פרוזה | "הדובה הלבנה"

"אז גם כשאני מרגישה את ההתכווצות החמוצה הזאת אני אומרת לעצמי שאולי זה לא זה, אולי זה סתם דמיונות שלי. אחר כך מגיע הצבע ואז כבר ברור שגם הפעם זה לא." סיפור קצר על תקווה גדולה שנכזבת, מאת שירה אביבי

Mannikin in the Snow, John Singer Sargent

מאת שירה אביבי

כשאני קמה לחלון אני רואה את השקט. הגג של הבניין ממול לבן כולו ועל ענפי הברוש שבחצר נחים גושי שלג גדולים. גם המכוניות החונות מכוסות שלג אבל הכביש עדיין שחור. יורד שלג דק מעורב בגשם שאינו מלבין את פני הקרקע. עד הבוקר יש עוד כמה שעות ובהן יוכרע: אם לא יֵרד עוד שלג – הכבישים יהיו פתוחים והמכוניות ייסעו ועד הצהריים יימס השלג שירד בלילה וכל מה שיישאר ממנו הוא כמה שלוליות אפורות בצידי הדרכים. אבל אם השלג ימשיך לרדת – הכבישים ייחסמו, העירייה תודיע על ביטול הלימודים, לא יהיו אוטובוסים, החנויות יישארו סגורות והעיר תקום לבוקר דומם וחסר חיים.

לפני שעתיים, כשעמדנו לצאת מהבית, עדיין לא היה כלום. כבר עמדתי ליד הדלת, לבושה במעיל, עם המפתחות ביד, כשמיכאל אמר פתאום, את יודעת מה, אני אקח מונית; אמרו שהולך לרדת שלג, לא כדאי שתיתקעי בדרך. לא, אמרתי, מה פתאום, לא יֵרד שום שלג, בוא, אני אסיע אותך. אבל הוא אמר, את זוכרת שאמרת את זה גם לפני שלוש שנים ובסוף ירד השלג הכי חזק בשלושים שנה האחרונות וכל הנהגים שחשבו כמוך נתקעו לילה שלם בכביש מספר אחת? לא אמרתי כלום והוא אמר שוב, אני אסע במונית. קר נורא בחוץ.

פעם ראיתי בערוץ נשיונל ג'יאוגרפיק סרט על דובי הקוטב, והשיא שלו היה כשהצלם הצליח לצלם מקרוב דובת קוטב עם שני הגורים שלה. היא הייתה לבנה וענקית והם לבנים וקטנים והשלג לבן וצח והצלם התמוגג כשהם התרפקו עליה והתחממו בחיבוק הפרוותי שלה. אחר כך היא התיישבה והיניקה את שניהם בתואם מושלם.
כבר בשבוע שעבר גלי אמרה לי במטבחון במשרד, שמעת? אמרו שיֵרד אצלכם שלג. כן, אמרתי לה, אבל זה לא נשמע לי רציני, דיברו רק על סיכוי קל לשלג בהרי ירושלים. למה, היא אמרה, שלג זה נחמד, ילדים מתים על זה, אין בית ספר וכל זה. לא אמרתי כלום והיא תפסה את עצמה וחיפשה איך לצאת מהמצר ואמרה, הצעיף שלך חדש? מאוד יפה לך הצבע, אדום כזה, חי.

והיום גיא שאל בדאגה אם אני אצליח לבוא מחר לעבודה, כי אמרו בטלוויזיה שהולך לרדת שלג בירושלים. אמרתי לו שלא נראה לי שבאמת יהיה שלג; בכל חורף יש לפחות פעם אחת שהחזאים מבטיחים שלג ובסוף אין כלום. אבל הוא עדיין נראה מודאג ואמר, כן, אבל עם כל השינויים האלה באקלים והתחממות כדור הארץ אי אפשר לדעת. המזג אוויר נהיה קיצוני, הקיצים יותר חמים והחורפים יותר קרים. גיא הוא מאלה שלוקחים ברצינות את כל התחזיות הקודרות שצופות שעוד מעט לא יהיה מקום לאנשים בכדור הארץ מרוב אשפה שלא מתכלה ושעוד כמה שנים כל הקרחונים יימסו ויציפו את כולנו.

רציתי להגיד למיכאל שאני לא עשויה מסוכר ושבאוטו יש מזגן, אבל ראיתי בעיניו שאין טעם. מיכאל שונא משפטים בנאליים. בכל זאת אמרתי, אני תמיד מסיעה אותך לשדה התעופה. אבל הוא משך בכתפיו ואמר, לכל דבר יש פעם ראשונה. ומיד נשך את שפתיו כמתחרט על המשפט הבנאלי והוסיף, אני תמיד נוסע בבוקר ואז זה ממילא בדרך שלך לעבודה והפעם זה בלילה. אז עברה בי ההתכווצות הזאת בשיפולי הבטן ולא אמרתי כלום.

ועכשיו השקט הזה. אף מכונית לא עוברת ברחוב, אף אופנוע לא משמיע חריקות ואף אחד לא צופר. ביום רגיל עד שאני מגיעה לתל אביב אני כבר אחרי עשרים צפירות לפחות. פעם ספרתי, אחרי שאמרתי למיכאל שבארץ צופרים המון בלי שום סיבה, שאפילו בניו יורק לא צופרים ככה. הוא אמר שזה ממש לא נכון, הוא לא שומע הרבה צפירות ובטח לא משהו יוצא מגדר הרגיל, אולי אחת או שתיים במשך כל היום. ואם כבר, הוא זה שנוסע המון לחו"ל והוא לא שם לב ששם זה אחרת. זה כמו בערב יום כיפור בצהריים, כשלאט לאט הכבישים מתרוקנים והאוטובוסים נעלמים ואף אחד לא מסתובב ברחובות. אני עומדת במרפסת ומביטה על העולם שמתאיין לו ומרגישה שעוד מעט לא יישאר כאן כלום.

כי תמיד יש את התקווה הזאת, אפילו אחרי שהתוצאה של הבדיקה יוצאת שלילית. ענבל סיפרה לי שזה קרה לה כשהיא הייתה בתחילת ההיריון עם אלון והיא כבר תכננה את החודש הבא אבל בסוף יצא מזה הילד הכי מתוק בעולם. אז גם כשאני מרגישה את ההתכווצות החמוצה הזאת אני אומרת לעצמי שאולי זה לא זה, אולי זה סתם דמיונות שלי. אחר כך מגיע הצבע ואז כבר ברור שגם הפעם זה לא.

ומחר הם ימשיכו לעבוד על הפרויקט החדש בלעדיי. בעשר תתקיים הישיבה עם רונן, הישיבה שכבר שבועיים אנחנו מתכוננים אליה. אני הייתי אמורה להציג את המצגת שהכנתי, אבל אם אני לא אהיה בעבודה גיא יציג אותה. ורציתי גם לדבר עם עידית ולשאול את לנה איפה היא עומדת. בתל אביב בטח יהיה יום יפה מחר, עם שמש בהירה ואנשים שמסתובבים בז'קטים קלים ומשקפי שמש.

הדובה הלבנה הגדולה עומדת בשקט בלי לזוז במקום אחד רגעים ארוכים. ברגע אחד היא מבקיעה את מעטה הקרח ושולפת מתוכו כלב ים אפור-שחור ומנחיתה עליו את כפתה. לא רואים בסרט מה הגורים עושים כשכלב הים מנסה להיאבק בדובה אבל אין לו באמת סיכוי והקרב מוכרע במהירות.

ובכלל, הוא הוסיף, אז מה אם תמיד עשינו ככה, זה לא אומר כלום. אני לא חושב שצריך להמשיך לעשות משהו רק כי תמיד עשינו אותו. אולי אין בזה טעם. לא שאלתי אותו לְמה הוא מתכוון כי ידעתי והוא ידע שאני יודעת. בתנועות מודגשות הוא הפשיל את שרוולו והסתכל בשעון ואמר, מאוחר. ידעתי שיש עוד מספיק זמן, מיכאל תמיד לוקח מרווחי ביטחון גדולים. אבל הוא פנה אל הדלת ומלמל, אני צריך להזדרז, הטיסה שלי.

אחר כך האמא והגורים עורכים סעודה משותפת של כלב הים השחור-אפור שמונח חסר-חיים על השלג. הדובה קורעת ממנו נתחים ומחלקת אותם לגורים הקטנים והם נועצים בהם את שיניהם הקטנות. השלג כבר אינו לבן וצח. הוא מבותר ביובלים דקים של דם שזורמים וזורמים עד קצה העולם.

 

שירה אביבי – מפתחת תוכנה, ירושלמית, עובדת על רומן.

 

 תוכן עניינים – גיליון מס' 18

   

   

   

   

 

נסיעה קצרה | "כתר בראש" – פרגמנט

"הזהב שבכיפת הארמון החדש, חצי טונה אמרו לי. וגם בכתר ששמו לו, ראית בטלוויזיה? הוא אמר שזה בהפתעה, מחתה אמי בניסיון חלוש אחרון." שתי קשישות מדברות על המלך החדש ביצירה קצרה מאת אילנה וייזר-סנש

Still Life, Auguste Herbin

מטושטש משהו המלך שנבחר, אמרה זויה לאמי. הן ישבו במטבח הארוך והצר שדמה יותר למסדרון ולעסו עוגיות שקדים ששלפה אמי זה עתה מהתנור. למה את מתכוונת? שאלה אמי, פירור של עוגייה דבוק לשפתה התחתונה. זויה קירבה אצבע והסירה משם את הפירור, הכניסה אותו בהיסח הדעת לפיה ולעסה אותו. אני מתכוונת לזה שהוא לא יודע מה הוא רוצה מעצמו. רואים עליו שהוא מבולבל, שאין לו אג'נדה ברורה. אמי נשפה על עוגייה נוספת, שאדים לחים היתמרו ממנה, ואחר כך הניחה אותה בחזרה בצלוחית הפורצלן ואמרה, לחיהּ האחת סמוקה כאילו ספגה מכה או פריחה עלתה בה פתאום, אג'נדה? ממתי מלכים צריכים אג'נדה? מספיק להם כתר בראש. לא לא, קטעה אותה זויה, מזדקפת על כיסא העץ הישן שהשמיע חריקה צורמת וערער עוד את עצביה הרופפים. מלך מאוד צריך שיהיו לו בראש רעיונות איך לשפר. תראי איך את חיה כבר שנים בחדר הקטן והעלוב הזה שאפילו אור לא נכנס בו, ואחרי כל מה שאת עברת וכל מה שנתת, את חושבת שלמלך לא צריך שיהיה אכפת מאחת כמוך? אולי צריך, התרצתה אמי באחת, מהורהרת, והרימה יד ללטף את לחְיהּ האדומה שהייתה עכשיו זרועה פצעונים. אולי צריך, חזרה שוב, אבל לא יכול. אין לא יכול! הרימה זויה את קולה וגרסה בזהירות שקד בשיניה החלשות. שתי זקנות כמונו שאף אחד לא מתעניין בשלומן. הזהב שבכיפת הארמון החדש, חצי טונה אמרו לי. וגם בכתר ששמו לו, ראית בטלוויזיה? הוא אמר שזה בהפתעה, מחתה אמי בניסיון חלוש אחרון. שהוא בכלל לא ידע שיתנו לו, הוסיפה ודחפה את צלוחית העוגיות לעבר זויה. קחי עוד אחד, לחשה, כבר התקררו. חרשה באצבעות גרומות, מגובננות, את לחיהּ הבוערת. תעזבי, ואת מאמינה להם? ירקה זויה פירור לח, שחום, שצנח על הצלחת המעוטרת בפס זהב. אמי לטשה בפירור מבט נבוך, וזויה המשיכה ואמרה, הרי אפשר היה לתקן את השיניים של כל הזקנים, ולפתוח חלון בחדרים הקטנים האלה ששמו אותנו. את לא חושבת? היא התרוממה מעט וקרבה עוד את כיסאה אל השולחן ושבה והתיישבה, פולטת אנחה למשמע אנקתו היבשושית. היא בחנה בתשומת לב את פניה של אמי ואמרה, אולי נלך לרופא שיראה את הלחי שלך? צריך שם משהו אנטיביוטי. אמי עצמה את עיניה, צחקה ואמרה, שמעתי שהמציאו קרם עם זהב אמיתי, זושינקה. זה קרם שעושה אותך צעירה. מה את אומרת? שנקנה ונמרח?

 

הרומן 'על בהונות' מאת אילנה וייזר-סנש ראה אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד לפני כשנה. קדמו לו 'מתוך הגוף' (הקיבוץ המאוחד, 2001) ו'חלונות כפולים' (ידיעות אחרונות, 1995). כמו כן כתבה את התסריט ל'אמא של ולנטינה' (בשיתוף עם אריק לובצקי) ואת המחזה 'השתיקה' לתיאטרון חיפה (בשיתוף עם ניב כהן). סיפורים, מאמרים וביקורת פרי עטה פורסמו בירחונים ומוספי הספרות. זכתה בפרס על מחזה הילדים 'פחד' שהוצג בפסטיבל מחזאות לילדים ונוער בפלורידה.

 

 תוכן עניינים – גיליון מס' 18

   

   

   

   

 

רָעַד קולֵך | "לא יוצאים" מאת טהא מוחמד עלי, בלחן וביצוע של ענת גוטמן עם ההרכב 'יפני אדום'

רחובות שוממים כזיכרון של נזיר / פנים מתפוצצות בלהבות כמו בלוטים / והמתים / גודשים אופק ומפתנים

2006 Dodge Poetry Festival

לא יוצאים / טהא מוחמד עלי
מערבית: אנטון שמאס

 

רחובות שוממים כזיכרון של נזיר

פנים מתפוצצות בלהבות כמו בלוטים

והמתים

גודשים אופק ומפתנים

 

שום וריד אינו יכול לשתות יותר ממה שכבר שתת

שום צעקה לא יכולה להתנשא עוד לגבהים יותר משהתרוממה

לא לא לא לא

 

אנחנו לא יוצאים!

 

וכולם בחוץ מגיפים את היציאות

מברכים את הרודן

צועקים מתפללים ומבקשים מאלוהים הכול-יכול שנמות

לא! אנחנו לא יוצאים!

 

 

תוכן עניינים – גיליון מס' 18

   

   

   

   

 

אסי דיין: התמונות, המכתבים והשירים הגנוזים

ארכיונו של אסי דיין נמסר לספרייה הלאומית ובקרוב יונגש באתר הספרייה. זהו ארכיון גדול ועשיר במיוחד הכולל מאות פריטים: תסריטים, תצלומים, שירים ומכתבים ועוד

האחים יעל (במרכז), אהוד (מימין) ואסי (משמאל) דיין בנהלל. תמונה מסוף שנות הארבעים של המאה הקודמת

אסי דיין, שנפטר ב-2014 בגיל 68, נחשב לאחד הבמאים הגדולים והחשובים שהיו בישראל וזכה בפרסים רבים, לרבות פרס אופיר על מפעל חיים בשנת 2009. הוא החל את דרכו הקולנועית כשחקן כריזמטי שסימל את דמותו של הצבר הגיבור וכעבור כמה שנים פיתח קריירה גם בתחומי הכתיבה, ההפקה והבימוי. בין סרטיו הידועים, שרבים מהם הפכו לסרטי פולחן: "גבעת חלפון אינה עונה" (1976), "שלאגר" (1975), "החיים על פי אגפא" (1992) ו"מר באום" (1997).

אסי דיין בתפקיד מוקי בצר בסרט "מבצע יונתן"

ארכיונו האישי של אסי דיין נמסר לאחרונה לספרייה הלאומית, ודרך היצירות ששמורות בו אפשר לעקוב אחרי דרכו המקצועית והאמנותית – מימיו כשחקן באמצע שנות השישים, דרך יצירתו הפורה בכמה תחומי אומנות, ועד לעשור האחרון לחייו שבו התרופף מצבו הבריאותי, דבר שבא לידי ביטוי בשירים, במכתבים וביצירותיו מאותם ימים.

שיר אהבה שחיבר אסי דיין לאשתו הרביעית ורד. לחצו על התמונה לגודל מלא

 

ניסיון מעניין של אסי דיין בכתיבת מה שהוא מכנה, 'שירה מטאפיזית'. לחצו על התמונה לגודל מלא

 

אסי דיין בן ה-6, התמונה צולמה במושב נהלל

 

מה בארכיון? 

התסריטים של סרטיו הרבים נמסרו לספרייה הלאומית ולצידם נמסרו גם טקסטים ורעיונות לתסריטי המשך, תיאורי הדמויות וחלוקת תפקידים, הערות, מסמכים, תעודות ומכתבים הקשורים לסרטיו. כמו כן, יש בארכיון טיוטות רבות לתסריטים שנכתבו כהצעות לסרטים וסדרות טלוויזיה בארץ ובחו"ל, אך לא הבשילו לכדי ביצוע. התסריט המוכר ביותר, זה שהפך ברבות השנים למיני אגדה בתעשיית הקולנוע הישראלית, הוא כמובן התסריט ל'גבעת חלפון אינה עונה 2", שאותו חיבר בשנת 2006. פטירתו של ישראל "פולי" פוליאקוב שנה מאוחר יותר, הובילה לגניזת הפרויקט.

 

התסריט שחיבר אסי דיין ל"גבעת חלפון 2"

 

בנוסף, כולל הארכיון איורים של אסי דיין לדמויות ולסצנות שביים, מעט תצלומים משפחתיים משנות ילדותו ונעוריו, מכתבים שכתב להוריו ולנשים בחייו, וכן מכתבים רבים שכתב לאישים ולדמויות ידועות בישראל ובחו"ל.

"הוראות בסיסיות לכתיבת סדרה" שחיבר אסי דיין עבור בנו ליאור

מנהל הספרייה, אורן ויינברג, אמר כי "הכמות הגדולה והאיכותית של החומרים והפריטים בארכיון אסי דיין יאפשרו לחוקרים, לסטודנטים ולכלל הציבור ללמוד ולהכיר את יצירתו – מתחילת דרכו הקולנועית ועד לימיו האחרונים, ובכך להיחשף למכלול העצום של עשייתו, לרבות לעבודות וליצירות רבות שכתב במשך עשרות שנים ושלא פורסמו בפומבי".

לאחר תהליכי קליטת ארכיון אסי דיין הוא יונגש באתר האינטרנט של הספרייה ויעמוד, בחלקו, לרשות הציבור כבר בחודשים הקרובים.

 

כתבות נוספות

מהמדבר הפוליטי אל הג'ונגל: משה דיין בווייטנאם

"ספר שרוליק": הפרויקט הסודי של דוש שלא הושלם מעולם

"רימון": הנשק הסודי שהקים השב"כ כדי לנגח את אויבי הממסד