תולדות הרפואה ב'מעשה טוביה'

מה הקשר בין גוף האדם למגדל? הסיפור והתמונות מהאנציקלופדיה של שנת 1707

בשנת 1677 נרשם צעיר יהודי פולני בן 25 בשם טוביה כהן ללימודי הרפואה באוניברסיטת פרנקפורט. תוך פחות משנתיים שם, הרגישו הוא וחברו הקרוב שהאווירה הסגורה וההצקות האנטישמיות שהיו מנחת חלקם במוסד מקשה עליהם ללמוד. הם עזבו לטובת אוניברסיטה נחשבת ופתוחה יותר, אוניברסיטת פדובה שבאיטליה.

טוביה כהן

טוביה שלנו נעזר לא רק בנחישות שלו כדי להתקדם ולסיים את חוק לימודיו, אלא גם ובעיקר בשליטתו המופלגת בשפות אירופאיות. אף על פי שהצליח להתקדם בלימודיו באוניברסיטה ולזכות בתואר הדוקטורט הנכסף, נאלץ טוביה להודות שהידע המדעי שהיה זמין ונגיש לחבריו הלא יהודיים לספסל הלימודים, לא נמצא בשום מקום בספרים העבריים שהכיר.

את העיוות הזה החליט טוביה לתקן. בשנת 1707, והוא כבר רופא בכיר בחצר הסולטן העות'מאני, סיים והוציא לאור את המהדורה הראשונה של האנציקלופדיה המדעית העברית: 'מעשה טוביה'.

ספר מעשה טוביה. ויניציא, 1708

כיאה לאנציקלופדיה שחיבר רופא יהודי מאמין, מרבית הספר מוקדש לדיון מעמיק בתיאולוגיה יהודית, כמו גם באנטומיה, ברפואה ובדרכים מדעיות למניעת מחלות. טוביה, שידע כי טקסט רב יכול לעייף את הקורא הלא מיומן, מילא את ספרו באיורים מאירי עיניים. באמצעותם ביקש הרופא להנחיל לקוראיו מושגים מדעיים, וביניהם – את ההרכב הפנימי של גוף האדם.

מערכת הרבייה של האישה

את גוף האדם משווה טוביה לבניין, וספציפית יותר – למגדל או בית בניין השוכן בעיר מוקפת חומות. מדובר בהחלטה לא שגרתית: בימי הביניים הושווה גוף האדם בעיקר לגופים השמימיים שביקום, השוואה שהתיישנה עם פרוץ המהפכה המדעית במאה השש-עשרה והוחלפה בדימוי של גוף האדם כגוף מכני – מלא משאבות וצינורות.

גוף האדם כמגדל. לחצו על התמונה לגודל מלא

כל חלק בגוף האדם מצוין באות, כאשר חלק תואם לה יימצא מסומן בבניין שבצדו. העור המכסה את הראש (א) משמש את הגוף כפי שמשמש הגג את הבניין. האוזניים (ב) הן קרנות הבית, החוטם (ד) הוא החלון האטום והפה והשפתיים (ה) הן פתח העלייה.

ככל שיורדים בקומות הבניין והגוף, מסתעפת ההשוואה של טוביה ונעשית יצירתית יותר: הכבד וכיס המרה הן התנור והכיריים, המשמשות (יש לשער) את הטבח בהכנת האוכל לכל הגוף. אליהם מצטרף האסתומכה (ט), היא הבטן, המתפקדת בתור המבשלה של הבניין. הכליות (נ) הן אוצר המים של הגוף/בניין.

הכליות

גם לפסולת מייעד טוביה מקום בהצגתו – והמעיים (ל) הן צינור השופכין של הבית, המכונה ביצירה – "מעברי הטינוף".

האיבר לפני האחרון שמציג טוביה, למרות שמדובר באחד העליונים, הוא הלב על מפתחיו (ע). איבר ייחודי זה מוצג בתור "הכזוזטרה (גזוזטרה) או בית העששית" – הממוקם במרכז הבניין.

הלב

מוזמנים לעיין בכתב היד המלא

 

כתבות נוספות:

הימים הנוראים של חיילי מלחמת העולם הראשונה

האוצר הגנוז של התרבות היהודית יוצא לאור

כתב יד שנרכש לאחרונה חושף כיצד פעלה ספריית ההשכרה הראשונה ביהדות

השנה היא 1416 ולא ניתן להשיג אפילו אתרוג אחד!

