היטלר והנאצים צועדים בעדלאידע של תל אביב

1935-1933: כשהעדלאידע של תל אביב הפכה מיום של שמחה וחגיגות למיצג מחאה נגד היטלר וגרמניה הנאצית

תותח עליו צלב קרס ויהודי נרמס על ידי בובה של קלגס גרמני. תל אביב, פורים, 1935. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל

ב-30 בינואר 1933 הופך אדולף היטלר לקנצלר גרמניה. לכולם ברורה הסכנה הברורה והמיידית ליהודי העולם, וגם כאן בארץ ישראל לא נותרים אדישים.

ב-13 במרץ 1933, מתקיימת בתל אביב העדלאידע המרכזית של היישוב העברי. בין התחפושות, השמחה והחגיגות מגיע גם קול זעקה מקורי במיוחד מול מה שקורה בגרמניה: מיצג של ארגון ההריים בפתח תקווה (מהקווקז) מציג את דמותו של היטלר רוכב על סוס רודה בשני יהודים מוכים ופצועים שלפניו. כותרת המיצג: "היטלר רודף וארץ ישראל סגורה על מסגר", על צווארו של היטלר רשום על נייר "מוות ליהודים". את התמונה של המיצג האמיץ הזה, לא מצאנו בארכיונים.

הקונסוליה הגרמנית שומעת על המיצג ושולחת מכתב חריף לראש עיריית תל אביב מאיר דיזנגוף ודורשת: התנצל מיד.

המכתב שנשלח לדיזנגוף. ארכיון עיריית תל אביב

דיזנגוף מסרב להתנצל ומגיב:

"ברור שייצוג זה אינו אלא תגובה ספונטנית המשקפת עמדה ציבורית שאינה מוכנה להשלים עם גורל יהודי גרמניה. למעשה, יש להתפלא שהמחאה לא הייתה חריפה הרבה יותר".

האמת היא, שניתן לערער על ה"ספונטניות" של המיצג, שכן העירייה אישרה את המיצג ואף העניקה למקימיו פרס כספי:

מתוך הידיעה "מי ממשתתפי תהלוכת פורים זכה בפרס". "דבר", 17 במרץ 1933

החשש מהיטלר והנאצים ב-1933 הפך לחשש מבוסס הרבה יותר שנה אחר כך בפורים 1934. היטלר הלך וביסס את מעמדו, והגזרות נגד היהודים הלכו והתגברו. העדלאידע של אותה שנה כבר הפך למיצג מחאה של ממש נגד הנאצים, עם קריאה ברורה להחרים תוצרת גרמנית ולהילחם בגרמנים.

דרקון ענק בעל שלושה ראשים שעליו רוכב היטלר הפך ל"אטרקציה המרכזית" של התהלוכה והטיל אימה על המשתתפים.

"דרקון האנטישמיות" בעדלאידע של 1934. היוצרים לא היססו להציג על גבו צלבי קרס. צילום: ספריית הקונגרס

בסופה של התהלוכה הורכב הדרקון לכיכר דיזנגוף ושם נשרף מול החוגגים.

"ידיעות עיריית תל אביב" מדווח על שרפת הדרקון. 15 בפברואר, 1934

ב-1935 החוגגים בתל אביב כבר "הורידו את הכפפות" והציגו תהלוכה "נאצית" ישירה וחדה. כבר לא מיצג שולי כמו ב-33, אלה מצעד בוטה ומזעזע במרכז תל אביב:

תותח עליו צלב קרס חיילים גרמנים וצלבי קרס על זרועותיהם. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל

ואחד המיצגים המזעזעים ומנבאי העתיד הבולטים באותה תהלוכה היה זה:

בובה של קלגס נאצי רומס יהודי. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל

כמה שנים אחר כך תיפתח מלחמת העולם השנייה. גורל יהודי אירופה יהיה רע וגרוע מכל אשר דמיינו לעצמם החוגגים בתל אביב.

לקריאה נוספת

מרדכי רוכב על סוס: חגיגות פורים בתל-אביב (1936-1908) ובנייתה של אומה חדשה / חזקי שוהם.

Tel Aviv’s 1933 Purim Parade Starred This Controversial Hitler Float \ JTA

שירה | אצעד ישר ביובליו

שירים מאת מרב קינן, יצחק כהן ורבקה אילון

אביבה אורי, ללא כותרת, פחם על נייר, אמצע שנות השבעים (אוסף המשכן לאמנות עין־חרוד)

.

מרב קינן

השלך אליי אל הנהר

הַשְׁלֵךְ אֵלַי אֶל הַנָּהָר צָעִיף מִלֶּקֶט צְעִיפַי

אָרוּג פַּסִּים טָבוּל בִּתְכֵלֶת אֲפַרְסֵק עָשׂוּי

כֻּתָּן רָקוּם צִפּוֹר עַל בַּד אִילָן בְּגַן תַּפּוּחַ

זְהָבִים, הַשְׁלֵךְ אֵלַי אֶל הַנָּהָר אֲנִי כְּאֶדֶר

הַנִּגְרָר עַל פְּנֵי זְרָמָיו אֶל עֵבֶר שֶׁבֶר וּמַפָּל וְאַל

תֶּחְדַּל עַד כִּי אֶחְתֹּר בְּהִפּוּכוֹ אַל תַּעֲצֹר עַד

אֶאֱחֹז נִצַּת גְּדִילָיו כְּרוּכַת צָעִיף מִצְּעִיפַי

אֶצְעַד יָשָׁר בְּיוּבַלָּיו

.

מרב קינן, מתגוררת בקיבוץ, עובדת סוציאלית במקצועה. תלמידה בביה"ס לשירה "הליקון". שיריה התפרסמו בכתבי העת בטאון שירה, הפנקס ובבמות נוספות.

.

.

יצחק כהן

*

וְהוּא רוֹצֶה בֶּאֱלֹהִים

שֶׁאֹזֶן לֹא שָׁמְעָה כָּמוֹהוּ

וּמִתְפַּצֵּל כְּמוֹ נָהָר לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים

כְּרוּתִים. וְהִיא זוֹרֶמֶת כְּמוֹ תְּפִלָּה

שֶׁפֶּה סָגוּר עוֹד לֹא מִלֵּל

וּמִזְדַּחֶלֶת כְּמוֹ אֵשׁ בְּחַלּוֹנֵי

שָׁרָב כֵּהִים.

שׁוּר כְּאֵב יָגוּר בְּבֶטֶן נִשְׁמָתוֹ

וִיעִירֶנָּה בְּהֶבֶל רוּחַ מְנַגֶּנֶת.

חוּסָה נָס, מְבַקֵּשׁ מָקוֹם תָּמִיד.

בְּתַלְתַּלָּיו הוּא מְבַקֵּשׁ מָקוֹם תָּמִיד

כְּתוֹפֵס בְּדַשׁ בִּגְדָּהּ וּמִתְפַּלֵּל

שׁוֹוֶה נֶגְדּוֹ תָּמִיד אֶת עֶרְוָתוֹ

וּמֵאֵלָיו הוּא מִתְחַנֵּן שֶׁלֹּא תָּקֹץ

וְלֹא תִּמְאַס וְלֹא תַּקִּיז אֶת שְׁמוּטָתוֹ

הָרְפוּיָה. הִיא, מֵאֵלָיו לִבָּהּ שׁוֹלַחַת

אֶל אֹהֶל יְצוּעָיו וּמְבַקֶּשֶׁת, נָא

עֲשֵׂה נָא לִי מְאוּם.

נְאוּם יִצְחָק בֶּן עֻזִּי עֵד לֶאֱלֹהִים

הַמְּבַקֵּשׁ מָקוֹם תָּמִיד –

.

יצחק כהן, משורר ועורך. ספרו הראשון, "כמעט טוב מאד", יצא בהוצאת פרדס, סדרת טקסטורה, בשנת 2019. השירים שכאן לקוחים מתוך ספר בכתובים. שירים פרי עטו פורסמו בגיליון 46 של המוסך.

.

.

רבקה אילון

הגן

                                                                                                                             לאוסקר ויילד

.

הֵי, אוֹסְקָר, 1900 הָיְתָה שָׁנָה טוֹבָה לְהַפְרִיד גּוּף מִנֶּפֶשׁ. עַד שֶׁכָּל הַהַפְרָשׁוֹת יוֹצְאוֹת. עֵדוּת עַל הַנָּלוֹז.

פַּעַם חָלַמְתִּי גַּן עֲנָק, וַאֲנִי וַאֲנָשִׁים מְהַלְּכִים בּוֹ. לֹא רָצִיתִי שֶׁיִּהְיוּ בּוֹ. רָצִיתִי אוֹתוֹ לְעַצְמִי. אָמַרְתִּי לָהֶם: זוֹ אֲנִי שֶׁשָּׂכַרְתִּי אֶת הַגַּן הַזֶּה, וְגַם הִתְחַיַּבְתִּי לְנַקּוֹת אֶת הַקְּלִפּוֹת שֶׁבּוֹ. הָאֲנָשִׁים הִסְתַּכְּלוּ בִּי בִּתְמִיהָה וְהָלְכוּ. אָז מָצָאתִי בַּגַּן אֶת הַפִּנָּה שֶׁל אֲרוֹן נֵפֶרְטִיטִי כָּל־כָּךְ יָפָה עַד שֶׁבָּכִיתִי כִּי הָיְתָה לָהּ רַק עַיִן אַחַת. אַתָּה יוֹדֵעַ, אָמַרְתִּי לְאוֹסְקָר, אוּלַי יֵשׁ לָהּ הֶרְפֶּס. יֵשׁ לְךָ מָה לְהַגִּיד? שָׁאַלְתִּי אוֹתוֹ. אַתָּה יוֹדֵעַ, בִּגְלַל שֶׁאַתָּה צוֹעֵק אֲנִי שׁוֹמַעַת נְחִילֵי דְּבוֹרִים. תַּגִּיד מָה שֶׁתַּגִּיד, אֲבָל לְעוֹלָם לֹא אֶשְׁכַּח מָה שֶׁאָמַרְתָּ, שֶׁכֻּלָּנוּ בַּבֹּץ, אַךְ רַק אֲחָדִים

מֵאִתָּנוּ מִסְתַּכְּלִים בַּכּוֹכָבִים.

.

