המלחמה על החירות: הגדות מראשית ימיו של קיבוץ בארי

חזרנו לשתי הגדות פסח מרגשות במיוחד מראשית ימיו של הקיבוץ, וגילינו את הכוח והעוצמה שהיו לחבריו וחברותיו כבר אז, ואת החיבור העמוק של חברי הקיבוצים עם בני ישראל התנ"כיים, כאילו חד הם. חברי קיבוץ בארי לא יחגגו השנה את חג הפסח בקיבוצם, אבל בהגדות שלהם יש תקווה, שלא עזבה אותם לרגע ומהווה השראה של ממש, גם היום

832 629 Blog

"מה שאני הכי זוכר מפסח, זה הריח. אח, הריח! עד היום אני יכול לעצום את העיניים ולהריח אותו! הריח של הסנדלים החדשים שכולנו היינו מקבלים לקראת החג, זה פסח בקיבוץ בשבילי. אחר כך זה השקט המופתי בחדר האוכל. ילד שאלף איש מקשיבים לשירת "מה נשתנה" שלו ושל חבריו – זה משהו מיוחד."

ישראל נטע, חבר קיבוץ בארי

ישראל נטע, חוקר מקרא ומשורר, בן קיבוץ בארי, ניצל ב-7 באוקטובר כי לא היה אז בקיבוץ. ביתו נשרף כליל. נטע הוא בין עורכי סדר פסח של בארי בשנים האחרונות ומתגורר כעת בבית זמני בבארי, "ההיאחזות" כפי שהוא קורא לה בצחוק מהול בבכי. כשהוא נזכר בסדר הפסח של ילדותו בקיבוץ, חיוך גדול נפרש על פניו: "כמבוגר, הבנתי שכל מה שהיה שם בסדר היה מיוחד. זו הייתה יצירה, יצירה של תרבות חדשה". 

כמו מרבית הקיבוצים שהוקמו בישראל, קיבוצי העוטף, וביניהם בארי, עדכנו ושינו את טקסט ההגדה כך שיתאים למציאות חייהם. למעשה, הם היו מהראשונים שעשו זאת. הקיבוצים הפכו את חג הפסח הפך לחג החירות והאביב ואת ההגדה לטקסט ציוני, עברי ואקטואלי.

עד להקמת המדינה היה ערב פסח למועד החשוב ביותר עבור יהודים ציוניים, מעין "יום העצמאות" ראשוני. פסח היה החג המאחד, המגבש, שאליו התכוננו כולם. סביבו נוצרה תחושת זהות חדשה, עברית ולאחר מכן, ישראלית. לשם כך שוכתבו ההגדות המסורתיות כך שיתאימו לזהות הקוראים בהן בלהט ההגשמה וההתחדשות. הלהט הזה יצא מגבולות בארץ גם לחוות ההכשרה ומחנות העקורים, אך ליבתו הבוערת בשמחה והתרגשות הייתה בקיבוצים השונים.

מקימי הקיבוצים ראו את עצמם כמי שחיים בפועל את הרעיונות הגדולים וההיסטוריים שהרכיבו את הגדת פסח המסורתית. הם חשו כמי שבעצמם יצאו ממצרים, כבני ישראל שיצאו מעבדות לחירות. 

51
ילדי קיבוץ בארי שרים בסדר פסח, עם אלומות השיבולים המסורתיות בידיהם. באדיבות ארכיון בארי.

כשפנינו להגדות קיבוץ בארי הראשונות, ששמורות בספרייה הלאומית גילינו בהן את סיפורה של ישראל הצעירה. הן נכתבו באחת התקופות המאתגרות בהיסטוריה של העם היהודי, חלקן ממש בסיום מלחמת העולם השנייה, אחרות מייד לאחר מלחמת העצמאות או כמה שנים לאחר מכן. משתקף בהן האובדן העצום שחוו אותם חלוצים צעירים: אובדן של בני עמם בשואה ושל חברים שנהרגו במלחמת השחרור. בכולן מצאנו הסתכלות מפוכחת על כאבי העבר ותקוות לעתיד טוב יותר.

ההגדה הראשונה של קיבוץ בארי, 1946

ההגדה הראשונה עליה נספר נכתבה לקראת ערב פסח של שנת 1946. חברי קיבוץ בארי עוד לא עלו לישוב הקבע שלהם ולכן נקראו "קבוצת הצופים ב' בארות" וכך גם נחתמת ההגדה בעמוד האחרון שלה.

כריכה
עמוד הפתיחה בהגדת בארי (אז – "קבוצת הצופים ב' – בארות"), תש"ו, 1946.
20240317 190425
הכריכה האחורית של הגדת "קבוצת הצופים ב' – בארות", תש"ו, 1946.

כמה חודשים מאוחר יותר, במוצאי יום הכיפורים, ה-6 באוקטובר 1946, עלה קיבוץ בארי על הקרקע, יחד עם עוד 10 קיבוצים ומושבים, במסגרת התארגנות "11 הנקודות" בנגב. זה היה מבצע התיישבות מרגש של מה שיהיו אחר-כך יישובים חשובים מאוד לקביעת גבולות המדינה עם הקמתה. גרעינים מתנועות נוער שונות, הנוער העובד, הצופים והחלוץ חברו יחד להקמת הקיבוץ.

מתוך קווים ונקודות
תמונה של נקודת העלייה לקרקע המקורית של קיבוץ בארי (נחביר), ב-1947. מתוך הבלוג "קווים ונקודות" של יגאל זורע, חבר קיבוץ בארי.

