.
אז, או: תשליל
חבצלת שפירא
.
לפני שנים רבות למדתי לפתח סרטי צילום. עשיתי זאת פעמים ספורות, בשחור־לבן בלבד; צבע זה סיפור אחר, מסובך יותר, רגיש, מוּעד לטעויות. היה לי שק חושך: התחליף של חסרי האמצעים לחדר חושך. קיבלתי אותו מא"ז, האיש שלימד אותי את אותה תורה עדינה. גם את התמיסות נתן לי. הוא סיפר שבעברו היה צלם מקצועי וידוע. שק החושך עשוי מבד שחור עבה, אטום לחלוטין לאור, עם שני פתחים לידיים, מוקפים בגומי הנצמד למפרקים, כך ששום קרן אור לא חודרת פנימה כאשר הידיים בפנים. את מכניסה לתוכו את קסטת הפילם שיצאה מהמצלמה ואת מכל הפיתוח, שניהם שחורים ואטומים. הוא היה מבוגר ממני בעשרות שנים וגר לבדו בדירת גג זעירה מוקפת עיר לא רחוק מהחוף. הראה לי תצלומים ישנים שצילם, וציורים שצייר. הם היו קטנטנים, מופשטים, יפהפיים: מרקמים צבעוניים מהפנטים שנוצרו במכחול דקיק. הוא לא צילם יותר. אי אפשר לראות מה את עושה בתוך השק, הכול במישוש עיוור. את מוציאה את הפילם מהקסטה ומלפפת אותו על סליל, גוזרת את השארית ומכניסה את הסליל לתוך מכל הפיתוח, אחרי שווידאת שאין בו שום חפץ זר. מוודאת גם שגומיות הבטיחות במקומן, שהמכל סגור ואטום היטב, ומוציאה אותו מהשק. מזונותיו היו מצומצמים ונטולי טרחה: לחם, שעועית מקופסת שימורים, בשר קפוא, קפה שחור. הוא החזיק נס קפה ותה, סוכר וחלב, בשביל אורחים, ודיבר בלי הפסקה. היו לו רעיונות משונים ומרחיקי לכת. כשדיברנו על אמנות אמרתי שתפקידו של אמן להפנות את תשומת הלב למה שאין מבחינים בו. הוא אמר שתפקידו לתעד את תקופתו. אני עדיין חושבת שצדקתי, אבל לומר "דיברנו" זו פנטזיה שמרמזת לאיזה איזון דמיוני, שיחה, והרי בכל פעם שנפגשנו הבנתי מחדש שכל דבריי הם ניסיונות עקרים ליצור הדדיות במקום שאין בו אלא מונולוג. לתוך פתח ייעודי במכל את מוזגת תמיסה של מים ונוזל פיתוח, סוגרת אותו ומנענעת, כדי שהתמיסה תגיע לכל מקום, תיגע בסרט הצילום כולו, תחשוף את הדימויים הסמויים שהוטבעו בחומר הג'לטיני השחור. לאחר זמן קצוב, כרבע שעה, את מוזגת למכל תמיסה שעוצרת את תהליך הפיתוח, ואחריה תמיסה נוספת, המקבעת את הדימויים, ונשארת שם כעשר דקות. כעת הפילם מפותח. את שוטפת את הסליל במים בתוך המכל, שולפת אותו, פורשת את סרט הצילום ותולה לייבוש. כל תנועה נעשית בזהירות מופלגת, שלא יתקמט או יסתלסל, שלא יידבק לעצמו או ייגע בגוף זר. הוא ריתק אותי כי לא דמה לאף אחד שהכרתי לפני כן, וחשתי בטוחה בחברתו כי מעולם לא ניסה לשכב איתי. חשבתי שזה סוג האנשים שאני צריכה בחיי: אמנים בוהמיינים, מהימים שהייתה בוהמה. טיפוס משונה, כיאה לאמן. יש צלמים ששיחקו בתהליך הפיתוח, עשו ניסויים, כגון הטבעת אובייקטים ישירות על סרט הצילום, בלי התיווך של המצלמה, בלי מעשה הצילום. התוצאה ייחודית ומבלבלת: את מביטה בתמונה ולא מבינה מה נמצא מול עינייך. אבל יש ללמוד את החוקים לפני ששוברים אותם, לפני שתפצחי בניסויים אלה ואחרים, בוודאי כאלה שדורשים אמצעים כגון חדר חושך של ממש. התקנתי מסמר על מסגרת החלון, ועליו וו מיוחד ממתכת לייבוש הפילם. תשליל שלא שהה די זמן בכל אחת מהתמיסות יינזק; כל פגם או שריטה יהפכו לחלק מהתמונה. סרט צילום שנחשף לאור לפני שעבר את התהליך, יישרף. התשליל יהיה לבן לחלוטין, הדימויים שנחרתו בו ייעלמו. הוא היה נכה צה"ל, ודיבר על הצורך להתנצל במצבים שמי מעלה על דעתו. אם אתה מתאהב, אמר, אתה צריך לבקש סליחה ממי שהתאהבת בה, איזו זכות יש לך להפריע לה ככה. פעם, סיפר, נכנס לחנות סדקית עם העובדת הסוציאלית שליוותה אותו, וכשיצאו התנצל בפני המוכרת. למה התנצלת? שאלה אותו, זאת העבודה שלה, לתת שירות, הוסיפה. אבל הוא התעקש להביע צער על ההפרעה שגרם. טביעת אצבע שדבקה בסרט תותיר חותם נצחי; כל העסק מאוד עדין. תליתי את הסרט הדק על מסגרת החלון, ובאור נגלה הקסם: צורות ודמויות שלכדתי בחוף שדות ים. בין הדברים שאמר ואמר ואמר, רעיונות והגיגים וסיפורים שממרחק הזמן אמיתותם מוטלת בספק, זיכרון אחד ניצב כמו יתד. במלחמת יום כיפור הוא נשלח עם אנשים מחברה קדישא, אחרי שהכול נגמר, אל מדבר סיני. בחרו אותו כי היה קטן ממדים, ויכול להיכנס אל הטנקים השרופים. לא התמקצעתי בפיתוח; עשיתי זאת רק פעמים אחדות, בהצלחה חלקית. אפשר לראות בתצלומים האלו שגם אז חיפשתי את הים. את סִפּוֹ.
.
* תודתי לפולי בלום, שקראה גרסה מוקדמת של טקסט זה ותרמה רבות לתיאורים הטכניים.
.
חבצלת שפירא היא משוררת, עורכת ומידענית. מתגוררת בחיפה. יצירות פרי עטה פורסמו בבמות שונות, ובהן המוסך. ספר שיריה הראשון, "שפתיים סדוקות מלח", ראה אור בהוצאת פרדס בתחילת 2021.
.
» עוד קצר, בגיליון קודם של המוסך: "פינת חי", מאת תום יוגב
.