שירה | איך לא ראיתי את הילד בכאבו

שירים חדשים מאת אורית קלופשטוק, שמואל מוניץ, אורי פרסטר וסתיו ב. אתלן

shira-53_715-537

אברהם אופק, פרה אדומה, עץ, בד אדום וחבל, 1979, אוסף המשכן לאמנות עין חרוד (צילום: מיכל היימן)

.

אורית קלופשטוק

ברוך אתה ה', פוקח עיוורים

אָדָם הַשּׁוֹמֵעַ קוֹנְצֶרְט
וּפוֹסֵחַ עַל הַכִּנּוֹרוֹת
לֹא יַבְחִין בְּעֶצֶב הַמֵּיתָר
וְלֹא יָשׁוּב לְבֵיתוֹ עִם יְבָבָה דַּקָּה

אֵיךְ לֹא רָאִיתִי
אֶת הַיֶּלֶד בִּכְאֵבוֹ
אוֹתְךָ בְּצַעַרְךָ
אוֹתָנוּ בְּאִוַּלְתֵּנוּ

.

אשרי יושבי ביתך

תְּהִלָּה לְדָוִד
אֲרוֹמִמְךָ שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בְּיוֹם
וּמֻבְטָח לִי חֵלֶק בָּעוֹלָם הַבָּא
אֲבָל עֲדַיִן אֲנִי תָּרָה
אַחַר חֶלְקִי בָּעוֹלָם הַזֶּה
שְׁלוֹשִׁים שְׁנוֹת מַשְׁכַּנְתָּא
וְאַתָּה פּוֹתֵחַ יָדֶיךָ
וְנוֹתֵן לִי פִּנָּה לְמַטָּה וּפִנָּה לְמַעְלָה
וַאֲנִי אֲבָרֵךְ יָהּ
מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם
הַלְלוּיָהּ

.

שעון חורף

קְחִי שָׁעָה מַתָּנָה.
אַתְּ יוֹדַעַת מָה אֶפְשָׁר לַעֲשׂוֹת בְּשָׁעָה?
אַתְּ יוֹדַעַת מַהִי עוֹד שָׁעָה לְאָדָם עַל עֶרֶשׂ דְּוַי?
כֻּלָּנוּ עַל עֶרֶשׂ דְּוַי.

קְחִי שָׁעָה מַתָּנָה.
אֶפְשָׁר בְּשָׁעָה לֶאֱהֹב, וַאֲפִלּוּ לְהַסְפִּיק וְלַחֲזֹר לֶאֱהֹב, בְּשָׁעָה.
אַתְּ יוֹדַעַת מַהִי עוֹד שָׁעָה לְזוּג אוֹהֲבִים טֶרֶם פְּרֵדָה?
כֻּלָּנוּ טֶרֶם פְּרֵדָה.

קְחִי שָׁעָה מַתָּנָה.
אַתְּ יוֹדַעַת כַּמָּה אֶפְשָׁר לִלְמֹד בְּשָׁעָה?
כַּמָּה יָכוֹל אָדָם לִתְפֹּס בְּשָׁעָה?
אַתְּ יוֹדַעַת מַהִי שָׁעָה שֶׁל שִׁעוּר לְמִי שֶׁחַי בְּצַעַר הָעִוָּרוֹן?
כֻּלָּנוּ עִוְּרִים.

קְחִי שָׁעָה מַתָּנָה.
כְּאִלּוּ נֶאֱמַר,
כָּל הַמְּקַיֵּם שָׁעָה אַחַת, כְּאִלּוּ קִיֵּם עוֹלָם וּמְלוֹאוֹ.
קְחִי.
קַיְּמִי.

 

אורית קלופשטוק, בוגרת לימודי פסיכולוגיה באוניברסיטת בר אילן ולימודי טיפול משפחתי. במשך למעלה מעשרים שנה עסקה בעבודה סוציאלית. פרסמה טור סיפורים קצרים בעיתונות המקומית. שיריה פורסמו בצריף, משיב הרוח, מקור ראשון, כביש אחד ועוד. ספר שיריה הראשון עתיד לראות אור בשנה הקרובה בהוצאת פרדס.

.

.

שמואל מוניץ

דף נקי

הַלַּיְלָה יוּנַף הַגַּרְזֶן עַל הַגֶּזַע.
שׁוּב יִשָּׁפֵךְ דַּף נָקִי.
אֵינְסוֹף צֵרוּפֵי מִלִּים יֵהָרְגוּ
בִּתְבוּסַת הַלֹּבֶן שֶׁהֻכְתַּם.
אֲנַחְנוּ קִצְרֵי נְשִׁימָה. הֶרֶף עַיִן,
שִׁכְחַת נֵפֶל. אֵין לָנוּ פְּנַאי
לְהִתְאַבֵּל הַרְבֵּה. רַק לִקְרֹעַ קְרִיעָה,
לְהִתְעַטֵּף בַּחֹשֶׁךְ. לְתַעֵד אֶת הַקְּרָבוֹת
שֶׁבֵּין הַחַי לַנֶּעֱלָם.
לְהַשְׁאִיר לַדּוֹר הַבָּא
הֶדְפֵּס שֶׁל דָּם.

 

שמואל מוניץ, יליד 1995, סטודנט ללשון עברית באוניברסיטה העברית. ספר שיריו הראשון, "שום נס בחצי התורן", ראה אור בהוצאת אבן חושן ב-2017. עורך וכותב ב-ynet ספורט וחבר מערכת "פי האתון".

.

.

אורי פרסטר

שירים לתמר

ההעדר שלך

הַהֶעְדֵּר שֶׁלָּךְ בְּתוֹךְ הַכִּיס נִשָּׂא.
צוֹרֵב אֶת הַבְּגָדִים. חֻמּוֹ נִסְפָּג בָּעוֹר.
תּוֹפֵחַ, מִתְכַּוֵּץ, גּוּפוֹ עוֹבֵר תְּסִיסָה.
נִדְלָק בַּחֲשֵׁכָה, וְנֶעְדָּר בָּאוֹר.

רַעַד הֶעְדֵּרֵךְ, בּוֹעֵט כְּמוֹ עֻבָּר.
בּוֹעֵט וּמְפַרְכֵּס, דּוֹרֵשׁ לִינֹק חָלָב.
סָבוּךְ בְּתוֹךְ שִׁלְיָה, בְּתוֹךְ הַגּוּף נִקְבָּר
לֵדַת גּוּפוֹ שְׁקֵטָה. עוֹרוֹ קָמוּט וְלַח.

הַהֶעְדֵּר שֶׁלָּךְ מוּטָל עַל אֲדָמָה,
מְלֵא שַׁלְפּוּחִיּוֹת, עֵירֹם, אָדֹם וְנָא.
קוֹרֵא לִי בִּשְׁתִיקוֹת, בְּדֹם הַנְּשִׁימָה.
אֲנִי וְהֶעְדֵּרֵךְ נוֹגְעִים רַק בַּשֵּׁנָה.

