בעבודה | זה סיפור על נקמה

"היא לא ביקשה את זה. היא לא חשבה שזה יקרה לה. לא הסרטן ולא הכוחות." קטע מתוך רומן בכתובים מאת מגי אוצרי

רונית ברנגה, אישה חלולה מועכת וצובטת קומקומים, אקריליק על חומר, 70X40X30, 2019

ארטמיס יאנג: מתוך רומן בכתובים

מגי אוצרי

.

1

ברוכים הבאים.

זה סיפור על נקמה.

.

2

היא קראה לזה "מבחן הזומבים". זה היה מין שם מצחיק שהיא המציאה, כדי להסביר לאנשים ככה שהם יקשיבו. הומור תמיד לוכד את תשומת הלב. הוא גם הופך את האידאולוגיה לפחות מאיימת. ואלוהים יודע שאנשים מפחדים מאידאולוגיה.

נניח שיש מתקפת זומבים אוכלי מוח, כאלה שהולכים יחסית לאט כמו בכל הסרטים והסדרות וכמו ב־Thriller של מייקל ג'קסון יימח שמו וזכרו. ונניח שאת נועלת את הנעליים הספציפיות האלה בזמן מתקפת הזומבים. תצליחי לברוח? אם לא, אז הנעליים האלה לא עומדות במבחן. ישר לפח. לאף אישה לא מגיע שיאכלו לה את המוח בגלל נעליים.

תמיד נורא שעשע אותה איך בכל הסרטים על גיבורות על, הן תמיד נועלות עקבים שבקושי אפשר ללכת בהם ולובשות את בגדי העור הכי צמודים לציצי ולתחת ולמפשעה. וונדר וומן. האלמנה השחורה. קאט וומן. בגדים כאלה עושים שפשפת. מי יכולה לבעוט עם שפשפת. היא חשבה ארוכות על עניין השפשפת כשהיא קיבלה את הכוחות שלה. כמובן שאצלה כל העניין הזה של משהו שנצמד לציצי בכלל לא היה רלוונטי, כי לא היה לה ציצי. הם לקחו לה אותו. נשארו רק צלקות. ובכל זאת היא לבשה מחשוף כשעטתה על עצמה מסכה. היא רצתה שיראו את הצלקות כשהיא מרסקת למישהו את הפנים.

לפני שכל זה קרה היא אף פעם לא התעניינה בכל העולם הזה של גיבורות על. בחיים היא לא החזיקה חוברת קומיקס. בחיים לא צפתה בסרט של מארוול. היא אפילו לא תהתה מעולם מי ינצח בקרב בין ספיידרמן לבין סופרמן.

היא מעולם לא פנטזה להיות אחת כזו. היא לא ביקשה את זה. היא לא חשבה שזה יקרה לה. לא הסרטן ולא הכוחות. אבל מי כבר חושבת שזה יקרה לה. מי כבר חושבת שיום אחד, ככה פתאום, היא תהפוך לגיבורת על.

.

3

זה משונה כל כך. איך הדחף שלך להישאר בחיים יכול להמשיך להתקיים אפילו אם את רוצה למות. ארטמיס רצתה למות כל החיים שלה, היא אפילו הרהרה בהתאבדות עוד מגיל שתים עשרה, ובכל זאת, כשגילו מה מתחולל אצלה מתחת לעור, בהתחלה הגידולים, אחר כך הגרורות, הדבר הראשון שהיא שאלה תמיד, עם כל גזרה שנפלה עליה, היה אם אפשר להחלים מזה. וככל שחלף הזמן, כך השתהו הרופאים לפני שענו "כן".

זה היה נחמד בהתחלה, כשרק גילו. כל תשומת הלב שהורעפה עליה. בחיים לא הרעיפו עליה כל כך הרבה תשומת לב. בחיים לא נגעו בה כל כך הרבה. למעשה, מאז שההורים שלה מתו, אף אחד לא נגע בה בכלל. וזה לא שלפני הם היו מהנוגעים. ממש לא. הם היו הורים בלתי. אבא שיכור, אמא מופרעת. קלאסיקה של שכונת מצוקה בקריית חיים מערב. עוני בקו ראשון לים. אין אוכל במקרר, אבל הנוף מהמם. בפרפרזה על עמוס עוז, אם ארטמיס הייתה כותבת את הספר הזה היא הייתה פותחת אותו ב"אני כותבת כי אנשים שלא אהבתי מתו".

ועכשיו, אחרי כל השנים של האי־מגע, פתאום היו כל מיני רופאים שחייכו אליה חיוכים אמפתיים, ואחיות טובות לב שליטפו לה את הראש ואמרו לפני כל דקירה "זה יכאב רק קצת", ואפילו שזה כאב יותר מרק קצת, זה היה נעים, התחושה שמישהו בכלל מנסה לנחם, שאכפת למישהו שאת פוחדת. הם באמת היו נחמדים מאד, הצוות הרפואי. כנראה שרחמים על מישהו שגוסס זה משהו שהופך אותך לאקסטרה־נחמד, או שאולי פשוט בוחרים אותם ככה. עושים אודישנים של נחמדות לחבר'ה של האונקו, ואת מי שלא עובר שולחים למרפאות של מכבי ולטריאז' של איכילוב לחטוף מכות מבני משפחה של פציינטים כעונש.

