כְּמוֹ עַמּוּד עָנָן, כָּךְ תֵּלֵךְ לִפְנֵי הָעֵדֶר
תָּבִין הַכֹּל, תֵּדַע, לֹא תֹּאמַר מִלָּה אַחַת
כְּמוֹ עַמּוּד עָשָׁן תֵּעָלֵם בְּתוֹךְ הַחֶדֶר
מַשֶּׁהוּ בְּךָ יֹאמַר לְךָ הַמְשֵׁךְ
בְּדַרְכְּךָ.
כְּמוֹ שְׁבִיל הֶחָלָב שֶׁחוֹצֶה אֶת הַשָּׁמַיִם
אַתָּה הוֹלֵךְ יָשָׁר, לֹא שָׂם לֵב לַכּוֹכָבִים
שֶׁזּוֹהֲרִים כְּדֵי לְסַנְוֵר אֶת הָעֵינַיִם
מַשֶּׁהוּ בְּךָ יֹאמַר לְךָ הַמְשֵׁךְ
בְּדַרְכְּךָ.
הוֹ, לֵךְ יָשָׁר
לֵךְ לְבַד,
אַל תִּפְחַד.
אוֹהוֹ אוֹהוֹ אוֹ.
אַל תִּכְעַס,
לֵךְ תָּמִים,
לֵךְ אֶחָד.
כְּמוֹ אֲוַז הַבַּר שֶׁחוֹלֵף בִּשְׁמֵי הָעֶרֶב
הוּא טָס בְּרֹאשׁ הַחֵץ, לֹא נִרְתָּע מִן הַמֶּרְחָק
וְהָאִינְסְטִינְקְט מַרְאֶה וּבוֹרֵא לוֹ אֶת הַדֶּרֶךְ
מַשֶּׁהוּ בְּךָ יֹאמַר לְךָ הַמְשֵׁךְ
בְּדַרְכְּךָ.
כְּמוֹ בְּרִיזִ'יט בַּרְדּוֹ שֶׁתָּפְסָה כְּבָר אֶת הָעֵסֶק
הִשְׁאִירָה מֵאָחוֹר אֶת הַטּוֹב וְאֶת הָרַע
וְעַל הָעִנְיָנִים הִיא צוֹפָה מִן הַמִּרְפֶּסֶת
מַשֶּׁהוּ בְּךָ יֹאמַר לְךָ
הַפְסֵק.
בְּלִי לְהִתְכַּוֵּן תֵּן לְעַצְמְךָ לָלֶכֶת
כָּל הַחִשּׁוּבִים יִגָּמְרוּ מֵאֲלֵיהֶם
כְּמוֹ הָעֵץ שֶׁקָּם לִתְחִיָּה מִן הַשַּׁלֶּכֶת
מַשֶּׁהוּ בְּךָ יֹאמַר לְךָ
הַמְשֵׁךְ
("שיר נבואי קוסמי עליז", מילים: יוני רכטר ועלי מוהר)
כשיוני רכטר, מגדולי היוצרים בתרבות הישראלית, חוגג 70, גם אנחנו מתרגשים איתו. אז לרגל יום הולדתו גלגלנו שיחה עם רכטר – המלחין, הפזמונאי, הנגן והזמר החתום על כמה מיצירות המופת של המוזיקה הישראלית. מכיוון שמדובר באחד היוצרים הפוריים ביותר שידעה ארצנו ובלתי אפשרי להקיף בכתבה אחת את כל יצירתו המשובחת, בחרנו להתמקד בשיר אחד אהוב במיוחד: "שיר נבואי קוסמי עליז". השיר מסמל את שיתוף הפעולה הפורה, הנפלא והייחודי שהיה לרכטר עם הפזמונאי והחבר עלי מוהר המנוח, שבסוף נובמבר נציין 15 שנה לפטירתו.
יוני רכטר נולד בתל אביב של סוף שנת 1951 לאימא שרה שפיר ולאבא האדריכל יעקב רכטר. הוריו נפרדו בגיל צעיר, והוא גדל בבית אימו. אך נראה שאת האהבה למוזיקה ספג דווקא מאביו, שניגן בעצמו. אחרי גישושים ראשונים בפסנתר וכמה שיעורים אצל מורה שכונתית, לקח אותו אביו ללמוד נגינה אצל אליהו בודיקוב. "אצלו יותר התחלתי לעבוד על יצירות קלאסיות", נזכר רכטר.
הוא מעולם לא חלם להיות פסנתרן מקצועי. בילדותו ובנעוריו התעניין בכדורסל, בנות וגם מוזיקה. ובכל זאת ההתמדה והלמידה פתחו דלתות ליצירה, ובגיל 16 כבר הלחין רכטר את מילות השיר "דמעות של מלאכים" בשיתוף עם דן מינסטר, חברו לספסל הלימודים ב"תיכון חדש" בתל אביב.
רכטר מעיד שכבר כילד תמיד חיפש טקסטים להלחנה. רבים מהם איתר בספרי שירה שמצא בבית – יהודה עמיחי, לאה גולדברג ואברהם חלפי היו החשודים המיידיים. טקסטים אחרים חיבר עם חבריו. בצבא שובץ ללהקת חיל התותחנים, ותוך כדי השירות כבר למד באקדמיה למוזיקה. עם שחרורו הוזמן להיבחן ללהקה חדשה שעשתה אז את צעדיה הראשונים בהחלט, להקת כוורת. בבית הוריו של דני סנדרסון בסביון קיבל רכטר מסנדרסון קסטה והתבקש ללמוד את תוכנה. הייתה זאת הגרסה הגולמית הראשונה לאלבום סיפורי פוגי, שיצא ב־1973. ועם זאת בכוורת עדיין לא השתתף ממש בהלחנה. אבל ב־1976 התפרקה הלהקה ("אף אחד לא פירק את כוורת. זה קרה מעצמו", רכטר מבהיר), והוא חיפש אפיקי יצירה חדשים.
מעט לפני סוף דרכה של כוורת הוציא עם חברו המוזיקאי אבנר קנר את האלבום הפרוגרסיבי ארבע-עשרה אוקטבות. בשלב הזה החל רכטר, בן 24 בלבד, לשתף פעולה עם מי שנראה לו אז המאסטר הגדול, אריק איינשטיין. השניים יצרו ביחד את האלבום האהבה פנים רבות לה (1976). "עטור מצחך", תוצר מופלא של שיתוף הפעולה בין איינשטיין לרכטר בתקופה ההיא, נחשב לעוד אחת מהפסגות הלא מושגות של המוזיקה הישראלית. השיר פורסם לראשונה ב־1977 באלבום של איינשטיין, ונכלל גם באלבומם המשותף משנת 1988, משירי אברהם חלפי. המילים השורטות של המשורר אברהם חלפי מוצמדות למנגינה הנפלאה של רכטר, המשרה על מילותיו של האהוב הנכזב בשיר אווירת קדושה שממנה ביקש להתקרב ולהתרחק בו־זמנית ("לֹא נָזִיר מִתְפַּלֵּל לִדְמוּתוֹ שֶׁל מַלְאָךְ").
מתי קרה המפגש עם עלי מוהר? היה זה בזמן ההקלטות לשיר "שיעור מולדת" של כוורת. אפרים שמיר הכיר את מוהר והזמין אותו. הכימיה בין רכטר למוהר הייתה מיידית, ובמילותיו של רכטר: "גילינו שיש לנו איזה דיבור יחד". מוהר ואורי קליין (לימים מבקר הקולנוע של "הארץ") כתבו באותם הימים מחזמר, ומוהר ביקש מרכטר להלחין. רכטר הסכים מייד. שניים מהשירים מצאו את דרכם לאלבום הסולו הראשון של רכטר, התכוונות: "שוב היא כאן" ו"בית קפה קטן". אומנם המחזמר לא התרומם, אבל החברות והעבודה המשותפת של השניים התחילו שם ובהחלט העפילו לפסגת המוזיקה הישראלית.
