עיניים שושנים: מדוע פניך מכוסות פרחים?

תעלומת תצלומי נשות ארץ הקודש שכיסו את פניהן בבד צבעוני ופרחוני

Jewish Women in Street Costume, Felix Bonfils, 1865-1885

זהו סיפור שמתחיל בחופן זעיר של תצלומים של נשים ללא פנים. את התמונות אספתי בשנתיים האחרונות מארכיונים הסטוריים העוסקים בתקופה העותמנית והמנדטורית במסגרת עבודתי כתחקירנית ויזואלית. בכל פעם שאישה כזאת צצה מול עיני בארכיון, נאלצתי לעצור ולחשוב: מי את? האם התלבשת לבד? מדוע פנייך מכוסות פרחים? מדובר בשישה תצלומים של שלוש עשרה נשים שהציתו את דמיוני ואז נשכחו, עד שסרט משנת 1918 בא והפיח בתעלומה רוח חיים מחודשת.

מהיכרותי עם הצילום המקומי ההיסטורי, למדתי מהתיעוד הקיים שנשים במחוזותינו לא נהגו לכסות את פניהן באופן מלא, בניגוד למה שרואים היום ברחבי המזה״ת. הנשים הכפריות לא התכסו כלל, כאשר הנשים העירוניות מהמעמד הגבוה כיסו את פניהן במקרים מסוימים בלבד. אך מרבית הנשים המקומיות; הנוצריות, המוסלמיות והיהודיות הדתיות, נהגו לכסות את החלק העליון של הראש בצעיף הגולש לעבר הכתפיים ולהשאיר את הפנים גלויות.

מסיבה זאת הופתעתי למצוא תמונות שבהן פני הנשים מכוסות לגמרי. מה שלכד את תשומת לבי במיוחד הוא היות הבד המכסה את פניהן שונה לחלוטין מהבד העוטה את גופן. הנשים בתמונות לבושות בצבע או הדפס סולידי, למשל סדין לבן או בד מפוספס, אך פניהן מכוסות במטפחת פרחונית וצבעונית.

כחובבת טקסטיל לא יכולתי להתנער ממראה המלבושים ולתהות על מקורם. כמו כן, בצילומי דיוקן, יש משמעות להחזרת מבטה של המצולמת אל המצלמה. בתמונות אלה, מחליף את המבט החוזר בד פרחוני.

 

Turkish women in city dress / A Syrian Muslim woman, Félix Bonfils, 1870s Costumes and characters, etc. Veiled Mohammedan [i.e., Muslim] women, LoC, 1898 – 1914

אם ההיגיון מאחורי הרעלה הוא צניעות, מדוע תכסה אשה את פניה בבד צבעוני ופרחוני שמושך כל כך הרבה תשומת לב? האם הן הגיעו לצלם ככה או שכך הוא הלביש אותן? אולי הנשים בעצמן לא רצו לחשוף את פניהן? אולי דווקא הבד הפרחוני היא דרכן להתנגד?

מבין צלמי שש התמונות, רק אחד, חליל ראאד, הוא יליד האזור והוא היחיד שצילם את הנשים הרעולות מחוץ לסטודיו. השאר צולמו על ידי זרים בתוך הסטודיו: מחלקת הצילום של המושבה האמריקאית, שצלמיה היו בעיקר שוודים או אמריקאים, הצלם הצרפתי פליקס בונפיס והצלם האוסטרי ברונו הנשל.

 

Khalil Raad, ND Syrian muslim women dressed in town dress, Felix Bonflis, ND

 

מסקנתי הראשונה הייתה שאכן מדובר בתמונות מבוימות. במקרים רבים במאה ה-19 ובתחילת המאה העשרים, הרשו לעצמם צלמים לייצר מגוון סיטואציות שתאמו את הדמיון האוריינטליסטי והדתי כמו את האינטרסים המסחריים של הרגע. בצילום בארץ ישראל – פלשתינה, נראה לעתים אדם אחד המככב בכל פעם בתור דמות אחרת. לדוגמא, אותו ״דוגמן״ היושב בסטודיו של בונפיס מופיע פעם כרב הראשי של ירושלים ופעם שנייה כאיכר טווה כותנה. הצלם אפילו לא טרח להסיר ממנו את השטריימל.