ציַד הצבעים

כָּל חַיָּיו חִפֵּשׂ פְּרַיְל אֶת צִבְעֵי הַגֶּשֶׁם הַלִּיטָאִי וְהַנְּיוּ-יוֹרְקִי, כִּי בִּנְיוּ־יוֹרְק וּבְלִיטָא הַגֶּשֶׁם נִסְפָּג בַּנְּהָרוֹת וְהַנְּהָרוֹת נִסְפָּגִים בֶּעָלִים הָאֲדֻמִּים הַזּוֹלְגִים אֲלֵיהֶם בָּאֵשׁ שֶׁל מַעְלָה. הַאִם יָכוֹל לִהְיוֹת שֶׁיֵּצֵא מֵהָאֵשׁ הַזֹּאת גֶּשֶׁם כָּחֹל? הַכֹּל יָכוֹל לִהְיוֹת.

אִם יִלְכֹּד בָּרֶשֶׁת אֶת צֶבַע הַגֶּשֶׁם, יוּכַל לַעֲשׂוֹת הַפְרָדַת צְבָעִים. יוּכַל אֲפִלּוּ לִרְאוֹת מִבַּעַד לְכוֹס הַזְּכוּכִית אֶת צֶבַע הָאֲדָמָה שֶׁל נַעֲלֵי הָאִכָּרִים אֵצֶל וָאן גּוֹך, אֶת גַּרְגְּרֵי הָאֻכְמָנִיּוֹת הַסְּגֻלִּים הַקְּפוּאִים בַּקְּעָרָה, אֶת צֶבַע הַשְּׁקִיעָה הַצְּהֻבָּה מְעֻרְבָּב בְּצֶבַע הַוִּיסְקִי, אֶת כֶּסֶף הַדָּגִים הַנִּצּוֹל בְּרֶשֶׁת הַדַּיִג.

וְאַחַר־כָּךְ כָּל הַמֻּפְרָדִים הָאֵלּוּ יִזְדַּהֲרוּ בְּתוֹךְ טִפָּה שֶׁל גֶּשֶׁם וְתִבָּקַע שׁוּרָה שֶׁאֵין מִמֶּנָּה נְסִיגָה.

.

רבקה אילון היא משוררת, חוקרת ספרות ומורה־מרצה בגמלאות. פרסמה ששה ספרי שירה, האחרון שבהם: "דיבור עם ילדה" (כרמל, 2018), וכן ספר עיון, "פנים ומסכה ביצירותיו של אוסקר ויילד", ואלבום ראיונות וציורים של אביה, שמעון זילברברג ז"ל. שוקדת בימים אלה על ספר שיריה השביעי. שירים פרי עטה פורסמו בגיליונות 27, 33 ו-94 של המוסך.

.

»במדור שירה בגיליון הקודם של המוסך: שירים מאת ליאור מעין וליאור שטרנברג

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

ביקורת פרוזה | מה מחפשת המשוררת המסרפדת

"דמותה הכותבת של זרחי מרקיעה אל התאוריה ונוגעת בחומרי החיים, תרה אחר האפשרויות שכתיבה מגלמת. היא מספרת, היא דמות בסיפור, היא אישה־כותבת; היא מסאית, היא מתרגמת והיא קוראת." מעין גלברד על "יחסַי עם ג'וני מ'" מאת נורית זרחי

אביבה אורי, ללא כותרת, פחם על נייר, אמצע שנות השבעים (אוסף המשכן לאמנות עין־חרוד)

.

"מה שסִרפד את הגינה": על "יחסַי עם ג'וני מ'" מאת נורית זרחי

מעין גלברד

.

מה מחפשת המשוררת המסרפדת, שואלת המספרת ב"זהרורים", מתוך קובץ הסיפורים החדש של נורית זרחי, יחסַי עם ג'וני מ'. הזהרורים, אותם פירורי־סיפורים שלא היו שייכים לרעיון התקומה של העם העברי בארצו, שבצבצו מדי פעם בין ספרי הילדוּת, היו משאת נפשה של המספרת בילדותה. בזכותם "התפרק בתודעתי מושג הבית וקיבל פנים אפשריות רבות"; האם היא מחפשת בית? ומהו הבית, היא שואלת, ועונה: "מי יודע".

מי היא אותה משוררת מסרפדת? הסיפור הקודם בקובץ, "סִרפד" שמו, מתאר רגע מתוך היחסים שבין המְחַברת לבין הנערצת – אישה כותבת המבקשת להיוועץ במי שכבר מצויה בליבו של השדה הספרותי. "את זה תורידי", אומרת הנערצת למחברת, כשהיא מתייחסת לשורה הפותחת של השיר שזו הראתה לה: "מה שסִרפֵּד את הגינה"; "ופתאום נחשף לעיני המחברת עד כמה השורה הזו נואלת וכמה היא מיותרת, ואפילו המונית" (עמ' 39). הדמויות בסיפור אינן הפשטות מוחלטות, למרות כינויהן "המחַברת" ו"הנערצת"; הן אינן יכולות להיות כאלה. השורה הפרטיקולרית של השיר, זו שעומדת לדיון ונמחקת – להלכה, גם אם לא למעשה  (אנו עדות למחשבותיה של הכותבת על נואלות השורה המדוברת, אך אין אנו יודעות אם אכן נמחקה השורה בסופו של דבר) – מביאה את רגע ההשראה והעבודה העדין, שמצוי בליבו של הקובץ הזה ושזור לאורכו, אל מרכז הבמה.