ואז הגיע היום של ה"לא". היום שבו היא שאלה – "ואפשר להחלים מזה?" והרופאה התפתלה מאוד, והיה ממש ניכר שקשה לה לומר את המילה המפורשת, וראו שהיא אמביוולנטית כי מצד אחד אסור לשקר למטופל, אבל מצד אחר מי שמך בכלל להגיד למישהו שנגמר ושהוא הולך למות, אפילו הכשרה של עובדת סוציאלית אין לך. באמת, למה אף אחד לא שולח עובדת סוציאלית למעמדים האלה? פשיטת הרגל של מדינת הרווחה, גבירותיי ורבותיי. אבל על זה חדשות שתים עשרה לא יעשו תחקיר, כי אף אחד לא רוצה לראות מצלמה נסתרת על מישהי שמודיעים לה שהיא עומדת למות בזמן שהוא אוכל חביתה וקוטג'.

אבל בסוף הרופאה אמרה את זה. היא אמרה את ה"לא".

אפשר להחלים מזה?

לא.

ואפילו שארטמיס רצתה למות כמעט כל החיים שלה, עדיין הדחף הזה, הדחף הקמאי, החייתי, הבסיסי הזה, להישאר בחיים, היה חזק יותר מהכול. וחבל שכך.

.

4

ד"ר צ'חנובר ארב לה. הוא תפס אותה לשיחה זריזה כבר בדרך החוצה מהרופאה. כמו שאומרים שבארצות הברית יש עורכי דין "רודפי אמבולנסים", אז הרופא הזה היה "רודף דלת יציאה משיחות אין־יותר־מה־לעשות". חיכה בעמדת ההמתנה ליד הברושורים של טיפול פליאטיבי והוספיס בית. משחר לטרף גרום בתת־משקל.

בגדול, מבחינת מבנה סיפורי, כאן אמור להגיע השלב של ה"פה חשדתי". החטא הקדמון שהוא המאורע המחולל של המשל. וזה צפוי הרי. זה מוסר השכל די בסיסי בסיפורים, כל העניין הזה של "אתה לא יכול לשחק את אלוהים בלי שיהיו השלכות."

בערך כל ה־cautionary tales של עולם המד"ב הם בדיוק על זה. כל מיני אייזיק אסימוב ו"מראה שחורה" ו"היזהר במה שאתה מבקש". זה כבר נהיה כל כך שחוק שזו ממש קלישאה. הסיפור הזה הוא קלישאה. אני לא יודעת למה אני מספרת לכם אותו.

.

מגי אוצרי, סופרת, פובליציסטית, דוקטור למשפטים. ספרה הבא "היפומניה" עתיד לראות אור השנה בהוצאת "שתיים". שיר פרי עטה פורסם בגיליון 97 של המוסך.

.

»  במדור "בעבודה" בגיליון קודם של המוסך: קטע מתוך "הספר האחרון", רומן בכתובים מאת יעקב מישורי

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

כך נולד "יום האם" בישראל

אנחנו לא שוכחים שלפני "יום המשפחה" ציינו בישראל במשך עשרות שנים את "יום האם". איך נולד יום החג ביישוב? ואיך הפך בסוף דווקא ל' בשבט ליום הזה שמצופה מאיתנו לתת בו מתנה לאמא?

עיריית חיפה מציינת את "יום האם", 1952. אוסף ארכיון העיר חיפה

"היום השמיני במאי נקרא באמריקה "יום האם". ביום זה נוהגים בכל הארץ, שהילדים מגישים תשורות לאמותיהם לאות אהבה והוקרה".

"הצפירה", 12 ביוני, 1927

כך התבשר היישוב העברי כי בעולם מציינים יום מיוחד בשם "יום האם". יום שבו, לשם שינוי, האם היא שבמרכז. ביום זה, כך דיווחו העיתונים למתיישבים בארץ ישראל, על הילדים והאבות לעשות מאמץ מיוחד להנעים את חייה של אם הבית.

העבריים הצעירים קראו, הפנימו ואמרו עד מהרה כי טוב.

את אחת היוזמות הראשונות לחגיגת "יום האם" בארץ ישראל מצאנו כבר בשנת 1927 במכתב למערכת של עיתון "דבר", מפי אישה הקוראת לעצמה "בת שרה". התאריך שאותה כותבת נאמנה הציעה לחגיגות היום הזה הוא כ' תמוז, יום פטירתו של לא אחר מאשר בנימין זאב הרצל.

ומה יהא עיקרו של היום הזה? בין היתר היא מציעה יום שבתון לאם העברייה, ומציעה כי ביום זה "יגוייסו כל הכוחות התרבותיים בשם האם העברייה" בנוסף להרצאות וסרטים בנושאי הורות. הנה:

"דבר". 12 ביולי, 1927

יקח כמה שנים עד שהצעתה של בת שרה תקרום עור וגידים, אבל החיבור הראשון והמעניין בין ,"יום האם" ל"ציונות ובניין הארץ" קרה, איך לא, באמצעות קרן קיימת לישראל.

