שירה | חזר פתאום החשק לעשן

שירים מאת דבורה שטיינהרט, אפרת בלום ואורי פרסטר

מיכל ביבר, ללא כותרת, שמן על בד, 75X60 ס"מ, 2020

.

דבורה שטיינהרט

*

הִיא נָחֲתָה שָׁפוּף
הִיא אֲפוּפָה כָּפוּף
כְּאִלּוּ רֶגַע שָׁכְחָה
לָעוּף.
צִפּוֹר יָפָה
רַק רֶגַע עֲיֵפָה.

קָשֶׁה כָּנָף חוֹבֵט
יוֹתֵר מַכּוֹת לָשֵׂאת
הִיא מַקּוֹרָהּ מְלֵא עָפָר
מַכָּה עַל חֵטְא
צִפּוֹר יָפָה
נָפַל נוֹפָהּ

נוֹצָה חוֹלָה
בֵּיצָה כָּל הָעוֹלָם
הִיא לְחַמֵּם אֶת הָעוֹלָם לֹא
יְכוֹלָה.
צִפּוֹר יָפָה
אֲוִיר גּוּפָהּ.

נוֹשֶׁמֶת אֲשֵׁמָה
אָסוּר לוֹמַר אֶת שְׁמָהּ
הִיא מְסָרֶבֶת לְקַבֵּל מִנֹּעַם
מָה.
צִפּוֹר שְׁמוּטָה
מֵתָה מֵתָה.

 

*

חָזַר פִּתְאוֹם
הַחֵשֶׁק לְעַשֵּׁן
הַלֵּב הַחֲמַקְמַק מוֹשֵׁךְ
לִמְקוֹמוֹת שְׁפָלִים
חָצֵר אֲחוֹרִית שֶׁל בִּנְיַן דִּירוֹת
מִתַּחַת לְחַלּוֹן שָׁם
תִּינֹקֶת בּוֹכָה.
אוּלַי מַחְלִיפִים לָהּ חִתּוּל
מְחַמְּמִים בַּקְבּוּק
חִבּוּק, נִשּׁוּק
מְצ־מְצ…
פְּף־פְּף…
עוֹד מְצִיצָה מָרָה
רָעָה רָעָה.

 

*

לֹא כְּמוֹ תּוֹלַעַת
לֹא כְּמוֹ חֵץ
לֹא כְּמוֹ מַכָּה
כְּאֵד קֹר אָפֹר עוֹלֶה
כָּבֵד לֹא אוֹהֵד
אֵד בְּלִי הֵד

לֹא בַּלֵּב לֹא בַּגָּרוֹן לֹא בֶּחָזֶה
נִכְרָךְ עַל שִׁפּוּלֵי הַבֶּטֶן
לֹא מְכַרְסֵם לֹא נִנְעָץ לֹא מַפִּיל
מְכֻוָּץ, מַקְפִּיא.

לֹא כְּמוֹ תּוֹלַעַת הַסָּפֵק
לֹא כְּמוֹ חֵץ מֻרְעָל
לֹא כְּמוֹ מַכַּת אֶגְרוֹף
אֵד קֹר אָפֹר עוֹלֶה

 

*

הַהֲנָאָה שֶׁלִּי צִפּוֹר
רֹאשׁ־סַבָּא
נָשַׁפְתְּ עָלֶיהָ, הִיא נֶעֱלֶמֶת
תָּפַשְׂתְּ אוֹתָהּ – הִיא מִתְעַלֶּפֶת.
תָּמִיד אֲנִי צְרִיכָה לֶאֱרֹב לָהּ
לִלְכֹּד בְּהַפְתָּעָה
כְּמוֹ כֶּלֶב – זְבוּב.

 

*

כְּשֶׁהוּא יָמוּת אַפְלִיג
בִּסְפִינַת שַׁעֲשׁוּעִים לָאִיִּים הַקָּרִיבִּיִּים.
הַקָּרִיבִּיִּים הַלָּלוּ יְקָרְבוּנִי!
אֲבַקֵּשׁ שֶׁיִּתְּנוּ לִי קֶפְּטֶן מְבֻגָּר
מֻמְחֶה לִזְקֵנוֹת
עִם חָזֶה שָׁזוּף וּבֶגֶד־יָם סְטְרֵצִ'י
מְמֻלָּא יָפֶה.
הַמִּצְרִים הַקַּדְמוֹנִים נָהֲגוּ לְמַלֵּא אֶת מְתֵיהֶם
בְּקַשׁ וּלְבוֹנָה
שֶׁלֹּא יֵצְאוּ שְׁטוּחִים וּמַסְרִיחִים
לְהַפְלָגָתָם הָאַחֲרוֹנָה.
הַקֶּפְּטֶן שֶׁלִּי יַחְבֹּשׁ קַסְקֵט לָבָן
כְּתַכְרִיכִים
עִם עֹגֶן רָקוּם בְּצֶבַע דָּם.

 

דבורה שטיינהרט מתגוררת בלוס אנג'לס ומלמדת שם ספרות ולשון. תרגמה לעברית רומנים מאת ג'ון אפדייק, ולדימיר נבוקוב, דלמור שווארץ ופלאנרי אוקונור. כתבה עבודת דוקטורט על א"נ גנסין. שירים פרי עטה התפרסמו בגיליונות המוסך 57 ו־66.

.

.

אפרת בלום

חוט

אֲנִי מַתְחִילָה לִכְתֹּב מִן הַפִּנָּה הַיְּמָנִית הָעֶלְיוֹנָה
כְּמוֹ מִישֶׁהוּ שֶׁמִּתְעוֹרֵר בְּכָל בֹּקֶר אֶל אוֹתוֹ חֲלוֹם.

חוֹתְלוֹת עֲנָנִים נָחוֹת לְרַגְלֵי הַמִּטָּה
וְעוֹרְקֵי תְּכֵלֶת נִמְשָׁכִים מִשִּׁדְרַת הַמַּחְבֶּרֶת.

אֲנִי מְחַכָּה לַיָּד שֶׁתַּעֲבֹר וְתִזְרַע, לָעַיִן
שֶׁתִּקְצֹר אֶת הַפְּרִי

וְעוֹקֶבֶת אַחַר צִפּוֹרֵי הַנְּיָר הַמְּבַשְּׂרוֹת
אֶת חִלּוּף הָעוֹנוֹת.

צִפּוֹר לְבָנָה נוֹחֶתֶת עַל שֻׁלְחָנִי
וְנוֹטֶלֶת חוּט תָּכֹל
אֶל קִנָּהּ.

 

התגלות

וְאִם הָיִיתִי אוֹמֶרֶת לְךָ
שֶׁסִּפּוּר הוּא אָמַּן וִידֵאוֹ כּוֹשֵׁל שֶׁמְּחַכֶּה לָאוֹטוֹבּוּס בְּתֵל אָבִיב
אוֹ צִיּוּר בְּגִיר עַל לוּחַ זְכוּכִית
אוֹ כּוֹבַע רַחֲצָה צָהֹב,
לְרַגְלָיו נַעֲלֵי עָקֵב אֲדֻמּוֹת
וְהוּא מְחַלֵּק אֶת כָּל הַכְּפָפוֹת בָּעוֹלָם
לַזּוּגוֹת.

הָיִיתָ אוֹמֵר לִי
שֶׁהַשִּׁיר הוּא נַרְתִּיק מִשְׁקָפַיִם רָקוּם
בַּכִּיס שֶׁל אָמַּן וִידֵאוֹ בַּתַּחֲנָה הַמֶּרְכָּזִית
וְהַנָּחָשׁ הָאָדֹם שֶׁל קְלִפַּת הַתַּפּוּחַ
הַמִּשְׁתַּלְשֵׁל מִתַּחַת לְסַכִּין בַּסְּתָו.
שֶׁהוּא צְרוֹר סַכִּינִים בִּמְגֵרַת הַגַּרְבַּיִם,
רֶגַע הִתְגַּלּוּת
פְּנֵי הַכַּלָּה מִתַּחַת לַהִינוּמָה
וְזוּג הָעֵינַיִם הַפְּקוּחוֹת מֵאַחֲרֶיהָ.

 

שוקו־וניל

מָה צָעַק לִי מוֹכֵר הַגְּלִידָה
בִּשְׂפַת הַמִּדְרָכוֹת שֶׁלּוֹ הַצִּבְעוֹנִית, הַמִּתְגָּרָה
כְּשֶׁחָלַפְתִּי עַל פָּנָיו בַּסִּירָה
חוֹתֶרֶת בִּרְחוֹבוֹת תֵּל אָבִיב
הוֹדֶפֶת בִּנְיָנִים
עֲצֵי פִיקוּס
כִּכָּרוֹת
אוֹטוֹבּוּס מָלֵא בִּנְעָרוֹת יָפוֹת
בְּתִלְבֹּשֶׁת אֲחִידָה.
אוּלַי

שֶׁגּוּף אֲהוּבָתוֹ יָפֶה מִכָּל מַהֲדוּרָה דּוּ־לְשׁוֹנִית
שֶׁגַּם לוֹ הָיוּ פַּעַם אֶצְבָּעוֹת שֶׁל פְּסַנְתְּרָן
שֶׁאֱלֹהִים בָּרָא אֶת הָאָדָם בִּשְׁנֵי נִסְיוֹנוֹת
שֶׁצָּרִיךְ לְהַחְלִיט: הַיָּד
אוֹ הַפֶּרַח.

