הָיִיתִי מַנְיָאק וְלֹא יָדַעְתִּי
שֶׁאֲנִי מַנְיָאק עַד שֶׁהֵבַנְתִּי
שֶׁמַּתְאִים לִי לְהִתְחַבֵּר לַטּוֹב
שֶׁעָדִיף מִלִּשְׂנֹא זֶה לֶאֱהֹב
שֶׁכָּל אִישׁ וְאִשָּׁה שֶׁבָּרְחוֹב
רוֹצִים לִחְיוֹת בְּאַהֲבָה.
לֹא אֵין אִידִילְיָה גַּם בְּסִיצִילְיָה
וְגַם בַּיָּפוֹ יֵשׁ בְּעָיוֹת
וַאֲנַחְנוּ נוֹלַדְנוּ כְּדֵי לִחְיוֹת
הַחַיִּים מְלֵאִים מַשְׁמָעוּיוֹת
וְתַ'מַּשְׁמָעוּת שֶׁל הַחַיִּים שֶׁלְּךָ
אַתָּה תִּשְׁמַע בְּעַצְמְךָ.
השיר "הייתי מניאק" מתקשר לי ליפו של סוף שנות התשעים, ולעבודה שהייתה לי אז. עבדתי בתור מטפל לילד מקסים שקראו לו אביב. היום הוא כבר לא ילד. העבודה שלי הייתה להוציא את אביב כל יום מהגן, לצפות איתו בסרטים של דיסני, להכין לו צהריים ולבלות ביחד עד שההורים שלו היו באים.
הייתי אז סטודנט תפרן למדעי הרוח, לא היה לי פסנתר בבית. הפסנתר היחיד שהייתה לי גישה קבועה אליו חיכה לי בבניין הפקולטה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב שבה למדתי. אני זוכר אצלי נכנס לאחד החדרים האלה ויוצא עם המנגינה לשיר "הייתי מניאק".
בבניין המוזיקה היה פסנתר. אצל אביב בבית הייתה גיטרה שמדי פעם אני ואביב מג'מג'ים איתה על הגג של הבית שלו. שמה העברתי את המנגינה מהפסנתר לגיטרה.
המילים התלבשו על המנגינה. אני חושב שההתחלה הפרובוקטיבית לשיר, אם להיות כנה לגמרי, מבוססת על סרט ישראלי בשם "מאחורי הסורגים". סרט קלאסי על אסירים יהודים וערבים. "יש מניאק שיודע שהוא מניאק ויש מניאק שלא יודע", אומר אחד האסירים ארנון צדוק בסרט. זאת ההשראה לשורה – הייתי מניאק ולא ידעתי עד שהבנתי שאני מניאק. המילים התחילו שם.
זאת הייתה התחלה עוקצנית. ודווקא בשיר בלדי ומלטף להתחיל במילה עוקצנית – אהבתי את הניגוד הזה. ככל שהמשכתי להתעסק בשיר הבנתי ש"מתאים לי להתחבר לטוב", שזה משהו שאני עד היום מנסה, שרובנו מנסים, אני חושב, וגם ש"עדיף מלשנוא זה לאהוב". ניסיתי להעביר שמדובר בבחירה – צריך לבחור בחיובי, בטוב, לבחור באהבה בצורה מודעת, כי המחשבה יכולה לסטות, ואז אנחנו נמצאים בשנאה ובנקמנות ובמחשבות שליליות. לא עדיף לי להזיז את המחשבות למקום טוב?
את המילים של השיר, שהתחיל כאמור כמנגינה בבניין המוזיקה באוניברסיטה, כתבתי בדרך אליה, על המדרכה, ברגל. החניתי את הפורד פיאסטה ליד בניין הנדסאים כי לא היה לי כסף להחנות בחניון. בהליכה הזאת רצו לי חרוזים בראש. ככה כתבתי את הבתים. אולי בהליכה אחת, אולי בשתיים.
הקלטתי סקיצה ראשונית אצל אברהם טל באולפן הביתי ועמית (עמית כרמלי, חבר בשוטי הנבואה) נדלק על זה, והוסיף את קולות הרקע בסוף. את הקלטה הסופית, שהייתה נורא פשוטה וקצרה, עשינו באולפן BB בדרום תל אביב. טייק אחד של גיטרה ושירה. אחר-כך הוסיפו את השִׁירות.
כתבות נוספות
רואי לוי משוטי הנבואה חושף את הסיפור מאחורי "ידיעה"
מאיר גולדברג חושף: הסיפור מאחורי 'אימפריות נופלות לאט'