החל מתחילת שנות ה-30 החליטו שם בקק"ל לעשות את מה שהם יודעים הכי טוב – לנטוע עצים. אלא שהקמפיין השיווקי שלהם חיבר את נטיעת העצים עם יום האם האמריקני. וכך במשך כמה שנים הכסף האמריקני נאסף לכבוד יום האם, ובאמצעותו נטעה קק"ל עצים בארץ הקדושה.

"דאר היום", 3 במאי 1931
"דבר",20 במאי, 1935

אוקיי. רוצים את "יום האם" בישראל. השאלה היא: מתי?

אז כבר ראינו הצעה ליום פטירתו של הרצל.

ראינו הצעות לל"ג בעומר (אולי זה כי זה סמוך בלוח השנה ליום האם האמריקני?)

"הארץ", 25 במרץ, 1936

במשך כמה שנים היה שקט בגזרה אך סוער בעולם, ואולי בגלל זה הנושא נדון פחות בעיתונות העברית.

עד לנקודת הרתיחה שהגיעה סמוך להקמת מדינת ישראל, בשנת 1950, במאמר ארוך ומפורט של גברת מרים שיר. שיר הציעה כתאריך יום האם העברייה את יום הולדתה של אמו של הרצל.

"יום זה יהיה חגם של המבוגרים והילדים כאחד. הוא יוחג בכל בתי הספר ברוב פאר. כל ילד יביא באותו יום שי לאמו, בצורת צרור פרחים או חיבור לכבוד אמו…יום האם ישריש בלב הילדים את רגש הכבוד לאם, המחנכת הראשית של הדור".

"דבר". 5 באפריל, 1950

המאמר זכה לתהודה רבה, ולתגובות חמות שהזכירו גם כי מאורעות המלחמה "גרמו לשינויים מעמיקים בחיי המשפחה היהודית ומחייבים להעלות מחדש את דמותה של האם העברייה".

ואז הגיעו אבא חושי ראש העיר הכל יכול של חיפה ורעייתו חנה והחליטו שהגיעה השעה.

"דבר", 8 בנובמבר, 1951

התאריך שנקבע – יום ג' של חג החנוכה, 26 בדצמבר, 1951.

בעיתונות התפרסם עיקריו של היום המיוחד:

למה דווקא בתאריך הזה? בתוך לב לבו של חג החנוכה? חושי גמגם משהו על סיפור "חנה ושבעת בניה", אך האגדה מספרת כי ככה במקרה זהו יום הולדתה של אמו של אבא חושי.

והנה סרטון נדיר המציג את אמהות חיפה המבקרות במעברות ביום החג, ונותנות מתנות לאמהות שם:

אז איך התקבע לו בסופו של דבר התאריך העברי ל' שבט ל"יום האם"?

זה כבר בזכותה של ילדה חמודה בשם נחמה פרנקל שהחליטה לקשר את פועלה של הנרייטה סאלד – האם של הילדים העבריים, שלא הייתה אמא בעצמה – ליום המיוחד. וכך היא פרסמה בעיתון הילדים "הארץ שלנו" ב-14 בנובמבר 1951.

הרבה שנים לקח עד שיום האם התקבע לל' שבט, יום פטירתה של הנרייטה סאלד. אבל אנחנו יודעים שזה לא סוף הסיפור. עשרות שנים חלפו, ובשנות ה-90 הוחלט להפוך את "יום האם" ל"יום המשפחה". לא כולם אהבו את זה גם אז, לא כולם אוהבים את זה גם היום.

יום האם/המשפחה שמח!

שירה | קראתי להם אצבעות־המתים

שירים מאת נדיה אייזנר ועמוס נוי

עידו מרקוס, פסל מסדרת "המצעד", גבס צבוע, 20X10X8 ס"מ, 2016 (צילום: יובל חי)

.

נדיה אייזנר

מתוך המחזור "שירי אוקראינה"

ב־24 בפברואר תמלא שנה לפלישה הרוסית לאוקראינה

.

א. אילו

אִלּוּ הָיִיתִי יְכוֹלָה לָלֶדֶת

מַזְלָטִים, אוֹ צוֹלְלוֹת

אוֹ לְפָחוֹת הֵלִיקוֹפְּטֶר,

אָז הָיָה הַמַּאֲמָץ הַמִּלְחַמְתִּי

מִשְׁתַּלֵּם יוֹתֵר, כָּךְ אוֹמְרִים.

אֲבָל אֲנִי

יְכוֹלָה לָלֶדֶת רַק תִּינוֹקוֹת:

בָּשָׂר רַךְ,

עֵינַיִם גְּדוֹלוֹת.