מבין השורות מבצבצת כותרתו של ספר אחר של נורית זרחי, מזְמן אחר וכביכול מז'אנר שונה: מחשבות מיותרות של גברת, ספר המסות פרי עטה שראה אור בשנת 1982 (הקיבוץ המאוחד), ובו זרחי המסאית כותבת, בין היתר, על שורת היוצרות והיוצרים הקאנוניים שאת דרכם היא ממשיכה – ביניהם שארלוט ברונטה, אמילי דיקינסון, ויליאם וורדסוורת', וגם לב טולסטוי, וירג'יניה וולף, תומאס מאן, גוסטב פלובר – על מקורות השראה לכתיבה, על נוכחותן המסורבלת של מילים במרחב, ובפרט מילים שנכתבו על ידי נשים, שקולן רם מדי או מהוסה ובכל אופן אינו מתאים לסיטואציה, כפי שמראה לנו זרחי, למשל, בדמותה הכותבת של ג'ו מנשים קטנות, שהדיו שלה מכתים את המרחב ומעיד על נוכחותה בו כאישה כותבת. את המחשבות שהן מקור המילים היא מכנה "מיותרות" בכותרת הספר הזה, ותולה זאת בשייכות לאותה הפשטה נשית גנרית – "גברת". אותו המתח שבין המילים ה(לא)מיותרות לבין הצורך בכתיבתן חולש גם על יחסַי עם ג'וני מ', והוא מהבהב מן הפרגמנט שמשחזר בשמו את אותה שאלה: ב"מחשבות שיש להימנע מהן", שואלת המספרת־המחברת על מחַברת אחרת –

מניין לכותבת הנ"ל אותה הרגשה שהעולם שריר וקיים וישנו קורא שאליו היא מכוונת, כדי ליצור קשר על סמך עולמם המשותף … ? האם עלילת הסיפור, היא תוצאה של אני קיים, אמיתית לנוכח תחושת האין־אני של קורא כמוני, הנדרש לעיתים לבצע קפיצת ראש ישר אל מימי הסיפור, קפיצה שמערערת על אמת הקיום שלו או של העלילה?

אני מקנאה בכותבי העלילות, ויותר מזה אני מקנאה באמונתם שהם קיימים. (עמ' 15)

בשני העשורים האחרונים פרסמה זרחי, במסגרת יצירתה למבוגרים, ספרי שירה וקובצי סיפורים קצרים. החל בנערות הפרובינציה העצובות והשאפתניות (כתר, 2007) ובצל גבירתנו (ידיעות ספרים, 2013) ועד ליחסַי עם ג'וני מ', הסיפורים הקצרים נשענים במקורם על מסורת הסיפור הקצר הקלאסי ויש בהם נופך אוטוביוגרפי. ככל שחולפות השנים חורגת זרחי בסיפוריה מן הז'אנר ונוטה אל האוטוביוגרפיה מזה ואל הכתיבה המסאית מזה, עד כי ההבחנה בין אופני הכתיבה הללו בכתביה הופכת לא רלוונטית: היא ממזגת ביניהם, בוראת אפשרות חדשה של ניסוח. בעוד שבין שני הקבצים שהוזכרו קיים קו מקשר בדמות צעידה בעקבות כללי ז'אנר מוכרים, יחסַי עם ג'וני מ' זולג מבעד לסדקי ההגדרות הז'אנריות, ובמובן זה הוא מצטרף לאוטוביוגרפיה של דלת (אפיק, 2019) שנע בין סיפורים, שירים ופרגמנטים שנושאם הוא יוצרות שלא יצאו מפתח ביתן, לבדידות או (אפיק, 2019), שבו יש סיפורים ממואריים בחלקם, הנוטים אל המסה, ויצירות קצרצרות, תמצית של תמצית, המתכתבות עם קלאסיקות; ואף לבָּלוּעַ (אפיק, 2016), ששיאו הארספואטי הוא ברגע שבו המטאפורה הופכת לממשות, כשהמספרת בולעת את בדל העיפרון שבאמצעותו היא כותבת בהיחבא בשעה אסורה, בשבת.

יחסי עם ג'וני מ' מבקש להיות גולמי עוד יותר. הוא מזדחל ופולש אל עבר מחוזות המטא־פואטיקה, אל לשד האלכימיה המלחימה חיים וכתיבה. הוא חושף את פעולתם של החיים במעשה הכתיבה, כך ש"החומר האמיתי של החיים מתגלה כשקוף" (עמ' 58), כפי שאומרת המספרת־מסאית־חוקרת מן הפרגמנט שחותם את הקובץ, ששמו "אטיוד". אכן, זהו אטיוד; אך בנימתו הוא מגובש עד כי ניתן להיבלע בו, לשכוח שמדובר ב"ניסוי כלים". זרחי סוחפת את הקוראת בין עמדה של קוראת לעמדה של כותבת ומגיבה, עמדה שהיא עצמה נוכחת בה והקוראת מזומנת לחבור אליה, לצאת בעצמה מן הז'אנר. כך בסיפורים שמתייחסים לקודמיהם בקובץ, כפי שקורה ב"סרפד" וב"זהרורים"; כך כשהיא קושרת את גיבורותיה בגיבורות ובגיבורים קלאסיים ומהדקת את הקריאה בפעולת התרגום האקטיבית:

אם אתרגם לעברית באופן שרירותי ואכתוב אורפיאוס בעי"ן, כך שהוא מעלה את המילה עורף, ואורידיקה אגזור מן המילה אור, שזה משמעה ביוונית, ישתקף הרעיון שעורפאוס המציל את אורידיקה מן המוות, מגלם את התחושה שהגבר הוא בעל כוחות־על ושבכוח אמנותו, המתגלמת באורידיקה, הוא חזק מן הכיליון. ("מראית עין", עמ' 32)

ב"האשורים" המספרת היא כעין בת־דמות מודרנית של שתי הנשים של מר רוצ'סטר מג'יין אייר – היא האישה הכלואה, וגם המאהבת הצעירה השבויה בקסמיו, שבגלגולה המודרני מכירה היטב את התאוריה (היא כתבה תזה על המטורפת הדומיניקנית מעליית הגג), והפער בין זו לבין המציאות מתגלגל לפתחהּ של הקוראת דרך ציפור מתה, שבסוף הסיפור מתנערת לחיים, והמספרת עוקבת אחריה ותוהה, במבע משולב: "האם היא מטיחה עצמה למוות, או בחיבוט כנפיים נעלמת חופשיה בחשכה?" (עמ' 37).

לאורך הקובץ כולו דמותה הכותבת של זרחי מרקיעה אל התאוריה ונוגעת בחומרי החיים, תרה אחר האפשרויות שכתיבה מגלמת. היא מספרת, היא דמות בסיפור, היא אישה־כותבת; היא מסאית, היא מתרגמת והיא קוראת. המעברים הללו יוצרים קובץ שקריאה בו היא כהליכה במבוך־מראות, כשבכל רגע נפתחת האפשרות ללכת אל עבר כמה כיוונים, ואילו הכיוונים שלא נבחרו ממשיכים לשקף את דמות האישה הכותבת, ההולכת ומתרחקת, ושוב מתקרבת, וסופה של הדרך אינו מצוי בידה, ואולי הוא אינו מטרת ההליכה.

השיטוט התמידי המשקף עוד פנים של אותה משוטטת הוא חיפוש הבית, שלעולם אינו בא על סיפוקו. הוא שעומד בלב חיפושה של המשוררת המסרפדת. הוא שבמרכז ההוויה של הספר, כספירלה ששבה אל נקודת אי־ההתחלה. חיפוש הבית הוא התשוקה לשותפות רגשית, שנוגעת באהבה ובתשוקה להיות מובנת. בצורתן המפורשת מופיעות התשוקות הללו בקובץ דווקא בסיפורים שוברי לב הנוגעים בזוגיות, בהתפרקותה ובשאלת הרגע שאחרי ("הצוות"; "הראשון והשני"). דומה שדווקא בהם הניתוץ של גבולות ז'אנר הסיפור הקצר אינו מוחלט; אך השקט־לכאורה שבו נבחנים הדברים מתעתע, שכן הם מתנקזים לרגע אחד, המופיע בסיפור שהעניק לספר את שמו.

"לזכרו", כותבת זרחי מתחת לכותרת הסיפור "סוף יחסיי עם ג'וני מיטשל", המספר על תלמידהּ החייל. "הקוסמוס כנראה בלבל את היוצרות כשהפגיש אישה מבוגרת למדי עם נער־נער. עליי להודות, עד אז ומאז לא קרתה לי מתאימוּת כזאת. נראה ש… לא אמנה את הפרטים, יותר ויותר הסתבר לנו שאנחנו הולכים באותה דרך", היא כותבת. מותו הפתאומי של ידיד הנפש, בשיא ידידותם, הותיר אותה המומה. מאז, לא יכלה להקשיב עוד לקלטת של ג'וני מיטשל, שאת האהבה למוזיקה שלה ואת תחושת הקרבה אליה חלקו היא ותלמידהּ הצעיר. בדמיונה אומרת המספרת לג'וני מיטשל: "תפסיקי את זה, גברת מיטשל, השירה שלך לא הייתה חזקה מספיק בשביל להציל" (עמ' 52­–53).

לרגע האובדן אין תשובה. כינויו בשם מכאיב. בשונה מן המחשבה המסתלסלת החוזרת על עצמה, על המילים המיותרות של גברת, כאן שם הסיפור – "סוף יחסיי עם ג'וני מיטשל" – הוא קונקרטי, וחזרה אליו ועליו אינה אפשרית משום הכאב. אולי זו הסיבה לכך ששם הקובץ – "יחסַי עם ג'וני מ'" – משמיט את המילה "סוף": מוות הוא סופי, אך יצירה הכרחי שתימשך. כך, גם אם בליבו של הספר מופיע סיפור בהיר ואפל, נוגע ללב, שפריצתו את גבולות הז'אנר משנית לכאב הנובע ממנו, והוא אולי האפשרות להבין את הספר כולו, בכל זאת, כיצירה שנוגעת בחוויה המתעתעת של הכתיבה כניסיון ליצור מגע עם העולם, לתת מקום במרווחים שבין המילים, לייצר רגע של קרבה באמצעות המילים כשהקרבה האנושית נעלמת באבחה אחת. אי אפשר אפילו לכנות בשם את ג'וני מיטשל, שתחושת הקרבה אליה בגדה גם היא; רק בעיוות, בקיצור, בשם לא־מזוהה, נטול מגדר, שאובדן היחסים עימו אולי פחות שורט את הנפש; שקובץ שקרוי בשם זה – ניתן לפתחו ולקרוא את סיפוריו בנשימה אחת עצורה.

.

מעין גלברד כותבת דוקטורט במחלקה לספרות עברית באוניברסיטת בן־גוריון, על יצירות הפרוזה של נורית זרחי, דליה רביקוביץ ותרצה אתר. עמיתה בתוכנית "משכילות" של מכון שלום הרטמן ומלמדת בסמינר הקיבוצים.

.

נורית זרחי, "יחסַי על ג'וני מ'", אפיק, 2021.

.

.

» במדור ביקורת פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: אסתי אדיבי־שושן על "ימים למחיקה" מאת סלין אסייג

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

פרוזה | ההתמכרות המשונה שלי

"כאשר צילמתי בלי רשותו את הזין שלו ושמרתי את התצלום בארנק – זה כבר נראה לו חריג. הוא דרש לקבל את התמונה. הוא הציע לי, לחלופין, תמונה של פניו דווקא". סיפור מאת דבורה דויטש

אביבה אורי, ללא כותרת, פחם על נייר, 1968 (אוסף המשכן לאמנות עין־חרוד)

.

אמילי

דבורה דויטש

.

בדיוק ישבתי אצל שלטונות המס כשזה קרה. הייתי באמצע המשפט. אמרתי, "הפירסינג משביח את המקרקעין" – כאן התכוונתי להגיע לשומה, אבל אז נכנסה הכומרת והשתיקה אותי. היא אמרה שקרה דבר נורא, יש הרבה נפגעי פסנתר שנקברו חיים, וצריך להתפלל לשלומם. כולנו שלפנו תהילימים. התחלקנו בימים. עלי הוטלו פרקי בוקר יום אל"ף. לא היה לי נוח שם והתחלתי להתפתל על הכיסא ומנהל מס שבח הציע לי את הכיסא השבור חסר המשענת שעומד עקום במרפסת. הייתי רק ב"אשרי" של פרק אל"ף של תהילים לבוקר יום אל"ף, אז עברתי למרפסת. במזל לא נשענתי על הברזל החלוד של הכיסא, היה שם מסמר שכוון אליי ואני הפניתי לו את הגב בזהירות ושמרתי על זקיפות קומה כל התפילה.

אחר כך יצאתי החוצה. בכיכר הבימה הייתה התקהלות והתקרבתי לראות אם יש משהו מצחיק, שישפר את מצב רוחי. ראיתי שיש שם הרבה צעירים שחזרו משיעור יוגה רמה שתיים. כולם התלטפו ואמרו, "הסדנה בסיני, הסדנה בסיני". שאלתי מה המחיר ובאיזה תאריכים מדובר, היות שייתכן ויש לי חור ביומן שעליי למלא, והתברר שזה נופל בול בין חתונה לזמן שבו אני צריכה לפי היומן להחליט מה אני עושה עם הקו המוקפא שלי בבזק. חשבתי שזה יהיה רעיון טוב למלא את החור הזה ברוחניות ועם חבר'ה צעירים ובמדינה ערבית. לא מזמן החלטתי לבלות כל שנה במדינה ערבית אחרת, וזאת עקב ההצלחה של הטיול שעשו חברים של חברים למצרים, במילניום, למסיבה מדהימה בפירמידות. חוץ מזה, בדיוק הייתי בגמילה מהזין, אין דרך אחרת לקרוא לו, של הבן זוג שלי.

וזה סיפור ההתמכרות. כשהיינו במטבח או כשנתקלתי בו במסדרון כשהוא חזר מהשירותים ואני בדרכי לשם וכו', או אז הייתי מושיטה את יד ימין למפשעה שלו, וממששת. הוא היה חוקר, "מה את עושה?" יש שהייתי עונה, "כלום". יש שהייתי מתחילה לשיר או לזמזם נעימה כלשהי. הוא היה מחייך ופוטר אותי באמירה, "אני לא יודע מה יש לך." והכול היה ממשיך כרגיל. אבל – כאשר צילמתי בלי רשותו את הזין שלו ושמרתי את התצלום בארנק – זה כבר נראה לו חריג. הוא דרש לקבל את התמונה. הוא הציע לי, לחלופין, תמונה של פניו דווקא, כשהוא חובש משקפיים שהמסגרת שלהם מזמן יצאה מהאופנה, ומחייך. הוא אמר שזו תמונה הולמת יותר לנשיאה בארנק. דחיתי את הצעתו משום שאת פניו אני אמנם אוהבת אבל עוד לא קרה שנסעתי באוטובוס והתגריתי רק מהמחשבה על פניו, עם משקפיים או בלי, עד כדי כך שהייתי חייבת לראותן, ולו בתמונה, עד שאגיע הביתה ואוכל לשבת על הדבר האמיתי.

ערב אחד הלכנו לקנות גלידה. בדרך שלחתי את ידי לזין שלו והוא הזדעק, "מה את עושה! את משוגעת!" ונתן לי מכה בראש. ביקשתי ממנו שלא יכה אותי. הוא אמר שזו לא הייתה מכה, אבל הוא היה חייב להגיב בצורה שתבהיר לי שהפעם הגזמתי. חזרתי ואמרתי, "לא היית צריך להכות אותי." הוא חזר ואמר, "לא הכיתי." אכלנו סורבה קוקוס. שאלתי אותו אם הוא אוהב אותי, והוא אמר שכן. באותו ערב הסתיים היחס הסלחני שלו לשליחת הידיים. התחלתי להרגיש מלוכלכת. שאלתי את עצמי מדוע אני כל כך רוצה לגעת לו בזין, ומה פסול בזה. התביישתי בסודי. למחרת התקשרתי לרדיו. כשעליתי לשידור הצגתי את עצמי בעילום שם, ואת הבעיה בקצרה. "אני שולחת ידיים לאיבר המין של בן זוגי. זה חזק ממני ואיני יכולה להפסיק." המנחה אמרה שאני סובלת מקנאת הפין ושעליי לעבור טיפול פסיכולוגי. אחרי הפרסומות הציעה שאקנה נקניק מסוג קבנוס ובכל פעם שארגיש דחף לשלוח ידיים, אלטף את הנקניק. משך כל שיחתי עם הפסיכולוגית ברדיו, הייתה לי שיחה ממתינה. לא עברתי אליה. כשסיימתי את השיחה שמעתי את קולה הנרעש של דודתו של בן זוגי: "חדווה, שמעת עכשיו את תוכנית הייעוץ ברדיו?". אמרתי, "טעות במספר," וניתקתי. אחר כך התקשרו אליי אימו של בן זוגי, אחותו, סבתו, ולבסוף התקשר בן זוגי בעצמו. הוא דרש לדעת מה אני חושבת לעצמי כשאני מתקשרת בצהרי היום לרדיו ומספרת על הסטייה שלי. לו לפחות הייתי מסווה את קולי. אמרתי לו שלא נראה לי שמישהו מאזין לתוכנית הזו. כלומר, מישהו שאנחנו מכירים. הוא אמר: "טעית!!!" וטרק.

חשבתי שלאחרונה חלה עלייה מדאיגה במספר טריקות הטלפון בישראל.

מעל צלחת קורנפלקס סמויה בארוחת הבוקר הודעתי לבן זוגי שהחלטתי להפסיק לשלוח ידיים. הוא חיזק את ידיי. בימים הבאים הפסקתי לשלוח ידיים, אך יחד עם זאת איבדתי חלק ניכר מהוויטאליות שלי. התכנסתי בתוך עצמי, לא רציתי לשתף איש במחשבותיי, ונרדמתי בכל הזדמנות. כאשר בן זוגי שטח בפני את טענות חברינו על כך שאני נרדמת בסלון ביתם בשעה עשר בערב, בישרתי לו שעליו להחליט: שאחזור לשלוח ידיים ויחד עם זאת אתעורר לחיים, או שאישאר בתנומתי, הכוללת מרחק ביטחון מהזין שלו. בן זוגי מיהר להתקשר לחברינו ולפתח שיחת חולין, במהלכה השחיל את העובדה שאני קמה מוקדם מאוד לעבודה, וחסרות לי שעות שינה, ושאני מחבבת אותם. מדי פעם שאלתי אותו: "נכון שאני כבר לא שולחת ידיים," ובתוך כך ליטפתי בחיבה את אשכיו.

בבוקר שבו פגשתי את הכומרת ברחוב, מלאו שבוע ימים לתחילת הגמילה. שאלתי אותה מה עלה בגורלם של נפגעי הפסנתר, כאילו לא התעדכנתי בהערכות הפסימיות על מצבם, מדי שעה, באינטרנט. "היום כבר קשה לדבר על ניצולים," אמרה. הבטתי בה. הקולר הלבן שלה הדגיש עוד יותר את חיוורונה. שאלתי את עצמי מה היא יודעת על התמכרויות לזין. היא השגיחה במבטי החקרני ושאלה מה חדש אצלי. אמרתי לה שאני תקועה בהגהות הסופיות של כרך ב' של דיני מיסים שכתבתי. היא שמחה לשמוע שהספר עומד לצאת. שאלתי מה פשר התעניינותה בדיני מיסים, ומה היא בדיוק עשתה באותו יום אצל מנהל מס שבח. היא השיבה לי שלכנסייה קרקעות רבות בירושלים. בשנה הבאה מסתיימות תשעים ותשע שנה ואיתן פג תוקפו של חוזה החכירה של הטאבו. היא גילתה לי שהכנסייה לא מתכוונת לחדש את החוזה. היא מעוניינת לתפור עסקת קומבינציה עם קבלן שיבנה על הקרקע מגדל. זוהי קרקע יקרה במרכז ירושלים, ועל כן היא נשלחה על ידי האפיפיור לגשש אצל שלטונות המס מה תהיינה עלויות היטלי ההשבחה של הקרקע. היא האיצה בי לסיים את ההגהות על ספרי. אמרתי לה שבעיה אישית מקשה עליי את המלאכה. "ספרי לי, בתי," אמרה.

התיישבנו על ספסל שקיוויתי שיהיה הספסל הקבוע שלנו. "את מבינה, אני בגמילה משליחת ידיים לזין של בן זוגי," כמעט שאמרתי. הסתכלתי בכפות ידיה של הכומרת. הן היו פשוטות, קטנות ושעירות. הכומרת לקחה את שתי ידיי בידיה. היא חייכה אליי חיוך מלא כוונה טובה ורציתי מאוד לשתף אותה, אבל ידעתי שאם אני רוצה – ואני רוצה – לייעץ לכנסייה בעסקאות המיליונים שהיא עומדת לבצע בירושלים, עליי לשמור על תדמית מהוגנת ונקייה. כשם שלא יעלה בדעתי לגבות שכר הפחוּת משלושים אחוז מההנחה שאשיג לאפיפיור במס שבח, אסור שיעלה בדעתי לספר לכומרת מה עומד ביני לבין השלמת כרך ב'. הכומרת ניצלה את שתיקתי כדי לחזור לנושא אסון נפגעי הפסנתר וחשבתי שהיא קצת אובססיבית לגבי הנושא הזה. הרי זה לא שיש לי מה לתרום. שתניח לי עם זה כבר.

באחד הערבים, בן זוגי היה בדרך החוצה. הוא קבע עם חברים לבאולינג, או עם קולגות לכדורת, אני לא בדיוק זוכרת. על כל פנים, הוא השתהה. האנרגיה של ההשתהות שלו בבית טרם היציאה הוציאה אותי מדעתי. חשבתי, אם אתה הולך אז תלך, אם אתה נשאר תישאר, אני לא יכולה לשאת את הדקות הארוכות האלה שבהן אתה עם רגל בחוץ ורגל בפנים. כמעט יוצא אבל בעצם צריך להשתין. כבר בדלת רק ששכחת את הכובע שלך ועכשיו אתה מחפש אותו. ואיפה שמת את הטלפון שלך? האם אני יכולה להתקשר אלייך? רציתי לצעוק, "לך כבר."

מתוך נימוס לא אמרתי דבר, מה הוא כבר עשה. בסך הכול לוקח לו זמן לצאת מהבית. לא פשע. רק שלחתי יד תועה לכיוון הזין שלו לנגיעה קלה וחצי תמימה. "אני רואה שלבד זה לא ילך. אולי הגיע הזמן שתלכי לטיפול," אמר ויצא למשמרת שלו בסיירת הורים (אנחנו עוד לא הורים אבל הוא מתנדב כהכנה).

שמעתי בעצתו, הוא אמנם איטי בהתארגנות שזה למות אבל הוא חכם וכדאי להקשיב לו, מומלץ. עוד באותו ערב קבעתי תור לשמאנית שלי. היא לא באמת שמאנית, היא מדקרת ומסז'יסטית ומטפלת בפרחי באך ואני אצלה בשביל הרפלקסולוגיה.

למחרת הודעתי בעבודה שאני ביום הצהרה והלכתי לשמאנית. שכבתי על מיטת הטיפולים הצרה בקליניקה הצרה והתמסרתי לכל זה. למוזיקה מרגיעה, ירוקה וריקה.

השמאנית שלי גבוהה, כמו באגדות היא גבוהה, לידה אני גמדת גינה. היא כיסתה אותי במגבות ובשמיכות. מרחה מה שמרחה על כפות הרגליים שלי. יצקה מה שיצקה על המצח שלי ושתקה את השתיקה הכי חשובה של השנה, אולי של המילניום.

במשך שעה ורבע לא הייתי צריכה לקלוט שום דבר מבחוץ, לא להגיב לדבר. עצמתי את עיניי. וכך התפניתי לעצמי. נכנסתי לתוכי. הרגליים שלי היו מטופלות, אלוהים כמה שהן היו מטופלות. והמחשבות שלי הסתדרו. בזו אחר זו עלו ממעמקים התשובות. שאין להתווכח איתן. אני צריכה רק לזכור אותן, לרשום אותן אחרי הטיפול ולציית להן. דמעתי פה ושם, הצצתי אל החשיכה פה ושם.

ואלה ההוראות שנתתי לעצמי ממעמקים:

אבא שלי לא.

לבשר לבן זוגי שבכל ערב אשכב עליו. מלוא אורכי על מלוא אורכו, עשרים דקות.

לתת לעדינה את כל מה שהיא רוצה.

לפגוש את תהילה.

לערוך שולחן שבת מפנק יותר.

השמש טובה לי.

לקבוע עם תהילה. (זה הופיע פעמיים.)

לשקם עם הכומרת.

העסקה עם הכנסייה תצליח בעזרת השם, עוד קצת סבלנות ואני שם.

מורים חשובים.

והיו עוד כמה. לא איכנס אליהם.

.

דבורה דויטש, ילידת ירושלים, למדה תיאטרון באוניברסיטה העברית וקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב. השנה ראה אור רומן הביכורים שלה, "קורות הולכת הרגל", בהוצאת כנרת זמורה.

.

» במדור פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: "עגור לבדו", סיפור מאת שגית אמת

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן