הספרייה הלאומית הכריזה על שמות ארבעת הסופרים שזכו להיכלל השנה בתוכנית המלגות "פרדס".
מלגאי התכנית, המתקיימת זו השנה הרביעית ביוזמת הספרייה הלאומית, נהנים ממלגה חודשית בסך של 4,000 ש"ח למשך שמונה חודשים. מדובר בתוכנית מלגות המיועדת לסופרים ומשוררים ישראלים שכבר כתבו והוציאו לאור ספר ביכורים אחד בחמש השנים האחרונות וכעת הם שוקדים על הוצאת ספר הפרוזה השני שלהם.
הסופרים שנבחרו ישתתפו בסדנאות בהנחיית יוצרים, אנשי רוח וצוות הספרייה הלאומית וכמו כן ילמדו ויכירו את האוספים השונים השמורים בספרייה. בנוסף, ארבעת היוצרים ייקחו חלק באירועי התרבות בספרייה ויספרו על תהליכי הכתיבה שלהם במפגשים מיוחדים שיתקיימו עם הציבור הרחב.
מנהל הספרייה הלאומית אורן וינברג אמר היום כי מעבר לתמיכה בסופרים הנמצאים בתחילת דרכם, תכנית המלגות "פרדס" באה לעודד את היצירה הספרותית בישראל ולחשוף בפני הסופרים את הפעילות העשירה והייחודית המתקיימת בספרייה. לדבריו, הצלחת התכנית בשלוש השנים בהן היא מתקיימת, מעידה על חשיבותה גם בקרב הסופרים עצמם וגם בקרב באי הספרייה הלאומית, שנהנו משפע הפעילויות והמפגשים בתחומי הפרוזה העברית.
בראש ועדת השיפוט אשר בחרה את המלגאים עמד הפרופ' אריאל הירשפלד.
להלן נימוקי ועדת הבחירה וביוגרפיות קצרות של המלגאים
טלי כהן צדק, ילידת 1970, נולדה וחיה במושב יודפת. היא נשואה ואם לשלושה שלמדה עיצוב גרפי ועבדה בתחום העיצוב במשרדי פרסום וכעצמאית עיצבה והפיקה סדרת ספרי מנדלות לצביעה. ספרה ״בתוך הבטן של הדג״, ראה אור בסדרת מלח מים של הוצאת פרדס (2017). הספר יצא לאור בסיוע קרן קק"ל וזכה בפרס משרד התרבות לספר ביכורים.
בנימוקי הזכייה נכתב כי קולה של המחברת עשוי מדיבור המשולב בין תודעתה של ילדה לבין תודעה מבוגרת הכותבת את הסיפור ב"בתוך הבטן של הדג". "תודעת הילדה הופכת בכתיבתה של טלי כהן צדק למדיום המרכז אליו את העולם החברתי שסביבו ומעמידו במשפט שאיש בעולם הזה לא העלה על דעתו שהוא עומד בו. בדרך הזאת נחלצה כהן צדק ממלכודת הריאליזם וממלכודת נוספת, קשה עוד יותר – מלכודת המושגים של התרבות הישראלית העכשווית בבואה לדון בנפש האדם", כותבים השופטים.
המשוררת והסופרת ענת לוין פרסמה שני ספרי שירה, "אנה מסתובבת לאט" (אחוזת בית, 2007) ו"מפה לפה" (קשב לשירה, 2013) ורומן בשם "הארכיברית" (אפיק, 2015). לוין עובדת כספרנית בעיריית תל אביב ובארבע השנים האחרונות גם מלמדת סדנאות כתיבה במכללת 'מנשר'. היא כלת פרס אקו"ם ופרס שרת התרבות לספר ביכורים. מתגוררת בגבעתיים עם בן זוגה, המשורר עדי עסיס ועם בתם נעמי.
לדברי השופטים הביורוקרטיה בספרה של ענת לוין היא סמל עכשווי מורכב. "היא אינה דומה דווקא לעולמו של קפקא [כפי שהעירו כותבי הגב של הספר] ובכך טמון כוחה החדשני: היא ביורוקרטיה רגילה, לא דמיונית ולא חידתית והיא אינה נעלמת במחוזות המסתורין והבעתה. היא המציאות החברתית והפוליטית במלוא ארציותה המפורטת והמעיקה ובכך היא הרקע המצמית לשאיפה הרוחנית לחרוג ממנה ומן המציאות הנמשכת ממנה אל עבר מחוזות אחרים של אפשרות רגשית – מחוזות של כנות ומגע. המפתיע ב"הארכיברית" הוא אותו מישור פיוטי שבו שוררת כנות הנמשך מדמותה של הגיבורה ובעיקר מפתיעה דרך עיצובו הספרותית העדינה והשירית". נכתב בנימוקי הזכייה.
אורנה סוסק, נשואה ואם לשניים, נולדה בגבעתיים בשנת 1972. היא למדה תיאטרון בתיכון "תלמה ילין", שירתה בתיאטרון צה"ל, ולמדה בבית הספר לתיאטרון חזותי בירושלים. היא בעלת תואר שני במגדר מאוניברסיטת בר אילן ומתגוררת בקיבוץ חוקוק. שותפה ועובדת ב"חוות קיימא" – חווה אורגנית ועסק חברתי המעסיק נוער נושר. סוסק מעבירה סדנאות מגדר ומיניות בריאה לנוער ולטירוניות, מורה לקול, זמרת, גננית, מדריכת פרמקלצ'ר, מורה לקרמיקה, טבחית, כותבת שירה ופרוזה ובאופן כללי רב תחומית עד להתפקע. היא גם חברת קהילה פעילה ונלהבת, קרובה לטבע, לצמחים ולבעלי חיים.
את ספרה הראשון היא פרסמה בשם עט. בנימוקיה כותבת ועדת השיפוט כי ספרה של אורנה סוסק הוא דוגמא מפעימה לתפנית הפורה שיכול האדם לחולל בטראומה בבואו לספר אותה כסיפור אומנותי. "המעשה הנורא" [כביטויו של אריסטו] עולה באמצעותו מנבכי המציאות ומוצא דרך אל מישורים מורכבים של דיבור ומשמעות ושל יופי. מעשה הסיפור הוא הרבה יותר מאשר תראפיה, ואולי הוא אפילו נבדל ממנה כליל. הוא אינו עסוק בגירושו של המאיים אלא בהבנתו כחלק אינטגראלי מן המציאות. כתיבתה של אורנה סוסק מעידה על יכולת סיפורית החורגת הרבה מעבר להקשר היצירתי הספציפי.
אורן קקון, בן 45, נולד וגדל בבית שמש וכעת מתגורר בירושלים עם בת זוגו ושני ילדיהם. הוא למד ספרות עברית באוניברסיטה העברית ופרסם מאמרים וסיפורים ב "הארץ" ובכתבי עת. ספרו הראשון "אמן השלילה" יצא לאור ב 2017 בהוצאת "בבל".
"בפלסו לעצמו דרך הבעה ייחודית כתב אורן קקון סיפור מבריק וסוחף, מאיים ומצחיק כאחד על אודות איש ספרות שבקיאותו המופלגת בתחום הכתיבה הופכת אותו לייצור מתוחכם מדי, אירוני מדי, נרקיסי ביותר ומנוכר לאנושי. "אמן השלילה" הוא מעין אנטומיה של הביקורת; ניסיון להבין את האינטלקטואליות לא כעמדה אתית אלא כרשת של רגישויות, סלידות, איבות ותשוקות שה"אני" נלכד בה ללא מוצא. הממד המקומי-ישראלי של העניין הספרותי זוכה גם הוא מידיו של קקון לניתוח אכזרי ומרתק. "אמן השלילה" מגלה סופר בשל, בעל לשון משלו ושליטה מרשימה במרחבי הספרות", כותבים שופטי תוכנית "פרדס".
כתבות נוספות
המסע הרוחני מהאשראם בהודו לספרייה הלאומית בירושלים – טור מיוחד של בוגר "פרדס" יונתן ברג