב שדווקא קדמה הארץ לשמיים, לקח גם הוא מישעיה את 'אף ידי יסדה ארץ וימיני טפחה שמים' והמשיל את האל 'למלך שבנה פלטין, משבנה תחתית ובנה העלית'.

חכמים אחרים חיפשו את היסודות מהן עוצב העולם. הם פירשו את קיומו של ה"תוהו ובוהו" – שבתנ"ך הוא המצב שבו נמצאת הארץ עם בריאתה – כחומר בראשתי שקדם לבריאת העולם ושממנו עיצב אלהים את עולמו. הקריאה המפתיעה הזו עוררה שלא במפתיע אי נוחות רבה בקרב מתנגדיהם שדרשו, וכי איך יכול האל המושלם לברוא את עולמו מחומרים פסולים? והיו חכמים שפירשו את תיאור זמני הבריאה ב"ויהי ערב, ויהי בוקר" בכך שקדמו ערבים ובקרים רבים ליום הראשון המתואר בבראשית. בזמנים אבודים אלו, האמינו, ברא האל עולמות והחריבם כדרך אמן יוצר טיוטות עד לגרסה סופית ושלמה. איך עשה זאת? ספר הזוהר מנסח את הרעיון הזה בצורה קולעת ותמציתית: איסתכל באורייתא וברא עלמא, לאמור: הסתכל בתורה וברא את העולם.

את הפרשנות הרלוונטית ביותר לעניינו, והמתאימה ביותר ברוחה לשירו של זך, הגה מי שנחשב לאחד מגדולי אמוראי בבל, רב יהודה בן המאה השלישית. לדעת ר' יהודה לא השמיים ולא הארץ נבראו ראשונים:

ר' יהודה אומר, האור נברא תחילה, (משל) שביקש לבנות פלטין, והיה אותו מקום אפל. מה עשה? הדליק נרות ופנס לידע.

רב יהודה ממשיל את האל לאדריכל המבקש לבנות פלטין [= ארמון], ולשם כך "מדליק נרות ופנס לידע". מכאן קובע רב יהודה שהאור הוא אחד מיסודות העולם, וכנראה שגם הבסיסי שבהם: "היאך קובע תימיליאוס [= יסוד], כך האור נברא תחילה". כי איך אפשר לברוא משהו שלא רואים? המשורר הצעיר נתך זך, שהכיר ונמשך למסורת ישראל אבל בהחלט שלא הרגיש מחויב לאיסוריה, החליט לכתוב שיר שעוסק בדיוק באותו רגע מסוים בבריאת העולם, רגע הדלקת האור.

השיר הופיע לראשונה בספר שיריו השני של זך, "שירים שונים" (שיצא תחילה בהוצאה פרטית ולאחר מכן בהוצאת הקיבוץ המאוחד), שראה אור בשנת 1960. מתוך השיר ניתן להבין שחוסר האונים שייך לאל ולא לאדם; הוא הרי בסך הכל רצה להדליק את האור ולהביט בבריאה. אבל מרגע שאפשר לראות, אפשר גם להתפרע ולפרוץ גדר, וזה בדיוק מה שעושים בני האדם בשיר. הטעות הגורלית של האל היא שהוא שכח מבני האדם, והם בתמורה שכחו ממנו, ולמעשה – דמיינו עולם בלי אלים.

את השיר הלחין וביצע מתי כספי באלבומו הראשון שיצא לאור במאי 1974. את כל הלחנים באלבום הלחין כספי. הוא ניגן בכל הכלים (פסנתר, גיטרה אקוסטית, גיטרה פאז, גיטרה חשמלית, גיטרה לסלי, גיטרה בס, אורגן, מלוטרון, כלי הקשה, סינטיסייזר, ויבראפון), שר את קולות הרקע, והפיק ועיבד בעצמו את האלבום. יש המספרים שאפילו סייע בתפעול הציוד החדש של אולפני טריטון שהיו אז בימיהם הראשונים. "כשאלהים אמר בפעם הראשונה" שהופיע באלבומו הראשון של כספי היה למעשה חידוש. גרסה מוקדמת של השיר יצר כספי כבר בשנת 1972 כחלק משיתוף הפעולה שלו עם שלמה גרוניך, שיתוף פעולה בשם "מאחורי הצלילים". את "כשאלהים אמר בפעם הראשונה" הלחין כספי עבור ערב שירי משוררים הראשון של גלי צה"ל שבו השתתפו הוא וגרוניך.