הַיּוֹם הִסְתַּדְּרוּת הַמִּלִּים בִּשְׁבִיתָה,
הָיִיתִי עוֹנָה לוֹ, אֵין עִם מִי לְדַבֵּר. אֲבָל מָחָר
אֶהְיֶה סִפְרָה בִּשְׁעוֹן הַקִּיר, מָחָר
אֶקְלַע לַלַּיְלָה אֶת צַמּוֹתָיו הַשְּׁחֹרוֹת, מָחָר
אֶרְאֶה .א..וֹ..תָ..הּ. חוֹרֶצֶת לָשׁוֹן אוֹרוֹת עַד שַׁעַר יָפוֹ – – –

אַתְּ שָׁם, הַיְּרוּשַׁלְמִית, הוּא צוֹעֵק לִי, אַתְּ שֶׁבְּלִי הַפֶּה
שֶׁטּוֹעֵם אֶת הַבְּרִיזָה וְיוֹדֵעַ שֶׁמָּחָר יִהְיֶה חַמְסִין, מָה בִּשְׁבִילֵךְ?

 

אפרת בלום, בעלת דוקטורט בספרות השוואתית, עוסקת בכתיבה ובתרגום, מתמקדת בשירה בשירה מודרנית, פסיכואנליזה וספרויות מהגרים. מתגוררת בניו יורק. שיריה התפרסמו בגיליונות המוסך 35 ו־55.

.

.

אורי פרסטר

מילים לניחום אהובה נוטשת

תְּנַסִּי לַעֲצֹר אֶת הַיָּד הַחוֹתֶכֶת.
תְּנַסִּי לַעֲצֹר אֶת הַיָּד בְּלִי מַגָּע.
הִיא עַל סַף הִתְפָּרְקוּת, אֲבָל רַק מִזְדַּכֶּכֶת.
הַלִּכְלוּךְ מִסָּבִיב נַעֲשָׂה בִּשְׁגָגָה.

תְּנַסִּי לְכַסּוֹת אֶת הַגּוּף הָעֵירֹם.
תְּנַסִּי לְכַסּוֹת, לַעֲטֹף בְּלִי מַגָּע.
הִיא אֵינָהּ מְעֻלֶּפֶת. זֶה רַק חִוָּרוֹן.
הִיא נָפְלָה לָרִצְפָּה, בְּקָרוֹב תֵּרָגַע.

תְּנַסִּי לְאַחוֹת חֲתָכִים בַּיָּדַיִם,
תְּנַסִּי לְאַחוֹת בְּלִי לִקְרֹא לָרוֹפֵא.
זֶה כְּלָל לֹא דִּמּוּם. זֶה לֹא דָּם, זֶה רַק מַיִם.
הַנּוֹזְלִים מַקִּיפִים אֶת גּוּפָהּ הַקּוֹפֵא.

תְּנַסִּי לַעֲזֹב בְּלִי מִלִּים שֶׁל פְּרִידָה.
תְּנַסִּי לַעֲזֹב בְּלִי לוֹמַר נְטִישָׁה.
זֶהוּ קֹר הָרִצְפָּה, זוֹ לֹא אַתְּ, הִיא תֵּדַע.
זֶה אֵינֶנּוּ חִבּוּק. זוֹ נַפְשָׁהּ הַתְּלוּשָׁה.

 

אורי פרסטר, ילידת 1994, סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה קלינית. ספרה "תני לשירה בכורה" ראה אור ב־2018 בהוצאת "הוצאה עצמית". שיריה פורסמו במוסך, בהו!, בגרנטה, בהליקון, בעיתון 77 ובבמות נוספות. ספר שיריה השני עתיד לראות אור השנה.

 

 

» במדור שירה בגיליון הקודם של המוסך: שירים מאת אורית נוימאיר פוטשניק, מיכל מוגרבי וטלי עוקבי

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

פרוזה | חולצה ורודה

"חייכתי בשפתיים סגורות ('כשאתה לחוץ אתה משדר את זה לילד, ילדים קולטים הכול') והתרחקתי עם עידו על הידיים אל בין צללי האורנים, כמעט מועד על אבן, עיניי מסומאות." סיפור מאת תמר וייס־גבאי

רונית ברנגה, תינוק מקועקע, טכניקה מעורבת (פיסול בחומר וציור באקריליק), 20X29X9 ס"מ, 2017

.

חולצה ורודה

תמר וייס־גבאי

.

כשהרמתי את מבטי מכוס הפלסטיק הנוטפת קצף בירה, לרגע לא ראיתי את עידו, וליבי רחב, ממש כמו בביטוי, רחב: הנה הוא עצמאי! ומיד התכווץ – אולי רץ לחניה שליד החורשה ונדרס? אבל מבט נוסף גילה לי אותו, רק קצת שמאלה מהנקודה שבה היה קודם, ועדיין הולך אחרי גדי.

נזכרתי למלמל תודה לאבא של יעלה, אבל הוא כבר פנה עם בקבוק הבירה למזוג בחיוך חנפני לסייעת עינת. לגמתי משהו מהקצף והבנתי שאני עדיין עומד דרוך עם תיק־הדינוזאור על הגב. חיפשתי זווית ישיבה סבירה על הסלע העקמומי שלידי, והנחתי את התיק של עידו על האדמה המכוסה מחטי אורן. האימהות של עופרי וטליה, שישבו על הסלע משמאל, הפסיקו לרגע לדבר, וחייכו אליי, ואז המשיכו בקולות נמוכים. חזרתי לתצפת.

האוויר החם מעל למדורה טשטש את פניו הרחבים של עידו כשפסע אחרי גדי הלוך ושוב מעברה השני. גדי זרק מקלות אל האש, חיפש ענפים קטנים מתחת לעצים, התקרב למדורה כדי להשליך לתוכה והתרחק כדי להביא עוד, ועידו עקב אחריו. עידו לא הרים מקלות ולא זרק אותם אל האש, רק הלך מוכנית באשר הלך גדי. אבל האור הכתמתם נתן לפניו את החיוניות שלא הייתה בתנועותיו. הוא לא מכוער, הילד שלי, חשבתי, אם יסתכלו עליו עכשיו, לא ממש עכשיו, אחר כך, כשיפסיק סתם ללכת אחרי גדי. אף אחד לא הסתכל, וכאילו הוא מתוכנת רק לכך, המשיך להזדנב אחרי גדי, הילד היחיד שהוא כבר מכיר בגן כי סידרנו שייפגשו בחופשת הקיץ, ושבינתיים רק פעם אחת באותו ערב אמר לו תפסיק ללכת אחריי. תבורך גדי, חשבתי, אבל אל תרוץ קרוב מדי לאש, אמא שלך תעצור אותך ולא תרשה יותר בכלל, וזהו, הנה היא לוקחת אותך לרחוץ ידיים מהמקלות, ועכשיו הילד שלי שוב אבוד, שתול שם מעבר למדורה, עידו אני כאן, כאן, אלוהים אדירים למה שום דבר לא יכול להסתדר, הזדמנות קטנה למשהו טוב. עידו בא אליי שמוט ואטום ובפעם העשירית מאז שהגענו ביקש שנלך הביתה. השעה הייתה חמש וחצי. אנחנו פה רק שלושת רבעי שעה. מעט מדי.

חשבתי מהר. "אבל עוד מעט יהיה מרשמלו, חמוד."

"טוב, אז עכשיו מרשמיוֹ. וניקח אותו הביתה." אמר בפה סגור היטב, שפתיים משוכות בקשת מטה, אימוג'י של ילד עצוב.

"עוד מעט, תכף הגננת סילביה תחלק."

"תגיד יָה עכשיו," הוא נשען עליי, "וניקח הביתה. תגיד יָה."

"נראה, נראה, נראה, מי יושב יפה?" עינת היא שהתחילה לפזם בקול מתיילד, עליז ובוטח, וכמה הורים הצטרפו, משועשעים ושבעי רצון: "נראה, נראה, נראה, מי יושב יפה?"

"הביתה." עידו היה על סף דמעות.

"עוד מעט. בוא, ישירו שירים," הבטחתי, והתיישבתי, אבא יחיד בין עשרים וחמישה ילדים, כמו כל בוקר בגן, במעגל, מושיב עליי את עידו.

"אז אֶת רוֹדִי," הוא ביקש, וקיבל מתיק הדינוזאור את רוֹדִי שלו, חולצה ורודה ישנה של שרית, והצמיד אותה ללחי העגולה שלו.

"הוא מאוד עייף," התנצלתי בפני אף אחד.

לא שרו שירים אלא חילקו חצי פיתה עם חומוס ומלפפון. עידו חיכה במתח לתורו. "ו…לעידו המתוק שלנו!" הגיעה אליו סילביה והושיטה לו חצי פיתה, והוא הסמיק ולקח. דרך גבו הרגשתי את התקווה מפרפרת, וידעתי שאני שותף לתרמית הזאת ("ועכשיו לטליה המתוקה שלנו!…"). אבל הרעב עשה את שלו והוא שקע בפיתה.

"אבא זה חג?" הוא שאל פתאום, רגוע, פנוי לחשוב.

"לא, חמוד, זה רק פיקניק עם מדורה. עם כל החברים מהגן. סתם להתחבר ולשחק יחד, ולהכיר את הילדים שעוד לא הכרת," הסברתי מדי. "וגם לכבוד הסתיו," הנמכתי. שנת הלימודים אמנם התחילה רק לפני חודש אבל מאז כבר הספיקו ללמוד על הסתיו, אספו והדביקו עלים. לפחות כל הילדים שכבר שיתפו פעולה, כל הילדים שהתרגלו כבר לגן, כל הילדים חוץ מעידו. עכשיו כל הילדים דקלמו כשהושיטו יד לקבל מרשמלו ורוד או צהוב או לבן "מה שיוצא אני מרוצה". אבל עידו לחש שהוא רוצה ורוד.

