מכתבים נועדו כדי לייצר מפגש בין אנשים שנמצאים רחוק זה מזה, ולאחר מכן הם מפגישים גם בין אנשים שנמצאים בריחוק זמן. כיום, בהתבוננות במכתב מימים עברו, מתעורר מחדש רגע המפגש בין השולח לנמען, וחוזרות ומתגלות לנגד עינינו שתי הדמויות שבשני קצוות המכתב.
גלוית דואר קצרה שנשלחה בתחילת שנת תרצ"ח (1937) ממילאנו אל העיר פיומה (Rijeka) בקרואטיה מפגישה אותנו עם שתי דמויות יהודיות נודדות, שאחרי גלגולי חיים רבים מצאו את מנוחתן כבוד בהר הזיתים שבירושלים. את הגלויה כתב שמואל גרונם ליכטנשטיין, סבו של הרב אהרן ליכטנשטיין המנוח שהיה ראש ישיבת הר עציון. הנמען היה הרב אברהם סופר, חתן פרס ישראל לספרות תורנית לשנת תשמ"א, שהיה אז רבה של העיר פיומה.
גרונם ליכטנשטיין נולד בעיירה קובל (Kovel) באוקראינה בשנת תרל"ב (1872), ובחיפושו אחר פרנסה היגר לעיר לוגאנו בשוויץ כדי להיות שוחט ובעל קורא. בגלל הגבלות חוקיות שהוטלו על השחיטה בשוויץ, נאלץ ליכטנשטיין לעבור למילאנו ולהתפרנס מעבודת השחיטה. לאחר זמן מה פתח מסעדה כשרה במילאנו, אשר שימשה את התושבים המקומיים ואת שומרי הכשרות שעברו בעיר.
הרב פנחס לוין, אשר נקלע למילאנו באחד ממסעותיו בדרכו לשוויץ, סיפר אנקדוטה חביבה על דמותו של בעל המסעדה הזה, וכך הוא מספר:
"והנה במילאנו הלכתי לחפש אחרי מסעדה כשרה. עוד בארץ ישראל הודיע לי מישהו כי קיימת במילאנו מסעדה כשרה, אלא שלא קבלתי את הכתובת שלה. הסתובבתי ברחובות הארוכים של מילאנו ולא ידעתי אצל מי לשאול על הכתובת הנכונה. לפתע פתאום עולה באזני קול ניגון של גמרא. זה הניגון העתיק והשובה לב, המרטיט כל נפש. נעצרתי במקום מתוך עצמת ההפתעה. מה זה פה, ניגון הגמרא הפורץ ועולה בלב לבה של מילאנו? ברור כי חידתי הגדולה נפתרה במהרה. בו במקום גליתי את המסעדה הכשרה אשר ממנה עלה ניגון הגמרא. היה זה בעל המסעדה, יהודי בר אוריין שאף כי חי בבדידות גמורה בפינה זו של מילאנו הגויית, שמר על לוח דף היומי והתענג על ההרגשה המעודדת שהוא נמנה על המחנה הגדול של לומדי דף היומי בעולם כולו".
תוכן הגלויה שלפנינו קשור למאמציו של ליכטנשטיין להשיג מוצרים כשרים למסעדתו שבמילאנו, אבל אפשר לראות בה גם את דמות "היהודי בר אוריין" שפגש פנחס לוין.
בחלקה הראשון של הגלויה כותב ליכטנשטיין:
"בני מרדכי אמר לי כי מצא מודעה בעתון העברי בשפה האיטלקית 'ישראל' המכריז על יין כשר בעירו, ומבקש לפנות בהזמנות ישר אל אדומו"ר שליט"א. נשען על דברי בני הנ"ל הנני מרשה לי לבקש מאת הדר"ג כי יואיל בחסדו לצות לאחד הסרים למשמעתו לשלוח לי דוגמא (או דוגמאות), ואם נמצאהו טוב נקנה איזה סכום".
הרב סופר היה מעורב בהפצת יין כשר, וליכטנשטיין מבקש לקבל דוגמאות מהיין הזה כדי להחליט אם כדאי לרכוש אותו עבור מסעדתו. מעניין לגלות שהוא ניהל את המסעדה הכשרה בסטנדרטים של איכות ואנינות איטלקית, ולא די היה לו בכך שהיין כשר. רק אחרי טעימת היין והערכתו יוחלט אם לקנות ממנו כמות מסחרית.
בהמשך האיגרת מבקש ליכטנשטיין לברר מהי דעתו של הרב סופר באשר לניתוחי מתים לצורך מחקר רפואי, דבר שנאסר בידי הרב יעקב עטלינגר בספרו 'בנין ציון'. הוא מוכיח מסוגיית הגמרא במסכת חולין שיש להתיר זאת, ומבקש מסופר: "נא יאיר עיני בזה ותבא עליו ברכה. המתאבק בעפר רגליו, גרונם ליכטנשטיין".
עלינו לזכור שבעת כתיבת הגלויה היה גרונם בן כשישים וחמש שנים, ואילו הרב סופר היה אז בן כארבעים בלבד. סגנונו הצנוע והעניו מלמד אפוא שלא רק "בר אוריין" היה המסעדן ממילאנו, אלא גם אדם בעל מידות טובות.
בשנת 1943 נמלט ליכטנשטיין ממילאנו מפני הנאצים ועבר לשוויץ, ולאחר מלחמת העולם השנייה עלה לישראל והתגורר בתל אביב. הוא לא הספיק לגור בארץ ישראל זמן רב; הוא נפטר בח' בתמוז תש"ז, ונקבר בהר הזיתים בירושלים.
דמותו של הרב אברהם סופר
איגרתו של ליכטנשטיין נמצאת היום ברשותו של דוד סופר מלונדון, בנו של הרב אברהם סופר, עם מכתבים נוספים מעיזבון הרב.
דמותו של הרב אברהם סופר, נינו של החתם סופר, ידועה ומוכרת לציבור, אבל יש במכתבים הללו בכדי לשפוך אור על כמה מהתקופות המוקדמות של חייו.
מעניין במיוחד הוא מכתב שכתב הרב סופר אל אביו שמעון רבה של העיר ערלוי (Eger) ביום שלישי ל' באב תרפ"ו, בהיותו בספינה בדרכו אל אתונה וסלוניקי בשליחות ציבורית. באותה העת שימש הרב סופר רבה של קהילת הספרדים בעיר קורפו (Corfu) ביוון. במכתב הזה ישנו מידע מעניין באשר לאופי הקהילה היהודית ביוון בכלל ובקורפו בפרט, ועל חייו בתור רב אשכנזי צעיר בקהילה ספרדית. הוא מספר במכתב על תקנה שפרסמו השלטונות ביוון, ועל פיה חייבים היהודים לסגור את חנויותיהם בימי ראשון ובחגים הנוצריים והלאומיים. בעבור היהודים שאינם עובדים ממילא בימי שבת וחג הייתה התקנה קשה מנשוא, שהרי צירוף כל הימים הללו עם ימי החג של הגויים "אשר הם במדינה זאת רבים עד מאד יבא ליותר מחצי שנה [ש]יהיו החנויות של היהודים סגורות".
כדי לבטל את הגזרה יצאה משלחת של רבנים, ובהם הרב סופר שהיה רבה של קורפו בשנים 1925-1928. את תגובת בעלי החנויות לתקנה החדשה הוא מתאר כך:
"וברוך ה' בקהלתי וגם בקהלות אחרות עוד לא פתח אפי' אחד מבלי יוצא חוץ את חנותו. אבל זה כמה שבועות שכמה מאחב"י האשכנזים שבסלוניקי פתחו את חנותם ולאט לאט נתפתו גם שלשה מהספרדים לפתוח. אבל חוץ מאלו הג' לא פתח אפי' אחד, וזה דבר גדול בעיר כסלוניקי אשר יושבים בה יותר משמונים אלף יהודים ספרדים יצ"ו, וכולם ממש מוסרים נפשם בעד שמירת שבת. כי כלל גדול הוא אצלינו הספרדים אפילו היותר רשע אשר אוכל נבילות וטריפות ועובר ח"ו על כל התורה כולה לא יפתח חנותו בשבת ויום טוב […] פתיחת חנות בשבת יותר גרוע אצלם משמד ח"ו".
בהמשך המכתב מספר הכותב לאביו כי הרב יעקב הופמן מפרנקפורט (1881-1956) הציע לו לבוא ולשמש דיין בקהילתו, והוא שוטח בפניו את לבטיו. אגב, למי שמכיר את ההיסטוריה של הקהילה האורתודוקסית בפרנקפורט יהיה מעניין לקרוא שם את מאמצי השכנוע של הופמן לבוא אל הקהילה הוותיקה, על רקע קיומה של קהילת החרדים הפורשת "עדת ישורון".
סופר כותב לאביו:
"לא רק שאלת הפרנסה עומדת לפני כי אם דרכי החיים בכלל אשר קשים פה. וגם החיים הרוחניים, פה לא אוכל ללמוד גמרא ודברים כאלו עם רבים. ומה שנוגע לאחריות הלא פה כל האחריות, הן שו"ב הן סת"ם הן מקוה הן שבת, הכל כאשר לכל עלי לבד. כי אני הלמדן היחידי, לא רק פה, אבל בכל הסביבה […] מה שאין כן בפרנקפורט דמיין […] ושם הצבור כבר יודעים מה הוא יהדות ויש קהלה מסודרה, לא כמו פה. וכבר כתבתי כמה פעמים שעבודה אחרת לגמרי יש לרב במדינות אלו של אחב"י הספרדים ממה שבאשכנז, אשר באמת אינם עובדים מאומה, כלל וכלל לא, לעומת מה שצריך לעשות במדינות אלו […] בפרנקפורט אוכל לזכות את הרבים יותר ויותר כיון שאני יודע את לשונם, ויודע אני את מהלך רוחם […] ופה אין לי פנאי אפי' ללמוד לעצמי […] כל היום משפטים וטענות כי […] אצלינו הספרדים לא ישמע כזאת שיהודים ילכו לערכאות של גוים, ואם אין להם רב הם עושים ומתפשרים לגבי עצמם […] לא כמו אצל האשכנזים אשר אחד מני אלף שילך לדון לרב, וכולם הולכים לדיניהם של גוים, ה' הטוב יכפר בעדם. חוץ מזה עניני כתובות קשה מאוד. תמיד יש להם מחלוקת והכל נדון ע"י הרב. ואני לא למדתי דינים כאלו, וכבר אמרתי בבהכ"נ פה כי אינני דן עפ"י הדין תורה, רק לפי שקול דעתי".
אפשר להבין לרוחו של רב צעיר שגדל בהונגריה במשפחת סופר המיוחסת, ובגיל 27 התמנה לרבנות בקהילה ספרדית שאפילו את שפתה לא ידע. גם אם למד לאחר זמן להעריך את דבקותם הבלתי מתפשרת במצוות, עדיין חש זר ביניהם וחשקה נפשו לקבל משרה נוחה בקהילה שאת תרבותה הוא מכיר. על פי הידוע לנו הרב סופר לא קיבל את משרת הדיין בפרנקפורט, וכעבור כשנתיים התמנה לרב בעיר האיטלקית גוריציה (Gorizia).
לאחר חיים מלאי פעילות תורנית כרב, מורה ומהדיר ספרים, נפטר הרב אברהם סופר בירושלים בשנת תשמ"ב (1982), ונקבר אף הוא בהר הזיתים.