ריקוד עם האופל. קריאה ב"פרקי מכונות" מאת סלין אסייג.

"כמו אלת ספרות פגנית, מגדירה הגיבורה בעצם היותה את מלאכת הכתיבה. נדמה כאילו היא עומדת במרכז, ללא תנועה, ובלאות מתמשכת וכבדות אברים היא מחוללת ספר היוצר יופי יותר מאשר מגולל נרטיב שבמרכזו גיבורה." מאת דורית שילה

Women's Factory War work at Slough Training Centre, England, UK, 1941

מאת דורית שילה

"פרקי מכונות" מאת סלין אסייג הוא ספר שצריך לדרוש את מקומו, להיחלץ מגורל שאולי נקבע בשבילו מראש. כבר בגב הספר משתלטת נוכחותו המרשימה של ספר הביכורים "צעקה הפוכה" שכתבה ופירסמה אסייג לפני שנים אחדות, אשר דיבר אל לבם של רבים וצד את עינה של הביקורת. מתוך ארבע הפסקאות שעל גב העטיפה, שלוש מתייחסות אל הספר הראשון; כאח גדול שחוסה על אחיו הקטן, ומציע לקורא, באקט נפוטיסטי כמעט – להתייחס בזכותו גם אל השני.

אבל לספר "פרקי מכונות" מגיע המקום שלו, בייחוד לאור העובדה כי מדובר במקום כל כך מובהק שאין לטעות בו. ומדוע מובהק? מפני שבמרכזו לא עומדת עלילה עשירה או ציר זמן ברור, ודמותה של הגיבורה אינה נטוות על ידי מילים ומשפטים שחוברו זה לזה כמעשה כתיבה רגיל, אלא כמו אלת ספרות פגנית מגדירה הגיבורה בעצם היותה את מלאכת הכתיבה. נדמה כאילו היא עומדת במרכז, ללא תנועה, ובלאות מתמשכת וכבדות אברים היא מחוללת ספר המייצר יופי יותר מאשר שהוא מגולל נרטיב שבמרכזו גיבורה.

אפשר להשתדל ולשטוח כאן את קווי העלילה המרכזיים, על אף שחלקם בספר הוא די מינורי. למשל – אפשר לספר שבמרכז הספר "פרקי מכונות" ניצבת גיבורה נטולת שם שעובדת במפעל לייצור חלקי מתכת, ואין ספק שהיא מקצועית מאוד בעבודתה; היא יודעת להעביר דוגמאות חיתוך מהמחשב למכונה והיא יודעת איך לטפל בחומר. היא יודעת גם מה זאת עייפות החומר ועושה בידע הזה שימוש להתמקצעות בעבודתה ואף משליכה את חוקי עייפות החומר על אנשים, ובכלולתם היא עצמה.

אנחנו יודעים שיש לה איש וילדה ומערכות יחסים פשוטות מאוד, מינימאליות מאוד, עם עמיתים לעבודה, והאינטראקציה המשפחתית שלה היא בחזקת בלתי קיימת. בן הזוג מכונה "הוא", ובתה – "הילדה". התמזל מזלה של הקטנה שיש בכינוי שלה משהו מן המתוק והנעים הטמונים במילה "ילדה": "בשש השעון מצלצל, היא קמה להכין קפה. הוא מתעורר. היא מושיבה את הילדה מול הטלוויזיה. הם יוצאים לחדר המדרגות לעשן." בעמיתיה היא בעיקר מתבוננת, לעיתים מקשיבה, אך מתקשרת איתם רק מעט מאוד: "היא לא יודעת על מה היא יכולה לדבר איתם והיא לא מצליחה לנהל איתם שיחות ארוכות.
יאנה, איפה את גרה, היא שואלת.
באשדוד, יאנה עונה.
ואיך את מגיעה
סאשה באוטו.
היא רושמת בפנקס יאנה, סאשה, קלש."