 

Chief Rabbi of Jerusalem and Cotton Cadre, Felix Bonflis, 1880

 

הצלמים גם יצרו עבודות עבור לקוחות צליינים וקונים אירופים שרצו לראות את פלשתינה כארץ התנ״ך הקפואה בזמן. למטרה זו צולמו מגוון רחב של רועי צאן במצבים שונים כדי להחיות את דמותו של ישו, או גבר ואשה בשדות שמטרתן להאניש את הדמויות התנ"כיות של בועז ומרים.

פרקטיקת צילום נוספת של התקופה היא צילומי ״טיפוסים ותלבושות״ שהייתה נפוצה ברחבי המזה״ת, אפריקה ואסיה – למטרות אתנוגרפיות. צילומים אלה בדרך כלל לא מפוברקים, אבל כן נוטים להגזמה. למשל האשה הפלסטינית כאן  בוודאי לא עיטרה את ראשה במחרוזות כבדות של מטבעות או ענדה תריסר צמידי כסף בחייה היום יומיים.

 

Shepherd life illustrating the "The Lord is my shepherd", Matson Collection, LoC, 1910 and 1946 Ramallah woman, Matson Collection, LoC, circa 1920

 

יהודית קפלן, ראש מדור עיזבונות צילום במוזיאון ישראל, מספקת דוגמה נוספת לעיוות לבוש בצילום דקומנטרי. קפלן מראה כי התצלום של פיליפס, שבו נראים יהודים עטופים בכיסוי שחור אינו נאמן לגמרי למקור. מסתמן שהצלם הניח את הבד השחור מעל גלימות הפסים של הגברים כדי להקנות להם מראה מכובד יותר או כדי שיתאימו לסטראוטיפ היהודי שהיה מוכר יותר באירופה. אפשר לראות את התמונה כאן לפני ואחרי ההתערבות האופנתית.

 

Group of polish Jews, Jerusalem, by Phillips H., 1865

 

אחרי אין ספור שעות של חיפוש בספרים וברחבי הרשת, מסקנתי נותרה כפי שהייתה: תצלומי הנשים מבוימים ולא מעידים על סגנון כיסוי אמיתי. הסקפטיות העמיקה יותר לאחר שמצאתי תמונה נוספת שתחתיה הופיע הכיתוב: ״נשים יהודיות בלבוש רחוב״.

 

Jewish Women in Street Costume, Felix Bonfils, 1865-1885 Women, Brunio Hentschel, CZA, 1895-1897

 

אבל אז, פתאום, אחרי שנה ויותר של חיפוש ובמהלך עבודה על פרויקט אחר, צצה לי אשה, לבושה בדיוק כך, אלא שהפעם בראינוע. הסרט, מ-1918, צולם או לוקט על ידי חובב מאמסטרדם שביקר בארץ הקודש ונמצא שנים רבות לאחר מכן על ידי יעקב גרוס ז״ל. הוא מציג מקומות שונים בירושלים: סצנת שוק, סמטאות, מתפללים ומתפללות בכותל (ללא הפרדה אגב), יד אבשלום, קבר ורחל ועוד.

בדקה 02:50 התרגשתי לרגע כשאישה נראית עוברת בסמטה עוטה שחורים ופנייה מכוסות לגמרי. במהרה הבנתי שפנייה מכוסות בבד שחור ולא בבד הפרחוני שסקרן אותי ובכל זאת הופתעתי, כיוון שהניקאב מקובל היום הרבה יותר משהיה בזמנו.

אבל אז, בדקה 05:54 מגיחה לה אשה במורד הסמטה, לבושה בסדין לבן מכף רגל ועד ראש, ועל פנייה מטפחת. כשהיא קרבה למצלמה, נראה שהמטפחת מעוטרת בפרחים.

