.
ההזמנה
מאת מורז ברנדיס
הגבר, בבגרותו, יצלע מעט. כך צריך להיות.
ובכל זאת יקרין סמכות על סביבותיו, ידרוש הדרת כבוד, אם לא ציות. אבל האישה יודעת; האישה הקדימה וטוותה את טופוגרפיית ההקשרים שעל פניה הם ידרכו בכל מקום שאליו ילכו כזוג, כמשפחה.
הבוֹט מרוצה מעבודתו. הוא כבר טווה את רשת התובנות שלו על פני עשרים ושבעה מחזורי חיים. בחייה של המשפחה עברו כשלושה חודשים מאז רכשה אותו האישה, המתמחה בפיתוח תוכנות תבוניות. הוא עדיין ילד, במונחי אדם. הוא רק מתחיל לתפוס את האופן שבו הדברים מתחברים זה לזה ויוצרים ריאליה.
הגבר עדיין צעיר, הוא יכול לצאת לרכיבות אופניים ארוכות בסופי השבוע ולעבוד במשמרות ארוכות במפעל. הוא מסוגל להרים את ילדיו הקטנים על הכתפיים ולרוץ איתם כשהם מצווחים בהנאה. הוא גאה בגופו הכשיר והנאה.
אבל הבוֹט רואה רחוק קדימה, בדאטה־סט שלו מצטבר מידע מכל היבט בחיי המשפחה. בדיקות רפואיות, ניטור מדדים גופניים, מסלולי קידום אפשריים בעבודת הגבר, ציוני הילדים בבחינות וכן הלאה. את היציאה למסיבה הוא תכנן על בסיס המידע הזה בהצלבה עם נתונים שנגישים לו במאגרים ציבוריים שונים.
ההזמנה למסיבה היא אמיתית, הבוֹט מצא אותה בדאטה־בייס <בידור> העירוני. הוא רק הכניס את כתובת הדואר של האישה לרשימת התפוצה של המועדון. האישה שמחה לקבל את ההזמנה. מסיבה במועדון הבְּלוֹק היא מסוג הבילויים שמאפשרים לה להרגיש פראית, והיא מצפה להם בקוצר רוח. היא מבקשת את הבוֹט למצוא סידור לילדים לערב ומפנה זמן להתלבש ולהתכונן. הגבר מקבל את ההכנות בהשלמה ובשעשוע. הגבר נהנה ממבטי ההערצה שגברים אחרים נותנים באישה. הוא סבור שערכו עולה בעיני חבריו בשל יופייה של האישה. הבוֹט צותת לעשרות שיחות בין הגבר וחבריו ובנה גרף של הערכה עצמית של הגבר בהתבסס על ממצאים מסוג זה ועל רמת הטסטוסטרון בגופו של הגבר. האישה יודעת כל מה שיודע הבוט.
הבּלוק מספיק קרוב לבית המשפחה כדי שילכו ברגל אבל האישה נהנית לרכוב עם הגבר על האופנוע בלילה. היא מפנה את תשומת ליבו של הגבר להזמנה המציינת שצמוד למועדון יש חניון מאובטח, והוא נעתר לה. הם יוצאים למועדון אחרי שאכלו ארוחה קלה, על בסיס התפריט שסיפק הבוֹט בהתאם לנסיבות. חלבונים וסיבים צמחיים, מעט סוכר. הגבר יוכל ללגום לפחות חמישה משקאות של ארבעים אחוז אלכוהול לאורך הלילה, והאישה שלושה.
הבוֹט יוכל לפקח על מה שקורה בזמן אמיתי כמובן, באמצעות המכשירים הנישאים של הגבר והאישה, אבל למעט מקרים קיצוניים שלא נמצאים בטווח הסביר בתחזיות שלו, לא יהיה בו צורך והוא מפנה את רוב משאביו לבניית מודל החינוך האולטימטיבי של הילדים.
במועדון המסיבה בעיצומה, מוסיקת האוס מעולה מקיפה אותם מכל הכיוונים, והגבר והאישה נדחקים בין המבלים, שמים פניהם אל הבר ומצטיידים במשקה. לאחר שילגמו מעט ויתבוננו סביב הם יאתרו כמה זוגות המוכרים להם. האישה תבחין בגבר צעיר בודד בקצה הדבוקה של הרוקדים. הגבר שלה יאותת למכריהם והם ישתו עוד משקה בחבורה משולבת. בשלב הזה האישה תתרחק מעט לכיוון שירותי הנשים, בדרכה היא כמעט תתחכך בגבר הצעיר. הצעיר ירים עיניים אל פני האישה והיא תחייך.
כשתצא מהשירותים יחווה לה אותו צעיר להצטרף אליו לרקוד והיא תעיף מבט אל עבר הגבר, מקווה שיצפה בהם ויידרך מעט, אבל הגבר שקוע בשיחה עם חבורת הזוגות.
הם ירקדו, סובבים זה את זו בלי לגעת. בשלב כלשהו הגבר יעיף מבט ויתור אחר האישה. כשיראה אותה רוקדת בחברת גבר צעיר הוא יפסע לכיוונה, מעט נבוך, מצפה להיות מוצג ולהצטרף אל הריקוד. האישה תבקש את סליחת הגבר הצעיר, תחבור אל הגבר ותניח את זרועה על מותנו, והוא יצמיד את גופה לגופו והבושם שלה, מעורב בפרומונים שהפרישה בזמן הריקוד, יעורר בו תחושת חֲזָקָה גוברת. האישה תוביל לקרבת הבר והם יזמינו עוד משקאות. בשעתיים הבאות הגבר והאישה ירקדו חליפות זה עם זו ועם האחרים בחבורת הזוגות ממכריהם. הגבר ישדר אותות קלים של מצוקה כאשר מבטה של האישה ינוח על הגבר הצעיר, שיישאר קרוב אליהם לכל אורך הערב, אבל לא ינסה ליצור מגע ישיר עם האישה.
הבוֹט חישב ומצא בינתיים כי עדיף שהילדים יועברו בשנה הבאה לבית ספר יוקרתי יותר, כדי לשפר את הסבירות שיצליחו בלימודי המשך אוניברסיטאיים במסלול המבטיח הכנסה גבוהה מזו של הוריהם. בהתחשב בצפי הכלכלי לשני העשורים הבאים, זהו צעד מתחייב. הבוֹט שקוע בפיענוח ניתוחי שוק מורכבים. האישה שעוקבת אחר פעילות הבוט מנצלת את ההזדמנות ומבקשת מהגבר לקנות להם עוד משקאות.
לו שם לב, היה הבוֹט מונה את המשקה השביעי של הגבר והרביעי של האישה.
הגבר חוזר עם המשקאות ומושיט לאישה את הקוקטייל שלה, פליימינג למבורגיני. האישה נהנית להביט בלהבה הקטנה המרצדת על גבי המשקה, אך אינה לוגמת ממנו עדיין. בזמן שהגבר מרוקן את השוט שלו האישה מחליפה מבטים עם הגבר הצעיר.
שאר הזוגות בחבורה הקטנה מתפזרים, חלקם עוזבים ואחרים שוקעים בריקוד צמוד יותר בזוג. האישה נועצת ביישומון כלשהו במכשיר הנישא שלה, המשולב בתכשיט יד אלגנטי, ואז מעיפה מבט לעבר הגבר הצעיר. הוא נשען על הבר ופניו מוטות אל התקרה, נראה שהוא שקוע במוזיקה, מנותק מסביבתו המיידית. האישה לוחצת את זרועו של הגבר, נשענת עליו מעט והוא תומך בה בתחתית גבה. היא מזהה בלחיצה דחיפות כלשהי מצידו ולוחשת מילים מתוקות באוזנו. הגבר מוביל אותם אל היציאה אבל האישה תולה בו מבט ומציעה שייגש לחניון ויביא את האופנוע קרוב אל הפתח והיא תצטרף אליו שם.
הגבר נענה, נושק לה קלות על פיה, ויוצא.
האישה מתמקמת ליד היציאה, עדיין נעה לקצב המוזיקה, שנעשית רכה ואיטית יותר.
כעבור שבע דקות נשמעת מעבר לדלת חבטה, והיא מפירה את מקצב ההתנועעות של כל מי שסמוכים ליציאה מהמועדון. האישה יוצאת החוצה, ופסיעה אחריה יוצא הגבר הצעיר. בחוץ, אופנוע כבד שרוע על המדרכה, מוחץ תחתיו את רגלו של הגבר, שנאנח וגונח.
אנשים רצים לעבר האופנוע להרים אותו ולחלץ את הגבר. האישה מעבירה במהירות כמה מסכים במכשיר הנישא שלה.
הבוֹט לא מבין מה קורה כשמרחב הגישה שלו הולך ומצטמצם לפתע, והוא מאבד אחיזה בקריאת הנתונים שבהם היה שקוע. הוא גם אינו יודע שזיכרונו הוסט לאחור בכמה שעות. הוא מאבד את תיעוד הכניסה למאגר העירוני שממנו שלף את ההזמנה למסיבה, ואת רצף ההחלטות שהביאו אותו לדמות שהגה את רעיון ההזמנה בעצמו.
האישה מתקרבת אל הגבר. הבוט חף כעת מכל אשמה, וחף גם ממידע שעלול להגביל את החופש של האישה להבא. בגבולות הסביר.
הגבר, בבגרותו, יצלע מעט. ובכל זאת יקרין סמכות על סביבותיו; והאישה, האישה תתמרן מעט את הדאטה־בייס לאורך השנים, טווה את טופוגרפיית ההקשרים שעל פניה ידרכו בכל מקום שאליו ילכו כזוג, כמשפחה.
מורז ברנדיס, למדה בחוג לספרות באוניברסיטת תל אביב ובבית ספר מנשר, עבדה כמתרגמת. סיפורה "המושיע" פורסם בגיליון 42 של המוסך.
» במדור פרוזה בגיליון המוסך הקודם: "צנוברים", סיפור מאת שרון גרינברג ליאור