תמונות נדירות של כוכב הבמה אריק איינשטיין

הצצה אל הימים שבהם כיכב החייל המשוחרר על בימת "מועדון החמאם"

7345

אורי זוהר ואריק איינשטיין ב'משלי ערב', 1961

משמאל – פרסומת למזגן תדיראן, מימין – תיאור ארבעת שחקני ההצגה ובראשם הגיבור, צעיר אלמוני יחסית (ודאי בהשוואה למטאור אליו יהפוך עד סוף העשור) החייל המשוחרר אריק איינשטיין:

"בן למשפחה תימנית ידועה מעדן. הגיע ארצה ב"מרבד הקסמים" הפרוש כיום בלשכתו של ראש הממשלה לשעבר מר משה שרת. אביו, צורף ותיק מפולין, עובד כיועץ מס הכנסה במפעלי טקסטיל שמפו. אמו, שעבדה כטרקטוריסטית במשכית, קשורה לתאטרון בחבלי ירושלמי. אשתו של אריק היא גם אשתו של שר המסחר והתעשייה של ליבריה. בתו בת החמש של אריק היא בתו. מי שמכיר את אחיו זלמן אינו יכול להאמין שאריק הוא בן יחיד. תוכנותיו המשפחתיות ענפות. נוסף לבת הוא מקווה לגדל השנה זקן."

 

23
תכניית ההצגה "משלי ערב", עלתה ביוני 1961 במועדון החמאם. כל התמונות לקוחות מתוך ארכיון חיים חפר השמור בספרייה הלאומית. לחצו על התמונה להגדלה

 

כך נפתחה תכניית הערב הראשון של מועדון החמאם, שכלל את ההצגה משלי עָרַב יחד עם ההצגה אהבה ראשונה – שממנה לקוח התיאור המבדח המצורף.

הייתה זו הפעם הראשונה ששימש איינשטיין בתפקיד הראשי על במות ישראל שלא כחייל בלהקת הנח"ל, אף על פי שקדמו לה מספר תפקידי משנה בהצגות אחרות. היו אלה גם שתי הצגות הבכורה שהועלו בתאטרון שאליו הצטרף לא מכבר, "מועדון החמאם".

ביוני 61', החודש שבו נפתח באופן רשמי וחגיגי המועדון החדש, תאטרוני סאטירה ובידור כבר היו לצורת בידור מבוססת בארץ עוד מימי המנדט הבריטי – גם אם מעט סוערת. כשהגיע הקהל, הגיעה עמו לרוב הצנזורה (עד 48' הייתה זו הצנזורה הבריטית, מאז – הישראלית). וכשלא הגיע הקהל – זה היה גרוע בהרבה.

צמד המקימים, שבתקופה זו כבר הספיקו ללמוד דבר או שניים על הדרך הנכונה לבדר את העם היושב בציון, חזו בדמיונם מועדון מסוג אחר. כשאיתרו חיים חפר ודן בן-אמוץ את מקום פעילותם החדש-ישן, חמאם טורקי מוזנח שהיה צמוד לבית הסראייה הישן ביפו, הבינו מיד שבכך נפתרה טרחה נוספת: מציאת שם חדש לפרויקט השאפתני. מועדון החמאם נולד.

 

12
צוות ההצגה 'משלי ערב'. מימין לשמאל: עליזה רוזן, אריק איינשטיין, אורי זוהר ורחל אטאס. לחצו על התמונה להגדלה

 

בזכות הארכיון העשיר שתרם חיים חפר המנוח לספרייה הלאומית נוכל להתחקות אחר ערב הפתיחה של המועדון, כמו גם אחר שאר שש שנות פעילותו בגלגולו המקורי.

בתיק הארכיוני הקרוי 'משלי ערב', אנו מוצאים טיוטות מקוריות של חפר להצגה המרכזית – חלקן בכתב ידו הברור וחלקן מודפסות במכונת כתיבה ומשובצות הערות בעט. התיק, שנשמר בקפידה כך שדבר לא יאבד, מכיל מערכונים ופזמונים שהופיעו במופע המקורי מ-61', אך עם הערות ותיקונים (וכן פזמונים נוספים) עבור ההפקה המאוחרת משנת 1982 שעלתה בפתיחתו המחודשת הצנועה של מועדון החמאם.

את המשיכה העמוקה של אנשי הפלמ"ח לתרבות הערבית, ומעל הכל לשפה הערבית, ייבאו איתם חפר ובן-אמוץ להצגת הבכורה של החמאם, משלי ערב, אותה תיבלו בהמון הומור – הומור לשוני וגם קומדיית מצבים מביכים שמרביתם תוצאה של אי הבנה בין-תרבותית (מזרחים-אשכנזים) ובין-דתית (יהודים-ערבים). כבר בשיר הפותח של ההצגה, שנפתח בברכת הערבית 'אהלן וסהלן' שגוירה זה מכבר, קובעות הדמויות הראשיות כי "פה כולנו בני דודים, ערבים ויהודים". על רקע החמאם התורכי שבו הוקם המועדון, שריד השלטון העות'מאני בן חמש מאות השנים בארץ, נטענו מילים אלו במשמעות מיוחדת.

 

12
אריק איינשטיין ורחל אטאס מופיעים בפני קהל, הצגת משלי ערב. לחצו על התמונה להגדלה

 

לא נוכל לרדת לעומקה של ההצגה, אז נציין שיר נוסף אחד שספק אם היה "עובר מסך" בימינו. השיר מחמוד המספר את קורות ה"גוי החמוד" – פוליטיקלי קורקט לא היה בראש מעיניי התקופה – חושף משהו מהזהות החצויה והבלתי אפשרית של ערביי המדינה החדשה, ועל הדרך גם של יהודיהּ. ההצגה, המבקשת קירבה ערבית-יהודית, לא מפחדת להציג גם שאלות וסייגים נוקבים ובו בזמן מצופים בהומור מתקתק שמסייע, אולי, בבליעת הגלולה המרה. גם בכך אין כל חדש, זו הרי מהותה של כל סאטירה טובה.

צפו בסדרת התצלומים המלאה מההצגה "משלי ערב" מארכיון חיים חפר

יכולות השירה של איינשטיין – הקול, ההגשה והחיבור של השניים לטקסט שלפניו, גויסו בעיקר עבור ההצגה השנייה באותו ערב, אהבה ראשונה. ללהקת הנח"ל התקבל איינשטיין כשחקן, אף על פי שזכה גם לשיר כמה שירים במהלך שירותו. במועדון החמאם שימש "אריק", כפי שדבק בו הכינוי הפמיליארי שבו נודע מאז, גם כשחקן וגם כזמר. אהבה ראשונה נוצר כמעין-מחזמר אד הוק בביצוע 'שלישיית גשר הירקון' – להקה שהוקמה עבור המועדון והורכבה מאריק איינשטיין, בני אמדורסקי ויהורם גאון.