הורים אחדים חגו סביב המעגל, אולי משחרים כמוני לטרף שאריות הפיתות של הילדים. סילביה התחילה לספר על תוכנית הלימוד של הגן לחורף. הם ילמדו על מים וחשיבותם בארצנו. וכמובן יחוו מים במגוון דרכים.

"אבא, הביתה," אמר עידו, שגמר את הפיתה והמרשמלו.

אבל כולם יראו אותנו, אנחנו באמצע המעגל, וזה לא לטובתנו עידו. סילביה לא צריכה לראות אותי לוקח אותך הביתה ("לפעמים אני לא יודעת למי יותר קשה, לך או לו"), הם צריכים לראות אותך נשאר לשבת במעגל, בלעדיי. איך, איך כל הילדים האלה יושבים בשלווה לבדם, מחטטים במקלות באדמה, עושים פרצופים אחד לשני? איך מגיעים לזה?

"רוצה עוד חצי פיתה?"

"יש?"

"אני אבדוק אם יש, שב רגע כאן."

"יוֹ, אבא! ביחד!"

"לא, שב, אני כבר בא."

"אבא!"

"כבר בא."

השקית הלבנה הגדולה של הפיתות הייתה אצל עינת, שבישלה על גזייה תה צמחים לַמבוגרים. אבל היא קודם כול חיטטה לאיטה בשקיות האחרות, חיפשה בשבילי חומוס: "איך הוא השתחרר, אה? ראיתי אותו מתרוצץ ליד המדורה, חמוד כזה!" טלטלה את הצמה שלה מעל לכתפיות הסרבל, מגניבה כל כך.

"כן, קצת השתחרר…"

היא המשיכה לחפש בנחת. "ילדים, רק תן להם טבע."

"את יודעת מה, שיהיה בלי חומוס. רק פיתה, אם אפשר – –"

אבל זעקות איומות כבר קרעו את הערב. חטפתי את הפיתה והחשתי צעדים: כל הילדים צוידו בבקבוקים והשפריצו על המדורה וזה על זה בצהלות.

"אבא…" אספתי אליי את עידו רטוב ומבועת, בקבוק פלסטיק חדש וסגור ביד שלו.

סילביה באה לקראתנו בחיוך: "או, עידו, לא פתחו לך את הבקבוק? הנה סילביה תפתח."

"יוֹ! יוֹ רוצה," הוא טמן ראש בתוכי.

היא רכנה אליו, לתוך כתפי, "רק משפריצים, חמודי… לכבוד הסתיו, שיבוא גשם… רק בצחוק…"

"כן, הוא כנראה פשוט קצת נרטב… רק רגע," חייכתי בשפתיים סגורות ("כשאתה לחוץ אתה משדר את זה לילד, ילדים קולטים הכול") והתרחקתי עם עידו על הידיים אל בין צללי האורנים, כמעט מועד על אבן, עיניי מסומאות. ואז הוא פרץ בבת אחת בבכי הגדול שלו.

העגלה היטלטלה בשביל העפר היוצא מן החורשה ועידו הגביר את הבכי עם כל טלטול. אידיוטים אידיוטים אידיוטים אידיוטים. בכה רטיבות, בכה רעש, בכה עולם דפוק.

בתיק הדינוזאור יש לפחות מכנסיים להחלפה. עצרתי את העגלה ביציאה מהחורשה, על המדרכה, ומחיתי עיניים באגרוף לפני שהקפתי אותה ורכנתי אליו. "בוא נחליף למשהו יבש." בכי ונפנופי מחאה.

שחררתי את מעצור העגלה והמשכתי ללכת, מזכיר לעצמי שלוש וחצי שנות ניסיון: בכי כזה אין טעם לנסות להרגיע לפני שיזרום קצת. אבל אחר כך כן לנסות הסחות דעת. לשים לב, לא לעבור את הנקודה, כי אם מפספסים את השלב המתאים להסחה, הבכי רק גובר ונעשה היסטרי ומשם קשה לחזור. פעם אחת ניסינו לעבור את הסף הזה באופן יזום, אנשים שבטעות שיתפנו אותם אמרו שזה חשוב, ונתַנּו לו לבכות ולבכות והוא צרח שלוש שעות. אבל הוא היה בן שנה ושמונה ולעולם לא יזכור. רק בי זה נשאר כמו סימן צריבת סיגריה על אסלת פלסטיק לבנה. יצאנו מהחורשה מול בית המצורעים הישן, המוקף חומה, ופנינו אל הרחובות היורדים אל השכונה. ברחוב הצר והישר ליוו אותנו הבכי המר ומודעות האבל הישנות, מרוטות כבר, על אביו של ראש הממשלה, שהיה גר כאן, קצת הלאה. שם, בבית ההוא, מבקר עדיין מדי פעם היתום, ראש הממשלה. אבל הוא כבר גדל והיה לאיש חזק, כמו אביו. בקיץ, כשהספידו, סיפרו בהתפעלות בכלי התקשורת איך הגיב האב באיפוק למות בנו השני בקרב.

עידו בכה בלי הרף. לרגע חשבתי לרדת אל פינת החי שבשביל הצדדי ולהציע לו לעצור להתבונן בגדיים, אבל התאפקתי, יודע שסירוב רק יצית שוב את ההתפרצות שבינתיים הפכה ליפחות קבועות. בסוף הרחוב, קרוב לבית ההוא, שאיש לא הוריד ממנו עדיין את מודעת האבל הגדולה, מאבטחים שרבבו מבט נוקב ממכוניות שרד אל בכיו הבלתי פוסק של עידו ודיווחו עלינו במכשירי קשר חבויים בצווארון חולצתם.

בלית ברירה ניסיתי:

"די עידו. הכול בסדר. רוצה עכשיו את הפיתה?"

"יוֹ."

"רוצה לשתות?"

"יוֹ. רוצה רוֹדִי."

עצרתי באחת, הוא גלש קדימה בגלל הבלימה והשמיע יבבה נוספת, שונה.

רוֹדִי.

אוף.

רגע, אולי בכל זאת בתיק הדינוזאור.

לא.

לא בתיק.

ליד המעגל. בעפר. ברטיבות.

"אבאאא, רוֹדִי!"

"עידו, כנראה השארנו אותה. נצטרך לחזור."

"יוֹ!! יוֹ!! יוֹ יָחזור. אתה תֶיֶך."

"אני מצטער מאוד, חמוד."

אלוהים כמה שאני מצטער.

סיבוב פרסה והתחלתי לרוץ, לעיני המאבטחים החשדניים, דוחף את העגלה בעלייה, ורץ, ורץ, ורץ. רוֹדִי בבקשה חכי לנו! כבר מתחיל להחשיך, נצטרך למצוא את החולצה בלי הרבה אור. אם הם בכלל עדיין שם. בעצם מה צריך אותם שם, עדיף שלא יהיו. רץ רץ רץ. אבל אם הלכו אולי הזיזו אותה או זרקו או. רצתי בכל הכוח, בכיו של עידו כמו מטחים מעל ראשי, "יורים עליך יורים עליך" היה המ"מ צועק וזורק עליי אבנים קטנות ואני זחלתי מהר יותר משחשבתי שאני מסוגל. לרוץ לרוץ, בכל הכוח, ולקלוט שגם אם לא ארכון קדימה בשרירים מאומצים, וגם אם אנשום מדי פעם, אהיה מהיר באותה מידה, ובכל זאת. רוֹדִי שלו, איזו שטות איומה, כבר שנתיים אנחנו פוחדים־חצי־בצחוק מהרגע הזה, היה ברור שפעם אחת זה יקרה. אבל למה דווקא עכשיו, למה עם הגן, למה הכול מסתבך. שטויות, הנה היא תכף כאן, ונחזור הביתה ולישון. ומחר גן. ובסוף הוא יתרגל.

"תכף נגיע, חמוד," התנשפתי. החורשה התגלתה לעינינו מאחורי העיקול, יפה פחות משהייתה בשעת השקיעה, כשהתגלתה לעינינו כשבאנו נרגשים ומצפים למדורה, מקווים. עכשיו אפורה ומאובקת. דהרתי פנימה, מטלטל את עידו בעגלה על האבנים. לרגע לא בכיוון המדורה שהייתה, אלא לעבר חבורה אחרת שעמדה במפלס גבוה יותר. צלליות של דמויות נעות, מתכנסות יחד. אבל מיד הבנתי וסטיתי בבהלה. בילדותי היו מספרים שהמצורעים יוצאים בשעות הערב מבית המצורעים הסמוך, לחגוג בחסות החשכה סביב מדורות בחורשה. אבל בית המצורעים לא פעיל כבר שנים, עכשיו זו סתם מרפאה ואלה סתם אנשים. התקרבנו אל מקום מדורת הגן שכובתה. שם נראתה רק דמות אחת, ובשעה הדהויה הזאת לא היה אפשר לזהות מי היא. אולי סילביה.

הבכי נחלש, עידו נעשה דרוך, גופו נמתח מעט קדימה, עיניו תרות אחרי רוֹדִי, נחמתו, שלו, שלו, תמיד, יותר מאביו ואמו.

אבנים מפוחמות, מלפפון חמוץ דרוס אחד. אחרון הילדים, עופרי, השתין על רמץ המדורה בהכוונתה של אמא שלו. דעתו של עידו הוסחה והוא רק הביט ומשך באפו.

סימנתי בתנועות שפתיים וזרוע: מצאתם כאן משהו? פה, על האדמה?

אמא של עופרי החזירה מבט שואל.

אותתי 'לא חשוב' והקפתי את המדורה סביב־סביב, מוביל את עידו בעגלה. כלום.

אבל זה דווקא אומר שמישהו לקח אותה בכוונה. אולי שמר עליה בשבילנו, סילביה מכירה את רוֹדִי, גם עינת. או שזרקו בטעות, אבל יגידו לי איפה שקית הזבל ומיד אוציא אותה. אבל ודאי לא זרקו. אני אתקשר לסילביה.

"אתה מחפש משהו?"

"סילביה הלכה מזמן?"

"לא, היא עוד כאן, רק הלכה לשירותים, בבית המצורעים."

"היא אמרה שתחזור לכאן?"

"מממ, לא יודעת. עופריקי, סיימת? בוא, הולכים."

"אבא, איפה רוֹדִי?"

"בטח סילביה לקחה אותה, הנה, נלך להביא."

"יוֹ, יוֹ סיביה יָקחה!"

"לא, רק בטעות. הנה, נלך להביא."

עידו היה נפוח ומותש מבכי, ואולי אפילו היה נרדם בעגלה – דבר נדיר – אילו יכול היה למשש את רוֹדִי הרכה בלחיו.

דהרתי לעבר בית המצורעים. בילדותי לא העזתי אפילו ללכת על המדרכה הזו, וגם כמבוגר נהגתי לעבור למדרכה ממול, מין הרגל. ועכשיו ניגשתי אל השער הראשי הרחב, שדרכו היו נכנסות הכרכרות. הוא היה נעול. בעצם הוא תמיד נעול. איך נכנסים? נזכרתי בעוד כניסה, מסביב. דלת ברזל קטנה, ירוקה. הנה: מרפאות חוץ, משרד הבריאות, שעות הפתיחה. נגמרו לפני חמש דקות. אבל הדלת נפתחה בקלות בדחיפת כתף, ואפילו לא חרקה. נורא פשוט להיכנס.

חצר פרא עצומה, לא רואים את סופה. פעם הייתה בוסתן לחולים שגרו פה, שחיו פה יומם וליל, ולא הורשו לראות פני איש. רק זה עם זה, מצורעים עם מצורעים. רימונים כבדים ומפוצחים כופפו את הענפים מעלינו, הנעליים שלי מעכו חרובים בשלים מדי ואת העשבים הגבוהים שעלו בין מרצפות האבן הישנות. והיה שקט גדול. וחושך. לא יכולתי לראות אם מישהו נמצא מאחורי צללי העצים. השביל המרוצף הוביל אל הבניין הנטוש למחצה שיש בו פאר ופשטות. השארתי לרגע את העגלה בתחתית גרם מדרגות כפול, מקושת, ועליתי בו אל דלת נעולה, על אף המחאות של עידו. הרמתי מבט אל גמלון העץ המעוטר שמעל. jesus hilfe, אמרה כתובת תחתיו. מאין יבוא עזרי. אין אור בחלונות. ננסה מסביב.
"אבא, יוֹ פֹה, יוֹ פֹה," הצליח עידו לומר, קולו נקטע בשאריות התייפחות.

"כן, אבל סילביה פה, בשירותים. רגע."

רוח סתיו קרירה צמררה אותי וענפים שלא ראיתי חבטו במצחי. אבל הנה, מעבר לעיקול השביל, שלט, חדש, בפונט חסר חן, לא שייך: שירותים. חץ לשמאל. להקיף את הבניין. אבל אין כאן אף אחד. והנה הדלת. ופס אור מתחת. ושקט. דפקתי עליה וקול הדפיקה הדהד מקצה החצר העצומה ועד סופה. ואז נזכרתי בשמועות על כך שכמה מן המצורעים נקברו בחצר הזאת.

"סליחה?" קראתי.

אין תשובה.

"סילביה?"

פתחתי את הדלת. אסלה וריח חיטוי חריף. לרגע עוד הספקתי לחשוב על ידו של המצורע שנגעה לפניי בידית הדלת, ואם מתים מצרעת, כמה נורא זה יהיה לעידו, כאילו זה מה שחסר לו; ילד אחר, שנקשר פחות, היה מתגבר, אבל עידו לא יתאושש לעולם – ואז – בעצם אז, מותי יהיה הישועה שלו, ההצלה שלו, היחידה, כי סוף־סוף תמיד יבינו אותו, לעולם לא ישפטו עוד את הרגישות היתרה שלו, הוא איבד אבא, כמה נורא, והוא גדל בלי מודל גברי, הכול ירגישו צורך לאהוב אותו במיוחד ויתנו לו את תשומת הלב האישית שחסרה לו, והוא יפרח, ממש יפרח, זה כל מה שהוא צריך, אז למה הם לא מוכנים לעשות את זה בלי שאמות, אבל כעבור עוד שנייה עידו הבין את משמעות האסלה הריקה, שאולי לרגע חשב (כמוני) למצוא את סילביה יושבת עליה, ופרץ בזעקת ייאוש איומה של מי שאיבד יותר מאבא, איבד את רוֹדִי, היחידה שהייתה שלו תמיד תמיד וללא תנאי.

חייגתי.

"סילביה? היי. כן, לא, הוא בסדר, היה נורא נחמד. אה… את עוד באזור חורשת הירח אולי? לא, פשוט… אולי ראית את הסמרטוט הזה שעידו מסתובב איתו? לא, ורוד. כן, השמיכה! כן, חולצה – לא משנה, זה בסדר. את חושבת שיש סיכוי שהיא לקחה? יופי, מה הטלפון שלה?" עידו ששש, זה כדי למצוא את רוֹדִי, "תודה, סילביה, ממש תודה."

"עידו, רוֹדִי אצל הגננת עינת. תכף נתקשר אליה."

לחצתי. המספר לא זמין. מה עושים מה עושים מה עושים מה עושים. מה. שוב. לא זמין.

"סילביה, סליחה, עינת לא עונה. את יודעת לאן היא הלכה? לא, לא, סליחה, ברור. רק חשבתי. כן, אני אגיד לו. תודה." החולצה כנראה אצל עינת והוא יקבל אותה מחר מיד בבוקר. בטח.

"איפה… עינת?" הוא פלט בין היפחות.

"בבית שלה. או בגן. אני אלך לשם להביא לך."

"עכשיו."

"כן. אבל בדרך נעצור בבית ואם אמא כבר שם היא תשמור עליך עד שאני אבוא."

חשבתי שהוא יהיה מטושטש ועייף מהבכי, אבל הוא בכה שוב, כמעט בלי אוויר.

איפה דלת הברזל הירוקה? הנה. לחצתי על הידית ודחפתי.

ודחפתי.

והיא לא נפתחה.

שעות הפתיחה כבר עברו. אנחנו נישאר פה הלילה. עידו ואני בבית המצורעים. אנחנו נישאר פה תמיד. ולא נלך לגן. אף פעם. ולא נלך לשום מקום ודי. ניערתי את הדלת, עוד פעם אחת. אה, פשוט צריך למשוך.

התחלתי לרוץ בקור, רצתי לקול הבכי, אל רוֹדִי, כאילו יש עוד תקווה. טסתי במורד אותם רחובות, בחושך. הגדיים בפינת החי התכרבלו לצד אמותיהם לשנת לילה, ולראש הממשלה כבר לא היו אמא או אבא להתכרבל לצידם, רק מאבטחים. בכיתי ורצתי.

רק בתחילת הרחוב שלנו הסדרתי נשימה והתקשרתי. "שריתי, חזרת? תרדי רגע למטה, אני תכף מביא את עידו וקופץ להביא את רוֹדִי, שכחנו אותה. אני חושב שאני יודע איפה. כן, הרוב היה נחמד," הגברתי קול, "נספר לך אחר כך."

נזכרתי שעידו עדיין רטוב. אבל אולי התייבש, לא העזתי לבדוק. כמעט מגיעים.

שרית כבר חיכתה למטה. היא הכתיפה את תיק הדינוזאור ועידו הניח לה להרים אותו כמו בובת סמרטוט. נשקה לי חטופות, מוטרדת, יופייה כמעט לא מורגש כשהיא במשקפים ושיער אסוף. אבל זו שרית שמבינה ויודעת.

"בוא חמודי, נאכל ואבא יחזור."

"כבר אכַיְתי חצי פיתה," הוא אמר בקול רועד.

"וואו! נתנו לכם פיתה!! איזה כיף… חצי שלם? בוא ניתן לך חצי נשיקה, והנה עוד חצי," העיפה אליי חיוך.

הם עלו במדרגות המוארות ואני נשמתי עמוקות ועמדתי לרגע.

ואז הכנסתי את העגלה למחסן.

מה עכשיו. לא היה לי מושג איפה עינת גרה. אבל בראשי היא עמדה עכשיו בחדר סטודנטיאלי ומדדה בפני מישהו, חצי בצחוק, את החולצה המהוהה שהייתה של שרית, מניחה אותה מעל לסרבל שהיא לובשת ומסתובבת אנה ואנה בתנועות דוגמנית לועגות, והמחשבה עוררה בי גועל ומבוכה, גועל ומבוכה בחולצה שלנו, של שרית, של עידו, שלי. יצאתי לחצר החשוכה והמוזנחת של הבניין. התרחקתי קצת מחלונות השכנים בקומה הראשונה והתקשרתי לעינת. ופתאום היא ענתה. והבנתי שהכול יסתדר ודי. פשוט.

חולצה ישנה? אה, זאת… (זאת שכבר הייתם צריכים לגמול ממנה את הילד מזמן כי היא מונעת ממנו להשתחרר, להשתתף.) היא לא יודעת, היא תבדוק, רגע, יש לה שם בשקית כמה דברים שמצאה. דקה (אני אבדוק לאט־לאט ואתה תפנים שאין לחץ). נראה לה שיש שם שני סוודרים, ו… אולי זה זה? ורוד בהיר? כן. יופי. אין לה בעיה. היא תביא את זה מחר לגן. בכיף. מה שלום עידו המתוק, הוא נהנה מהקומזיץ?

לקבל את זה הלילה? היא לא יודעת… (מה נפלת עליי עכשיו, אבא היסטרי. אבל אנסה להמתיק קול.) בעצם היא יכולה לשים את זה בדרך הביתה על השער של הגן, כדי שאני אוכל לקחת.

אני יכול לקפוץ לאן שאת נמצאת ולקחת את זה, שלא תטרחי, ניסיתי.

לא, זה בסדר, הגן ממש בדרך שלה, היא פה ברחוב הראשי, בבית קפה, ומשם תלך הביתה. היא שומעת שזה דחוף לי (ואתה משדר את זה לילד), אז היא תנסה כמה שיותר מהר.

תודה עינת, ממש תודה! פשוט זה – –

בכיף, ניתקה.

גן סילביה היה מול הבית. ממש כך. שנים גרתי מולו, עוד לפני ששרית עברה לגור איתי, עוד לפני שנולד עידו, עוד לפני שנתתי את דעתי על קיומו מול ביתנו ועל היתרונות שאולי טמונים בכך.

כנראה תמיד בשעות הבוקר עלו שוועות הילדים הנקרעים מעל הוריהם והגיעו אל הדירה, אבל אני לא שמעתי, אולי מיהרתי לעבודה, ובשישי ישנתי בלי הפרעה. מה ידעתי אז.

חציתי את הכביש ועמדתי ליד השער. הגן עכשיו היה אפל, אבל בכי פנטום של עידו היה מונח בחצר, בין המתקנים, כתמיד.

ועכשיו היה נדמה לי שהוא אמיתי, עולה מן הבית שלנו, ממול, עידו מעולם לא נרדם בלי למשש את רוֹדִי, וגם אם יצנח מעייפות, כשיתעורר בלילה כהרגלו ויגשש אחריה ולא ימצא אותה הוא יצווח. ואם עינת תתעכב. ומה אם תשכח, תלך ישר הביתה… חסר אונים הלכתי כה וכה על המדרכה, לא רציתי שתבוא כשאני עומד ומחכה ליד השער. נכנסתי לחצר שלנו וחיכיתי בין הצללים, קופא. בדקתי כמה דקות עברו מאז השיחה. חמש־עשרה דקות.

יצאתי ושוטטתי. בשיטוטי התקדמתי כמו גל, הולך ושב אל חוף הרחוב הראשי, הרחוב שאהבנו מאוד בראשית ימינו כזוג כי היה שכונתי ואינטימי, שלושה בתי קפה, חנות ספרים, חנות שוקולד, אבל עכשיו הפך למזללת סטייקים, מסעדות מעוצבות באדום שחור לבן לכל אורכו. שם עינת יושבת עכשיו. עדיין. חצי שעה מאז שאמרה שתמהר. ואולי בכל זאת שכחה, והלכה הביתה בדרך קיצור אחרת? שוב ושוב התחלתי לפסוע אל השדרה בנחישות, מחליט לעשות סיבוב ולהציץ, אבל החשש שבינתיים היא תניח את החולצה על השער ומישהו יחמוד אותה החזיר אותי בכל פעם על עקבותיי. השיטוטים קדימה־אחורה הלכו ונעשו עייפים ונואשים, ולכן גם נועזים יותר ויותר, עד שפרצתי נחוש לשדרה, והתחלתי לסרוק אותה לאורכה, פרוע, דרוך. יום חמישי בערב, והמון אדם גדש את המסעדות ואת בתי הקפה, מבוגרים, אוכלים, צוחקים, מתווכחים בחשיבות, אוכלים. ועלתה בדעתי כמות הטליים והעגלים המוצעים למכירה ברחוב הזה, אחרי שנשחטו הרחק מאמם, וראיתי אותם גודשים את הכביש מקצה לקצה, לכל רוחבו ואורכו, ואז נטבחים בזה אחר זה, וריח דם עמד באוויר, ובושם אנשים יוצאים בליל חמישי, ופעיות.

ופתאום ראיתי אותה. מבעד לזגוגית. יושבת ומפטפטת עם שתי חברות. צוחקת. וראיתי את השׂקית על כיסא לידה. ואת רוֹדִי מציצה ממנה בוורוד־בייבי מוכתם. ומהר הלכתי הלאה, שלא תרגיש.

ארבתי כמה דקות, עומד ליד בית קפה אחר, מקיש על לחצנים בטלפון, כאילו עסוק. חלפתי שוב על פני הזגוגית, לכיוון השני. עינת צחקה. ורוֹדִי הייתה שם. זה מטופש, מטופש כל כך. רק איכנס ואקח. אה, איזה קטע, את כאן, בדיוק נכנסתי לשתות משהו… ואם לא תאמין? שתחשוב מה שתחשוב. אבל אתה חשוד, אתה על הכוונת. יורים עליך, יורים עליך. והנתזים יעופו על עידו.

ופתאום עינינו נפגשו. החיוך קפא על פניה, והיא אותתה לחברה שלה. ומיד התעשתה ונופפה לי בחביבות מעושה, ויצאה אליי עם החולצה ותקעה אותה בידי.

"היי, הנה זה. היה לו קשה, אה? אבל הקושי מצמיח… תמסור לו שעינת אוהבת אותו!"

"ממש." סיננתי.

"מה?" היא החווירה.

"ממש!" אמרתי ולחיי ואוזניי בוערות.

"אני לא יודעת למה אתה מתכוון." אמרה בשקט.

"שום דבר, סליחה. סתם אני…" בור התפשט בבטן שלי והתחיל לשרטט את ממדי הנזק הבלתי הפיך שגרמתי.

"לילה טוב," היא נכנסה. התיישבה מול החברה ודיברה מהר מהר ולא העיפה בי עוד מבט. אבל אני עמדתי שם עוד זמן רב, לחכות לה, לתקן, וידעתי שהיא רואה אותי ושאני מקלקל יותר ויותר, ושעידו בוכה ונרדם ובוכה וידו מגששת אחרי החמימות של רוֹדִי, אבל רוֹדִי בידי, קרה ולחה ומסריחה מבשר ומפחד.

 

 

תמר וייס־גבאי היא סופרת למבוגרים ולילדים ועורכת. ספרה האחרון לילדים, "טלי מתחת לשולחן", ראה אור ב־2019 בהוצאת כנרת זמורה־ביתן. חברת מערכת המוסך.

 

 

» במדור פרוזה בגיליון קודם של המוסך: "משפחה", סיפור קצר מאת יעל דין בן־עברי

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

מחווה | בביתה של סלמה לגרלף

״עיקר שכחתי... הייתה בעיה ברצפת העץ בבית, והבנאים שבאו לתקן אותה מצאו מתחת ללווחים קופסת עץ קטנה ובה כמה ניירות דקים כתובים בכתב יד.״ סיפור מאת עלית קרפ, מחווה לסלמה לגלרף, במלאת 80 שנה למותה

קרל לרסון, סלמה לגרלף (פרט), 1908

.

מאת עלית קרפ

.

אם הייתי בבית של סלמה לגרלף, את שואלת. ודאי שהייתי, אבל לפני שאספר לך על זה, אני רוצה להגיד לך משהו: רק פעמיים התמוטט המכרה של פאלון בירת דלרנה במהלך אלף שנות פעילותו. פעם אחת בחג המולד ופעם שנייה בחגיגות אמצע הקיץ. המכרה היה ריק כמובן, ולכן לא נפגע איש. תושביה של פאלון ראו בעיתוי נס שחסך את חייהם של מאות, אם לא של אלפים.

עכשיו תשמעי: גוּדרוּן, המדריכה שקיבלה את פנינו בפתח ביתה של סלמה לגרלף בכפר לא רחוק מפאלון, הייתה לבושה בבגד שרוב הנשים היו מהססות לצאת מפתח ביתן כשהן לבושות בו. מין ספק חלוק ספק כתונת לילה בצבע ורוד עתיק, שהוא צבע מכוער על כל אדם ובמיוחד על בלונדיניות דהויות. הסיור בבית היה ככל הסיורים בבתי אמנים בשוודיה. אחרי זמן מה נראה לך שמתכונת הדיור הציבורי קיימת שם מקדמת דנא ושגם למגזר האמנים יש דיור שנגזר למידותיו: קומה ראשונה, חדר הסבה ובו שתי ספות וכורסה, שולחן עתיק עשוי בעבודת יד על פי מיטב המסורת הסקנדינבית, מראה עמומה, וחלון, חלון גדול כמובן, צופה על פני הנוף. בפינה פתח לקמין מחופה האריחים המשתרע על חצי מהקיר, ורצפת עץ חורקת. זה הרגע שבו עוברים למטבח, שגם הוא בקומה הראשונה, ומתפעלים ממכשירי המטבח העתיקים ששימשו בראשית המאה העשרים את דיירי הבית. אחר כך עולים במדרגות לקומה השנייה ומביטים במיטות שנראות לנו קטנות יחסית, בנול שניצב בכל בית שוודי בן התקופה הזאת ובאריגים המונחים על ידו. ואז, כשהקהל מסתובב ופונה לרדת במדרגות, גודרון אומרת: "הקטע המעניין ביותר בסיור עדיין לפנינו ומי שרוצה לשמוע אותו, מוזמן לקפטריה שצמודה לביתה של סלמה לגרלף."