כשההגדה הזו הוכנה, דפוס בארי טרם הוקם. חברי הקבוצה ישבו בגדרה וחיכו לעלייה לקרקע. ההגדה הופקה כולה בטכניקות שיכפול פשוטות למדי, בליווי ציורים וטקסטים שנראה ששאבו את הדימויים שלהם מספרי אומנות. לא ידוע מי האומן שיצר אותה אך הוא הצליח, באמצעים דלים, ליצור יצירה ראויה ומרתקת.

דרך הטקסט, השירים והאיורים, אפשר לראות כבר שם את הרוח שמלווה את כל ההגדות הקיבוציות לעומת המסורתיות: הכנסת חגיגות עונת האביב והדגשת מקומה של החקלאות בחג זה. ההתיישבויות בנגב התבססו אז רובן ככולן על חקלאות ומכאן המקום הגדול שהיא תופסת בהגדות אלה.

Whatsapp Image 2024 04 15 At 10.34.58
העמוד הפותח את ההגדה של בארי, 1946.
660 נוספת 1
עמוד שני בהגדת בארי, 1946.

קיבוץ בארי השתייך לתנועת "אחדות העבודה" שאחת מסיסמאותיה הייתה "מהתנ"ך עד הפלמ"ח" והיא דגלה, בין השאר, בחזרה לתנ"ך כטקסט מכונן של העם היהודי. סיפור יציאת מצרים עצמו מסופר בהגדות הקיבוציות ובהגדת בארי בהרחבה, הרבה יותר מאשר בהגדות המסורתיות. אלה האחרונות מלאות מדרשים שרחוקים מאוד מחיי החלוצים עובדי האדמה ולכן נעדרים מהגדות הקיבוץ. את מקומם תופסים ציטוטים מהסיפור התנ"כי בספר "שמות". כמעט ניתן כמעט לחוש מבעד למילים ולאיורים באותן הגדות את ההזדהות העמוקה של חברי הקיבוצים עם בני ישראל התנ"כיים, כאילו אחד הם.

גם שירים וקטעים אקטואליים הוכנסו להגדות הקיבוציות. אחד הבולטים ביניהם הוא הפואמה של ביאליק "מתי מדבר האחרונים". הפואמה נכתבה ב-1896 ואומצה על ידי התנועה הציונית כמחזקת את הדרך של יישוב הארץ מחדש. היא ומופיעה בהגדות בארי כמעט כל שנה בעשור הראשון לקיומו של הקיבוץ: 

Whatsapp Image 2024 04 15 At 10.34.59

"קוּמוּ, תֹּעֵי מִדְבָּר, צְאוּ מִתּוֹךְ הַשְּׁמָמָה

עוֹד הַדֶּרֶךְ רָב, עוֹד רַבָּה הַמִּלְחָמָה.

רַב-לָכֶם לָנוּעַ, לָנוּד בָּעֲרָבָה –

וְלִפְנֵיכֶם פְּרוּשָׂה דֶּרֶך גְּדוֹלָה, רְחָבָה.

רַק אַרְבָּעִים שָׁנָה נֵתַע בֵּין הֶהָרִים –

וּבַחוֹל טָמַנּוּ שִׁשִּׁים רִבּוֹא פְּגָרִים."

אבל לא רק ביאליק נכנס להגדה של 1946. חברי בארי לא יכלו להתעלם מזוועות השואה ואלה מצאו את מקומן בהגדה. באופן חריג ההתייחסות בהגדה מוקדמת זו כלפי הניצולים היא לא כאל מי שהלכו "כצאן לטבח" אלא דווקא יחס של כבוד ורצון של הישוב בארץ ישראל לקחת אחריות על זיכרון השואה. כשקוראים ציטוט זה היום, אחרי המאורעות הנוראיים של ה-7 באוקטובר, אי אפשר שלא להצטמרר:

20240317 190659

"בָּא הַפָּלִיט

בָּא הַמְּבַשֵּׂר. הוּא בָּא וּבִגְדוֹ לֹא קָרוּעַ וְרֹאשׁוֹ לֹא זָרוּעַ אֵפֶר. הוּא בָּא וְאִתּוֹ נִכְנְסוּ מִילְיוֹנֵי צְלָלִים. וְאִתּוֹ פָּסְעָה שַׁיָּרָה אֲרֻכָּה שֶׁל טְבוּחִים, מְעֻנִּים, וּקְדוֹשִׁים. וְהֵם הֵם אֲשֶׁר דִּבְּרוּ מִתּוֹךְ גְּרוֹנוֹ.

וַאֲנַחְנוּ הִקְשַׁבְנוּ. לֹא, לֹא אֲנַחְנוּ הִקְשַׁבְנוּ, הִקְשִׁיבוּ בִּזְמַנּוֹ דּוֹרוֹת, דּוֹרוֹת רְחוֹקִים שֶׁחָלְפוּ וְדוֹרוֹת שֶׁיָּבוֹאוּ – .. זֵכֶר נִזְכֹּר לְעוֹלָם. לְעוֹלְמֵי עוֹלָמִים. אֲבוֹתֵינוּ שֶׁטּוֹבְחוֹ, אִמּוֹתֵינוּ שֶׁעֻנּוּ, אָחִיותָנוּ וְאַחֵינוּ שֶׁחֻנְּקוּ, עוֹלָלֵינוּ שֶׁנִּשְׂרְפוּ חַיִּים.

זְכֹר נִזְכֹּר וְלֹא נִשְׁכַּח."

ההתייחסות בהגדה לזוועות השואה מבליטה את היותם של המתיישבים הצעירים בני חורין. הם בוחרים לא לשקוע בעבר, אלא להסתכל קדימה באופטימיות – בהבטחה לעתיד טוב יותר, לחיבור לאדמה השופעת והמיטיבה, חיבור שלא יימחה בקלות. הם עושים זאת גם בציטוט הזה, מתוך נבואתו של עמוס, פרק ט', אותו הכניסו להגדה:

Whatsapp Image 2024 04 15 At 10.35.03

"וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת יֵינָם
וְעָשׂוּ גַנּוֹת וְאָכְלוּ אֶת פְּרִיהֶם
וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלֹא
יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם
אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם"

ההגדה מסתיימת בהדגשת היציאה מעבדות לחירות, החופש והדרור, שהם הם לב ליבה של ההגדה הקיבוצית, כאשר חברי קבוצת בארות מצפים להגשים את חלומם הציוני, להתיישב ולהקים קיבוץ באדמות הנגב:

Whatsapp Image 2024 04 15 At 10.35.03 (1)

"כִּי יֵשׁ יוֹם

וִינַשֵּׂא נֵס הַדְּרוֹר

וְנִמְחֶה לְנַצֵּחַ אוֹת קַיִן

וּשְׁבִיב הָאוֹר יֻצַּת בָּעַיִן

וְלֵב חָדָשׁ יִפְעַם בְּאָדָם

וְקָם וְנֵעוֹר כָּל דַּכָּא בָּעוֹלָם

כִּי יֵשׁ יוֹם."

הגדת בארי, 1950

הגדה נוספת השמורה בידינו מקיבוץ בארי שנדפסה ארבע שנים מאוחר יותר, ב-1950, נראית כבר אחרת לגמרי: מלבד העובדה שאייר אותה בכשרון רב האמן הנודע פאול קור (כן, כן, מספרי הילדים של "כספיון"), היא הודפסה בדפוס הקיבוץ ועוצבה לעילא ולעילא. הכתב שנבחר וסודר באותיות עופרת כמובן. יופיה של ההגדה שובה לב, והאיורים השמחים מאירים אותה.

Whatsapp Image 2024 04 15 At 10.29.38

ב-1950 הקיבוץ כבר עלה על הקרקע והתבסס, ענפי החקלאות שלו החלו לשגשג, ולכן בהגדה זו מודגש ביתר שאת הקשר לאביב, לאדמה ולפריה. כבר בעמוד הראשון מודפס:

Whatsapp Image 2024 04 15 At 10.29.38 (1)

"בּוֹא וְאֶשַּׁק לְךָ בְּנִי הָאָדָם,
עִם יֶרֶק שָׂדוֹת וְשָׁמַיִם שֶׁל אוֹר."

Whatsapp Image 2024 04 15 At 10.29.40

גם פה שילבו חברי הקיבוץ קטעי הגות ציוניים אקטואלים: בנוסף ל"קומו תועי מדבר" של ביאליק, מופיע שיר של עוד אחד ממשוררי הדור הגדולים: "ראי אדמה" של שאול טשרניחובסקי. השיר נכתב ב-1938, בתקופת המרד הערבי, אז ספג היישוב היהודי אבידות רבות. חברי בארי, שאיבדו חברים וחברות במלחמת העצמאות ובהתקפות על קיבוצי הנגב השכנים להם, הוסיפו להגדה שלהם את השיר שקושר שכול עם צמיחה מחודשת. 

Whatsapp Image 2024 04 15 At 10.29.40 (3)

"רְאִי, אֲדָמָה

הֵא לְךָ הַטּוֹבִים בְּבִנְיָנוֹ,

נֹעַר טְהַר חֲלוֹמוֹת,

בָּרֵי לֵב, נְקִיֵּי כַּפַּיִם (…)

אֵין לָנוּ טוֹבִים מִכָּל אֵלֶּה."

שנתיים אחרי מלחמת העצמאות בה נפלו שישה מחברי הקיבוץ, הציווי לזכור את מה שאיבדו תופס מקום מהותי בהגדה: דף כפול ובו "נזכור", על בסיס ה"יזכור" המסורתי, אך שונה ממנו מאוד. "נזכור" של בארי מעלה על נס לא רק את קורבנות השואה, אלא גם את גיבורי המחתרות והפרטיזנים, את המעפילים ואת חללי מלחמת השחרור. הוא מסיים בהדהוד משמעות מותם ובידיעה העצובה והמפוכחת שלא תמו מלחמותינו בארץ: "בִּזְכוּתָם אָנוּ חַיִּים. עִם זִכְרָם נִלָּחֵם, עִם מִפְעָלָם נִגְבַּר וּנְנַצֵּחַ!"

Whatsapp Image 2024 04 15 At 10.29.40 (4)

לפי הגדות בארי, המאבק לחופש הוא אוניברסלי. הם האמינו ששום מפלה לא תביס את מי שמאמין בצדקת דרכו ובצדקת ערכיו. כל כך הרבה תקווה טמונה במילים הללו:

"בְּכָל מַעַרְכוֹת הָאֱנוֹשִׁיּוֹת לְחֵרוּת שֵׁם הָיִינוּ, בְּכָל שְׂדֵה קֶטֶל שֶׁל מְדֻכָּאִים, בְּכָל "יְצִיאַת מִצְרַיִם" שֶׁל כָּל הָעַמִּים וְכָל הַדּוֹרוֹת, עַל גַּרְדּוֹם וְעַל מוֹקֵד, בְּבָתֵּי כֶּלֶא וְעַל בַּאֲרִיקָדוֹת, מְלֻמְּדֵי קְרָב אֲנַחְנוּ וּמְלֻמְּדֵי מַפָּלָה, שֶׁבַע נָפוֹל, שֶׁבַע נָקוּם."

בדף האחרון, לאחר הסיום המסורתי של ההגדה עם המילים הידועות "חסל סדר פסח", מופיע דף נוסף, סיום מפתיע, מעין דף אקטואלי פנימי לאנשי בארי, שמחזק את ידיהם כשהם רק בתחילתה של הפרחת השממה, כשסביבם דלות ומצוקה וקיבוצם טרם התבסס דיו. המילים המחזקות ברורות, והן יופיעו שוב בגרסאות שונות בנוסחי ההגדה בשנים הבאות. מילות שאר רוח שדרוש כל כך ביום חג בודד ששתול בתוך ימי עבודה רבים וארוכים:

Whatsapp Image 2024 04 15 At 10.29.42 (1)

"צא וראה מה פעלנו, מיום עלייתנו, באדמות תל-ג'מע. מצאנו לפנינו אדמת בור, עזובה וצחיחה, ללא צל עץ, וללא משכן אדם.

והנה קם והיה חזוננו: צץ משק עברי חדש באדמת הנגב. הוקם משכן לאדם ולבהמה הטרקטורים פולחים באון את האדמה אשר אלפיים שנה לא עובדה בידי יהודי וזו, מרגישה ביד האיתנה, יד בניה ששבו למכורתם, נענית לה בעטרת קסמיה, שפע יבולה ורוב טובה. בבקרים תשמע געית הפרות, פעית הכבשים והגדיים בצאתם למרעה, וציוץ אפרוחים המקדמים ב"בוקר טוב" את פני החמה הזורחת.

שחר חדש בוקע לקראת יום עמל ויצירה. הלמות מקבות ורינת פטישים נשמעת בחצר, בנין חדש הולך ומוקם. ניצני האשלים בוקעים את העפר התחוח, ושולחים בדיהם לעבר הרקיע. ולעת ערב, בהתכנס כלם אל החג, הרגשה אחת ישנה: יש פרי ליגיע כפיים, יש עתיד לנגב העברי, אכן מאסו הבונים, היתה לראש פינה. ובלילה עת ינום העובד שנת עמלים, לא ינום ולא ישן חברו השומר, ועינו פקוחה נבטת אל מול אפלה צרה ומתנכלת, מקום אויב יבוא מעבר גבעות הגבול הקרוב. ובולשת העין בואדיות ובערוצים מחשש יד זרים, שתבוא ותחבל בשתילים הרכים ובצריפים הבודדים.

אכן, קשה המשימה, אבל לא נרתע ולא נחת. וכשם שעמדנו לפני אויב בין חומות ירושלים ובערבות הנגב, כן נדע לעמוד בפניו גם עתה, ויכל נוכל לו.

ונזכור:

באחת ידו עושה במלאכה, והשניה מחזקת השלח!"

אנשי בארי מכירים היטב בחשיבות שימור העבר המפואר של הקיבוץ, ומתגאים במייסדים ובפועלם. ניתן לראות זאת ברחבת המייסדים שרק נחנכה השנה, צריף הנוסטלגיה, ובארכיון של בארי הנמצא ברובו ברשת וניתן לדפדף בו בהגדות משנים נוספות, ולצפות בתמונות שצולמו בחדר האוכל המקושט לקראת החג. 

רחבת המייסדים בבארי נחנכה ב 11.8.2023. צילום עופר גתי ארכיון בארי
רחבת המייסדים במרכז קיבוץ בארי, נחנכה ב 11.8.2023. צילום: עופר גתי, באדיבות ארכיון בארי.

בקיבוץ בארי עצמו, כמו בישובים רבים בצפון ובדרום ישראל, לא יחגגו השנה את סדר הפסח. יגאל זורע, חבר הקיבוץ שמתגורר כעת באופן זמני בקיבוץ עין גדי, מי שהיה הגרפיקאי של דפוס בארי במשך יותר מ-40 שנה, כתב על הגדות הקיבוץ בבלוג שלו "קווים ונקודות". בשיחה עימו הוא לא מתרפק על העבר, כמי שלא הצטיין בשירה בילדותו, פסח אף פעם לא היה החג האהוב עליו, אך כמבוגר הוא יכול להעריך את היצירה האומנותית סביבה. 

כיצד יחגגו אנשי בארי השנה את חג הפסח, שאלתי אותו. זורע השיב בעצב שהשנה קשה לחגוג את חג החירות כשחלק מחברי הקיבוץ עדיין בשבי חמאס. הכאב עצום מדי. חברי הקיבוץ יציינו את החג בכיכר החטופים בתל אביב או במלון בים המלח בו רבים מהם שוהים כיום. השיחה איתו גולשת כל פעם לחברים ולקרוביהם שנרצחו ונחטפו. אבל הוא שומר על אופטימיות ומתרכז בעיקר – לבלות עם נכדיו, איתם גם יחגוג את החג. 

כל תפילותינו ומחשבותינו בחג הזה יהיו עם החטופות והחטופים, מי ייתן וכולם יזכו לחירות במהרה וישובו לזרועות משפחותיהם. ונאמר אמן.

48
ההכנות לליל הסדר בקיבוץ בארי, באדיבות ארכיון בארי.

נדיר: ההגדות של הלוחמים היהודים בצבא הבריטי

לכותבי ההגדות במלחמת העולם השנייה היה מסר חד משמעי: לא עוד יהודים המובלים כצאן לטבח, אלא לובשי מדים המעוטרים בסמלים המציינים - "אנחנו גדוד עברי"

איור מהגדות פסח המשקף את תחושות החיילים המגויסים במלחמת העולם השנייה

כדי להבין מה מיוחד בהגדות שכתבו החיילים שהתגייסו לצבא הבריטי, יש להבין תחילה מה היו תחושותיהם באותם ימים הרי גורל.

אלה הן השנים הראשונות של מלחמת העולם השנייה, כאשר באירופה מובלים היהודים למחנות הריכוז וההשמדה והדי השואה מתחילים להגיע ארצה. במדבריות צפון אפריקה מתקדם רומל "שועל המדבר", כאשר צבאו נוחל הצלחה רבה ומאיים להגיע לארץ ישראל. בארץ ישראל עסוקים חיילי המנדט הבריטי בשמירה על הסדר ובמאבק במחתרות, והאוכלוסייה הערבית – המתנגדת ליישוב היהודי המוקם בארץ ולתנועה הציונית – מארגנת התפרעויות והתנפלויות רצחניות במקומות שונים.

 

הגדה
איור מהגדת פסח המשקף את תחושותיהם של החיילים המגויסים במלחמת העולם השנייה

 

למתנדבים היה רצון עז לתרום למאמץ המלחמתי ורובם התגייסו מתוך הכרה ברורה בקושי העומד בפניהם. אומנם המחשבה שיש לעזוב את המשפחה והחברים ולצאת לדרך לא ידועה הרתיעה רבים, אך הרצון העז ללחום באויבי העם היהודי גבר. לא עוד יהודים המובלים כצאן לטבח, אלא לובשי מדים המעוטרים בסמלים המציינים "אנחנו גדוד עברי", חדורים ברצון לנקמה ומסופחים לצבאות בנות הברית.

 

הגדה של פסח

 

הגדה של פסח
איור מהגדת פסח שנכתבה על גבי דפי טלגרמות כחלחלים, פלוגה 178, לוב, 1943

 

הגיוסים הראשונים לפלוגות החפרים ולפלוגות הרגלים ה"באפס" החלו בתחילת שנות הארבעים, ובהמשך גויסו רבים והוקמו פלוגות התובלה ופלוגות הנשים המגויסות. חיילים רבים מהמגויסים שובצו במרבית היחידות תומכות הלחימה שהתנהלו באותם ימים במדבריות לוב. כשרומל וגייסותיו נוצחו, הלחימה הועברה לאיטליה באוניות דרך מלטה לאחר פסח 1943.

בהגדות שנכתבו באותם ימים שולבו קטעים המבטאים את תחושותיהם של המתגייסים כלפי הצבא הבריטי.

 

הגדה של פסח
איורים המבטאים בהומור את תחושות החיילים נדפסו בימי מלחמת העולם השנייה

 

הגדה של פסח
איורים מהגדת פלוגת המודדים 524, איטליה

 

הגדות פסח אלה נדירות ביותר מכמה סיבות:

באותם ימים לא היה מימון ולא היו תנאים מינימליים לכתיבת ההגדות. הן נכתבו על פי רוב על נייר זול שהיה זמין, ובכמה מקרים אף על קופסאות קרטון. את ההגדה של פלוגת מובילי המים 405, לדוגמה, כתבו החיילים על צידן האחורי של טלגרמות איטלקיות שנמצאו במחסן בלוב. לא היו תנאים נאותים לשכפל אותן, ולעיתים מספר ההגדות שהוצאו לקראת החג היה מצומצם ביותר.

כיוון שמדובר על סדרי פסח שנערכו בעת מלחמה, הושארו לעיתים ההגדות על שולחן הסדר, משום שהיחידה נאלצה לעזוב במהירות את המקום שבו שהתה. נוסף על כך, גודלן של הגדות אלה לא אפשר את אכסונן בכיסי המדים.

 

הגדה של פסח
דף תפריט שצורף להגדת פלוגת המודדים 524

 

החיילים שילבו בהגדה של פסח את סיפורם הם. הסיפור המקראי בספר שמות מתמקד ביציאה מעבדות לחירות; משה גואל את העם היוצא ממצרים לדרך חדשה. סיפור יציאת מצריים נמשך בהווה, הם אלה היוצאים דרך מצריים כדי לגאול את שארית העם ממחנות העקורים באירופה ולהעלות אותו לארץ כנען להתנחל בה. הם ראו עצמם חוליה בשרשרת ההיסטורית של העם היהודי.

 

הגדה של פסח
איור המבטא את תחושת היציאה לחופש בהגדה מימי המלחמה

 

הגדה של פסח
איור מהגדה מימי מלחמת העולם השנייה

 

אותם חיילים שירתו צמוד לחיילים הבריטים, אבל בשנים הראשונות לא ניתנה להם ההזדמנות להגדיר את עצמם כגדוד עברי. יתרה מזאת, חל עליהם איסור לענוד סמלים עבריים שלא אושרו בידי מנהלת הצבא הבריטי, ומובן שחל איסור על הנפת הדגל העברי. היו הנחיות ברורות באשר לזהותם כיחידה עברית לוחמת וכן הגבלות ומשפטים לעוברים על החוק. כיוון שלא ויתרו על זהותם הלאומית הם חיפשו דרכים אחרות לביטוי עצמי, וההגדה של פסח וברכות ה"שנה טובה" בראש השנה העברית היו הזדמנות לעשות זאת. בהגדה של פסח שילבו בטקסט עצמו את סיפורם ובראש השנה שילבו את סמלי היחידות שבהן שירתו על גבי כרטיסי הברכה שיצרו.

 

הגדה של פסח
איור מהגדת פסח, פלוגה 179, איטליה 1946

 

הגדה של פסח
שער הגדה של פסח, פלוגה 462, שנת 1944

 

סמלי היחידות שאותם יצרו באופן בלתי לגלי מופיעים לעיתים על שערי ההגדות. כל סמל אפיין את תעסוקת היחידה ושולב בתוך מגן דוד. לדוגמה, הסמל של פלוגת מובילי המים היה ברז בתוך מגן דוד, ושל פלוגת ההסוואה נמר בתוך מגן דוד. מתברר, אפוא, שהחיילים העברים ניצלו את העובדה שהבריטים לא הגבילו את חופש הביטוי בכתב, ורצונם העז והבלתי מתפשר להבלטת זהותם הלאומית מצא לו אפיק ממשי משלו. ראוי לציין שחלק מהחיילים המתנדבים המשיכו לטפל בשארית הפליטה והעלתה לארץ ישראל גם בסיום המלחמה.

 

הגדה של פסח
גב הגדה של פסח של פלוגה 179, שנת תש"ה 1945

 

הגדה של פסח
סמל יחידה להובלה כללית 178. הגדה זו הודפסה על דפי טלגרמות, 1943

 

רוב הגדות החיילים נכתבו על דפים שהיו בנמצא, שוכפלו בסטנסיל ואוירו בידי אומנים ששירתו ביחידתם. האיורים והטקסט מבטאים את תחושותיהם בצל המאורעות באותם ימים קשים. ההגדות מלוות לעיתים באיורים ובטקסט הומוריסטי המתאר את שירותם לצד החיילים הבריטים.

 

הגדה של פסח
איורים מהגדת פלוגת המודדים 524, איטליה

 

הגדה של פסח
איור המבטא את תחושות החיילים המתנדבים במלחמת העולם השנייה

 

הצטרפו לסיור "הגדות ומסעות" לרגל חג הפסח בספרייה

 

עוד הגדות של פסח, סיפורים מחג החירות ומערכי שיעור לחג

 

כתבות נוספות

ההגדה שהחליפה את המצרים בנאצים

הגדת השכול והגבורה של לוחמי הפלמ"ח

"הגדת בנגזי": הגדת הפסח שחוגגת את שחרור יהודי לוב מידי הנאצים

 

 

 

 

נדיר: הגדת השכול והגבורה של לוחמי הפלמ"ח

שלושה ימים לאחר המפלה במצודת נבי יושע התיישבו חיילי הגדוד השלישי לחוג את חג הפסח

עותק של ההגדה יוצג בספרייה הלאומית במסגרת התערוכה "לשנה הבאה בני חורין" – תערוכת הגדות פסח לא מסורתיות משנות המאבק להקמת המדינה.

 

גלו עוד על פסח – הגדות נדירות ומרגשות, שירים לפסח ועוד

 


אפריל 1948 היה חודש מפנה במלחמת העצמאות. במהלך חודש זה עברו כוחות המדינה שבדרך מעמדת הגנה להתקפה, והחלו כובשים שורה של כפרים ערביים. המטרה המרכזית של תוכנית ד' שניסחה המפקדה הארצית של "ההגנה" הייתה למהר ולבסס שליטה בכל מקום בו הצבא הבריטי מתפנה. הסעיף הראשון בתכנית זו היה כיבוש תחנות המשטרה הבריטית – מבנים מבוצרים שבנו הבריטים בלב ריכוז אוכלוסייה גדולים, או בנקודות מפתח החולשות על צמתי תחבורה מרכזיים.

בצפון הארץ הייתה תחנת המשטרה במצודת נבי יושע בגדר יעד מפתח בדרך אל יישובי ההר. לשם נשלחו ב-15 באפריל חיילי הכוח המשולב שהורכב מגדוד 11 של חטיבת גולני ומהגדוד השלישי של הפלמ"ח.

מצודת כ"ח זמן קצר לאחר כיבושה במלחמת העצמאות. למרגלות המצודה נראה קבר אחים של הלוחמים שנפלו בניסיונות לכיבושה. התמונה לקוחה מ"האנציקלופדיה של ישראל בתמונות" שיצאה לאור ב-1952.

הלוחמים לא צפו התנגדות רבה, אך ברגע שירדו מהאוטובוסים שהביאו אותם למקום החלו לספוג אש מידי הכוח הערבי שהתבצר בבניין המשטרה. התוקפים נאלצו לסגת באותו היום, ובכך סיפקו לאויב זמן להתבצר ולקרוא לתגבור. ל-11 המגינים שגילה הכוח המשולב בניסיון הראשון שלו לפרוץ את בניין המשטרה יצטרפו תוך ימים ספורים עשרות לוחמים כשניסה הכוח לפרוץ בשנית. ב-20 באפריל, כשחזר הכוח, הוא התמודד מול כ-100 לוחמים.

משני כיוונים תכננו חיילי הגדוד השלישי לתקוף ב-20 באפריל את המצודה. הכוח המגיע מדרום היה אמור לשמש כוח הטעייה, בזמן שהכוח הקטן יותר מצפון יהיה זה שיפרוץ את גדר המצודה ויניח חומר נפץ שימוטט את אחד מקירות הבניין. אף על פי שלא ידעו המגינים מתי ומהיכן בדיוק יגיעו הפורצים, הם פרשו גדרות תיל רבים סביב המצודה, עיכבו את הכוח הצפוני והביאו לחשיפתו. מרבית הכוח נפגע ונהרג בחילופי האש הקשים. הגדוד נסוג בשנית.

 

דיווח מתוך "המשקיף", ה-21 באפריל 1948

 

שלושה ימים לאחר מכן נסובו חיילי הגדוד השלישי סביב שולחן אחד לחגוג את ליל הסדר של שנת 1948. הגדת הפסח שהוציאו לכבוד החג מכילה רמזים דקים בלבד למאורעות הקשים שהתרחשו ימים ספורים קודם לכן.

 

שער הגדת הגדוד השלישי של הפלמ"ח

 

השכול והאבדן הם מוטיבים השזורים לאורכה ולרוחבה של ההגדה. עמוד 11 בהגדה מכיל תפילת יזכור המוקדשת לזכרם של קורבנות השואה, "רבבות הנשמות של אחינו ואחיותינו שנכרתו בלא עתם, אשר נפלו במערכות הקרב; אשר הופצצו והרעשו בערי הפרזות; אשר גועו ברעב ובצמא, במצור ובמצוק ואשר אבדו תחת החרבות ועי המפלת; אשר הוצאו להורג בראש כל חוצות על לא עול בכפם, כי מזרע היהודים הם".

 

יזכור לזכר קורבנות השואה, מתוך הגדת הגדוד השלישי

אך אל מוטיב השכול (העולה בעמוד זה ובעמודים נוספים) מוצמד בהגדה גם מוטיב הגבורה והקוממיות. וכך, הסיפא של תפילת היזכור פונה להזכיר לעם ישראל את הצד השני שבמשוואת השואה – היא הגבורה: "כי לא תם החזון, כי בו ובין בניו ובנותיו ממשיכי מס(ו)רת הגבורה, שקדשו את שם ישראל וילחמו על כבודו ובנפלם עד אחד בין חומות הגטו הבוער צוו לנו את האמונה בעם ישראל ובחזון גאלתו".

בדומה להגדות ציוניות-מודרניות אחרות, מחפשת ההגדה את האיזון הנכון בין המסורת (והפנייה לאל) ובין המסרים הלאומיים (הפנייה לארץ ולעם). בעמוד 18 בהגדה פונים החיילים אל הארץ הטובה, ארץ ישראל, ומבקשים ממנה לפתוח זרועות בחיבוק חם לגולים המטלטלים בימים, הנרדפים הצמאים לאדמת מולדת ולבית עברי "בעולם שטורף".

 

"ארץ, פתחי זרועות ערבותיך ומרחביך הגדולים לצמאי אדמה", מתוך הגדת הגדוד השלישי

 

הקרבה בזמן לאירועי קרב נבי יושע אמנם מנעה ממדפיסי ההגדה לתת ביטוי ברור לנופלים, אך הקריאה כי "דגלנו האדים מאד, כי כבדה המערכה", והפסוק מקינת דוד על שאול ויהונתן המופיע באותו עמוד ממש (הצבי ישראל על במתיך חלל / איך נפלו גיבורים)  המופיעים לקראת סופה של ההגדה קיבלו ודאי משמעות חדשה ואישית עבור החיילים המציינים את חג החירות בעיצומה של מערכה בה נפלו רבים מאחיהם לנשק.

 

קינה לנופלים, מתוך הגדת הגדוד השלישי

 

לקראת סופה פונה ההגדה אל החיילים בשאלה: עד מתי ימשיכו להילחם? מחברי ההגדה לא הותירו שאלה זו ללא מענה והוסיפו, "עד שכח ישראל בארצו ידון למפרע לתבוסה כל התקפת אויב באשר הוא שם. עד שהנלהב ביותר והנועז ביותר במחנה האויב ידע: אין אמצעי לשבר את כל ישראל בארצו, כי הכרח החיים אתו, ואמת החיים אתו ואין דרך כי אם להשלים אתו. זהו טעם המערכה".

 

עד מתי?

 

בבוקר ה-17 במאי, שלושה ימים לאחר ההכרזה על הקמת המדינה ופלישת צבאות ערב, ולאחר שהעבירו את הלילה בהעפלה חשאית למצודה, הגיעו חיילי הגדוד השלישי של הפלמ"ח אל פתח תחנת המשטרה בנבי יושע וגילו אותה ריקה מאדם. מגיניה נטשו אותה ונסוגו ללבנון. בשעה שהתמקמו הלוחמים, נורה פגז תועה מלבנון ופגע באחד החדרים. שני לוחמים נהרגו מהפגיעה.

שמה של המצודה הנכבשת הוסב למצודת כ"ח, זאת לזכר 28 הלוחמים שנפלו בשלושת ההתקפות.

 

אנדרטת כ"ח, רשימת הנופלים

 

כתבות נוספות

הכירו את "הגדת בנגזי": הגדת הפסח שחוגגת את שחרור יהודי לוב מידי הנאצים

הצצה לכמה מההגדות שישאירו אתכם פעורי פה

הגדות בכתב יד ב-360 מעלות: יציאת מצרים של ההגדות לפסח

זה הזמן לגלות: מי מארבעת הבנים אתה?

 




ההגדה שהחליפה את המצרים בנאצים

הצצה אל ההגדה שנכתבה עבור יושבי מחנה העקורים במינכן ואוירה בידי ניצול שואה

עבור רבים מיושבי מחנה העקורים במינכן באפריל 1946 סימן ליל סדר פסח הקרב לא רק סיפור היסטורי על גאולה, אלא גם מציאות חיים הולכת ומתגשמת. את ליל הסדר של השנה הבאה, היא שנת 1947, קיוו רבים מהשורדים שהצטופפו במחנה העקורים לחגוג הרחק מהאדמה שבה נרצחו יקיריהם, האדמה שבה כמעט והצליחו הצורר הנאצי ועוזריו להשמיד אותם ואת כל בני עמם. אלו מהם שהיו בסוד העניינים דיברו על ליל סדר פסח הנוכחי כעל "ליל הסדר של יציאת אירופה".

את התחושות הקשות האלה ביקש אחד מיושבי המחנה בשם יוסף דב שינזון להביא לידי ביטוי בהגדה שחיבר עבור ליל הסדר במחנה העקורים. לצד הקטעים בעברית וביידיש שהוסיף שינזון להגדה המסורתית נוספו חיתוכי העץ של האמן היהודי-הונגרי ניצול השואה צבי מיקלוש אדלר, שחתם את שמו בהגדה "בן-בנימין".

באמצעות התבוננות ישירה בזוועות השואה, אותם חווה אדלר על בשרו בזמן המלחמה, מתכתבים איוריו הקשים עם הטקסט של ההגדה. באיור המתכתב עם המשפט הידוע "שֶׁלֹא אֶחָד בִּלְבַד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלוֹתֵינוּ", אנו רואים חייל יורה במספר אסירים עלובים למראה, בעוד חייל אחר מוליך מסה של אסירים כפופים אל יעד לא ידוע. התמונה הולכת ומטשטשת ככל שנהר האסירים מתרחק ממרכז ההתרחשות.

 

"שֶׁלֹא אֶחָד בִּלְבַד עָמַד עָלֵינוּ לְכַלוֹתֵינוּ"

 

השילוב בין הכיתוב המסורתי לתמונה המודרנית מאיר את הדרך בה תפסו, ככל הנראה, יוצרי ההגדה את הרגע ההיסטורי שבו חיו ופעלו: בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים, אך לא בכל דור עובר אדם זוועות המשחירות את עולמו ומגמדות את הסבל שחוו אבותיו.

 

"שֶׁפַרְעֹה לֹא גָזַר אֵלָא עַל הַזְכָרִים וְלָבָן בִּקֵּשׁ לַעֲקֹר אֶת הַכֹּל"

 

הצורך בדיבור ובהתמודדות עם הנושא האיום מקבל ביטוי מוחשי ומפורש בהגדה באיור קשה לצפייה, שמתחתיו הכיתוב "לְפִיכָךְ אֲנַחְנוּ חַיָבִים…". אולם, בעוד שבהגדה מוקדש קטע זה לדברי הלל ושבח לאל שהוציאנו ממצרים, ההבעה על פניו של הניצול שבתחתית התמונה נוגדת אפשרות זאת.

 

"לְפִיכָךְ אֲנַחְנוּ חַיָבִים…"

 

"וַיְעַנוּנוּ וַיִתְּנוּ עָלֵינוּ עֲבוֹדָה קָשָׁה"

 

ליל הסדר בצבא האמריקני

עותק של ההגדה התגלגל לידיו של הרב אברהם קלאוזנר. והוא, רב בצבא האמריקני שעמל על הכנות ליל הסדר עבור הצבא האמריקני החונה במינכן, החליט לקיים את הסדר לפי אותה הגדה בשינוי יחיד – הוא הוסיף לה הקדמה הפונה לחיילים בצבאו של הגנרל אייזנהאור (אותו השווה קלאוזנר בהקדמה למשה מודרני).

ההקדמה של הרב קלאוזנר ממשיכה את הקו של שינזון ואדלר, ומשווה בין פרעה להיטלר ובין הסבל שעברו בני ישראל במצרים לסבל היהודים במחנות העבודה וההשמדה.

 

"עֲבָדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְמִצְרַיִם"

 

רשימת המוזמנים לאותו סדר, שהתקיים במקביל לסדר של מחנה העקורים במינכן, שמורה בארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי. היא מלמדת שמבין כחמש מאות המשתתפים בסדר הפסח שעליו ניצח הרב קלאוזנר, ושהתקיים בתאטרון מינכן, השתתפו גם מספר ניצולי שואה. מרבית המשתתפים היו חיילים בצבא האמריקני.

 

רשימה חלקית של המוזמנים לסדר הפסח של הצבא האמריקני במינכן. צילום: הארכיון המרכזי לתולדות העם היהודי

 

האות A הוטבעה על עמוד השער של העותק הפרטי של ההגדה שהייתה ברשות הרב קלאוזנר, אות המסמלת את הצבא האמריקני. על אותו שער נכתבו באנגלית התאריך והמיקום של ליל הסדר בו שימשה ההגדה: "מינכן, גרמניה, 16-15 באפריל 1946.”

 

עמוד השער של ההגדה

 

מיוחד לפסח: סדרת סיפורים על מצות, הגדות ויציאת מצרים

 

פסח: הגדות, מאמרים, שירים ועוד

השואה: מסמכים, מאמרים, תמונות, ספרים ועוד