שיתוף הפעולה הממושך בין מוהר ורכטר הוליד שני אלבומים משותפים – בגובה העיניים ו-מחשבות ואפשרויות; עשר שנים של הופעות ביחד; כתיבה משותפת לתיאטרון; "וגם קצת לקולנוע", מחדד רכטר, "קשת רחבה של אפשרויות". שאלנו את רכטר איך התפתחה ההרמוניה הייחודית שכל כך אפיינה את החיבור ביניהם, וכך הוא מסביר:
לעלי ולי היה חיבור טוב מאוד מתחילת הדרך. היו לנו אהבות משותפות בנושאים רבים וגם טעם דומה והשקפת עולם די דומה. המוזיקליות של עלי היתה יוצאת דופן, וכך מצאתי שהטקסטים שלו מבטאים דברים שאליהם התכוונתי אך לא יכולתי לבטא, והוא הרגיש הרגשה דומה ביחס למוזיקה שלי.
בדיוק להיבט הזה בעבודה המשותפת עם מוהר רכטר עדיין מתגעגע, עשור וחצי אחרי פטירתו של מוהר: "אני מתגעגע להבנה האינטואיטיבית שהייתה בשיתוף הפעולה בינינו, לזה שעלי הביא אותי למקומות לא צפויים בהלחנה, וכמובן לעלי החבר הקרוב".
נחזור ל"שיר נבואי קוסמי עליז", שמאז ומתמיד עורר הרבה סקרנות. נדמה ששוב ושוב נכתב על השיר כאילו הוא בדיחה פרטית בין רכטר לבין מוהר. אך לא כך היה. רכטר מנפץ את המיתוס וחושף את האמת: "השיר נכתב דווקא ברצינות. שמו של השיר הוא אולי קצת מצחיק כי הוא מתייחס לכל בית בטקסט שלו: שיר נבואי (עמוד ענן) קוסמי (שביל החלב) עליז (בריז'יט בארדו)". רכטר גם שמח על המשמעויות השונות שקיבל השיר עם השנים: "אני יודע שהשיר עודד אנשים שהיו במצבי מצוקה, והפזמון שלו היווה עבורם מעין מוטו מחזק".
כמו ביצירות רבות אחרות פרי שיתוף הפעולה שלהם, גם השיר הזה נולד בתהליך משותף ומורכב. לצד הלחן שחיבר, גם המילים הראשונות היו של רכטר. "כפי שקורה לי פעמים רבות", משחזר רכטר את כתיבת "שיר נבואי קוסמי עליז", "חלק מהשיר יוצא לי עם מילים, ואז אני נתקע מבחינת הטקסט. הבית הראשון של השיר הזה נולד עם המנגינה, כלומר על ידיי, אך לא ידעתי איך להמשיך". רכטר מספר שפנה למוהר, שותפו ליצירה, והוא שהשלים את התמונה המלאה המוכרת לנו:
עלי בתבונתו המשיך את השיר לקשת רחבה של דימויים: שביל החלב, אווז הבר וגם בריז'יט בארדו, שבתקופה שבה כתבנו את השיר פרשה ממשחק והקדישה את זמנה לטיפול בחיות. הבית האחרון, 'בלי להתכוון' וכו', מתייחס לאלבום הראשון שלי, 'התכוונות', ואומר: תזרום באופן טבעי עם כל מה שעולה בך, לך עם הרגש ואל תוותר על רצונותיך בגלל מחשבות שמבלבלות אותך.
זה גם המסר שבו מסתיימת השיחה שלנו. עכשיו, כשרכטר הגיע לגיל 70, אנחנו שואלים אותו מה עוד לא עשה ומה הוא עוד רוצה לעשות. ועל כל אלה הוא עונה: "אין לי תשובה חד־משמעית. נראה לי שהדברים זורמים לשביעות רצוני, אני מקווה שאוכל להמשיך בצורה זו". אנחנו בהחלט שותפים לתקווה הזאת.