 

Screenshot from the movie Jerusaelm, 1918

 

הסקתי שתאוריית הצילום המבוים שלי צריכה להיגנז, ובמטרה לפתח אחרת פניתי לחוקרות בתחום. הראשונה, ד״ר אסתר יוהאס, חוקרת תרבות חומרית וחזותית, טענה שייתכן שרעלות מסוג זה כן היו מקובלות כיוון שראתה במו עיניה נשים לבושות כך בירושלים מיד לאחר 1967. עם זאת, היא לא ידעה מה חשיבות התופעה ולא מצאה לה הסבר.

נועם בן-יוסף, אוצרת בכירה באגף לאמנות ותרבות יהודית במוזיאון ישראל, הכירה את המטפחות הפרחוניות וסיפרה שהן נקראות יזמה או מנדיל, שהן עשויות מכותנה מודפסת ומקורן בטורקיה. בן-יוסף מציינת שצעיפים טורקיים אלה אומנם רווחו בכל האזור, אך שימשו כמטפחת ראש ולא ככיסוי פנים.

במאמר על הלבוש הנשי הירושלמי של היישוב הישן, מצטטת מרגלית שילה, חוקרת במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר אילן, ֿתיאור של עולה לארץ במחצית המאה ה-19: ״בבואה עם בעלה מאונגרן, ותגיע עד שערי ירושלים והיא מלבושה מלבושים אירופאים. עמדה וקרעה בגדיה כדין. ותאמר: אינני נכנסת להעיר הקדושה בלבושי חול אלה, כי אם יהיאו לי סדין לבן להתעטף בו כל גופי. כי כן  התעטפו אז נשי בנות ישראל בירושלים בצאתן החוצה״. בשיחתי עם שילה, היא מאששת את הרעיון שלבוש הסדין הלבן היה מנהג מקומי שיהודיות ניכסו לעצמן. עד היום ניתן לראות נשים עטופות בבד לבן וגדול בעיר העתיקה בירושלים, אבל ללא המטפחת הפרחונית. השילוב נותר בגדר תעלומה.  כל קצה חוט יתקבל בברכה.

אנקדוטה לסיום: תמונה נוספת שצילם פליקס בונפיס במזה״ת מחברת את נשותינו הפרחוניות לנשות הפרואניות  ״לאס טאפאדס לימניאס״ שמסתירות את כל פניהן ברעלה מלבד עין אחת שמציצה החוצה. תוכלו לקרוא עליהן ברשימתי האחרונה בבלוג זה כאן.

 

The Library of Nineteenth-Century Photography, nd Veiled woman, Félix Bonfils, ca.1875

 

עוד תמונות של הצלם הצרפתי בונפיס באוצרות הספרייה הלאומית

 

כתבות נוספות

החברה השוויצרית שצבעה את ארץ ישראל בכל צבעי הקשת

מה ללבוש בסופ"ש? טיפים מגורו האופנה העברייה חמדה בן-יהודה

קינות נשים בלאדינו לתשעה באב

מריה סיבלה מריאן: המדענית והציירת שהפריכה את טענת אריסטו

 

 




ריגול אחר סוד אדום

סיפורו של ההרפתקן הצרפתי שביקש לשים את ידיו על הכנימה השמורה בעולם

איור של כנימת הקוכיניאל וקקטוס ה Opuntia (הצבר)

הציבור מוזמן לתצוגה של תערוכת "אדום אדום": תולדות הצבע האדום בעולם הטקסטיל באוסף אדלשטיין. התערוכה תעמוד בחדר קריאה אדלשטיין בספרייה הלאומית בה יוצג עותק עתיק של ספרו של מנונוויל יחד עם עוד פריטים נבחרים המספרים את סיפור האדום קוכיניאל וחמרי צבע אדומים אחרים. התערוכה תיפתח לציבור ביום רביעי, בתאריך ה-2 במאי. לפרטים נוספים לחצו על הקישור.