 

23
איינשטיין משחק בהצגת 'אהבה ראשונה'. לחצו על התמונה להגדלה

 

באוטוביוגרפיה שחיבר במאי החמאם שמואל בונים כתב על הצמד זוהר/איינשטיין: "אורי זוהר ואריק איינשטיין הקימו כאן צמד נפלא שהחזיק שנים רבות עד שהאחד נפל בתשובה. כבר מן התוכנית הראשונה נהר הקהל ל"החמאם", גם בזכות ההצגה וגם בזכות חנו של המקום."

 

23
הבמאי שמואל בּוּנים מאפר את אריק איינשטיין לקראת הצגת משלי ערב. משמאלם אורי זוהר. לחצו על התמונה להגדלה

ואכן, התגובות מיהרו לשבח את תכניית המועדון החדש ואת צוות השחקנים. מבקר התיאטרון של עיתון דבר בירך על הקמת מועדון החמאם ובביקורת על ההצגה השנייה שהועלתה, תל-אביב הקטנה, בכך ששיבח "ראשית כל… את ההתמזגות הנפלאה של תוכן ההצגה עם הרקע שלה: בית-מרחץ תורכי נשאר מה שהינו על אף השיפוצים והשינויים… כזאת היתה הצגת "משלי ערב", כזאת גם "תל-אביב הקטנה"." (מצוטט מתוך הביקורת "תל-אביב הקטנה" ב"חמאם", מאת רן זאב, התפרסם בעיתון דבר בתאריך ה-29 בספטמבר 1961).

 

123
ביקורת תאטרון התפרסם בעיתון דבר מה-17 באוגוסט 1962. לחצו על התמונה להגדלה

 

באוגוסט של השנה שלאחר מכן היה אותו עיתון, דבר, מסויג יותר:

"לאן נעלם ההומור הישראלי?"

"הוא ירד ליפו. לאחר הפסקה ארוכה מאד ראיתי ב"חמאם" היפואי שני מבצעים של הצוות בן-אמוץ-חפר-בונים: "תל אביב הקטנה" ו"משלי ערב". אינני סבור, השלישיה חידשה דבר. זה מכבר קבעו האנשים לעצמם מתכונת, וכל עוגה חדשה דומה לקודמתה. הם אינם מחקים איש, הם מחקים רק את עצמם. ובכל זאת נהניתי הנאה שלמה. לשלום-עליכם לא קם, לפי שעה, יורש בישראל הנבנית, ועד שיקום נלך ל"חמאם"." (מצוטט מתוך ביקורת מנצחים, זמרות – ופינת הצחוק, התפרסם בעיתון דבר בתאריך ה-17 באוגוסט 1962)

גם בתכניית הערב השני שחיברו חפר ובן-אמוץ שהועלתה גם היא בשנת 1961, ובמרכזה ההצגה תל-אביב הקטנה, שיחק איינשטיין בתפקיד הראשי. הייתה זו ודאי סגירת מעגל לבחור הצעיר שנולד וגדל באותה תל-אביב, אז עדיין קטנה, ובה התוודע מרחוק לפועלו של מעסיקו העתידי חיים חפר, אותו יפגוש פנים אל פנים בתקופת שירותו הצבאי (1959-1956). סביר שעשה הצעיר הגבוה, יפה התואר והבטוח (מאוד) בעצמו רושם עצום על חפר, שליהק אותו עם שחרורו מצה"ל. תל-אביב הקטנה הייתה גם ההצגה האחרונה שבה שיחק איינשטיין במועדון.

צפו בסדרת התצלומים המלאה מההצגה "תל-אביב הקטנה" מארכיון חיים חפר

 

23
אריק איינשטיין ואורי זוהר משחקים בהצגת 'תל-אביב הקטנה'. לחצו על התמונה להגדלה

 

עם השנים הקדיש איינשטיין יותר ויותר מזמנו לעשייה מוזיקלית, עד שזנח לחלוטין את המשחק בתאטרון – וזאת למרות התפקידים הרבים והמגוונים שבהם זכה מיד עם שחרורו ולאורך כל שנות השישים. את קריירת המשחק ימשיך לפתח בעיקר על המסך הגדול בסרטי חברו ושותפו להצגת משלי ערב, אורי זוהר. זכורה לטובה גם הופעתו בסרט סאלח שבתי לאפרים קישון. אלבום הבכורה המלא הראשון שהוציא אריק איינשטיין במרץ 1966 ייקרא "שר בשבילך". מאז ילך ויידרך כוכבו ולא יידעך עוד. לחזור לתאטרון הוא כבר לא יחזור.

בכתבה זו התמקדנו בעיקר בתפקידו של איינשטיין במועדון החמאם, אך ראוי לציין את שמות שותפיו להפקות הראשונות בחמאם. אורי זוהר, רחל אטאס ועליזה רוזן שיחקו לצד איינשטיין בהצגות משלי ערב ותל-אביב הקטנה. שמואל בונים ביים את שתי ההצגות, אותן חיברו חפר ובן-אמוץ. דני קרוון קיבל קרדיט כצייר, ו"ליד הפסנתר" ישבה סופי ליג'י.

 

לקריאה נוספת:

'כאן בונים', שמואל בונים, הוצאת דביר, 1994

'רוק ישראלי: 1973-1967', נעם רפופורט, הוצאת מרום – תרבות ישראלית, 2018

 

כתבות נוספות

נדיר: אריק איינשטיין מצייר ומסכם את שירותו בלהקת הנח"ל

סע לאט: נוסעים במכונית הישנה עם אריק איינשטיין

המשוחרר הטרי אריק איינשטיין שר על השעות הקטנות של הלילה

הסיפור מאחורי "עָטוּר מִצְחֵךְ"

ככה הם נראו פעם: מסע מצולם בעקבות זמרי ישראל

נדיר: אריק איינשטיין מצייר ומסכם את שירותו בלהקת הנח"ל

טור נדיר שכתב אריק איינשטיין זמן קצר לפני שחרורו מלהקת הנח"ל חושף עוד פן באישיותו

אריק איינשטיין. צילום: יעקוב אגור מתוך אוסף אגור, באדיבות yes דוקו

אריק איינשטיין. צילום: יעקוב אגור מתוך אוסף אגור, באדיבות yes דוקו

רגע לפני שחרורו מצה"ל, פרסם ב-1 באפריל 1959 אריק (אז עדיין אריה) איינשטיין בן ה-20 טור מיוחד שבו כתב על חבריו ללהקת הנח"ל. זה היה במסגרת המדור "יומן להקת הנח"ל" שהתפרסם בשבועון "במחנה נח"ל".

ההפנייה לטורו של אריק איינשטיין בשער "במחנה נחל"
ההפנייה לטורו של אריק איינשטיין בשער "במחנה נחל"

הטור כתוב בהומור, אבל גם באהבה גדולה לחבריו, ובין שורות הטור שילב אריק קריקטורות פרי מכחולו. שבועות ספורים לאחר פרסום הטור, יתחיל אריק איינשטיין את המסע "האזרחי שלו" בתיאטרון "סמבטיון", וכעבור שנה יוציא את המיני-אלבום הראשון שלו.

הינה הטור המלא (כולל הקריקטורות) של מר אריה איינשטיין, כפי שפורסם.

קריאה מהנה!


"במחנה נח"ל". 1 באפריל, 1959. עמ' 15

יומן להקת הנחל: הנערים המשחקים לפנינו

יוסי הגדול, עמי המסמיק, תובל המשתעל, יורם העייף, אברהמלה המשכיל, זלב הבריא, אויגן בעל העינים, אליס הבלונדינית, שרה'לה הרצינית, עליזה החמודה ואחרון אחרון נחמד וחביב – אריה הצנוע

מאת: אריה איינשטיין

אריק

ממי נתחיל? טוב, נתחיל ב"שועלים הוותיקים".

ראשון – מפקד הלהקה, יוסי פרוסט. תארו לעצמכם: בחור גבוה, בריא, לשעבר בלונדיני וחוטם ב"אופסייד".

איך קיבלו אותו בכלל ללהקה?

החברה הוותיקים נסעו לבחון טירונים בבסיס האימונים. בין הנבחנים היה גם יוסי, או "יוסי הגדול", כפי שכינו אותו בכפר הירוק, מקום בו למד. הבחור התחיל לשיר ופתאום ראו הבוחנים שהטיח בקיר המערבי של האולם מתפורר. הפסיקו אותו וקיבלו אותו מהר. בינתיים הספיק יוסי להפוך מספר שירים לשלגרים, כגון "הוא לא ידע את שמה", "כרמלית", ו"כומתה באדום".

ליוסי יש שם נוסף, סמל עדיני. למה סמל עדיני? סמל – למה שזאת הדרגה שלו בתור מפקד הלהקה, ועדיני למה? משום שמעשה שהיה כך היה. לאחר שהתבטלה הופעה בתל השומר נחה עליו רוח העליצות והוא התחיל לרקוד בתחתוניו ריקודי באלט קלאסיים. תארו לעצמכם את הבחור המגודל הזה בתחתונים, כשהוא רוקד בתנועות עדינות של באלרינה. תאמינו לי שזה היה מאוד מבדח.

 

להקת הנח"ל, 1959
להקת הנח"ל, 1959:
שורה ראשונה מימין לשמאל: אריק איינשטיין, עמי גלעד (באקורדיון), עמירם ספקטור, יוסי פרוסט וגברי בנאי.
שורה שנייה מימין לשמאל: עליזה רוזן, יהורם גאון, דרורה שחורי (חבר).
שורה שלישית מימין לשמאל: אברהם סגל ותובל פטר (באקורדיון)

 

חולשה נוספת של יוסי היא מוסיקה קלאסית. הוא בקי בתולדות המוזיקה הזאת על כל ענפיה. יוסי הוא גם מומחה גדול לתהליכים ביולוגיים. אם יש לך בעיה מהסוג הזה פנה אל סמל עדיני ואני ערב לך שכאן תבוא הרצאה שמתחילה במילים: מדענים קבעו ש… אני אישית לא שואל. פשוט אין לי סבלנות להרצאות האלו, שכשלעצמן הן מאלפות ומענינות.

כשרון אחר שלו הוא שרירי אף מפותחים. הגבר הזה מסוגל להניע את אפו הגברי לכל כיוון שהוא רוצה. את הכשרון הזה הדגים גם בבחינות של הלהקה.

 

הסמקה שמתחילה מהאזניים עוברת לפנים ויורדת לצוואר

מיוסי נעבור לעמי האקורדיוניסט. לעלם הזה יש כשרון מיוחד. הוא מסמיק בכל הזדמנות אפשרית. אפילו בחורף הוא נראה שזוף. זאת תכונה אחת. תכונה שנייה היא אכילה מרוכזת. מה זאת אומרת? כשעמי אוכל הכל מת בשבילו מסביב. הראש כפוף, הפנים סמוקים והמלתעות עובדות. כשאחד מהחברה מבחין בו אוכל הוא רומז לכל השאר ואז מפסיקים כולם לאכול ומביטים בו עד שהוא מבחין בכך. ואז באה הסמקה שמתחילה מהאזניים, עוברת לפנים, יורדת לצוואר ו… יותר לא רואים. אין מקום בארץ שלעמי אין מכירים או נכון יותר מכרות. גיל המכרות נע בדרך כלל בין שבע לארבע-עשרה…

עמי אוהב לנגן על האקורדיון שזה ממש פחד. לעיתים קרובות אחרי ההופעה אנחנו יושבים בצוותא עם החיילים או חברי המשק ואז ממש אי אפשר להתיק אותו מהאקורדיון. החברה עייפים עד מוות והוא מנגן ומנגן.

לאחרונה התמחה עמי בחיקויים של בן גוריון ושל ארי הרצברג, קצין החינוך של הנח"ל לשעבר, וכיום מנהל הבימה. החיקוי האחרון הוא ממש פאנטסטי והאימפרוביזציות הן ממש גאוניות.

מכאן נעבור לשוכני המלון. הם העלמים שבית הוריהם הוא מחוץ לתל-אביב ומתגוררים במלון ביפו.

נתחיל בתובל. תובל הוא ירושלמי וגם אקורדיוניסט.

תובל זה הוא מלך הצום. סדר היום שלו הוא כזה: קם בשש בשביל להשתעל. גומר להשתעל בשבע והולך לישון. קם בתשע, מעשן כמה סיגריות וממהר להספיק להצגת בוקר באחד מבתי הקולנוע. בקולנוע הוא מעשן כמובן כמה סיגריות. נגמר הסרט, תובל יוצא, מדליק סיגריה ולבו טוב עליו. מגיעה שעת הצהריים. מנה ראשונה "אסקוט" אחת, מנה שניה "דובק פילטר" ומקנח ב"אל על" עגול. המשונה הוא שתובל לא רעב. הוא מתקיים על מנה פלאפל ליום. כמובן שהצגה יומית הוא לא מחמיץ ואם אין הופעות בערב הוא הולך לשתי הצגות. כזה הוא תובל.

אריק
מימין לשמאל: יהורם גאון, חנן גולדבלט, גברי בנאי, ישראל פוליאקוב, עמירם ספקטור, באקורדיון: תובל פטר
(מקור: שמואליק טסלר, שירים במדים: סיפורן של הלהקות הצבאיות, יד יצחק בן-צבי, תשס"ז)

 

תמיד עליז, תמיד מצחיק, תמיד גבותיו מתחברות

מתובל נעבור ליורם. גם יורם ירושלמי. הוא אוכל קצת יותר מתובל. תמיד הוא עייף, ומנצל כל רגע פנוי לשבת או לשכב. כן, הוא גם שחקן מוכשר מאוד.

בגלל כל זה ניתן לו מנוחה ונטפל קצת בגבי (גברי) בנאי. גבי הוא אחיו הצעיר של יוסי בנאי, כוכבה לשעבר של הלהקה וכיום שחקן "הבימה". דומה לאחיו כמו שתי טיפות מים. אותו קול, אותם תווי פנים ואותו חוש הומור. גבי הוא הצעיר שבחברי הלהקה. תמיד עליז, תמיד מצחיק ותמיד הגבות מתחברות אצלו.

גברי בנאי (או כפי שהוא מכונה בכתבה "גבי") בציורו של אריק איינשטיין
גברי בנאי (או כפי שהוא מכונה בכתבה "גבי") בציורו של אריק איינשטיין

האחרון לחברי הלהקה שוכני המלון הוא אברמ'לה. אברמ'לה הוא המשכיל שבהם. אפשר לראות אותו לעיתים קרובות מעלעל בכתבי קנט, צ'רצ'יל והרמב"ם. בחור רציני מאוד. אגב, הוא גר על הר כנען המשקיף על צפת. אברמ'לה אינו נמנה עם הזמרים הגדולים וזאת בגלל שהשמיעה המוסיקלית נעדרת אצלו. רוצים לשמוע את דירוג השמיעה? אז זה ככה: שמיעה אבסלוטית, שמיעה מצויינת, שמיעה טובה מאוד, טובה, כמעט טובה, מספיקה, מספיקה בקושי, לא מספיקה, רעה, גרועה, אברמ'לה.

סוגר את רשימת המלונאים הוא מוישה נהרי הנהג. בחור שחרחר ונחמד. אבל מה הצרה אתו? התחביב שלו הוא חיקוי בן גוריון. זה דומה יותר לחיקוי של ציר שבדיה בציילון, או להיפך.

 

זליבנסקי דרדר את כל הגוש במדרגות

מי עוד? כן, דוד זליבנסקי החשמלאי, או בקיצור – זלב. תארו לעצמכם: 92 קילוגרם של בריאות. עם כל הבריאות הזאת יש לזלב תחביב. הוא אוהב לשוח בשדה ולקטוף רקפות. קור הוא בכלל לא מרגיש. תמיד ישן בתחתונים וגופיה, ומנדב שמיכות לנצרכים. כל משפט שלו נגמר בזה שהוא תופס את הבלורית וממלמל: לא חשוב… לא חשוב…

 

אריק איינשטיין מצייר את דוד זליבנסקי (זלב)
אריק איינשטיין מצייר את דוד זליבנסקי (זלב)

 

אני אישית, ואני בטוח שגם האחרים, אוהבים ללכת איתו בצוותא. פשוט זה מאוד בטוח. בדרך כלל הוא שקט ונוח עד שמרגיזים אותו. במקרה כזה אוי למי שנקלע בדרך. קרה פעם שהופענו בראשון לציון בפני הנוער העובד. גמרנו את החצי הראשון ולאחר ההפסקה התכוונו להמשיך, והנה אנחנו רואים שכמה חברים עולים מהכניסה הצדדית אל הבמה. שאלנו אותם מה הם מחפשים והם ענו שהם רוצים להסתכל על ההצגה מאוחרי הקלעים. הסברנו להם בשקט שזה בלתי אפשרי, והם, כנראה, לא נטו להשתכנע. הוויכוח התחמם ואז התחילו הידיים לדבר. את הקטטה התחיל יוסי שזרק אחד מכל המדרגות. אני לא יודע איך זה קרה, אבל פתאום הרגשתי שאני בתוך מערבולת, שאין סיכוי להיחלץ ממנה בעתיד הקרוב ביותר. ההצלה באה ממקור בלתי צפוי, הרגשתי הקלה רבה וראיתי שכל הגוש מדרדר במדרגות. הסתכלתי אחורה וראיתי את זלב עומד ומחייך: "שמעתי רעש ובאתי לראות מה קרה, וזהו. לא חשוב… לא חשוב…" תפס את בלוריתו והלך לעבודה.

ועכשיו לעמירם, או יותר נכון ל"אויגן". אויגן, כידוע זה עיניים באידיש. למה אויגן? לגבר הזה יש עיניים שתופסות לו חצי פרצוף, וכשהוא על הבמה הוא פוער אותן בצורה מבהילה מאוד. יש בתכנית פזמון בשם "הספרים". הפזמון מציג את הספרים בתור חיות טרף ממש. מיותר להוסיף שהפזמון הזה הוא לחם בשביל אויגן.

 

אריק
אריק איינשטיין מצייר את עמירם ספקטור (אויגן)

 

מי נשאר? אה, כן. אני. מטעמי צניעות מובנים לא אכתוב על עצמי.

אריק
מימין לשמאל: אורי זוהר, אריק איינשטיין מאחור, עידוא בן-גוריון ואליהו ברקאי (ברקו). צילום: ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

 

מריבות, מכות, ירושה נכבדה ומחשבות אפלות

הגענו לבנות. נפתח באליס. אליס היא "הפצצה הבלונדינית" של הלהקה. כשהיא עוברת ברחוב יש מהומות. אין מקום שהיא לא מכירה מישהוא. יש לה מעריצים בכל פינה. בקיץ תוכלו למצוא אותה כל יום בים של גורדון לובשת ביקיני. אני מציע לכם לגשת ולהציץ. לא תתחרטו.

שרה'לה לעומת זאת, היא רקדנית מצויינת, שהספיק להיות בשני פסטיבלים בוורשה ובמוסקבה. היא כמעט נסעה עם להקת יונתן כרמון לאמריקה, אבל השרות בצבא עמד לה בדרך. שרה'לה היא בחורה רצינית מאוד, וכמובן שהיא מוצאת נושאים משותפים עם אברמ'לה…

עליזה. עליזה היא בחורה חמודה וממושקפת, שבאה אלינו מפרברי ירושלים הבירה. קשה לי לכתוב עליה מכיוון שאני קצת סובייקטיבי. היא מאוד מוצאת חן בעיני. זה הכל בעצם.

עליזה רוזן, ביתמונה
עליזה רוזן, ביתמונה

 

ולסיום הערה קטנה. משונה מאוד, אבל זה כך. אנחנו מסוגלים לריב האחד עם השני עד מכות, אבל למחרת מתנהגים כאילו כלום לא קרה. זהו סוד גדול שאני מאחל לכל צוות או חברה שיהיה מצוי בה. יש דבר נוסף המבדיל אותנו משאר הלהקות. אנחנו קיבלנו מהוותיקים ירושה נכבדה והרגשנו שאנחנו חייבים לשמור אותה בכבוד. זה היה הדבר שדרבן אותנו תמיד. עד כמה שאני יודע זה לא קיים בלהקות אחרות.

טוב, עכשיו אחרי שעכלתם את זה אני אגיד לכם את האמת על כל החברה האלה אני חושב דברים אפלים מאוד, אבל פשוט לא נעים. אולי בפעם אחרת.

 

תחקיר ועריכה: נתי גבאי

 

לטור כפי שהופיע ב"במחנה נחל"

של מי אתה, יודה?

המחלוקת על זהותו הדתית של יהודה עמיחי

יהודה עמיחי קורא משיריו בבית הקפה תמול שלשום בירושלים. יוני, 1994. צילום: יאיר מדינה

יהודה עמיחי קורא משיריו בבית הקפה תמול שלשום בירושלים. יוני, 1994. צילום: יאיר מדינה

אֶל מָלֵא רַחֲמִים,
אִלְמָלֵא הָאֵל מְלֵא רַחֲמִים
הָיוּ הָרַחֲמִים בָּעוֹלָם וְלֹא רַק בּוֹ.
אֲנִי, שֶׁקָּטַפְתִּי פְּרָחִים בָּהָר
וְהִסְתַּכַּלְתִּי אֶל כָּל הָעֲמָקִים,
אֲנִי, שֶׁהֵבֵאתִי גְוִיּוֹת מִן הַגְּבָעוֹת,
יוֹדֵעַ לְסַפֵּר שֶׁהָעוֹלָם רֵיק מֵרַחֲמִים.

אֲנִי שֶׁהָיִיתִי מֶלֶךְ הַמֶּלַח לְיַד הַיָּם,
שֶׁעָמַדְתִּי בְּלִי הַחְלָטָה לְיַד חַלּוֹנִי,
שֶׁסָּפַרְתִּי צַעֲדֵי מַלְאָכִים,
שֶׁלִּבִּי הֵרִים מִשְׁקְלוֹת כְּאֵב
בַּתַּחֲרֻיּוֹת הַנּוֹרָאוֹת.

אֲנִי שֶׁמִּשְׁתַּמֵּשׁ רַק בְּחֵלֶק קָטָן
מִן הַמִּלִּים שֶׁבַּמִּלּוֹן.

אֲנִי, שֶׁמֻּכְרָח לִפְתּוֹר חִידוֹת בְּעַל כָּרְחִי
יוֹדֵעַ כִּי אִלְמָלֵא הָאֵל מָלֵא רַחֲמִים
הָיוּ הָרַחֲמִים בָּעוֹלָם
וְלֹא רַק בּוֹ.

(יהודה עמיחי, "אל מלא רחמים")

המשורר, המספר והמחזאי יהודה עמיחי, יליד העיר וירצבורג שבגרמניה (מאי 1924), שנפטר בירושלים בספטמבר 2000, היה דמות ייחודית בדורו, 'דור המדינה' בשירה, מבחינת זיקתו לטקסטים היהודיים המסורתיים.

בעיר וירצבורג הבווארית, שבה נולד לודוויג-יהודה פויפר (Pfeuffer) לאביו, סוכן-נוסע וסוחר בצורכי-תופרות, ולאימו, עקרת בית, הייתה קהילה יהודית בת פחות מ-3000 נפש שקיימה חיים דתיים ערים ומוסדות חינוך, סעד ובריאות.

לודוויג ביקר בגן היהודי של 'דודה בֶּלה', שפעל ברוח רעיונות החינוך המתקדמים של מריה מונטסורי, וסיים כיתה ו' בבית הספר היהודי, אז עלה ארצה עם משפחתו באביב-קיץ 1936. אחרי שנה בפתח תקווה, שבה למד בבית הספר הדתי 'נצח ישראל' והתוודע לפראותם היחפנית של בני המושבה, הוא עבר עם הוריו ואחותו הגדולה ממנו בשנתיים לירושלים. כאן למד מכיתה ח' עד י"ב בבית הספר הדתי המתקדם 'מעלה'. הלימודים בבית הספר 'מעלה' היו בעלי משמעות מרחיקת לכת בחייו, בשל רמת הלימודים הגבוהה, הפתיחות הרוחנית וההשכלה העשירה של המורים ובעיקר בזכות המחנך, המורה לאנגלית ד"ר פנחס בלומנטל.

בשנות ההתבגרות שלו הוא עבר התרחקות הדרגתית מהדת. לטענתו המבודחת-למחצה, ההתרחקות הזאת החלה כבר בעת העלייה לתורה שלו בגיל בר מצווה, משום שנפלה בחלקו קריאה בפרשה דוחה במיוחד (תזריע-מצורע). הוא השתמט יותר ויותר מקיום מצוות, אולם על אף ויכוחים מתמשכים בנושא הזה עם אביו המחמיר בדת, נותרו יחסים טובים והרמוניים בינו לבין הוריו.

יהודה עמיחי. יוני, 1987. צילום: גל יחיעם, אוסף דן הדני
יהודה עמיחי. יוני, 1987. צילום: גל יחיעם, אוסף דן הדני

חינוכו הדתי טבע חותם עמוק בעולם האסוציאציות של המשורר עמיחי (ככל הידוע, הוא הפך מ'פויפר' ל'עמיחי' עקב לחצו של סגן מנהל בית הספר 'גאולה' בחיפה, שבו הוא לימד בשנת הלימודים 1947-48, לשנות את שמו לעברי). התנ"ך והתפילה נוכחים לעיתים קרובות בשיריו (ולעיתים מזדמנות גם הגמרא), כמעט תמיד כחלק מהתנצחות ועימות עם עולם האמונה (שירו 'אל מלא רחמים' הוא הידוע ביותר בתחום זה). על אף שעמיחי היה כל חייו, מאז התבגרותו, חילוני מובהק ועקרוני (בראיון לעדנה עברון אמר שהוא מאמין 'שיש איזה בעל בית בעולם; "שכל עליון" או "היגיון" או "השגחה"', שבלשון אנאכרוניסטית אפשר לקרוא לו אלוהים), הנוכחות התכופה של אזכורים מסורתיים בשירתו, גם אם במגמה פולמוסית, קירבה אליו קוראים דתיים, ששמרו לו אמונים בחייו ובשנים שלאחר מותו. משמעותי מבחינה זו הוא הפולמוס על 'שיוכו' של עמיחי ועל 'הזכות לאהוב אותו' גם מצד מתנגדים פוליטיים, שהתקיים סמוך למותו ונספר עליו כאן בקצרה.

לווייתו של עמיחי נערכה בימי ממשלת אהוד ברק הקצרה, בעוד הייחולים לשלום והאמונה בו לא נדחקו עדיין לקרן זווית בזויה.

הלוויתו של יהודה עמיחי. 24 בספטמבר, 2000. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
הלוויתו של יהודה עמיחי. 24 בספטמבר, 2000. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

הוא נפטר בערב שבת, ב-22.9.2000, בבית החולים 'הדסה', וארונו, עטוף בדגל ישראל, הוצב יומיים אחר כך בכיכר ספרא, בחזית עיריית ירושלים (מלבד חללי צה"ל זוכים לעיטוף ארונם בדגל המדינה רק מנהיגי ציבור חשובים). הדי הלבטים מול תכסיסיו העמומים של ערפאת במשא ומתן על הֶסדר בין ישראל לפלסטינאים ניכרו בהספדים שנשאו נציגי הממשלה והצבא. עוזי דיין, שהיה אז בשלהי כהונתו כסגן הרמטכ"ל, אמר ש'אנו נזקקים לו [לעמיחי] בתקופה שבה האגרוף הופך ליד פתוחה שמושטת לשלום'.

אהוד ברק ראש הממשלה חזר על אמרתו של שמעון פרס ששירת עמיחי 'הכשירה את הלבבות לפיוס הגדול'. ברק התייחס לירושלים בשירתו: 'אין עיר שמתאימה לעמיחי כמו ירושלים: עיר השלום ומרכז הקונפליקט […] שאפשר להשיג בה את הבלתי אפשרי'. היטיב אולי יותר מכולם לאפיין את 'אימפקט עמיחי' על הציבור בישראל העיתונאי דורון רוזנבלום במאמר 'האזרח מספר אחת' שפרסם ביום הלוויה: שורות של עמיחי צצות באופן טבעי בשיחה, במאמר, בפזמונים רבים; עמיחי חדר אל 'התת-מודע הקולקטיווי' של הישראלים.

הלוויתו של יהודה עמיחי. 24 בספטמבר, 2000. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
הלוויתו של יהודה עמיחי. 24 בספטמבר, 2000. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

מכיכר ספרא הובל ארונו של עמיחי אל בית הקברות הקטן בסנהדריה, שם נקבר לצד הוריו. יותר משנה לאחר מותו הוקמה על קברו מצבה עשויה שתי אבנים צמודות, 'צורתה כגל בים ללא התחלה וללא סוף', פרי תכנונו של משה ספדיה. לדברי האדריכל, שורות של עמיחי 'צפות' עליה: 'אפילו המוות לא יפריד אלא יפגיש אותנו בפגישה מחודשת שאין לה קץ ביקום'.

קברו של יהודה עמיחי בבית הקברות סנהדריה בירושלים
קברו של יהודה עמיחי בבית הקברות סנהדריה בירושלים

השאלה, המוכרת לגבי יוצרים גדולים, ניסרה בחריפות מיוחדת: 'של מי אתה, יודה'? (אם לנקוט בגרסת שמו החביבה עליו). טלי ליפקין-שחק הזכירה לקוראיה במעריב שהוא לא היה 'משורר של כולנו', כי לא היה בישראל של אז – ועוד יותר היום – 'כולנו' משותף. עיתונאים זריזים הזכירו שעמיחי היה איש שלום ורודף שלום, אבל סלד ממה שנראה לו התרפסות של השמאל כלפי הפלסטינאים וממעין 'גזענות הפוכה' הנוטה לסלוח ל'פיגור' וטיפשות בצד האויב. גאולה כהן, חברת כנסת ומעמודי התווך של הימין הרדיקלי, התלוננה על ניכוסו של המשורר בידי השמאל, אבל גם קבלה על אנשי הימין שרק מעטים מהם 'הגיעו לחלוק לו כבוד אחרון', עקב מיעוט עניין, לדעתה, במחנה שלה בעשייה תרבותית המשולבת בעשייה פוליטית. האהבה לעמיחי הלא-פתטי אינה מנוגדת, לדעתה, לאהבה לשירת ביאליק ואצ"ג ההולכים בדרכים אחרות.

את הדיון שנערך אז בעניין 'דתיותו' של עמיחי נתחיל דווקא מחילוני מובהק, עלי מוהר, שברשימת זיכרון בהעיר, במלאת שבעה למות המשורר, העדיף להתמקד בשיר שלו 'גורל אלוהים': 'גורל אלוהים/ הוא עכשיו כגורל/ עצים ואבנים […]// אבל הוא מוכרח להישאר עימנו: / לפחות כעצים, לפחות כאבנים'. מוהר ציין אמת סוציולוגית: בתקופה שבה נכתב השיר, שנות השישים המאוחרות, נראה היה שמעמד הדת והדתיות בישראל בשקיעה; אולם הפירוש שהוא נותן לשיר, כביכול יש בו קריאה 'לרחם' על אלוהים, לגאול אותו כלשהו מבדידותו – שגוי, לדעתי. השיר 'גורל אלוהים' הוא אכן מרכזי להבנת עולמו של עמיחי; הוא מדבר על הצורך בהשארת תמונת העולם הדתית בחיוניותה גם בהעדר אמונה. המיוחד לעמיחי ביחס לבני דורו החילונים הוא שהאמירות והתמונות הקדומות, בעיקר אלו השאובות מהתנ"ך והתפילה ומאגדות התלמוד הידועות, ממשיכות להיות נוכחות אצלו כממשות סמלית, שקרינתה הנפשית-רוחנית אדירה. אלוהים אינו מחולל ניסים, אינו מעניש ואינו מרחם, ממש כמו העץ והאבן; אבל אלוהים 'קיים' כביטוי לצורך אנושי אינסופי במשמעות, בסדר עולם מוסרי. אלוהים הוא רק שֵם לתחושת סדר, צדק, היגיון, ל'משפט ההיסטוריה' שאנו עורגים אליו ולפעמים נדמה לנו שהוא מתחולל לעינינו. בתובנה העמוקה הזאת, שחלחלה אליו אולי באופן טבעי מהחינוך שקיבל בילדותו, עמיחי שונה מרבים מבני תקופתו ובוודאי מרבים מקוראיו-מעריציו החילוניים.

יהודה עמיחי,1962. צילום: פריץ כהן, לע"מ
יהודה עמיחי,1962. צילום: פריץ כהן, לע"מ

חיים נבון מביטאון המתנחלים נקודה נכח בלוויית עמיחי והצטער שרק מעטים מחבריו הדתיים היו בה. לפי תחושתו, הוא למד ממנו 'על מוסר ועל אנשים ועל דעות'. המבט של המתבונן ב'משלושה או ארבעה בחדר', זה ה'רואה את העוול בין קוצים ואת השרֵפות בגבעה', קסם לו ומדריך אותו בחייו. 'לפעמים אני מקווה שהייתי יכול להתפלל אל א-לוהים [כך] באותה עוצמה שעמיחי רב איתו'.

חמוץ וצדקני ממנו, אך גם נוקב בהבחנתו, היה אבינדב ויתקון בנתיב הימני רדיקלי. ויתקון תמה על הכינוי 'משורר לאומי' שעוּטר לעמיחי בלווייתו, וניסה להסביר לעצמו ולקוראיו את פשר ההתרפקות על עמיחי מצד נציגי הציונות החילונית. ל'אליטה הישראלית השמאלית, ה"משכילה", של יוצאי תנועת העבודה לדורותיה היווה עמיחי […] לא רק חבר ותיק או מורה נערץ אלא, כך מסתבר, מורה רוחני', ובכך הוא ממשיך שושלת שראשיתה בביאליק וטשרניחובסקי והמשכה באלתרמן (שאינו מוזכר אצלו), רחל ואחרים. הללו 'עיצבו בשירתם את הדור שהקים את המדינה והיווה את הכוח המרכזי בה'. בהכרזה על עמיחי כ'משורר לאומי' ויתקון רואה את 'ההכרזה הגדולה על מלחמת התרבות'. 'הרכיבו לראשינו "משורר לאומי" חדש-ישן […] ללא א-לוהים, ללא קודש […] הומניזם מטריאליסטי עקר, מדולדל מיהדות […]'. עד כאן לא יותר מניאוצים מוכרים בקטטות חילונים-דתיים; אבל שורות המחץ באות בסוף: 'הנכס שעמיחי הותיר אחריו הוא לא אהבת האדם והרגישות', שהכותב מכיר בקיומם בשירתו; 'הדור הצעיר, ילידי שנות השמונים, לא מכיר את שירי עמיחי […] הוא לא קורא שירה ולא צורך תרבות עברית. הישראלי החדש, שצמח בבלי דעת בערוגתם הרוחנית של עמיחי וחבריו, […] הוא חסר זהות, הוא גדל בריק […] המטריאליזם החדש הוא לא הומני ומוסרי כאבִיו עמיחי'.

האם ירידת כוח המשיכה של השמאל בחברה הישראלית, מול זרמים סוחפים בכיוון הנגדי, אין להסבירה, בין שאר גורמים, בהסתגרות החוגים הליברליים בעולמו של היחיד ובקידוש ה'נורמליות', שבישרה שירת עמיחי אך עשתה זאת באיזונים של ציונות מחויבת וזיקה 'טבעית' למורשת התרבותית היהודית, החסרה לתלמידיו-כביכול וליונקי תורתו?

הרשימה מבוססת על ביוגרפיה של יהודה עמיחי העומדת לראות אור

 

כתבות נוספות

מה לא אהב המרצה בסמינריון שהגיש הסטודנט יהודה עמיחי?

אודיו: ראיון עם יהודה עמיחי במרץ, 2000

לאתר של עידו בסוק

 

ישראל דליות, אבי פסטיבל הזמר והפזמון

"פתאום עלה במוחי רעיון: מדוע שלא יתקיים בישראל פסטיבל זמר?"

הגשש החיוור. צילומים: אמיתי לבון, דב בן-דוד

שלישיית הגשש החיוור בשיר "מים לדוד המלך", פסטיבל הזמר והפזמון 1970. צילומים: אמיתי לבון, דב בן-דוד

ילד קטן, בן 4 לערך, עומד על כסא, לצדו מקלט רדיו ממנו בוקעים צלילי התזמורת הארצישראלית בניצוח המנצח הנודע ארטורו טוסקניני. "זהו הזיכרון המוזיקלי הראשון שלי", סיפר לי ישראל דליות, עורך מוזיקה ותיק, בהקלטה תיעודית שקיימתי אתו לפני מספר חודשיים באולפן ארכיון הצליל בספרייה הלאומית לרגל העברת ארכיונו. "מאז היה הרדיו בשבילי כמו 'ארון קודש', ידעתי שמהרדיו בוקעים דברים נפלאים".

 

ישראל דליות
ישראל דליות באולפן ארכיון הצליל. צילום: יאיר זקס

 

דליות (ויינרב במקור), בן לאב שעלה ארצה בשנת 1922, ולאם בת למשפחה שורשית ישראלית, נולד בשנת 1934 במושבה פרדס-חנה (במלרע). לימים הפך מוזיקאי, חוקר ומבקר מוזיקה, עורך מוזיקה והוגה ויוזם של פסטיבל הזמר הישראלי.

בן 12 החל ללמוד לנגן בכינור, תחילה אצל מורים פרטיים ובהמשך בסניף הקונסרבטוריון הארצישראלי בחיפה. תשוקתו העזה ללמוד מוזיקה דרשה ממנו הקרבה מיוחדת: "שלא כמו שאר התלמידים, לא הייתה לי אפשרות לחזור חזרה לפרדס-חנה. כל התלמידים היו מתפזרים ואני קיבלתי אישור מהאחראי על הבית להישאר ללון בקונסרבטוריון".

פעם אחת הבחין בו מורו המלחין הנודע אבל ארליך שהופתע לראותו "מדוע אתה כאן?" שאל ארליך ודליות השיב: "אין לי ברירה". ארליך מצדו הזמין את דליות לארוחת ערב כדי לברר "איך זה שאחד כמוך מוכן לישון על שולחן כדי ללמוד כאן?" לבסוף אמר: "אתה לא מוכשר באופן מיוחד, אתה לא גאון, אבל עצם העובדה שאתה מוכן לישון על שולחן בשביל לשמוע שיעורים מלמדת הרבה. אני אשלח מכתב המלצה אל פרופ' עדן פרטוש בירושלים ואני חושב שכדאי לך להמשיך ללמוד שם".

דליות עבר לירושלים ולמד בקונסרבטוריון הירושלמי אצל פרופ' עדן פרטוש. בין חבריו נמנתה מוזיקאית צעירה שהגיעה מקבוצת כנרת שבעמק הירדן, נעמי שמר שמה. שמר ודליות התיידדו ביניהם וחשו שותפות גורל בהיותם "בני פרובינציות" כהגדרתו.

 

תזמורת הקונסרבטוריון הארצישראלי בירושלים בניצוח המלחין יוסף טל (1939)
תזמורת הקונסרבטוריון הארצישראלי בירושלים בניצוח המלחין יוסף טל (1939)

בקונסרבטוריון הירושלמי פגש בחוקרת והאתנומוזיקולוגית פרופ' אדית גרזון-קיוי. על המפגש עם פרופ' גרזון-קיוי סיפר: "זו הייתה חוויה גדולה. נפתח בפניי עולם של מוזיקה אנושית שבאה מבני אדם שלא בקיאים בקריאת תווים, חסרי רצון לפתח קריירה או להיות כוכבים. זה הקסים אותי מאוד. אנשים שלא משתייכים לאליטה חברתית, מוזיקליים כל כך, ושהמוזיקה היא חלק בלתי נפרד מחייהם. אז גם הבנתי שמוזיקה מסורתית היא חלק מהחיים. תמיד קשורה למשהו משפחתי או משהו בחיי האדם, והיא לא נוצרת באיזו מגמה כדי להתקבל על ידי אחרים, אלא היא צורך, היא הכרח".

עוד בנערותו עמד בקשר עם אנשי "קול-ישראל" יצחק שמעוני ומרים הרמן. דליות ששאף לעבוד ברדיו יצר קשר עם השניים במטרה לערוך תכניות מוזיקה. בהמשך התגייס לצה"ל ונשלח לשרת בשריון. ידיעה על פרישתו של המנצח ארטורו טוסקניני הולידה בו רצון חזק לערוך תוכנית רדיו ייחודית שתוקדש לדמותו. בקשתו לצאת לירושלים לערוך את תוכנית הרדיו נתקלה בסירוב. "טוראי ויינרב", אמר המפקד, "מה אתה חושב לעצמך? כל אחד יבוא הנה ויבקש מה שהוא רוצה? טוסקניני שמטוסקניני, אחורה פנה וחזרה".

דליות סרב לקבל את הפקודה ובניגוד לדעת מפקדו עזב את הבסיס לירושלים. כשחזר, נשפט ונידון למחבוש. בהמשך הועבר לשרת בגלי צה"ל שם גם פגש בחיילת נעמי זקס, לימים רעייתו, הקריינית נעמי דליות. בתום שירותו הצבאי המשיך לשמש בתחנה כעורך מוזיקה בכיר.

 

דליות בתפקיד מבקר המוזיקה של העיתון "דבר" עם הפסנתרן דניאל בארנבוים (1987)
דליות בתפקיד מבקר המוזיקה של העיתון "דבר" עם הפסנתרן דניאל בארנבוים (1987)

 

בשנת 1957 פנה אליו יצחק שמעוני בהצעה לבוא וליטול חלק באגף חדש שהוקם ב"קול-ישראל" – "הגל הקל" שמו.

שנתיים לאחר מכן, במהלך טיול משפחתי במדרגות הספרדיות ברומא, נתקל דליות בחבורת אנשים נושאים אדם על כתפיהם, שרים וקוראים קריאות שמחה. משניסה לתהות על פשרו של האירוע החגיגי הסתבר לו כי מדובר בחגיגה ספונטנית מאולתרת שציינה את זכייתו של הזמר דומניקו מודוניו זוכה פסטיבל סאן-רמו.

זמן קצר אחר כך פגש במנצח דולף ואן-דר-לינדן: "הייתי מין ברנש נאיבי כזה שתמיד חושב על אתגרים ליזום משהו. חשבתי מה אני יכול לעשות בשביל הרדיו? פעם אחת הזדמן לי לפגוש אותו וחשבתי להציע לו לבוא ולנצח על תזמורת הבידור שהרדיו הקים באותה העת".

"כשחזרנו לארץ", סיפר דליות, "ישבתי בחדרי בקול-ישראל יחד עם אליהו כרמל, הקריין הנודע. פתאום עלה במוחי רעיון: מדוע שלא יתקיים בישראל פסטיבל זמר ישראלי בדומה לפסטיבל סאן-רמו שייתן זריקת עידוד לזמר הישראלי באמצעות הרדיו? ישבתי וכתבתי הצעה והגשתי אותה למנהל הישיר שלי יצחק שמעוני. יצחק שמעוני היה אדם עם ראש פתוח וחזון והתייחס לכך ברצינות. הוא אמר: 'תשמע זה רעיון טוב מאוד, אבל זו הצעה כללית. אנחנו צריכים תקציב וקול ישראל לא יאשר את זה'".

 

"וכן את ישראל דליות שהעלה את רעיון הפסטיבל" (מתוך אוסף ישראל דליות)
"וכן את ישראל דליות שהעלה את רעיון הפסטיבל" (מתוך אוסף ישראל דליות)

 

בהמשך החליט שמעוני לפנות אל משרד ראש הממשלה ולנסות להשיג תקציב דרכם. "טדי קולק שהיה אז מנהל משרד ראש הממשלה פגש בנו, בצחי [יצחק שמעוני. ת"ז] ובי. הוא היה קצר רוח אבל עם הומור והוא אמר: 'תשמעו התקציב היחיד שיש במשרד כרגע שניתן להשתמש בו זה תקציב אירועי יום העצמאות. אם אתם רוצים שהפסטיבל הזה יצא לפועל צריך לכלול אותו כחלק מחגיגות אירועי יום העצמאות. ההצעה של ישראל היא מאוד כללית ואני מבקש הצעה מפורטת: מי יבצע? מה יבצע? מי ינחה? אני רוצה שיהיו שני ביצועים כדי שהמבצע לא יגנוב את ההצגה'".

במשך מספר שבועות עמלו שמעוני ודליות על ניסוח מפורט של ההצעה ועל בנייה של מתכונת פסטיבל הזמר שהנפיק במהלך השנים קלאסיקות ישראליות. דליות מבקש להדגיש כי פסטיבל הזמר הראשון היה תוצר של שיתוף פעולה בן יצחק שמעוני וישראל דליות, צבי זינדר – מנהל קול ישראל, נקדימון רוגל – מפיק העל של הפסטיבל, מאיר הרניק – מנהל מדור המוזיקה העממית, עוזרו חנוך חסון ואיגוד הקומפוזיטורים הישראלי".

 

ראיון עם ישראל דליות:

 

בשנים הבאות המשיך דליות לעבוד ברשות השידור. אהבתו לשירי עם ומוזיקה אתנוגרפית, כמו גם שהותו במדינות שונות והיכרותו העמוקה עם סגנונות מוזיקליים שונים, הובילה אותו לערוך מופעים מיוחדים ותכניות רדיו מגוונות. בין התוכניות הרבות שערך והפיק בלטה התוכנית "שירי עמים" שהביאה קולות וצלילים עממיים מרחבי העולם.

עדות מעניינת להשפעה של תוכנית זו על מוזיקאים ויוצרים ישראליים היא הדברים שאמר המלחין מתי כספי בראיון בנוגע לסגנונות מוזיקליים מהם הושפע: "שאפתי את כל המוזיקה מברזיל או מדרום אמריקה מהרדיו. כשהייתי קטן הייתי שומע אחת לשבוע תוכנית שנקראה 'משירי עמים' ושמעתי מוזיקה מכל העולם. אבל מהכל. מזרח, מערב, צפון ודרום".

 

עם תזמורת גמלן בבאלי אינדונזיה (2001)
עם תזמורת גמלן בבאלי אינדונזיה (2001)

לאחרונה, תרם ישראל דליות את ארכיונו האישי למחלקת המוזיקה וארכיון הצליל בספרייה הלאומית. "התייחסתי אל הרדיו ביראת כבוד מלאה", אמר, "זו הייתה בשבילי שליחות לעבוד ברדיו ובאמצעות השידורים לחשוף צוהר אל עולמות מוזיקליים לאנשים שלא יכלו להיחשף אליהם בדרכים אחרות".

 

תודה ליאיר זקס ולתהלה זיגמן על הסיוע בהכנת הרשימה

 

כתבות נוספות

פסטיבל הזמר והפזמון של שנת 1970: הרגע שבו הפך החייל שלמה ארצי לכוכב

"ליל חניה": נתן אלתרמן חוזר אל ימי שירותו במלחמת השחרור

פסטיבל הזמר והפזמון: איך הפכו חיילי צה"ל לכוכבי הפופ שלנו

הצלילים של משה וילנסקי: מ"כלניות" ועד "סתו"