"וארץ זו שאני נמצא בה, חמה לי מאוד שאין לתאר"

הצצה אל התלונה היחידה שנמצאה בגניזת קהיר על החום הקופח

בימים חמים אלה, מעניין לבדוק מה מספרים לנו מכתבי הגניזה על היחס של יהודי האזור למזג האוויר. מסתבר שהחום ממש לא הטריד אותם. כמעט ולא מוצאים התייחסות שלהם לחום, לחמסינים, ללחות.

המכתב שלפנינו הוא דוגמה מתועדת יחידה, לעת עתה, לתלונה על החום. במקרה או שלא במקרה, משפחתו של הכותב גרה בסיציליה, ואולי גם הוא הגיע משם. הוא, או אביו, הגיעו למצרים כדי ללמוד עם הרמב"ם בפסטאט. אבל עברו שנים, וכעת מתלונן הכותב "והדה אלבלאד אלדי אנא מ[וגוד פיהא] (וארץ זו שאני נמצא בה) חאמיה עלי כתיר מא תצופת (חמה לי מאוד, שאין לתאר)". לכן מבקש הכותב "לשכון באקלים סיציליה (בסאכן אקלים סקליה)".

 

"והדה אלבלאד אלדי אנא מ[וגוד פיהא] חאמיה עלי כתיר מא תצופת"

 

אקלים, מילה יוונית שמשמעותה אזור, התגלגלה גם לשפה הערבית עם פיתוח מדע הגיאוגרפיה על-ידי הערבים בימי הביניים. באותה תקופה האמינו שהארץ מחולקת לשבע רצועות רוחב, 'אקלימים', אזורים, שלכל 'אקלים' יש מזג-אוויר המיוחד לו, ומכאן המילה 'אקלים' במובן שבו אנו משתמשים היום. מתוך ההקשר במכתב שלנו ייתכן שהכותב התכוון 'אקלים' גם במובן מזג אוויר.

 

המילה היוונית 'אקלים' בגניזת קהיר

 

כאמור, תלונות על חום אינן מתועדות חוץ מזו. לעומת זאת תלונות על קור, גשם, רוחות, חוסר ביגוד מתאים לחורף – אלה קיימות למכביר. נביא רק דוגמה אחת: אדם כותב בעברית נהדרת לבני משפחתו, ממש באותן שנים כמו המכתב הקודם, ומתייחס בהרחבה לחינוך הנדרש לבנו: יש ללמדו לקרוא 'מארבע הפאות', כלומר מכל ארבעת צדדי הספר (כמו ב'חדר'), יש להרגילו לברך ברכות וליטול ידיים, וכן מזהיר האבא את בני המשפחה לשמור על הבן הקטן "לבלתי הניח אותו להידדות בחצר, פן יקראנו אסון מן הסתיו ומקור הזמן, ופן תיפול עליו לבנה מן הקיר".

 

תלונות על קור שכיחות בהרבה בגניזה

 

בקיצור, קח סוודר כשאתה יוצא החוצה ואל תחזור מאוחר!

(המכתב של הסיציליאני הסובל מהחום נמצא בספרית אוניברסיטת קיימברידג' TS12.428 ופורסם ע"י יואל קרמר בספר 'משאת משה'. מכתב האב הדואג לבנו נמצא גם הוא בקיימברידג', TS13J20.3, ופורסם בידי מאן בספרו 'היהודים בא"י ובמצרים' כרך ב, עמ' 301)

כתבה זו הופיעה לראשונה בעמוד הפייסבוק של משה יגור, "גניזת קהיר – היסטוריה של היום-יום".

 

 

 

סיפורים נוספים מגניזת קהיר:

כך למדו ילדים יהודים לכתוב לפני אלף שנה

קבלה בחתימת הרמב"ם לטובת פדיון שבויים

האם נשים יהודיות ידעו לכתוב בעבר? גניזת קהיר עם התשובות

 

 

 

 

 

 

 

 

חופת הנעורים של בני החמש במרוקו

כך חגגו קהילות במרוקו את כניסת הבנים ללימודי התורה בחדר.

חתני כאתב. התמונה לקוחה מתוך ספרו של ד"ר מאיר נזרי, קהילות תאפילאלת סג'למאסא, כרך א, מעגל האדם, אוניברסיטת בר אילן תשע"ג

לאורך הדורות הכירו קהילות יהודיות ברחבי התפוצות אותה אמת היסטורית שאליה נחשף כל הורה צעיר: היום הראשון של בית ספר הוא יום מסעיר, וגם מעט מלחיץ. קהילות יהודיות שונות פיתחו שיטות שונות כדי להקל על כניסת בניהם הרכים ללימודי התורה בחדר. בקצהו הדרומי של מדבר הסהרה, באזור גיאוגרפי בשם תאפילאלת שבמרוקו, התקיים במשך מאות שנים אחד מהטקסים המעניינים והמיוחדים ביותר של כניסה לחדר שנשתמר עד לסוף המאה ה-20.

 

נישואי החתן לתורה

האירוע המרכזי השני בחייו של כל ילד או נער יהודי במרוקו, לאחר הלידה וברית המילה, היה אירוע הקרוי לְכְּתַּאבְּ –  מונח שמשמעותו  בעברית הוא "הכניסה לחדר". סביב האירוע המרכזי הזה התפתח טקס שלם – טקס שזכה לשם התואם "חופת הנעורים" הנזכר בתלמוד.

 

תמונת כלה בטקס חופת הנעורים, שנה לא ידועה. התמונה לקוחה מתוך אתר מורשת יהודי מרוקו

 

כל חופה יהודית מחייבת (באופן מסורתי) את השתתפותם של חתן וכלה, וכך גם בחופת הנעורים שקיימו יהודי תאפילאלת. חתן בן חמש, המתחיל את לימודיו בחדר, "שודך" לכלה בגילו והשניים נכנסו לחופה סמלית בטקס שלבש צורה של טקס אירוסין.

מרתק לגלות שאפילו לטקס הייחודי הזה התקיימו מספר מגוון של גרסאות בתוך קהילות תאפילאלת עצמן: היו שפצחו בתהלוכת ילדים בעיר שבסופה השליכו החתנים תפוח לנהר, היו שהזמינו את משפחת הכלה ערב קודם לסעוד ביחד תבשיל פתיתים מיוחד. לפעמים אפילו קיימו טקס 'שבת חתן' בבית הכנסת.

חתן וכלה בפאס. הילדה רחל בת אנט (חנה) מפאס ומאיר תרג'מן מארפוד.
התמונה לקוחה מתוך ספרו של ד"ר מאיר נזרי, קהילות תאפילאלת סג'למאסא, כרך א, מעגל האדם, אוניברסיטת בר אילן תשע"ג

בדומה לטקס אחר המציין את תחילת לימודיו של הילד בחדר – טקס 'אותיות דבש', שבמהלכו מלקק התלמיד הצעיר את אותיות הא'-ב' שנמרחו בדבש, גם חופת הנעורים הינה טקס סמלי המקשר בין הילד לתורה. טקס אותיות הדבש מסמל את מתיקות התורה, חופת הנעורים מסמלת את נישואיו של העולל הרך בשנים לתורה.

 

 

לקריאה נוספת: ספרו של ד"ר מאיר נזרי, קהילות תאפילאלת סג'למאסא, כרך א, מעגל האדם, אוניברסיטת בר אילן תשע"ג

 

כתבות נוספות:

הבדחן, השדכן והתזת מי הקולון: מנהגי החתונה של יהודי התפוצות

העיתונאי החוקר שראה בעולים מצפון אפריקה "עם שהפרמיטיביות שלו היא שיא"

תיעוד נדיר: ילדי יהדות מרוקו מקבלים טיפול רפואי בשנות ה-50

מה היה חלומה של סבתא כשהייתה ילדה קטנה במכנאס שבמרוקו?

 

קבלה בחתימת הרמב"ם לטובת פדיון שבויים

הידעתם שראשית פעילותו הציבורית של הרמב"ם במצרים, עסקה בפדיון שבויים בהיקף רחב מידי הצלבנים?

בגניזה השתמר מכתב (שמאז נעלם) שבו פונה הרמב"ם לקהילות השונות

"פי אמר אלשבויים (בעניין השבויים) יתיר אלהינו מאסרם", ומבקש מהם לתרום כפי יכולתם. הרמב"ם מתאר כיצד הוא ועמיתיו "גמיע אלדיאנין (כל הדיינים) ואלזקנים ותלמידי חכמ(ים) גמיענא נמשי באלליל ובאלנהאר (כולנו הולכים לילה ויום) ונחרץ אלנאס (וממריצים את האנשים) באלכנאיס (בבתי כנסיות) ואלאסואק (ובשווקים) וענד אבואב אלדור (ואצל שערי הבתים)" כדי לגייס את הסכומים הגבוהים הנדרשים לפדיון השבויים. במכתב נזכר שאת הכסף יש לרכז אצל שליחו של הרמב"ם, רבנא אהרן הלוי.

 

קבלה על מכירת השפחה

 

בגניזה השתמרו עוד כמה מסמכים העוסקים בפדיון השבויים המדובר. יש לזכור שהרמב"ם עוד לא היה אז "הרמב"ם" בה"א הידיעה, אלא פשוט משה בן מימון, מלומד צעיר בן 30 וקצת, מהגר טרי שנמלט מאימת המווחידון במרוקו. ייתכן כי פעילותו הנמרצת והיעילה לטובת פדיון השבויים הייתה בין הסיבות לעלייתו המהירה לכס ההנהגה של כלל יהודי מצרים.

אחד המסמכים שהשתמרו בגניזה הוא מעין הוראת תשלום, ובצידה השני קבלה בחתימת הרמב"ם, על סכום שנתרם לטובת אותו פדיון שבויים, בעיר אל-מחלה שבדלתא של הנילוס. את הסכום תרם הִבָּה (בערבית מתנה, מקביל לשם העברי נתן או נתנאל), שמכר לשם כך את שפחתו נסרין. הקבלה מתעדת את מכירת "אלגאריה … ואסמהא נסרין (השפחה … אשר שמה נסרין)". בהוראת התשלום מעיד מוכר השפחה "געלת רבינו משה (הרשיתי את רבנו משה)" לקבל את הסכום, "והדה אלתסעה דנא' (ותשעה דינרים אלה) אדא קבצ'הא רבנו (כאשר יקבלם רבנו) יצרפהא פי פדיון שבויים (יוציא אותם לפדיון שבויים)". על הוראת התשלום חתום אותו 'אהרן הלוי' שהיה שליחו של הרמב"ם, והתאריך של אישור ההוראה – "אלעשר אלאוסט (עשרת הימים האמצעיים) מן חדש אלול" בשנת 1170.

 

"געלת רבינו משה"

 

בצד השני של הדף נמצאת ה'קבלה', בכתב-ידו של הרמב"ם עצמו (המוכר לנו ממסמכים אחרים): "קבצ'ת אנא משה בר מימון זצל (קיבלתי אני, משה בר מימון זצל), מן הבה בר אלעזר נ(וחו) ע(דן) אלמדכור בטן הדא אלשטר (הנזכר בפנים של שטר זה) תסעה דנאניר… וכתבת לה כטי בדלך (וכתבתי לו בידי על זאת) פי אלעשר אלאכי[ר] (בעשרת הימים האחרונים)" כנראה של חודש אלול, כלומר כמה ימים לאחר הוראת התשלום.

(הוראת התשלום והקבלה נמצאים בספרית אוניברסיטת קיימברידג', TSNS309.12, ופורסמו, עם מסמכים נוספים בנושא, ע"י ש"ד גויטיין, במאמר שנמצא בספרו 'היישוב בארץ ישראל בראשית האסלאם ובתקופת הצלבנים' עמ' 312 ואילך)

כתבה זו הופיעה לראשונה בעמוד הפייסבוק של משה יגור, "גניזת קהיר – היסטוריה של היום-יום".

 

 

כתבות נוספות:

עדויות מצמררות: כך עיוותו הנוצרים את התלמוד כדי לפגוע ביהודיםהסר תמונה ראשית

הכירו את אמיליה מורפורגו: מוסמכת לשחוט כדת וכדין

כך למדו ילדים יהודים לכתוב לפני אלף שנה

תגלית: הקינה הבלתי ידועה של ר' יהודה הלוי

 

אל-אקצא בלהבות: ההצתה שכמעט והדליקה את המזרח התיכון

שנת 1969: הסרטונים, התמונות והדיווחים מההצתה שכמעט והדליקה את המזרח התיכון

מנזקי השריפה במסגד אלאקצא, 21.8.1969. צילום: עוזי קרן, אוסף דן הדני

21 באוגוסט, 1969. בוקר יום חמישי. כשלפתע עשן מיתמר מהר-הבית, מסגד אל-אקצא עולה בלהבות. שנתיים אחרי שהעיר העתיקה עברה לידיי ישראל, התרחש אירוע בעל פוטנציאל למלחמת עולם.

תחילה עלה החשד (או שמא התקווה?) כי הדלקה נגרמה בעקבות כשל טכני ולא כתוצאה של הצתה מכוונת.

 

עיתון "דבר", 22.8.1969. לכתבה המלאה

 

העולם הערבי סער. הנה "היהודים" העלו באש את אחד המקומות הקדושים ביותר באיסלאם, ובאזור פרצו מהומות.

מהומות בירושלים 21.8.1969. צילום: עוזי קרן, אוסף דן הדני

רק בשעות אחר הצהריים הצליחו הכבאים לכבות את השריפה. אז גם התבררה התמונה המלאה. מדובר היה בהצתה.

עיתון "דבר", 22.8.1969. לכתבה המלאה
המאמצים לכבות את השריפה, 21.8.1969. צילום: יוסי רות, אוסף דן הדני

קברניטי ממשלת ישראל ניסו להרגיע. גם הם הבינו שהמזרח התיכון כולו בסכנת התלקחות.

 

 

ראש הממשלה גולדה מאיר ושר הביטחון מגיעים לאמוד את הנזקים מקרוב. צילום: לע"מ

במהרה התבררה גם התמונה המלאה. מי שאחראי להצתה היה נוצרי אוסטרלי בשם מייקל רוהן.

המצית, מייקל רוהאן מובא למשפט. צילום: עוזי קרן, אוסף דן הדני

אותו צעיר מעורער בנפשו, התגאה במעשיו וטען כי קיבל צו אלוהי להצית את מסגד אל-אקצא מתוך מטרה להחיש את הגאולה, ולקדם את בואו של ישו.

עיתון "דבר", 24.8.1969. לכתבה המלאה
עיתון "דבר", 2.11.1969. לכתבה המלאה

במהלך חקירתו התברר, כי גם עשרה ימים קודם לכן ניסה להצית את המסגד וכשל. כמו כן, התברר כי הוא נכנס למסגד באישור הוואקף, הניח צעיף טבול בחומר דליף, ובסמוך טמן מיכלי בנזין, הצית את הצעיף ועזב את המקום.

מנזקי השריפה 21.8.1969. צילום: עוזי קרן, אוסף דן הדני

במשפטו נקבע כי רוהן  לוקה ב"סכיזופרניה עם תעתועי שווא פאראנוידים ותעתועי גדלות". הוא נשלח לאשפוז פסיכיאטרי.

 

מייקל רוהאן בתא זכוכית במהלך משפטו, 6.10.1969. צילום: עוזי קרן, אוסף דן הדני

בשנת 1974 הוא הוחזר לאוסטרליה, ובשנת 1995 הוא מת ככל הנראה בזמן שהיה תחת אשפוז פסיכיאטרי.

עד היום יש הטוענים במדינות ערב כי רוהן פעל "בשירות הציונים", ומפיצים שקרים כי "היהודים" הם שעומדים מאחורי ההצתה.