 

לוכדת החלומות

אֵלָה עָזְבָה וְהָפְכָה לַחֲלוֹם.
הִיא יָצְאָה לְחֻפְשָׁה, וְהֵסִיטָה וִילוֹן.
נִגְלֵית בַּלֵּילוֹת, רַק מִבֵּין הַסְּדָקִים.
אֵלָה נִגְלֵית בְּבוֹרוֹת עֲמֻקִּים.

אֵלָה הָפְכָה לִרְטִיבוּת הַחֲלוֹם.
רַק שָׁם הִיא קַיֶּמֶת, אֵינָהּ אֲסוּרָה.
צִלָּהּ מִתְגַּלֶּה בַּחֲרִיץ הַוִּילוֹן.
הַמֶּרְחָק שֶׁבֵּינֵינוּ תְּהוֹם פְּעוּרָה.

אֵלָה הָפְכָה לְסִפּוּר אַגָּדָה.
כְּמוֹ מִלְמוּל שֶׁל תְּפִלָּה בְּעֵת מְצוּקָה.
כְּשֶׁגְּרוֹנִי מִשְׁתַּנֵּק מֵהֶתְקֵף חֲרָדָה,
מִתְקַיֶּמֶת בְּסֶדֶק, בְּתוֹךְ אֲנָקָה.

אֵלָה הָפְכָה לַחֲלוֹם בַּלָּהוֹת.
הַצְּלָלִית שֶׁל דְּמוּתָהּ מְסָרֶבֶת לִדְהוֹת.
הַסְּדָקִים מִתְרַחֲבִים, הַמֶּרְחָב הוּא שָׁקוּף.
הִיא עָזְבָה אֶת הַחֶדֶר אֲבָל לֹא אֶת הַגּוּף.

 

אַתְּ

לְהַבִּיט רַק מִחוּץ לִגְבוּלוֹת הַסְּדִינִים.
לְהַבִּיט מִמֶּרְחָק, לֹא לַחֲשׂף אֶת הַפְּנִים.
לְלַטֵּף אֶת הַיָּד רַק מִבַּעַד כְּפָפוֹת,
לְלַטֵּף בְּהֶסֵּחַ, לֹא לִסְפֹּר נְשִׁיפוֹת.

לֶאֱחֹז בְּגוּפֵךְ רַק מִבַּעַד בְּגָדִים.
לֶאֱחֹז בִּזְהִירוּת כְּשֶׁהָעוֹר מַאְדִּים.
לְדַבֵּר אֶת הַסּוֹף בְּמִלִּים עֲקִיפוֹת,
לְהַפְסִיק לְדַבֵּר כְּשֶׁתְּשׁוּקוֹת מְצִיפוֹת.

לִסְפֹּר לְאָחוֹר וְלִמְנוֹת כָּל דַּקָּה.
לְהַפְסִיק בַּסְּפִירָה, לַעֲצֹר כָּל תְּשׁוּקָה,
לְהַפְסִיק בִּמְהֵרָה, אֶת הַדַּחַף לִקְבֹּר.
לְהָסִיט הַמַּבָּט, לֹא לַחֲשֹׁב עַל הַבּוֹר.

לְהִפָּגֵשׁ רַק בָּאוֹר, בְּמֶרְחָב צִבּוּרִי.
לִקְרֹא לִי בְּ'אַתְּ'. לֹא לִקְרֹא לִי אוֹרִי.
לְהַגִּיד, אֵין רָצוֹן, וְלִרְצוֹת אֶת תָּמָר.
לְחַיֵּךְ בִּמְתִיקוּת כְּשֶׁנּוֹתַר רַק הַמַּר.

 

אורי פרסטר, ילידת 1994, היא סטודנטית לפסיכולוגיה ולספרות באוניברסיטת תל אביב. ספרה "תני לשירה בכורה" ראה אור ב-2018 בהוצאת "הוצאה עצמית". שיריה פורסמו בגרנטה, עיתון 77 וידיעות אחרונות. ספר שיריה השני עתיד לראות אור השנה.

.

.

סתיו ב. אתלן

בדידות

כָּל מִי שֶׁאֵי פַּעַם אָהַבְתִּי
הָיָה נֵץ;
וְכָל מִי שֶׁאֵי פַּעַם הָיִיתִי
הָיְתָה קַרְקַע רוֹעֶדֶת.

אֵין לִי קַיִץ.
לֹא,
סְתָו;
הַחַלּוֹנוֹת פְּתוּחִים
עֵשֶׂב שָׁחֹר־יָבֵשׁ
מְטַפֵּס גָּבוֹהַּ.

 


אִם אַתְּ
צִפּוֹר שֶׁל
מַיִם מְתוּקִים
אֲנִי הַגַּלִּים
שֶׁאוֹחֲזִים בְּרַגְלֵי הַשְּׁחָפִים.

 

סתיו ב. אתלן היא אמנית פלסטית, אקטיביסטית בקהילה הטרנסג'נדרית, עיתונאית ויוצרת סרטים עצמאית. עובדת כמנהלת משרד במשרד עורכי דין וכפרילנסרית בתחומי כתיבת התוכן והעיתונות.

 

» במדור שירה בגיליון המוסך הקודם: שירים מאת ריקי דסקל, גיא פרל, מימס וילמה וקטיה אויכרמן

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

tagit-53__420-315.1

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

ריאיון | לחצות את אמריקה באוטובוס ולחזור כדי לספר

"באותו לילה התחלתי לכתוב את הרומן החדש שלי, 'בארי כהן בדרכים', שבו בארי כהן, מנהל קרן גידור, מחליט לברוח מניו יורק באוטובוס גרייהאונד ולחפש את אהבתו האבודה". גארי שטיינגרט מספר על ספרו החדש ועל המסע שקדם לו, בריאיון לדפנה לוי וברשימה פרי עטו

reayon-53_715-537

גארי שטיינגרט (צילום: בריג'יט לאקומב)

.

ריאיון עם גארי שטיינגרט – ואחריו רשימה שכתב

מאת דפנה לוי

 

לבארי כהן, גיבור ספרו החדש של גארי שטיינגרט, בארי כהן בדרכים, יש פתרון מקורי לבעיית הפערים הכלכליים־מעמדיים הבלתי נסבלים בארצות הברית: רולקס לכל ילד עני. היוזמה הזו היא סוג של טקס היטהרות שכהן, כלכלן שהמיר את חיי הנפש שלו בחיי מותרות, מנסה לבצע. בהמשך נסיבות חייו של כהן משתנות והוא נאלץ להתחכך באותם חלקים באמריקה שההתעשרות שלו אמורה הייתה להגן עליו מפניהם, והוא יספק לשטיינגרט שפע של הזדמנויות לבקר את הגזענות, את אלימות המשטרה, את מצביעי טראמפ, את רמיסת כבוד האדם ואת כל אותם זרמים שמאיימים לסחוף את ארצו לאבדון.

