מאת אורית נוימאיר פוטשניק
.
כמה מהסיפורים שבקובץ מה אתה מסתכל על קראתי אחד־אחד, במשך השנים האחרונות, כשהתפרסמו בכתבי עת שונים. עתה קראתי אותם מקובצים לצד סיפורים נוספים בספר אחד. אבל הספר הזה חורג מאסופת סיפורים קצרים, חורג ולא חורג ממנה בעת ובעונה אחת. זהו המעשה הספרותי שאני מבקשת להתעכב עליו ולומר עליו דבר מה.
.
"במשפחה הרי תמיד יש מי שמפסיד."
(מתוך "פרידה")
.
הספר נפתח בנובלה "פרידה" ומסתיים פעמיים. סיומו הראשון הוא בסיפור "הסופרת מתארחת" ואחרי הפוגה שותקת מגיע האקורד המהדהד של "עוד פגישה אחת עם משורר". שני הסיפורים – "פרידה" ו"הסופרת מתארחת" – עוסקים בנתק של בני דורנו מדור ההורים, האתוס שלהם ועולמם הרגשי, בניתוק הרגשי ובניתוק הממשי. הנובלה "פרידה", כמו רוב הסיפורים בקובץ, משרה עד מהרה תעוקה גדולה. מרין מפליאה לתאר אווירה ותחושה באמצעות מסירה קונקרטית של המילים הנאמרות והאירועים המתרחשים. היא לא מסברת את אוזננו בהיסטוריה של הדמויות, בפרשנות פסיכולוגיסטית למניעיהן, היא לא מאפשרת את ההקלה הטמונה בכל אלה, אבל התחושה נמסרת בדייקנות מצמיתה. אחר כך מגיע ההומור, מריר וקר. כשהמספרת מתארת את ההשפעה של הניתוק מההורים על חייה בעולם האקדמי והספרותי, את ההתנגשות בין העמדה הרגשית החדשה, שככל שהיא מעיקה יש בה גם הרבה חירות ואומץ, לבין אתוס האהבה ההורית המועצם בחברה שלנו, על כל מופעיו – התוצאה פשוט מצחיקה עד דמעות. ההתנגשות הזאת וההומור הזה עומדים גם במרכזו של הסיפור שלפני האחרון בספר: "הסופרת מתארחת". אני יכולה לומר שצחקתי בקול, אלא שבניגוד לתחושה הצפויה והמוכרת, לא היה רפיון בסופו של פרץ הצחוק הזה. לא הייתה בו הקלה. אין רווחה ואין הקלה בספר הזה וזהו חלק מסוד כוחו.
.
"טוב, ברור שיש גם כמה שמצליחים," אמרה שולה, "אבל מה לעשות שלא כולם גרוסמן."
"גרוסמן, גרוסמן…" מלמלו הנשים.
(מתוך "הסופרת מתארחת")
.
ב"הסופרת מתארחת" מרין מתארת את הסופרת המגיעה לסלון ספרותי של בנות הדור של הוריה בהרצליה פיתוח ומוצאת עצמה ננזפת ומגורשת בגלל חוסר רצון ואי־יכולת למלא את התפקיד המבדר, המענג והמאשר את הדימוי העצמי של נשות המעמד הכלכלי־חברתי הגבוה. את אי־הרצון הזה ניתן לקרוא לאחור, לנובלה הפותחת "פרידה" ולאורכו של כל הספר, ולמצוא אותו בבחירה בסגנון הקונקרטי הישיר והיבש של מסירת הדברים, בהימנעות מפרשנות ומבניית ההיסטוריה הרגשית והביוגרפית של הדמויות, בבחירה להיצמד תמיד לרגע אחד, לתמונה המתוארת ואליה בלבד. בעצם בחירת הסגנון הזה טמון הסירוב לשמש בידור, קישוט ספרותי או אינטלקטואלי לנשות הרצליה פיתוח. בבחירה הזו גם מסומן הנתק מדור ההורים וממה שאנחנו יכולות לדמיין שהוא ההעדפות הספרותיות שלהם: ספרות השפע הגרוסמנית או המאיר שלֵוִית. בשני הסיפורים הממסגרים את הקובץ משני קצותיו אנחנו מתוודעים לזוג סופרים, ובשניהם האישה מדברת בגוף ראשון. זהו קובץ סיפורים, לא רומן, אין סיבה או צורך לקרוא את הזוג הזה כאותן דמויות, אבל הן משתקפות זו בזו כמו שהסיפורים ושאר הדמויות המופיעות בהם משתקפים זה בזה. נשות הסלון הספרותי בהרצליה פיתוח בסיפור "הסופרת מתארחת" אף חוזרות על דברי מנהל המכללה מהנובלה "פרידה" בטרוניה כנגד הדור הבא ובחירתו בחיי האמנות: "נראה לי שאנשים בגילכם צריכים להתחיל לקבל אחריות על החיים שלכם".
.
"מה אתה מסתכל על? הא? אתה מסתכל על אני? כי אני לא רואה כאן אף אחד חוץ מאני כאן."
(מתוך "מה אתה מסתכל על?")
.
הקוראת בספר ודאי תשאל את עצמה לנוכח הקדרות והפסימיות השורה בכל, האם אין דינה של ההתפרקות המשפחתית והבין־דורית הזו להשתכפל ולחזור על עצמה? המספרת בגוף ראשון ב"מה אתה מסתכל על" מביטה על אמהותה באותו פיכחון אכזרי. היא מספרת לנו על עקרות הבית האמריקאיות, האמהות של חבריו למשחק של בנה בעת שהות המשפחה בארצות הברית, בתערובת של מרירות סרקסטית וגעגועים כנים ואותנטיים ליכולתן לעטוף אותה כשם שהן עוטפות את הילדים. היא לא מצליחה לתווך לבנה את המציאות הישראלית החדשה והוא נשאר שבוי בתוך תחביר הפוך, בתוך עולם שבו לא ברורים הגבולות בין הורים לילדים ובתוך הפנטזיה בתוך פנטזיה, כמו הגיבור ההוזה, שאותו הוא מחקה, מתוך סרט הקולנוע שלא מיועד לילדים כמותו, הגיבור העומד מול המראה ומתריס: "מי אתה חושב שאתה מדבר אל?".
.
"מי שכותב מספיק זמן מכיר כבר את כל הסיפורים."
(מתוך "ספירסטין")
.
גם בספר הזה, בדומה מאוד לזוג ברומן הביכורים של מרין, ילדים (ידיעות ספרים, 2015), זוג נלחם את מלחמת העצמאות הכלכלית והאמנותית שלו לא רק בהורים, אלא גם זה בזו. קנאת סופרים והמאבק לעצמאות ולקיום ייחודי בקרב קהילת הכותבים והקוראים אינם נפרדים ואינם נבדלים מהפנקסנות המוכרת של משימות הטיפול בילדים ומהמאבק על שולחן הכתיבה הביתי, וגם לא מהתשוקה לעצמאות מינית ורומנטית. העיסוק במעשה הכתיבה ובמאבק שמתלווה אליו, או אפילו נמצא ביסודו, חוזר על עצמו שוב ושוב לאורך הספר. בנובלה "חושך" אנחנו עוקבים אחרי מעשה הכתיבה וההתהוות הספרותית של הגיבורה שיר בת האחת־עשרה. הפעם המאבק לכתיבה והמאבק הבין־דורי מופיעים מזווית הראייה הספק לא מודעת של ילדה, שהוריה נמנים על עילית תרבותית ואינטלקטואלית, אבל משליכים את מאווייהם על בתם ומתנאים התנאות ראוותנית בנכסי התרבות שלהם, באופן שאינו שונה מהנשים הנובורישיות הנלעגות שנפגוש לקראת סופו של הקובץ.
.
"שמעת פעם דבר כזה, ילדה שמפסיקה לאהוב את אמא שלה?"
(מתוך "האביב מתעורר")
.
"זה ילד שיודע לשמור טוב־טוב על אמא שלו, זה ילד שיודע לשמור על אמא שלו שאף אחד לא יקח לו אותה."
(מתוך "מתיחת פנים")
.
לא רק זוגות הסופרים המופעים בספר משתקפים זה בזה. כל הדמויות המופיעות בו מצטלבות זו עם זו, משתקפות זו בזו. חלקן נושאות את אותם שמות והקוראת נחשפת להבזקי האור עליהן ברגעים שונים של חייהן. בכל פעם מאיר הזרקור על דמות בזמן אחר, והקוראת הלהוטה עלולה להתפתות להשלים את התמונה, לפענח את הסיפור כולו, לעקוב אחר שיר ושמוליק ומיכלי הלוך ושוב על פני הזמן בנקודות שונות של חייהן. זו פרשנות אפשרית, אולי אפילו מתבקשת, אבל מצמצמת. כי מניפת הצללים הנפרשת ושברי ההשתקפויות שמהבהבים ביניהם מאירים את הדמויות זו בתוך זו. מערבבים ביניהן. זהו המעשה הספרותי הטמון כאן. הנפש נמשכת אל נרטיב־העל המחבר בין הדמויות, אל ההקלה הטמונה בהבנה, בפענוח. אבל אין כזו. כל מה שיש הוא הבזקים, החולפים מול עיננו ומול עיני הגיבורים, שלעולם לא מצליחים לתפוס אותם במעופם. לכודים במשחק ההשתקפויות והצללים הם לא מצליחים להישיר מבט ארוך מספיק, לא על זולתם ולא על עצמם, כדי להבין את עצם הווייתם לאשורה. הגיבורים תקועים בתוך הרגע, בהבזק, ללא יכולת להיחלץ, לראות ולספר סיפור גדול יותר, ולכן הם לכודים בתוך הניכור והמצוקה. הנפש האנושית העולה מהסיפורים של מרין היא היא הסיפור הקצר, היא מדברת בלשון ישירה והקונקרטית ואינה יכולה להיחלץ ממבוך ההשתקפויות וההבזקים החולפים, אחרי שהשליכה בבוז מר את כל הסיפורים הגדולים ולא נותר לה במה להיאחז. אולי לכן הספר הזה שובה לב כל כך ובו זמנית מעיק כל כך. מעשה זה מגיע לשיאו, לטעמי, בסיפור "מתיחת פנים". כשהגיבורה ניצבת מול המראה הממשית בחדר האמבטיה, היא נאלצת לראות בה את האמת רבת־הפנים, את ההשתקפויות האחרות שפלשו לתוכה, או שמא היו שם תמיד?
.
"כן סונה, זאת האמת. אני מביטה בדפים האלה, העמוסים מילים שהקזתי מתוך עטי למענך, לנסות לשוות איזו מראית עין של יופי,של חסד, לפגישותינו האומללות, ואני מתמלאת חלחלה, שאט נפש אפילו."
(מתוך "עוד פגישה אחת עם משורר")
.
לאחר הפוגה שקטה מסתיים הספר בשנית בסיפור "עוד פגישה אחת עם משורר", הנסמך על פגישה עם משורר, הממואר שכתבה לאה גולדברג על אברהם בן יצחק (סונה). הסיפור של מרין הוא פרק דמיוני נוסף שכתבה גולדברג אל בן יצחק, הפעם כנמען ממשי ולא כמעשה זיכרון. אף שסיפור זה ניצב כביכול מחוץ לספר, החיבור הוא רב־עוצמה. עומדים ביסודו הפרגמנטריות והשבריריות של פגישה עם משורר במקור, אבל בסיפור זה מאפשרת מרין לגולדברג לבוא אל הזמן הזה ולמתוח אל תוכו את הפיכחון והמרירות המחליפים את ההערצה הרומנטית שגולדברג מעתירה על בן יצחק במקור. גולדברג אצל מרין זועמת ומנתצת במו ידיה את אלילה החי עדיין. אולי רק בקשרי האהבה הנמתחים בין יוצרת בת זמננו אל גולדברג, בעבותות המשתרעים על פני שנים, ניתן למצוא לראשונה את הקשר היציב, האינטימי והחם, זה שדמויותיה של מרין מתאכזבות ומתייאשות ממנו שוב ושוב לאורך הספר. אולי רק שם נמצאת לבסוף ההקלה.
אורית נוימאיר פוטשניק, ילידת תל אביב, 1973. בעלת תואר שני בפיזיקה. משוררת ומתרגמת שירה. שירים, ותרגומים שלה התפרסמו בגיליונות קודמים של המוסך, וכן בכתבי העת הו! ומאזניים. רשימת ביקורת פרי עטה על ספר השירה "מלאך נופל" מאת יאיר דברת התפרסמה בגיליון 19 של המוסך.
.
תמר מרין, "מה אתה מסתכל על", הוצאת משכל (ידיעות ספרים), 2018.
.
.
» במדור ביקורת בגיליון המוסך הקודם: יפעת שחם על "העייפים" מאת לילך נתנאל
לכל כתבות הגיליון לחצו כאן
לכל גיליונות המוסך לחצו כאן
.