אַחַר־כָּךְ אֲנָשִׁים אֲחֵרִים

רוֹצִים לְהַלְבִּישׁ לָהֶם מַדִּים

וּלְהַנִּיחַ אוֹתָם בִּשְׂדֵה הַקְּרָב,

בִּמְקוֹם מַזְלָטִים אוֹ צוֹלְלוֹת יְקָרוֹת,

כִּי נָשִׁים יוֹדְעוֹת

לָלֶדֶת רַק תִּינוֹקוֹת,

חִנָּם.

אָז אַחַר־כָּךְ

הֵם שׁוֹכְבִים בִּשְׂדֵה הַקְּרָב:

בָּשָׂר רַךְ,

עֵינַיִם פְּעוּרוֹת לַשָּׁמַיִם.

.

ב. נִפְלְטוּ לְחוֹף הַמִּבְטָחִים

אֲנִי אוֹלֵנָה, בָּאתִי עִם אֲחוֹתִי,

אֲנַחְנוּ פֹּה כְּבָר שְׁבוּעַיִם,

יֵשׁ לָנוּ מִזְרָן שְׂמִיכָה וְכָרִית,

יֵשׁ לָנוּ אֹכֶל וּמַיִם.

צְרִיכוֹת רַק סִיר שֶׁנּוּכַל לְהָכִין

מַשֶּׁהוּ טָעִים כְּמוֹ בַּבַּיִת.

הֵבִיאוּ לָנוּ כַּמָּה בְּגָדִים,

חֲצָאִיּוֹת עִם פְּרָחִים בַּשּׁוּלַיִם.

אֲנַחְנוּ צְרִיכוֹת עוֹד קְצָת רָהִיטִים,

אֲבָל זֶה מְחַכֶּה בֵּינְתַיִם.

אֲנַחְנוּ צְרִיכוֹת וִילוֹן – בַּבְּקָרִים

הַשֶּׁמֶשׁ מַכָּה בָּעֵינַיִם.

אֲנַחְנוּ צְרִיכוֹת עוֹד סַבּוֹן, כִּי

אֲחוֹתִי מִתְרַחֶצֶת שָׁעוֹת,

אַחֲרֵי מָה שֶׁהֵם עָשׂוּ לָנוּ שָׁם,

מִתְרַחֶצֶת שָׁעוֹת

בְּלִי לִבְכּוֹת.

.

נדיה אייזנר־חורש היא מתרגמת, משוררת, מורה ומרצה, בעלת תואר שני בספרות עברית באוניברסיטת בן גוריון. יצירותיה פורסמו בכתבי עת שונים, ושיריה נכללו באנתולוגיה "את כל הרצון". שותפה במערכת כתב העת "צריף". שיר פרי עטה התפרסם בגיליון המוסך מיום 14.04.22, וסיפור ביכורים שלה התפרסם בגיליון מיום 21.10.21.

.

עמוס נוי

אופליה

אֲנִי אוֹפֶלְיָה מַלְכָּה הָיִיתִי לְיוֹם אֶחָד

בְּאַרְמוֹנוֹת הַדִּמְיוֹן שֶׁפָּרְחוּ וְנָבְלוּ:

הָיִיתִי פַּעַם אִשָּׁה וְעַכְשָׁו אֲנִי מַיִם

.

כְּמוֹ נַעַר רוֹעִים מְחֻצָּף הַנָּסִיךְ שֶׁלִּי הַמָּתוֹק

כִּנָּה בְּשֵׁם מְגֻנֶּה אֶת פִּרְחֵי הַחֶסֶד

שֶׁהִגַּשְׁתִּי לוֹ מְעֻטָּרִים בִּרְסִיסֵי טַל

.

אֲנִי קָרָאתִי לָהֶם אֶצְבְּעוֹת־הַמֵּתִים

הֵן פּוֹרְטוֹת עָלַי עַכְשָׁו כְּמוֹ שֶׁהַזִּכָּרוֹן

פּוֹרֵט בַּלַּיְלָה עַל גּוּף הַיְּתוֹמִים

.

אוּלַי לִטַּפְתִּי אֶת הָרֹאשׁ שֶׁלּוֹ הֶחָמוּד

כְּשֶׁהַגּוּף שֶׁלּוֹ בָּכָה בְּתוֹכִי כְּמוֹ גֶּשֶׁם

וַעֲלֵי הַכּוֹתֶרֶת קַדּוּ וְנָשְׁרוּ

.

וְלַדְּמָעוֹת שֶׁל הַנָּסִיךְ שֶׁלִּי הָיָה

טַעַם שֶׁל צֶמֶר גֶּפֶן מָתוֹק: אֲוִיר וְסֻכָּר

וְהֵן הִמְתִּיקוּ אֶת הַסּוֹד שֶׁלִּי

.

הוּא הָפַךְ אֶת הַתְּמִימוּת שֶׁלִּי לְדָם וְאֵשׁ

וְאֶת זִמְרַת הָאַיָּלָה לַאֲנָחוֹת

רַק מַיִם רַבִּים יְכַבּוּ אֶת אַהֲבָתִי

.

עֲרָבָה בּוֹכִיָּה זִכְרִינִי כָּךְ:

הָיִיתִי פַּעַם פְּרָחִים וְעַכְשָׁו אֲנִי נָהָר

וְהַנָּסִיךְ שֶׁלִּי הוּא רַק אֲוִיר וְסֻכָּר

.

ז׳וז׳ו הצדיק

לז׳וז׳ו נידם

.

בְּאֵיזֶה נִסָּיוֹן עָמַד

מוּל אֵשֶׁת הַסָּרִיס פּוֹטִיפַר

עַל הַיְּאוֹר בְּרוּחַ עֶרֶב

גּוּפוֹ הַיָּפֶה רָעַד

כְּמַרְבַד פִּרְחֵי הַנּוּפָר.

אָבִיו הָעִוֵּר מִבֶּכִי

יוֹדֵעַ שֶׁזּ'וֹז'וֹ אָבַד.

.

בְּקוֹלָהּ שֶׁל סֶרַח הַמְּקוֹנֶנֶת

אֵין בְּשׂוֹרָה טוֹבָה אַחַת.

.

וּבֵינְתַיִם בְּבוֹר הַכֶּלֶא

הוּא חוֹבֵשׁ אֶת כֻּתֹּנֶת הַכְּאֵבִים:

חַיָּה רָעָה אוֹכֶלֶת

אֶת גּוּפוֹ שֶׁיָּפְיוֹ לְנָשִׁים.

.

אֵין לוֹ פֹּה שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ וְכוֹכָבִים,

חֲלוֹמוֹתָיו הָיוּ לִנְחָשִׁים.

.

אֲנִי מְרַחֵם עַל יוֹסֵף הַצַּדִּיק

יֶלֶד שֶׁגָּדַל בְּלִי אֵם

.

עמוס נוי הוא משורר וחוקר תרבות, בעל תואר שלישי במסלול לפולקלור ותרבות עממית באוניברסיטה העברית. ספר השירים הראשון שלו, ״שלום לאדון העורב״, ראה אור בהוצאת עולם חדש בשנת 2018 וזכה בפרס שרת התרבות. ספרו השני, "קוסם אחד ניסר אותי והלך למקום אחר", ראה אור בהוצאת עולם חדש בשנת 2021 וזכה בפרס גורי לשירה. שיר פרי עטו פורסם בגיליון המוסך מיום 08.07.21.
.

» במדור שירה בגיליון הקודם של המוסך: שירים מאת איתן דקל וצוריאל אסף

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

פרוזה | ילד

"'למה?' הילד שואל, כאילו הוא באמת לא מבין למה אני לא מאמין לו. שיגיד לשוטרים שקוראים לו ירון זהבי ונראה מה הם יגידו." סיפור קצר מאת רחל היימן

ברכה גיא, פרט מתוך "געגוע", בובות פורצלן יצוקות, נוצות שחורות, שלדים וגולגולת מצופה בעלי זהב מונחים על ויטרינה עתיקה, 60X30X25 ס"מ. מתוך התערוכה "אין חלונות", 2021 (אוצרת: סבטלנה ריינגולד; צילום: דני אבקסיס)

.

ילד

רחל היימן

.

וככה פתאום אני רואה אותו, כלומר אותם, על הספסל. הספסל שבסוף מסלול ריצת הבוקר שלי. שם אני עושה מתיחות. בדרך כלל אף אחד לא יושב עליו, על הספסל הזה.

"מישה מה ׳תה אומר? מישה?" הוא מנענע את כתפו ככה ככה כאילו בכוח. אני קולט שמישה, או מי שזה לא יהיה, שותק. "מה יש'ך מישה? מה יש'ך?" הקטן ממשיך לטלטל את המבוגר. הילד נראה לי בן שבע אולי שמונה. מישה השותק נראה מבוגר, שלא לומר זקן. אבל האמת היא שאי אפשר ממש לדעת. היום גם אנשים צעירים שחיים ככה נראים זקנים טרם זמנם. בטח הומלס אני חושב, ואז אני סותר את המחשבה. פה, כלומר, במקום שבו אני גר, אין הומלסים. זה אזור טוב, יקר לקנייה.

אני מתקרב אל הילד "מה אתה רוצה ממנו?"

הוא מסתכל בי בעיניים גדולות כאילו אני אמור לעשות עכשיו משהו ואומר לי ככה בשקט "אנ' חושב שהוא מת לי."

אני מסתכל. וואלה יש מצב, עוברת לי מחשבה. אני נוגע במישה המקופל על הספסל.

הילד צודק.

מה אני עושה עכשיו? הילד מסתכל בי במבט הזה של אתה בן אדם מבוגר אתה צריך לדעת מה עושים, אבל אני מה אני יודע. לא יודע כלום. לעוף מפה? אני מסתכל אם במקרה יש עוד אנשים. אין.

הכי טוב לצלצל למשטרה. בחיים שלי לא היו לי עניינים במשטרה. "אני אטלפן למשטרה והם יגידו לנו מה לעשות." הילד רק שומע את המילה לנו ומיד רואים עליו שנרגע כאילו אני איתו יחד בצרה.

