עין הדג
קרן להמן
.
כשמלאו לנעמה שתים־עשרה, אבא שלה לקח אותה ואת שתי חברותיה הטובות לשני לילות בבית העתיק. דנדיק, הבעלים של הבית, היה חבר של האב מימי השירות הצבאי. הם לא נשארו בקשר, אף אחד מהם לא היה אדם כזה. אבל האב אהב להתרפק על הזיכרונות של תרנגולות גנובות צלויות במדורה תחת כוכבי השמיים, ותמיד אמר שיום אחד הוא ייקח אותה לשם, לבית העתיק של דנדיק.
נעמה ישבה לצד אביה במושב הקדמי, לילך ושני מאחור. הרדיו דלק והפריע לה לשמוע על מה הן מדברות. היא הרגישה שנזרקה אל מחוץ לשלישייה, אפילו שזה יום ההולדת שלה והאוטו שלה. היא שלחה יד וסובבה את הכפתור של הווליום, אבל השיחה של לילך ושני כבר הייתה רחוקה ממנה והיא לא מצאה נקודת אחיזה להתערב בה. כעבור כמה רגעים הגביר אביה בחזרה את הווליום ופיזם לעצמו שיר ארצישראלי שאהב. היא השעינה ראש על החלון והביטה בצמחייה המאובקת ובירוק המצהיב של הקיץ.
אבא עצר לתדלק, נכנס לחנות הנוחות וחזר לאוטו עם שלושה קרטיבים בטעם לימון. לילך ושני לא נראו שמחות. כדי להתגבר על המבוכה אמרה נעמה: אבא, ילדים לא אוהבים קרטיב לימון. ואבא ענה: אבל אתן כבר לא ממש ילדות, מה שרק הביך אותה יותר. לא עזר גם שלילך אמרה בטון מפייס: תודה, קרטיב לימון זה דווקא אחלה.
המכונית סטתה אל שביל עפר. לאחר נסיעה קצרה, מאובקת וקופצנית הם הגיעו לשער כניסה פתוח, שהיה עשוי אבנים גדולות שנחו זו על זו בצורת קשת. לצידו נקבע שלט מאולתר – החוף של דנדיק, ובשורה מתחת: קחו את זה לאט.
הם עברו בשער והגיעו לגבעה שבראשה בית שכמוהו לא ראתה מעולם. קומת הקרקע הייתה ארוכה ובנויה מאבנים ירושלמיות ורדרדות, ומעליה נבנו לגובה עוד שתי קומות עץ וגג בצורת פגודה. מרפסות בגדלים שונים כיתרו את המבנה המשונה וזרעו בו אי־סדר. המבנה עצמו נראה לא יציב, ונעמה קיוותה שהם לא אמורים לישון באחת מקומות העץ הגבוהות. תחת הגבעה נפרס חוף הים. החול היה צהוב יותר מחול הים שהכירה, והכחול של המים כהה ועמוק. איזה מקום מיוחד ויפה, לילך הייתה הראשונה שדיברה. אבא הביט בלילך כמו ילד שזקוק לחיזוק חיובי ושאל: נכון שיפה פה?
אבא דפק על דלת העץ. משלא נענה הוא פתח אותה לכדי חריץ וקרא: שלום, יש פה מישהו? כעבור כמה רגעים הגיחו מתוך אחד החדרים גבר ואישה צעירים. גופה של האישה היה דקיק, דרך עורה השקוף אפשר היה לראות ערוצי ורידים כחולים. שתי הפטמות שלה הזדקרו מבעד לגלביה הלבנה שלבשה. הגבר היה גבוה, פלג גופו העליון, החשוף, בגון ברונזה וחלק משיער, ועל ראשו רעמה בצבע דבש. הוא לבש שרוואל לבן; צמידים מחוטים צבעוניים עיטרו את פרקי ידיו ורגליו. המראה שלהם זעק זרות, היה ברור שהם שייכים לחלקים קרירים יותר של הגלובוס, איפה שהצמחייה הירוקה חיה ובוהקת והאוויר רטוב.
נעמה הביטה בהם ותחושה פתאומית נעימה עברה בגופה, כמו גל קטן שליטף את איבריה הפנימיים מלמטה למעלה. Hello, אמרה האישה, וקולה נשמע כמו הד של פעמוני רוח.
Please come in. I'm Sandra, and this is Allen. Dandik went fishing, he'll be back later.
המבטא של סנדרה היה שונה מבסדרות האמריקאיות שנעמה נהגה לצפות בהן.
בפנים, הבית היה אפלולי ועמוס בעתיקות ובפסלי חרס מאובקים. נעמה התקרבה אל קיר שהיה מכוסה כולו בתצלומים שחור־לבן וסקרה את התמונות, רובן של נשים. חלקן לבשו גלביות דומות לזו שלבשה סנדרה, אחרות לבשו שמלות פרחוניות או בגדי ים, והיו גם כאלה חשופות חזה, או עירומות לחלוטין. היא הרגישה כאילו התפתתה להיכנס לשטח מסוכן ואסור. היא ניסתה למצוא גם את סנדרה בין התמונות, אבל הן היו כה רבות. לילך ושני התקרבו אליה. שני צחקקה: איזה מביך, ולילך אמרה: בעיניי זה דווקא יפה.
בזמן שנעמה, לילך ושני סקרו את המקום, אבא שלה עמד ודיבר עם סנדרה ואלן. לידם הוא התנהג שונה ממה שהכירה; כשצחק קולו היה גבוה יותר והוא החליק את שערו לאחור והעביר משקל מרגל לרגל. המבטא הישראלי הכבד שלו חרק בתוך האנגלית. נעמה הסיטה את מבטה וקיוותה שלילך ושני לא שמות לב.
דלת הבית נפתחה, דמות גבוהה עמדה בפתח, והשמש בגבה חדרה לבית ושיוותה לה מראה של צללית כהה. הצללית פסעה פנימה והתגלתה כגבר עם שיער וזקן ארוכים ולבנים, גלביה לבנה וצבע עור שוקולדי. הוא אחז צרור דגים אפורים, פיהם פעור ועיניהם פקוחות לרווחה. נעמה נרתעה לאחור.
דנדיק, אמר אבא.
דנדיק חייך חיוך קטן וסקר את האורחים במבט איטי.
משה, אמר כעבור רגע. מה שלומך? איך הייתה הנסיעה?
אחרי שהתארגנו בחדרים, שהיו ממוקמים, לשמחתה של נעמה, בקומת הקרקע, הם יצאו אל החוף. סנדרה ואלן כבר ישבו שם על שמיכה גדולה מאוירת פילים וסימנו להם להצטרף אליהם. אבא של נעמה החיש צעדיו ופרש את המחצלת בצמוד אליהם. שלוש הבנות התמקמו על המחצלת, והוא התיישב על השמיכה ליד סנדרה, שלבשה ביקיני כחול. מול אלן, הגל החמים שב והפתיע את גופה של נעמה. היא חשה את הסומק הפושט בפניה ונמנעה מלהביט בו ובבליטה הקטנה שבתחתוני הספידו שלבש. בגד הים של נעמה היה שלם עם דוגמה של פירות. היא הרגישה ילדותית ומטופשת, וקינאה בלילך שהשכילה לקנות ביקיני שחור.
מי הים היו קרירים. נעמה נשמה נשימה עמוקה, הצמידה את ידיה לכיוון השמיים ובקפיצת חץ טבלה את כל גופה במים. היא צללה כמה שניות וכשעלתה מעל פני הים התהפכה על גבה וצפה עוד כמה רגעים מענגים בעיניים עצומות, קרני שמש זהובות מהבהבות בעפעפיה ורחש המים באוזניה. היא שמעה את הקולות של שני ולילך במעומעם, צועקות זו לזו במים. כשהתרוממה ראתה שסנדרה ואלן בדרכם אליהן, סנדרה רכובה על גבו של אלן, החיוכים של שניהם לבנים ובוהקים. הם החלו להשפריץ עליהן. הים נמלא קולות צחוק וסילוני מים. לילך השפריצה עליהם בחזרה בידיה וברגליה כאילו שחייה תלויים בכך. אלן שחה לעברה במהירות, ולפני שהספיקה לברוח הניף אותה באוויר וזרק אותה אל תוך המים. עיגולי קצף התפזרו סביב גופה המוטח. כשהצליחה להתייצב, לילך התנפלה על כתפיו של אלן וניסתה להטביע אותו. נעמה, שני וסנדרה הצטרפו למערבולת האנושית, הגופים החלקים ממלח התחככו זה בזה. אחרי שכולם כבר בלעו מים והיו מותשים מכדי להמשיך במשחק, הכריזו על הפסקת אש. סנדרה ואלן שחו רחוק יותר אל תוך הים, ושם עמדו מלופפים זה בזה. נעמה, לילך ושני עוד צחקו והחליפו רשמים. על החוף, דנדיק הצטרף אל אבא של נעמה, השניים ישבו על השמיכה וצפו בחיוך בהתרחשות.
לקראת ערב נמלא הבית ריח דגים צלויים. דנדיק ואורחיו התיישבו סביב שולחן אבירים גדול. דנדיק ישב בראש ומולו אביה של נעמה.
בואי, נעמה, אמרה לילך וסימנה לנעמה לשבת בינה לבין שני. נעמה שמחה שהזמינה אותה לשבת באמצע.
אחרונים הגיעו לשולחן סנדרה ואלן. נעמה חשבה שהם יֵשבו מול שלושתן, אך אלן התיישב לצידה של לילך וסנדרה התיישבה לידו. הצד השני של השולחן נותר ריק. הכעס התחיל לפעפע בנעמה. לילך לא הושיבה אותה באמצע מתוך כבוד ליום ההולדת שלה! מהבוקר היא לא נותנת לה מקום. בהתחלה באוטו, כשגרמה לשני לדבר רק איתה, אחר כך בים, כשהשתלטה על משחק ההשפרצות, ועכשיו בארוחה, כשהשאירה לאלן מקום פנוי לידה. משחקת אותה, מתחנפת למבוגרים. חבל שהזמינה אותה. עדיף היה שייסעו רק היא ושני.
הדגים היו קריספיים והתפצחו בפיה.
אנשי ים אמיתיים אוכלים את הכול מלבד העצמות! קבע דנדיק והדגים כיצד הוא אוכל גם את עיניו הפקוחות של הדג. קולות גועל ומחאה נשמעו סביב השולחן; נעמה הרגישה שבטנה מתהפכת.
נו, קדימה, אל תהיו כל כך רכרוכיים, התגרה בהם דנדיק. קדימה, ילדה, הוא פנה לנעמה, את כבר בת שתים־עשרה, זה הרגע לאכול עין של דג! נעמה הנידה בראשה בסלידה.
It's not a big deal, אמר אלן והרים את המזלג הנעוץ בעין הדג לפיו.
נעמה עצרה את נשימתה. היא נעצה את המזלג, שלתה את העין הרוטטת ועצמה בחוזקה את עיניה, כשלפתע שמעה מחיאות כפיים וקריאות הידד; כולם הריעו ללילך, שהייתה השלישית שבלעה את עין הדג.
יש לי מתנת בת מצווה עבור הבת שלך, פנה דנדיק לאביה של נעמה. נעמה לא אהבה את זה שהוא מדבר מעל הראש שלה. מחר אני אקח אותה ואת החברות שלה ואעשה להן סדרת צילומים. נעמה הביטה בקיר התמונות של דנדיק במועקה.
זה מאוד נדיב מצידך, שמעה את אביה אומר. דנדיק הוא צלם מקצועי, זאת מתנה נהדרת! נעמה הביטה בלילך ובשני, שנראו שמחות ונרגשות, וחיוך הפציע גם בפניה.
אחרי ארוחת הערב לקח האב את שלוש הבנות לחוף הים והדליק מדורה קטנה. הוא הביא איתו כוס יין דקה מקריסטל, הרטיב את אצבעו במים והחל להחליק את קצה האצבע סביב שפת הכוס. אחרי כמה סיבובים נשמע צליל דק ומהדהד. אם משמיעים את נגינת הכוס אחרי חצות, סיפר האב, לפי האגדה, מתרחשים דברים איומים. נעמה הביטה בשעון. השעה הייתה רבע לחצות. הוא המשיך וסיפר על שלוש בנות שיצאו לטיול בת מצווה וישנו בבית עתיק ומשונה, ועל אף ששמעו את אגדת כוס הקריסטל, אחת מהן התפתתה על ידי צליל הפעמונים, שעטף אותה כמו כישוף, והפיקה את הניגון האסור. דמויות איומות נוספות הופיעו בצ'יזבט של האב, המפחידה מכולן הייתה אישה ללא פנים שהתהלכה בין חדרי הבית. האב המשיך להחליק את אצבעו על שפת הכוס והצליל המסוכן ליווה את הצ'יזבט. נעמה הביטה בשעון, השעה הייתה חמישה לחצות. די! קראה לפתע. היא לא יכלה לשאת את זה יותר.
את רוצה שנפסיק? שאל האב במבט מאוכזב.
כן, אמרה נעמה השפילה את מבטה. היא הייתה נבוכה אך נחושה.
האב ושלוש הבנות עשו את דרכם בחזרה לבית העתיק של דנדיק. נעמה צעדה עם שני מלפנים, אבל הצליחה לשמוע את לילך שואלת את אבא שלה בשקט: מה קרה בסוף? היא שמעה את החיוך בקולו של האב כשענה: אין לי מושג, המצאתי הכול באותו רגע.
רוח בוקר נעימה חדרה לחדר דרך החלון הנשקף אל הים. נעמה התעוררה במצב רוח מרומם, היא ישנה טוב בלילה, האירועים המטרידים של ליל אמש התפוגגו באור הבוקר. היא מצאה לצידה את שני. המיטה הנוספת בחדר עמדה ריקה.
איפה לילך? שאלה נעמה בקול צרוד.לא יודעת, ענתה שני, בטח למטה עם סנדרה ואלן. ברור, סיננה נעמה, היא כל הזמן מחפשת הזדמנויות להיות עם אלן.
ארוחת הבוקר כללה ביצים, גבינות וירקות, אבל ריח הדגים הצלויים מאתמול עוד עמד בחדר ופגם בתאבונה של נעמה.
אחרי האוכל נצא לצילומים, אמר דנדיק. משה, אתה יכול ללכת בינתיים לים, לתפוס קצת שקט, אני מבטיח להחזיר את הבנות בריאות ושלמות.
נעמה הגניבה מבט אל קיר התצלומים. עיניה פגשו באלן, והיא כבר הייתה מוכנה לקראת הגל הנעים בתוך גופה.
דנדיק הוביל אותן בשתיקה לגבעה סמוכה שהשקיפה אל הים. צעדיו היו גדולים ומורגלים בחול הים, והוא הלך כמה מטרים לפני הבנות. בדרך לילך סיפרה להן שהתעוררה מוקדם וכשיצאה מהחדר ראתה את סנדרה ואלן עושים מדיטציה במרפסת. זה נראה מרגיע, אמרה, אולי נבקש מהם ללמד אותנו.
לי זה נשמע סתם שטויות, קבעה נעמה.
הם הגיעו לגבעה. הים השתרע מולם בגוון כחול עמוק. מהמקום שבו עמדו לא היה אפשר לראות את הבית. דנדיק החל להרכיב את המצלמה שלו. המצלמה הייתה שחורה ומבהיקה ונראתה מקצועית. הוא אמר להן לשבת כשגבן מופנה אליו ולהביט בים. הן שמעו את הקליק של המצלמה נלחץ שוב ושוב, כמו דריכת נשק. תסתכלו לשם. תשענו. תחבקי אותה. שימי לה יד על הכתף. הוראה – קליק. הוראה – קליק. הוראה – קליק.
עכשיו רק ילדת היומולדת. קומי. מבט הצידה. תחייכי. עכשיו בפה סגור. הוראה – קליק. עכשיו החברה שלך עם השיער השחור. זה היה תורה של שני. הוראה – קליק. ועכשיו את, הוא הצביע על לילך. תשפילי מבט – קליק. עכשיו תביטי אליי – קליק. תצעדי לעברי – קליק. מבט למעלה – קליק. קחי את זה, הוא הוציא בד דקיק, שחרחר ושקוף מתוך התיק שלו. נעמה זכרה שראתה אותו בחלק מהתמונות שעל הקיר. שימי אותו על הכתפיים – קליק, שבי על הרצפה – קליק, תישעני – קליק. זמן הצילומים של לילך הלך והתארך. נעמה איבדה סבלנות. עכשיו היא גם צריכה להיות ניצבת בבוק הדוגמנות של לילך, יש גבול!
נראה לי שאני אלך עכשיו, רוצה לבוא איתי? שאלה את שני. שני הנהנה.
לילך התיקה את מבטה מעין המצלמה ותלתה בהן את עיניה.
אנחנו עוד רגע נסיים כאן, אמר דנדיק, תחזרו ונפגוש אתכן בבית. מבט אליי, הוא אמר ללילך – קליק.
.
כפי שדנדיק לא הגיע לקבל את פניהם, כך גם לא הגיע להיפרד מהם.
ככה הוא, אמר אבא של נעמה בחיוך ממזרי, תמיד עושה מה שבא לו, זה הקסם.
סנדרה ואלן חיבקו אותם לשלום. אבא של נעמה שאף את ריח שערה של סנדרה. כשאלן חיבק אותה ליבה פעם במהירות, הגל המוכר התחלף בבערה של ממש שגרמה לגופה להזיע. להפתעתה, לילך חיבקה את אלן ברפרוף, ביד אחת, כמעט בקוצר רוח. דווקא עם סנדרה נראה כאילו לילך נעטפת בתוך הזרועות הדקיקות.
אני אשב איתכן מאחור הפעם, אמרה נעמה.
אני אשב מלפנים אם זה בסדר, אמרה לילך, אני רוצה לישון.
לילך נרדמה כמעט מייד, ראשה רפוי על חלון המכונית וידיה חובקות את גופה. שני נרדמה זמן קצר אחריה והאב הפעיל את הרדיו.
בשבועות שאחרי הנסיעה נעמה ולילך התרחקו. נעמה התקשתה לסלוח ללילך שהשתלטה על טיול יום ההולדת שלה, וגם לילך מצידה לא עשתה מאמץ מיוחד להתקרב. לא רוצה, לא צריך, חשבה נעמה בכעס. כבר לא יאה לה להיות חברה שלנו, אמרה לשני, מתנשאת עלינו כאילו היא מבוגרת ואנחנו ילדות קטנות.
מדי פעם היא הייתה שואלת את אבא שלה מתי יגיעו התמונות מדנדיק. כבר עבר הרבה זמן, איך זה שעדיין לא הגיעו? שאלה טובה, אמר האב, אני אנסה להתקשר אליו ולשאול.
אני מבין, לא נורא, קורה, אמר האב לתוך שפופרת הטלפון וניתק.
נעמונת, הוא אמר, בסוף לא יהיו תמונות. דנדיק מתנצל, הוא אומר ששכח להכניס את הפילם.
.
קרן להמן, משוררת, מנחת סדנאות כתיבה ואוצרת ערבי תרבות. ספר שיריה הראשון, "טורסו", יצא בהוצאת טנג'יר וזכה בפרס שר התרבות למשוררות ולמשוררים בראשית דרכם. ספרה השני עתיד לראות אור בהוצאת לוקוס. שירים וסיפורים פרי עטה פורסמו במגוון כתבי עת, ובהם גם גיליון 74 וגיליון מיום 30.12.2021 של המוסך.
.
» במדור פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: "השלישי", סיפור מאת אחינעם קפון ו"הים של מאדים", סיפור מאת דינה עזריאל