 

בפברואר 1777 אישר המושל הספרדי של העיר הוואנה (קובה) לבוטניקאי צרפתי אלמוני, טיירי מנונוויל (Thiérry de Menonville),  לרדת מספינה שעגנה בנמל העיר ולהתאושש, לבקשתו, מ"תלאות הדרך".  עד מהרה התחבב מנונוויל הצעיר על האליטה הספרדית בהוואנה, עד כדי כך שעזרו לו לקבל אשרת כניסה נדירה לבקר בעיר הנמל הספרדית ורה קרוז שבמקסיקו, לשם המשיך אחרי מספר שבועות. בניגוד לרושם שדאג לטפח אצל בני האליטה שבא עמם מנונוויל במגע, לא היה הצעיר הצרפתי מנונוויל הצעיר תייר מזדמן אלא הרפתקן ערמומי ונחוש. מטרתו, אותה לא העז לגלות לאיש, הייתה השגת היכולת להפיק את צבע האדום הידוע בשם קרמין, עליו שמרה האימפריה הספרדית בקנאות. על מנת שיצליח להפיק את הקרמין, ידע מנונוויל, עליו לשים את ידיו על חרק קטן ותמים למראה.

 

כנימת קוכיניאל: זכר מימין ונקבה משמאל

 

כנימת הקוכיניאל, שמוצאה בעולם החדש ושגדלה על קקטוס ה-Opuntia הייתה מקור צבע אדום ששימש את תרבויות המאיה והאצטקים לפני כיבוש מקסיקו ב- 1519. מרגע שהגיע לאירופה, נחשבה צבע העז, שהופק באמצעות טחינתן, הרתחתן והוספת מלח אלומניום ונתרן לכנימות הקוכיניאל, לצבע מושך ואיכותי מגווני האדום המופקים מצמח הפואה ומתולעת השני ששימשו עד אז את צבּעי הטקסטיל באירופה. בשל הביקוש האדיר לאותו צבע שמרו הספרדים בקנאות על הבלעדיות שלהם בייצור האדום הקרמין.

מנונוויל (1739-1780), פעל בחסות נציגי ממשל צרפתיים במטרה לשבור את המונופול הספרדי על ייצור וייצוא הקרמין. לשם כך, התכוון לתור למעמקי מקסיקו, חמוש בספור כסוי של מסע חקר בוטני, ולהגיע לעיר אואחקה (Oaxaca) – האזור בו, כך ידע, גדלו הכנימות האיכותיות ביותר. עד מהרה השתבשה תכניתו של מנונוויל. ההרפתקן, שככל הנראה שאל שאלה אחת יותר מדי על אותה כנימה מסתורית, עורר את חשדו של מושל ורה קרוז ונצטווה לעזוב את מקסיקו. באישון לילה מנונוויל נמלט מוורה קרוז והחל במסע רגלי של למעלה מ-400  ק"מ לאואחקה. בתום שורת תלאות והרפתקאות הגיע למחוז חפצו. הרחק מעיני השלטון הספרד, רכש מנונוויל באאוחקה ענפי קקטוס מכוסים בכנימות, ולבסוף, באמצעות עורמה, תעוזה ולא מעט מזל,  להבריחן ממקסיקו חזרה למושבה הצרפתית סנטו דומינגו (האיטי של היום).

עם הגיעו למושבה הצרפתית מנונוויל זכה לכבוד רב. אולם, גידול כנימות הקוכיניאל המקסיקניות בתנאי האקלים והטבע של סנטו דומינגו התגלה כאתגר קשה ומורכב. מנונוויל, תשוש ומתוסכל מניסיונותיו לשמר ולהרבות את הכנימות שהבריח, נפטר שנתיים אחרי שחזר ממקסיקו. מטע הקקטוסים ועליהם כנימות הקוכיניאל גווע.

 

טיירי דה מנונוויל, על גידול צמח הקקטוס וכנימות הקוכיניאל בקולוניות הצרפתיות באמריקה: בעקבות מסע לאואחאקה (כרך II)

 

תורם של הספרדים לעזוב את מקסיקו עם צמחי קקטוס ועליהם כנימות קוכיניאל הגיע כמחצית המאה לאחר מסעו של מנונוויל. בשנת 1820, כשהרגישו הספרדים כיצד אחיזת הברזל שלהם על מקסיקו מתרופפת, שמו לעצמם כמטרה לנסות לגדל את הקקטוסים והכנימות בספרד עצמה ובכך לשמר לעצמם את מקור ההכנסה החשוב. מספרד, הגיעו צמחי הצבר ועליהם כנימות הקוכיניאל לצפון אפריקה ולמזרח התיכון. בעוד שכנימת הקוכיניאל לא התאקלמה במזרח התיכון, הצמח הפונדקאי שלה, הצבר, שכולנו מכירים, שגשג באזורינו עד שנעשה לאחד מסמלי הארץ.