רכישה חדשה: כתב יד מהמאה ה-15 שעוסק בבעיה אקטואלית לסוכות

שוק ארבעת המינים בתל-אביב, 1949. צילום: רודי ויסנשטין, אוסף הצלמניה

אחת הבעיות שמטרידות השבוע יהודים המתגוררים באירופה ומקפידים לברך על אתרוגים איכותיים במיוחד (כאלו המגיעים מאיטליה) היא המחסור בהם, מה שגורם לעלייה ניכרת במחירם.

והנה מסתבר שלפני 600 שנה הוטרדו יהודי אירופה מבעיה דומה ואף חמורה יותר – מחסור מוחלט באתרוגים בשנת 1416. הפרשה העצובה הזו מתועדת בכתב יד שרכשה לאחרונה הספרייה הלאומית בשם שאלות ותשובות מאת חכמי צרפת ואשכנז".

מדובר בפרשה שגרמה למחלוקת קשה בין הרבנים והיא מוארת בטקסט כך: "מעשה היה בעיר טרבו"ט [Trévoux שבמזרח צרפת סמוך לליאון] בשנת קע"ז לפ"ק [תשרי 1416] בפני מהר"ר יוחנן ז"ל, שלא נמצא אתרוג בכל המדינה רק אחד שהובא בטורבו"ט, והי'[ו] להם הרבה שאר מיני'[ם] שבלולב, ולא רצה ליטול אות'[ם] ג' מיני'[ם]… והיה שם מהר"ר מנחם נ"ע [=נוחו עדן], והיה נוטל לולב בלא אתרוג בשאר מיני'[ם] בלבד, גם בח"ה [=בחול המועד], אף בנענועי'[ם] שבהלל. וגם הי'[ה] מקיף [את בימת בית הכנסת] בלא לולב…".

 

הצצה לאותו "מעשה היה בעיר טרבו"ט"

 

כלומר, באותה עיר לא הצליחו להביא אתרוגים באותה שנה ופרנסי הקהילה התלבטו אם ניתן לקיים את המצווה עם שלושה מינים מתוך ארבעה בלבד. אותו ר' יוחנן, כנראה יוחנן טריוויש, דמות רבנית ידועה ומצאצאי רש"י, התנגד לנטילת שלושת המינים, ואילו ר' מנחם, חשב שעדיף ליטול שלושה מאשר לא ליטול מאומה.

לא ברור כיצד הסתיים הוויכוח ואם אכן בראשית המאה ה- 15 בירכו רק על שלושה מינים, אולם ראש אגף האוספים של הספרייה הלאומית, ד"ר אביעד סטולמן, מסביר כי כתב היד הזה נרכש לאחרונה, בשל חשיבותו הגדולה להבנת תולדות ההלכה. קטעים רבים הנמצאים בכתב-היד לא באו בדפוס כלל, וכתב-היד הוא המקור היחידי לאותם קטעים חשובים, שנכתבו על ידי גדולי הרבנים האירופאיים בימי הביניים.

***

כתבות נוספות:

מסוכות לחתונה בקוצ'ין: כך נולד האיחול "כהיום הזה בירושלים"

כשהחיים נותנים לך לימונים: משבר האתרוגים בהלברשטאדט

הולכים מכות בסוכות: עדות מפתיעה מהמאה ה-12

תעלומה: מדוע נמלטות הארנבות מההגדה של פסח?

***

איך הופך פיוט בן 1500 שנה ללהיט ביוטיוב?

יש משהו כובש בהושענות: הקריאה מדם הלב. מעומק הנפש. מגובה הנשמה: הושע נא! עזור. עזור!

מתוך סידור מנהג אשכנז, גרמניה, 1300, באדיבות אוסף משפחת גרוס, תל-אביב

מאת: טליה בר, אוצרת אתר הפיוט והתפילה

– "אפשר לבוא אליך לשבת?"

-"כן. בטח".

בניה, בת של חברה טובה באה לשבת. בסיום ההכנות ישבנו לאכול עוגה. ו-כן. אפשר לראות משהו במחשב.

התגלגלנו ביוטיוב והגענו (איך?) לביצוע של ויקטוריה חנה לפיוט ההושענות "אדם ואדמה".

סיימנו לראות. עקבתי בזווית העין אחרי בניה – איך תגיב. אני מכירה טוב את הקליפ. וראיתי אותו שוב ושוב. הקליפ נגמר.

"אפשר עוד פעם?" היא שואלת.

ואני מופתעת – "בטח!" מרעננת את הדף. ושוב, ושוב. וכבר שבת נכנסת וצריך להפסיק. ו"רק עוד פעם".

סיפרתי את זה לרות (אמא שלה). והיא אמרה: "כן. היא ממשיכה לראות את זה ולהראות את זה לכולם".

אז שאלתי את עצמי למה? הקליפ המוצלח? הבנות המופיעות בו, שהן בנות גילה? אבל מדובר בהרד קור. מוסיקה שלא תעבור  הרבה אוזניים. וטקסט, עתיק. מן המאה הששית, שנכתב בארץ ישראל על ידי הפייטן ר' אלעזר ב"ר קליר.

מדובר בפיוט הושענא, שהוא אחד מתוך סדרת פיוטים הנאמרים בסוכות, שכל מהותם בקשה על מה שהאדם, העם, העולם, צריך בו עזרה לשנה העומדת בפתח. בקשות נמרצות של הרגע האחרון.
פיוט בן אלף חמש מאות שנה שנצפה בישראל של המאה העשרים ואחת (או שלהי האלף הששי אם תרצו) בקרוב למליון צפיות. (אני ובניה בטח מכסות מאה מתוכן). "בימים ההם, בזמן הזה".

אז כאן הזמן להגיד, שהחלק הכי אהוב עלי בתפילות השנה הוא הושענות. ואני יודעת, שזה החלק שנחשב האיזוטרי ביותר בתפילות השנה. לא מוכר. לא מובן.

ואנסה להסביר לי ולכם למה.

קריאה מדם הלב. מעומק הנפש. מגובה הנשמה: הושע נא! עזור. עזור!

יש שם בקשות לקראת השנה החדשה על הדברים החשובים ביותר. והמדוייקים ביותר. אומנם בשפה גבוהה. אבל בדיוק ובנקיון שכולו ארץ ישראל קדמונית. בקשות שבאות מהזדקקות אמיתית. של החיים את החיים ומאורעותיהם וסכנותיהם ושמחתם במלוא העוצמה.

ועוד דבר שהקסים אותי: סוכות הוא חג שמתפללים בו גם על עם ישראל. אבל גם על העולם כולו. על הטבע. האנושות. את החיבור לאקולוגיה הבינו היטב בימים ההם:

אָדָם וּבְהֵמָה. בָּשָׂר וְרוּחַ וּנְשָׁמָה. גִּיד וְעֶצֶם וְקָרְמָה. דְּמוּת וְצֶלֶם וְרִקְמָה. הוֹד לַהֶבֶל דָּמָה. וְנִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמָה. זִיו וְתוֹאַר וְקוֹמָה. חִדּוּשׁ פְּנֵי אֲדָמָה. טִיעַת עֲצֵי נְשַׁמָּה. יְקָבִים וְקָמָה. כְּרָמִים וְשִׁקְמָה. לְתֵבֵל הַמְּסֻיָּמָה. מִטְרוֹת עֹז לְסַמְּמָה. נְשִׁיָּה לְקַיְּמָה. שִׂיחִים לְקוֹמְמָה. עֲדָנִים לְעָצְמָה. פְּרָחִים לְהַעֲצִימָה. צְמָחִים לְגָשְׁמָה. קָרִים לְזָרְמָה. רְבִיבִים לְשַׁלְּמָה. שְׁתִיָּה לְרוֹמֵמָה. תְּלוּיָה עַל בְּלִימָה.

מלוא העולם פה. על פרטיו הקטנים, על היקפו האינסופי, ועל מהותו הפנימית. במשקל עז. נוקש, מבקש על דלתות שמים.

וגם המילה – הושענות. היא כמו סלנג של המאה השישית. כי מה הוא אומר: הושע נא. עזור בבקשה.

מעין "עזורים". קיט מוכן לבקשת עזרה. מדויק, מסוגנן להפליא, ומכסה את כל שטחי החיים, לפרטיהם, בבקיאות מלאה, בהכרות קרובה.

מצאתי את עצמי נזכרת שיש עוד קליפ שראיתי עשרות (ושמעתי מאות) פעמים. וגם הוא הושענא: אום אני חומה, המתאר את תלאות העם, יופיו, ובקשתו – שאגתו – לעזרה.

ושמעתי אותו עשרות פעמים לפני שהבנתי ממש מה משמעות המילים.

אז שני יוצרים צעירים לוקחים את הטקסטים הקדומים האלה, ושרים אותם. ויש (ויש) מי שיאזין. יצפה. יחוש את מה שמוצפן שם.

יש ילדה בת תשע ששומעת אותו שוב ושוב ומשמיעה אותו לחברים שלה.

אני מאמינה שהמילים הקדומות האלה, מקפלות בתוכן – כמו בקוד גנטי – את צרכי האדם, העם, והעולם, גם אם מתוך מציאות שמלבושה שונה. ואנחנו, המאזינים ברשת האינטרנט, קוראים את הקוד הזה, גם אם לא מבינים אותו במודע. וזקוקים לאותם דברים, וחשים את אותו חוסר ישע, ופחד מול העולם ומוראותיו, לקראת השנה החדשה והתקווה שבה, מקשיבים ומהדהדים בתוכנו:

הושע נא!

***

בואו לבקר באתר הפיוט והתפילה

פיוטים, מאמרים וסרטונים לכבוד חג הסוכות

מה דגל שמחת תורה שלך אומר עלייך?

הצטרפו למסע המופלא של דגלי שמחת תורה: סיפור שמתחיל בימי הביניים, ממשיך בציונות ונמשך עד לימינו אנו

מנהג הנפת דגלי שמחת תורה מלווה את עם ישראל כבר מאות בשנים, ובכל זאת נראה שדווקא כאן, במדינת היהודים, עברו הדגלים המקושטים את השינויים העיצוביים והסגנוניים הגדולים ביותר.

​כשלא היו עסוקים בנעיצת מרפקים אחד בשני במהלך ההקפות בניסיון לגעת ולנשק את ספר התורה הצועד בראש, העסיקה שאלת השתתפותם של ילדי הקהילה בחג שמחת תורה את היהודים במזרח אירופה כבר במאה ה-16. כדי לפתור את השאלה המציקה עיצבו מבוגרי הקהילה חפץ סמלי המתאים למידותיהם הקטנות של הילדים – דגל שמחת תורה.

 

חיתוך עץ על נייר משנת 1870. הדגל נוצר בלבוב, אוקראינה. מתוך אוסף ביל גרוס

 

המנהג החביב נפוץ במהרה ברחבי קהילות שונות בעם היהודי. איפה שלא נסתכל נמצא את דגלי שמחת התורה: בחיתוכי עץ מאמסטרדם במאה ה-18, בגלויות ברכה מן המאה ה-19 בניו יורק וגם במדינת ישראל הצעירה. מנהג הנפת דגלי שמחת תורה מלווה את עם ישראל כבר מאות בשנים, ובכל זאת נראה שדווקא כאן, במדינת היהודים, עברו הדגלים המקושטים את השינויים העיצוביים והסגנוניים הגדולים ביותר.

 

גלויה מצוירת משנת 1888. הגלויה מציגה תהלוכת שמחת תורה בקרקוב, פולין

 

מדגל עול תורה ומצוות לדגל לאומי

במזרח אירופה עיצבו היהודים את צורת דגל שמחת תורה באופן המזכיר דגלי אבירים וערים באירופה, כשמוטיבים יהודיים ממלאים את הדגל. בכך רמזו בני הקהילה שדגלם של היהודים – בניגוד למסורת הנוצרית – הוא דגל של תורה ומצוות, ולא סמל של לוחמה ושפיכות דמים.

 

דגל שמחת תורה שנוצר בוורשה בשנת 1902. הדגל מציג את משה רבנו, אהרן הכהן ובנימין זאב הרצל בתור דמויות המפתח של העם היהודי. מתוך אוספי הספרייה הלאומית

 

בעידן הציונות והחלוציות כל חשש שכזה נעלם כליל. על דגלי שמחת התורה החלו להופיע שלל מסרים לאומיים: תמונתו של הרצל נשזרה במסורת המחודשת, מגן הדוד המוכר צויר יחד עם ספרי תורה, ומשפטים לאומיים דוגמת "בעד עמנו, ארצנו ותורתנו" נכתבו על הדגלים הציוניים.

 

דגל שמחת תורה משנת 1923, הדגל נוצר בירושלים. מתוך אוסף ביל גרוס

 

כבר בראשית ההתיישבות הציונית "נוצלו" דמויות מופת בעם ישראל לקידום מטרות ציוניות. בבלארוס של שנת 1902 הופיעה על דגל שמחת תורה דמותו של משה רבנו, כשהוא אוחז במה שנראה כחוקה החדשה של עם ישראל, בה כתוב בין היתר: "עוד לא אבדה תקותנו".

החל משנות ה-30 זנחו החלוצים את הדמויות החסידיות שהופיעו באופן מסורתי על דגלי שמחת התורה עבור ילדים ארץ-ישראליים בלבוש תנועות הנוער. לעתים הצטרפו לאותם צברים גם עולים מהתפוצות השונות, לבושים בלבוש מסורתי יותר. עם קום המדינה החלו סוף סוף להופיע ציורי ילדות צוהלות המנפנפות יחד עם חבריהן לכיתה או לשכונה בדגלים, דבר שלא היה עולה בדעתם של יהודי מזרח אירופה.

 

ילדות וילדים חמודים נושאים את דגל הלאום. דגל משנות ה-50 של המאה הקודמת. מתוך אוספי הספרייה הלאומית

 

דגל משנות ה-60 של המאה הקודמת. מתוך אוספי הספרייה הלאומית

 

השמחה והצהלה של ראשית ההתיישבות והקמת המדינה הועכרו מעט בשנות ה-50 וה-60. הגעגועים והכמיהה להתאחד עם אתרים היסטוריים ודתיים רבי משמעות ניכרו היטב בעיצוב הדגלים: הכותל, קבר רחל ומגדל דוד הופיעו בהם שוב ושוב.

מלחמת ששת הימים שינתה את המצב מקצה לקצה. משעה שאוחדה ירושלים והכותל עבר לרשות המדינה הצעירה, הפך הכותל (יחד עם קבר רחל) לזירה המצוירת בה צוהלים הילדות והילדים על הדגלים. גם הגיבורים החדשים של האומה, חיילי צה"ל, החלו לצוץ על פני הדגלים. אדריכלי הניצחון האדיר של ששת הימים תפסו את מקומם של חסידי העבר.

 

רבין, דיין, שרון ושאר אדריכלי הניצחון בדגל משלהי שנות ה-60. מתוך אוספי הספרייה הלאומית

 

שנות ה-80 הביאו עמן את ההתפצלות המוכרת לנו עד היום: קהילות חילוניות יותר באופיין המשיכו לייצר דגלים המציגים בנות ובנים יחדיו, ואף הגדילו לעשות כשהוסיפו דמויות מצוירות פופולריות שהקשר בינן ובין החג מוטל בספק, בעוד קהילות דתיות יותר החזירו דמויות דתיות (חדשות או ישנות), או הציבו אך ורק בנים חובשי כיפה בסביבת בית הכנסת.

 

דגלי שמחת תורה בקהילות חילוניות. מתוך אוסף הספרייה הלאומית

 

דגל שמחת תורה מבית מפלגת ש"ס. מתוך אוסף הספרייה הלאומית

 

דגל שמחת תורה של המפד"ל. מתוך אוסף הספרייה הלאומית

 

הסידור והרישום הקטלוגי של אוסף דגלי שמחת תורה התאפשרו בעזרת הסיוע הנדיב של קרן ליר.

***

כתבות נוספות:

חופת הנעורים של בני החמש במרוקו

גילויים חדשים על מקור הפיוט המרטיט "ונתנה תוקף"

'מפי עוללים': קורותיו של מחזור תפילה ארץ ישראלי, "נאה, מהודר ומדויק"

***