"אבל… אין עלי טלפון אני צריך ללכת הביתה…"

"קח." הוא מזיז את היד של מישה ולוקח משם טלפון. דווקא טלפון טוב חשבתי לעצמי. יחסית להומלס. אין לו קוד פתיחה.

אפילו שאני לא מכיר אותו. אני מסביר לשוטרת איפה אנחנו. "שביל בוואדי, כן, טיילת, לא זה מתחת לכביש." היא אומרת שהיא שולחת ניידת ואמבולנס אפילו שאני אומר לה "נראה לי אין טעם אמבולנס, כי הבן אדם לא חי."

"אתה רופא?"

"לא אני לא רופא."

בזמן שלוקח לניידת ולאמבולנס להגיע אני שואל את הילד איך קוראים לו. "ירון," הוא עונה, מפתיע אותי. חשבתי שיגיד סשה או אלכס. "ירון," הוא אומר. "ושם המשפחה?" אני שואל. "זהבי" הוא עונה.

"אתה ירון זהבי?" "כן" הילד מהנהן ונראה קטן ועצוב כזה.

"אתה צוחק?"

"למה?" הילד שואל, כאילו הוא באמת לא מבין למה אני לא מאמין לו. שיגיד לשוטרים שקוראים לו ירון זהבי ונראה מה הם יגידו.

בזמן שאנחנו מחכים, מצטרפים עוד שניים וכלב שמוחזק קצר על ידי בעליו. "שלא יתקרב," מזהיר אחד מהם. "לך תדע מה כלב יכול לעשות, בבסיס שלו הוא טורף."

בעל הכלב עונה שכלבים, בניגוד לבני אדם, הם לא אוכלי נבלות. עוד רגע מתפתח כאן ויכוח על צמחונות. אישה שהצטרפה בבגדי ריצה מתלוננת על מצבה של המושבה שגדלה יותר מדי ו"תראו מי נכנס לתוכה". השוטרים מגיעים. הם בודקים את מישה ואומרים לי שהוא מת אבל אי אפשר לסגור את העניין כי צריך אמבולנס. הם לא שואלים איך קוראים לילד וגם אחר כך, כשישאלו וישמעו את התשובה "ירון זהבי", לא יגידו כלום.

תמר תגיד לי "מה אתה רוצה, למה שיכירו?", אני אעשה פרצוף כמו שהיא קוראת לניסיון שלי להביע עמדה שונה לעמדה שלה והיא תגיד שאני גזעני. אני אענה לה שמה פתאום, זה לא בגלל שהם שוטרים. היום ילדים, גם אם הם אחר כך לא הופכים לשוטרים, פשוט לא קוראים ספרים. אתה טועה, היא תענה לי. הם קוראים. בסדר, אני אסכים, אבל מה הם קוראים? פנטזיה, בורחים מהמציאות, לא משהו שיש בו חבורות או הרפתקאות של גיבורים ישראלים. מתרחקים מכאן ועכשיו כאילו שזה נושך. פה מתחילה הבעיה שלנו, את מבינה? האסקפיזם של הילדים, שמוליך לאסקפיזם של המבוגרים. תמר תגיד שאני מתנשא. שאפשר לחשוב כמה אני כבר קורא. עכשיו זה לא חכמה, אני אענה לה, עכשיו אני קורא ביוגרפיות אבל כשהייתי צעיר, קראתי ספרי חבורות בלי סוף.

השוטרים מבקשים שנבוא לתחנה. אני אומר להם שאני צריך להגיע לעבודה. שאני סתם רץ כאן ריצת בוקר. מסביר להם שלפני חודשיים גיליתי את השביל ומאז אין בוקר שאני מפספס את הריצה. אבל הם אומרים שזו חובה שלי לבוא לתת עדות ורק אחר כך שאסע לעבודה. כלומר אלך לעבודה.

"עדות על מה?"

"על מה שקרה?"

"אבל אני לא ראיתי כלום."

"שמע אחי," אומר השוטר הצעיר "אתה חייב לבוא אתנו."

אין מה להתווכח. רק זה חסר לי, עימות עם שוטר. במיוחד עכשיו כשרואים מה שוטרים יכולים לעשות כשהם כועסים.

האמבולנס לקח את מישה. הילד לא אמר כלום וגם לא בכה. פתאום חשבתי שאולי מישה זה הוא אבא שלו והוא מהילדים האלה שקוראים להורים בשם הפרטי. במחשבה שנייה המת נראה זקן. אולי זה הסבא שלו.

הילד ואני עולים לכביש ונכנסים לניידת. אף פעם לא נסעתי בניידת. התיישבנו מאחור. פתאום הוא מושיט לי יד. זאת אומרת לוקח לי את היד. ומחזיק בה. יד קטנה משתחלת לתוך כף היד שלי. אני רוצה לשאול אותו איפה הוא גר או מי מטפל בו ונותן לו להסתובב בשש בבוקר בחוץ. יותר טוב שלא אתערב. בסוף עוד יאשימו אותי.

תמר בטח התעוררה כבר.

ירון זהבי, מחזיק לי את היד, יותר נכון עוטף את כף ידו בכף ידי. רק שלא יתחיל לבכות.

היא תדאג לי. אולי תטלפן למשטרה.

תדאג לך? תמר? אתה חי בסרט, אני נוזף בעצמי.

בתחנת המשטרה שואלים מה ראיתי ומתי ומי היה שם. מחכים שתגיע חוקרת מיוחדת לילדים כדי לשאול גם את הילד כמה שאלות, אם זה בסדר מבחינתי. "תשאלו," אני אומר. "מה זה העסק שלי?"

השוטר מושך בכתפיו כאילו לא מבין מה אני אומר.

יכולתי ללכת אבל הילד החזיק לי את היד. מה יהיה? איך אלך? אני חייב לחכות עד החקירה שלו או עד שאמא שלו או אבא שלו יבואו.

"איפה אמא שלך?"

"יושנת" הוא עונה.

"איפה אמא ישנה?"

"בבית של בבושקה."

"אז יש לך גם סבתא?"  למה שילד בגיל שלו יהיה בשש בבוקר בחוץ, בוואדי, אם יש לו סבתא ואמא.

"סבתא לא בבית."

"איפה סבתא?"

הוא מושך בכתפיו, אומר משהו שנשמע כמו "נה זניו". אני לא מבין. שנינו יושבים במסדרון לפני היומנאי ומחכים.

כל השאלות ששאלתי את הילד היו כדי לוודא שמישהו יבוא לקחת אותו, אבל ממה שראיתי ומהזמן שחלף לאף אחד לא היו כוונות כאלו. מוזר לי שהשוטרים בכלל לא חושבים שצריך להביא את האמא שלו או מישהו מהמשפחה. בסוף אני משחרר את היד וקם לדבר עם השוטרת שיושבת שם. "תגידו מישהו התקשר להורים שלו?"

"איזה הורים?" היא שואלת.

"של הילד הזה."

"אתה לא אבא שלו?"

"מה פתאום? אני רק ראיתי אותו ליד הבחור שמת."

היא קראה לאחד עם דרגות על הכתף, שבא ומסתכל בי במבט של לא מאמין. "אז מה הקטע שלך, למה לא דיברת עד עכשיו?" הנה אני אשם. כמו תמיד אני יוצא המטומטם או כמו שתמר אומרת, אני מרחף ולא שם לב מה קורה סביבי.

הם שואלים אותו איך קוראים לו, איך קוראים לאמא ולסבתא, איפה הם גרים ומה הטלפון. הוא נותן להם את כל התשובות אפילו שהם לא חוקרי נוער וילדים ואז הם מטלפנים, אבל הנשים שצריכות לענות לא עונות. טוב האמא ישנה, לך תדע במה היא עובדת. אולי חזרה ממשמרת? אולי עובדת בלילות?

"איפה בבושקה שלך?" אני שואל, אפילו שהוא יודע להגיד סבתא. הוא אומר שהיא לא שומעת טוב.

"אבל היא בבית?"

שילכו להביא אותן.

"אין כתובת." השוטר אומר, זה שקודם קרא לי חביבי. מה, הוא לא יודע להגיד שם רחוב?

אני שואל את הילד "איפה הבית?"

"אתה רואה? את זה הוא לא אומר."

"מה הכתובת? איפה הדום שלך?"

"תחפשו ב־144," אני אומר. "קוראים לו ירון זהבי."

"אמיתי אתה?" עונה לי איזה שוטר תימני בחור צנום ודי צעיר. הוא לא היה קודם אתנו.

"אמיתי." אני אומר "ככה הוא אמר לי שקוראים לו."

"נראה לך שהמשטרה צריכה 144?"

"אה, חשבתי שגם אתה חושב על…"

אבל השוטר לא ממש מקשיב לי.

עוברות עוד דקות. השעון שתלוי על הקיר במשטרה מקולקל. לא זז.

"אולי אני אקח אותו בחזרה לוואדי ומשם הוא יידע ללכת הביתה," אני מציע.

"מה נסגר אתך? שב תיכף יבואו. רוצה קפה?"

"אני חייב ללכת לעבודה. אני באמת לא ראיתי כלום."

"מי זה הנפטר?"

"מישה," אני חוזר על מה שאני יודע. "ככה הילד קרא לו."

"אבל מה הוא בשבילו."

"תשאל אותו, אני באמת לא יודע."

"לא יכולים לשאול יותר מדי," היומנאי אומר "אני לא חוקר ילדים."

"אז בגלל זה סתם נחכה?"

"החוקרת תבוא עוד שעה, היא רק שולחת את הילדים שלה לבצפר ותיק־תק מגיעה. רוצה קפה?"

"אני לא שותה קפה."

הילד שוב מכניס את כף ידו לידי.

"אני אאחר לעבודה." אני חוזר ואומר.

"מה אפשר לעשות," עונה לי מי שעונה. "עכשיו גם בודקים את המצלמות, ייקח להם זמן."

"יש מצלמות בוואדי?"

"חבוב, הכול מרושת היום. אתה יכול להיות בטוח."

איפה שמו מצלמות? על העצים? משהו לא נראה לי הגיוני.

"באיזו כיתה אתה לומד?" אני שואל את הילד. עליי לא חלים חוקי האי־חקירה.

"בכיתה של שולמית."

"המורה שולמית?"

הוא מהנהן בראשו.

"ואיפה בית הספר?"

"שמה."

"איפה?" הוא מושיט את ידו ומצביע בכיוון מזרח.

"אתה יודע את השם של בית הספר?"

"רבין."

מצוין. אני קם וחוזר לשוטר. "נראה לי שהוא לומד ברבין."

"נו. אז."

"לכו לבית הספר."

השוטר התימני אומר "אדוני, סבלנות. אין מה לעשות, מדובר פה בחיי אדם."

"כן, אבל איך אני קשור לסמטוכה הזאת? אני רק עשיתי מתיחות."

"מה כוונה?" משהו בשוטר נדרך.

"מתיחות אחרי ריצה. אני תמיד עושה ליד הספסל מרים את הרגל נשען על…"

"הבנתי אותך. שמע, אין לי מה להגיד אתה צריך לחכות."

אולי אבקש מהם לטלפן לתמר. בשביל מה? היא סתם תדאג.

"אני יכול להתקשר לעבודה להודיע?"

"מה העבודה שלך?"

"יש לי מעבדה למחשבים."

"אז מה אתה צריך להודיע? זה שלך לא?"

"כן אבל לעובד שלי."

"תתקשר."

יופי. אני לא זוכר את המספר של חנן בעל פה.

"מה קרה?" השוטר שואל.

"לא זוכר את המספר. הטלפון שלי בבית. אני לא אוהב לצאת לריצה עם טלפון." למעשה, אני לא זוכר אף מספר. טוב, את של תמר אני זוכר.

אני מתיישב על הספסל. הילד שעמד לצידי ליד הדלפק חוזר ומתיישב אף הוא.

"אתה רעב?"

"לא."

אני רעב. אין ארנק עליי. נו, באמת הגזימו.

קמתי. הילד קם איתי. הלכתי, הוא הלך איתי. נעמדתי, הוא נעמד איתי מול הדלפק.

תמר אמרה שילדים מריחים את האהבה שלי לילדים. מטיפול לטיפול זה יותר ויותר הוציא אותה מדעתה. ילדים וכלבים תמיד נדבקים אלי.

אישה צעירה נכנסת לתחנה. הילד מחזיק בידי חזק.

היא מסתכלת בי ואז מדברת אליו, לירון זהבי. מהקול שלה היה ברור שהיא כועסת. היא מושיטה יד ומושכת את הילד. אומרת לי בלשון רצוצה, "ילד לא יודע מתנהגת. עושה פרובלמות. אני אמא לבד".

השוטר קורא למישהו וזה מתחיל לשאול אותה ברוסית כל מיני שאלות. לא הבנתי כלום. הם נכנסים לחדר עם הילד שנאלץ לעזוב לי את היד.

עכשיו אתה. פונה אלי אחד השוטרים ומבקש שאבוא אחריו. אני בבגדי ריצה, מרגיש מה זה מגוחך. "אני צריך כמה פרטים," הוא אומר. בראש שלי הם מכניסים אותי למעצר, כי לך תדע מה הילד או האישה המוזנחת הזאת המציאו.

"אני לא מבין," אני עונה. "אני רק עברתי שם. לא יודע כלום. לא מכיר לא את הילד לא את אמא שלו ובטח לא את המת!"

"אתה לא צריך להתרגז," עונה לי השוטר. "זה הנוהל."

"מה הנוהל? לעכב בן אדם שצריך ללכת לעבודה?"

"מה לעשות, כשפוגשים גופה, אלה החיים, אלה הנהלים. אתה יכול לטלפן, אולי אשתך תביא לך את הטלפון."

השוטר שיושב מולי חוזר על הפרטים.

"אתה רוצה שנחייג לטלפון ש'ך, אשתך תענה ו…"

"היא לא בבית," אני אומר לו.

"בסדר, את הסלולרי שלה אתה יודע."

אני עונה להם על כמה שאלות. הם מחזירים אותי. אני הולך הביתה. אני יודע שהמפתח בעציץ בכניסה. אני יודע שאף אחד לא מחכה לי. אני יודע שתמר כבר מזמן לא כאן. אני יודע שהחיים שלי השתנו לגמרי מאז שהיא הלכה. אני יודע שאני צריך עזרה. אני יודע שלקבור את עצמי במעבדה זה נוח. אני יודע את כל מה שבן אדם במצבי צריך לדעת. ואני לא מבין כלום. ככה. כלום.

.

רחל היימן מלמדת תיאטרון, ספרות ויסודות התרבות לבני נוער ולוותיקים. ספרה השלישי, "חזרה", ראה אור בשנה שעברה בהוצאת "שתים". סיפורים פרי עטה פורסמו, בין היתר, בגיליון 43 ו־79 של המוסך.

.

» במדור פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: צמד סיפורים מאת ג'וליה פרמנטו־צייזלר

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן