תרגמה את זה יפה

מבחר תרגומים מגיליונות המוסך, לכבוד יום התרגום הבינלאומי שחל השבוע (30.9)

הירונימוס הקדוש כותב, קראווג'ו, 1605

.

אורית נוימאיר פוטשניק: איימי לואל

.

הֵם יָשְׁבוּ בְּמַעְגָּל וְהַסְּפָלִים בִּידֵיהֶם.
אֶחָד הוֹסִיף סֻכָּר,
אֶחָד בָּחַשׁ בְּכַפִּית.
הִבַּטְתִּי בָּהֶם כִּבְמַעְגַּל רוּחוֹת,
לוֹגְמִים אֲפֵלָה מִתּוֹךְ סִפְלֵי חַרְסִינָה,
מוֹחִים בַּעֲדִינוּת כְּנֶגֶד הַגַּסּוּת
שֶׁלִּי, אִשָּׁה חַיָּה.

לטקסט המלא

.

***

.

הילה אהרון בריק: מרגרט אטווד

.

הָאִשָּׁה בְּשָׁחֹר עִם חַלּוֹן מְרֻשָּׁת

לְהַבִּיט דַּרְכּוֹ וְיָתֵד בְּאֹרֶךְ

עֲשָׂרָה סֶנְטִימֶטְרִים שֶׁתְּקוּעָה

לָהּ בֵּין הָרַגְלַיִם כָּךְ שֶׁלֹּא תּוּכַל לְהֵאָנֵס

הִיא מֻצָּג מִסְפַּר 2.

לטקסט המלא

.

***

.

טל ניצן: פדריקו גרסייה־לורקה

.

ליאונרדו: משם אני בא. היית מאמינה? כבר יותר מחודשיים אני מרכיב לסוס פרסות חדשות, וכל פעם הן נופלות. נראה כאילו הוא עוקר אותן בָאבנים.

האישה: אולי אתה פשוט רוכב עליו הרבה?

ליאונרדו: לא. אני כמעט לא משתמש בו.

האישה: אתמול אמרו לי השכנות שראו אותך בקצה המישור.

ליאונרדו: מי אמר?

האישה: הנשים שקוטפות צלפים. באמת התפלאתי. זה היית אתה?

לטקסט המלא

.

***

.

יהונתן דיין: אדגר אלן פו

.

למי הנהר גוון זעפרן מעופש והם אינם הולכים לפנים, אל הים, אלא מפעפעים ללא הרף תחת עינה האדומה של השמש, בתנודות סער ועווית. לאורכן של גדות הנהר הנרפשות צומח מדבר חיוור של חבצלות מים. ובמקום הבודד ההוא הן נאנחות זו לזו, ומותחות כלפי שמיים את צוואריהן הארוכים והכעורים ומנידות, אנה ואנה, בראשיהן הנצחיים. וישנו מלמול בלתי מורגש הבוקע מתוכן, כזרימתם של מים תת קרקעיים. והן נאנחות זו לזו.

לטקסט המלא

.

***

.

בני מר: אברהם סוצקבר

.

זוֹ סְתִירָה נוֹרָאָה. מִי יוּכַל לְהַסְבִּיר?

גַּם אֶת מִי שֶׁשֻּׁחְרַר הֵם רוֹצִים לְהַסְגִּיר.

הֵם נָעִים וְנָדִים וּמָרִים, וְעַל כֵּן

הֵם זוֹרְקִים מִמִּפְתַּן הַבָּתִּים כָּל זָקֵן

שֶׁחָזַר

לטקסט המלא

.

***

.
מיה קליין: מוסעב מוסטפה

.

כְּדֵי לְהַרְגִּישׁ שֶׁאַתָּה בְּעַזָּה,
עָלֶיךָ לִפְתֹּחַ קְצָת אֶת הַחַלּוֹנוֹת בַּקּוֹר הַזֶּה
כְּדֵי שֶׁלֹּא יִתְנַפְּצוּ
מֵהַלַּחַץ בָּהַפְצָצוֹת הַלֵּילִיוֹת הַצְּפוּיוֹת.
אַחֶרֶת יְכֻסֶּה רֹאשְׁךָ קַעֲקוּעִים
שֶׁל צַלָּקוֹת, וּבְשָׂרְךָ יְעֻטַּר
בִּרְסִיסִי זְכוּכִיּוֹת.

לטקסט המלא

.
.

***

.

אורי גבאי: משורר שומרי עלום

.

הַפָּרָה, זוֹ הַגּוֹעָה בְּקוֹל! הֲלֹא זֶה הַקּוֹל עַל עִירָהּ:
"מִלָּתִי הִיא 'אַלְלַי!' – מַדּוּעַ (הָעִיר) נִלְקְחָה מִמֶּנִּי?
מִלָּתִי, אַנְחָתִי הִיא 'אַלְלַי!'
הַקּוֹל עַל עִירִי אֲשֶׁר אֵינֶנָּהּ עוֹד!
הַקּוֹל עַל בֵּיתִי אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ עוֹד!
בֵּיתִי נִבְזַז לְעֵינַי,
עִירִי פֻּזְּרָה לְעֵינַי,
כְּשָׁלָל נֶחְלַקְתִּי בֵּין רַבִּים!
וַאֲנִי, בְּהִכָּנְסִי לַבַּיִת כִּסְנוּנִית,
רְדָפוּנִי אוֹיֵב וְאִישׁ מִרְמָה,
חִישׁ מַהֵר בָּאוּ!"

לטקסט המלא

 

 

» במדור וּבְעִבְרִית בגיליון זה: ליאור שטרנברג מתרגם שירים של טוני קרטיס

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

 

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

 

 

חשיפה ראשונה: דוש מצייר מהחזית את קרבות מלחמת יום הכיפורים

45 שנה לאחר המלחמה אנחנו חושפים לראשונה את הסקיצות המקוריות שרשם האבא של שרוליק מהחזית

ההיסטוריה, הדרך שבה אנו מרכיבים רצף קוהרנטי מאסופת האירועים שקרו בעבר, נוטה להסתדר ברָאשֵׁי הזוכרים ובספרי החוקרים המאוחרים בצורה מובנית, ברורה, סיפורית. כל מאורע – גדול כקטן – הוא גם תקדים וגם חולייה חדשה בשרשרת. וכך הופכת שמחת הניצחון האדירה של ששת הימים, כשמביטים בה מנקודת המבט של מלחמת יום הכיפורים, לחטא גאווה שמחכה ליום הדין.

העובדה שההיסטוריה היא סיפור לא עושה אותה לשגויה או מסולפת. לפעמים זו התשובה היחידה שיש בידינו כדי להתמודד עם הלם האירועים, ובמקרה של מלחמת יום הכיפורים – מן האיומות שבמלחמות ישראל – עם ההפתעה שטמנו צבאות ערב לצה"ל, והתוצאות האיומות של השכול הזה.

