בשנת 1677 נרשם צעיר יהודי פולני בן 25 בשם טוביה כהן ללימודי הרפואה באוניברסיטת פרנקפורט. תוך פחות משנתיים שם, הרגישו הוא וחברו הקרוב שהאווירה הסגורה וההצקות האנטישמיות שהיו מנחת חלקם במוסד מקשה עליהם ללמוד. הם עזבו לטובת אוניברסיטה נחשבת ופתוחה יותר, אוניברסיטת פדובה שבאיטליה.
טוביה שלנו נעזר לא רק בנחישות שלו כדי להתקדם ולסיים את חוק לימודיו, אלא גם ובעיקר בשליטתו המופלגת בשפות אירופאיות. אף על פי שהצליח להתקדם בלימודיו באוניברסיטה ולזכות בתואר הדוקטורט הנכסף, נאלץ טוביה להודות שהידע המדעי שהיה זמין ונגיש לחבריו הלא יהודיים לספסל הלימודים, לא נמצא בשום מקום בספרים העבריים שהכיר.
את העיוות הזה החליט טוביה לתקן. בשנת 1707, והוא כבר רופא בכיר בחצר הסולטן העות'מאני, סיים והוציא לאור את המהדורה הראשונה של האנציקלופדיה המדעית העברית: 'מעשה טוביה'.
כיאה לאנציקלופדיה שחיבר רופא יהודי מאמין, מרבית הספר מוקדש לדיון מעמיק בתיאולוגיה יהודית, כמו גם באנטומיה, ברפואה ובדרכים מדעיות למניעת מחלות. טוביה, שידע כי טקסט רב יכול לעייף את הקורא הלא מיומן, מילא את ספרו באיורים מאירי עיניים. באמצעותם ביקש הרופא להנחיל לקוראיו מושגים מדעיים, וביניהם – את ההרכב הפנימי של גוף האדם.
את גוף האדם משווה טוביה לבניין, וספציפית יותר – למגדל או בית בניין השוכן בעיר מוקפת חומות. מדובר בהחלטה לא שגרתית: בימי הביניים הושווה גוף האדם בעיקר לגופים השמימיים שביקום, השוואה שהתיישנה עם פרוץ המהפכה המדעית במאה השש-עשרה והוחלפה בדימוי של גוף האדם כגוף מכני – מלא משאבות וצינורות.
כל חלק בגוף האדם מצוין באות, כאשר חלק תואם לה יימצא מסומן בבניין שבצדו. העור המכסה את הראש (א) משמש את הגוף כפי שמשמש הגג את הבניין. האוזניים (ב) הן קרנות הבית, החוטם (ד) הוא החלון האטום והפה והשפתיים (ה) הן פתח העלייה.
ככל שיורדים בקומות הבניין והגוף, מסתעפת ההשוואה של טוביה ונעשית יצירתית יותר: הכבד וכיס המרה הן התנור והכיריים, המשמשות (יש לשער) את הטבח בהכנת האוכל לכל הגוף. אליהם מצטרף האסתומכה (ט), היא הבטן, המתפקדת בתור המבשלה של הבניין. הכליות (נ) הן אוצר המים של הגוף/בניין.
גם לפסולת מייעד טוביה מקום בהצגתו – והמעיים (ל) הן צינור השופכין של הבית, המכונה ביצירה – "מעברי הטינוף".
האיבר לפני האחרון שמציג טוביה, למרות שמדובר באחד העליונים, הוא הלב על מפתחיו (ע). איבר ייחודי זה מוצג בתור "הכזוזטרה (גזוזטרה) או בית העששית" – הממוקם במרכז הבניין.
מוזמנים לעיין בכתב היד המלא
כתבות נוספות:
הימים הנוראים של חיילי מלחמת העולם הראשונה
האוצר הגנוז של התרבות היהודית יוצא לאור
כתב יד שנרכש לאחרונה חושף כיצד פעלה ספריית ההשכרה הראשונה ביהדות