כתיבת הסטקאטו הזאת, המשפטים הקצרים, המזכירים מאוד תפקוד של מכונה, נעלמים כלא היו בחלקים בהם הספר זונח את האינטראקציות עם בני האדם, עם העולם החיצון, לטובת הפְּנים. אסייג אינה מציבה גבולות כאשר היא כותבת את אשר מתחולל בראשה של הגיבורה. המידע היבש והנימה המרוחקת לפרקים מתחלפים בכתיבה מפוארת שקשה למצוא דומה לה בין הכותבות והכותבים בישראל היום. פסקה רודפת פסקה כמו בתחרות יופי, ואין זה משנה שאין תכלית סיפורית כי התוצאה מעוררת השתאות. לא אחת עצרתי את הקריאה ושאלתי את עצמי 'מה קראתי עכשיו?', ורק לאחר קריאה חוזרת של הפרק הבנתי שקראתי יצירת אמנות מדויקת. מבחינה זאת זה ספר מודרני מאוד כי יש לו אידיאולוגיה, יש לו אג'נדה שעיקרה יצירת יופי. הוא לא מחפש להתחכם, לפרוץ גבולות, לערבב ז'אנרים. זה טקסט שמחפש את השקט שלו כדי לצמוח ולהתפתח, לשלב את האָמנות באוּמנות. כתיבה היא מלאכה המצריכה מיומנות, נסיון וריכוז, כמו לתפעל מכונה שכבר הורידה לשלושה פועלים אצבעות, אבל שהתוצר שלה אינו רק לוח מתכת שימושי אלא משהו שמצליח להלך קסם על המתבונן בו.

לקראת אמצע הספר, המשיכה של הגיבורה אל המילים ואל הכתיבה באה לידי ביטוי קונקרטי והיא מצטרפת לסדנת כתיבה. נדמה כאילו אסייג החליטה לתת לכתיבה מימד מוחשי, להוציא אותה מסְפֶרות אמורפיות ולהלביש אותה בתלבושת של סדנת כתיבה. זה קצת מוזר לעקוב אחרי "הכתיבה" הולכת לסדנת כתיבה. על אף שהגיבורה אינה מתמידה, סיפוריה הנכתבים שם משתלבים בסיפור המסגרת ומתמזגים בו. מעתה קשה להפריד ביניהם. מעניין לראות שכשמתחילה סדנת הכתיבה גם העלילה מתחילה לנוע, הגיבורה עלומת השם נשלפת זמנית מהפסיביות החיצונית העוטפת אותה ונראה שעומד לקרות לה משהו החורג מן הרוטינה הרגילה של יקיצה בבוקר, הליכה לעבודה, טיפול בילדה ותשוקה להעביר לכתב כל רגע ורגע נתון בחיים. אך בסופו של דבר הציפיה הזו מתבדה, והקורא מבין שאין באמת ציר זמן ממשי בספר הזה. על אף הישנותם של רגעי היזכרות פרוסטיאניים של הגיבורה ("היא נזכרת בנסורת עץ מתפזרת מהחריץ שעושה המכונה שהאבא שלה מחזיק"), על אף קפיצות קטנות לעתיד ("היא תדבר איתו יותר מאשר עם האחרים ותרגיש שיש לו רגשות טובים אליה"), וחרף העובדה שאנחנו יודעים שהגיבורה עובדת במפעל לחיתוך מתכות כבר חמש שנים – בסוף הספר מגלה הקורא שהוא והגיבורה נמצאים בדיוק באותה הנקודה שבה התחיל הספר; במקום שבו הכתיבה היא המרכז, הציר שסביבו נע הטקסט אינו ציר זמן לינארי. הספר מתגלה כעל זמני, והציר המרכזי שבו אינו ציר הזמן, אלא התודעה הדינמית של הגיבורה היוצאת לטיולי כוכב – קדימה, אחורה ולצדדים, רק כדי  לשוב תמיד אל אותו המקום –  שהוא היא עצמה ולאו דווקא ההווה.