מבין תיקי ארכיון הקריקטוריסט והסופר קריאל גרדוש (המוכר לנו כדוֹש) השמור בספרייה הלאומית נמצא תיק יחיד, השמור בכותרת "מלחמת יום הכיפורים – רישומים מקוריים", המאפשר לנו, הצופות והצופים בדיעבד, לחזור אל רגעי הלחימה, אל ההלם שלפני ההבנה החדשה של מלחמת 73'. אין זה התיק היחיד של דוש הקשור לאותה מלחמה, אך הוא היחיד המכיל פריטים שיצר דוש במהלכה.

בסיבוב הגדול הקודם בין ישראל לבין צבאות ערב, במלחמת ששת הימים, ניסחו דוש ושותפו ליצירה אפרים קישון תגובה הולמת בספר ושמו 'סליחה שניצחנו'. בספר הזה, המבוסס רובו ככולו על טורים סאטיריים שחיבר קישון וקריקטורות מאת דוש, אנו עדים לטרנספורמציה שעבר שרוליק – הדמות המוכרת והאהובה ביותר של דוש – מנער סקרן ושובב לחייל בוגר הנלחם בכל החזיתות נגד אויבי ישראל.

"צה"ל הוכיח בשלוש חזיתות שיעילותו עוברת את כל הגבולות", קריקטורה של דוש מתוך הספר "סליחה שנצחנו!"

בסיבוב הנוכחי נראו הדברים ברורים פחות. לפי הציורים השמורים בתיק הספיק דוש לפעול בשתי החזיתות – בסיני ובגולן – לצייר (וגם לכתוב קצת) את שראו עיניו.

הנסיבות מאחורי הנסיעה של דוש לחזית לא ברורות – האם הייתה זו יוזמה פרטית, או שיצא בשליחות עיתון "מעריב" שם עבד? העובדה שצייר את הלוחמים, את החיילים בחמ"ל ואפילו את ביקור קברניטי המדינה בחזית, מלמדת שגיחות אלו נעשו בתאום מלא עם צה"ל.

על רוב הניירות שאייר דוש לא נמצא כל סימן מיוחד, אף על פי שבחלקם ציין דוש את התאריך והמקום שבו אייר. זאת מלבד שלוש ניירות – שלושתם "דף לחייל" שחילק קצין החינוך הראשי לחיילים במלחמה – כשבהם משולבים ציורים של דוש.

ה"דף לחייל" הראשון חוּלק ביומה השלישי של המלחמה, ב-8 באוקטובר, והוא עוסק בלוחמה בחזית סיני: מסרו מאופק, אך אופטימי: הלחימה התייצבה וישראל עוברת להתקפה שתסתיים לבטח בתבוסת האויב. בצדו השני של הדף שרבט דוש ציורים של טנקים שראה בחזית.

"דף לחייל" מה-8 באוקטובר 1973, עם שרבוטים של דוש בצדו השני

הדף השני מאופק פחות.

הוא חוּלק לחיילים ביומה הרביעי של המלחמה, ב-9 באוקטובר, בכותרת "המשך שלב הכתישה". בצידו השמאלי של הדף נמצא איור של דוש, שרוליק הנתלה בקלילות (גם אם בכעס) על קרניו של אדם בעל ראש שור המבקש לנגח בו. המסר של הדף לחייל מוצג כבר במשפט הפתיחה שלו: "בתום ארבעה ימי קרבות כותש צה"ל את צבאות האויב אשר פתחו במלחמה. העורף ממשיך בחיים תקינים. העולם היהודי מגלה הזדהות עם מאבקה של ישראל". לפחות באשר לשתי ההצהרות הראשונות נוכל לקבוע שמדובר בהערכה אופטימית להפליא.

מאחורי "הדף לחייל" השני אייר דוש מספר סצנות, ובין השאר סצנה ובה מה שנראה כהופעה (הכיתוב מציין "להקה"). לא ברור היכן התקיימה הופעה זו, בפני מי, והאם אכן מדובר בהופעה, כיוון ששמותיהם של שני בסיסים שונים לפחות מופיעים לצד האיור המקופל.

"דף לחייל" מה-9 באוקטובר 1973 עם שרבוטים של דוש בצדו השני

 

"הדף לחייל" השלישי הוא סקיצה שייצר דוש המתארת את חציית התעלה בסיני.

סקיצה של "דף לחייל". ללא תאריך

אילו איורים נוספים של דוש נמצאים בתיק בארכיון?

דוש לא אייר קרבות של ממש. לא תמיד אפשר להפריד בין האיורים כדי לקבוע באיזו חזית מדובר, אך בשתי החזיתות אנו רואים בעיקר איורים של טנקים, ג'יפים, חיילים מזוקנים או לא מגולחים (מרבית הכוחות הלוחמים בצד הישראלי היו כוחות מילואים), אך גם פה ושם – מטוסים, מסוקים וטילי נ"ט.

"מוצב פיקוד נ"מ" – סקיצה של דוש מימי המלחמה
"נקודת יירוט". סקיצה של דוש מהמלחמה

אם נסתמך על מעט התאריכים הכתובים בין הדפים, נצטרך לקבוע שלפחות חלק מהאיורים של חזית סיני אייר דוש לאחר המלחמה. התאריכים שהצמיד לאיורי חזית סיני מתחילים בתאריך ה-29.10, עשרה יום מתום הקרבות.

 

 

זוג איורים מחזית סיני, התאריך המצוין הוא ה-29 באוקטובר 1973, עשרה ימים מתום הקרבות

בכל מקום שיכול היה, ציין דוש את שמות הלוחמים – כמעט תמיד בשם פרטי בלבד.

דוש לא הסתפק בהתבוננות פסיבית ויצר קשר עם מושאי ציוריו. זאת אנו למדים מכיתובים (לעתים סתומים) המופיעים בצד כמה מהאיורים. בחלקם דוש מזכיר לעצמו למסור דרישת שלום מהחיילים המשרתים לאנשים אחרים, אולי חיילים אחרים.

"יגאל מור ד"ש עבור (שם לא מוזהה, אולי קיצן?)" איור מחזית סיני

דוש אף נכח בביקור של קברניטי המדינה בחזית, ובראשם ראשת הממשלה גולדה מאיר ושר הביטחון משה דיין. התאריך המופיע באיור המפורט ביותר מבין ארבעת האיורים באותה סדרה הוא אותו תאריך שהופיע כבר קודם – ה-29 באוקטובר 1973.