 

הציבור מוזמן לתצוגה של תערוכת "אדום אדום": תולדות הצבע האדום בעולם הטקסטיל באוסף אדלשטיין. התערוכה תעמוד בחדר קריאה אדלשטיין בספרייה הלאומית בה יוצג עותק עתיק של ספרו של מנונוויל יחד עם עוד פריטים נבחרים המספרים את סיפור האדום קוכיניאל וחמרי צבע אדומים אחרים. התערוכה תיפתח לציבור ביום רביעי, בתאריך ה-2 במאי. לפרטים נוספים לחצו על הקישור.

 

כתבות נוספות

כמה עבדים צריך כדי לצבוע את השמלה הזו בכחול?

כשמארי קירי הבריזה לחברים כי בדיוק זכתה בנובל

אמי נתר: המתמטיקאית היהודייה ששינתה את העולם

 






ג'ירו ד'הפועל: מסע האופניים המופלא אל האולימפיאדה הסוציאליסטית בווינה

סיפורה של המשלחת שעשתה את המסע הארוך מתל-אביב לווינה. המטרה: "הבראת גוף העובד להגברת כוחו ולהחשת שחרורו!"

"עוד זמן קצר ולהפועל בארץ ישראל תינתן האפשרות להיפגש בוינה פנים אל פנים עם צבור ספורטאים פועלים בין לאומי. שכם אל שכם יעמדו אלפי פועלים חברי תנועת ספורט מארבע פינות העולם ויפגינו את נאמנותם לתנועת הפועלים הסוציאליסטית .בברכה נאמנה ייפגשו הגרמני עם הצרפתי, הפולני עם האוקראיני, האמריקני הלבן עם הכושי. תימחק שנאת עמים, גזעים ודתות בפני השאיפה המשותפת: הבראת גוף העובד להגברת כוחו ולהחשת שחרורו!"

(עיתון "דבר", 21 באפריל, 1931)

 

ותחת האידאולוגיה הזו, כשהרוח הסוציאליסטית נושפת בעורפיהם, יצאה משלחת "הפועל" למסע מופלא באופניים שבסופו יתאחדו עם חבריהם הסוציאליסטים מכל העולם באולימפיאדת הפועלים בווינה.

יומיים אחרי פרסום הידיעה הנ"ל יצאו תשעת הרוכבים המופלאים לדרך. רבים ליוו אותם לתחילת מסעם, ובהם גם ראשי הפועל בארץ ודמויות מרכזיות נוספות מהיישוב העברי. "דרך עמים וארצות תשאו את ברכת ארץ ישראל העובדת", נכתב להם באגרת ברכה מטעם פועלי תל אביב יפו. "תבואו במגע ישיר עם המוני ישראל. מסרו להם דרישת שלום של אחים  למעמד ולגורל, העוקבים בכל תשומת הלב אחרי דרכם מתוך הכרה עמוקה שבסוף החשבון כשלונם-כשלוננו, נצחונם-נצחוננו. הצליחו בשליחותכם. ברוכים תהיו בצאתכם ובשובכם!".

 

כרזה רשמית של "הפועל" על יציאת המשלחת. מתוך אוסף הכרזות בספרייה הלאומית

 

וכך "גילו" הרוכבים אהרן אגרנט, יוסף בן-חנוך, זאב קנדלמן, משולם שור, יצחק שוארץ, משה שלאנסקי, מרדכי שנאפר ודוב שיפריס – כי הם מייצגים במסעם אומה עובדת שלמה!

 

 

עדות מאותו מסע מופלא, של הרוכב דב שיפריס, שמורה אצלנו בספרייה בזכות תרומתה האדיבה של בתו זיוה רבני. אמנם התחנה האחרונה של המסע הייתה אולימפיאדת הפועלים בווינה, אך בדרכם עצרו החברים גם בשורה של תחנות נוספות. הם עברו באיטליה, ובשוויץ, בצרפת ובבלגיה, בהולנד ובגרמניה. בכל תחנה הם פגשו קבוצות ספורט של פועלים מהמדינות השונות, ואף קיבלו מזכרות שונות מחבריהם. שיפריס דאג לשמור את סמלי המתכת שהוענקו לו על ידי הקבוצות והאגודות השונות כאות מזכרת לידידות.

 

מזכרת מהמסע השמורה בספרייה

 

בולט מבין הסמלים – סמל רשמי של משחקי הספרטקיאדה (גם על פניה חלפו הרוכבים), תחרות הספורט הקומוניסטית שנערכה בעיר ברלין, בחודש יולי 1931, שנה וחצי בלבד לפני שהיטלר השתלט על גרמניה.

 

מזכרת מביקור משלחת הרוכבים בספרטקיאדה של ברלין

 

העיתונות בארץ ישראל, ובעיקר "עיתון פועלי ארץ ישראל – דבר" ניסו כמה שניתן היה באותה תקופה לעקוב אחרי מסעם של הרוכבים האמיצים. מברק פה, ידיעה שם, איפשרו לעיתון לעקוב קצת אחרי מעשיהם של הרוכבים.

 

המפה המקורית ששימשה את הרוכבים במסעם

 

כאשר חנו לעצירה בפריז בסוף חודש מאי הם זכו להשתתף בארוע גדול בנוכחות בכירים צרפתיים:

"מופתעים היינו לקראת שמונת פרשי האופניים של הפועל", דיווח אורי קיסרי לקוראי העיתון "דאר היום" מפריז, "בדרכם לווינה סרו לפאריס, וכאן, על פתח הביתן הארצישראלי, בתלבושתם הנועזת והאנרגית, יצרו משמר כבוד שהריע שלוש פעמים, מדי הופעת אורח נכבד. והייתה זו סינתיזה ואנטיטזה כאחד: אילות אופנים מחיל 'הפועל', שרירי ישראל מודרניים, בצל האם המבכה על בניה…".

 

מזכרת מביקור אצל אגודת הספורט "מוריה"

 

והנה כמה שבועות אחר כך הם כבר בבריסל:

בהתרגשות של שמחה אנו שולחים לכם את ברכותינו החמות לרגל ביקורם של 8 החברים מארץ ישראל שהגיעו אלינו באופנים", דיווחה האגודה הספורטיבית 'בר כוכבא' בקלן במכתב למרכז 'הפועל'. "הקשר שלנו עם ארץ ישראל העובדת בא עוד פעם בהזדמנות זו לגלוי חזק. בתקווה להתראות בקרוב בווינה. הננו מברכים אתכם בברכת שלום לבבי."

וכמה שבועות אחר כך, מגיעות ידיעות משמחות מבאזל:

 

דיווח ב"דבר", 15 ביולי 1931

 

וכמובן – גולת הכותרת – ההגעה בסוף חודש יולי לאולימפיאדה בווינה והחבירה לשאר החברים והחברות המייצגים בארוע הספורטיבי את פועלי ארץ ישראל!

 

כרזת האולימפיאדה העממית בווינה, 1931

 

אל ארץ ישראל הם חזרו כגיבורים, מוכיחים לכל המלעיזים (והיו כאלו) שהפועל היהודי החדש יכול לעמוד גם בפני אתגרים פיזיים יוצאי דופן.

והחלום הסוציאליסטי לאחדות פועלים מכל העולם?

החלום הזה נופץ בטרגדיה שתפקוד את יבשת אירופה בהמשך העשור.

 

תודה רבה לד"ר גיל וייסבלאי על העזרה בחיבור הכתבה

 

 

כתבות נוספות

פוט-בול בשבת? עבודה זרה!"חוגגים" 100 שנה למלחמות היהודים על משחקי הכדורגל בשבת

תיעוד נדיר של המכביה הראשונה

המתאגרף היהודי-רומני שנאבק בכל כוחו למען מולדתו, רק כדי לגלות שאין הוא רצוי בה עוד

האיש שלפני יותר מ-100 שנה מיתג מחדש את העם היהודי

 

 

 






התגלה בכתב יד: רשימת הדברים הרעים שעוללה לי אשתי

מעת לעת אנחנו מוצאים בכתבי יד או בשולי ספרים מודפסים דוגמאות לכתיבה ממניעים פחות מִכְשרים.

עוד סיפורים מחכים לכם בקבוצה "סודות כתבי היד העבריים"

 

יש פעמים שצריך לקרוא את הדבר פעם שנייה, שלישית ורביעית, כדי לוודא שהבנת בפעם הראשונה. דוגמה לתופעה הזאת אנו מוצאים באחד מדפיו הריקים של ספר מודפס מתוך אוסף הארכיון הלאומי של בולגריה. הצילום הגיע למחלקת כתבי יד שלנו במסגרת שיתוף פעולה בין הספרייה הלאומית ובין הארכיון הלאומי של בולגריה. מטרת שיתוף הפעולה – סיוע בפענוח כתבי יד.

בתמונה המצורפת, מנצל בעליו של הספר שלפנינו את אחד מהדפים הריקים שנותרו כדי למנות בפני השם יתברך רשימה של הדברים הנוראים שעוללה לו אשתו לאחרונה. הרשימה מאכלסת עמוד שלם לפי נוסח קבוע: תאריך האירוע, פירוט ההתנכלות הספציפית, ולפעמים גם את הסיבה לה.

את הרשימה פותח הבעל בפנייה שמטרתה לגייס את האל הטוב לצדו של הקורבן בעיני עצמו: "זכור תזכור לעולמי עולמים לאויבתך ואויבתי מה שחירפה כנגדך ונגדי על מגן [=על לא עוול בכפי] ככתוב לסוטה ש' בישרו"ן [=תקס"ח, היא שנת 1808] לפ"ק."

 

לחצו על התמונה להגדלה

 

משם הוא עובר למנות את הפגיעות. הנה כמה מהפגיעות העסיסיות ביותר שליקטנו מהרשימה:

(גידפה אותי על) שישבתי על הכס לילו ויומו

חול המועד חג המצות: (גידפה אותי על) מעט עפר שנשפך

 (גידפה אותי) על מעט יין שנשפך

(גידפה את) בתה (על) שעשתה תנועה אחת

במהלך שבעת ימי חג המצות – בכל סעודה נתנה לי כעס גדול

ביום א' של פסח: לבשה בגדי חול, ובליל שני נסגרה בחדר אחד וסגרה הפתח בחשך, והניחה בחוץ בת יונקת שדים, ולא ישבה בשולחן לפי שלא קניתי תכשיטין כרצונה

 גידפה אותי בלי שום סיבה

פערה פיה עלי בגלל שזעקתי כשנענעה אותי

(יצאה עלי ב)כעס גדול עם חירופים גדולים עד מאד שאין הפה יכול לדבר על מֵה ועל מָה

(גידפה אותי על) שלקחתי פת המוציא אצלי שהיה רחוק, ולא נתנה לי לאכול והשליכה מהשולחן

(גידפה אותי על) שיצא ממני מעט דם

ערב יום כיפור בשעת סעודה מפסקת: (גידפה אותי על) ששאלתי כלי הכתיבה

ליל הושענא רבה: (גידפה אותי על) ששאלתי נר ללמוד

יום א' פסח: (גידפה אותי על) שהטלתי מים חוץ מכלי

 

ותודה לד"ר יעקב פוקס ממחלקת כתבי יד

 

עוד סיפורים על כתבי יד נדירים ומרתקים בקבוצה >> סודות כתבי היד העבריים

 

כתבות נוספות

כך הוברחו בחשאי נשים יהודיות למקום מקלט

סיפור מגניזת קהיר: המאבק האלים של שני גברים על הזכות להינשא לאותה אישה

הנדוניה לא מספיקה? ערכו הגרלה לטובת הכנסת כלה

כשחייהם ומותם של שלושה דורות דחוסים לתוך סידור תפילה אחד

כתבי יד: הקסם שמסתתר בחתימת המעתיק