"הרעיונות רצים בראשה כמו מכוניות באיילון", מתארת אסייג את גיבורת סיפורה, " היא לא תצליח לזכור את כולם". ואכן נראה שהצורך לזכור ולכתוב את כל הרגעים שבעולם אוחז בגיבורה ולא מרפה. היא מביטה ומסמנת את כל המחשבות הקטנות שחולפות בדרך כלל בראשינו ושאיננו טורחים להתעכב עליהן. היא רוצה לתת להן מעמד קבע. היא רוצה שהכתיבה העתידית שלה לא תפספס אף שבריר של מחשבה, אירעית ככל שתהיה, ותקבע את מעמדתה כמחשבה ראויה.

העמדה הזאת של הגיבורה של אסייג ביחס למילים ומחשבות מעלה הרהורים לא מעטים על מהותה של הכתיבה. האם כל רגע נתון ראוי לתיאור ספרותי? היכן נמתח הגבול בין מלל משתפך לתיאור נחוץ? במקרה של הספר הזה השאלות אכן נשאלות אך תשובה להן אחת. זה לגיטימי כאשר יודעים כיצד לעשות זאת, כאשר מצליחים להחזיק פסקה שיש בה קצב, סדר, נשימה סדורה ומשנה אסתטית. אין לטעות: להבדיל מספרים אחרים שאינם ידועים בעלילתם המסועפת, "פרקי מכונות" אינו בשום אופן ספר אווירה ריקני. הוא אינו מסתפק ביופי נבוב או בתיאורים מניפולטיביים שיודעים כיצד ללחוץ לקורא על בלוטת הרגש. "פרקי מכונות" הוא בבחינת יצירת עומק שעושה שימוש בשפה צלולה ומזוככת על מנת לספר את סיפורן של הדמויות הסובבות את המתחולל בראשה של הגיבורה. לכולן סיפור אפל, כולן מפלרטטות עם הקושי, עם ההישרדות, עם המוות, עם יצר הרצח, עם המונוטוניות. כולן נכנעות למכונה הגדולה שהיא החיים. שריפות מתלקחות, מחלות מכלות, העבודה מכרסמת, ילדים מתים, הורים מתנכרים לצאציהם, הכל נוכח והכל מתואר באותו דיוק ויופי שבו מתוארות סצינות ילדות נוסטלגיות. אסייג אינה חוששת לערבב את הריקבון באסתטיקה, ולא זאת בלבד: היא אף מבקשת למצוא את האסתטיקה שבריקבון. לא מדובר כאן במלנכוליה ניו-אייג'ית חלולה. זהו ספר שהוא ריקוד אמיתי, ריקוד אמנותי, גם עם האופל.

הספר ראה אור בהוצאת "אחוזת-בית"

   "פרקי מכונות" ראה אור בהוצאת "אחוזת בית"

רוצים לדעת מתי יוצא גיליון חדש? הירשמו לניוזלטר, והמוסך כבר יבוא אליכם!

 

תוכן עניינים – גיליון מס' 8


      
      
      

 

לגיליונות הקודמים:

המוסך: גיליון מס' 7

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 6

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 5

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 4

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 3

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 2 – מיוחד ליום השואה

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 1

מִי שִׁקֵּר לִי שֶׁאַתְּ שֶׁל זָהָב

שירים חדשים מאת תהילה חכימי, נועה שקרג'י ודביר שרעבי, פועל בנין צעיר מירושלים השר שיר קינה לעיר

שוק מחנה יהודה, לע"מ

דביר שרעבי

אַרְבַּע לַמֶנְטַטִיוֹנֶס לְאַיְלִיָה קַפִּיטוֹלִינָה הַחֲדָשָׁה

האבנים הן תושביה האמיתיים,
אין זה מקום לבני אדם.
(מאיר שלו, רומן רוסי)

 

א.

הִיא כֹּתֶל דָּם,
סִפְרֵי גְּאֻלָּה, זִיּוּן עִם אִשָּׁה עֲקָרָה,
שֶּׁבַע שֶׁקֶל קִילוֹ תּוּתִים,
רַכֶּבֶת קָלָה בִּרְחוֹב יָפוֹ, סַבָּלֵי
קָפֶה בְּעֵמֶק רְפָאִים

וְאֵין יִרְאַת אַהֲבָה פֹּה
וְאֵין שָׁמַיִם
רַק זַעַם קָדוֹשׁ, שִׁגָּעוֹן וְחֹלִי

 

ב.

רַבִּי נַחְמָן לֹא הָלַךְ בְּשׁוּק מַחֲנֶה יְהוּדָה בִּימֵי שִׁשִּׁי הַקְּצָרִים
וְרָאָה אֶת הַקַּבְּצָנִים אוֹסְפִים אֶת קַמְצָנוּת הָעַגְבָנִיּוֹת וְהַמְלָפְפוֹנִים
הַמְּלֻכְלָכִים בְּשֶׁתֶן שַׁתְיָינִים. הוּא לֹא יָדַע יְרוּשָׁלַיִם
הִיא עִיר שֶׁל יְרוּיִים בַּנֶּפֶשׁ עֲמוּסֵי פִּסְפּוּס מְסֻנְוָרִים
בִּקְדֻשָּׁה זוֹנָה. הוּא לֹא דִּיֵּק בֵּין יֵאוּשׁ לְיֵאוּשׁ.
יֵשׁ כָּאן בֶּהָלָה, רַבִּי נַחְמָן. יֵשׁ כָּאן רֶפֶשׁ.

 

ג.

הַמָּקוֹם שֶׁבּוֹ אֲנִי מִתְגּוֹרֵר
הוּא סַף רַעַל.
אֵינֵךְ יָפָה וּמוּם
וְטִיט שֶׁל דַּם
יֵשׁ בָּךְ.
מִי שִׁקֵּר לִי
שֶׁאַתְּ שֶׁל זָהָב,
אַתְּ מְשׂוֹשׂ כְּאֵב
חָרִישׁ צַלֶּקֶת עָמֹק מְנֻקָּב חֶרֶב
שַׁעַר אַשְׁפּוֹת

 

ד.

בִּשְׁעַת תְּפִלַּת מִנְחָה בַּשְּׁטִיבְּלָךְ שֶׁבִּשְׁכוּנַת קָטָמוֹן
אֲנִי שׁוֹמֵעַ לְחִישׁוֹת אֵימָה: שׁוּב דַּם נְקִיִּים.
וּבֵין אָמֵן מָהִיר לְחַזָּן מְמַלְמֵל וְתֶחֱזֶינָה עֵינֵינוּ בְּשׁוּבְךָ לְצִיּוֹן
בְּרַחֲמִים, הַיְּהוּדִים קָמִים וּמִשְׁתַּחֲוִים:
מוֹדִים אֲנַחְנוּ לָךְ שֶׁאַתָּה הוּא ה' אֱ-לֹהֵינוּ

 

דביר שרעבי, בן 25, פועל בניין, מתגורר בירושלים.

 

תהילה חכימי

תמשיכי

הַחַיִּים לְאַט יְלַמְּדוּ אוֹתָךְ הִזָּהֲרִי מִן הַדְּבָרִים שֶׁאַתְּ מְבַקֶּשֶׁת בְּקוֹל אוֹ בִּכְתַב אוֹ בְּזֵעַת אַפֵּךְ וְאַחַר כָּךְ מִתְגַּשְּׁמִים (לֹא עָלַיִךְ) תִּזְהֲרִי מֵהָעַיִן, אֲחֵרִים מַזְהִירִים אוֹתָךְ: הִשָּׁמְרִי מִן הָאֲנָשִׁים, נְשָׁמוֹת טוֹבוֹת, כָּל יִשְׂרָאֵל אַחִים אֲבָל הִזָּהֲרִי מֵאֶחָיִּך, אַחְיוֹתַיִךְ, הִזָּהֲרִי מֵאֲנָשִׁים זָרִים, מִפּוֹלִיטִיקָאִים, הַמְּשׁוֹרְרִים אוֹמְרִים הִזָּהֲרִי מֵהַמְּשׁוֹרְרִים, וְהַסּוֹפְרִים אוֹמְרִים הִזָּהֲרִי מֵהַסּוֹפְרִים, וְהָעִתּוֹנַאים מֵהָעִתּוֹנַאים וְהַמּוּזִיקָאִים מֵהַמּוּזִיקָאִים, הִזָּהֲרִי מֵהַנְּחָשִׁים, הִזָּהֲרִי מֵעוֹרְכֵי הַדִּין תָּמִיד, מִכֻּלָּם, אַל תַּאֲמִינִי לְאַף מִלָּה שֶׁל סוֹכֵני מְכִירוֹת טֶלֶפוֹנִים, אוֹ בְּפִנַּת רְחוֹב, אוֹ בְּהֵחָבֵא, הִזָּהֲרִי מֵהַמְּפֻרְסָמִים שֶׁמְּפַרְסְמִים בַּנְקִים, עַל מָה הֵם מְחַיְּכִים לָעֲזָאזֵל, הִזָּהֲרִי מֵהָאִישׁ בְּמַעֲבָר הַחֲצִיָּה, אַל תְּיַשְּׁרִי אֵלָיו מַבָּט, הוּא כְּבָר מוֹשִׁיט יָד אֶל יַשְׁבָנֵךְ, הִזָּהֲרִי מֵהוֹשָׁטַת הַיָּד הַזּוֹ, הִזָּהֲרִי מֵהוֹשָׁטַת הַיָּד הָאַחֶרֶת, וְיָדֵךְ? אַל תַּעֲנִי אַף פַּעַם לַמִּסְפָּרִים הַחֲסוּיִים, בַּטְּלִי אֶת הַתָּא הַקוֹלִי, בֵּין כֹּה רַק אִמָּא שֶׁלָּךְ מַשְׁאִירָה לָךְ הוֹדָעוֹת, בְּאִחוּר אַתְּ מַקְשִׁיבָה, תְּהִלָּה שָׁלוֹם זֹאת אִמָּא, שִׁמְרִי מֶרְחָק סָבִיר בַּכְּבִישׁ, בָּרַדְיוֹ בַּחֲדָשׁוֹת הַבֹּקֶר אַזְהָרָה: הִתְרַחֲקוּ מִן הַחוֹפִים, הַבִּיּוּב זָרַם אֶל הַיָּם, וְהַיָּם עוֹמֵד וְהַקַּיִץ עוֹד רֶגַע עוֹמֵד וְאַתְּ עוֹמֶדֶת, נִזְהֶרֶת, כְּבָר חֲצִי בּוֹעֶרֶת הַשֶּׁמֶשׁ מֵרֹב עַצְבוּת, כְּלוּב שֶׁל מַחְשָׁבוֹת, תַּמְשִׁיכִי

 

סיכויים

אוּלַי אִם בָּרְחוֹב
וְאוֹטוֹבּוּס חוֹלֵף
אַתָּה בְּצַד אֶחָד אֲנִי בַּשֵּׁנִי
לְאַף אֶחָד לֹא אִכְפַּת,
זֶה רְחוֹב, וּכְבִישׁ וְאוֹטוֹבּוּס
זֶה מָה שֶׁאָמוּר לִקְרוֹת
כָּכָה תִּהְיֶה אֶפְשָׁרוּת לְהָצִיץ עָלֶיךָ שׁוּב
אוּלַי אִם בִּכְלָל לֹא
אַף פַּעַם, לֹא נִפְגַּשְׁנוּ, גַּם לֹא בֶּעָתִיד
אוּלַי אִם קֶצֶב הַנְּשִׁימוֹת הָיָה אָז זֵהֶה
אוּלַי זֶה בִּכְלָל לֹא זֶה
כִּי הָיוּ הַנְּשִׁימוֹת לְגַמְרֵי הֲפוּכוֹת זוֹ מִזֶּה
אֶחָד שׁוֹאֵף שְׁנִיָּה נוֹשֶׁפֶת
בָּעֹרֶף הַמִּטְרָד מַתְחִיל לְטַפֵּס בַּגַּב
הַפַּחַד
חִשּׁוּב הַסִּכּוּיִּם
כּוֹתֶבֶת וְאָז מוֹחֶקֶת הוֹלֶכֶת
מוֹחֶקֶת וְאָז כּוֹתֶבֶת לְךָ

 

תהילה חכימי היא משוררת ומהנדסת מכונות. פירסמה את ספר השירה 'מחר נעבוד' (טנג'יר, 2014) ואת הנובלה הגרפית 'במים' (2016) בשיתוף עם האמנית לירון כהן.

 

נועה שקרג'י

השושלת

דָּבָר לֹא מְעַנְיֵן יוֹתֵר מֵאַהֲבָה
דָּבָר לֹא מְעַנְיֵן אוֹתִי יוֹתֵר מֵאַהֲבָה
שֶׁהֶעֱרִימָה עַל רְאִיָּתִי הַחַדָּה וְעָרְמָה
גְּלִימַת מְגִלּוֹת עַל כְּתֵפַי
אֶת נַפְשִׁי פָּתְחָה
לִדְפִיקַת דֶּלֶת שֶׁל מֵאָה מֻשְׁלֶדֶת

דָּבָר לֹא יַעֲנֶה יוֹתֵר מֵאַהֲבָה
דָּבָר לֹא יְעַנֶּה אוֹתִי יוֹתֵר מֵאַהֲבָה
לֹא אַבָּא, לֹא אִמָּא, לֹא רוּחַ גְּבוֹהָה גְּבוֹהָה
הַמֻּכָּר הַנִּבְזֶה, בּוֹזֵז הַזְּמַן
יָשׁוּב מָחָר אוֹ אַחֲרֵי
יַגִּיעַ מְאֻחָר וְלֹא יַרְפֶּה

מֵעַל קְלִפּוֹת מָזוֹן וּמֵתִים – הֵם קְלִפַּת הָאֲדָמָה
לְצַד רֶשֶׁת אַלְחוּטִית וְכוֹכָבִים
קַיָּם בָּטוּחַ כְּבִישׁ חָלָב לְלֹא תְּפוּגָה
לֹא כּוֹשֵׁל מֵעֹמֶס מֵידָע
לֹא קַד לִלְחִישַׁת מִשְׁאָלָה,
(הַמֻּנָּח פּוֹסְט אֱמֶת הִתְגַּלָּה וְהִתְכַּלָּה)
זוֹ הַתַּשְׁתִּית הַשְּׁמֵימִית הָעַתִּיקָה
הַנָּתִיב הַסּוֹאֵן שֶׁלָּעַד הַכְּנִיסָה בּוֹ נֶגֶד הַתְּנוּעָה

אֵין רֶבֶּה שֶׁיָּעוּץ לָנוּ עֵצָה
זְנִיחִים בַּתַּפְקִיד,
רֶפְּרוֹדוּקְצְיוֹת שֶׁל אֲבוֹתֵינוּ
הַגּוֹזְרִים עָלֵינוּ לְהִכָּנַע
חַסְרֵי שֵׁם וּמוֹצָא

אֵין כָּאן עֶצֶב, זוֹ מְחִצָּה שְׁבִירָה
אֵין כָּאן עֶצֶר, הַזְּמַן הוֹלֵךְ וְנִגְלֶה
אֵין כָּאן קֶצֶב, זוֹ שׁוֹשֶׁלֶת אֲרֻכָּה
מַצְדִיעָה לְאָחוֹר מַצְבִּיעָה הָלְאָה
הֵד אֵינְסוֹף לְלֹא מָקוֹר
אֵין סַמְכוּת בָּאַהֲבָה אֶלָּא לָאַהֲבָה

 

 

המסננת

הַמְּסַנֶּנֶת הָאַדִּירָה סוֹגֶרֶת עָלֵינוּ
מְנַפָּה אַהֲבָה מֵעוֹלָמָהּ
אוֹחֲזִים יָדַיִם מוֹץ וְתֶבֶן
צוֹלְחִים דַּרְכָּהּ

הַנָּפָה הָרוֹאָה מְעַפְעֶפֶת אֵלֵינוּ
דָּשָׁה סוֹד מִנִּראֶה, הַרְדָּמָה אוֹ הַסְלָמָה,
בְּזוּיִים עַל פֶּתֶן,
נִדָּחֵק תַּחְתָּהּ

הַכְּבָרָה הַטּוֹבָה רוֹקֶדֶת סְבִיבֵנוּ
דּוֹרֶשֶׁת הַשְׁלָמָה: עָתִיד לְלֹא הַחְלָמָה
מִתְפַּלְּשִׁים בַּכֶּתֶם
נוֹאָשִׁים מִכַּפָּרָה

הַמְּסַנֶּנֶת עוֹקֶדֶת דְּרָכֵינוּ
מְכַוֶּצֶת חֲרִירִים, נוֹדֶרֶת אֵין מוֹצָא
אֶכָּנַע, לֹא אֲוַתֵּר, לֹא אֶתֵּן,
הָאֲדָמָה תִּפְעַר מְחִלָּה

 

נועה שקרג'י היא משוררת, עורכת ומייסדת שותפה של בית הספר לאמנויות המילה. ספר הביכורים שלה, 'חותמת חום', זכה בפרס נגב, פרס הרשון ופרס שרת התרבות למשוררים בראשית דרכם ויראה אור בשבועות הקרובים בהוצאת 'הקיבוץ המאוחד'.

רוצים לדעת מתי יוצא גיליון חדש? הירשמו לניוזלטר, והמוסך כבר יבוא אליכם!

תוכן עניינים – גיליון מס' 8


      
      
      

 

לגיליונות הקודמים:

המוסך: גיליון מס' 7

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 6

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 5

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 4

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 3

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 2 – מיוחד ליום השואה

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 1

 

מדליקים מזגן במוסך: חידון הכפור הספרותי שיקרר לכם את הקיץ

שלג כמו נוצות מלאכים וחוש מיוחד לשלג – מזהים את היצירות והיוצרים?

ציור: תום זידמן-פרויד

רוצים לדעת מתי יוצא גיליון חדש? הירשמו לניוזלטר, והמוסך כבר יבוא אליכם!

לחצו כאן לכל גיליונות המוסך

 

תוכן עניינים – גיליון מס' 8


      
      
      

כשאזרחי ישראל קנו טנקים לצה"ל

עם השמועות על עסקת הנשק בין צ'כוסלובקיה למצרים בשנת 1955, החליטה ממשלת ישראל לנצל שוב את רוח החלוציות ואחווה הישראלית המוכרת ולפנות אל אזרחיה בבקשה לא שגרתית: סייעו לנו לרכוש ציוד חדיש ועדיף לצה"ל.

מרגע שהתוודעו קברניטי המדינה לעסקת הנשק האדירה בין צ'כוסלובקיה למצרים בשנת 1955, מיהרו לחפש מקורות מימון לרכישת כלי נשק חדשים.

על הרקע הזה החליטה ממשלת ישראל לנצל שוב את רוח החלוציות ואחווה הישראלית המוכרת ולפנות אל אזרחיה בבקשה לא שגרתית: סייעו לנו לרכוש ציוד חדיש ועדיף לצה"ל.