ביקור גולדה ודיין בחזית סיני, ה-29 באוקטובר 1973. מתוך ארכיון דוש בספרייה הלאומית

 

העיבוד המילולי היחיד למראות הקשים שנמצא בתיק נוגע לחזית הגולן. בקטע הקצר בעל הכותרת: "מרכז רמת הגולן: ציר הנפט לפני חושניה" כתב דוש:

"רכב סורי מנומר בעשרות רובץ מנופץ, שרוף בשדה האפור. בנוף הטיפוסי העצום של מרכז הגולן – טנקים, נושאי גייסות, רכב אספקה. אנחנו יודעים שבעוד זמן כל הברזל הזה יהפוך לחלק של הנוף. מחפשי זיכרונות יפרקו מהטנקים כל חלק שנושא כתובת ערבית או רוסית, ותיירים יצטלמו על-ידם. אך כעת זמן קצר אחרי תום הקרב האכזרי, השדה עדיין מעלה עשן. גופות מפעילי הרכב הסורי עדיין בפוזות מוזרות בצל הפלדה החרוכה.

איך זה קרה? איך זה התחולל? הטנקיסטים שלנו שחיסלו כוח גדול זה כבר נלחמים הרחק מעבר להרים. מטוסי חיל האוויר אצים רצים מעל ראשינו הלוך ושוב ולמרות שגם להם חלק גדול במעשה, הם כאילו שייכים לשמיים ולא למחזה הארצי הזה.

מי שכן שייך – אותו בחור – ילד, שניצב לפני. זקנקן בלונדיני מעגל את פניו הרזות ובצניעות, במילים מקוטעות אך במעין רוגע משונה מספר ומספר. הוא נשאר בעמדה קדמית עם 15 מחבריו, כשחלק מהם פצועים. הם נלחמו מבוצרים במשך 50 שעות, לעתים בקרב פנים אל פנים, לעתים מול טנק סורי שחדר לעמדתם במרחק של 3 מטר. הבלונדיני וחבריו מספרים ואנו עומדים מולם דוממים ומקשיבים יחד עם ההיסטוריה."

"מרכז רמת הגולן: ציר הנפט לפני חושניה". ללא תאריך. מתוך ארכיון דוש בספרייה הלאומית

היות שדוש לא ציין תאריך על דף זה, לא נוכל לקבוע מתי בדיוק נכתב, אך ברור שהיה זה בזמן שהלחימה בחזית הגולן עודנה התרחשה.

 

דיווחים מהמלחמה

הצצה בתיק ארכיון נוסף מארכיון דוש השלים עבורנו את החורים בסיפור. התיק נקרא "מלחמת יום הכיפורים – קטעי עיתונות" והוא מכיל 5 גיליונות של שני עיתונים – מעריב וביטאון קרב של חיל האוויר. מהם אנו למדים שדוש אכן נשלח לחזית ככתב וכקריקטוריסט. הוא עשה זאת הן בשליחות עיתונו, "מעריב", הן ככתב עבור הביטאון הצבאי. הכתבה המפורטת ביותר שלו מתקופת המלחמה הופיעה בביטאון חיל האוויר, והיא גם זו העונה לנו על השאלה: האם נכח דוש בחזית סיני בזמן הלחימה? התשובה היא שכן.

ביומה האחרון של המלחמה התפרסמה בביטאון חיל האוויר, גיליון מס' 13, כתבה מעמיקה של דוש בעמוד האחרון.

החלק העליון של הכתבה המפורטת של דוש, התפרסם בביטאון קרבי 'חיל האויר' ב-19 באוקטובר 1973, גיליון מס' 13

בעזרת כתבה מעמיקה זו נוכל לעקוב לא רק אחר חוויותיו של דוש במלחמה, אלא גם אחר התוצר הסופי של חלק מהסקיצות שצייר בחזית.

"על לוחות ומחוגים", מתוך הכתבה בביטאון חיל האוויר
הסקיצה של אותה התמונה

בין גזרי העיתון נמצא גם את הגרסה הסופית של הסיפור הקצר שחיבר דוש בעודו בחזית הגולן. הכתבה התפרסמה בעיתון מעריב ב-12 באוקטובר 1973. עובדה זו מלמדת כי את תחילת המלחמה העביר דוש בחזית הגולן, ורק לאחר מכן הגיע לחזית סיני.

כתבה של דוש על ביקורו בחזית הגולן, התפרסם בעיתון "מעריב" ב-12 באוקטובר 1973

על חוויות הביקור המאוחר (הנוסף) בחזית סיני שהתקיים לאחר המלחמה, אנו יכולים לקרוא בכתבה בעיתון "מעריב" שפורסמה ב-2 בנובמבר 1973. גם הפעם נוכל להשוות את הסקיצה לציור הסופי.

כתבה של דוש על ביקורו השני לאחר המלחמה בחזית סיני, התפרסם בעיתון "מעריב" ב-2 בנובמבר 1973
הסקיצה של אותה התמונה

כתבות נוספות

"ספר שרוליק": הפרויקט הסודי של דוש שלא הושלם מעולם

האם העתיק פיקאסו את יונת השלום של נחום גוטמן?

הססנות, פחדנות וצה"ל ינצח! הקריקטורות שליוו את מלחמת ששת הימים

 

 

שירה | שירים חדשים מאת אפרת בלום, אורית קלופשטוק, יעל סטטמן ומיטל פישל

רֶגַע הַבְּחִירָה, רֶגַע הַנַּעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע / רֶגַע הַהַתְחָלָה הַמֻּחְלֶטֶת שֶׁמָּחֲקָה אֶת הָעַבְדוּת / מָחֲקָה אֶת כָּל הָעַבְדוּת, אֶת הַבְּדִידוּת, אֶת הָעֲבוֹדָה הַקָּשָׁה

נורית גור לביא (קרני), תצ"א עזה, מחנה הפליטים ג'בליה (טריפטיכון), ארטליין על פרספקס, 252X158 ס"מ, 2004

.

אפרת בלום

אִמי

אִמִּי גִּלְּחָה אֶת בֵּית הַשֶּׁחִי
בַּפַּעַם הָרִאשׁוֹנָה בְּגִיל שִׁשִּׁים וּשְׁתַּיִם.
כָּרְתָה
אֶת זְרוֹעוֹת
שׁוֹשַׁנַּת הַיָּם הָאֲפֵלָה
הַנִּסְגֶּרֶת וְנִפְתַּחַת
בַּהֲרָמַת יָד
מִתְגַּלָּה
מֵעַל שׁוּנִית הָעוֹר הַקֵּרַחַת
נִפְרֶשֶׂת
כִּמְנִיפַת קוּרִים.

נוֹשֶׁמֶת, מִתְנַשֶּׁמֶת, מַנְשִׁימָה
מְפַעְפַּעַת זֵעָה מְלוּחָה
וְרֵיחַ מְצוּלוֹת נוֹדֵף מִמַּעֲשֶׂיהָ
וְטַעַם חוֹל
וְקַשְׂקַשִׂים.

אֲנִי הָיִיתִי גַּל תַּחַת יָדֶיהָ
תַּחַת רִיסֵי גּוּפָה
כּוֹכָב שִׁכּוֹר מֵרֵיחַ יָם
סְפִינָה טְרוּפָה

אֲנִי הָיִיתִי דָּג
אֲשֶׁר מָצָא שָׁם מְנוּחָה.

.

מילים

אֲנִי מַכָּה בַּמִּלִּים
כְּמוֹ בְּתֵבַת פַּח חֲלוּדָה
כְּדֵי לִשְׁמֹעַ אֶת קִרְקוּשׁ הַמַּטְבֵּעַ הָאַחֲרוֹן
צְלִיל רֵיקוּתוֹ הַחֲלוּלָה שֶׁל זִכָּרוֹן
שֶׁיָּצָא מִכְּלַל שִׁמּוּשׁ.
אוּלַי גַּם הַיֶּלֶד
שֶׁבֵּין רַגְלֵי הָאֲנָשִׁים בַּקָּהָל שָׁלַח יָדוֹ
כְּדֵי לְהַכּוֹת
בְּרֹאשִׁי
(בְּפַטִּישׁ שֶׁל פְּלַסְטִיק, בְּיוֹם הָעַצְמָאוּת, אָז)
קִוָּה
שֶׁאֶפְתַח אֶת פִּי
וּבִמְקוֹם צְעָקָה יֵצֵא צִנּוֹר לְשׁוֹנִי
וּבְסוֹפוֹ תַּעֲמֹד
בֻּבַּת הַפְתָּעָה

 

אפרת בלום, בעלת דוקטורט בספרות השוואתית, עוסקת בכתיבה ובתרגום. עיקר עבודתה עוסק בשירה מודרנית, פסיכואנליזה וספרויות מהגרים. מתגוררת בניו יורק. זהו לה פרסום ראשון בשירה.

.

.

אורית קלופשטוק

כאֵב

לִמְצֹא אֶת הַתְּנוּחָה הַמְּדֻיֶּקֶת
שֶׁבָּהּ אַפִּיל עַצְמִי
אֶל הַשֵּׁנָה
מִבְּלִי לָגַעַת בַּגָּדֵר הַחַשְׁמַלִּית
שֶׁל הַכְּאֵב.
בַּבֹּקֶר
יִשָּׁאֵר מִתְאָר גּוּפִי עַל הַמִּזְרָן
כִּרְאָיָה חוֹתֶכֶת.

 

אורית קלופשטוק, ילידת 1969, בוגרת לימודי פסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן ולימודי טיפול משפחתי. במשך עשרים שנה עסקה בעבודה סוציאלית למען ילדים בסיכון. פרסמה טור סיפורים קצרים בעיתונות המקומית. שיריה פורסמו ב"צריף", ב"כביש אחד", ועוד. בימים אלה שוקדת על כתיבת רומן.

.

.

יעל סטטמן

חיפשתי דרך לתאר לך

חִפַּשְׂתִּי דֶּרֶךְ לְתָאֵר לְךָ אֶת הַזִּקּוּק שֶׁהִתְפּוֹצֵץ בִּי
כְּשֶׁנִּכְנַסְתָּ, אֶפְשָׁר לוֹמַר שֶׁשְּׁמוֹנָה מִילְיַארְד אֲנָשִׁים עָבְרוּ בְּתוֹךְ הֶחָזֶה
שֶׁלִּי, הִתְיַשְּׁבוּ בְּמֶרְכָּז הֶחָזֶה שֶׁלִּי, תּוֹפְפוּ בְּתֻפִּים קְטַנִּים
לְבוּשִׁים בִּבְגָדִים מְסָרְתִּיִּים
טְהוֹרִים כְּמוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי
בְּהַר סִינִי, וּמְצַפִּים כְּמוֹ אָז
אַתָּה יוֹדֵעַ
כֻּלָּנוּ קִבַּלְנוּ אֶת הַתּוֹרָה
כֻּלָּנוּ רָאִינוּ אֶת הַקּוֹלוֹת וְלִמַּדְנוּ אֶת עַצְמֵנוּ לְרַסֵּן אֶת הַפַּחַד
וְלוֹמַר לְעַצְמֵנוּ אֲנַחְנוּ לֹא מְשֻׁגָּעִים, זֶה רַק אֱלֹהִים
לִפְעָמִים הוּא יֹאמַר דְּבָרִים
אַתָּה יוֹדֵעַ, אַתָּה זוֹכֵר
רֶגַע הַבְּחִירָה, רֶגַע הַנַּעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע
רֶגַע הַהַתְחָלָה הַמֻּחְלֶטֶת שֶׁמָּחֲקָה אֶת הָעַבְדוּת
מָחֲקָה אֶת כָּל הָעַבְדוּת, אֶת הַבְּדִידוּת, אֶת הָעֲבוֹדָה הַקָּשָׁה
כְּשֶׁנִּכְנַסְתָּ צִפּוֹר לֹא צִיְּצָה, פָּרָה לֹא גָּעֲתָה
אַחַר כָּךְ אָמְרוּ לִי אַל תִּהְיִי מַגְזִימָה כָּזֹאת
דְּבָרִים קוֹרִים בֵּין אֲנָשִׁים
אֲנָשִׁים מִשְׁתַּנִּים, אֲנָשִׁים מִתְאַהֲבִים
אֲנָשִׁים הֵם רַבִּים כָּל כָּךְ, אֵיךְ אֶפְשָׁר לִבְחֹר
אֶפְשָׁר לִבְחֹר, כֻּלָּנוּ קִבַּלְנוּ אֶת הַתּוֹרָה
וְלִטַּפְנוּ אֶת הָהָר בָּעֵינַיִם
וּבָכִינוּ מֵחֹסֶר הָאוֹנִים שֶׁל הַצִּפִּיָּה
וּלְבַסּוֹף פָּנִינוּ עֹרֶף
לֹא יָכֹלְנוּ עוד.
כָּכָה אֲנִי הִרְגַּשְׁתִּי כְּשֶׁנִּכְנַסְתָּ
לֹא יָכֹלְתִּי עוֹד
לְבַסּוֹף, לֹא יָכֹלְתִּי.

.

.

אחי חלם אתמול על עזה

יָשַׁבְנוּ בַּמִּטְבָּח. הַיְּלָדִים הִתְפַּזְּרוּ
סְבִיבֵנוּ, אוֹסְפִים חֲתִיכוֹת לֶגוֹ
אֶפְשָׁר לִטְבֹּעַ בַּחֲתִיכוֹת הָאֵלֶּה,
אָחִי אָמַר.

הוּא אָמַר, חָלַמְתִּי שֶׁהָיִיתִי שׁוּב בְּעַזָּה.
וּמָה חָלַמְתָּ? לֹא שָׁאַלְתִּי.
קִשְׁקַשְׁתִּי טוֹב טוֹב אֶת הַמְּקֻשְׁקֶשֶׁת,
הוֹסַפְתִּי פִּטְרִיּוֹת
אוּלַי אָמַרְתִּי, הֲזָיָה עַזָּה הַזֹּאת,
אוּלַי לֹא.

קִשְׁקַשְׁתִּי טוֹב טוֹב אֶת הַמְּקֻשְׁקֶשֶׁת
אָחִי חָזַר לֶאֱסֹף עִם הַיְּלָדִים.
אֵין לָנוּ מָקוֹם לְעוֹד לֶגוֹ בַּבַּיִת,
אָמַרְתִּי

כָּל כָּךְ הַרְבֵּה לֶגוֹ
פִּירָאטִים עִם עַיִן אַחַת
מְכֻסָּה וּכְלֵי תַּחְבּוּרָה
מְעוֹפְפִים, כְּלֵי נֶשֶׁק לֹא
שִׁמּוּשִׁיִּים וַחֲצָאֵי דְּמֻיּוֹת תְּקוּעוֹת
בֵּין הַסּוֹרְגִים וְהַכֹּל מִתְפַּקֵּעַ
הַחוּצָה מִתּוֹךְ הַקֻּפְסָה

אָחִי מְרַחֵף מֵעַל
הָרִצְפָּה
אֲנִי שׂוֹרֶפֶת אֶת הַבֵּיצָה.

 

יעל סטטמן, פסיכולוגית, גדלה ביישוב הושעיה שבגליל התחתון ומתגוררת בתל אביב. בוגרת מסלול השירה של "הליקון".

.

.

מיטל פישל

אלמנה שחורה

אֲנִי טוֹוָה קוּרִים
מְטַפַּחַת עֲרוּגוֹת שֵׁנָה בֵּין רִיסַי.
הָעֵשֶׂב בַּגִּנָּה שׁוּב גָּבוֹהַּ.

 

רגע

יֵשׁ וְעוֹדֶנִּי שׁוֹמַעַת אוֹתוֹ הוֹלֵךְ
(בַּלֵּילוֹת בְּעִקָּר בַּלֵּילוֹת)
קַל צְעָדָיו כְּשִׁקְשׁוּק מַפְתְּחוֹת
וְרַעַד.

 

ארס פואטיקה כלבית

נְשָׁמָה פְּצוּעָה נוֹבַחַת בְּקוֹל
גַּם אֲנִי רוֹצָה לְהוֹצִיא מֵעַצְמִי יְבָבָה כָּזֹאת
בְּקוֹל צָרוּד וְנוֹכֵחַ.

 

מיטל פישל, ילידת 1982, חברת קיבוץ שריד. כותבת שירה, סטודנטית נצחית.

 

.

» במדור שירה בגיליון המוסך הקודם: שירים מאת מיטל זהר, איל דוננפלד ועינת גדעוני

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

 

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

.

 

בעבודה | על הלבנטינים של דרום אמריקה, מאת משה סקאל

"גם בבואנוס איירס ממלא כל אחד את תפקידו: הממשלות משגרות משלחות, הסופרים משוגרים או שאינם משוגרים, אחרים מוחים או מחזקים את ידי המשתתפים, שערוריות לרגע מתעוררות ואז גוועות". רשמיו של סופר נודד, מתוך ספר מסעות שיראה אור בקרוב

מרב סודאי, ברכה מזרחית, אקריליק על בד, 40X30 ס"מ, 2005

.

על הלבנטינים של דרום אמריקה / משה סקאל

.

בואנוס איירס

הרבה דברים חשבתי שאמצא בבואנוס איירס, ורק את פניהם לא יכולתי לשער. יש מקומות שאנחנו משתוקקים להגיע אליהם כי אנחנו רואים איזו תמונה מוחשית בעיני רוחנו, אבל בואנוס איירס הייתה בעבורי תמיד משאת נפש גם מבלי שידעתי מדוע. לא כמו דקלי הקוקוס הנטויים מעל לחופי ברזיל, לא כמסגדים המרהיבים במרוקו, לא כמנזרים החצובים בהר בגיאורגיה – את כל אלה ראיתי מתוך התפעלות גדולה, אבל לא מתוך הפתעה. הרי בעיני רוחי ראיתי אותם קודם. אבל על נופיה של בואנוס איירס לא ידעתי מראש כמעט דבר. על מועדוני הטנגו המהוללים שמעתי כמובן, אבל הם לא משכו אותי כלל. למען האמת הם נדמו בעיני כמין ריקודי חתונות נושנים ומלאכותיים. לא יכולתי לשער שדווקא במועדונים האלה, הפתוחים משעות הלילה ועד אור הבוקר, אראה את גילויי האהבה הדקים ביותר, הכואבים ביותר, שניתן לנו לראות על הכדור הקדחתני הזה.

ועוד דבר נהדר שמצאתי בבואנוס איירס, דבר שאותו לא יכולתי לשער אפילו בחלומות הלילה, הוא מה שאפשר לקרוא לו "הלבנטיניות הארגנטינאית". או, מדויק יותר יהיה לומר: הלבנטיניות גרידא. שהרי מי שיילך כיום עד לקצווי הלבנט ויחפש את הלבנטיניות, יעמוד תמיד כשפניו אל העבר, משום שהלבנטיניות כיום כרוכה תמיד בעולם שהיה ואינו עוד, בשפות ובתרבויות דועכות, שאיבדו את ממשלתן – כמו הצרפתית באיסטנבול ובביירות או האיטלקית באיים הדודקנזיים של יוון או היוונית באלכסנדריה, או האנגלית בספריה של ז'קלין כהנוב המנוחה. הרבה יופי יש בדעיכה הזאת, אבל היא גם צובטת את הלב. בעולם שבו הגבולות נחרטים עמוק יותר ויותר בבשר, שבו הגבולות עשֵנים והשפות מסתגרות בתוך לאום ובתוך טריטוריה, נדמה שאין דבר זר יותר מאשר הרוח הלבנטינית האדישה לגבולות, הנושאת אִתה – ממש כמו רוח הנושאת אבקנים מפרח לפרח ומפרה אותם – את השפות ואת המנהגים ואת התרבויות ממקום למקום. אכן, התרבות הלבנטינית חיה פחות ופחות, ולכן עלינו לחפש אותה בנבכי העבר. אבל כשהיא שבה ומתגלה פתאום בימינו, יש לה תוקף נבואי כמעט. נציגיה עלי אדמות הם הלבנטינים המתים או באֵי כוחם, וכל מפגש עם אדם כזה – חי או מת – מפיח רוח בזרעונים הללו ומפיץ אותם לכל עבר. ובכך יש נחמה כמוסה, ואפילו תקווה.

הלבנטינים – מעצם הווייתם – הם אנשים סובלים, או אולי נכון יותר לומר: אנשים חסרים. במקום שיש בו מַים, הם חסרים את היבשה. וביבשה – את המים. הם גולים בעל כורחם, זרים כמעט תמיד למקום שבו הם חיים, שמתוקף נסיבות ביולוגיות ופיזיות הוא תמיד, ולהכעיס, מקום אחד ויחיד. והרי כל המקומות הם מקומותיהם. מעצם הגדרתם הם בלתי מובנים, אך לעצמם הם מובנים עד בלי די, באופן כואב כמעט.

ויקטוריה אוקמפו – ה"לבנטינית" הארגנטינאית שלעולמה התוודעתי בביתה שבסן איסידרו – מרחק עשרים וחמישה קילומטרים מבואנוס איירס, ודאי לא הייתה מגדירה את עצמה "לבנטינית". על עצמה היא נהגה לומר שהיא "אשת העולם". השפה הצרפתית הייתה השפה שבה היא קראה ספרים. בצרפתית היא גם כתבה את ספרה הראשון, אף ששפת אמהּ הייתה הספרדית הארגנטינאית המתנגנת. השפה והתרבות הצרפתית, וכן הביקורים התכופים שלה בצרפת הרחוקה – הם אלה שנטעו בה את הכמיהה הקוסמופוליטית, שרגליה נטועות בקרקע אבל ראשה נישא הלאה משם ועיניה צופות למרחוק. זאת הכמיהה שיש בה דבר מאחֵד יותר מאשר מפריד, מתבולל ובלתי מתבדל, חופשי ולא מסתגר. שהרי במה מתבטאת הרוח הלבנטינית אם לא בכל אלה? ואם הלבנטינים הם מזיגה משונה ועקומה לפעמים, כמעט נגד הטבע, של מזרח ומערב, הרי שגם מחצי הכדור הדרומי ניתן לפרוש את היריעה הבלתי נראית הזאת של הלבטיניות ולמתוח אותה עד קצה היכולת, כמו כּילה הנפרשת מעל לגופים הישנים בלילה, מגינה עליהם מן הטפילים ומושחת את דמותם בקרום חלבי, שדמיון ומציאוּת משמשים בו בערבוביה.

את הדרך המפרידה בין בואנוס איירס לביתה של ויקטוריה אוקמפו שבסן איסידרו עשינו ברכבת הפרוורים ביום של גשם שוטף, ובזמן שביתה של התחבורה הציבורית. בחצי הכדור הדרומי כבר הורגשו דמדומי הקיץ, ומאות "פּוֹרטֶניוֹס" – תושבי בואנוס איירס – שבשבועות האחרונים לא היו רגילים לגשם אלא לשרב המכה בכוחותיו האחרונים, הצטופפו כעת בקרונות הדחוסים. הרכבת נעה באִטיות ועצרה באחת התחנות. איש לא ירד ממנה כמעט, אבל נוסעים רבים הוסיפו ועלו לקרון, עד שצעקו להם שֶדי, שאי אפשר עוד, ושוב נסגרו הדלתות, וכל הנוסעים, שחלקם היו ספוגי מים ואחרים לבשו מעין שכמיות מאולתרות ונוטפות, עשויות שקיות פלסטיק, מצאו את עצמם חבוקים בעל כורחם.

היה חם ולח. סקרתי את הנוסעים ונזכרתי בפניהם המכורכמים, מוכי התסכול והמרירוּת של תושבי פריז בשעות העומס במטרו. אלא שכאן, בדרך היוצאת מבואנוס איירס אל הפרברים, פניהם של הנוסעים הפיקו דווקא קורת רוח עמוקה, למרות הנסיבות ואולי בגללן: שיחות נקשרו, ידיים הונפו, ונוסעים רבים עשו לעצמם מכרים חדשים בזכות הגשם והשביתה והצפיפוּת. באחת התחנות נקרעתי מעל בני החבורה שליוותה את דורי ואותי: חברנו הארגנטינאי, אלפרדו, מרצה לספרות צרפתית באוניברסיטאות של לה פאס שבבוליביה ואסונסיון שבפרגוואי (שתי ערים שאליהן הוא טס כמה פעמים בחודש), ושתי היסטוריוניות מפרגוואי שהוא אירח בביקורן בעיר. למרות הצפיפות והחום ידעתי שבקצה הגשם מחכה לנו ביתה של ויקטוריה אוקמפו. ואף שברור היה שוויקטוריה עצמה לא תקביל שם את פנינו, שהרי היא מתה זה מכבר, ליוותה דמותה את הנסיעה ולא הרפתה ממני.

על ויקטוריה אוקמפו ידעתי שהיא נולדה בשנת 1890 למשפחה אריסטוקרטית. קראתי על המסעות שנהגו בני משפחת אוקמפו לערוך לאירופה (למסעם הראשון לפריז נטלו עמם – מלבד צוות משרתים ולהקת תרנגולות – גם שתי פרות, שתספקנה חלב טרי מדי יום). ידעתי שהיא תוצר של החינוך המעולה שקיבלה במפנה המאה, אבל שהיא גם התמרדה לא מעט כנגד התרבות הפטריארכלית שמתוכה יצאה. ובמיוחד זכרתי שאוקמפו ייסדה ב-1931 את החשוב בכתבי העת של אמריקה הלטינית, "סוּר" (דרום), ומשלה ביד רמה בו ובספרות הארגנטינאית במשך ארבעה עשורים. לאחר מותה ספד לה בורחס ואמר: "בְּארץ ובִתקופה שעל כל הנשים התבוננו כעל מקשה אחידה אחת, הצליחה אוקמפו להיות אדם ייחודי ומובחן. את הונה הרב היא הקדישה לחינוך ארצה והיבשת הדרום־אמריקאית. אני חב הרבה לוויקטוריה באופן אישי, אבל כארגנטינאי אני חב לה הרבה יותר". ואכן, בכתב העת "סור" התפרסמו לראשונה רבות מיצירותיו של בורחס, לצד יצירותיהם של כותבים חשובים אחרים. אבל "סור" היה יותר מזה: הוא היה אכסניה לכותבים בעלי מחשבה חופשית בשנים של דיכוי פוליטי וכלכלי; כתב עת שלקח על עצמו את מלאכת הקישור ותוויית הגשרים בין אמריקה הלטינית לבין אירופה.

ויקטוריה אוקמפו הייתה אפוא ארגנטינאית להפליא, אך בה בעת גם קוסמופוליטית דוברת צרפתית ואנגלית, שהתחנכה על ברכי החינוך האירופי והשקיעה את כל ממונה ומרצה – באמצעות פעילותה הספרותית, הפילנתרופית והאישית – בעידוד הספרות ובטיפוחה. היא הייתה מצנטית ואשת ספרות בזכות עצמה כאחד, שפעה נדיבות כלפי חבריה וכלפי הסופרים שהעריכה, וגם נתפסה כקוקטית ונהנתנית על פי דרכה. קודם שפגש אותה היה בורחס, כהגדרתו, "רואה ואינו נראה". הוא התחיל להיראות רק מעת שאוקמפו לקחה אותו תחת חסותה. שנים לאחר מכן – כך קראתי באתר של "בית אוקמפו" – כשכבר היה בורחס סופר בעל שם והחל להתעוור, עזרה לו אוקמפו במימון הניתוח, ואף טרחה בשבילו כדי שיקבל משרה בספרייה הלאומית.

כעת דהרנו בקרונות הרכבת הדחוסים אל ביתה של אוקמפו, שנבנה על ידי אביה לפי האופנה האירופית של סוף המאה התשע־עשרה, בית שיועד למגורי הקיץ של דודתה של ויקטוריה ולכן לא נבנתה בו מערכת חימום ושזכה בזמנו לקיתונות של לעג משכני המשפחה בשכונה האמידה והמצויצת הזאת. כיום כלול בית אוקמפו ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסק"ו.

"מצאתם לכם יום להגיע", אמרה לנו מדריכת הסיור בחיוך. הבית היה כמעט ריק ביום הגשם הזה. ישבנו להשיב את נפשנו בבית הקפה המשקיף אל הגינה שגשם ירד בה, שתינו קפה ואכלנו "מדיה לונאס" ("חצי ירח"), אותם קרואסונים קטנים ומתוקים, המזכירים את הקרואסון הצרפתי אבל שונים ממנו באופן שקשה להסביר, אולי כמו העיר הזאת, המזכירה כל כך את אירופה, אבל משהו מקצה העולם בכל זאת נסוך עליה בנדיבות.

המארח שלנו, ארנסטו מונטקין, קיבל את פנינו בסבר פנים נעימות. הוא גבר כבן ארבעים, לבוש במכנסי ג'ינס מוקפדים ובחולצה אדומה מכופתרת ונעול בנעלי עור מצוחצחות. בדרכנו ברכבת הספיק אלפרדו לספר לנו שארנסטו מונטקין הוא המתרגם הטוב ביותר בארגנטינה כיום מצרפתית לספרדית. כעת התנצל בפנינו המארח – בצרפתית מעולה, כמובן – ואמר שלא יוכל להישאר אתנו זמן רב, משום שעליו להתכונן לנסיעה לפריז. יריד הספרים הבינלאומי עמד להיפתח בעיר האורות. ארגנטינה היא אורחת הכבוד ביריד הזה השנה, ואחת התערוכות ביריד הספרים מוקדשת לוויקטוריה אוקמפו.

שוב יריד הספרים הבינלאומי בפריז. מאז הגיענו לבואנוס איירס שמענו שוב ושוב על היריד הזה, ועל הפולמוס בדבר הרכב משלחת הסופרים הארגנטינאית לפריז. רבים מאנשי הספרות שפגשנו מחו על המשלחת הזו וטענו שהסופרים הנמנים אִתה מעידים על מאווי השלטונות ולא על בחירה איכותית כלשהי. כמעט מעודד היה להיווכח שגם בבואנוס איירס ממלא כל אחד את תפקידו: הממשלות משגרות משלחות, הסופרים משוגרים או שאינם משוגרים, אחרים מוחים או מחזקים את ידי המשתתפים, שערוריות לרגע מתעוררות ואז גוועות, וחוזר חלילה.

לפני שעזב ארנסטו את המקום הוא נתן לנו עותק מהמהדורה הראשונה של ספרהּ של ויקטוריה אוקמפו, גן העדן הירוק, שנכתב בצרפתית וראה אור בבואנוס איירס בשנת 1944. ועוד מִנחה אחת הייתה בידו: הגיליון המיוחד שהקדיש כתב העת "סור" בשנת 1958 לישראל, במלאת עשר שנים להקמתה, ובו הקדמה נלהבת מאת בורחס וטקסטים מפרי עטם של כותבים ישראלים שונים – מקצתם מוּכרים היטב כיום לקורא הישראלי, ומרביתם כבר הספיקו לצלול מאז בתהום הנשייה.

ויקטוריה אוקמפו, המארחת המתה שלנו, לא הרפתה מאִתנו משך כל הביקור על אף היעדרותה העיקשת. היא נכחה שם בכל מקום: בגינה, שברווזים מהדסים בה, בבית הקפה עם עוגיות ה"חצי ירח", וגם עלתה אִתנו במעלות המפותלות אל הקומה השנייה, שבה התחיל הסיור.
כל שנות ילדותה ונעוריה של ויקטוריה אוקמפו, כך סיפרה לנו המדריכה, עברו עליה בבית הזה, המוקף גנים ונמצא קרוב כל כך לנהר. בקומה העליונה גרו האומנות הצרפתיות, המשרתים, הסייסים ושאר בעלי המקצוע ששירתו את בני הבית. כעת טיילנו בין חדרי הבית המרווחים, שהגשם התדפק על חלונותיהם, ושמענו על ההעלאה הראשונה של פולחן האביב מאת סטרווינסקי בתיאטרון "קולון" בבואנוס איירס, כשוויקטוריה הייתה בת עשרים ושלוש. גם בבואנוס איירס, כמו בפריז, נבעת הקהל מה"רעשים" של סטרווינסקי ויצא בכעס מהאולם, כך סיפרה לנו המדריכה. אבל ויקטוריה הייתה המומה מכוחה של היצירה והכירה מיד בגדולתה.

"תמיד היא הייתה יוצאת דופן", הוסיפה וסיפרה לנו המדריכה. "בגיל עשרים היא למדה בסורבון, דבר שעשו מעט נשים בתקופתה בכלל, ונשים לטינו־אמריקניות בפרט. בפריז היא התרועעה עם אנשים כמו לה-קורבוזייה וקוקו שאנל, ובימים שבהם שנשים הלכו בשמלות, היא התעקשה ללבוש מכנסיים. כשחזרה לבואנוס איירס שפכו עליה קיתונות של ביקורת, כי זאת הייתה חברה גברית ומצ'ואיסטית מאוד".

באחד החדרים ראינו תמונות של אנשי ספרות שונים: וירג'יניה וולף, שהייתה ידידה קרובה של המארחת שלנו, אף שמעולם לא באה לביקור בבואנוס איירס, או המשורר ההודי חתן פרס נובל רבינדרנאת טאגור, שהתגורר במשך תקופה בבית המידות הזה, ואף כתב בו כמה מיצירותיו. אוקמפו, שפעלה למען שיתוף פעולה תרבותי בין תת־היבשת ההודית לבין אמריקה הלטינית, דאגה לכל מחסורו של טאגור, והמשורר הנודע הכיר לה טובה גדולה על כך. באחד החדרים, סמוך לספרייה הגדולה, ראיתי את הדיוקן של המשורר הצרפתי פול ואלרי – מכּר ותיק אף הוא – מיישיר את עיניו החכמות אל המצלמה: ראשו שעוּן על אצבעותיו, ומאחת מהן מזדקרת טבעת גדולה. בתמונה אחרת נראית גבריאלה מיסטרל – המשוררת הצ'יליאנית הפמיניסטית, אף היא כלת פרס נובל.

בספרייה העשירה, המונה יותר מ-10,000 ספרים, ראיתי את משקפיה הלבנים והענקיים של אוקמפו מונחים על אחד המדפים. המשקפיים האלה היו לסימן ההיכר שלה, ונשות הבוהמה הארגנטינאית אימצו אותן במעין טרנד בוהמייני, שחוזר גם בימינו, כפי שנוכחתי לדעת לאחרונה בעת שיטוטי ברחובות בואנוס איירס.

בחדר האמבטיה של בית אוקמפו, דווקא שם, נעצרתי על עומדי. תחושה בלתי נעימה – של פלישה למקום האינטימי ביותר של אדם – תקפה אותי שם, אבל גם סקרנות. החדר מרוצף בלוחות עץ, ויש בו אמבט גדול, ובפינה, קרוב לחלון המשקיף אל הגן, ניצב בית כיסא עשוי עץ, ומעליו מכסה בצבע חום כהה, המזכיר את המכסה שמגוללים קוסמים מעל תיבה ובה מתנדב מן הקהל המתעתד להיות מנוסר לשני חלקים ולשלושה. ליד בית הכיסא ניצב משקל, ולידו כיור רחב ידיים. "כבר בשנת 1901 היו בבית חשמל ומים זורמים", התנאתה המדריכה, שבינתיים שכחתי מקיומה. היא העיפה מבט קצר נוסף בחדר, הפטירה: "mujer coqueta" (אישה קוקטית), ופנתה משם לדרכה. נותרתי לבדי עוד רגע אחד בחדר האמבטיה הזה, ועזבתי גם אני. ניגשתי והצצתי בחדר השינה של ויקטורה, וחיש קל נסוגותי גם משם.

הגשם פסק בינתיים, והדרך חזרה ברכבת לבואנוס איירס עברה עלינו בשקט ובנעימים. הקרונות – שהיו דחוסים ומהבילים בדרכנו לביתה של ויקטוריה, היו כמעט ריקים עכשיו. כל אחד מאנשי המשלחת הקטנה שלנו, החובקת את ישראל, פראגוואי וארגנטינה, מצא לו מקום מרוחק, התיישב בו ושקע במחשבות. הוצאתי מהתיק את "גן העדן הירוק" – הספר הכתוב צרפתית שכתבה ויקטוריה אוקמפו, וקראתי בו על ילדותה, על החינוך שקיבלה, ובייחוד על אהבתה ומחויבותה לשפה ולתרבות הצרפתית. את הדברים האלה – שנוסחו בסגנון המושפע עמוקות ממרסל פרוסט – זיהיתי מיד כדברי אותם בני תרבות הדבקים בשפה הצרפתית באשר יילכו. בארגנטינה ממש כמו בלבנט. וכך גיליתי שהלבנט חי ופועם גם במקומות שלכאורה אין לו אִתם דבר וחצי דבר, למשל כאן, בדרום אמריקה. הקרונות שִׁקשקו. המשכתי וקראתי בספרה הצנום והיפה של ויקטוריה אוקמפו, וברגע מסוים זקפתי את ראשי למשמע נעימה שקטה, וראיתי איש לבוש בסינר טבחים דוחף עגלת לחם, שריח נפלא עלה ממנה, ומזַמר את מרכולתו.

וחשבתי על כך שערים גדולות, באמת גדולות, הן תמיד כאלה שיש בהן עצלתיים בתוך הקדחתנות. אלה ערים שאפשר להיות בתוכן אנונימי מוחלט בתוך ההמון. שהרי מקום שבו אי אפשר להיות אלמוני גמור, אינו יכול להיחשב למטרופולין. רק בערים הגדולות יכול אדם להיות זר, מוקף באנשים שאינו מכיר ולא יכיר לעולם. האנונימיות שלו – באופן פרדוקסלי אולי – היא מקור החום הפושה באיבריו בעת שהותו במקום הזה. היא המגינה עליו. כאן איש לא יטרידו, איש לא יבקש להכיר אותו, ודאי לא להכירו לעומק. וכשאתה תייר מוחלט שאף אינו דובר את השפה המקומית – כמו בארגנטינה – המצב הזה מועצם עוד יותר, משום שאינך מובן. גם אם יפנו אליך בדברים, לא תדע להשיב. אינך מבין את הקודים, אינך שייך. אתה מופקע מן האנשים ולמרות זאת אתה טמון בחיקם. יש בידיעה הזאת איזה דבר משחרר מאוד ומעורר בעתה בעת ובעונה אחת.

וכשאתה זר בבואנוס איירס, בזמנים שבהם בחצי הכדור שלך מתהלכים הבריות במעילים ורועדים מקור (לפחות באירופה, שממנה הגענו לכאן), ונחיתת הביניים הארוכה שלך הייתה בברזיל בעלת האקלים הטרופי, וכאן אתה מוצא עצמך בגשם המכה בעיצומו של השרב, כבר אינך יודע מימינך ומשמאלך. קל וחומר בבואנוס איירס הרחוקה, שמזכירה מבחינות רבות כל כך את הנוף האירופי המוּכר. רק עזבת את החורף בעיצומו שם – בעולם הישן – וכבר מכה בך כאן סוף הקיץ בכל אונו, כמו להבה של נר לפני שהנר כבה. רוחות סתיו מתחילות לנשוב, ואחריהן שרב אחרון, נואש. כולם מלינים על המצב הכלכלי בארגנטינה, הארץ נתונה במצב כלכלי רעוע מאוד, אבל – אולי כמו אצלנו בישראל – בתי הקפה מלאים עד אפס מקום. חנויות הבגדים הרבות, באשר להן, כמעט ריקות. הבגדים זולים להחריד לכיסו של התייר הישראלי, וכמוהן גם המסעדות.

שני שערים לפֶּסוס, המטבע המקומי: השער היציג והשער השחור. במשרדיהם רחבי הידיים יושבים יהודים ושאינם יהודים מול שולחנות עמוסים בשטרות, ומחליפים כסף, מכל הבא ליד. לא הספיקו הבריות להחזיק בידיהם את השטרות – שדיוקנה של אוויטה פרון חקוק עליהם – וכבר עולים ויורדים שערי החליפין כמו מלאכים בסולמות השמיים. הכול אחיזת עיניים ותעתוע.

 

יומן המסע לבואנוס איירס יראה אור בספר המסעות של משה סקאל, בהוצאת "אפיק".

 

משה סקאל פרסם חמישה רומנים, בהם "יולנדה" (כתר, 2011), "הצורף" (כתר, 2014; ראה אור לאחרונה בארה"ב) ו"אחותי" (כנרת זמורה־ביתן, 2016). סקאל ניהל את המפעל לתרגום ספרות מופת. הוא מייסד אתר הארכיון – ספרות עברית בקול.

 

» במדור בעבודה בגיליון הקודם של המוסך: "יאן אדם ברונסקי", מאת מיכל קריסטל

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

 

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

 

 

.