להקרין גבריות
ארנון מילוא
.
לא, הוא פשוט בלתי נסבל, ושיחסוך את ההרצאה הזאת על מנהיגות משפחתית והמפקד כמחנך והמרכיבים ההכרחיים בכל טיול מוצלח: חינוך והסברה, אתגרים ומרכיב הפגתי. אולי פעם, גם לא בטוח, זה הקסים את אביטל, כשהייתה בת 25 וחמי היה מ"פ. די, הצבא נגמר מזמן. רוצים לטוס לחו"ל כמו משפחה נורמלית. בלי אתגרים, בלי לו"ז ובלי מור"קים. הוא חייב להבין שהוא מפקד בלי חיילים במשפחה הזו, את ליבי אי אפשר לנתק מהמסך ולהוציא מהחדר, והראל ממש מפחיד אותה. החרמנות שלו. הוא עוד לא יודע להסוות או לעדן אותה או לתת לה פורקן, אז היא פשוט נשפכת לו מהעיניים. היא לא זוכרת שהבנים המתבגרים היו ככה פעם. אבל מה היא מבינה. כולה ביקשה מחמי שימצא לה איזה בית חווה, משהו בזול, מקום אפור וקריר לקיץ, רצוי בלי יורו, והוא בא לה עם התוכנית הזאת. נופש בים השחור, היסטוריה יהודית באודסה, קניון בקייב (קריצה) והיהלום המתפורר שבכתר – סיור בצ'רנוביל. לראות כמה חשוב שהנשק יהיה בצד הנכון של ההיסטוריה. אבל הוא הצליח לפתות את הראל עם כרטיסים לגמר הצ'מפיונס, שהיה אמור להיערך בתחילת הקיץ בקייב, ולליבי הוא הבטיח אביזרים של אייפון בזול, ככה שאביטל שוב תומרנה לעמדת נחיתות ונאלצה להיכנע.
הבסיס של כל מסע הוא הכנה, למעשה כמו כל תפקיד בחיים אפשר למלא אותו בכמה רמות ביצוע. אפשר פשוט לטייל באוטובוס תיירים ממוזג ולבהות מהחלון בתודעה ריקה. במקרה כזה אם במקום טוריסטיקה היו כותבים מאחורי האוטובוס הובלת בעלי חיים במיזוג, זה היה אותו הדבר. אבל המשפחה של חמי לא תהיה כזאת. לעולם לא עוד. הוא ניחן בתודעה היסטורית ומודע היטב לכך שכל פעולה שמבוצעת היום מעצבת את המציאות לא רק של חייו אלא גם של הדורות הבאים. הראל וליבי בוהים מהחלון. וזו כבר התקדמות, כי הם לא בוהים במסך. זה מעורר תקווה. הרי הנוף עצמו הוא כבר שיעור. ככל שמצפינים, לכיוון העיר האטומית פריפיאט, האפור נהייה אפור מאוד. גם השמש מבינה את תפקידה ההיסטורי. חיילים עוצרים לביקורת דרכונים ואישורים. חמי בוחן אותם. רשמיים מאוד ואדיבים אבל גם חשדנים. התנהגות חיילית תקינה של מחסום. כומתות על הראשים, מדים מגוהצים. זה אזור מוגבל. מקבלים תדריך. אסור לאבד קשר עין עם המדריך, אסור בתכלית האיסור לאסוף חפצים או אפילו להרים חפצים שנפלו על הקרקע במקומות מסוימים. כל חפץ שנופל עלול לספוג קרינה ובוודאי שאין לגעת בחפצים שבתוך הבניינים עצמם, שבהם עוצמת הקרינה גבוהה במיוחד. אם יש ספק – אין ספק, הקרינה תימדד, והפעולה תינקט. מזל שהצטייד מראש במודד קרינה. אמל"ח הכרחי למסע. הקרינה הרי משתנה בהתאם לרוח, והוא ממש לא סומך על הצוות הצעיר הזה של ההדרכה שרק רוצה לחזור הביתה מהמשימה. החיילים עוברים וסוקרים את הנוסעים, ומגיעים לספסל של הראל. הוא יושב ליד בחורה בריטית שמטיילת לבד. היא מכוסה כולה בקעקועים, פירסינג וטבעות, ולובשת שמלה קצרה נטולת שרוולים. החיילים דורשים ממנה להתכסות במשהו ארוך שמכסה את כל הגוף. היא משמיעה קולות התנגדות צפצפניים, וגם החיילים מגבירים את הקול. המדריכה מסבירה בפעם העשירית שהקרינה עלולה להיות מסוכנת ושאלו הנחיות בטיחות שנכתבו בדם. החיילים גוררים את הבריטית והיא חוזרת, עם אף מנוזל וסרבל כחול ארוך שמסתבך לה בכפכפים, זוקפת שתי אצבעות.
כל כך משעמם, כמו שיעור היסטוריה, והנוף כאן ממש מדכא, אבל אמא הבטיחה לליבי שזה רק יום אחד של סיור ואחר כך זהו. אבא תוקע בה מבטים והיא צריכה להראות שהיא מקשיבה. מאוד חשוב לו שהילדים שלו יהוו דוגמה. באמת היה פה נורא. יש כאן דגים עם שלוש עיניים וזאבים קורנים, אבל זה לא עד כדי כך מעניין אותה. כל שיעור היסטוריה אפשר לסכם בשתי מילים: הם סבלו. וזה נורא אבל זה לא עניינה. אולי יש כאן קרינה, אבל הקליטה חלשה וכבר יותר משעה שהיא לא העלתה סטטוס. וזה כבר באמת מלחיץ. עכשיו יורדים מהאוטובוס. והמדריכה מפסיקה לחפור כדי שיוכלו להתרשם. האתר הזה היה פעם לונה פארק והוא נראה מפחיד. גלגל ענק, מפלצת חלודה עומדת להם מעל הראש. ליבי מפחדת שהמפלצת תקום ותשלח זרוע חלודה וארוכה שתניף אותה על הקרון העליון. היא מעדיפה להתרחק ומוצאת מתקן של מכוניות שלא יתנגשו עוד לעולם. המתקן הזה עצוב לא פחות מהגלגל אבל לא מאיים כל כך, והוא הזדמנות נפלאה לסלפי. אחלה לוקיישן לסטורי. ליבי מדלגת מעל הגדר ומתיישבת באחת המכוניות, מושיטה יד ומשרבבת שפתיים. המדריכה קולטת אותה ומשמיעה צרחה חדה שמסובבת את הראשים של כל הקבוצה. ליבי נבהלת, והטלפון נשמט לה מהיד ומחליק מתחת לאחת המכוניות. המדריכה באה בריצה עם עוד איש ביטחון, ילדון ביטחון שלא יודע מה לעשות חוץ מלשרוק במשרוקית שוב ושוב שוב. זה כל כך מלחיץ את ליבי והיא מתחילה לבכות. היא רוצה לנסות להביא את הטלפון, אבל המדריכה כועסת ולחוצה, ואבא שלה עומד שם כמו בוק ולא עושה כלום. איש ביטחון שני מרחיק אותה ומלווה אותה לאוטובוס. לפחות הילדון ביטחון הפסיק לשרוק. אם מסתכלים למטה ומעקמים קצת את הצוואר אפשר לראות את הטלפון שלה שנזנח. עוד פריט נטוש באתר, בולט במודרניות שלו לעומת שאר החפצים שקפאו בשנות השמונים. עכשיו למדריכה יהיה עוד סיפור פיקנטי להצביע עליו, סיפור ועדות לסכנה שבהתנהגות לא אחראית.
אחרי הבלגן שהיה עם ליבי, גם להראל לא התחשק להמשיך. ליבי כבר תישאר עם אמא באוטובוס ולא תיכנס לאתר הבא, שהוא בית החולים הנטוש. אבא עדיין מתעקש לראות אותו וביקש שהראל יעבור לשבת לידו, אבל הבריטית, פיונה, אומרת לו שיעזוב את אבא שלו ודי. היא בגילו ועזבה את הבית שלה בברייטון כדי לטייל באירופה, ואחר כך נראה. עכשיו היא בקייב, אבל עוד מעט תיסע לסקנדינביה ואולי הוא יכול להצטרף אליה לחלק מהמסע לפני שצבא הכיבוש יבלע אותו. בכל מקרה הם יכולים להיפגש בערב אחרי שיחזרו לעיר וזה יהיה ממש פאן. כל היום המסריח והאפור הזה יכול לקבל תפנית חמה לקראת הערב. פתאום בית החולים נראה להראל ממש מגניב והוא מפגין התעניינות. נראה שהוא חושב שהידענות שלו, של מי שהולך בראש עם המדריך ושולף תשובות ראשון, עושה רושם. פיונה מסתכלת עליו במבט משועשע. בעיקר מצחיק אותה השינוי שהיא הצליחה לעורר בו. יופי של התלהבות יש בו, והיא תבחן אותה ביסודיות בהמשך.
האוטובוס עוצר בחניון של בית החולים. המדריכה מדגישה שוב שמבנה בית החולים הוא המקום הכי ספוג בקרינה ויש להקפיד בו במיוחד על הליכה מתואמת בקבוצה. על כן גם האוטובוס יחנה במרחק ביטחון של כמה מאות מטרים מהמבנה. הם יצעדו יחד, פניהם לחזית בית החולים אל מול החלונות הפעורים והאילמים, ויחזרו דרך הגן, מעורף המבנה ובמסלול מעגלי חזרה אל האוטובוס. המדריכה עוצרת את הקבוצה בשביל המוביל למבנה ומבקשת מהנוכחים להאזין לדממת המוות. ללא ציוץ של ציפור, ללא אוושת צמרות. אבל יצר החיים מנצח. היער שולח זרועות ירוקות ושורשים שמרימים מרצפות. עוד מעט הבניין כולו יורם מעל האדמה, יפורק לחלקים ואז יוטח שוב לקרקע, קרעים־קרעים של בטון וברזל חלוד, רגע לפני ההתפוררות הסופית. הם מתקדמים אל עבר המבנה ונכנסים למרתף בית החולים, אל מחלקת היולדות המלאה במיטות תינוק חלודות ונטושות. הקבוצה עולה עכשיו לקומה השלישית, מיטות ברזל חשופות ליד ארון תרופות. היו כאן פעם חיים שנגדעו בהבזק. זה באמת נוגע, אבל היד של פיונה שמשתלבת להראל בעדינות בזרוע מרגשת הרבה יותר. כוח החיים שצומח מתחת לבטון. והוא בלתי ניתן לעצירה.
הקבוצה יוצאת מהחדר, אבל פיונה מושכת אותו בחזרה. הם ממתינים רגע עד שהדי הצעדים במסדרון נחלשים, ואז היא תופסת אותו ומצמידה אותו בכוח לקיר. הוא מעולם לא נישק בת לפני כן אבל הפה שלו עסוק מדי בשביל להגיד את זה. אנחנו צריכים להזדרז, היא אומרת ומפשילה לו את המכנסיים במשיכה חדה ויורדת על הברכיים למצוץ לו. לוקח לו עוד רגע לצאת מההלם אבל אסור לו בשום אופן להראות לה שאין לו ניסיון. הוא מתנפל עליה, מנסה למשוך ממנה את הסרבל בבהילות, אבל הסרבל מסתבך ונתקע בטבעות. היא מסייעת לו וזורקת את הסרבל בקוצר רוח על הרצפה. עם החזייה היא כבר לא לוקחת סיכון, מורידה אותה בעצמה בזריזות ומושכת את הראל לכיוון המיטה. המיטות חלודות והקפיצים נוקשים אבל זה עדיין עדיף מהרצפה. ויש לה קונדום! איזו בחורה אחראית. מישהי שאפשר להכיר לאמא. אמא ניסתה לדבר איתו על מין בטוח אבל הוא לא נתן לה להתקרב לנושא. עכשיו אולי יוכל להשתחרר קצת ואולי אפילו להתבדח עם אבא שלו. פיונה מבקשת שיגמור מהר כי בכל זאת יש להם ממש מעט זמן. הבעיה זה הצרחות שלה. היה יכול להיות נחמד אם היו באמת לבד, אבל בסיטואציה הזו הצרחות שלה מפריעות לו להתרכז ולגמור. אבל לא נעים לו להעיר לה על זה. למזלו התשוקה כובשת את החרדה, עולה, עולה, מתפרצת ומטביעה אותה. ויש לה גם סיגריה! הקונדום מושלך לרגלי המיטה, סיפור פיקנטי למדריך הבא. הם ממהרים להתלבש, ינסו להסתיר את שביעות הרצון בעשן הסיגריה.
הוא מושך את הזמן והעשן עם הסיגריה, ואת פיונה זה קצת מעצבן. מדבר הרבה בין שיעול לשיעול. אחרי הטיול המשותף בסקנדינביה היא יכולה לבוא אליו לישראל, והוא ייקח אותה ויסיע ויראה לה. גם ים וגם היסטוריה וגם אוכל. הכול יש. החזה שלו נפוח, הסנטר מורם, המרפק על החלון. פיונה מבקשת שיזדרז כי בטח מחכים להם ועדיף שיגיעו לאוטובוס מהר. סורי סורי, איבדנו את הדרך, חיוכים קטנים. זה עדיף על שיתפסו אותם כאן. אבל להראל יש תוכניות אחרות. שייסעו! הוא יודע לנווט והם יתפסו טרמפים חזרה לקייב והוא לא נותן זין! פיונה מנסה לברר אם הוא doesn't give a shit וזה אבד בתרגום, אבל הוא מתעקש על הזין שלו. בפעם הבאה הוא יכול יותר. שתדע. הוא מחזיק מעמד המון זמן, שתיזהר ממנו. הוא מוכן כבר עכשיו לעוד סיבוב. הוא ניגש אליה, תופס לה את התחת ומנסה לכוון אותה שוב אל עבר המיטה. פיונה הודפת אותו בעדינות ולאחר מכן בכוח וזוקרת מולו טבעת. Don’t! הוא כל כך נבהל מעצמו, נסוג ומשתבלל, שכמעט בא לה לנחם אותו. אבל כבר מאוחר מדי. הוא מצית ביד רועדת עוד סיגריה שלה וחוזר לחלון. היא מסתבכת מחדש בסרבל ומנסה לחלץ כפכף מתחת למיטה.
האוטובוס כבר מניע להמשך המסע כשאביטל שמה לב שהראל לא נמצא. היא צורחת על חמי שהוא חסר אחריות ואיך זה שהוא לא משגיח על הילד, שבטח לא מוצא את עצמו ובוכה עכשיו במרתף הנטוש. המדריכה חיוורת לגמרי, קוראת שוב לאיש הביטחון השורק, והם מתחילים לצעוד במהירות אל עבר המבנה. גם ליבי מצטרפת אליהם. אחרי שהיא איבדה את הטלפון שלה, היא מתנחמת בזה של אביטל. אמנם לא אייפון, אבל גם בו אפשר לעשות יוטיוב לייב. היא מספרת לעולם שאח שלה הסתום נעלם עם איזה בריטית צ'חלה ממש כאן, עם כל הקרינה מסביב. גניחה ארוכה, נשברת, עולה מרחוק וקורעת את הדממה. איש הביטחון עובר מהליכה לריצה, ושאר הקבוצה אחריו. אביטל לא מצליחה להבין למה דווקא אות החיים היצרי הזה הוא שגורם לו לעבור לריצה. זה תמיד היה החשש של אביטל. להפתיע אותו, או שהוא יפתיע אותה. היא קיוותה שהוא ינעל את הדלת של החדר וליתר ביטחון היא תמיד דפקה. היא מבקשת מליבי לסגור את הטלפון, אבל ליבי אומרת לה שהיא חיה בסרט, ועד שסוף־סוף קורה משהו מעניין במשפחה שלהם ויגדלו לה העוקבים בערוץ היא בחיים לא תסגור את הלייב. הם רצים, מתנשפים במעלה השביל, איש הביטחון ראשון. היא רוצה לבקש ממנו שיחכה, שיכבד את הפרטיות שלהם וייתן להם להתארגן בצורה מכובדת או לפחות שישרוק, כמו קודם. אבל אין לה אוויר. חמי שלה בכושר שיא, סיים ישראמן, מדביק את הפער ושועט במדרגות. צריך לוודא או לשלול, לסמן ולפעול על פי הפרוטוקול. הוא מגיע אל הדלת ופותח אותה בתנופה. מולו פיונה, הראש בוקע מהסרבל, הראל על החלון, זורק את הסיגריה ומתמתח. חמי ניצב מול פיונה, מחזיק את מונה הגייגר בשתי ידיים. לרגע אחד הם מתבוננים זה בזו .המבט של חמי סוקר אותה, את הסיגריה הבוערת ואת הקונדום לרגלי המיטה. ואז הוא מקרב אליה את המונה בתנועה חדה. פיונה הודפת אותו ומורידה לו סטירה שורטת, עם כל הלב והטבעות. מעשה בנים סימן לאבות. היא נמלטת מהחדר ביבבה, מתחמקת מהמדריכה ואיש הביטחון שלא מצליחים לעצור בעדה. עכשיו הם ניצבים זה מול זה, האב, הבן והמונה. חמי סורק את הראל מקודקוד עד אצבעות והמונה משמיע צפצוף חד, מבשר אימה, בדיוק כשאביטל מגיעה אל החדר. מתנשפת וכמעט מקיאה ממאמץ ובושה, מחפשת הקלה, מבקשת לנחם. תעצרי! חמי מניף את היד. אל תתקרבי אליו. יש לו קרינה, הוא צריך בידוד ובידוק רפואי. אבל אביטל הודפת את חמי בבוז ומחבקת בכוח את הראל, והראל מתחיל לבכות. גם אביטל בוכה איתו. היא בוכה על הגבר והילד שלה, לא ברור באיזה סדר.
.
ארנון מילוא הוא מנהל פרויקטי מערכות מידע. סיפורים פרי עטו פורסמו בגיליון 63 של המוסך, במאזניים ובמעבורת.
.
» במדור פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: "עלווה", סיפור קצר מאת ערן סגלסקו
.