מלבד "כשאלהים אמר בפעם הראשונה", כיכב בין עשרת שירי האלבום הסולו הראשון של כספי שיר נוסף של זך, "איך זה שכוכב" שהתפרסם שנתיים קודם לכן בביצועה של תיקי דיין ובלחן של כספי. בריאיון שהעניק נתן זך לאהוד מנור המנוח בשנת 1995, לרגל זכייתו של זך בפרס ישראל, סיפר המשורר לפזמונאי על הפעם הראשונה ששמע את העיבוד של כספי ל"כשאלהים אמר בפעם הראשונה":

"אני חזרתי לחופשת מולדת מאנגליה אחרי הרבה שנים שלא הייתי כאן ונסעתי ברכבת לחיפה ואיזה חייל החזיק רדיו. זה דבר שאני מאוד לא אוהב בדרך כלל. הוא ניגן בקולי קולות איזה שיר, בקולי קולות.

אני כמובן לא הכרתי את השיר מכיוון שלא הייתי כאן כשזה הולחן. ובשלב מסוים פקעה סבלנותי, וניגשתי אליו ואמרתי לו "אולי אתה יכול או להנמיך את זה או – תעשה לי טובה, תכבה את זה".

אז הוא אמר לי, יש לך משהו נגד נתן זך?

זאת הפעם הראשונה שנתקלתי בשיר מולחן שלי".

מאז, סיפר זך באותו הריאיון, שינה את דעתו לטובה על השיר המולחן, למרות שהמשיך להאמין שלא מדובר בשיר שנועד להיות מולחן. מרבית השירים של זך, הכתובים בריתמוס חופשי, מציבים אתגר למוזיקאי המבקש להלחין להם מנגינה מתאימה. "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" מציב אתגר מיוחד, וכיוון שגדלנו על השיר המופלא הזה, אנו יודעים שמתי שכספי עמד בו בגאון.

 

לקריאה נוספת:

יוסף דן, תולדות תורת הסוד העברית, כרך א' (מרכז זלמן שזר, 2008)

 

כתבות נוספות:

וַתּקרא | ליאת קפלן קוראת את "רגע אחד" של נתן זך

ה"הרקולס" של התלמוד: על דמותו של ריש לקיש

"הִנָּךְ יָפָה רַעֲיָתִי וְשִׁפְתוֹתַיִךְ חוּט שָׁנִי": עידן רייכל פוגש את שיר השירים

ה"הרקולס" של התלמוד: על דמותו של ריש לקיש

נהוג לומר על יהודים שהם טובים בעיקר בפלפול ובלמדנות, אבל כבר בתלמוד מסופר על חכם גדול אחד שהיה ידוע גם בכוח שריריו

1

מתוך הקומיקס "בבא באורות" מאת שי צ'רקה, שהופיע בעיתון "אותיות וילדים"

בסרט "טיסה נעימה" מבקשת אחת הנוסעות משהו קליל לקריאה. בתגובה, מציעה לה הדיילת לעיין בעלון שכותרתו "אגדות ספורט יהודיות מפורסמות". כן, האמריקנים אוהבים לצחוק על חוסר המסוגלות היהודית – לכאורה – בתחומי הספורט. אבל גם אלפי שנים לפני עמרי כספי, ירדן ג'רבי, לינוי אשרם וערן זהבי, עוד לפני "יהדות השרירים" של מקס נורדאו, ועל אף שניתן לטעון שיהודים העדיפו תמיד את הלימוד על פני הפעילות הגופנית – היו יהודים שריריים. היו גם כאלה (לפחות על פי האגדות והמדרשים) שעשו גם וגם, למשל האמורא רֵיש לקיש.

אבל מה לי כי בחרתי לעסוק דווקא בדמותו של ריש לקיש? והרי יש ודאי הרבה סיפורים מעניינים ודמויות גדולות המתוארות בספרי התלמוד, הבבלי והירושלמי. אבל בין כולם, דמותו של ריש לקיש בולטת לעין וחריגה בנוף. "סיפור המקור" שלו אינו סטנדרטי.

1

ראשית כל, שמו. באחדים מסיפורי הגמרא מסופר כי שמו הוא למעשה רבי שמעון בן לקיש. אם כך מה פירוש "רֵיש לקיש"? רֵיש בארמית פרושו "ראש". הפרשנים נחלקו בשאלה מהי משמעות השם. על פי סברה אחת, לקיש הוא שמה של עירו של רבי שמעון האמור (לכיש), ותוארו "ראש לקיש" ניתן לו משום שהיה ראש חכמיה. טענה אחרת מוצאת את מקור השם המשונה דווקא בטעות העתקה: רבי שמעון הוא בראשי תיבות ר"ש, וייתכן שבאחת מהעתקות כתב היד סימן הגרשיים הפך בטעות לאות י', וכך נתקבל השם "רֵיש".

מה עוד מספרת לנו הגמרא על ריש לקיש? בתלמוד הבבלי, בניגוד למסורות הארץ־ישראליות המובאות בתלמוד הירושלמי, אנחנו שומעים טון ביקורתי יותר כלפי ריש לקיש. שם מדגישים את עברו המפוקפק לכאורה של האמורא. נדגיש, כי רוב האמור כאן הוא מידע משוער בלבד, המבוסס על אמירותיו של לקיש ועל הפרטים המועטים המסופרים עליו – וחלקם ודאי אגדתיים. על פי המסופר, נולד ריש לקיש ככל הנראה למשפחת חכמים בעיר ציפורי, אבל מסיבות שאינן מפורטות חל שינוי דרמטי בחייו: במקום להפוך לתלמיד חכם כמתבקש, מכר עצמו רבי שמעון בן לקיש ל"לודיים".

1
מתוך הקומיקס "בבא באורות" מאת שי צ'רקה, שהופיע בעיתון "אותיות וילדים"

מי הם הלודיים? גם כאן אנו נדרשים לפרשנות, משום שהטקסט התלמודי אינו טורח לפרט. חלק מהפרשנים בחרו בפרשנות "פשטנית" שלפיה מדובר באנשי ארץ לוד שבטורקיה. רש"י טען שמדובר באוכלי אדם. לפי הפרשנות המעניינת יותר, מכר עצמו ריש לקיש בכלל ללודרים. פותרי ופותרות התשבצים מבין הקוראים ודאי יודעים שאלו הם גלדיאטורים המתמחים בלחימה בחיות טרף, על פי המילה הלטינית למקצוע האכזרי.

1
מתוך הקומיקס "בבא באורות" מאת שי צ'רקה, שהופיע בעיתון "אותיות וילדים"

בסופו של דבר ביקש ריש לקיש להימלט מציפורני האריות שבזירה ולהפסיק לעסוק במקצוע שבו לא נהנה מביטוח מנהלים. על כך מספר התלמוד (מסכת גיטין, מ"ז, א') סיפור נאה המדגיש את כוח הזרוע יוצא הדופן שבו ניחן ריש לקיש. על פי הסיפור, נהוג היה בקרב אותם לודיים להעניק לאיש שבידיהם בקשה אחרונה ביומו האחרון לפני שיומת. ריש לקיש הביא איתו מבעוד מועד שק ובו אבן גדולה, וביקש מהם להכות אותם "מכה וחצי". במכה הראשונה מת רק אחד מהלודיים, והאחרים נראו כמגחכים על המכה "החלשה". ריש לקיש בזעמו אמר להם: "מדוע אתם צוחקים? יש לי עוד חצי מכה", והרג את כולם.

1
מתוך הקומיקס "בבא באורות" מאת שי צ'רקה, שהופיע בעיתון "אותיות וילדים"

בתלמוד הירושלמי מופיעים עוד סיפורים רבים שמפארים את כוחו ואומץ ליבו של ריש לקיש. בסיפור אחד, למשל, הוא מציל חכם אחר מידי חוטפיו. בסיפור אחר הוא מחזיר ממון שנגנב לבעליו. לצד זאת, הוא מתואר כחכם גדול – אחד מגדולי החכמים בהיסטוריה היהודית. על כוחו בבית המדרש נאמר שהיה "עוקר הרים וטוחנם זו בזו".

1
מתוך הקומיקס "בבא באורות" מאת שי צ'רקה, שהופיע בעיתון "אותיות וילדים"

התלמוד מספר עוד על חייו של ריש לקיש וטוען שהוא היה גם לִסְטים – עוד מילה ידועה מתשבצים שמשמעותה שודד דרכים. על פי המסופר היה ריש לקיש ראש כנופיית שודדים למשך תקופה מסוימת עד לחזרתו בתשובה. באחד הסיפורים המפורסמים על ריש לקיש ועל חברו הטוב ר' יוחנן, מתוארת אותה חזרה בתשובה: ריש לקיש הפוגש בר' יוחנן הרוחץ בנהר הירדן משתכנע להפנות את כוחו הרב ללימודי התורה, ור' יוחנן מציע לו בתמורה גם להינשא לאחותו. בעיניים מודרניות נראה שסיפור החזרה בתשובה הזה מעט מפוקפק, משום שלקיש מקבל עליו כאן תמורה. אך בכך לא נגמר הסיפור.

1
מתוך הקומיקס "בבא באורות" מאת שי צ'רקה, שהופיע בעיתון "אותיות וילדים"

בעת דיון הלכתי על טומאתם של סכינים נחלקים בדעתם ריש לקיש ורבי יוחנן (חברו של לקיש, ראש ישיבת טבריה והבכיר מהם במעמדו ההלכתי). רבי יוחנן שרגז על המחלוקת השיב ללקיש: "לסטים בליסטיותו ידע" (כלומר: מי שהיה שודד ולוחם, ודאי יודע דבר בנוגע לסכינים). ריש לקיש נעלב מאזכור חטאיו ונפל למשכב כתוצאה מריב זה. רבי יוחנן סירב לסלוח לו, עד שבסופו של דבר ריש לקיש מת.

כך בא לידי סיום סיפורו של ריש לקיש, דמות שנויה במחלוקת בנוף התלמודי. הפופולריות של התלמוד הבבלי, הגמרא, הבטיחה שהחכם והשרירן התלמודי יישמר בזיכרון הקולקטיבי היהודי בעיקר כשודד שחזר בתשובה, בעוד שבמסורות הארץ ישראליות המובאות בתלמוד הירושלמי הוא מוצג באופן חיובי יותר. דמותו יוצאת הדופן וידידותו עם רבי יוחנן סיפקו השראה למשוררים העבריים המודרניים וגם, כפי שניתן לראות בתמונות המצורפות לכתבה זו, ליוצרי קומיקס ישראליים בני זמננו. החכם הלמדן שהיה ידוע גם בכוח שריריו עורר אם כן גם את סקרנותנו שלנו – ואנו מקווים שהצלחנו לעורר גם את סקרנותכם.

אנו מודים מאוד לשי צ'רקה, שאיורים מתוך ספרו העתיד לצאת בקרוב מעטרים את הכתבה הזו. ריש לקיש מככב בפרקים האחרונים בסדרת הקומיקס "בבא באורות" שיצר צ'רקה, ומתארת את קורותיו של בבא, יהודי החי בתקופה האמורה. פרקים אלו, כאמור, עתידים להתפרסם כספר בקרוב. ספרים נוספים בסדרה כבר ראו אור.

 

לקריאה נוספת

אדמיאל קוסמן, "רבי יוחנן וריש לקיש: דמות האל בבית המדרש – 'גבריות' מול 'נשיות'", מסכת גברים: רב והקצב ועוד סיפורים, עמ' 51-34, הוצאת כתר, 2002

מרדכי מרגליות (עורך), ריש לקיש, אנציקלופדיה לחכמי התלמוד והגאונים, כרך ב, עמ' 320-318, הוצאת יבנה וספרי חמד, 2006

 

כתבות נוספות

כך הפך לימוד "הדף היומי" למסורת

המתאגרף היהודי-רומני שנאבק בכל כוחו למען מולדתו, רק כדי לגלות שאין הוא רצוי בה עוד

אל תתעסקו עם זישה ברייטבארט

לשחק כדורגל בעברית

שמרו את התאריך: ישראל ואלוהים באים בברית הנישואים

הכתובה המיוחדת של חג שבועות הקושרת את עם ישראל לאביהם שבשמיים

"הכתובה שבין ישראל לאביהם שבשמים", מתוך אוסף גרשום שלום, הספרייה הלאומית

בחג מתן תורה אנחנו חוגגים את הברית שכרת אלוהים עם ישראל במעמד הר סיני. כתובה נדירה של חסידות סיגט-סאטמר, שאותה מצאנו באוסף גרשם שלום לקבלה וחסידות, מבטאת את אותה ברית כחוזה נישואים בין אלוהים לבין עם ישראל. הכתובה מקבלת חיזוק ותוקף מחדש בכל חג מתן תורה בבתי כנסת ברחבי העולם, והפריט שבספרייה מעניין במיוחד.

"הכתובה מיוחדת מאוד, ולא סתם – עוד קוראים בה עד היום", מספר ד"ר צבי לשם, מנהל אוסף גרשם שלום. "מדובר בכתובה שנועדה לקשור בקידושין את השם עם עם ישראל. את הכתובה נוהג החזן להקריא בבית הכנסת בערב שבועות – ותוך כדי אפשר לצפות בהתרגשות גדולה. אני בעצמי הקראתי את הכתובה בשבועות, כרב הקהילה באפרת, ואני זוכר כמה אחזה בי ההתרגשות".

דווקא אחת הכתובות הכי מעניינות הסתתרה לה באוסף גרשם שלום

את הכתובה חיבר במאה ה-16 אחד הפייטנים והמשוררים העבריים הגדולים – ישראל נג'ארה. היא מתארת את שני הצדדים הבאים בברית הנישואין: "מהצד האחד יחיד ומיוחד בורא כל חכם קדמון עילות העילות וסיבות הסיבות העומד מצד עצמו עצם כבודו שאין לשער ולדמות, פשוט בתכלית הפשוטות עד א"ס ועד אין חקר" – הכוונה כאן היא כמובן לקדוש ברוך הוא. ישראל מתוארת ככלה קדושה בלבן, בטקסט יפיפה ומחמיא: "ומצד השני כנסת ישראל כלה קרואה בנעימה עטרת תפארת מטרוניתא דישתא עלמיתא קדישתא שפירתא, יפה כלבנה ברה כחמה זוהר זריק ניצוצין ומבהיק כברק לעינים בת מלכים יוחסי ארץ …והיא מעוטרת ומהודרת, ובכתר מלכות העומדת מצד עצמה עצם אלהות".

בכתובה תמצאו את שטר האירוסין והתנאים ש"בין ישראל לאביהם שבשמים" שאותו קוראים בערב החג, ואת שטר הכתובה שאותו קוראים ביום השני (בחו"ל) – אבל לא רק: "והוספנו שני הוספות נכבדות ויקרות" – בסוף הכתובה צורפו עוד שני קטעי עיון, תוספת לטקסט המקורי:

'סדר כתובה דאירכתא' – הוא טקסט פורמאלי המסדיר את נושא אבידת הכתובה. לפי ההלכה גבר ואישה אינם יכולים לחיות יחד ללא כתובה, וכיוון שלפי הטקסט לאבד אחת היה די שכיח, הטקסט מספק הוראות בירוקרטיות לחידוש הכתובה, להמשך החיים המשותפים.

מה אתם יודעים, מסתבר שכתובות הולכות לאיבוד כל הזמן…

עוד תוספת מפתיעה לטקסט המקורי תמצאו ממש בסוף, בקטע האחרון, תחת הכותרת: 'מעשה נוראה ונפלאה'. מדובר במעשייה או משל, שלפי הכתוב מצווה לספר אותו לאנשי תורה, מלומדים וסופרים. הכתובה המדוברת על שתי תוספותיה הודפסה בשנת תרע"ג, בפיעטריקוב שברוסיה.

שתי התוספות המאוחרות האלו בסוף החוברת הן דרך נוספת לחזק את תוקפה של הכתובה ורשמיותה. היא המחזקת את הקשר המקודש בין השם לבני עמו, ומקבלת נופך נוסף של רצינות. בחירתו של ישראל נג'ארה לנסח את הברית בצורת חוזה החתונה אינה מקרית, כפי שמרחיב צבי: "מנהג סיגט-סאטמר לקרוא בטיש בבית הכנסת בליל החג בהתרגשות רבה ויש להשתדל להתרכז ולהרגיש שאנחנו בחתונה, להרגיש כמה ה', החתן, אוהב את כלתו – אנחנו, עם ישראל, וגם לשים לב להתחייבויות שלנו, הכלה, כלפי ה'".

המעשייה החותמת את הספר – 'מעשה נוראה ומופלאה'

ואכן, הרב יונתן בנימין בוכינגער מניו-יורק הניח את השורה התחתונה של הכתובה: "על כל הא דכתב ומפורש לעיל שקבל עליו לפרנס כנסת ישראל בפרנסה טובה בלי שום הפסק ובלי שום מניעה בעולם הן פרנסה רוחני והן פרנסת הגשמי" – או במילים אחרות: הקדוש ברוך הוא אחראי עלינו, הוא ישמור עלינו ועל ששלנו לנצח נצחים.

לכן זהו לא צירוף מקרים שקוראים את חוזה הנישואים שלנו עם אלוהים דווקא בשבועות. אנחנו מאשררים ומתקפים מחדש את החוזה שקיבלנו במעמד הר סיני: ניקח על עצמנו את התורה והמצוות. ואתה – אתה רק שמור נא עלינו.

אז שיהיה חג שמח והרבה במזל טוב.

מקודשת מקודשת מקודשת!

תודה לד"ר צבי לשם, מנהל אוסף גרשום שלום לקבלה וחסידות על הסיוע בהכנת הכתבה.

 

כתבות נוספות

כך גייסה הציונות את חג השבועות

לא רק חלב: המנהגים האחרים של חג השבועות

חג השבועות ומלחמות המים של יהודי מרוקו