בעבודה | מתוך "מסכת תהום"

פרק ראשון מתוך "מסכת תהום", רומן פנטזיה היסטורי בכתובים מאת איל חיות־מן שבמרכזו מסע החניכה של אלישע בן אבויה – הכופר המפורסם ביותר במסורת היהודית – על רקע יהודה שלאחר חורבן בית שני

In Progress 158 715 537

איצו רימר, ערבו של שלישי, שמן על בד, 51X45 ס"מ, 1997

מתוך "מסכת תהום"

איל חיות־מן

.

המרכבה היטלטלה על דרך לא כבושה בליל מוצאי שבת, עת שבה מת השבוע והבא אחריו טרם נברא. מבעד לחלונות הפתוחים הסתננו אוויר חם של חודש אב ואור הירח שחסר רק מעט למילואו.

יפתח, שישב מולי, היה רק צל כהה באור הקלוש. הוא לא הוציא הגה מפיו מאז יצאנו לדרכנו. אף אני שתקתי: בדממת הדרך דימיתי לשמוע את מילותיו האחרונות של אבי מהדהדות בחלל הריק. מילים שכוונו ליפתח: בי סירב אפילו להביט.

המרכבה הוסיפה לנסוע אל הלילה. אור הירח היה די לראות בעדו, והימים חמים מכדי לנסוע תחת שמש הצהריים. מבחוץ שמעתי את צניפת הסוסים. אבי חכר אותם ואת המרכבה על מנת שאגיע לישיבת לוד ברוב רושם. עוד תקווה שנכזבה.

מיששתי בכיס כותונתי עד שאצבעותי התהדקו סביב ריקוע דק של כסף. האומנם רק הבוקר העניק לי אותו? ראיתי שוב את פני אבי כפי שהיו אז, את הלחלוחית שנרמזה בעיניו כשאסף אותי אל תוך חיבוקו. תחילה נבהלתי – מאז ומעולם מיעט לגעת בי – אך עד מהרה התרפקתי על חוזק זרועותיו ועל ריח הבשמים שהתערבב בזיעת הקיץ, על גופו שיכולתי לטבוע בו. לאחר מכן ענד את הקמע לצווארי, אותו קמע שעבר במשפחתנו מאז ימי בית חשמונאי. משקל המתכת על חזי היה כהמשך של חיבוקו.

הסרתי את הקמע לפני החורשה, כמובן, והסתרתי אותו בכיסי. אילו היה ענוד סביב צווארי, אינני יודע אם היה בי הכוח לעשות את מה שעשיתי.

מבית אבי שבגליל רכבנו דרומה ומערבה לעבר דרך החוף. עד מהרה, הבנתי, לא אדע כיצד לשוב. הוצאתי את ראשי מבעד לחלון וקראתי אל הרַכָּב לעצור, אך הוא התעלם מקריאתי. לא היתה זו הפעם הראשונה, אך כל ניסיון כזה העצים את הכעס שחשתי.

הכנסתי את ראשי שוב ופניתי ליפתח. "אין לך רשות לנהוג בי כך!" קראתי. "אינני ילד עוד, אלא גבר שהגיע למצוות!" קולי, שנשבר מחמת הכעס, בקע מפי גבוה וצרוד. יפתח קימט את מצחו כמשתומם על הכרזתי. חשתי את הדם מציף את לחיי ופניתי ממנו, שלא יראה אותי בתבוסתי.

במשך כמה שעות נסענו בדממה. יפתח עצם את עיניו והתנמנם עם תנועת המרכבה, אך אני החזקתי את עיני פקוחות עד שדמעות עלו בהן. הזכרתי לעצמי שאני נישא בשבי, והמעט שבכוחי לעשות הוא להתנגד בלבי.

שחר הסתנן אט־אט אל העולם והשמש הפציעה מעל הגבעות ממזרח. אורה גילה שרידי חורבות בצדי הדרך, כפרים שיושביהם לא שבו לאחר המלחמה ושדות שלא נותר מי שיחרוש אותם. כעבור זמן קצר עצרה המרכבה בחורש אלונים. ייתכן שהיו פונדקים בסמוך, אך בכולם היה חשש טומאה: טומאת כלים וטומאת משקים של גויים ועמי ארצות. לישיבת לוד, כך הורה אבי, היה עלינו להגיע בטהרה.

הרכב הכותי, תשוש מרכיבת הלילה הממושכת, פרש שמיכה בצל שני עצים והשתרע עליה. יפתח, עדיין מבלי לדבר, הוציא מכליו תאנים, דגנים וגבינה ופרש אותם בינינו. מאז סעודת הצהריים שלאחר עלייתי לתורה לא טעמתי דבר, וחשתי את בטני מתעוררת לריח המזון. הבטתי במזון, אך לא עשיתי שום תנועה כדי ליטול ממנו. יפתח הביט בי. "עוד נסיעה ארוכה לפנינו," אמר לבסוף. "אתה זקוק לאוכל כדי להשלים אותה." היו אלה המילים הראשונות שאמר לי מאז צאתנו לדרך.

הנדתי בראשי. "אינני רוצה להשלים אותה."

הוא הביט בי עוד רגע, ואז משך בכתפיו והשיב את האוכל לכליו, מניח כל דבר במקומו. לאחר מכן הושיט לי את נאד המים, אך גם לו סירבתי. במקום זאת נטלתי שמיכה מהצרור, פתחתי את דלת המרכבה ויצאתי החוצה.

"היזהר מהעקרבים," אמר יפתח.

"מוטב לי לישון עם העקרבים מאשר להיות כלוא כאן," הטחתי בו. הוא השיב במשיכת כתף נוספת.

האדמה היתה מכוסה עשבים יבשים ובלוטים, ואלה התפצחו תחת רגלי כשקפצתי מן המרכבה. הבטתי כה וכה, אך לא ראיתי את קצהו של החורש. אף על פי שהרביתי להתהלך בסמוך לבית האחוזה, וגם עד שפת הכינרת טיילתי לא פעם, מעולם לא ישנתי אלא במיטתי. עמדתי כשהשמיכה בידי והירהרתי באזהרתו של יפתח. הכותי איננו חושש מפני העקרבים. אך אולי הוא שוגה? או שמא יש לו קמע או לחש שמגוננים עליו? נזכרתי במה שסיפרה לי לאה על מכשפי הכותים. הנורא שבכולם, שמעון מאגוס שמו, יכול היה לצוות על כל בעל חיים לעשות את רצונו, והיה משיל את גופו כנחש המשיל עור. המחשבות הללו לא סייעו להרגיע את פחדי. 

פרשתי את השמיכה על הארץ ונשכבתי. האוויר הלך והתחמם. מחטים ואבנים דקרו את גבי, והעולם רחש צלילים: רשרוש עלי האילנות, זחילתם של רמשים ולטאות, זמזומם של זבובים. עצמתי את עיני, אך מדי כמה רגעים העפתי מבט סביבי, אל שולי השמיכה ואל סנדלי העור שחלצתי, וחשבתי על עקרבים.

כששבתי למרכבה והשתרעתי על המושב, נמנעתי מלהביט ביפתח. העץ היה נוקשה כנגד גבי, והבוקר מהביל. הזעתי בכותונת המהודרת שלגופי, לבוש בר המצווה שלא היתה לי שהות להחליפו. השינה היתה ממני והלאה: במקום זאת, עצמתי את עיני וחשבתי על רות.

ראיתי אותה לעיני רוחי כפי שהיתה אמש, ממתינה לי בחורשה שמעבר לבית האחוזה. לגופה לבשה שמלה ירוקה ששאלה מאמה, שנתלתה עליה רפויה אך צבעה הדגיש את עיניה. תלתליה שכה אהבתי היו פזורים סביב ראשה כענן סערה. היא חייכה אלי את חיוכה המעוקל, כאונייה המיטלטלת על הגלים. נתתי את המגילה בידה לעיני שני העדים ואמרתי את המילים העתיקות. לאחר מכן נותרנו לבדנו, שוכבים על הארץ זה לצד זה וצופים יחדיו בכוכבים כשראשה נח על חזי. ריחה הציף אותי, בד שמלתה וזיעתה ורגבי האדמה שדבקו בה, ושמץ מריחם החריף של תבליני המטבח. כשדיברה, נדמה כאילו קולה בקע מתוכי, מרעיד את עצמותי. עתה, בחלל המרכבה, שכבתי כשזרועותי חובקות את גופי, ממשש את היעדרה.

לפנות ערב חידשנו את נסיעתנו. יפתח ניסה שוב לשדל אותי לטעום דבר־מה או לפחות ללגום מהמים, אך ללא הועיל. "אינך יכול לצום לנצח," אמר לי. משכתי בכתפי ולא השבתי דבר. שתיקה היא נשק שאף אני יכול להשתמש בו. אבי יכול לגרש אותי, הוא יכול להפריד ביני ובין רות, הוא יכול להגלות אותי לישיבתו של רבי אליעזר בן הורקנוס; אך הוא איננו יכול לאלץ אותי להסכים לכך.

לא טרחתי להביט מבעד לחלון אל הארץ שנראתה כגוועת באור הדמדומים. הרוח שחדרה פנימה היתה חמה, העשב שבצדי הדרך מצהיב תחת השמש הקיצית. ואם כך בגליל, כיצד בלוד, על גבול המדבר? דמיינתי את החום הזה חודר אל תוכי אט־אט, ימים ולילות שייבשו את עורי ויסדקו אותו. חשבתי על אדם הראשון, מגורש מגן העדן אל ארץ שממה; ידיו של יפתח שנחו בחיקו, קשות מעבודה, אחזו בלהט החרב המתהפכת. אלא שאדם, אמרתי בלבי, לפחות גורש עם חוה, ואילו את אהובתי – אשתי – קרעו ממני.

טלטלות המרכבה התמעטו כשעלינו על דרך החוף. הדרך הרומית היתה מוגבהת, מרוצפת כולה, ושתי כרכרות יכולות היו לחצות אותה זו בצד זו. בפעם הראשונה שבה ראיתי אותה, הדרך הפעימה אותי בגודלה וברוחבה, נמתחת כל הדרך מאנטיוכיה ועד אלכסנדריה. עתה, מצטיירת לאיטה לאור הירח, היא אילצה אותי להכיר בזעירותי. איזה סיכוי יש לי לשחות כנגד הנהר השוצף הזה, שנושא את כל בני האדם לדרכם? לוד וישיבתה ממתינות לי במורד הזרם, וכל שאועיל הוא להתיש את זרועותי.

הצמא גבר, מייבש את פי ומסחרר את ראשי עלי, ואף ברעב התחלתי לחוש. ניסיתי להסיח את דעתי בדמיונות, בסיפורי גבורה שטוויתי לעצמי: דמיינתי כיצד אחמוק מיפתח ואעשה את הדרך חזרה ברגלי. אפרוץ לאחוזה באין רואה, אחלץ את רות מן החדר שחלקה עם אמה ועם יתר המשרתות, ונברח יחד לחיות בשדות ובכרמים כזוג האוהבים בשיר השירים. בדמיון אחר, משובח יותר, הגעתי ללוד ושהיתי בה עד שנסמכתי לרבנות, אלא שבזכות חוכמתי עשיתי זאת בתוך שבועות ספורים, ובגיל צעיר משנסמך אדם אי־פעם. אז שבתי לביתי עטוי אדרת צמר ושלמה, כאחד הנביאים מימי קדם, הוכחתי את אבי באותות ובמופתים ובישרתי לו שרצון האל הוא שאהיה עם רות, והוא כרע על ברכיו וביקש מחילה.

אך ישנה גם אפשרות פשוטה מאלה, חשבתי לפתע בעומק הלילה: אוכל הרי ללכת אל רבן גמליאל, נשיא הסנהדרין, ולגלות לו את תוכניתו של אבי. הוא יעניש אותו ודאי, אולי אף יפקיע ממנו את נכסיו במצוות הזקנים, אך עלי לא תהיה לו סיבה לתרעומת: בתור יורשו של אבי, האחוזה תעבור לרשותי, ואני ורות נחיה בה כבעל ואישה. כן, כך אעשה, חשבתי, וחשתי פרפור של תקווה עובר בחדרי לבי כמשק כנפיים.

לא נדרש זמן רב עד שהכנפיים הללו נגדעו. לבגוד באבי? כיבוד אב הוא מעשרת הדיברות. ובנוסף ישנו חוב גדול בהרבה שאני חב לו, ויותר מכך לאמי, כזה שלעולם לא יהיה בכוחי לשלם. לא, מוטב שלא אהרהר בכך אפילו. במקום זאת, עצמתי את עיני והנחתי לטלטלות המרכבה לשאת אותי הרחק מתוך עצמי.

עד עלות השחר חדלו הרעב והצמא להציק לי והתחלפו בחולשה שהיה בה מן ההתעלות. פעימות לבי התערבבו בטלטלות המרכבה על הדרך. ישנתי והתעוררתי וחוזר חלילה, וחלומות פקדו אותי בין שעיני היו פקוחות ובין שעצומות. שקעתי באזור דמדומים שבו דמיון ומציאות נמזגו זה בזה כמים ושמים בקו האופק. המרכבה חנתה שוב, אך לא ידעתי היכן. זימנתי אלי את דמותה של רות, והיא ליוותה אותי, יושבת לצדי ומלטפת את ראשי הנח על ברכיה. ריחה הציף אותי, מגעה נטמע בי, ואור חום־ירקרק קרן ממפרקי אצבעותיה כאילו היתה יער ולא נערה. לעתים היו לי מלווים נוספים: אבשלום רכב מחוץ לחלון, ושערו הסתבך בענפי עץ בצד הדרך. יונה הנביא ישב לצדי בכרכרה וייעץ לי, אך את נינווה לא הזכיר ולו במילה: כל דבריו הוקדשו ליופייה של העיר תרשיש. סיפורים נעשו לי אמיתיים מחיי שלי, עד כדי כך שטעיתי לחשוב שאינני אלא ירמיהו הנביא שנכפה עליו לצאת לגלות. בהפוגות שבין חלום לדמיון ראיתי את יפתח מביט בי, פניו מיטלטלים מעלה ומטה בקצב נסיעתנו ועיניו דאוגות. הוא שפך עלי מים, ופעם או פעמיים ניצל רגע של הסחת דעת כדי לתחוב את הנאד לפי. ירקתי מה שיכולתי, וכשניסה להאכיל אותי, נעלתי כנגדו את לסתותי. את המרד שלי, לפחות, זכרתי מבעד לכל הדמיונות.

נכנסנו ללוד בשעת בין ערביים של היום השני ליציאתנו לדרך, חוצים שווקים ורחובות צרים. העיר היתה בנויה בצפיפות, כאילו הבתים התקבצו יחד כדי ללחוש זה לזה איזה סוד. היתה זו העיר הראשונה שראיתי שלא היתה מוקפת חומה, והדבר הוסיף לתחושת הזרות שנטעה בי, ערבוב התחומים. הרחובות שבהם נסענו לא היו מרוצפים, וילדים, כלבים ותרנגולות התרוצצו בהם בערבוביה, מזנקים ממקומם רגע לפני שנדרסו תחת גלגלי המרכבה. האוויר היה כבד מריחות של חציר וזבל בהמות.

ישיבת לוד היתה מבנה גדול ורבוע, עשוי לבנים ואבן חול, כמצודה בלבה של העיר. יכולתי לחוש ברצון עז ועוין שמשל בה, בנפשו של אדם שאסר מלחמה על עולם ומלואו. חלש כפי שהייתי, נכנעתי לרצון הזה: חשתי כיצד אני מאבד אף את יכולת התנועה. כשלבסוף נעצרה המרכבה, נאלץ יפתח לגרור אותי החוצה. מעבר למבנה הישיבה היתה השמש פצע מדמם שזיהם בהדרגה את השמים.

ניצבנו בפני שערי עץ מוגפים, שגובהם כמעט כפליים מגובהי. בראשם נקבע לוח של כסף ועליו נחרט פסוק מתהלים: "פִּתְחוּ לִי שַׁעֲרֵי צֶדֶק אָבֹא בָם אוֹדֶה יָהּ". יפתח הקיש על השער, ולאחר כמה רגעים נפתח חריץ בדלת ועין הציצה מתוכו.

"מה לכם במקום הקדוש הזה?" שאל קול מבעד לחריץ.

"זהו אלישע בן אבויה," הכריז יפתח, "אביו, ידיד לעולם התורה, שלח אותו על מנת שילמד כאן."

היה רגע של שיהוי, ואז צליל של בריח מוסט. בעל הקול התגלה כנער שמנמן כבן שש־עשרה, לבוש בכותונת לבנה ופניו מחוטטים. הוא הוסיף לעמוד לפנינו, חוסם את הפתח. "תצטרכו להמתין עד הערב לפני שתיכנסו," הודיע לנו, "ולאחר מכן לטבול, שמא דבקה בכם טומאה ואינכם יודעים."

יפתח הניד בראשו בקוצר רוח. "איבדנו די זמן," אמר. כנראה לא רצה לספר לו על צומי.

"אין ברירה," אמר הנער. "כל מי שמבקש לבוא בקהל חייב להימצא בטהרה."

"אדוני הוא מזרע כוהנים," אמר יפתח. "יצאנו מביתו לפני יומיים ומחצה, ומאז היינו לבדנו במרכבה, ישנים בצדי הדרכים. הרכּב ששכרנו כותי, וגם הם מקפידים על טהרה. לא היה דבר שיטמא אותנו. עכשיו, אנחנו נכנסים." יפתח לא היה אדם גדול, אך כשפסע פנימה בנחישות, גורר אותי אחריו, הנער נרתע והניח לו לעבור.

מצאנו את עצמנו עומדים בתוך חצר פנימית, פתוחה לכיפת השמים ומוקפת מכל עבריה במבני הישיבה. במרכזה ניצבו עץ חרוב ומזרקת שתייה במתכונת רומית. המקום כולו אמר חומרה ושקט. יפתח פסע מבעד לחצר כשאני נגרר עמו, והנער נאלץ לבוא בעקבותינו.

עברנו בדלת נוספת אל אולם גדול, ששורות ארוכות של ספסלים סודרו לאורכו. המקום היה מלא נערים וגברים ששוחחו יחד בזוגות או בחבורות, כולם לבושים בבגדים לבנים מאותה מתכונת, ולכולם תפילין לזרועותיהם ולראשם. ריח כבד ומעיק של זיעה עמד בחלל הדחוס, וההמולה היתה רבה. יפתח פסע היישר לפנים, מוביל אותי מבעד לרווח בין הספסלים אל קדמת האולם.

האיש שבפניו התייצבנו היה כבן גילו של אבי, אך נמוך וצר ממנו, זקנו אפור וארוך ושְׂער ראשו דליל. לגופו לבש אדרת צמר לבנה, בלויה מרוב שימוש, כפי שהיו גם התפילין שעיטרו את מצחו. הוא עמד זקוף ונוקשה, ראשו מורם, ופניו הצרים דמו ללוח אבן שנחרצו בו קמטים עמוקים שלא יימחו עוד. ידעתי מיד שנוכחותו היא זו שחשתי בה, שרצונו מושל במקום הזה. תהום נפערה בבטני למראהו וברכי רעדו. חשתי שדי שיפנה את מבטו ויביט לעברי, כדי שאצנח מת בו במקום.

אך הוא לא הביט בי. עיניו היו נעוצות בשני תלמידים כבני שמונה־עשרה שעמדו לפניו ושנו הלכות, אף להם תפילין כשל רבם.

"אלה לבושים של כוהן גדול," אמר אחד. "חושן ואפוד, מעיל וציץ ומצנפת."

למרות תשישותי שבו אלי המילים: למדתי את ההלכה הזו מפיו של יוסף, מורי לתורה. היה דבר־מה מנחם במילים המוכרות, כריחו של תבשיל אהוב בבית זר.

ידיו של האיש ששיערתי כי הוא רבי אליעזר היו שלובות לפניו. הוא הינהן כמעט בקוצר רוח. "ומה לבושו ביום הכיפורים?" שאל. קולו, גבוה וצרוד קמעה, העלה על דעתי חריטה בסלע יבש.

"כלבושי כוהן הדיוט," מיהר השני לענות, וחברו הינהן אחריו.

"ממש כלבושי כוהן הדיוט?" חזר הרב. ההטעמה היתה קלה, ועם זאת הורגשה היטב: שניהם שתקו. למרות עייפותי, היה נדמה לי שזיהיתי את השגיאה. "כלבושי כוהן הדיוט," חזר בקול שקט, מדוד.

"אתה!" פנה לפתע ליפתח. "מתי ניתנה התורה?"

יפתח, שלא למד תורה מימיו, נבוך בעליל מן השאלה. "במעמד הר סיני?" מילמל.

"בהר סיני, יפה. ביציאת מצרים. לפני אלף שלוש מאות תשעים ושבע שנים. דבר אלוהים!" הוא שב ופנה אל התלמידים, וקולו הלך והתגבר, עד שהרעים כתוכחתו של נביא זעם. קמטי הכעס שבפניו העמיקו. כל העיניים באולם נפנו עתה לעברו. "דבר אלוהים, שנשמר במשך ארבע־עשרה מאות שנים. דורות על דורות שעמדו ושנו את דברי התורה. עד שבאתם אתם, זוג גלמים, ושמטתם אותה מבין טלפיכם! כלבושי כוהן הדיוט," ציטט, לעגו נשפך עליהם כיורה רותחת. "והאם אין בידינו הלכה מפורשת, שאבנטו מפשתן בלבד?"

שני התלמידים כבשו את פניהם בקרקע. רבי אליעזר שילח אותם מעל פניו בתנועת יד. "לכו, הסתלקו מכאן. ממילא אין טעם שאוסיף להשחית עליכם את זמני." הם פנו לדרכם. אט־אט שבו השיחות בחדר והתחדשו.

"ואתה, מה עניינך?" נפנה רבי אליעזר אל יפתח. "האם גם אתה באת לכאן לשבש לי הלכות?"

"חלילה, כבוד הרב." יפתח עמד כפוף מעט, ידיו מוסתרות מאחורי גבו. הבטתי מרותק ברבי אליעזר. ראיתי רבנים בעבר, אך מעולם לא חשתי יראה כזו, כוח כזה שקרן מדמותו של אדם.

"שמי יפתח בן יואב," אמר, "ובאתי הנה בשליחות אדוני, אבויה בן עזרא."

"כן, כן, אני זוכר את אדונך," השיב רבי אליעזר בקוצר רוח. "מה לי ולו?"

יפתח החווה לעברי. "זהו בנו, אלישע, שהגיע זה עתה למצוות. אביו שלח אותו שילמד תורה מפיך."

לראשונה הפנה רבי אליעזר את מבטו לעברי. גון עיניו היה חום כה כהה עד שהיה כמעט שחור. הוא הציץ בי, בחן ופסל אותי, הכול בתוך שניות מספר. "נכחתי בבריתו," אמר. "הוא נולד ביום חורבן הבית. סימן מבשר רעות."

"בירכת אותו אז שיהיה גדול בתורה," הזכיר לו יפתח.

"אביו סחט ממני את הברכה הזו," השיב רבי אליעזר מיד. "מה עוד תבקש ממני?"

"הוא תלמיד ראוי לכבוד הרב," אמר יפתח. "היו לו טובי המורים. הוא דובר עברית, ארמית ויוונית, יודע על פה כמעט כל התורה, נביאים וכתובים, ושונה ארבע מאות הלכות."

"'כמעט' כל התורה," חזר רבי אליעזר בהטעמה, ואז פנה אלי שוב. "מדוע אתה חפץ ללמוד?" שאל.

כל אותו הזמן הוסיף יפתח לתמוך בי כדי שלא אפול ארצה. במאמץ עילאי של הרצון נשאתי בשתיקה את מבטו של רבי אליעזר, ולא השבתי דבר.

"מה? שמא אינך רוצה ללמוד?" שאל אותי. הוספתי לשתוק.

הוא פנה שוב ליפתח. "הנער אילם או סתם שוטה?" שאל. "אני עומד בראש ישיבה, מכהן כדיין העיר ונמנה עם זקני הסנהדרין. כל זמני קודש לתורה. שמא אדוני סבור כי אני אומנת, שבאת הנה להפיל לחיקי ילד שאינו רוצה ללמוד?"

"אביו רוצה שילמד," אמר יפתח, "ובכך העיקר."

רבי אליעזר הניד בראשו בעוז. "לימוד התורה הוא דבר שבין האדם ובין ריבון העולמים," אמר. "לאיש מלבדו אין חלק ונחלה בכך."

"הוא רצה ללמוד," ניסה יפתח, "כל חייו התכונן לכך. אלא שעתה…"

"מה?" שיסע אותו רבי אליעזר. "שמא דיבוק או שד נכנסו בו? התהום השתלטה על נשמתו? מה עניין לי מה רצה ומה לא רצה הזאטוט הזה?"

"כבוד הרב, אנא ממך," ביקש יפתח. הוראותיו של אבי היו מפורשות: "קח אותו ללוד, ברצונו או בניגוד לרצונו," הורה בטרם צאתו מן המרכבה.

יפתח הנמיך את קולו. "הנער, הוא טוען שהוא מאוהב. הוא נישא בסתר, בניגוד לרצון אביו. לכן לא רצה להישלח מביתו, ולכן הוא נוהג עתה כאילם."

אחת מגבותיו העבות של רבי אליעזר התרוממה. הוא סקר אותי בעניין מחודש. "נשוי בגיל שלוש־עשרה? על דעת עצמו?"

"משובת נעורים, לא יותר," מיהר יפתח להבטיח. "אביו הודיע לו שיגרש את הנערה אם לא ייסע…"

רבי אליעזר התעלם מדבריו. "הנח לו," הורה. יפתח שיחרר את זרועי ונשמטתי מאחיזתו. רק במזל הצלחתי להיאחז בספסל ולא ליפול ארצה.

"הילד חיגר, חלילה?" שאל רבי אליעזר.

"לא," אמר יפתח, "אלא שהוא צם זה יותר מיומיים, מאז שיצאנו מבית אביו."

התרגשותו של רבי אליעזר גברה כמדומה. "צם? מרגע שיצאתם?" יפתח הינהן. "אם כן, הנער חגג בר מצווה, נישא באותו יום, ומאז הוא שקוע בצום, ואתה בא לכאן ומפטפט על אביו ועל מה שאמרתי בבריתו?!" קולו התנשא שוב לכדי צעקה. כמה מן התלמידים שעמדו בסמוך הגניבו לעברנו מבטים. יפתח שתק, נבוך.

"אדונך, אבויה," שאל רבי אליעזר, ונעימה של דחיפות התגנבה לקולו, "מה מוצאו?"

"משפחתו מירושלים, כבוד הרב," השיב יפתח.

"שוטה שבשוטים! מה אכפת לי שם עירו. הוא כוהן? לוי אולי?"

"אכן," גימגם יפתח, "יש לאדוני הכבוד להשתייך למשפחת כוהנים, אף שהוא עצמו מעולם לא שימש בקודש."

"צא מכאן מיד," הורה רבי אליעזר. "צאו, צאו כולכם! השיעורים תמו להיום." התלמידים, שהיטיבו להכיר את רבם, מיהרו כולם לעבר הדלת. יפתח היה בין האחרונים לעזוב.

בתוך כמה רגעים נותרנו רק רבי אליעזר ואני באולם הישיבה. ישבתי על הספסל והוספתי להביט נכחי, תשוש מכדי להיות מופתע ממה שהתרחש סביבי. "עצום את עיניך," הורה לי.

לא התקשיתי לציית. כעת, משהאולם התרוקן, החל האוויר הדחוס מצטנן לעת ערב וריח השדות נמסך בו. שקט שרר סביבי, וכמעט מיד צללתי לאותו אזור שכבר נעשה לי מוכר, בין שינה ובין חלום בהקיץ. דמויות ומראות התרוצצו בתוך עפעפי מבלי שאנסה להיאחז בהם.

קולו של רבי אליעזר לא בא מבחוץ, אלא כביכול מתוך חלומי, רך להפתיע. "שווה בנפשך אמת מים," אמר. "כזו שמוכרת לך היטב." קולו הרגיע אותי, נסך יציבות בעיני רוחי. העליתי על דעתי את הכינרת, מימיה רגועים תחת שמש הצהריים.

"הבט במרוצת המים," הורה לי רבי אליעזר. "הנח לרוחך להיסחף בה. חוש את המים, את האור, את מרוצת האדוות." הינהנתי קלות, וכעבור רגע הוסיף: "עתה, אמור לי מה אתה רואה."

תחילה לא היה דבר אלא המים, מתנוצצים לעיני רוחי, אך מעט־מעט החלה תמונה להתגבש. ראיתי בית מפואר, עשוי כולו שיש. גברים לבושים לבן הסבו סביב שלושה שולחנות אדירים, ושולחן רביעי ניצב על גבי במה מוגבהת. צל שחור, אדיר, הסב לשולחן, והם התאספו וטרחו סביבו, מוזגים נוזל אדום אל תוך כוסו.

"אני רואה את זקני הסנהדרין מסיבים לסדר הפסח," אמרתי, "ומלאך המוות מסב עמם."

"מה עוד אתה רואה?" שאל.

הראייה היתה קלה יותר הפעם. עמדתי על ראש גבעה, לצדי רועה צאן מבוגר. בידינו היו קרדומים, וחצבנו בהם במשך שעה ארוכה. כשנשאתי את מבטי, ראיתי הר עצום מתנודד תחת מכותינו. כשעמדנו לקראת סיום מלאכתנו, מבלי שתהיה לי שליטה בכך, נשאתי את ידי ונעצתי בלבו של הרועה את הקרדום, שהיה עתה ללהב מאכלת. ההר התרסק ברעש גדול, אותיות הזדהרו בשמים, ולבי נמלא צער כה חד, שחשתי כאילו בלבי שלי נעצתי את הסכין. סיפרתי כל זאת לרבי אליעזר.

"מה עוד אתה רואה?" קולו של רבי אליעזר רעד קמעה בהתרגשות עצורה.

תשישות ממין שונה נפלה עלי, כזו שלא היה לה כהוא זה עם הצום, ואיימה להכריע אותי. כשיכולתי שוב להביט, ראיתי את עצמי עומד בהיכל עצום ממדים, שקירותיו עשויים משמי הלילה, והמנורות שדולקות בו הן אור הכוכבים. הייתי לבוש חושן, אפוד ומגבעת של כוהן גדול, ולנגדי התנשאה דמות עצומה, מכונפת, שפניה היו פני. בידה האחת אחזה הדמות ספר. דפיו היו דבוקים יחדיו וכרוכים בעור, מחציתו שחורה ומחציתו לבנה. התעלות ואימה היו מעורבות בו בשיעורים שווים. הייתי כה שקוע בספר, שרק כשהדמות הניפה את ידה השנייה, הבחנתי בחרב האש. פלטתי צעקה, בשרי בער, והאפלה אספה אותי אל קרבה.

*

התעוררתי במיטה רכה בחדר חשוך. חלון, שלא היה יותר מסדק בקיר, בישר לי שבחוץ כבר ירד לילה. לא ידעתי אם ישנתי שעה או שתי יממות. התיישבתי במיטה, ומיד נתקפתי סחרחורת שהפילה אותי שוב לאחור.

"ברוך מחיה המתים," אמר קול צרוד. "חששתי כבר שנצטרך לומר עליך קדיש." הבטתי וראיתי את רבי אליעזר יושב לצד מיטתי. כד מים היה מונח לידו, וזיעה נקוותה על מצחו. הוא נראה עייף, כאילו צעד חמישה מילין תחת שמש הצהריים.

רבי אליעזר ספק את כפיו, וכעבור רגע נכנסה דמות נוספת אל החדר. "השוטה חי, אם כי בקושי," הודיע רבי אליעזר, קולו שב לעוקצנותו הרגילה. "תצטרך לשלם לי את שכר החדר. הוא נועד לאורחי הישיבה, לא לתלמידים."

"תלמידים," אמר יפתח. "פירוש הדבר שתקבל אותו?"

"אם כך נגזר עלי," נאנח רבי אליעזר. "אני משער שאביו ישלם את דמי מחייתו?" יפתח הינהן. "כמו כן, עליו להבטיח שלא ירעיב את עצמו למוות לפני השיעור הראשון." הוא נטל כוס, מילא אותה מכד החרס וקירבה אלי. "שתה," הורה לי.

אינני יודע מהיכן נמצא בי הכוח לסרב לו. במקום לקחת מידו את הספל, צנחתי חזרה על המיטה. רבי אליעזר קם ממקומו ובחן אותי במבט שמורת־רוח והערכה נמסכו בו בשיעורים שווים.

"כמובן," אמר ליפתח, "ישנו תנאי נוסף. מסור לאדונך שאל לו לשלח מעל פניו את הטבחית או את בתה. הנערה נשואה לבנו כדין."

לא נזקקתי לאור רב כדי להבחין בתדהמתו של יפתח. "במחילה מכבודך," אמר לבסוף, "העדים אומרים שהנער קידש אותה במגילה של עובדי אלילים!"

"הראה לי," הורה רבי אליעזר.

יפתח נטל מצרורו את המגילה שהחרים ממני בליל הנישואים ושנותרה בכליו מאז. למרות העייפות והחולשה, כעס עלה בי למראה.

רבי אליעזר נטל את המגילה מידיו ובחן אותה באריכות. "'המשתה' של אפלטון," הכריז. "הנוכל הקטן התברך בכושר המצאה. המגילה של אביו?"

"חלילה!" מחה יפתח. "אדוני לא מחזיק דברי כפירה כאלה בביתו. ודאי השיג אותה בעצמו, בדרך לא דרך."

"היא רכושו, אם כן," פסק רבי אליעזר. "והנערה, לדבריך, בת מצווה. עדים היו?"

"שניים מנערי החווה," אישר יפתח. "הם אלה שבאו להזעיק אותי לאחר מעשה."

"הקידושין תקפים, אם כן," חזר רבי אליעזר והושיט את המגילה ליפתח. "קח את זו עמך ומסור אותה לארוסתו – היא רכושה כדין. איכות ההעתקה משביעת רצון. ערכה ודאי יותר מפרוטה, שהיא כל שנדרש."

"תקפים? לא ייתכן!" קרא יפתח, שוכח לגמרי את נימוסיו הקודמים. "הרי הנישואים לא מומשו, והוא רק ילד…"

"אני מצטער," קטע אותו רבי אליעזר, "באמת צר לי. משום־מה שגיתי לחשוב שאני ראש הישיבה הזו, תלמידו של רבן יוחנן בן זכאי ומזקני הסנהדרין. והנה מתברר שאדוני בא הנה ללמדני תורה! מחל לי, רבי ומורי. אנא, בוא והורה לי מהם התנאים שבהם קידושין תקפים. הרי ודאי אינני שונה יותר מאלף הלכות על דיני קידושין וכתובות."

יפתח נותר ללא מענה. "אמסור לאדוני את דבריך," אמר, ואז סב על עקביו ויצא ללא מילה נוספת. רבי אליעזר נופף בידו כמי שמגרש מעליו יתוש, ואז הציע לי שוב את המגש. "עתה, התואיל בטובך לשתות, פגע רע שכמוך?" שאל.

"תודה," לחשתי.

"אל תודה לי," אמר. "הודה לריבון העולמים. הוא, ולא אני, הוריד את הגשמים והוציא את הלחם מן הארץ."

חלש מכדי לדבר, הנדתי בראשי. נדמה שהבין.

"אם כוונתך לנערה שלך, דע שגם את ההלכה לא אני בדיתי מלבי, חלילה." הוא הביט בי במבט חמור בעיניו הכהות. "ראה בכך את שיעורך הראשון והחשוב מכולם: אנו איננו ממציאים את ההלכה." הוא ביטא את המילים באיטיות ומתוך הדגשה. "מקורה בקדוש ברוך הוא. אנו לומדים, שונים, מקיימים ומלמדים." הינהנתי: כבר כילד למדתי שכך הם פני הדברים.

הוא קירב את הכוס לשפתי והשקה אותי בעדינות. גופי נתקף רעד למגע המים ולבי האיץ את פעימותיו. רבי אליעזר הרחיק את הכוס, מניח לי שהות להתאושש, ואז הניח לי ללגום פעם נוספת. הוא המתין עמי עד שאזרתי די כוח לקום לישיבה וליטול את ידי, ואז הושיט לי פרוסת לחם מרוחה בדבש. בירכתי לפני שאכלתי, והוא הינהן, מוסיף כל העת להביט בי בעיון. היתה מין מוצקות יתרה באוכל, תחושה של כבילה בשיבה אל הגוף.

סיימתי את פרוסות הלחם שהושיט לי ואזרתי עוז לבקש עוד. "תאכל מחר עם כולם," אמר. "לא מגיעות לך שום זכויות יתר רק מפני שתיקנת תענית על דעת עצמך."

הייתה שאלה נוספת שרציתי להציג לו, אך הוא הקדים אותי: "מה היה החיזיון השלישי?" שאל.

"אם כן, אכן היו אלה חזיונות?"

"כן, ודאי שהיו חזיונות," אמר, קצר רוח. "עתה אמור לי מה ראית."

"אני סבור שראיתי מלאך," אמרתי. עתה, הרחק מן המראות, המילים נשמעו באוזני כדמיונותיו של ילד. לדבר על לבושי הכוהן הגדול שלגופי נראה לי כביטוי נורא של יוהרה, ולכן לא אמרתי על כך דבר.

"ו…?" עודד אותי רבי אליעזר. "מה היה תואר דמותו של אותו מלאך? האם אמר לך דבר־מה?"

תיארתי לו את המלאך המכונף שפניו כפני. "הוא הניף עלי חרב של אש." הזיכרון שילח בי רעד.

"זהו? הניף עליך חרב ותו לא?" הוא נשמע מאוכזב קמעה.

"יכולתי לחוש אותה צורבת בבשרי," אמרתי, מתאמץ להסביר לו את מה שחשתי. "ובידו השנייה היה ספר," נזכרתי.

"ספר? תאר לי אותו."

סיפרתי לו על הספר שכדוגמתו לא ראיתי, על הדפים המרובים האסופים יחד בכריכה שמחציתה שחורה ומחציתה לבנה.

הוא בחן אותי במשך רגע ארוך, מהורהר, ולאחר מכן הניד בראשו כמי שמנער שינה מעפעפיו. "הלילה תוכל להוסיף לישון בחדר האורחים," אמר. "מחר תהיה כאן עם זריחת החמה לשיעור הראשון."

"אנא," ביקשתי. "טרם אמרת לי מה פירושם של הדברים שראיתי."

"נראה שעלינו להישמר מפני מפולות סלעים," אמר ביובש. "אך מלבד זאת, אף אני אינני יודע מה ראית. נבואות אינן עניין פשוט לפענוח."

"אתה אומר…" היססתי. תהיתי כיצד אוכל לבטא את המילים מבלי להישמע כשוטה, אך לבסוף אמרתי נואש. "רצונך לומר שאני נביא?"

"אל תתרברב," גער בי, ידו האחת מושכת בזקנו, "אתה רחוק מלהיות נביא. אך ישנם מצבים שמעוררים באדם ניצוץ של נבואה. אתה קיבלת עול מצוות ונישאת באותו יום עצמו, ואז עינית את נפשך, וכך הפלגת מעבר לעולם הזה."

שקלתי את דבריו במשך רגע. "האם אוכל לעשות זאת שוב?" שאלתי.

"אם תימצא ראוי," השיב, "ואם יהיה רצון מלפני ריבון העולמים, לא תהיה זו הפעם האחרונה. טוב שבאת אלי כשבאת. רק שמור בסוד את מה שראית, והקפד שלא תוכיח את דברי מי שאומרים שמאז החורבן ניתנה הנבואה לשוטים." בזאת נפטר ממני רבי אליעזר והותיר אותי לבדי בחדר. המתנתי עוד עת קלה עם ברכת המזון וצפיתי בו כשחצה את החצר ויצא מבעד לשערי הישיבה, אדרתו מתבדרת אחריו במשב קל של רוח קיצית.

.

איל חיות־מן סיים לאחרונה דוקטורט בחקר קבלה באוניברסיטת תל אביב, מבקר ספרים ואלוף אירופה בדיבייט אוניברסיטאות. "מסכת תהום" הוא ספרו הראשון – וגם הפרק הראשון בעלילותיו של אלישע בן אבויה. כתב היד של הספר זכה בפרס שר התרבות לספר ביכורים לשנת 2023.

.

» במדור "בעבודה" בגיליון הקודם של המוסך: פרק מתוך "נודדות הציפורים", רומן בכתובים מאת צחי פרבר

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

Tag 158 420 315

 

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

שירים למאיר: יצחק שלו כותב לבנו הפצוע

כשמאיר שלו היה עוד חייל בסדיר, הוא נפצע קשה בפעילות מבצעית. אביו, הסופר והמשורר יצחק שלו, סעד אותו במיטת בית החולים במשך חודשים רבים. הוא גם כתב על כך ספר שירים מכמיר לב שלוקח אותנו ממלחמת ההתשה הישר אל עולמם של הפצועים והפצועות מאז ה-7 באוקטובר

715 537 Blog (3)

יצחק שלו וכריכת ספרו "נער שב מן הצבא", 1970.

 

ב-1967 היה יצחק שלו משורר וסופר ידוע. הוא היה גם אב חרד למאיר, בנו הבכור ששירת בסיירת גולני.  

מאיר שלו כבר היה פז"מניק בשירות הסדיר, לוחם בסיירת גולני, כשפציעה קשה איימה על חייו. הוא השתתף במלחמת ששת הימים והדריך טירונים עד לאותו ליל חורף, בו לקח חלק בפעילות מבצעית בבקעת הירדן. לאחר טעות בניווט של מפקד החוליה, נפצע שלו הבן. צרור יריות מכוח צה"לי נוסף שהיה באותו אזור פגע בפלג גופו התחתון.

25 שנה לאחר האירוע סיפר מאיר שלו:

"אני זוכר כל קליע שקרב אלי ופגע בי. הקליע הראשון פגע בי בגבי, סמוך מאוד לעמוד השדרה. התחושה היתה כמו בעיטה של סוס. זו עוצמה שקשה לתאר במילים. הקליע יצא מן הצד הקדמי של האגן, בצד ימין, אתרי ששבר את עצם האגן. הפגיעה ממש הרימה אותי וסובבה אותי. הקליע השני פגע בי מלפנים, סמוך לחור היציאה של הקליע הראשון. שוב באגן. נפלתי על הגב. תוך כדי נפילה, אחת מרגלי התרוממה ואז פגע בי קליע נוסף ממש מעל הברך ושבר את עצם הירך, והוציא אותה אל מחוץ לבשר. קליע רביעי פגע לי בשריר השוק, מתחת לברך. אותו גילו רק בבית החולים. מאחר שהפגיעה היתה בבשר ולא בעצם, כבר לא חשתי בכאב, על רקע כאבי התופת של הפצעים הקודמים."

(מתוך ריאיון עם מיכה פרידמן ב"הארץ", מה-11 בנובמבר 1992⁩)

במחנה 7.9.1988 (3)
מתוך כתבה של מאיר שלו בעיתון "במחנה", בה התבקש לחזור לבסיס של סיירת גולני בה שירת יותר משני עשורים קודם לכן, 7.9.1988. אפשר לראות את רגלו הפצועה: "היא לא מעץ, הכל בסדר. אבל בשעת מאמץ היא זקוקה למחוך".

הוא הובל במסוק לבית החולים "העמק" בעפולה בו נולד 20 שנה קודם לכן. יצחק ובתיה, ההורים המודאגים, ליוו את בנם בחודשים בהם שכב בבית החולים וניהל מאבק עיקש לשוב ולעמוד על רגליו, מאבק שבו ניצח בסופו של דבר.

לנוכח הפחד והכאב שליוו את מאיר, עשה יצחק שלו את מה שהוא עושה הכי טוב והעלה את תחושותיו על הכתב. ספר השירה השישי של יצחק שלו: "נער שב מן הצבא", נולד כתוצאה מהחודשים הקשים הללו, שבו התנדנדה המשפחה בין פחד לתקווה. 

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.40
"נער שב מן הצבא", יצחק שלו, 1970.

ספר השירים "נער שב מן הצבא" יצא לאור ב-1970, אך השירים בו לא התיישנו. השירים בספר המוקדש למאיר שלו, נוגעים בשלבים השונים של אירוע הפציעה ופורטים אותו לתמונות מוכרות ומצמיתות לב: ההליקופטר שלוקח את מאיר הפצוע קשה לבית החולים; הרופא שטיפל בו; קצינת העיר שהגיעה להודיע להורים על פציעת בנם; כסא הגלגלים בו התנייד בנו הצעיר והחברים מהיחידה שבאים לבקר בבית החולים. את כל התמונות הללו למדנו להכיר טוב מדי במלחמות ישראל, וכעת הן טריות מתמיד.

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.41

עברנו על כמה משירי הספר כדי למצוא בקשר הפרטי בין אב ובנו את סיפורם של הפצועות והפצועים מאז ה-7 באוקטובר.

997009656374305171
משפחת שלו: מימין ההורים יצחק ובתיה, הילדים – משמאל מאיר ומלפנים רפאלה. רשומה זו היא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמינה במסגרת שיתוף פעולה בין ארכיון מושב נהלל, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

השיר הראשון בספר נקרא "אותו קיץ עם בני שלי" ומחבר אותנו לשינוי המתרחש בקשר בין אב לבן, קשר מיוחד שהיה ליצחק ולמאיר עוד טרום גיוסו לצבא:

 בֶּן שְׁמוֹנֶה עֶשְׂרֵה אַתָּה וּבִדְרָכִים נֵלְכָהּ
וּכְבָר אֵינִי צוֹעֵד בָּרֹאשׁ כִּי אִם מֵאֲחוֹרֶיךָ.

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.41 (3)

 

השיר השני בספר, "הליקופטר נע מערבה", נוגע כבר בפציעה ובנסיבותיה. יצחק שלו מזכיר את משימתם של הלוחמים, להגן על אזרחי המדינה:

טָס מֵעַל הָרְפָתוֹת, בָּתֵּי הַתִּינוֹקוֹת,
-כָּל אֲשֶׁר הֵגֵן עָלָיו הַנַּעַר בְּנִשְׁקוֹ.

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.41 (2)

 

בשיר "הרופא" הוא כותב על הרופאים, "לוחמי בית החולים", ועל המשימה העצומה המונחת בידיהם:

עַל כֵּן נְעָרִים יְהוֹדֻךָ,
אַתָּה הַמְּתַקֵּן אֶת שְׁגִיאוֹת הַמְּדִינַאי, הַמַּצְבִּיא,
וּמְבַטֵּל הַזְמָנוֹת שֶׁשָּׁלַח הַשָּׂטָן לְקַבְרָן, לְמַסְפִּיד,
וּלְחוֹקֵק אוֹתִיּוֹת מַצֵּבָה…

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.42 (1)

 

גם החפצים הדוממים, כמו מקבלים חיים ומשמעות בשירים של יצחק שלו לבנו. בשיר "כִּסֵּא גַּלְגַּלִּים", הוא מספר סיפור של לוחם אחר שכנראה היה שכן של מאיר שלו במחלקה בבית החולים:

וְאַחֲרֵי אֲשֶׁר קָטְעוּ אֶת רַגְלָיו
נָתְנוּ לוֹ כִּסֵּא גַּלְגַּלִּים
לָשׁוּט בּוֹ בְּבֵית הַחוֹלִים
בַּמִּסְדְּרוֹנוֹת הַמּוּאָרִים וְהָאֲפֵלִים,
וּלְבַקֵּר אֶת הַפְּצוּעִים בְּכָל הַחֲדָרִים,
אֶת הַיְּשָׁנִים וְהֶעָרִים,
אֶת מְאִירִי הַפָּנִים
וְאֶת הַמָּרִים.

יצחק שלו מדריך טיול בשנות ה 70 ויקיפדיה
יצחק שלו מדריך טיול בשנות ה-70', מתוך ויקיפדיה.

אחד מהגורמים לתקרית הקטלנית בה נפצע מאיר מירי כוחותינו, היתה טעות בניווט של מפקד הכוח.  מאיר שלו כתב באחת מרשימות, אי אז, בצחוק מהול בעצב, שמאז לעולם לא נתן לאחרים לנווט במקומו, ויצחק שלו כתב על התקרית הזו את אחד משיריו המפורסמים  "אשר לא סומן במפה":  

עֵינָיו רוֹעוֹת בְּמַפַּת מֵאָה הָאֶלֶף,
עֵינָיו בְּקַוֵּי הַגֹּבַהּ – כְּצֹאן בְּשֶׁלֶף

מָקוֹם שֶׁצְּפוּפִים הַקַּוִּים – תְּלוּל הַמִּדְרוֹן,
וְדוֹפֵק שָׁם הַלֵּב כִּמְכוֹנָה בַּחֲרוֹק הַקָּרוֹן
לֹא סֻמְּנוּ הַדְּפִיקוֹת

סֻמַּן שִׂיא הָהָר, לֹא סֻמְּנוּ עֲנָנִים.

לֹא סֻמְּנוּ עִקְבוֹתָיו שֶׁל סַיָּר
שֶׁנּוֹרָה לְעָפָר.
סֻמַּן קַו הַגְּבוּל.

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.45 (1)

 

למרות שיצחק שלו זכה לכך שבנו יינצל מפגיעתו הקשה, השכול ליווה אותו בזמן פציעתו של מאיר. בייחוד כאשר האבות השכולים של חבריו של מאיר לצבא היו באים לבקר במחלקה בה אושפז בנו. בשיר "תמונותיהם" נוגע שלו במה שעד היום לופת את הלב – התמונות היפות של הגברים שישארו לעד צעירים: 

הַמַּצְלֵמָה תָּפְסָה בְּלוֹרִית בְּנִפְנוּפָהּ,

קָלְטָה זִיווֹ שֶׁל מֵצַח, נֹגַהּ קִמְרוֹנוֹ,
וּכְמוֹ צֻוְּתָה לִרְשֹׁם לָעַד אֶת פְּנֵי הַנַּעַר
טֶרֶם יֵעָלְמוּ בְּצֹהַר שִׁרְיוֹנוֹ.

וְלֹא נִחֵשׁ לִבּוֹ אֶת הַבָּאוֹת עָלָיו,
וְאֶת אֲשֶׁר צַפְנוּ יָמִים לִתְמוּנָתוֹ,
וְאֵיזוֹ הַתְּמוּנָה אֲשֶׁר תָּבוֹא עִמָּהּ
לָנוּחַ בְּצִדָּהּ בְּרֹאשׁ עַמּוּד עִתּוֹן.

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.46

 

בתוך הכאב וחוסר הודאות שאופפים כל מי שאהובו שוכב בבית חולים, מצליח יצחק שלו לראות גם את רגעי החסד והרעות. בשיר אַהֲבַת תַּרְמִילֵי הַצַּד", כותב שלו על החברים לנשק שהצילו את בנו בשטח, מצילים אותו גם לאחר הפציעה:

הִנֵּה הוֹלֵךְ אַתָּה לְבַד
בְּפַאֲתֵי שָׂדֶה.
אַךְ לָעַד אֵינְךָ לְבַד
וְלֹא תֵּלֵךְ בּוֹדֵד
הִנֵּה צִלּוֹ שֶׁל עוֹד אֶחָד
עַמְּךָ הוּא מְדַדֶּה.

תָּמִיד יְהִי עִמְּךָ אֶחָד
אֲשֶׁר אֶל מוּל הָאֵשׁ
יָשׁוּב אֵלֶיךָ לִשְׂדֵה,
זוֹחֵל וּמְגַשֵּׁשׁ,
וּבְקוּרוֹ יְמַשֶּׁכְךָ
בֵּין קֶלַע וּמוֹקֵשׁ.

וְלֹא תֻּטַּל אֶל בֵּין פְּצוּעִים
בְּלִי רַע, לְבָדָד.
הִנֵּה בָּאִים אֶל מִטָּתְךָ
שֶׁלְּךָ. אֶחָד אֶחָד.
וּמוֹצִיאִים הֵם אַהֲבָה
מִתַּרְמִילֵי הַצַּד…

Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.44
Whatsapp Image 2024 01 25 At 13.25.44 (1)

 

פציעה קשה היא אירוע משנה חיים עבור הפצוע ומשפחתו. אהבתו של האב המשורר לבנו שזורה בין דפיו של הספר היפה והצנוע הזה ופציעתו של מאיר מצאה ביטוי בכתיבתו העשירה של אביו. שיריו הן כמעין תמונות סטילס התופסות רגע אחד, זווית התבוננות חד פעמית על המאורעות הכאוטיים של אותה העת. הנצחתם והעברתם לנייר נותנת משמעות ומנוחה לעבר הסוער ואולי מאפשרת לעבור הלאה, להתמודדויות הבאות.  

ימיה האחרונים של הקהילה היהודית בעזה

מסמכים אשר התגלו לאחרונה במחלקת הארכיונים בספרייה הלאומית שופכים אור חדש על הקהילה העברית הנשכחת בעזה, וכן על יהודים אשר גרו וביקרו בעיר אף לאחר סופה הרשמי של הקהילה

715 537 Blog

על שפת הים בעזה, 1924. תצלום זה הוא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמין במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית של ישראל

העשור השני של המאה העשרים היה העשור האחרון לקיומה של הקהילה היהודית בעזה.

הקהילה, שבימים עברו חיו ופעלו בה דמויות ידועות כגון נתן העזתי, תלמידו של שבתי צבי, ור' ישראל נג'ארה, מחבר הפיוט יה ריבון עלם, הלכה והצטמצמה.

במכתב משנת 1926, אשר התגלה בארכיונו של חוקר יהדות המזרח משה דוד גאון, מחבר היצירה המונומנטלית "יהודי המזרח בארץ ישראל", האצור בספרייה הלאומית, פנה מר דרומי, מזכיר ועד הקהילה העברית בעזה אל גאון ומסר לו פרטים על מצבה של הקהילה. דרומי סיפר כי לקהילה יש ועד נבחר והיא מונה 51 נפשות, אשכנזים וספרדים, וזאת בניגוד לתקופה שקדמה למלחמה, אז שהו בעזה קרוב למאה יהודים.

Whatsapp Image 2024 02 05 At 18.36.02
מתוך ארכיון משה דוד גאון, שנמצא בתהליך רישום והנגשה באדיבות קרן סאמיס, סיאטל, וושינגטון

בפרעות תרפ"ט יהודי עזה נאלצו לברוח מהעיר, וזה היה סופה הרשמי של הקהילה, אך האם פירושו של דבר שהנוכחות היהודית בעזה תמה?

קהילת עזה ידעה במרוצת הדורות עליות ומורדות, ובמחצית הראשונה של המאה ה-19 פסקה מלהתקיים, ככל הנראה עקב הפלישה ממצרים של מוחמד עלי. במחצית השנייה של המאה ה-19 חודש הישוב היהודי בעיר ביוזמתם של קלונימוס זאב ויסוצקי, מייסד חברת התה ויסוצקי, וחכם ניסים אלקיים, תלמיד חכם וסוחר יליד מרוקו. יהודי העיר היו ברובם בני היישוב הספרדי שהכירו את השפה והתרבות הערבית.

הם הגיעו אליה ממקומות מגוונים, בעיקר מיפו, אך גם מחלב, חברון ואף מאירופה. רובם הגדול עסק במסחר, בייחוד בשעורה וחנדל, אבטיח מר בעל סגולות רפואיות, הגדל בסביבות עזה וידוע גם בשמות אבטיח הפקועה וגפן השדה. בשל קשרי המסחר הענפים שלהם עם השבטים הבדואיים המקומיים, התגוררו חלק מיהודי העיר במשך מספר חודשים בשנה בסמוך לשבטים, מחוץ לעיר, ואף אמצו מהם גינונים שונים. לדוגמא, הגברים היהודים נהגו לרכב על סוסים ולחגור אבנט עם פיגיון ואקדח. יהודי עזה עסקו גם בבנקאות, ובעיר נחנך סניף של בנק אפ"ק. מנהלו, אברהם אלמליח, סיפר בזיכרונותיו כיצד ביום הפתיחה נסעה הנהלת הבנק ברכבת מיפו לעזה , ולאורך הדרך ליוו אותם איכרי המושבות היהודיות, ויהודי עזה, בשירים וברכות. הבנק זכה לכבוד גדול בעיר, ואלמליח, מנהל הבנק, נהג להסתובב תמיד מלווה בשני קוואסים, שומרי ראש של כבוד.

עקב בידודה מקהילות אחרות, קהילת עזה הייתה בדרך-כלל מלוכדת ומגובשת. בני העיר סיפרו בזיכרונותיהם כי משפחות שונות מהקהילה נהגו לחגוג יחדיו את סוכות ופסח. המשפחות היהודיות נהגו להתגורר במתחמים משותפים למספר משפחות, כאשר בכל מתחם הוקצה חדר לאירוח יהודים שנאלצו ללון בעיר במהלך מסע מקהיר לארץ-ישראל.

בארכיון משה דוד גאון קיימות עדויות לערבות ההדדית בין חברי הקהילה. בין השאר, שמורים בו מכתבים מראשי הקהילה לראשון לציון, הרב משה פרנקו, עם בקשות לתמיכה בבני הקהילה, לקראת חג הפסח.

Whatsapp Image 2024 02 05 At 18.36.00
מתוך ארכיון משה דוד גאון, שנמצא בתהליך רישום והנגשה באדיבות קרן סאמיס, סיאטל, וושינגטון

גם חיי הדת היו מפותחים בעיר, ופעלו בה רב, שהיה גם מלמד, שוחטים יהודים, מקווה ובית קברות. למרות שזו לא הייתה קהילה גדולה, פעלו בעיר שלושה בתי כנסת, אחד לכל משפחה. ביוזמת אחד מנכבדי הקהילה, ניסים אלקיים, שהושפע מאליעזר בן יהודה, הוקם בעיר בראשית המאה ה-20 בית ספר עברי, בו לימדו שני מורים אשר נשלחו מירושלים. כרב הקהילה שימש בחלק מהזמן הרב ניסים אוחנה, לימים רב בניו יורק, מצרים, מלטה וחיפה. בעת שהותו בעזה כתב הרב אוחנה ספר, בשיתוף עם המופתי של עזה, השייח' עבדאללה אלעלאמי, שכותרתו: "ודע מה שתשיב לאפיקורוס: תשובות ברורות מהתנ"ך עצמו". מטרת הספר הייתה לתת ליהודים ולערבים תשובות כנגד אנשי המיסיון, אשר הפעילו באותה עת בית חולים בעיר.

מלחמת העולם הראשונה פגעה קשות ביישוב היהודי בעיר. מרבית יהודי העיר היו בעלי נתינויות זרות ועקב כך גורשו על ידי השלטון העות'מאני מהארץ. משפחות בודדות היו אמנם בעלי נתינות מקומית ויכלו להישאר בעיר, אך נדרשו בחובת גיוס לצבא העות'מאני או, לחילופין, בתשלום כופר גבוה. כתוצאה מכך, פסק למשך מספר שנים היישוב היהודי בעיר, עד לסיום המלחמה. לאחר תום המלחמה וכיבוש הארץ על ידי הצבא הבריטי (אשר הקים בעיר בית קברות צבאי ובו מספר מצבות של חללים יהודים), החלו היהודים אט-אט לשוב לעיר, אך ההתעוררות הלאומית הערבית פגעה ביחסי השכנות הקרובים בין יהודים וערבים. בין השאר, ערבים רבים נמנעו להשכיר בתים ליהודים, ומאחר שחלק מעזה חרב במהלך הקרבות, היהודים התקשו להשיג דירה בעיר. הקהילה היהודית בעיר סבלה גם מהעדר תמיכה מצד המוסדות הלאומיים, אשר כבר לא ראו ערך בהתיישבות יהודית בלב ערים ערביות, והעדיפו להתמקד בפיתוח יישובים חקלאיים חדשים.

בחודש אב שנת תרפ"ט הגיעו הדברים לנקודת רתיחה. כחלק מהמאורעות ברחבי הארץ, גם בעזה נעשה ניסיון לפגוע באנשי הקהילה. על פי דיווחי העיתונות היהודית באותה תקופה, יהודים שהיו בעיר התבצרו בבית המלון היהודי הסמוך לבניין המשטרה. המון ערבי שתקף אותם נאלץ לסגת לאחר שאחד היהודים ירה באקדח שהיה ברשותו, ויהודים אחרים שפכו חומצה גופרית על אחד הפורצים הערבים (ראה למשל בגליון הארץ מתאריך 1/9/1929, או בזכרונותיה של תושבת העיר שרה יפה, כפי שהובאו בגליון מעריב, 9/12/1956). בסיוע כמה ערבים נכבדים מהעיר שהיו בקשרי ידידות עם אנשי הקהילה, ובעזרת אנשי המשטרה הבריטית, הצליחו היהודים לעלות על משאיות שלקחו אותם לתחנת הרכבת בעיר, שם הם נאלצו לחכות לבואה של הרכבת מאלכסנדריה ללוד, תוך כדי שההמון מנסה להשיג אותם. זה היה סופה של הקהילה היהודית בעזה.

אמנם הקהילה בעזה חדלה מלהתקיים לאחר מאורעות תרפ"ט, אך עזה לא נשתכחה מליבם של היהודים. קבוצות יהודיות, בין היתר בהדרכת חוקר הארץ יוסף ברסלבי, ו"אגודת המשוטטים בארץ ישראל", המשיכו לבקר בעיר. בחוזר של "אגודת המשוטטים", שמשה דוד גאון היה פעיל במסגרתה, פורסמה בשנת 1934 מודעה על טיול של האגודה לדרום הארץ, באר שבע, אשקלון ועזה. המטיילים התבקשו להביא עמם אוכל ליום וחצי, צפחת מים, ספר תנ"ך ומפת האזור. בין השאר, הטיול כלל ביקור במסגד העתיק של עזה, בו נמצא עמוד ועליו מנורה בת שבעה קנים.

Whatsapp Image 2024 02 05 At 18.36.01 (1)
מתוך ארכיון משה דוד גאון, שנמצא בתהליך רישום והנגשה באדיבות קרן סאמיס, סיאטל, וושינגטון

מסמכים שנמצאו בארכיונו של היזם בן הישוב הישן, שמואל צבי הולצמן, שאף הוא אצור בספרייה הלאומית, מעידים כי גם לאחר פירוק הקהילה בעזה, עדיין גרו יהודים בעיר וחלמו להקים את קהילתם מחדש. במכתב משנת 1933, פנה להולצמן אגרונום יהודי תושב עזה בשם אליהו קפסוטו, שהיה ממונה מטעם עיריית עזה על הצומח בעיר, וביקש ממנו לשלוח לו זרעי דשא.

Whatsapp Image 2024 02 05 At 18.36.02 (1)
מתוך ארכיון שמואל צבי הולצמן

הולצמן עצמו תכנן לחדש את ההתיישבות יהודית בעזה. בטיוטת תזכיר אשר נמצאה בארכיונו האישי, מופיעה תכנית מפורטת להקמת חברת מניות, "חברה ארץ ישראלית לנטיעה ובנין בע"מ", שמטרתה הקמת מושבה יהודית סמוך לעזה. התוכנית לא יצאה לפועל ולא ידוע לנו עליה פרטים נוספים. ייתכן כי הולצמן נטש את תוכניתו, כדי להתמקד בהקמת גוש עציון, אותו הקים באותה תקופה.

Whatsapp Image 2024 02 05 At 18.36.03
מתוך ארכיון שמואל צבי הולצמן

ארכיון משה דוד גאון נמצא בתהליך רישום והנגשה בספרייה הלאומית, הודות לתרומתה האדיבה של קרן סאמיס, סיאטל, וושינגטון, המוקדשת לזכרו של שמואל ישראל. אריק קיציס הוא הארכיונאי האחראי על הטיפול בארכיון משה דוד גאון.

בלב עזה: חיילים שרים תפילה לשחרור החטופים

התפילה למען "אַחֵינוּ הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה" מלווה מהמאה התשיעית את העם שפודה את שבוייו. היא הושרה בין היתר במלחמת העולם הראשונה, בפסטיבל הזמר החסידי מפי ריקי גל, ולאחרונה בכינוס ספונטני של חיילים בבית חשוך בעזה לאחר שאיבדו את מפקדיהם המוערכים

715 537 Blog 1

הלחימה בג'באליה הייתה קשה באותו שבוע. ביום שלישי (26.12.2023) איבד גדוד 931 של חטיבת הנח"ל את המ"פ האהוב רס"ן שי שמריז ז"ל, ואיתו נפל גם חברו הטוב סרן שאולי גרינגליק ז"ל. חיילים נוספים נפצעו. ארבעה ימים לאחר מכן, במוצאי שבת פרשת ויחי, בתום יום פעילות מתיש נוסף מול מחבלי החמאס, התכנסו חיילי מחלקה 2 של הפלוגה הרובאית באחד הבתים בשכונה.
החיילים, תלמידי ישיבות הסדר מישיבת "שירת משה" ביפו ומישיבת הכותל בעיר העתיקה בירושלים, שלפו את שאריות הממתקים והתיישבו באפלה (אין חשמל בצפון הרצועה) לסעודת "מלווה מלכה" מאולתרת. בצפיפות ובחשיכה סיפרו דברי תורה ושרו כפי שהורגלו בזמנים טובים יותר בישיבותיהם. אחד השירים, שנעשה בחודשים האחרונים רלוונטי ומצמרר מתמיד, היה "אחינו כל בית ישראל" – תפילה לשחרור שבויים וחטופים.

הָשָׁתָא בַּעֲגָלָא וּבִזְמַן קָרִיב וְנֹאמַר אָמֵן

את הלחן חיבר אייבי רוטנברג, מגדולי המלחינים החסידיים, אי שם בסוף שנות השמונים. השיר, שבמקור שר המלחין בעצמו, הופק במסגרת קלטת בשם "לב ונפש" בשנת 1990. באלבום "בטחו בהשם", שיצא בשנת 1997, חידש את השיר הזמר דדי גראוכר, שנפטר לפני כחצי שנה. מאז הפך השיר לאהוב ופופולרי מאוד וזכה לעיבודים וביצועים רבים ומגוונים, אחד האחרונים והמושמעים בהם הוא של ליאור נרקיס מאוקטובר 2023.

תפילת "אחינו כל בית ישראל" עצמה נאמרת בקהילות אשכנז מייד לאחר קריאת התורה בימי שני וחמישי. תחילה נאמרות ארבע בקשות "יהי רצון", ולאחריהן בקשת "אחינו כל בית ישראל". בני עדות המזרח אומרים את בקשות ה"יהי רצון" כחלק מתפילת ברכת החודש בשבתות, אבל ללא התוספת של "אחינו".

מקורה של התפילה בסידור הרב עמרם גאון. במאה התשיעית, לבקשת הקהילה היהודית בספרד, שלח הרב עמרם גאון מבבל את סדר התפילות באופן ערוך ומסודר לשימוש הקהילה.

בסידור מתייחס הרב עמרם גאון לאמירת "יהי רצון" ו"אחינו" במסגרת קריאת התורה של ימי שני וחמישי, ובהמשך הסידור גם בראש חודש. הנוסח שם מעט שונה מזה שמוכר לנו היום.

במחזור ויטרי, ספר ההלכות ומנהגי התפילה החשוב מהמאה ה־12, התפילה מופיעה בתפילת מנחה של שבת. פרופסור אהרן קלרמן ציין במאמרו על גלגולו של המנהג, שלסידורים האשכנזיים המודפסים הגיעה התפילה לראשונה במהדורת קרקוב של"ח (1578). ב־1646 התפילה מופיעה גם בסידור שהודפס באמסטרדם.

הסידור הספרדי הראשון שבו הודפסו תפילות ה"יהי רצון" יצא לאור בקושטאנדינא (היא איסטנבול של ימינו) בשנת תצ"ט (1739) בתפילת שבת ראש חודש. בסידור זה, כבכל הסידורים הספרדיים גם בימינו, לא מופיעה התפילה האחרונה – "אחינו כל בית ישראל".

כשהתפילה הפכה לשיר פופולרי

במשך הדורות נפלו יהודים בארצות רבות בידי שוביהם, ולעיתים דרשו תמורתם כופר רב. הקהילות עסקו רבות במצוות פדיון שבויים והצליחו לפעמים להחזיר את אחיהם ואחיותיהם לחיק משפחותיהם. אך לעיתים אבדו עקבותיהם של השבויים לגמרי ונותר רק להתפלל לשלומם. מילות התפילה "אחינו" כל כך רלוונטיות, ובמידה מסוימת מנחמות, ורק טבעי היה שברבות השנים יהפכו גם לשיר.

אחת היצירות המוזיקליות הראשונות המוכרות לנו למילים אלו היא קטע חזנות של החזן היהודי המפורסם יוסל'ה רוזנבלט (1882–1933). שנתיים לאחר הגעתו מאירופה לחופי ארצות הברית פרצה מלחמת העולם הראשונה. המלחמה וסבל אחיו היהודים השפיעו עליו ועל יצירתו. בתקופה הזאת הלחין בין היתר את "אחינו כל בית ישראל", שבו רצה להביע את כאבם של בני העם היהודי. השיר הזה יחד עם שיריו האחרים ריגשו את ההמונים שנהרו לקונצרטים שלו, תחילה בניו יורק ואחר כך ברחבי ארצות הברית ואירופה.

Concert 660
פרסום לקראת הופעה של יוסלה רוזנבלט ב־7.3.1929, שבה שר בין היתר את "אחינו". מתוך עיתון פארװערטס

מאז הולחנו המילים עוד כמה פעמים, הן כיצירות חזנות והן כשירים חסידיים. אחד הלחנים הושמע בפסטיבל הזמר החסידי התשיעי בשנת 1977 בשירתה של הזמרת הצעירה ריקי גל.

פסטיבל 660

ובנימה אישית: בין הצללים באותו החדר בעזה ישב גם הבן שלי, מ"כ בנח"ל. הוא וחייליו בוודאי חשבו על הרלוונטיות של המילים ועל הסיבה שהשיר הזה הפך לאחד משירי המלחמה לאחר חטיפתם של כ־240 ישראלים בשבעה באוקטובר.

כולנו תפילה ש"המקום ירחם עליהם" ונזכה לחזרתם הביתה בקרוב יחד עם חיילי וחיילות צה"ל המוסרים את נפשם למען עם ישראל, "השתא בעגלא ובזמן קריב".