דמיינו לרגע שאתם מדינה צעירה ונחמדת (בקושי בת 7) שנאבקת באומץ לבסס את עצמה: קולטת גלי עלייה אדירים שיותר ממכפילים את מספר תושבייך, מפתחת את האזורים השוממים או הלא מפותחים מספיק ומנסה לשכנע מדינות אחרות לחמם את היחסים ולאמץ אותך בתור בעלת ברית אסטרטגית חדשה.

אם טרם הסתחרר ראשכם מהמעמסה, עכשיו חשבו כיצד תרגישו אם תשמעו ברדיו על עסקת הנשק האדירה שחתמה השכנה שלכם, זו שעסוקה בלהפריח מעת לעת איומים מצמררים על עתידך, עם מדינה שלישית שהייתה עד לא מזמן ספקית הנשק שסייעה לכם לא מעט במלחמת העצמאות.

'עצרת-עם מול מזימת אויב' בתל אביב-יפו, כרזה לתרומה לקרן-המגן

 

זה בדיוק המצב אליו נקלעה מדינת ישראל הצעירה במרץ 1955, משנודע לקברניטי המדינה על עסקת הנשק שחתמה מצרים עם צ'כוסלובקיה. "הסיבוב השני" שהבטיחו מדינות ערב לישראל לאחר ניצחונה במלחמת העצמאות הפך מאיום להתרחשות ממשית. על הרקע הזה החליטה ממשלת ישראל לנצל שוב את רוח החלוציות ואחווה הישראלית המוכרת ולפנות אל אזרחיה בבקשה לא שגרתית: סייעו לנו לרכוש ציוד חדיש ועדיף לצה"ל.

הזמן דוחק, מיהרו לתרום לקרן המגן! כרזה מתוך אוסף האחים שמיר

 

המבצע העממי הזה קיבל את השם "קרן המגן". עשרות הכרזות והמודעות שהופצו ברחבי המדינה. המשורר חיים חפר חיבר ללהקת הנח"ל את השיר בעל הכותרת המתאימה, "תותחים במקום גרביים".

מהרו לתרום לקרן המגן. כרזה מתוך אוסף עיריית תל אביב

בין סתיו 1955 עד אביב 1956 נרתם הציבור הישראלי בהמוניו: עיריית נתניה גייסה מאזרחיה כסף עבור מטוס קרב שאמור היה להיקרא "נתניה 1", עיריית חיפה מימנה מכיס תושביה המתנדבים פלוגה של סירות טורפדו ורמת גן החליטה לרכוש מטוס תובלה וכמאה מצנחים לגדוד 890.

לא, לא מדובר בהשתלטות עוינת של אזרחים על נשק צה"לי, אלא במצעד צבאי ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים​ כדי לעודד את "קרן מגן". תמונות מתוך אוסף אדי הירשביין שבספרייה הלאומית

 

לא רק ערים תרמו למאמץ הרכישתי: אנשי קבע תרמו שני מטוסים ממשכורותיהם, הקיבוץ הארצי והשומר הצעיר רכשו יחדיו שני מטוסי קרב. התאחדות בעלי המלאכה הסתפקו ברכישת מטוס אחד. אפילו חבריות מסחריות נרתמו: בנק דיסקונט ובנק הפועלים רכשו כל אחד טנק.

כולנו כאיש אחד לקרן המגן. כרזה מתוך אוסף עיריית תל אביב

 

בכל הארץ התארגנו מורים, פועלים, ילדים, מושבים וקיבוצים, תלמידים וסטודנטים ולמעשה כל עמך ישראל תרמו כספים, ציוד ולעתים גם תכשיטים ודברי ערך אחרים. ברוח ההתגייסות והתקופה, אשת הנשיא רחל ינאית בן-צבי קראה להורים שכולים לחיילים שנפלו במלחמת השחרור לתרום את כספי הפיצויים שלהם ל"קרן המגן" לזכר יקיריהם.

נשק לצה"ל – קרן המגן. כרזה מתוך אוסף עיריית תל אביב
אזרחי נתניה! תרמו למטוס "נתניה 1" כרזה מתוך אוסף האמפרה של הספרייה הלאומית