שטיינגרט כותב ספרים מצחיקים במיוחד, אף שהם ספוגים חזונות דיסטופיים ותמיד מרחפת מעליהם איזו עננה כבדה, שמפתה לייחס אותה לעובדה שהוא בעצם נולד למשפחה יהודית בסן פטרסבורג, הגיע עם הוריו לארצות הברית כשהיה בן שבע אבל שמר על מבטא רוסי כבד עד גיל ההתבגרות, ועל פי כתיבתו גם מעולם לא נפרד מראיית העולם הפסימית־טרגית הרוסית. שטיינגרט למד לימודים סובייטיים וספריו הקודמים (המדריך לרוסי המתחיל, אבסורדיסטן, סיפור אהבה אמיתי עצוב במיוחד וכישלון קטן) הכילו כולם מרכיבים אישיים מאוד ונגעו כך או אחרת בהגירה. בארי כהן הוא הגיבור הראשון שלו שאינו מהגר. כן, הוא יהודי, אבל השורשים שלו נטועים היטב באמריקה, ואם הוא מתגעגע, הרי זה לא למקום רחוק וכמעט מיתולוגי, אלא לאמריקה שהולכת ומתפוררת לנגד עיניו.

בארי כהן האמור הוא מנהל קרן גידור, עשיר להחריד, שנמלט מחייו ומניו יורק, עולה על אוטובוס "גרייהאונד" – האוטובוס שרק מי שמעולם לא נזקק לו מצמיד לו בקלות הילה רומנטית – ונוסע לחפש את אהובתו מהקולג' המתגוררת באל פאסו. הוא נוטש מאחור את אשתו, שמנהלת רומן עם סופר מגוואטמלה, ואת בנו האוטיסט. במהלך המסע הוא עושה את כל מה שמעולם לא העז לעשות: לנהל שיחות אמיתיות עם אדם שחור ולשקול לאמץ אותו, להיכנס לסניף של וולמארט, לקנות קוק ולהגות את תוכנית חלוקת שעוני היוקרה לילדים עניים, כדי ללמד אותם על משמעות החיים. ואט־אט הוא הולך ומתמוטט נפשית.

 

הספר החדש שלך מתרחש כאן ועכשיו, וכתבת אותו בזמן אמיתי, ב-2016, בזמן ההתמודדות בין קלינטון וטראמפ. בעבר עסקת בזיכרונות רחוקים, ממרחק של שנים. מה גרם לך לוותר על נקודת התצפית הזו ולעסוק בהווה בעודו מתרחש?

עוד לפני שידעתי מה יקרה ב-2016, חשבתי שזו תהיה שנה חשובה. הרגשתי שהעולם פונה לכיוון מוזר, בגלל הברקזיט והעלייה של הימין הקיצוני ברחבי מזרח אירופה, ולאחר מכן גם במערבה. בכל הספרים שלי אני עוסק בלאומנות קיצונית, והרגשתי שהלאומנות הזו הגיעה לאמריקה בעוצמה גדולה.

בארי כהן מגלה בדרכים אמריקה שדומה מאוד לדיסטופיה שכתבת ב"אבסורדיסטן".

באמריקה האמיתית יש חלקים שממש לקוחים מאבסורדיסטן. תיירים חושבים שארצות הברית היא ניו יורק, לוס אנג'לס ומיאמי ביץ', אבל אלה רק מאחזים זעירים. רוב המדינה היא מקום מוזר. מקום שיודע שימיו היפים כבר מאחוריו, ומרכזי האוכלוסייה העצומים האלה שואבים אליהם את כל העושר שלו. פייסבוק, שהפך לאוניברסיטה של ממש, מלמד אותם שמהגרים, שמאלנים ו"גלובליסטים" אשמים במצב המייאש הזה.

 

שטיינגרט הוא מן הסופרים הבודדים המצליחים לכתוב ביקורת חברתית מושחזת, במעטה של הומור מושחז לא פחות, ובכל זאת רשימת הפרסים שלו ארוכה והוא נכלל תכופות ברשימת הסופרים המשובחים של הניו יורק טיימס, הגארדיאן, הוושינגטון פוסט וטיים מגזין. קשה לחשוב על עוד סופר הומוריסטי שאנשי ספרות מתייחסים לכתיבתו ברצינות, מלבד אולי האוורד ג'ייקובסון הבריטי, שעשה היסטוריה כשהיה ב-2010 לראשון הכותבים ההומוריסטים שזכה בפרס הבוּקֶר.

כהן הוא הגיבור השטיינגרטי הראשון שאינו בן למהגרים, אינו מגיע מתרבות אחרת והאנגלית היא שפת אמו. למרות זאת, קל לזהות בו ניחוחות של מהגר: הוא מנסה להתעשר אבל מתקשה לפענח את התרבות ואת הסביבה של עשירי מנהטן, הוא מרגיש אבוד. אף שהוא מתגורר בבניין דירות מפואר, בדירה מתחת לרופרט מרדוק, הוא לא תמיד מבין את שפתם של המולטי־מיליונרים הללו, והוא נוסטלגי. מאוד. שטיינגרט אומר שבניו יורק הוא אינו מרגיש מהגר, ולו משום שלמעלה ממחצית תושבי העיר נולדו במקום אחר, כמותו, או נולדו להורים מהגרים. הוא מרגיש זר מאוד במקומות אחרים בארצות הברית, "שם תמיד היו שנאה וגזענות, אבל עכשיו מותר לומר את זה בקול רם, ושאר האוכלוסייה עוצמת עיניים."

 

מכל הדמויות שכתבת נגעה לליבי במיוחד סימה, אשתו של בארי. וההתמודדות שלה עם העובדה שהבן שלהם אוטיסט.

לא היה לי קשה לכתוב אותה. כבר כתבתי בעבר דמויות נשיות, בנות של מהגרים. רוב חבריי לכיתה בתיכון היו סינים, קוריאנים והודים, וגם מעט רוסים, ואני מרגיש לגמרי בבית כשאני כותב על נשים כאלה, שאפתניות נורא, שתמיד מנסות לרצות את ההורים שלהן. הן תמיד ריתקו אותי, והיה לי ברור שעבור אישה כזו ילד שיש לו מגבלה או נכות עלול להיתפס ככישלון אישי. זה נורא. זה בלתי נסלח בעיניי, זה חלק מהעיוותים בחיים של עשירים במקומות כמו מנהטן. לכן הרגשתי שאני חייב לכתוב על זה.

 

התחקיר של שטיינגרט לפני כתיבת בארי כהן בדרכים כלל ארבעה חודשים של שוטטות בעיירות שלא הכיר, באוטובוס (ראו רשימתו בסוף הריאיון), והתחככות קרובה עם מנהלי קרנות גידור ועם עשירי ניו יורק. בראיונות קודמים הוא שב ואמר שכשגדל בקווינס הוא רצה נואשות להתעשר, אבל למזלו לא היה טוב מספיק במתמטיקה. הוא נאלץ לשחק בקלפים האחרים שהיו לו – מבטא רוסי ועבר מעניין – ולפתח בוז מבוקר כלפי מי שכן התעשרו. הבוז הזה ניכר היטב בספרו. ולא רק כשהוא מכריח את הגיבור שלו לשתות ויסקי יפני שעולה עשרות אלפי דולרים, לא לזכור את שמות הנשים בחייו, להמציא משחק קלפים שכדי לנצח בו ילדים צריכים לזכור את מקומם של מילארדרים ברשימת פורבס, או לנסות לסחוט טובות מיניות באמצעות סיפורי התמסכנות.

 

נתת לבארי עולם פנימי שטחי מאוד במונחים אינטלקטואלים. האם הוא מייצג של דור שכבר אינו מעריך יצירות ספרות גדולות? אתה חושב שלספרות יש עדיין כוח לעורר השראה ואולי להוביל לשינויים חברתיים ופוליטיים?

ספרות, לפחות בארצות הברית, היא מפעל תרבותי קטן מאוד. היכולת לשבת ולקרוא ספר מהתחלה ועד הסוף בשבוע או פחות מזה זו כמעט מותרות. פיליפ רות' כתב על זה בצורה יפהפייה, על אובדן הרגלי החשיבה שמאפשרים קריאה של ספר מורכב. אני משוכנע שהאובדן הזה אחראי במידה רבה לעלייתה של הדמגוגיה.

אז איך אתה בכל זאת יושב וכותב את הרומן הבא שלך? אגב, כבר התחלת?

כן, אני כבר כותב. אבל אני לא רוצה לדבר על זה, כי זה כל הזמן משתנה. כשאני כותב אני חושב שתמיד יהיו כמה משוגעים שימשיכו לקרוא ספרים – והם הקהל שלי.

.

* * *

.

גארי שטיינגרט בדרכים

מאנגלית: דפנה לוי

 

זה קרה ב־6 ביוני 2016, השנה הגורלית ביותר בהיסטוריה האמריקנית של העת האחרונה. בסביבות שלוש לפנות בוקר, בלילה חמים ולח, נכנסתי לפורט אות'וריטי, תחנת האוטובוסים המיושנת והמצחינה של ניו יורק, והפקרתי את עצמי לחסדיו של דוכן כרטיסי ה"האונד". בארבעת החודשים הבאים אחצה, בהפסקות קלות, את ארצות הברית, באחד מכלי התחבורה האמריקניים שמככבים בסיפורים יותר מכל כלי תחבורה אחר (תשאלו את "ראטסו" ריזו הגוסס מ"קאובוי של חצות"): אוטובוס גרייהאונד.

מה, לכל הרוחות, עבר לי בראש, אתם שואלים? הגרייהאונד? לפחות סע ברכבת. באותו לילה התחלתי לכתוב את הרומן החדש שלי, בארי כהן בדרכים, שבו בארי כהן, מנהל קרן גידור, שהקרן שלו נחקרת על ידי הרשות לניירות ערך, נישואיו נמצאים במרחק עורכי דין ספורים בלבד מהתרסקות מוחלטת, ובנו האוטיסט הוא בעיניו תעלומה שאינה ניתנת לפענוח, מחליט לברוח מניו יורק באוטובוס גרייהאונד ולחפש את אהבתו האבודה, שבמקרה מתגוררת באל פאסו, טקסס. אז יש סופרים שיש להם מה שנקרא "דמיון". הם מסוגלים בקלות לדמיין איך היו מרגישים אילו חצו את המדינה באוטובוס, ולשבץ בתוך זה את הדמויות, לבנות עלילה וכו'. לי, לרוע המזל, אין דמיון ואני כותב מנקודת מבט עיתונאית מאוד. אם הדמות שלי חוצה את אמריקה באוטובוס, אז לכל הרוחות – זה מה שאני צריך לעשות.

הנסיעה באוטובוס היא זולה. בחלקים ארוכים להחריד מהמסע שלי שילמתי פחות מארבעים דולר לכרטיס. אבל בתמורה לתחבורה הזולה ביותר שיש אתה מוסר את עצמך לידי ההאונד ואינספור הכללים שלו. מהם הכללים? ראשית, אל תשב קרוב מדי לשירותים שמאחור, בעיקר בנסיעות ארוכות. זה אינו תא שירותים איכותי, לגמרי לא. כדאי לשבת הכי קרוב שאפשר לנהג, בעיקר אם, כפי שקרה בחלק הראשון של מסעי לבולטימור, הוא נרדם באמצע הלילה. כשזה קורה, והאוטובוס מתחיל לזגזג בין נתיבים, עליך לקרוא בקול בהול ביותר, "אדוני! אדוני! אדוני! תתעורר, אדוני!". מנהל־קרן־הגידור־הנמלט הבדיוני שלי, בארי כהן, חווה תקרית כזו בדיוק בנסיעת הלילה הראשונה שלו לאורך החוף המזרחי.

כלל נוסף שיש לזכור הוא לבדוק את שקע החשמל שמולך. הגרייהאונד מתגאים בצדק בכך שרבים מן המושבים מאובזרים בשקעי חשמל, ונהג טוב יזכיר לנוסעיו לוודא שאלה פועלים לפני תחילת הנסיעה. אפשר לחבר לשקע הזה כל מה שמתחשק, אבל מרבית הנוסעים מטעינים כך את הטלפונים שלהם. העובדה שיש באוטובוס כל כך הרבה טלפונים יוצרת דינמיקה מעניינת. בעבר נוסעים בנסיעות ארוכות היו משוחחים אלה עם אלה על משפחותיהם, מאהביהם וחיות המחמד שלהם, ואילו כיום רבים אובדים אל תוך עולמם הפרטי. היה חכם מצד ההאונד להתקין את שקעי החשמל הללו, משום שכך מתאפשר לנוסעים לברוח מן המציאות שאינה תמיד יפה לבריאות (אני נשבע, זו הפעם האחרונה שבה אני מזכיר את השירותים) ולשקוע בערפול חושים פייסבוקי. מעניין איך הייתה נראית חוויית הכלא התורכי של בילי הייז ב"אקספרס של חצות" אילו הייתה לו קליטה וגישה לרשת 3G. אבל אנשים מדברים זה עם זה כששקעי החשמל שלהם מפסיקים לפעול, והם רוצים להשתמש לרגע בשקע של מישהו אחר. צעירה מקסימה שאלה אותי, בדרך מברמינגהם לג'קסון, אם תוכל להשתמש בשקע שלי, ואז אמרה לי שהיא נהנית לנסוע באוטובוס כי זה מרגיע אותה ומאפשר לה לחשוב. אנשים שנוסעים בקביעות באוטובוסים מפתחים לעצמם סוג של "זן" האונדי כזה.

יש נהגים שיש להם חוקים נפלאים משלהם. "בלי סרדינים, בלי שימורי טונה," הכריז אחד כשיצאנו מפיניקס (אלכוהול אסור לחלוטין, אלוהים יודע איך הייתה נראית נסיעה שתויה בגרייהאונד). נהגים אחרים מפגינים ידע חלקי בחוקה, ואינם מפסיקים לצנזר את שיחות אמצע הלילה הלוהטות שמתפרצות מדי פעם. "תשמרו על הפה!" נהג לצעוק אחד מהם בעודנו מתפתלים לאורך מדבר מוהאבי, כשכולנו מספרים בצרחות על חיינו הקודמים ועל סיפורי אהבה שהשתבשו. נהגים טובים יודעים גם איפה למצוא את המזללות הטובות ביותר, בעיקר בדרום, ששם אתה מוצא את עצמך לעיתים קרובות באיזה חניון משאיות שיש בו מנות מטורפות של עוף צלוי עם תירס, במיה נימוחה וגלידות וניל עצומות. נתיבים אחרים לוקחים אותך לאזורים כאילו־עירוניים קודרים, שבהם אתה שבוי בידי בתי קפה מפקיעי מחירים של חברת האוטובוסים, הגוזלים מן הנוסעים הרעבים את הכסף שאלה הצליחו לחסוך כשהעדיפו לנסוע באוטובוס. נקניקיית הפלסטיק שאכלתי בבית הקפה של גרייהאונד בשרלוט הייתה גרועה מהמזון בחדר האוכל של אוברלין קולג'.

מי נוסע באוטובוס? ההאונד הוא הביטוי האולטימטיבי של הדמוקרטיה האמריקנית, סוג של אנטי־אקלה (ספינת הדגל של חברת הרכבות "אמטראק"). "אנשים מספרים באיזה כלא ישבו באותה פשטות שבה נוסעי הרכבת מספרים באיזו אוניברסיטה למדו משפטים," אומר בארי כהן בספר. הדרך אפשרה לי לחוות את החוויה האמריקנית כולה, בצורה שלא יכולתי לחוות אילו חציתי את אמריקה במכונית (סליחה, ג'ק קרואק). היו שם אנשים שזה עתה השתחררו מהכלא או ממוסד לחולי נפש (חלקם ענדו עדיין צמידים של בית חולים, שהעידו על כך שהם עזבו את המקום ביוזמתם). אבל רובם היו אנשים שלא יכלו להרשות לעצמם אלא נסיעה באוטובוס, כשכל רכושם עלי אדמות מיטלטל איתם בבטן ההאונד.

הדמוגרפיה השתנתה כשעשינו דרכנו מן החוף המזרחי לעבר אטלנטה, ואז כשחצינו את הנופים הקיציים המהבילים של חגורת התנ"ך עד לגבול שבין אל פאסו וסיודאד חוארס, ולאחר מכן כשחצינו את פיניקס לעבר רוחות הים הנחשקות כל כך של קליפורניה. לאורך החוף המזרחי היו מרבית הנוסעים אפרו־אמריקנים, ואילו באזורי הגבול של טקסס ואריזונה האוטובוס נמלא בעיקר נוסעים לטינו־אמריקנים. בין ג'קסון לדאלאס פגשתי את גזעני העליונות־הלבנה הראשונים שלי, שדיברו בקולי קולות על צליבת מוסלמים ויהודים וקראו קריאות בוז כשחלפנו על פני גרמבלינג סטייט, הקולג' השחור הנודע של לואיזיאנה ("יום אחד יהיו לנו קולג'ים משלנו," הכריז הקולני שבהם, טוראי לשעבר, שחלם ללמוד ב"בית ספר לכמרים"). במהלך המתקפה הנוסעים האפרו־אמריקנים הסיטו את מבטיהם או העמידו פנים שהם ישנים. ממש כמו הגיבור היהודי שלי, בארי כהן, שקלתי לקנות חוברת צביעה של הברית החדשה במסוף הגרייהאונד בשרֶבפורט, לואיזיאנה, כהגנה מפני צליבה אפשרית בידי הפרוטו־קו־קלוקס־קלאנים שהתעצמו לאחרונה.

המסע האוטובוסי לרוחב אמריקה ב-2016 היה חוויה לימודית עמוקה. כשנכנסתי ביוני לתחנת האוטובוסים בניו יורק הייתי, כמו מרבית בני האדם, משוכנע שהילארי תנצח. כשירדתי מהאוטובוס בסן דייגו בספטמבר, כבר לא הייתי לגמרי בטוח. יותר מפעם אחת אמרו לי שקלינטון לא תהיה הנשיאה ה־45, ובברים באטלנטה היו אפילו מי שהרחיקו לכת וציינו שהיא תפסיד באוהיו (סביר) ובפנסילבניה (ממש מפתיע). במהלך המסע כולו, ההאונד הפך לרכב־אמת, שבו הייתה לאנשים הזדמנות לומר את הדברים האיומים ביותר בעולם או הנאצלים ביותר, לפחות עד שהנהג היה צועק "תשמרו על הפה" כדי להשתיק את כולם.

כדאי לשבת כמה שיותר קרוב לנהג, בעיקר אם – כפי שקרה במסע שלנו לבולטימור – הוא נרדם באמצע הלילה בנסיעה בכביש מהיר, ויש לכם הזדמנות להזכיר לעצמכם את מה שאנחנו זוכרים רק לעיתים רחוקות בתקופות קשות כאלה: אמריקה היא מדינה יפה עד גיחוך. מן המרחבים הירוקים העזים, החייזריים כמעט, בצפון־קרולינה ועד להרים החומים צהובים והסגווארו, הקקטוסים הגידמים של אריזונה, הטבע כאילו מושך את כתפיו באדישות מול הטיפשות של כולנו, בעודו ממתין בסבלנות שהמין שלנו יתעשת או ייכחד. להרי פרנקלין בטקסס לא מזיז שסופר ניו יורקי בודד מצלם תמונות שלהם ממקום מושבו בקדמת ההאונד. ההרים מביטים אל הנצח. והשקיעה שמעל גבול ניו מקסיקו/אולד מקסיקו היא החוויה המוזרה והאקסטטית ביותר שאי פעם חוויתי ללא סיוע סמים.

כשנכנסנו לקליפורניה, הבנתי שתכף ייגמרו לי המרחבים. למרות ריבוי המצוקות, הריחניות והאחרות, לא רציתי שהמסע הזה ייגמר. כשנוסע חצוף במיוחד החליט לזייף התקף לב כדי שיוכל לרדת מהאוטובוס ליד ביתו, אי שם בפרברי לוס אנג'לס, במקום במסוף הגרייהאונד בדאונטאון, ירדתי מהאוטובוס והבטתי ברכב הפלדה המבהיק הזה, שעל צדו מוטבעת דמותו של כלב המרוצים [הגרייהאונד]. אמבולנס יילל והנוסעים צרחו וקיללו את הנוסע־מותקף־הלב־לכאורה, אבל אני הרגשתי את הזֶן ההאונדי הגדול שבעמידה לצד הדרך באמצע הלילה, כשהתנועה חולפת על פניי בשריקה ותזמורת לכת של ציקדות פוצחת בשיר עליז על איזו מדשאה צרובת שמש. תשכחו מנוחוּת המכונית שלכם וממסע אצור בקפידה בין הברים והמסעדות המשובחים במדינה. נסיעה בכלי התחבורה הכי פחות אלגנטי באמריקה תזמן לכם שרשרת ארוכה של רגעי חסד.

.
גארי שטיינגרט, "בארי כהן בדרכים", הוצאת סימנים וידיעות ספרים. תרגמה: ניצה פלד.

 

 

.

זכויות התרגום לרשימה "גארי שטיינגרט בדרכים" ניתנו למוסך באדיבות הסופר.
“Going Greyhound” by Gary Shteyngart. Copyright © 2018 by Gary Shteyngart.

.

» במדור שיחה בגיליון המוסך הקודם: מיכל בן־נפתלי, לכבוד צאת ספרה "בגד מאש"

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

tagit-53__420-315.1

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

מודל 2019 | מי אתה, גרהרד ריכטר?

"ביקרתי בגלריית הדיוקנאות הלאומית בשבעה באפריל 2009. בקצה המסדרון מצאתי את בבואתי בעבודת המראה המוזכרת לעיל. אולי אז נתפס בי השם 'גרהרד ריכטר', כאשר פסעתי אל תוך אחת מעבודותיו." שני פרקים מתוך "לימבו", ספר הביכורים של עודד נעמן

model-53_715-537

אלה אמיתי סדובסקי, עבד וי' רוחצים באמבטיה של ג'ורג ושינגטון, שמן, אקריליק ואריגים על בד, 201X165 ס"מ, 2014

.

שני פרקים מתוך "לימבו" / עודד נעמן

.

5

ביקור ראשון בלונדון. אפריל 2007, יום שישי בלילה.

״הארקטיק מנקיז!״ אלכס קורא בשמחה ומגביר את קול הרמקולים. אחיו אומר ״יֶס!״ מתופף על ההגה ושר. גרהרד ריכטר, במושב האחורי, מנסה להמהם עם המוזיקה הלא מוכרת. שלושתם — אלכס, אחיו וגרהרד — נוסעים במכונית ללונדון. לאלכס אף קטן, שיער חום חלק שיורד מעל המצח ופנים מגולחות וחיוורות. אחיו דומה לו. אלכס ואחיו גרים בלונדון. גרהרד פגש את אלכס בתור לבדיקת דרכונים בנמל התעופה סטנסטד בתום טיסה מישראל לאנגליה. כמו גרהרד, גם אלכס טס מישראל לאנגליה לבדו. אחיו של אלכס בא לאסוף אותו מנמל התעופה. ״לאן אתה צריך?״ אלכס שואל את גרהרד מהמושב הקדמי. גרהרד אמור להתאכסן בפונדק גדול בכיכר פיקדילי. ״טוב מאוד. נוריד אותך ליד התמזה, לא רחוק מפיקדילי,״ אלכס אומר, וגרהרד מסתכל החוצה, אל השממה השחורה של הלילה.

גרהרד בא לאנגליה בשם הפילוסופיה. משפחתו של גרהרד — אמו ובן זוגה, אביו ובת זוגו, אחיותיו ובני זוגן — כולם יחד קנו לו, לגרהרד — הוא ביקש מהם לקנות לו כמתנת יום הולדת — כרטיס טיסה לאנגליה, לכנס פילוסופיה. מחר בבוקר גרהרד יאזין להרצאות, עד הערב, ובלילה הוא יצא לבלות בעיר. הלילה, יום שישי בלילה, הוא יישן בפונדק בכיכר פיקדילי. הוא הזמין מיטה בחדר משותף שבו שמונה מיטות קומתיים. אתמול הוא טילפן לפונדק לוודא שיוכל להגיע בשעה מאוחרת. כן — הפקידה בדלפק הקבלה ענתה לטלפון ואמרה ״אין שום בעיה״. הוא תיכנן והזמין מקום בפונדק ווידא שיוכל להגיע בשעה מאוחרת ולכן חשב שלא תהיה בעיה. אבל כשגרהרד נחת בנמל התעופה סטנסטד בחצות וחצי הוא גילה שאין עוד תחבורה ציבורית ושנמל התעופה רחוק מאוד מהעיר. ״מרחק שעה נסיעה,״ אלכס אמר לו כשעמד לצדו בתור לבעלי דרכונים אירופיים.

גרהרד ישראלי אבל בכל פעם שהוא מגיע לארץ אירופית הוא נעמד בתור לבעלי דרכונים אירופיים ומציג את הדרכון הגרמני שלו. הוא מוסר את הדרכון הגרמני לפקידה והפקידה משווה את התמונה בדרכון לגרהרד, שעומד לפניה. בתור לבעלי דרכונים אירופיים הוא פגש את אלכס. אלכס אמר לו שאין תחבורה ציבורית בשעה כזו, מאוחרת, ושלונדון מאוד רחוקה. גרהרד נבהל. ״אל תדאג. תוכל לבוא איתנו,״ אלכס הציע. ״אח שלי בא לאסוף אותי. הוא מחכה לי בחוץ. יש מקום במכונית.״ גרהרד הודה לאלכס ונשם לרווחה, הוציא את הדרכון הגרמני והגיש אותו לפקידה.

כשיצאו מנמל התעופה אל החניה, גרהרד שאף את האוויר של אנגליה וראה את אלכס ואחיו מתחבקים וחשב כמה הם דומים זה לזה וכמה הם דומים לביטלס וכמה נעים פה. עכשיו הם כולם במכונית שמתקרבת ללונדון. מפעלים ומחסנים, שלטי פרסומת ומרכזי קניות בוקעים אט־אט מתוך מישורי השדות החשוכים. הם מתקרבים ללונדון. אלכס ואחיו מדברים על אמא שלהם, על בעיות שיש לאחיו של אלכס במשרד ועל משחק כדורגל בסוף השבוע הקרוב, בינתיים העיר מתרוממת מתוך הישימון. כשהוא מציץ בין כתפי האחים, גרהרד רואה מבעד לשמשה הקדמית את לבה של לונדון בוער ואת חשכת נהר התמזה מבקעת אותו. הכביש המהיר מתפצל ונפרם והמכונית שוקעת אל שכונות מגורים יְשֵנוֹת, עמוסות בתים נמוכים. מתוך השכונות הם חוזרים ומטפסים אל העיר, אל ערוצי אספלט רחבים ובנייני אבן, שדרות עצים וסירות שעוגנות לאורך הנהר. הרחובות עמוקים יותר והבניינים יפים יותר משחשב. ״להתראות,״ המכונית בולמת, גרהרד יוצא וטורק את הדלת אחריו. אלכס ואחיו נעלמים.

גרהרד עומד מתחת לגשר, על גדת התמזה, ומסתכל אל הנהר. אני בלונדון. הוא מסתובב וחוצה את הכביש והולך אל כיכר פיקדילי. מגדלי העיר ובתי המידות מתנודדים מעליו כמו סוסים גבוהים. הוא הולך ומשתאה, מושיט את ידו ולא מגיע אל פעמוני הדלתות. מפתני הבתים מוגפים וחלונות הראווה אטומים וגאים. הוא מגיע סוף־סוף אל כיכר פיקדילי ואל אורות השלטים והמסכים. בכיכר התנועה סואנת לכל הכיוונים. גרהרד עוצר, מפר את צו התנועה של הכיכר. הוא חושב איך ימצא את הפונדק. אחרי כמה רגעים תנועת הכיכר משיגה אותו: ״עצרו את האיש הזה!״ צעקה מבהילה את גרהרד והוא מסתובב ורואה שוטר רץ ומתנפל על איש משתופף, דוחף אותו אל הקיר ובעזרת שוטר נוסף, שמצטרף אליו באיחור, כובל את ידי האיש באזיקים. גרהרד בוהה בשוטרים אך תשומת לבם של שאר עוברי האורח נתונה לדברים אחרים והאירוע נבלע בתזזית הכיכר. גרהרד ממשיך לחוג סביב הכיכר עד שהוא מוצא את הפונדק. הפקידה בדלפק המבואה מקבלת את פניו — ״מר ריכטר.״ חדרו חשוך ומלא. קול נשימות עולות ויורדות מסמן את מיטות הקומתיים הסמוכות לדפנות. גרהרד מוצא מיטה פנויה, מטפס בסולם ונשכב בה. הוא שוכב על הגב וחושב שהוא בלונדון, שהוא כאן.

מחר בערב, במוצאי שבת, גרהרד יצא לרקוד. הוא יתעה ברחובות החדים של שכונת שורדיץ׳, ייכנס למסיבת סווינג בסגנון שנות העשרים, ישתה קוקטייל ויצא חזרה אל הרחוב. הוא ילך עוד וייכנס למועדון לילה — הֶרְבָּל — יפקיד את מקטורנו בחדר המעילים וכערובה למקטורן יקבל כרטיס עם מספר. הוא ירקוד ואף יעז להתקרב, תוך כדי תנועה, אל מישהי, אישה, שנראה כי שמה לב אליו. אחרי כמה רגעים מעורפלים היא תתרחק ממנו והוא ירקוד עוד קצת לבדו, כדי להוכיח את עצמאותו, עד שיחליט, בעצמו ולא בגלל כישלונו, ללכת. גרהרד יחפש בכיסי מכנסיו ולא ימצא את הכרטיס עם המספר ולא יוכל לאסוף את המקטורן — ״תחזור מחר בבוקר,״ הם יאמרו לו בחדר המעילים. גרהרד יטפס במדרגות ויצא לרחוב וילך חזרה אל הפונדק. בדרך חזרה יהיה לו קר והוא יחשוב, ״טיפש.״ מחרתיים בבוקר, ביום ראשון, הוא יחזור לשורדיץ׳ ויחכה בבית קפה עד שהמועדון בו אבד המקטורן ייפתח. ״פראג״ — זה שם בית הקפה בו גרהרד יחכה. הוא יֵשב ליד החלון. בעשר בבוקר המועדון יפתח את שעריו לקראת המסיבה הראשונה ביום. גרהרד לא יורשה להיכנס ולחפש אחר המקטורן. הוא יכעס ויצעק וידרוש את כספו חזרה. הוא יתייאש והמלצר בפראג, בבית הקפה, יעודד אותו ויציע לו להתרשם מהשכונה. גרהרד ישוטט בפינות הרחובות ובגנים עד בוא הערב. דווקא אז, בעת השיטוט האבוד, משהו יקרה לו, אבל הוא לא יבין זאת. בערב הוא יטוס חזרה, ללא המקטורן.

עכשיו יום שישי, גרהרד ריכטר זה עתה הגיע ללונדון, לפונדק בכיכר פיקדילי, אחרי הנסיעה עם האחים אלכס, אחרי בתי הסוסים הגבוהים והנהר הבוער בלילה. הוא שוכב על הגב וחושב ״אני בלונדון״ ונרדם. הוא מתעורר אחרי כמה דקות לקול גניחה ארוכה: שניים מזדיינים במיטה מתחתיו.

.

 

6

Spiegel
(מראה)
גרהרד ריכטר
מדיה מעורבת, 2008.
עבודת מראה זו הוכנה במיוחד לקראת התערוכה הנוכחית. מראות הופיעו בעבודתו של גרהרד ריכטר מאז שנות השמונים המוקדמות בשל עניינו ביחס בין מציאות לבין מראית עין. תצלומים, דיוקנאות מצוירים ומראות, כולם, בדרכים שונות, מייצגים את מראית העין של נושאם. כמו דימויים מצולמים ומצוירים, הבבואה קרובה למציאות שהיא מייצגת אך שונה ממנה, אף על פי שאנחנו חושבים את מראית העין לאמיתית. "מראית עין, חזוּת," הוא אמר, "היא הנושא של חיי."
מתוך המדריך לתערוכה "גרהרד ריכטר — דיוקנאות", 26 בפברואר עד 31 במאי 2009, גלריית הדיוקנאות הלאומית, לונדון.

 

ביקרתי בגלריית הדיוקנאות הלאומית בשבעה באפריל 2009. בקצה המסדרון מצאתי את בבואתי בעבודת המראה המוזכרת לעיל. אולי אז נתפס בי השם ״גרהרד ריכטר״, כאשר פסעתי אל תוך אחת מעבודותיו. נלקחתי מעצמי והוקל לי. רוב הציורים בתערוכה היו ציורים של צילומים. היו שם ציורים של צילומי עיתונות משנות השישים, בשחור־לבן, ציורים של סצנות מתוך סרטי פורנו וציורים של צילומי משפחה פרטיים מתוך אלבומיו של ריכטר.

היה, למשל, ציור של צילום עיתונות של בריז׳יט בארדו. בארדו נראית יורדת במדרגות, ידה שלובה ביד אִמה וסביבן עיתונאים וצלמים משולהבים. בארדו לבושה בשמלה ארוכה, צמודה, מלכותית ובוהקת. צבעי הציור טושטשו בידי ריכטר ולא ניתן לזהות את פניה. ניכר שהיא מחייכת, אך תווי ההיכר שלה נבלעים בגוני האפור. שם הציור ״אֵם ובִתה״ או ״אישה יורדת במדרגות״ — איני זוכר איזה מהשניים — ובתווית ההסבר התנוסס שמה: ״בריז׳יט בארדו״. הבטתי בציור זמן־מה. אז הבטתי סביב. חל היפוך: תווי הפנים של האישה שעמדה לצדי נראו מטושטשים, חשאיים, ולעומתם תווי הפנים הקהים של בריז׳יט בארדו נראו ברורים, לא חסרים דבר. עכשיו, בהיזכרי ברגע ההוא, אף איני בטוח אם ביקרתי בתערוכה לבדי או שמא האישה שעמדה לצדי והתבוננה גם היא בציור היתה בת לווייתי.

בכל מקום שהייתי בלונדון, השארתי משהו. אני מנסה לחזור על עקבותי ולגלות היכן הייתי, עם מי ומה עוללתי. כמו עמי ותמי, בקצה סיפורִי נמצא בית ממתקים, עונג וסבל — לשם אני חוזר כדי לחלץ את עצמי. חוזר ושוכח. מי הייתי כשיצאתי משם, כשירדתי במדרגות גלריית הדיוקנאות הלאומית, כמו בריז׳יט בארדו בשמלה צמודה ובוהקת, הצלמים מתקהלים סביבה והיא זקופה, ידה שלובה ביד אמה?

 

.

עודד נעמן, "לימבו", כנרת זמורה ביתן, סדרת רוח צד, בשיתוף מכון הקשרים באוניברסיטת בן־גוריון, 2018.

.

עודד נאמן, "לימבו", כנרת זמורה ביתן, סדרת רוח צד, בשיתוף מכון הקשרים באוניברסיטת בן־גוריון בנגב, 2018.

 

.

» במדור מודל 2019 בגיליון המוסך הקודם: פרק מתוך "פעמון הזכוכית" מאת סילביה פלאת, בתרגומה החדש של אורטל אריכה

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

tagit-53__420-315.1

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

וּבְעִבְרִית | אל תעני למייל כשאת שיכורה

שלושה שירים מאת המשוררת הבריטית ונדי קופ, בתרגומה של רעות בן יעקב

uveivrit-53_715-537-a

יונתן הירשפלד, יונו ויופיטר (פרט), על פי קורג'ו, שמן על בד, 20X20 ס"מ, 2016

.

ונדי קופ

מאנגלית: רעות בן יעקב

 

כמה כללים

עִצְרִי, אִם בָּאוֹטוֹ נִדְלֶקֶת נוּרָה
אוֹ אִם הַשֶּׁמֶשׁ מְאוֹד מְסַנְוֶרֶת.
אַל תַּעֲנִי לְמֵיְל כְּשֶׁאַתְּ שִׁכּוֹרָה.

יָרִית מֵהַמֹּתֶן תְּשׁוּבָה חֲמוּרָה.
אָבוּד. זֶה נִשְׁלַח. אֵין דֶּרֶךְ אַחֶרֶת.
בְּתוֹךְ לִבֵּךְ עַכְשָׁו נִדְלֶקֶת נוּרָה.

אַל תִּמְרְחִי לָךְ סְתָם קְרֶם בְּלִי צוּרָה,
בִּפְרָט עַל רִקְמַת־עוֹר בְּלוּיָה וְנִשְׁבֶּרֶת.
אַל תַּעֲנִי לְמֵיְל כְּשֶׁאַתְּ שִׁכּוֹרָה.

אַל תֶּאֶגְרִי הֲמוֹן שְׁטוּיּוֹת בַּדִּירָה –
כָּל הָאוֹצָרוֹת שֶׁאַתְּ סְתָם שׁוֹמֶרֶת.
עִצְרִי, אִם בָּאוֹטוֹ נִדְלֶקֶת נוּרָה.

אַל תִּתְאַהֲבִי בֶּחָתִיךְ הַבַּדְרָן,
אוֹ עָשִׁיר, רַק אִם נַפְשׁוֹ נֶהֱדֶרֶת.
אַל תַּעֲנִי לְמֵיְל כְּשֶׁאַתְּ שִׁכּוֹרָה.

בַּמּוּבָן הַזֶּה אֲנִי כְּמוֹ אִישׁ כְּמוּרָה:
דְּרוּשִׁים לִי כַּמָּה כְּלָלִים לְמַזְכֶּרֶת.
עִצְרִי, אִם בָּאוֹטוֹ נִדְלֶקֶת נוּרָה.
אַל תַּעֲנִי לְמֵיְל כְּשֶׁאַתְּ שִׁכּוֹרָה.

 

אחרי הארוחה

עַל גֶּשֶׁר וָטֶרְלוּ אָמַרְנוּ בַּי בַּי
הַקֹּר הֶעֱלָה דְּמָעוֹת בְּעֵינַי
נִגַּבְתִּי אוֹתָן בַּכְּפָפָה הַמְּלַטֶּפֶת
רוֹצָה לֹא לִקְלֹט שֶׁאֲנִי מִתְאַהֶבֶת.

עַל גֶּשֶׁר וָטֶרְלוּ מְנַסָּה לְהָבִין:
זֶה כְּלוּם. הִשְׁתַּכַּרְתְּ. זֶה הַצַּ'ארְם וְהַגִּ'ין.
אַךְ תֵּבַת נְגִינָה בְּתוֹכִי מַשְׁמִיעָה
פִּזְמוֹן קְצָת אַחֵר. וּמָתַי הִיא טוֹעָה?

עַל גֶּשֶׁר וָטֶרְלוּ רוּחוֹת מַצְלִיפוֹת בִּי.
אוּלַי אַדְחִיק. זוֹ טִפְּשׁוּת. לֹא אִכְפַּת לִי.
הָרֹאשׁ מִשְׁתַּדֵּל אַךְ הַלֵּב הוּא הַמֶּלֶךְ –
אֲנִי מְבִינָה כְּבָר בְּאֶמְצַע הַדֶּרֶךְ.

 

אהוב

הַלֵּב שֶׁלִּי בָּחַר לוֹ
וְצַר לִי, זֶה אַתָּה.
פָּנוּי עַכְשָׁו אוֹ כְּלָל לֹא,
הַלֵּב שֶׁלִּי בָּחַר לוֹ.
וְאִם עַכְשָׁו וְאִם לֹא,
שָׁנִים יַמְתִּין לְךָ.
הַלֵּב שֶׁלִּי בָּחַר לוֹ
וְצַר לִי, זֶה אַתָּה.

 

ונדי קוֹפּ היא משוררת בריטית. נולדה בשנת 1945 בעיירה אירית׳ שכיום היא חלק מלונדון. למדה היסטוריה ולאחר מכן, במשך חמש־עשרה שנה, הייתה מורה בבית ספר יסודי בלונדון. את ספר הביכורים שלה פרסמה רק בשנת 1986. קופ ידועה בהומור, באירוניה ובפרודיוּת של שיריה, וזוכה לאהדה רבה. חלק משיריה מתפרסמים תחת הטרונים, דמות של משורר בשם ג׳ייסון סטרגנל (Strugnell). פרסמה חמישה ספרי שירה ושני ספרים לילדים.

 

רעות בן יעקב היא מתרגמת ודוקטורנטית לספרות עברית באוניברסיטה העברית. תרגמה את הרומן "עיניהם צופות באלוהים" מאת זורה ניל הרסטון (הוצאת הכורסא, 2018), וכן מסות, סיפורים קצרים ושירים מאת אליס אוסוולד, ורסאן שייר, אליזבת בישופ, וירג'יניה וולף, אדריאן ריץ׳, ג'ק גילברט ועוד אשר התפרסמו בבימות שונות. תרגומיה לשירים של אלינור לרמן התפרסמו בגיליון 29 של המוסך.
המתרגמת מודה ללירון אלון.

 

» במדור "וּבְעִבְרִית" בגיליון המוסך הקודם: שירים מאת המשוררת העיראקית דוניא מיכאיל, בתרגום עידן בריר

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

tagit-53__420-315.1

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן