סביבה עוינת (מתוך רומן בכתובים)
מאיה מיכאלי
.
יצאתי מהספרייה מוקדם מהרגיל. כבל המחשב נשכח בבית. הנחתי שזה בגלל השרב שאין בו הפוגה כבר שבועיים ומעצים את פיזור הנפש שלי. האוויר היה לח ודחוס כל כך בבוקר, אז החלטתי להגיע לספרייה במטרו. ויתרתי על הליכת הבוקר במסלול הקבוע, הנמתח מהבית שלי ברובע ה־12 לאורך הסן, בפארק ברסי ומעל לגשר סימון דה בובואר, הליכה שבמהלכה אני מתכננת על מה אעבוד באותו יום. מכיוון שיצאתי מהספרייה באור יום כשהשרב עוד היה בשיאו, הנחתי שאוותר גם על הליכת הערב בכיוון ההפוך, שבמהלכה אני מסכמת לעצמי את המחשבות על מה שקראתי או כתבתי ונותרו פתוחות. ממילא יום העבודה היה קצר ולא אפקטיבי. בלילה ראיתי פוסט שאור פרסמה בפייסבוק, והיה נדמה לי שעולה ממנו שהיא בזוגיות חדשה. חשבתי שמתאים לה להחצין כך את הקשר שרק התחיל, ובה בעת גם להותיר ערפל. היא בטח משערת שאף שהסרתי אותה מרשימת החברים שלי, כפי שהודעתי לה שאעשה, אני עדיין עוקבת אחריה. כל היום ניסיתי להתעלם מאי־השקט שהסתובב לי בגוף ולהתמקד בכתיבה. אבל הקולגה מאוניברסיטת תל אביב שהגיעה לפריז לחודשיים, הייתה מוכנה להיפגש איתי רק בין 14:20 ל־14:40 לתפוח, הפינוק היחיד שהיא מרשה לעצמה בימי עבודה. כבר פיתחתי כמיהה קלה לשיח אנושי ולכן שמחתי על המפגש, שהתקיים בדיוק לפי הכללים שקבעה מראש, כולל התפוח. כמו בכל מפגש אנושי בספרייה הלאומית בפריז דיברנו על המרחב הזה, שבאותה שנה בדיוק זכה לתהילה בזכות הופעתו ב"טריפליום", סדרה צרפתית בכיכובה של רונית אלקבץ, ואכן התאים להפליא לאווירה האפוקליפטית של הסדרה. לא סיפרתי לקולגה שמשהו בעוצמות ובדרמטיות של רונית אלקבץ וגם בשער הארוך, שיש לו נוכחות בפני עצמה, תמיד הזכיר לי את אור. דיברנו בעיקר על ההרצאה שנתתי בסדרה שהיא יזמה וארגנה ועכשיו רוצה שאהפוך למאמר בשביל קובץ מאמרים שהיא עורכת.
ב־14:40 חזרתי לשולחן שלי, צעידה די ארוכה מהקפטריה, ונזכרתי בהרצאה שנתתי בתל אביב כמה חודשים לפני שטסתי לפריז. אור הגיעה בהפתעה לשמוע אותי. יום לפני ההרצאה התכתבנו בצ'ט של הפייסבוק או של הוואטסאפ וסיפרתי לה – אולי כדי להרתיע אותה, מתוך בהלה מהניסיונות העיקשים שלה להתקרב, שלא תחשוב שזה יהיה קל, ושלא תאמין שאני באמת עדינה ונחמדה כמו שאני נראית – על בת הזוג הקודמת שלי, שעזבה אותי באומרה שזה בלתי אפשרי לחיות בסביבה פסטורלית והרמונית למרגלות הר געש שמדי פעם, ללא כל אזהרה, מתפרץ.
״הסטודנט ייטיב תמיד לבחור לו סביבה עוינת ולא אוהדת", כתב תומס ברנהרד בהטובע, "מקום אוהד יפריע לו במידה רבה להתרכז בלימודים, לעומת זה מקום עוין יאפשר לו הצלחה של מאה אחוז בלימודים, משום שהוא ייאלץ להתרכז בהם כדי לא להתייאש״; ואילו זבאלד כתב באוסטרליץ על הספרייה הלאומית שזהו מקום ש"בכל מבנהו ואף בארגון הפנימי שלו הגובל באבסורד" הוא "מנסה להרחיק את הקורא בבחינת אויב בכוח", ולכן "הוא במידת מה הביטוי המוחצן הרשמי […] לצורך […] לשים קץ לכל דבר מן העבר שעדיין יש בו חיים".
המילים האלה של זבאלד ושל ברנהרד מהדהדות בראשי בימים אלו, ימי השרב הגדול בפריז. ארבעים מעלות ואין מזגן בשום מקום פרט לספרייה הלאומית, שלמזלי עשיתי מינוי לקומת החוקרים שלה עם הגיעי לעיר, פרוצדורה לא פשוטה כשלעצמה שהצריכה שרשרת אישורים, כולל מכתב בכתב יד מהמנחה הצרפתייה שלי. עכשיו אני מגיעה לשם בכל יום בתשע מייד כשהיא נפתחת, ויוצאת בשבע כשהיא נסגרת, השעות הקשות של החום. הספרייה הלאומית קרויה על שם פרנסואה מיטראן, ידידה הטוב של מרגריט דיראס – שעליה אני כותבת את הדוקטורט שלי – עוד מימי הרזיסטנס. בנייניה מעוצבים כמו ספרים פתוחים. אילוסטרציה קצת פשטנית, אני חושבת בכל פעם שאני מגיעה לשם. בשל תכנון לקוי הועברו הספרים לקומות העליונות, ואילו החוקרים והחוקרות נאלצו לרדת למרתפים. זה מאוד צרפתי, טענה הקולגה שאכלה בחברתי תפוח, ההיררכיה הזאת בין הספרים לבני האדם. בכניסה לספרייה רחבת עצומה הגובלת בצידה האחד במרכז מסחרי ובו שני בתי קולנוע. צידה השני ריק, פתוח וקרוב מאוד לרציף של הסן, ולפיכך סחוף רוחות בחורף, כה סחוף עד שנדמה שהרוחות יכולות להעיף אפילו מישהי לא קטנה כמוני. כעת האוויר לא זז, ואני מתגעגעת אל הרוחות האלה. מן הרחבה אפשר להשקיף אל פארק פנימי מלבני. אחת הדוקטורנטיות מהמחלקה באוניברסיטה בפריז סיפרה לי עוד בשנה הראשונה ללימודים שזה אתר מועדף להתאבדויות. סטודנטים מיואשים קופצים לשם. היא אמרה שחברים שלה כבר הבחינו בפארק באיברי גוף. אף שזה נשמע מוזר בזמנו, התקשיתי לשאול עוד ולהמשיך את השיחה, שגם ככה היה קשה לי לעקוב אחריה בגלל מהירות הדיבור והשימוש בסלנג שלא הכרתי. באותה תקופה העדפתי לדבר עם מבוגרים או עם מהגרים, שתמיד היה קל יותר להבין את הצרפתית שלהם. אבל הדימוי המטריד הזה המשיך ללוות אותי, ומדי פעם בהיתי ברחבת הפארק בחיפוש אחר רגל. או גולגולת.
זהו לא רק המקום הקר ביותר בפריז, אלא גם אחד המאובטחים. בכניסה יש להפקיד את כל החפצים בדלפק ובתמורה אפשר לקבל תיק שקוף להניח בו את הציוד להמשך היום. מייד אחר כך יש להעביר כרטיס אדום ולרדת במדרגות נעות אל מין עולם תת־קרקעי, העושה רושם של מרחב רחמי ומערסל, מנותק לחלוטין מן החוץ. בכניסה לקומת המרתף יש דלפק נוסף, שאת קירותיו מעטרים פוסטרים של תערוכות שהתקיימו בספרייה. אפשר להזמין שם שולחן באחד מהיכלי הספרייה המסומנים באותיות לטיניות, ולחכות עד שתאושר ההזמנה. אני מזמינה בדרך כלל מקום בהיכל v או בהיכל w, היכן שנמצאים ספרי המחקר בספרות ובהיסטוריה. אפשר גם להזמין שולחן מראש, דרך המחשב או בטלפון, ואז להעביר כרטיס מייד בלי להמתין ולזכות בניד ראש מאשר מהשומר. אבל אני תמיד שוכחת להזמין ומוצאת את עצמי ממתינה במקום לאישור.
לאחר מכן יש לעבור דרך הדלתות העצומות, אשר לעולם אינן נפתחות מעצמן אלא דורשות הדיפה מאומצת. משם אפשר להלך דרך מסדרונות המכוסים בשטיח אדום מקיר לקיר לעבר אחד מההיכלים העצומים. השולחנות משותפים ולאורכם יושבים החוקרים והחוקרות, מקומו של כל אחד מהם מסומן באות לטינית ובמספר. כיסאות העץ נוקשים ומקורקעים לרצפת הפרקט. רוב הספרים לא נמצאים בהיכלים, אלא שמורים בקומות העליונות, ולכן צריך להזמין אותם ולהמתין ארבעים וחמש דקות עד שיגיעו. חשוב מאוד שבקבוק השתייה (מים בלבד) יהיה על הרצפה, ולא על השולחן. אם הוא נשכח על השולחן, מגיע במהרה עובד שנשכר במיוחד למטרה הזאת ומעיר על כך. בשל המרחקים העצומים בין ההיכלים לשירותים ולקפטריה (מדדתי פעם שבע דקות הליכה מהירה לכל כיוון) רוב היושבים והיושבות בספרייה קושרים ביוצאם את המחשבים האישיים למנורות האישיות הקטנות המחוברות לשולחנות ומשאירים אותם שם, להסתבך בחוטיהם.
זהו מעין גן חיות, שבו זן בני האדם הכותב והקורא מוצג במלוא מוזרותו. אין כל אפשרות לצאת אל הפארק האטום שסביבו בנויה הספרייה, או אל הסנאים והארנבים המתרוצצים בין צמחיו ועציו הצומחים פרא, וכך יוצא שבני האדם הם הנשקפים לעיני החיות. אי אפשר להשתמש ביער הקטן כדי להפשיר מִקור המזגן. אפילו בשביל סיגריה צריך לעשות את כל הדרך הארוכה למעלה – שבע דקות ההליכה, הדלתות הכבדות, המדרגות הנעות וכן הלאה. מזל שאני לא מעשנת. לפעמים הספרייה נראית לי כמו כנסייה – בתקרותיה הגבוהות ובכללי הקודש הנוגעים לדפדוף בספרים, לכניסות וליציאות (יש להעביר כרטיס גם לפני וגם אחרי היציאה לשירותים).
הספרייה הלאומית אינה מתיימרת להיות עיר מקלט לבני אנוש בימי השרב, אבל בזכות החמסין אני מתאהבת לגמרי במקום הזה, שנדמה כאילו עוצב בהשפעתן של פנימיות אכזריות או מנזרים שוממים ומעוררי אשמה מאחד מהספרים שאהבתי כשהייתי ילדה. לפעמים נדמה לי שאני ממש מכורה לספרייה הזאת. הכיסאות לא נוחים לגב. המיזוג מקפיא. לצלם מהספרים עולה הון ולשאול אותם אסור. אינטרנט אלחוטי אין. האוכל בקפטריה לא אכיל. לא הייתי אומרת שהספרייה מעוררת בי השראה. קשה לשקוע במחשבות או להתנתק במקום שמושך כל כך הרבה תשומת לב לעצמו, מקום שהוא מעין אירוע. אבל משהו בי מצליח לחיות דווקא שם.
אני בדרך כלל לא אוהבת הפתעות, הן מלחיצות אותי, כל הטווח, החל מסתם מתנה, אפילו אוכל שלא ציפיתי לו, או נסיעה שלא תכננתי. אבל כשאור הגיעה להרצאה שלי באוניברסיטת תל אביב ללא התראה זאת הייתה הפתעה טובה. היא ישבה שם, שאלה שאלות, החשיכה את החדר כשהקרנתי קטעים מסרט שביימה וכתבה מרגריט דיראס, ובסוף ההרצאה נתנה לי מתנה: הר געש קטן, צעצוע שאפשר לעשות בו התפרצויות מבוקרות בבית. אני אוהבת התפרצויות, אני אוהבת אש, זה לא מפחיד אותי, היא אמרה. המתנה, או אולי הנוכחות שלה בהרצאה, הביאה לתפנית המיוחלת. כשטסתי לפריז, כמה חודשים אחר כך, כבר לא יכולנו להיפרד, אפילו שזאת הייתה התוכנית, שניפרד כשאטוס, זה היה אמור להיות קליל וקצר ותאריך התפוגה היה ידוע מראש, אבל אז דחיתי שוב ושוב את מועד הטיסה כדי להיות איתה עוד קצת, ובסוף ביטלנו את תאריך התפוגה, והיא הגיעה לבקר אותי בפריז, או אני אותה בארץ, כמעט בכל חודש, במשך כמעט שנה. עד שביקשתי שנפסיק.
יצאתי מהספרייה כבר בשלוש, כשעוד היה שרבי בחוץ. המחשב כבה, והתביישתי לבקש כבל ממישהו אחר, זה לא נראה לי מקובל כאן. יצא אפוא שלא היה לי עוד מה לעשות בהיכל-W. דחפתי בשארית כוחותיי את דלתות הענק ושמעתי שהאזעקה מצפצפת כאילו היה שם כרגע פיגוע. או שוד. הסתכלתי מסביבי והבנתי שאני סיבת הצפצוף. השומר ביקש שאמתין לאחראית. האישה בדלפק מילאה דוח ובו פרטי כרטיס הקוראת שלי. התברר שבטעות לקחתי איתי בתיק השקוף לא רק את הספר שהבאתי מהבית כדי לקרוא שם בקור המנחם, אלא עוד אחד, רכוש הספרייה. אחרי כמה דקות לא נעימות שבהן הרגשתי חשופה ואשמה, התבשרתי שהאחראית בסוף לא תגיע. השומר התנצל בחיוך והאישה בדלפק הראתה לי את הטופס שמילאה. "השם שלך אפילו לא מופיע כאן", היא אמרה והבטיחה לי שיש במשרדה ערמת טפסים כזאת שמעולם לא עשו בה דבר. זה המזל של הצרפתים, חשבתי לעצמי בעודי מבחינה שכדי לדחוף את דלתות הענק שמפרידות את חלל הספרייה מהחוץ, אני נדרשת להפעיל אפילו את שרירי הבטן. החוקים שלהם תמיד הרבה יותר נוקשים מהם.
.
.
מאיה מיכאלי היא ד"ר לספרות, מלמדת קורסים בספרות, בתרגום ובתואר השני בלימודי תרבות באוניברסיטה הפתוחה, מתרגמת וכותבת. פרסמה לאורך השנים טקסטים בסוגות שונות (מאמרים אקדמיים, מסות, פובליציסטיקה ופרוזה). ביקורת פרוזה פרי עטה התפרסמה בגיליון אוקטובר 2023 של המוסך.
.
.
» במדור "בעבודה" בגיליון הקודם של המוסך: פרק ראשון מתוך "מסכת תהום", רומן פנטזיה היסטורי בכתובים מאת איל חיות־מן
.
לכל כתבות הגיליון לחצו כאן