"הנדון: מנגנון אור אוטומטי לכוון תנועה – הוראות
בימים הקרובים תוסדר התנועה בהצטלבות הרחובות הרצל, בלפור וביאליק ע"י מנגנון אור אוטומטי בקשר עם הנ"ל הננו מפנים את תשומת לב הצבור בעלי רכב והולכי רגל להוראות דלקמן…"
הימים הם ימי אמצע יולי 1949 בעיר חיפה. תושבי העיר קמים בבוקר ומקבלים מנשר רשמי מעירית חיפה ומשטרת התנועה אודות פלא של ממש העתיד להיכנס לחייהם – מנגנון אור אוטומטי לכיוון תנועה:
כצפוי, מדובר היה בידיעה מרעישה שזכתה לכותרות בעיתוני המדינה הצעירה. בכל זאת – הרמזור לא היה מוכר לתושבים – והמחשבה כי עצם דומם יחליף את שוטר התנועה היו חדשות של ממש.
ב-12 ביולי חיפה נעשתה רשמית לעיר הראשונה במדינת ישראל הצעירה העושה שימוש בפלא הטכנולוגי, הלוא הוא – הרמזור!
לא כמו הרמזורים שאנחנו מכירים היום, הרמזור הראשון שהוצב בצומת הרצל-בלפור-ביאליק היה רמזור התלוי על חוטי חשמל. לקח קצת זמן עד שהתושבים למדו את הרעיון, אבל כפי שניתן לראות בווידאו נדיר של "יומני כרמל" (ותודה רבה לחברים שלנו המנהלים את הפייסבוק של ארכיון המדינה), הפרויקט התקדימי סיפק את הסחורה!
כך נולדה המילה "רמזור"
כמו שניתן לראות בדיווחים, המילה רמזור נולדה אחרי הצבתו של הרמזור הראשון בחיפה.
המילה "רמזור" – כך מספרים לנו באקדמיה ללשון עברית – מקורה בהלחמה של המילים "רמז" ו"אור" – שכן האור מרמז למכוניות ולהולכי הרגל מה עליהם לעשות. באקדמיה גם מספרים בסיפוק כי הם מרוצים מאוד מהמילה, ושהיא מוצלחת הרבה יותר מהמילה האנגלית Traffic Light, שאם היינו מאמצים אותה – היינו נאלצים לקרוא לרמזור האהוב בשם המשונה "אורות תחבורה".
רוצים לגלות את כל הסיפורים שמאחורי השירים האהובים?
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו "הסיפור מאחורי":
נקודה מעניינת נוספת היא כי המילה מוצגת כחידוש לשוני של דוד רמז (על פי הנספח "ניבים ומונחים – מחידושי ד. רמז", שמופיע בספרו של רמז "טורים" משנת תשי"ב). דוד רמז היה שר התחבורה באותה תקופה, אך היה גם איש השפה העברית שחידש מילים רבות. האם במילה שהמציא, "רמזור", הוא הכניס גם רמז לשמו?
בחיפוש בארכיון העיתונות המקוון שלנו, מצאנו את המילה "רמזור" מופיעה לראשונה בעיתונות בחודש אוגוסט 1950:
אומנם חיפה הייתה החלוצה, אך ממש ממש לא האחרונה. עיר אחר עיר, התקינו העיריות רמזורים בצמתים השונים. והתושבים? הם נאלצו להסתגל לעולם החדש והמרומזר.
איפה ומתי הוצב הרמזור הראשון בעיר שלכם?
בתל אביב צמצמו פערים מחיפה במהרה, ותוך מספר חודשים – עדיין ב-1949 – הקימו את הרמזור הראשון ברחוב הרצל פינת דרך יפו.
בירושלים נאלצו לחכות עד שנת 1955 לרמזור הראשון, שקם (די כצפוי) בצומת האיקסים (יפו פינת המלך ג'ורג').
שנה אחרי הבירה, רמת גן הציבה בשנת 1956 רמזור ראשון בצומת ז'בוטינסקי-ביאליק.
שנה אחרי רמת גן, בשנת 1957, זכתה גם פתח תקווה לכבוד וחנכה רמזור ראשון בפינת הרחובות שטמפר-בר כוכבא.
מובן שהרמזורים הציבו אתגר למוגבלי הראייה, ובשנת 1963 בגדרה הוקם לראשונה רמזור ראשון מסוגו בישראל שסייע לעיוורים לחצות בביטחה את הכביש.
צומת סוקולוב-שד' קוגל-הנשיאים זכה לרמזור הראשון בחולון בשנת 1965.
בשנת 1965 התבשרו גם הנהגים בתל-אביב כי מעתה מצלמת אלקטרונית (לראשונה!) עלולה לתפוס אותם על חם אם יעזו לנסוע באור אדום בפינת הרחובות קרליבך-חשמונאים.
בירת העמק עפולה נאלצה לחכות עד שנת 1966 כדי לחנוך את הרמזור הראשון.
ובשנת 1967 זכתה גם עכו העתיקה לרמזור שהוצב בכניסה מכיכר השוק.
ב-1968 זכתה גם בת-ים לפלא הטכנולוגי בשדרות העצמאות.
ובראשון לציון? העיר שכיום היא הרביעית בגודלה, זכתה לרמזור ראשון רק בשנת 1970 בצומת ז'בוטינסקי ורוטשילד.
ושנים רבות תחלופנה עד שגם טבריה תזכה לכבוד בשנת 1978 בצומת הרחובות הגליל ואלחדיף.
ומה באשר לאילת? הופתענו לגלות כי רק בשנת 1988 (!) זכתה העיר הקיצית לרמזור הראשון!
ולסיום – רק נזכיר את מה שנכון תמיד:
תודה רבה למזכירה המדעית של האקדמיה העברית ללשון רונית גדיש על עזרתה בגילוי מקור המילה "רמזור"
ותודה רבה לחברים הטובים מארכיון המדינה על הרעיון לכתבה
לקריאה נוספת בנושא:
"מסמכים מספרים: הרמזור הראשון", דב יהלום. בטאון חיפה של העמותה לתולדות חיפה
"היום לפני: האור שבקצה הצומת", רמי שלהבת, מכון דוידסון
כתבות נוספות
הארטיק העברי הראשון יקרר לכם את הקיץ
לבד/ה? השדכן המודרני העברי הראשון ימצא לך זיווג!