יש לשוודים מין מנהג כזה, להצמיד לכל בניין היסטורי קפטריה שבה מוכרים קפה ועוגות שמרים. אולי משום כך היו מי שראו בעניין מלכודת תיירים והסתלקו. אבל מי שנשאר וקנה קפה ועוגת שמרים בקינמון, שהיא פחות או יותר המאכל הלאומי בשוודיה, שמע סיפור מעניין.

היא התחילה במה שנראה כמו עוד הרצאה שכבר שמענו מאות כמותה על לגרלף, דיברה על נילס והאווזים ואחר כך גם על ירושלים ואמרה שמעניין לציין שבשתי היצירות הללו, הנחשבות לפסגת יצירתה של לגרלף, המוטיבציה המניעה את העלילה היא חטא אנושי, לא מיתולוגי: נילס הוא ילד רע שמציק לחתול, מורט זנבות של עופות ומתעלל בגמד שנוחת במטבח של הוריו שבו הוא יושב בבוקר יום ראשון לאחר שסירב ללכת עימם לכנסייה. על כן הוא נענש והופך לגמד כמו זה שבו התעלל, וכעת עליו להתעמת עם תלאות החיים והטבע הסקנדינבי האכזר בממדיו החדשים. וכך הוא יוצא למסע עם להקת אווזי בר על גבו של אווז הבית שלהם, שמשתוקק לחופש ולמרחבים. רק אחרי שהוא לומד לקח, מגלה אמפתיה ומסייע לאחרים הוא מצליח לשוב לממדיו המקוריים ולהוריו. זה ספר, אמרה גודרון, שמצליח להיות גם חינוכי, אפילו דידקטי, וגם יפה להפליא. לגרלף כתבה את הספר הזה כדי ללמד את ילדי שוודיה גאוגרפיה ואולי גם מעט מוסר, אבל היא מצליחה לצקת תוכן אמיתי ביחסיו של נילס עם העולם, והנו־נו־נו שהיא עושה לו טובע בפוך האווזים הסמיך שמרכך אותו מעט. הוא כתוב, כך אמרה כשמבט חולמני נשקף מעיניה הכחולות, באהבה אמיתית.

והיא המשיכה: גם בירושלים, הרומן החשוב השני שלה, רובץ חטא לפתחה של העלילה; החטא שחטא אינגמר אינגמרסון לבריתה ארוסתו, שכפה את עצמו עליה אחרי שנאלצה להשתדך לו למרות רצונה, שהתעברה לו בטרם נישואיה למרות רצונה וילדה ילד בטרם הייתה לרעיה, וגם זה למרות רצונה. בעקבות כל החטאים הללו שחטא כלפיה היא לקתה בדיכאון ורצחה את התינוק שילדה.

הייתכן, אמרה גודרון, שתחושת החטא הרובצת לפתח יצירותיה נובעת מתחושת האשם שליוותה אותה בגלל היותה לסבית שחיה חיים פתוחים וחופשיים עם חברתה, סופי אלקן, סופרת יהודייה שוודית? אין לדעת, אבל לדעתי, הוסיפה, נס הוא שקיבלה פרס נובל לספרות, והעובדה שהייתה האישה הראשונה לקבל אותו בכלל מדהימה: היא חיה עם אישה – ועוד עם אישה יהודייה – וסיפרה, בראשית המאה העשרים על נשים ממאנות, ואפילו על נקבות מנהיגות, כמו אקא מנהיגת האווזים. לגרלף קיבלה את הפרס ב־1909. אם זוכרים שרק שנתיים קודם לכן, ב־1907, זכה בו רודיארד קיפלינג שהיטיב לשקף את רוח הזמן ביצירתו, הכוללת בין היתר את השיר "משא האדם הלבן", נראית זכייתה מפליאה שבעתיים. לא שקיפלינג הוא סופר רע, אלא שוועדת פרס נובל הייתה מאז ומתמיד ועדה פוליטית מאוד, ועל כן הצירוף "שיקוף רוח התקופה" הוא לעיתים קרובות סינונימי מבחינתה לצירוף "סופר טוב". באיזו מידה שיקפה לגרלף את רוח התקופה באורחות חייה או בכתיבתה? ואולי בכל זאת לפעמים צודקת ועדת פרס נובל בבחירותיה?

כך המשיכה גודרון להשיח באוזני המשתתפים עוד ועוד רעיונות מרעיונות שונים, עד שפתאום התעשתה ואמרה: הוי, עיקר שכחתי. לפני כמה חודשים הייתה בעיה ברצפת העץ בבית, והבנאים שבאו לתקן אותה מצאו מתחת ללווחים קופסת עץ קטנה ובה כמה ניירות דקים כתובים בכתב יד. אלה נשלחו אחר כבוד לספרייה המלכותית בסטוקהולם, שבה מוחזק עיזבונה של לגרלף, ואחרי זמן קצר הוציאה הספרייה הודעה לעיתונות: "בין ניירותיה של לגרלף נמצאו התכתבויותיה האישיות, והן יישמרו לצד יתר כתביה בארכיון המיוחד לכך. כעת מפרסמת הספרייה המלכותית סיפור מתוך עיזבונה של הסופרת הדגולה, ששמו 'מץ השָמן'."

ועכשיו, אמרה, אקרא לפניכם את הסיפור. היא הוציאה מתיקה נייר מנוילן וקראה את הסיפור הבא:

"בימים האחרונים של הקיץ ישבו אמיליה ומריה ליד השולחן הסמוך לחלון המטבח שלהן. בכלי מים קטן הניחו את ורדי הבר האחרונים לעונה וריחם המופקר מילא את האוויר. 'אם כבר נעשה חם', אמרה מריה, 'סימן שתכף ירד שלג, נקווה שיהיו פטריות טובות השנה'. אמיליה לא אמרה כלום. הקיץ מילא את הנוף בירק עבה וצפוף והיא שמחה שהסתיו ישיר את העלים ואפשר יהיה לראות מי מתקרב הביתה.

הן היו כבנות שישים. לפעמים שכחו מי הצעירה ומי המבוגרת מבין שתיהן. לפני כמה שנים התאלמנה מריה מנילס, ואז עברה להתגורר עם אחותה אמיליה, שלא נישאה מעולם. פעם, לפני שנים רבות, שאל אותה אחד מילדי אחותה: 'איפה האבא שלך?' ומכיוון שמיד הבינו כולם את שאלתו, ניסו להסות אותו, אבל עוד בטרם הספיקו, אמרה לו: 'בבית שלי אין אבא. היה צריך להיות, אבל הוא נסע לירושלים'. בדממה שהשתררה בחדר שאל הפעוט: 'איפה זה ירושלים?' והיא הסתובבה והצביעה לכיוון דרום מזרח. 'שם', אמרה.

היעלמותו של מץ בעיצומן של חגיגות אמצע הקיץ מילאה אותה בתחילה ציפייה, שנמשכה כמה שנים, והציפייה נמהלה בעלבון, שתפס אט־אט את מקומה, והיא התמסרה לו בנפש חפצה כשכעס, סקרנות ותאוות נקם משמשים בה בערבוביה בחגיגת אין אונים: פעם גאה בה הכעס ופעם תאוות הנקם, וכשאלו הניחו לה מדי פעם, הציקה לה הסקרנות. 'אני רוצה לפגוש אותו אפילו אחרי שאשכח אותו', נהגה לומר לאחותה. את יגונה הטביעה בעבודה קשה ובאמונה דתית יוקדת. לפעמים שמעה את הכומר אומר בימי ראשון שיש בעצם שתי ירושלים, וכששאלו אותו לפשר הדבר, אמר שבעברית יש צורה מיוחדת לשם עצם שהווייתו זוגית, כמו עיניים, ידיים, שדיים וכו', ושגם לשם ירושלים יש צורה כזאת, ועל כן ברור שיש שתי ערים בשם זה, אחת של מטה ואחת של מעלה. לפעמים לעגה לעצמה על געגועיה למי שנטש אותה, אבל בעליונים או בתחתונים, בלעג, בזעם, בעלבון ובכאב, קיוותה בכל ליבה שיום יבוא ותפגוש שוב את מץ.

גם עתה כשישבו שתי האחיות ליד השולחן והוורד מבשם את האוויר ביניהן, הביטה בשלוש הפרות שבחוץ וידעה שבקרוב מאוד תצטרך להכניס אותן לדירו של החזיר; הוא, כך ידעה, יקבל אותן אמנם בסבר פנים יפות, אולי אפילו בשמחה, אבל שמחתו לא תארך שכן השכנות ביניהם לא תימשך זמן רב. לקראת חג המולד יישחט, כדי שיהיה לה ולמריה מה לאכול במהלך החורף. אלמלא היו באמת נזקקות לבשר, לא הייתה שוחטת שום חזיר לעולם. היא חיבבה את גורי החזירים, שבכל שנה גידלה מקטנות עד לשחיטה. הם היו נבונים, הכירו אותה ונִחררו בשמחה לקראתה. אבל אוכל זה אוכל, וחוץ מבשר החזיר באמת שאין הרבה מה לאכול כאן, חשבה בנקיפת לב כשנגסה בבשר ידידה לשעבר. 'אנחנו מהמשפחה של הבל', הייתה מסבירה למריה המיוגעת מרוב ילדים, וגם לעצמה, בעת שהיו בוחנות את יבול תפוחי האדמה ששוב לא עלה יפה, בגלל קרה מזדמנת, כפור חולף או סתם גשם אינסופי שהרקיב את הפקעות, 'עלינו לאכול בשר ולשתות חלב'.

בהדרגה חדלה לשאול מי בא כשדלת הבית הייתה נפתחת, כי כבר ידעה בחלוף השנים, שאולי אחד מאחייניה הגיע, אולי אחד השכנים נכנס, אבל לא מץ. הוא לא בא. את הציפייה שלה תרגמה לאוסף של מעשים: התבוננות דרך החלון, יציאה לחצר, כניסה בחזרה, מבט ממושך שהייתה שולחת בין עצי היער שאין לו סוף, ובקיץ – בישיבה ליד שולחן האוכל במטבח, שנהגה להציבו ליד החלון. הירוק המתפרץ מהעצים בחודש מאי הזכיר לה את תאוותו, והיא התגעגעה אליו, למרות הכול.

היא נהגה לענות עצמה במחשבות על הפעם האחרונה שבה ראתה אותו, להעלות במחשבתה את דמותו כפי שנגלתה לה בחצר הכנסייה בחגיגות אמצע הקיץ. הם הביטו זה בזה במבט שסימן שבעוד רגע ייפגשו. אז, באותם ימים, לא נהגו נאהבים לנופף זה לזה. אבל הפגישה לא התקיימה מעולם. כמה פעמים אמרו לה אנשים שהיו מי שראו אותו באמריקה; אבל אמיליה ידעה שליבו של מץ לא היה במערב, אלא במזרח, ואף על פי כן, לא כעסה על מי שמסר לה את הבשורות הללו, כי הרי גם היא ראתה אותו מדי פעם. לפעמים, בשבתות, כשהייתה יורדת העירה כדי לקנות כמה דברים, נדמה היה לה, על פי תנועת גוף או ניע ראש, על פי נפנוף שיער או חיכוך של רגל ברגל, שמץ הוא העומד בצד השני של הרחוב, אבל כשניסתה להתקרב, לפעמים חשבו האנשים שהתקרבה אליהם שהיא מין תימהונית, והיו אפילו גברים שהציעו לה כמה הצעות מגונות, כי זיהו בעיניה שהיא מחפשת משהו, רק לא ידעו מה, ומכל מקום תמיד התברר לה שאין זו אלא אשליה, שמי שעומד לפניה אינו מץ כלל וכלל, והיא נסוגה במבוכה. לפעמים, בעת שישבה ליד שולחן הקיץ במטבח, נדמה היה לה כאילו דמותו קרבה והולכת מבין עצי היער. לפעמים דימתה לשמוע צעדים בליל חורף, חורקים על השלג הנערם ולפעמים… לפעמים סתם חשבה על כל אותם ימי קיץ שבהם היו רוחצים יחדיו עירומים באגם ובאחד מהם גם הרתה את בתה, מכיוון שלמרות הבטחותיו הלהוטות של מץ, המים לא שטפו מגופה את זרעו.

היא הייתה בודדה כל כך אל מול המשפחתיות השופעת של מריה, הילדים שנולדו לה בזה אחר זה, ואחרי הפסקה קצרה גם הנכדים, עד שרק כתבי הקודש ניחמו אותה. שוב ושוב קראה בהם כדי להיווכח בצדיקותו של יוסף. היא ידעה, שגם ישוע המשיח היה ילד לאב לא ידוע, ועד כדי כך פקפקה במוצאו, שכאשר חתולתה המליטה שלושה גורים, מיד קראה להם בשני שמות, ואולי בעצם בשלושה: בלבה קראה להם מהר, שלל, חשבז, וגם השילוש, הקדוש ועמנואל, ובפני אחותה ואנשים אחרים קראה להם בשמות חתוליים: מקס, רקס, ולשמן שבהם היא קראה ביורן.

האומנם נטש אותה כדי לעלות לירושלים, מי חכם וידע? אמנם, בין יתר התאוות שפיעמו בליבו, הייתה גם תאווה דתית, והוא אמר לעיתים קרובות שהוא רוצה לערוך מסע צליינות לירושלים, לעלות לקבר הריק של המשיח, לראות את נתיב הייסורים שבו הלך כשהצלב על גבו, ובעיקר – לנסות למצוא את מקום הנשיקה. אבל בינתיים, אולי כדי לפצות עצמו על מסע הצליינות שלא יצא אליו לירושלים, ואולי כדי לחבוש את פצעי הצליבה הדמיוניים, חיפש את מקום הנשיקה אצל אמיליה. חיפש וגם מצא, והשאר, הריהו כתוב על ספר הישר ובעיקר הגלוי, בדמותה של התינוקת שנולדה לה חודשים מספר אחרי שנעלם אביה. תינוקת מתוקה, שגדלה להיות ילדה חמודה ונערה חמודה עוד יותר, שנעלמה מהכפר גם היא, עם הקרקס הראשון שעבר בו, ולא שבה אליו לעולם.

וכך קרה, שבאותו יום קיץ ישבו שתיהן ליד השולחן, ומריה מזגה לה מעט שנאפס ששמרה מהחורף, והירוק עדיין היה צפוף מאוד, אף על פי שמעט צהוב כבר הוטל בו, והן מצצו יחדיו כמה אוכמניות ופירות פטל אדום שמצאו ביער. 'עוד מעט צריך יהיה להכניס את הפרות,' אמרה מריה ואמיליה שתקה כי כבר לא חיכתה לשום דבר באמת.

האור היה עדיין משריר את שלטונו כשהעיפה מבט לעבר היער וראתה דמות מוכרת מתקרבת. הוא הלך לאט, מפלס דרכו בין העשבים הגבוהים, נרכן מדי פעם כדי לאסוף גרגיר יער ולאכול אותו. 'מעניין למה הוא בא אלינו', אמרה מריה ופתחה לכומר את הדלת. הוא בירך אותן כשנכנס וכן, הוא מוכן לכוסית שנאפס, אבל קטנה אם אפשר. הוא ישב ולא אמר דבר זמן רב, ואחר כך, כשכבר כמעט עמד לצאת אמר, 'את מוכנה לבוא אתי לפאלון, אמיליה? בבית הלוויות יש גופה עתיקה שמצאו במכרה'."

 

עלית קרפ היא מתרגמת ועורכת. שימשה נספחת התרבות בשגרירות ישראל בשוודיה. ספרה ״אווזים: רשמי מסע בשוודיה״ ראה אור ב־2018 בהוצאת אפיק.

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

ביקורת פרוזה | הכול חוץ מבדיון

"הקוראים מקבלים בהבנה ערבוב סוגות בתחום הבדיון, אבל בממואר, באוטוביוגרפיה, זו נדמית הפרה של הכללים, ואולי אף חשד בתרמית." ריקי כהן על "מבוסס על סיפור אמיתי" מאת דלפין דה ויגאן

ג'ניפר בלוך, ללא כותרת, צילום דיגיטלי, 2016

.

מאת ריקי כהן

 

בהתחלה, כשהשלמתי עם הרעיון לכתוב את הספר הזה בתום משא ומתן ממושך ואילם עם עצמי, חשבתי שלא ארגיש שום קושי לשלב בדיון ושום ייסורי מצפון להשלים את החסר. במילים אחרות, האמנתי שהמושכות יישארו בידי. חשבתי שבכוחי לבנות סיפור זורם ומבוקר, או לפחות טקסט שיתפתח בצורה מסודרת ובטוחה ויצבור משמעות עם הכתיבה. דמיינתי שאצליח להמציא, ליצוק חיים וכיוון, לכונן מתח, להגיע מקצה אחד למשנהו בלי נקודות שבירה או הפסקות. קיוויתי שאצליח לטפל בחומר כרצוני, והדימוי המסורתי של בצק עלה במוחי: בצק עוגות כמו שליאן לימדה אותי להכין בילדותי, בצק פריך או בצק עלים, שאלוש בידי ממצרכים שונים ומשונים ואחר כך אגלגל תחת ידי, אשטח ביד רמה ואף אטיח בתקרה כדי לראות כיצד הוא נדבק אליה.

תחת זאת איני מסוגלת לשנות דבר. תחת זאת נדמה לי שאני יושבת במשך שעות כשידי באוויר. השרוולים מופשלים עד המרפקים, מלופפת בסינר קצבים מחריד, נבעתת מן המחשבה שאני בוגדת בסיפור, טועה בתאריכים, במקומות ובגילים, תחת זאת אני פוחדת להיכשל בבניית הסיפור כפי שציירתי אותו בעיני רוחי.

מאחר שאין ביכולתי להשתחרר מן המציאות, אני מפיקה בדיון על כורחי, מחפשת את הזווית שתאפשר לי להוסיף ולהתקרב עוד ועוד, מחפשת מרחב שיהיה לא אמת ולא בדיה, אלא שניהם גם יחד.

 

את הדברים האלו כתבה דלפין דה ויגאן בספרה הקודם, אל מול הלילה (מודן, 2018; תרגמה רמה איילון), שבו כתבה את סיפורה של אִמה, לוסיל, את קרעי הביוגרפיה שלה, שניסתה לאחות במילים, מילדות ועד התאבדותה של האם, זמן קצר לפני שדה ויגאן החלה בכתיבת הספר. קריאה חוזרת שלהם לאחר הקריאה בספרה הבא, מבוסס על סיפור אמיתי (מודן, 2019; תרגמה רמה אילון), מציגה אותם באור נבואי נוכח העתיד לבוא והגלים שהכתה כתיבתה בצרפת ובמדינות רבות נוספות.

הפופולריות של ז'אנר הממואר והדיונים בסוגיה השונים של הכתיבה האוטוביוגרפית עוררו פולמוס על טיבם הספרותי. דוגמה קרובה וחשובה היא "הקרנף של אסף", תשובתה של יערה שחורי למאמרו של אסף ענברי, "אוטוביוגרפיה בעידן הנרקיסיזם", שהתפרסמה בגיליון 67 של המוסך. ההאשמה בנרקיסיזם מוכרת היטב לדה ויגאן. היא הותקפה על כך בין היתר על ידי קרובי משפחה, ובמבוסס על סיפור אמיתי ההאשמה הזו מוטחת בה באופן בוטה וארסי, במכתבים אנונימיים שהיא מקבלת לתיבת הדואר שלה. משפטים אכזריים כגון "לילדים שלך יש אימא גרפומנית שזכתה לחשיפת יתר" נכתבו אליה בידי מי שכותב בגוף ראשון יחיד, זכר, בן משפחה הזועם על ספרה הקודם. יש מקום לחשוד שיש דמיון בין חרדתו של הסופר הגבר התורן, המתעקש להסביר לקוראים מדוע ספרות המזוהה כספרות נשית היא שולית, ובין זו של דמות הגבר, בדוי או אמיתי, השולח את ביקורתו האלימה בפתקים אנונימיים, אבל את מרכז הבמה ברשימה הזו אני מעדיפה לתת לסופרת, דה ויגאן. הן משום שלטעמי הכישרון הספרותי שלה והדיון הארספואטי המרתק שהיא מבליעה בשני הספרים מוכיחים שהיא סופרת משמעותית בזמן הזה, והן משום שהיא עצמה מציבה במרכזם של שני הספרים שבהם הרשימה עוסקת דמויות נשיות.

באל מול הלילה כאמור, דה ויגאן מנסה לפענח את דמותה של אמה, לוסיל. את החלקים החסומים בפניה מן הביוגרפיה שלה, בילדותה של האם למשל, היא משלימה בעזרת ראיונות עם אחיה ואחיותיה של האם, אחותה שלה, חבריה וקרובי משפחה אחרים. באופן טבעי, לכל אחד מהאנשים שהכירו אותה יש סיפור חלקי מתוך הפאזל שהוא לוסיל, ודה ויגאן נעזרת בדמיון וביכולתה הספרותית, וכך מטשטשת את ההבחנה בין ביוגרפיה שהיא "אמת" ובין בדיון. הטשטוש הזה מציב שאלות אתיות וספרותיות, המייסרות את הכותבת, והיא דנה בהן בכנות מרשימה, המייצרת אפקט רגשי. הטשטוש הזה גם הניע בהצלחה דיון ספרותי ער סביב הספר, שכן הקוראים מקבלים בהבנה ערבוב סוגות בתחום הבדיון, אבל בממואר, באוטוביוגרפיה, זו נדמית הפרה של הכללים, ואולי אף חשד בתרמית. אבל מהי האמת? גם דה ויגאן אינה משלה את עצמה שזיכרונותיה הם "אמת", שהסיפור שגדלה לתוכו ובתוכו הוא אכן כל התמונה. הווידוי על חולשת נקודת המבט שלה – למרות היותה בתה של לוסיל – מעיד על מודעותה הגבוהה, והאומץ לחשוף פנים מגוונות של האישה שהייתה מציג את המחויבות המרשימה שלה, מוסרית וספרותית, לפרויקט העצום שנטלה על עצמה. היא שוזרת כרונולוגיה הנפתחת בהתאבדות, חוזרת אל ילדותה של האם, הוריה ומשפחה וקורותיה האומללים, ומגיעה עד לחייה הבוגרים וזקנתה, בין האשפוזים וההפוגות התפקודיות. באינטימיות פורעת לב היא מתארת את אופייה והתנהלותה של האם טרם ההתמוטטות וגם אחריה, ובכלל זה מתארת מצבים פסיכוטיים מחרידים, סיכון ילדותיה, וירידה אל תעלותיה הנמוכות של הבזות, אם להידרש למושג של קריסטבה. גם את החלקים הבהירים היא משלימה, את הכריזמה של האם, ההומור, כישרון הכתיבה שלא העזה לחשוף, האהבה העזה שלה לבנותיה.

פעמים רבות מושמעת ביקורת כאילו ספרי ממואר הנוגעים בטראומה הם מכשיר תרפויטי, ובתור שכאלה ערכם הספרותי פחוּת. אצל דה ויגאן המסגרת הסיפורית והדרמטית עשויה במיומנות, אבל העוצמה הגדולה ביותר טמונה במבט המזוקק, נטול הזיוף, מבט שאינו מחפש פוטוגניות, על החיים במחיצת האם הזו. ובמבט הזה יש גם אימה וצער לופת, וגם אהבה עצומה וגעגוע.

מסע כל כך תובעני רגשית, שאני בעצמי מנסה לעשות בשנתיים האחרונות, ודאי שיגבה מחירים רגשיים כבדים מהכותבת. צאתו לאור של אל מול הלילה, יחסי הציבור שלו, הדרך שבה התקבל, הותירו את דה ויגאן ללא שביב של עור, וממילא הייתה חשופה מאוד גם קודם לכן. מול השאלות של התקשורת והקוראים במסעותיה לקידום הספר, שחדרו אל המקומות האינטימיים ביותר שלה, היא לא יכלה להסתתר מאחורי הבדיון. מה אם כן נותר לה אחרי ערטול כזה, ועם הציפייה שנוצרה לכתיבתו של ספר חדש, שירגש לא פחות?

את הספר שפרסמה אחריו, בעל השם האירוני הנהדר, מבוסס על סיפור אמיתי, היא פותחת בתיאור שיתוק הכתיבה שחוללו הדברים האלו, שיתוק שנמשך שנים אחדות: "נוכח הישנותה של השאלה הזאת הלך והשתרש בי הרעיון המבהיל שכתבתי, בבלי דעת, את הספר האחרון שלי. ספר שמעבר לו אין מאומה, שמעבר לו דבר לא יוכל להיכתב. הספר סגר את המעגל, שבר את הקסם, שם קץ לכוח היצירה.״ אל הוואקום והחרדה האלו נקלעת אישה חדשה שפגשה, המכונה ל', והיא הופכת לחברתה הטובה, בשלב שבו הסופרת נחושה לכתוב ספר חדש שכולו בדיון עלילתי, כדי להוכיח שהחרדה הייתה חרדת שווא. היא מפתחת בסיס לעלילה בדיונית על ריאליטי; בחירה ספרותית מתבקשת נוכח הדיון המרכזי בו, כבידור המתחזה ל"אמיתי".

החברה החדשה שלה, שמכירה כמדומה את כל ספריה לפני ולפנים וגם פרטים ביוגרפים אינטימיים אחרים, נכנסת לחייה באופן שתלטני ותוקפת אותה על כוונתה לכתוב בדיון. לטענתה, כל ספר אחר שתכתוב אחרי ספרה האחרון יהיה בגידה בקוראיה, המצפים ל"סיפור אמיתי", לעוד ליטרת בשר מחייה המציאותיים: "הקוראים מצפים למשהו אחר מהספרות והם צודקים: הם מצפים לאמיתי, לאותנטי. הם רוצים שיספרו להם על החיים, את מבינה? אסור לספרות לטעות בטריטוריה שלה."

אף שאת הסיפור מספרת הסופרת בקולה, והיא מתארת את עבודתה, את ילדיה ואת הזוגיות שלה, הדרמה הולכת ומתעצבת כמותחן מתעתע, עם מוטיבים של אימה והומאז' גלוי למיזרי של סטיבן קינג, שרבים מספריו עובדו לקולנוע. ונראה שהתרגיל הזה של דה ויגאן הצליח, כיוון שגם הספר הזה עובד לקולנוע (ולמרבה הצער בוים דווקא על ידי רומן פולנסקי, שהורשע בעבירות מין). והתעתוע בספר הזה בעל רבדים רבים. באיזו טריטוריה ספרותית אנחנו? האם ל' קיימת או שהיא אני נוסף של הגיבורה? מדוע דווקא היא מייצגת את ההרס והסכנה? ולמה הייצוג שלה הוא של נשיות מהסוג שהסופרת נמשכת אליו ורוצה בו?

דה ויגאן הצליחה ליצור ספר שירחיק אותה מהטריטוריה האוטוביוגרפית ועם זאת לעבד בתוכו את ההתמודדות עם גלי ההדף שיצר ספרה הקודם ועם השאלות הגדולות של חייה, ובזאת להנכיח את מה שהוא הכול חוץ מבדיון.

 

ריקי כהן, משוררת, ממייסדות המוסך. לאחרונה ראה אור ספר שיריה השני, "מעטה דק" (פרדס, 2019).

 

 

» רשימתה של יערה שחורי, "הקרנף של אסף"

 

» במדור ביקורת בגיליון הקודם של המוסך: דפנה לוי על "מינימי" מאת רונית ידעיה

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן