כל עבודה של עֶלי גרוס הייתה מעשה אמנות: הציורים והפסלים, מאות עטיפות הספרים, הכרזות והסמלים, למשל סמל האריה של עיריית ירושלים שכולנו מכירים.
הילדה שנולדה בווינה ב-1921, שגדלה בעולם של צבע ודמיון, ביקשה להימלט משם ב-1939 כשאירופה החלה לבעור. למזלה, בדיוק אז הגיעה ההזמנה ללמוד בבצלאל.
ב-5 בספטמבר 2014, השבוע לפני שלוש שנים, הלכה עֶלִי גרוס לעולמה.
עלי גרוס בבצלאל
התמונות המוצגות בכתבה הם חלק מארכיונה האישי העשיר של עֶלִי גרוס, אותו תרמה לספרייה הלאומית בשנת 2009. לב עבודתה של עֶלִי גרוס היה עיצוב עטיפות לספרים, איור ועיצוב ספרים עבריים. במשך ארבעים שנה, בין 1942 ל-1982, עיצבה ואיירה עֶלִי גרוס מאות עטיפות לספרים שיצאו לאור בישראל. עבודות אלו, שהצטיינו במקוריותן הפכו, פעמים רבות, לסימן ההיכר של אותם ספרים. במידה רבה, הן קבעו אמות מידה חדשות לעיצוב הספר העברי.
"בעבודות הכתב העברי השונות… היו לעיניי ושמתי לב במיוחד לדברים הבאים: עיצוב האות לאחר לימוד של ממצאים ארכיאולוגיים וכתבי יד עתיקים… עיצבתי כל א"ב בסגנון אחיד וייחודי מתוך תשומת לב לקריאות וגם להיווצרות רצף גרפי זורם והרמוני. השתדלתי להתאים את עיצוב סגנון האות ויצירת תמונת הכתב בהתאם לנושא העבודה ודרישות הטיפוגרפיה, וזאת מבלי לאבד את ייחודה של האות העברית. לכל עטיפה של ספר עיצבתי עיצוב ייחודי התואם את רוח הספר. נמנעתי מכל השפעה של האות הלטינית. בתחום ההוראה טיפחתי ערכי עיצוב אלה תוך הבלטת יפי-האות העברית וחשיבותה כגורם תרבותי, גם בחיי היום יום."
עֶלי גרוס, עיצוב אותיות במרחב
במרכז פעילותה ארוכת השנים של עלי גרוס כמעצבת גרפית וכמחנכת עמדה האות העברית. בכל תחום בעבודתה הגרפית – בעיצוב סמלים מסחריים, כרזות, ויותר מכול בעיצוב עטיפות ספרים, הכתב הוא האלמנט המרכזי והדומיננטי, לעתים אף היחיד.
עיקר מומחיותה של גרוס הוא בציור "אות בנויה" (Built-up letter) דהיינו ציור אות חדשה על בסיסה של אות קיימת, תוך מתיחה והגמשה של אלמנטים מסוימים בהתאם למטרת הכתב.
עבודת הכנה לעטיפת "ספר השנה של העיתונאים", 1966
אנצקלופדיה לחכמי התלמוד והגאונים, מתווה סופי למסכת ברכות דפוס בומברג, ונציה 1529
שבטי ישראל, עטיפת ספר בהוצאת יבנה, 1960
עיצוב עטיפות מגן לספרים
" […] הגרפיקאי המעצב מעטפת לספר מוציא מתחת ידו יצירת אמנות החייבת למלא שליחות תועלתית. שומה עליו להכיר הכרה ברורה את המוצר שהוא בא לפרסם, את דרכי ההבעה הפלאסטיות שבהן ישתמש לתכליתו, ואת הציבור שאת אמונו הוא מבקש לרכוש.
" […] מעטפת טובה וקולעת, ולפיכך מוצלחת, מבוססת, בסופו של דבר, על האינטואיציה של הגרפיקאי החייב להיות אמן ובעל מלאכה כאחד ואדם בעל זיקה לספרים."
עֶלי גרוס, "לעיצובה של מעטפת ספר", הספר בישראל, 1960
אנה פראנק, מתווה לעטיפת ספר בהוצאת קרני, 1953
קאסוטו, מתווה לעטיפת ספרי התנ"ך בפירוש הרטום קאסוטו, 1952
איורים וציורים
במשך כל שנות פעילותה כאמנית גראפית עסקה עֶלִי גרוס גם בציור ובפיסול. עוד כנערה בווינה, היא למדה ציור אצל מורים פרטיים. לאחר תום לימודיה ב"בצלאל", היא המשיכה להשתלם בציור ובפיסול אצל אמנים שונים בישראל ובחו"ל. כשרון הציור של גרוס סייע לה גם בעבודותיה השונות כמעצבת ספרים, ונתן בידה את האפשרות להימנע משימוש בדימויים מן המוכן לצורך עיצוב העטיפות, ולהפיק בעצמה את הדימוי הנכון, לטעמה, לעטיפת הספר, תוך שילוב מושלם בינו לבין הכותרות.
עבודות הציור והאיור שבחרנו להציג בפרק זה, באות להמחיש את שליטתה המרשימה של עֶלִי גרוס במגוון רב של טכניקות וסגנונות: חיתוך לינוליאום, צבעי מים, רישום בפחם ובטוש, צבעי אקריליק, ועוד.
איור לסיפור "איבת עולם" מתוך הספר "עולם מספר", 1952
איור לעטיפת הירחון לנוער "עתידות", חיתוך לינוליאום, 1949
איור לספר בין כוכב ודשא מאת יצחק שנהר, טכניקה מעורבת, 1960
עיצוב גרפי
פוריותה של עֶלִי גרוס כאמנית גראפית באה לידי ביטוי לא רק בריבוי עבודותיה אלא גם במנעד הרחב שלהן. כבר מראשית פעילותה כמעצבת גרפית עצמאית עסקה גרוס במגוון עבודות עבור שורה ארוכה של גופים ומוסדות, לצד מאות עטיפות הספרים שעיצבה.
גם כאן, האות העברית ממלאת תפקיד מרכזי כמעט בכל אחת מן העבודות, והיא הופכת, בגמישות רבה, לא רק לאמצעי להעברת מידע, אלא גם למרכיב קישוטי בסיסי. אלמנט נוסף המשותף לעבודות עיצוב העטיפות, הוא השימוש במוטיבים מתוך ממצאים ארכאולוגיים ארץ-ישראליים, הפשטתם והתאמתם לצרכים הפונקציונאליים שבאו לשרת.
הדוגמאות המוצגות כאן, הינן רק מעט-מזעיר ממכלול עבודותיה שאינן בתחום עיצוב הספר.
מתווה לסמל העיר ירושלים, 1949
הצעות לסמלי המחלקות ב"בצלאל החדש, דיו על גבי נייר צילום, 1941 לערך