בעבודה | כיכר פריז, ירושלים, 2011

"העיניים מסתכלות, צורבות את המראות לזיכרון, והאוזניים שומעות חבורת ילדים שרה את ׳הון שלטון עולם תחתון׳ עם דרבוקה, שיר שעד לפני שבועות בודדים הזיז רק כלום ושום דבר, שיר שהיה רק שלךְ." פתיחת רומן בכתובים, מאת צבי פרידלנדר

נטע גלפמן גבתון, אדום ושחור־לבן, קולאז' נייר על קנבס, 60X50 ס"מ

.

3 בספטמבר 2011, כיכר פריז, ירושלים

פתיחה לרומן בכתובים

צבי פרידלנדר

.

יש זמן. מבריקים מתוך מסגרות חפוזות של נייר דבק, חורגים מהסימטריה הנהוגה על לוחות המודעות, הפוסטרים הצהובים־שחורים מדברים על זה שהעצרת תתחיל בעשר, כך שיש זמן. יש, אבל זה מתחיל: הבניינים מדלגים את הקולות שעולים מקינג ג'ורג' הלאה ברחובות, מקינג ג'ורג' החוצה בצנטריפוגה של סאונד, כאפה מתמשכת שמדלגת מחיפוי אבן לחיפוי אבן ומאותתת בזמזום שמשהו כן קורה עכשיו. מתוך הבאז אפשר מדי פעם לזקק קול פרטי, עמום אך לרגע מובחן, צעקה או הברה של צחוק, 'חת־שתיים ממיקרופון, עד שהקול משתטח ונבלע שוב בממוצע.

סמיך בחוץ. שבת וירושלים, אז התנועה הכבדה היא לא במכוניות – התנועה באורנים ובגלי הקול, על המדרכות, בשרירים, בצעדים. אנשים מטפטפים החוצה מחדרי מדרגות ומחניות רחוקות וצועדים, הולכים ברווחים אבל פחות או יותר בטור, סטודנטים מחושמלים בצמדים ושלשות מנהלים שיחות בסולם הטונים שמגיעים משם, שכנים ושותפים לדירה מתהלכים צמוד לאותו כיוון, זוגות מהדור שמעל בנעלי ספורט, חבורות מהתנועות הכחולות עם שרוכים בהיכון, סטיקרים קורצים מגבות החניכים, דבוקים בנונשלנט, ותיכוניסטים אחרים ולא מסופחים, גם הם הריחו אקשן, שרוף וסקסי.

הנזכרים הם האחרונים שעוד יֵצאו מהבית ויהיו להמון. למה הם בחוץ?

בכלל אנשים מוצאים את עצמם בחוץ. ההנאה הראשונה בחוץ היא שהחוץ הוא לא הבית. אין תסריט בחוץ, וההתרחשויות של האוויר הפתוח הן טעונות, קטועות אבל שלמות. גם התפאורה בחוץ היא חד־פעמית. בגיל שלוש, ספסל עירייה פשוט, כזה שמשאיר עיגולים חנוקים על כפות הידיים, הוא לא פחות מחפץ קדוש. עלים הם חפצים שצריך לספור ולקחת הביתה: יש עלים שמגיע לאחרים לראות אותם גם. כנ״ל מקלות וכנ״ל אבנים, כולל אבנים שהן אספלט. אחר כך החוץ מספק הנאה שנייה: הלבד. בבית יש ציפיות, זכויות וחובות, בבית זוכרים לך ומתכננים, אבל בחוץ אדם הולך מנקודה אל״ף לנקודה בי״ת ונולד בלי הקשר. אתה ילד שקונה פיתה עם פלאפל. אתה ילד שעוצר וקורא שלט, ״מלבי ליָמִין״. ואחרונה, הנאה שלישית: הלא־לבד. הולכים בזוג על מדרכה בחושך ומחכים שיד תיגע ביד אחרת. הולכים כך ומחליטים – אני שייך לאדם שלידי. ״אני אוהב אותך״ אומרים לראשונה בחוץ. ובכלל אתה נהיה אתה בחוץ, מקבל על עצמך את התפקיד בחבורה שתבגוד בו אחר כך, הולך בצד החברים ומגרד את הצלעות, מתאמץ לשמוע מה נאמר, או שאתה הולך בין החברים, מדלג, מופיע, קופץ ונוגע בעמודים, בתחנות מלוכלכות של האוטובוס. כנ״ל את, את הולכת לְפָנים ומדלגת חצי צעד קדימה או נמשכת אחורה ולמטה, הימין על המדרכה, השמאל על הכביש. רגל אחרי רגל מדייקים, אני כזה או כזאת, ואחר כך ממשיכים ואומרים, אני אחת מאלה, אחד מהם.

שבכל השבועות הראשונים של ספטמבר אנו מוכנים שהקיץ יפסיק. שבכל ספטמבר אנו שוכבים, ממצמצים ומזיעים על הסדינים, מחכים שאוויר יזוז, פותחים שיחות בציון הטמפרטורה, במילים קבועות כמו "תנור" ו"די" ו"שואה", בציפייה המרפרפת לעונה הבאה. בספטמבר הזה? שלא ייגמר. הרי הקיץ התגלה שוב שאנחנו שוחים יחד בפלזמה אחת, מצפים, עייפים. אמרו שהגרעין התבקע ב־67' ואז התפוצץ ב־77', שהשמאל סיים ב־95' עם חרחור קולקטיבי אחרון ומאז נסוג לקומראן, אבל הקיץ מוכיח שלא – הנה, יצאנו מהזעזוע, הוצאנו ראש מהחול, לא ויתרנו על גוף ראשון רבים.

יש גרפיטי של המילים "כבר לא טמבל" בספריי שחור. הריסוס פספס את קצה השבלונה כך שיש סביב מלבן שפריצים עדין.

בטוש על קופסת חשמל קוצנית: גרפיטי של המילים "אני כל כך כועס שכתבתי על קיר".

על הרצפה? פמפלט מקופל של "קבלה לעם".

מישהו ברחוב בלפור מצייר אוהל על החלונות המלוכלכים של מאזדה אפורה, עדכון אחרון לקשקושים שישנם. הוא מקיף את האוהל בעיגול, לאט, מבסוט. לא הכול מצדיק ציטוט אבל מישהי עוברת ליד משרד ראש הממשלה ומחייכת לשוטר שקושר את הנעל על עמוד שמן, ועם פסיקים מודגשים כמו בהקלטה היא אומרת לו: אדוני, השוטר, גם אתה שווה יותר.

כיכר פריז עוד זֶן, מוכנה אך נטושה כמו מגרש בית ספר בלילה, ריקה חוץ מחמישים שוטרים שמפוזרים בין המעברים לעזה, רמב״ן, קינג ג'ורג', אגרון וקרן היסוד. השוטרים במצב רוח טוב בממוצע. הם עומדים ליד רכבים עם דלתות פתוחות, הצ'קלקלות פועמות בשקט, נשענים על מחסומי ברזל ניידים ומחכים על הכביש הרך, שותים קפה בשלוקים מכוסות פלסטיק עקומות מהחום.

במת העצרת מוקמת עם הגב לבית ראש הממשלה, גדולה וזמנית ושחורה במין מָט מאובק של אולם אירועים. בעומק הבמה יש סטודנטים שמהדקים לרקע דפים צהובים היוצרים יחד מוזאיקה בלונדינית מתנופפת. החולצות שלהם לחות אבל הן כהות אז לא רואים. קבוצה אחרת של סטודנטים מדביקה לרקע הצהוב שתי ידיים עצומות, רפרנס למחווה שאימצו במאהל התל אביבי, סיבובי ידיים פרקינסוניים שנועדו להחליף מחיאות כפיים רגילות. (בירושלים המניירה לא תפסה אבל אין סרטון שיצא מתל אביב שלא כולל את המחווה: ברי סחרוף לוחש משהו בין שירים ולפני סוף משפט הקהל כבר מגיב בכוריאוגרפיה.) הידיים העצומות של הבמה הירושלמית מפוקסלות כמו משהו של רוי ליכטנשטיין, זקופות כמו ברכת כהנים, קפואות באיחול חייזרי. שלושה אנשים מחזיקים כל יד כזו, מהדקים את האצבעות העצומות לקיר, מחכים שמישהי בשם סיון תחזור לבמה עם דבק.

אחרי שקיעה עכשיו, דרגה אחת לפני חושך, שעת המיגרנה הגדולה.

מי שמחזיק את האגודל העצום של יד ימין, ובעצם, מי שעיצב את הבמה כולה, הוא פליקס. שאר אנשי הבמה לובשים את חולצת המחאה הסטנדרטית, עם ה"מצב חירום" על הגב וה"בי״ת זה אוהל" על הפרוֹנְט, אבל פליקס לובש חולצת קריימר פתוחה בשלושה כפתורים, מקושטת בזרעונים השמנים המוּכרים מבנדנות ישנות. מחזיק את הקמיצה לשמאלו עומד בנימין מייזלז, בוגר טרי של האקדמיה לאמנות בצלאל. בשבוע השני של יולי, בערב שבו הועמד הניסיון הראשון להקים בירושלים סניף של המחאה, הוא הגיע להפגנה בכיכר ציון ישירות מתערוכת הסיום, ובלחץ הגיע כי דאג שמא יסגרו את ההפגנה אם לא יהיה, הרי השם שלו הוא שהתנוסס על הטפסים של המשטרה. בנימין הוא זה שלפני חודשיים עיצב לדפני את הלוגו עם האוהל המשולש והבי״ת והגֶרֶש המתנופף, זה שהזהיר אותה לא לגעת באדום ולהישאר בצבעי בית״ר. פליקס ובנימין הם שותפים לדירה ברחוב בצלאל, כך הכירו למעשה, כשפליקס נכנס והחליף כשותף את מי שעד אז מכרה לו שאכטות. היום, מתוך הדירה, מין אולם יחיד וארוך בעצם, נקניקיה תת־קרקעית עם מקלחון שמחובר למטבחון שמחובר לאזור של בנימין ולאזור של פליקס, הם מנהלים יחד מגזין סמי־חתרני בשם "המטבח", חוברת חודשית שתפחה עם הזמן לארבעים עמוד, שלושה מהם מוקדשים למניפסט נונסנסי ותקיף שניסחו השניים, ואחרי שמונה־עשר חודשים וגיליונות הם ביססו קהל משמעותי מספיק לכך שבבר הנכון ובשעה הנכונה הם סלבּים־זוטא בירושלים.

סיון עולה לבמה עם דלי דבק ומטאטא בשחי. היא מרטיבה את היד הגדולה בנוזל, מברישה אותה מכל כיוון ועוברת ליד השנייה. היא סוחבת נקע – רואים.

ליד המזרקה של הכיכר שוכבים שלטים מוכנים וחוטפים טיפות. על שניים מהם כתבו בגואש "ירושלים של זהב ושל עושק ושל הון", גואש אדום על בריסטול שעבר חורף־שניים על מרפסת שותפים בקטמון עד שמי שנזכר בקופסאות הריקות נזכר בהם והעביר אותם למאהל.

על שלט אחר כתבו "אנחנו מגש הפאקינג כסף". על אחר, "ברוכים הבאים למהפכה". על אחר, "אנחנו האנשים להם חיכינו".

במכנס קצר וחתום בגואש, מדריך מהנוער העובד מדלג מהחניכים ללוח מודעות שמשמאל לבמה, מוריד בזהירות פוסטר שמודיע על ההפגנה, מקפל את הסלוטייפ אחורה ומגלגל לתיק, שם הפוסטר מציץ כמו אנטנה.

על הבמה, סיון קוראת מהטלפון ואומרת, ״אורנה בנאי כותבת גשר המיתרים.״

מישהי אחרת עושה פנטומימה של מניקור ואומרת, ״גשר, עם מיתרים, שעה מתל אביב. אני אומרת לךְ – מנהטן.״

הזמבורות הן נוכחוּת, הדגמה באודיו לזיקה שבין חג לחירום.

קינג ג'ורג', כמו שאר הרחובות שמובילים לעיר, רחוק מהפוטנציאל אך הצפיפות עולה עם כל דקה עד שנדמה שהאנשים משתכפלים בהליכה. התחושה היא שכולם הגיעו, שכולם עושים את דרכם לאבן השואבת גן הסוס, חותרים לשם כמו סלמונים. כולם כאן. הרגילים כאן, הטיפוסים הרגילים של פּפּה, המשקפיים הצבעוניים של קול הנשמה, וירושלים חופשית ונוער מרצ, אך התווספו להם אחרים, חבר'ה רגילים על אופניים ועם עגלות ילדים, פקידים שיקומו מחר לאחד ממשרדי הממשלה, וגם הדתיים נמצאים, דתיים־לאומיים פרוֹפּר וגם שב״בניקים שבאו לראות מי נגד מי.

זו חתונה. או פורים. או יום העצמאות, או לוויה. או דרום אמריקה.

עכשיו נועם לא שומעת את הצלצול עולה מהכיס הקדמי ולא מרגישה את הרטט. עם ידיים מאוגרפות בצידי הגוף היא רצה מהמאהל ומחפשת על קינג ג'ורג' קו דמיוני שמאחוריו אפשר יהיה להתחיל את הצעדה. עד היום לא הייתה בעיה: הפגנות קודמות ראו פחות אנשים, וגם באחרונות, הגדולות, תמיד היה ברור מי בפנים ומי בחוץ, מי מוחה ומי לא. כולם נעמדו איפה שאמרו להם, ומי שמצאו את עצמם בשורה הקדמית של התהלוכה ידעו שהם בשורה הקדמית. בהפגנות האחרות נועם ועופר – מזכיר האגודה שרץ אחריה עכשיו עם מגאפון ב־90 מעלות – מתחו ביניהם חבל צופים והכתיבו אחורה את קצב ההליכה, היה קל וברור, אבל היום נועם מגיעה עד לביתן של הפיס וממשיכה להיתקל באנשים, ותוך כדי ריצה היא מבינה שהם לא ימצאו היום שום קו זינוק, שכן מכאן ועד ההסתדרות יש ראשים מתנדנדים על הכביש, שלוש מאות מטר רצופים בתזוזות כתומות.

נועם שומעת את הפלאפון. זה היו״ר.

זרת באוזן ומרפק באוויר, היא אומרת, ״אה?״

״השעה שמונה ורבע.״

״אתה פה להזנקה?״

״אני בליין־אפּ סוגר– –״

״אז בוא נדבר עוד חצי שעה. המקסימום נמצא אותך שם.״

העיניים מסתכלות, צורבות את המראות לזיכרון, והאוזניים שומעות חבורת ילדים שרה את "הון שלטון עולם תחתון" עם דרבוקה, שיר שעד לפני שבועות בודדים הזיז רק כלום ושום דבר, שיר שהיה רק שלךְ ושל קומץ חולצות כחולות, שיר שנוכח בלעדית באירועים מסכנים, שיר שמגדיר אירוע מסכן מהו. כבר שישה ימי שישי שנועם מחלקת פליירים מחוץ לסוּפרים של תלפיות, עומדת בחניה של רמי לוי כמו איזה ישו ומנסה לגייס את השכונות, מתייאשת, מרגישה את הבחילה נתפסת בעוד סנטימטרים בגוף, אבל עכשיו, ברגע השלם עם השיר והדרבוקה, הכול מתבהר: ירושלים הגיעה.

תראו את גן הסוס: מעוין דשא, מרובע פסטורלי מונח בין המשביר לבית פרומין; שמונים על שבעים מטר של דשא מקריח, עם אַמְפִי שקוע בחלק הפנימי וסוס אחד שמעניק למקום את שמו, סוס תמיר מברונזה תקוע על קבר בטון, צופה בשקט לרחוב, פס ריתוך מחבר בין חלקי המתכת שמרכיבים את הגוף שלו, צלקת ניתוח מהצוואר ועד לבטן, ששם הסוס ג'ינג'י מרוב שפשופים, ועם רגל כמעט פרופורציונלית לרגל של סוס אמיתי, רזה רק בקצת, הוא מצדיע לעוברים ולשבים, מנומס ואגבי, אגבי אבל נחוש. הראש שלו נראה כמו בולבול, ולא במובן האוניברסיטאי שלפיו הכול בולבול, אלא מאה אחוז, עם חישוק ופטרייה עצובה. על הסוס יש כובע דפני ליף ועל המצח מדבקת "העם דורש מדינת רווחה", הקצה השמאלי מתקלף לאמצע בגלגול. על האוכף יושב דובי־קייזר, אוזניו החומות מקופלות ושפתיו פתוחות בשוֹק רגיל של בובות, וליד של הדובי קשרו באזיקון דגל צהוב שכתוב עליו "דגל מחאה".

הקיץ הוא אמנם שיא קריירה מבחינת הסוס, אבל אחרי חודש וחודשיים של מחאה הוא נראה תשוש.

סביב הצוואר תלוי תקנון המאהל, ומתחת לכותרת "ברוכים הבאים למאהל" מפורטים עשרה סעיפים המסכמים את נהלי השהייה וההתנהלות במקום: אחת, כולם מוזמנים, לכו הביתה ותביאו אוהל, ואם אין לכם, יש לנו לתת; שתיים, אוזנינו כרויות לכל רעיון וכל בקשה שתהיה, המקום הזה הוא שלכם, הוא מורכב מסך האנשים שכאן, זה המנדט שלנו; שלוש, אנחנו מגישים במאהל בוקר, צהריים וערב, ויש פירות וקרח בכל שעות היום ובדרך כלל גם פירות יבשים, ומי שפנויים יכולים לעזור במטבח או להתנדב לסבבי התרומות אצל הבסטיונרים ובקוֹאוֹפֶּרָטִיב ברחוב הלל; שלוש כוכבית, בעוונותינו משתמשים כאן בכלים רב־פעמיים, אז בבקשה, למען הסועדים הבאים, תשטפו ותחזירו למקום, אריאלה הקימה מתקן ייבוש שלא מבייש את הפירמה; ארבע, לא נקי? חבר/ה, יש שקיות כתומות במטבח, המהפכה תתחיל בהיגיינה שלנו במאהל; חמש, פחים ירוקים יש במרחק יריקה ליד האמבולנס של התרומות־דם ופח מִחזור יש ליד הכספומט של לאומי, ולמצטיינים יש קומפוסטייה בבצלאל; שש, תברואה (בּוֹלְד + קו תחתון), חברים יקרים, אחים למאהל ולמאבק, בואו נדאג לתנאים הבסיסיים כאן; שש כוכבית (בטוש ובכתב אחר), רבותיי, האם באמת צריך לומר ששירותים עושים בשירותים? אני נבוך; שבע, המאהל מתקיים מתרומות וכל דבר יתקבל בברכה – כסף, אוכל, מוכן או מצרכים, כלים, סירים, בגדים, אוהלים, מזוודות, רהיטים, מנורות, קישוטים, חומרי יצירה וכלי כתיבה, סיגריות, נייר טואלט, זמן, ידע, אווירה, פלסטלינה, הכול, מה שיש; שמונה, נגיד את זה שוב כי זה העיקר – סו־לי־ד־רי־ות, המאהל הוא של כולנו, כמו המאבק, הוא של מי שכאן ומי שלא, ועל הכולנו הזה אנחנו פה; תשע, מבחינת מקלחות, אם כרמז ואם לא, יש לנו שכנים נפלאים שפתחו בפנינו את וילונות המקלחת והזמינו אותנו להתארח, ולכן, מי שמעוניין להסתבן ולחדש ימיו, מפת המקלחות נמצאת אצל רועי; עשר, יש כאן קבוצה מכובדת של אנשים שקמים בבוקר לעבוד, אז אנא, ואל תחכו שיעירו לכם, תימנעו מרעש, ובשתיים־עשרה תזוזו למשביר להמשך הנגינה והשמח.

בשלב הזה האוהלים לא נפתחים ונסגרים ואין את הגרגור הקבוע של הריצ'רצ'ים. משהו כמו עשרה אנשים נמצאים בחצי הירוק והשקוע של גן הסוס, סוחבים משהו מפה לשם, מורידים כביסה מחוטי הניילון שבאזור המפל. שאר דיירי המאהל נמצאים בחלק המרוצף, עם הסוס ועם האחרים, שרובם הופיעו לראשונה מוקדם יותר היום בסביבות הצהריים, עשו את הדרך למעגל הפנימי וביקשו הוראות, ולמרות שמחר אורזים אוהלים וסוגרים את הבסטה הם באו, כי צעדת המיליון היא הלילה.

מישהי קולעת זרי פרחים עגולים של יום הזיכרון, מצמידה להם רצועות נייר באמצע, מוציאה לשון תוך כדי העבודה. על זר אחד כתוב "מלחמה", על שני כתוב "הפרטה", על שלישי כתוב "שחיתות", על הרביעי "ציניות", על החמישי "יוהרה", על השישי "בדידות", על השביעי "ייאוש" ועל השמיני "שנאה". זֵרים ריקים מחכים נטויים על הקיר.

האנשים כולם פועלים, עושים פעולות, מסדרים, מקדמים, וחוץ מכמה כולם עסוקים עם ספריי אדום, כחול כהה ושחור, עם כפפות, נייר דבק, שבלונות של אותיות בודדות וסלוגנים מלאים, עם בריסטול – צבעוני, ביצוע, של סוּפר – עם ברזנט, עם צבעי גואש ומברשות בשלל עובָיִים, עם מקלות לשלטים, רובם ארוכים משהו, שדריות ומקלות מטאטא מפלסטיק ומעץ. מסלקים את החומרים שלא משתמשים בהם לקופסאות סַנוֹ. יושבים על הרצפה ומסיימים את השלטים. לוקחים לרחוב שלטים גמורים ומחלקים למוחים שאין להם משהו ביד. תופסים את השלטים ומשעינים על הכתפיים.

"יאושלים", כתוב על שלט.

"אם אשכחך ירושלים זה בגלל המחירים", כתוב.

"אנשי ירושלים אנחנו", כתוב.

"ירושלים של גנב".

"ירושלים אורו של עולם".

"ירושלים אורו של עולם?"

"צדק צדק נרדוף", כתוב.

כתוב "אדם לאדם עָרֵב".

כתוב "ארץ אוכלת יושביה".

"מהפך", כתוב. "מ־ה־פ־כה", כתוב.

"הפקר ומשול".

"אמא אמרה לי לשתף אחרים", כתוב.

"אהבת חינם", כתוב.

"העם דורש צדק חברתי", כתוב.

"העם עושה צדק חברתי", "העם דורש כנסת חברתית", "העם דורש הכול".

"לא נסתפק בפירורים".

"הוּ הא מי זה בא מדינת הרווחה", "זו לא בדיחה משנים את השיטה", "אנחנו חרדים משלטון ההון", "ומעמד הביניים מתרסק בינתיים".

"זו לא טעות זו מדיניות" ו"הפרטתם לנו את הנשמה" ו"הממשלה מופרטת מהעם".

"בוא'נה יקר", כתוב.

"התייבשנו מספיק", וגם, "משתינים עלינו".

"זה הטוב שבעולמות האפשריים?"

"ביבי תתעורר האזרח שווה יותר", "ביבי, אולי חלאס?", "ביבי, תוציא את היד הנעלמה שלך מהתחת שלי", "ביבי, אתה אמיתי?", "בעל הבית השתגע", "על כל סיגר, מגאפון", "אחרי בחירות אתה לא פה", "אתה תלך ואנחנו כאן".

"אנחנו כאן", כתוב. "אנחנו עוֹדנוּ כאן".

"אני כאן".

"פתאום קם אדם בבוקר הוא מרגיש כי הוא עם".

"מאוחר מדי לסתום לי את הפה".

"עוד לא אבדה תקוותנו". "הרצל אמר". "להיות עם חופשי בארצנו… חשבתם ששכחנו?"

"תם עידן".

"אתם מרגישים את זה?"

ו"אם תרצו זה קורה".

.

צבי פרידלנדר, יליד 1987, מתגורר בירושלים, מורה בתיכון לאמנויות ותקליטן במסיבות ואירועים. זכה בציון לשבח על יצירה ספרותית בתחרות ע״ש הרי הרשון ז״ל בשנת תשע״ז. זהו פרסום ראשון לפרי עטו.

.

» במדור "בעבודה" בגיליון קודם של המוסך: קטע מתוך ממואר בכתובים מאת נטלי תורג'מן

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

ביקורת שירה | ירושת בהלה ואהבה

"לאורך הספר ניכרת ההבנה כי כוחות הנפש הם משאב, מצרך יסוד שיש לזקק כדי לעשות בו שימוש יומיומי". מרב פיטון על "תמים תִהיה" מאת אריאל זינדר

צילה פרידמן, אבני חכמה, הצבה, טכניקה מעורבת, 2014 (צילום: אבי אמסלם)

.

בהלה ואהבה: על ספרו של אריאל זינדר, "תמים תִהיה"

מאת מרב פּיטוּן

.

ספר שיריו הקודם של אריאל זינדר, אניות תרשיש, הציג בפני קוראיו תמונות של הימלטות – מגורל, מאהבה, מן הזולת. דמותו של יונה הנביא, סמלו של מי שבורח מייעודו, ממלחמת החיים, ריחפה בין דפיו וסימנה את מפת המנוסה שהצטיירה בו, שמסלוליה התפצלו בין נחלאות ואירלנד, בין קניון רמת אביב לשוק מחנה יהודה. ספרו החדש, תמים תִהיה, מציג הסתעפויות וחיבוטים דומים, אך הפעם בשאיפה להישארות: במקום לחמוק, להשתמט ולרוץ, הפעם הוא מתחייב להיות – להיות תמים, להיות קרוב – עם אלוהים, עם עצמו, עם אחרים.

אל לנו לטעות ולפרש את בשֹורת התמימות כ"נעשה ונשמע". קבלת משימת ה"היות" אינה נעשית בהכנעה פשוטה, אלא מתוך ספק מתמיד וייסורים רבים, והיא אינה פרי החלטה של שינוי ברגע אחד, אלא נקנית במאמץ, בתהליך מתמשך וספירלי של השתדלות והתגברות. למעשה, הקוראים משתתפים בתהליך הזיכוך והביסוס של ההוויה הזאת, ומשמשים עדים העוקבים אחר ההתפתחויות, מאזינים בתא הווידוי של הספר.

שלושת המרחבים שבהם פועל המשורר לבניית תשתיות ההימצאוּת הם בינו לבין עצמו, בינו לבין אלוהיו ובינו לבין משפחתו – אהובתו וילדיו. חלק מהשירים מתארים את המרחב הביתי שנחלק עם הילדים, חלקם נודדים למחוזות של זיכרונות הילדות והצבא, חלקם דנים בפרקטיקת התפילה ובעומקי האמונה, וכולם יחד מהווים את כיווני האוויר שאליהם הוא פונה לקבלת אישור, ליצירת בריתות, לחלוקת הזמן והקשב בין "אני" ובין "עולם":

.

נסיון להסביר

כְּנָפַיִם מְטֻנָּפוֹת טָפְחוּ עַל פָּנַי

טָפְחוּ טָפְחוּ לֹא הָיָה יוֹם וְלֹא לַיְלָה

וְאָז הִפְסִיקוּ. לֹא הָיוּ עוֹד.

זֶה חֶלְקִי בַּכְּאֵב. אִישׁ לֹא שִׁסָּה בִּי סִמֵּן בִּי נָקַם בִּי.

זוֹ מְנָתִי.

.

עוֹמֵד אֲרִיאֵל בְּאֶמְצַע עִיר מָרָה

דֶּגֶל בְּיָדָיו עַל הַדֶּגֶל צִפֳּרִים

כְּנָפַיִם מְטֻנָּפוֹת טוֹפְחוֹת טוֹפְחוֹת עַל פָּנָיו

וְאָז פּוֹסְקוֹת. אֵינָן עוֹד.

.

זֶה חֶלְקִי. אַחַר כָּךְ אֲנִי שׁוּב אַבָּא לִילָדִים

…..מוֹרֶה לְתַלְמִידִים

…..יָדִיד לִידִידִים

וּמְנַסֶּה גַּם לְדַבֵּר אֵלַיִךְ דִּבְרֵי תּוֹדָה וְאַהֲבָה

אַךְ פִּי פּוֹלֵט קִרְעֵי נוֹצוֹת שִׁבְרֵי גִּידִים

אַךְ פִּי פּוֹלֵט שִׁבְרֵי נוֹצוֹת קִרְעֵי גִּידִים

.

על פי "ניסיון ההסבר" של השיר, הצער והכאב מקורם במהלך פנימי ולא בגורמים חיצוניים: הציפורים המאוסות אינן נראות מבחוץ ומשק כנפיהן המזוהם אינו נשמע. הציפורים הן גורם מערער שמוחק ומסלף את תודעת הזמן ("לֹא הָיָה יוֹם וְלֹא לַיְלָה") ואת תחושת המרחב ("עוֹמֵד אֲרִיאֵל בְּאֶמְצַע עִיר מָרָה"), אשר נגלה כשהכותב פותח את פיו והן נשפכות החוצה, שבורות וקרועות. הבעיה, כמו גם הפתרון, אינם טמונים באחרים – ילדים, ידידים, אהובה, שיושיעו ויראו את הדרך, אלא בו עצמו: לפני שיוכל להיות יחד, עליו להיות יחיד. בטרם יוכל לנסח את עצמו כלפי אחרים, עליו להבין בעצמו את פשר הקול והתנועה שיוצרים אצלו חורבן וזעזוע חוזרים ונשנים. התפר היחיד שעשוי לחבר את המילים והמעשים אל הוויית הקיום הוא התחום המופשט, הלא פשוט, אך מלא העוצמה, של הנפש, של האני:

.

במקומי

יֵשׁ תְּהוֹם אֵל תּוֹךְ תְּהוֹם

שָׂם בְּחֶבְיוֹן בְּתוֹךְ חֶבְיוֹן

מִתַּחַת לִכְלוּב הַצְּלָעוֹת

.

אַל תִּגַּע יְדִידִי אַל תִּגְעִי שָׂם אִשְּׁתִּי

אַל תַּבִּיטוּ בִּזְמַן שֶׁהַמַּסְמֵר מֵנֵץ בְּיָדִי

וּפוֹקֵחַ אֶת הַכֹּחַ שֶׁנִּרְדַּם לְתוֹכִי

וּפוֹקֵעַ אֶת הַקְּרוּם וּפִתְאֹם אֲנִי נָכוֹן

.

יֵשׁ תְּהוֹם אֵל תְּהוֹם אֲנִי נִפְעָר בְּתוֹכָהּ

זֶה עוֹד אֲנִי אֲבָל מִלִּים רַבּוֹת תְּפוּסוֹת שָׂם בְּגַבִּי

וּכְבוּי־כְּנָפַיִם שֶׁכָּאֵלֶּה הִנֵּה אַמְרִיא אַל תַּחְתִּיתִי

.

אַל תִּגְעִי בִּי שֶׁמֶשׁ אַל תְּעַטְּפִי אוֹתִי טַלִּית.

הַכֹּחַ הַקָּטָן הַזֶּה, כָּל כָּךְ אַמִּיץ וּלְבַדִּי,

הוּא חֲלִיפָתִי, הוּא תְּמוּרָתִי

.

אביזר ההיתמרות שבאמצעותו ניתן להיחלץ מן התהום הוא העצמי הלבדי. הכוח הקטן, האמיץ, הוא שיכול לגאול ולאפשר פדיון כפרות. על הלבדיות הזאת להיות בלתי מופרעת, המסע הזה צריך להתממש ללא סיוע של ידיד או רעיה. לאחרים אסור אפילו להביט ברגע ההשתנות, בפציעת המסמר שמייצרת נביעה של דיוק והתמסרות – "פתאום אני נכון". אמנם ניצב כאן אדם כבוי כנפיים, כזה שממריא כלפי מטה, אל תחתית שְׁאוֹלית במקום אל על, אך עליו לטפס במעלה התהום לבדו, בלי עזרתם של אחרים, ללא דחיפתה של השמש, ללא חסותה וחציצתה של טלית.

לאורך הספר ניכרת ההבנה כי כוחות הנפש הם משאב, מצרך יסוד שיש לזקק כדי לעשות בו שימוש יומיומי, לתחזק ולהחזיק במלאי כדי להזין ולהניע באמצעותו את החיים. כוחות העצמי הם מחצב שיש לכרות ממעמקי עולם, הם נקצבים בכמות מדידה, ואפשר לקבוע אם יש בהם עודף או חוסר, כוויטמין הכרחי לגדילה:

.

*

אֵין לִי נֶפֶשׁ מַסְפִּיק, אַתָּה שׁוֹמֵעַ? חוֹטְבִים חֲלָקִים מִמֵּנָּה, בּוֹנִים

עַל הַמֶּרְחָבִים הַפְּתוּחִים, עַל מִגְרְשֵׁי הַגְּרוּטָאוֹת שֶׁלָּהּ, בַּחֲלוֹמוֹת

נִכְחָדִים בָּהּ מִינֵי פְּלָאִים וַעֲדָרִים שֶׁל חַיּוֹת גְּבוֹהוֹת טוֹבוֹת לֵב

וְטוֹבוֹת רֹאִי. אֵין לִי נֶפֶשׁ מַסְפִּיק וְזֶה כָּךְ כְּבָר עַל הַבֹּקֶר כְּשֶׁהֶעָתִיד

הַקָּרוֹב נִרְאֶה כְּמוֹ תָּכְנִית עִסְקִית חַדָּה כַּתַּעַר וְהָמוֹן סָמַנְכְּ"לֵי

כְּסָפִים מְחֻיָּכִים אוֹמְרִים 'סוֹמְכִים עָלֶיךָ רַק עָלֶיךָ' וְרָצִים מִשָּׁם

מַהֵר אֵל הַפְּגִישָׁה הַבָּאָה. אֵין לִי נֶפֶשׁ מַסְפִּיק וְאֵת מַה שֶׁאֲנִי שָׂם

בַּכִּיס אֲנִי נוֹתֵן לַיְּלָדִים פֵּרוּר אַחַר פֵּרוּר

וְלֹא נוֹתָר לִי עִם מַה לְהִתְגַּדֵּל

.

.

השאלה שנשאלת בשיר ובספר כולו היא כיצד אדם חי במרחב הנתון בסכנת הכחדה. מה עשוי להיות הבסיס האיתן שעליו יוכל להניח את עצמו כדי להתמודד עם איומי הכיליון שמתנפלים עליו מבחוץ, ובעיקר מבפנים? ישנם המוראות של הגוף והטריטוריה (למשל בשיר "גל הטרור הנוכחי" ובמחזור אימון המילואים "וישתחו"), וישנם הפחדים הפנימיים של מחסור באוויר, בהשראה, ברוח שתפיח חיים בקיום הגשמי החדגוני. כבר בבוקר, במפגש הראשון עם המציאות, ניכרת הבנה דחופה כי הקיום הנפשי הולך ומצטמק, מצטמצם לכדי פירורים. עולם המושגים של שמירה על הטבע משמש בהשאלה להבנה כי הנפש היא עולם בפני עצמו, ארץ שיש לעבוד ולעבד, כדי שתישא פירות ותאפשר חיים.

הפירורים המעטים של "נפש" – של טוב ויופי, של חיוּת – נשמרים כדי להינתן לילדים הגוזלים ולהזינם, גם על חשבון התגדלותם ומוטת כנפי התעופה של הוריהם. אך איזה מין עולם נשאיר להם, לילדים? אילו שיעורים נלַמד אותם ומה נצווה עליהם להעביר הלאה – האם את הקרביים המופשטים של האמונה, או את גורלו המוגבל של הבשר? ומה קורה כששניהם, הרוח והחומר, נרעדים באותה מידה, איזו מין ירושה מוענקת להם מידי אב המנסה להתמודד עם חיבוטי הנפש הנכחדת שלו עצמו, עם זיכרונות מסנוורים ורועמים שמפריעים לו להיות חזק, בלתי מנוצח, להגן על ילדיו מבלי שפחד תמידי, תת־קרקעי, יערער אותו?

.

הָיִיתִי אִישׁ, תְּרִיס מוּגָף, גּוּף לָפוּף שִׂמְלַת עוֹר כְּנֶגֶד פֻּרְעָנוּת,

וְנוֹלַדְתָּם, יְלָדַי, לְתוֹךְ אַזְהָרוֹתַי:

יְאֻנֶּה יְטֹרַף יְבֻלַּע.

וְאֹם תִּתְהוּ מַדּוּעַ אֲנִי עוֹמֵד לִפְנֵיכֶם כָּךְ

וְאֵינִי צוֹעֵד לְפָנִים לִקְרַאתְכֶם, דְּעוּ:

אוֹר שֶׁהִכַּרְתִּי מַכֶּה בִּי

אֲנִי רָקוּעַ לְצוּרַת בְּקִיעָתוֹ

.

שאלת הירושה הרוחנית, המסירה של ערכים, אמיתות ואמונות, נוכחת בלא מעט משירי הספר: בשיר אחד הליכה לגן הילדים בבוקר הופכת לניסיון שיש לעמוד בו, בשיר אחר ליטוף ראשה של ילדה הבוכה בשנתה נעשה בידיעה כי יש עד תמידי שצופה בכול ומודד ברחמים את הנעשה בעולמו. השאלה היסודית הזאת של העברה מן ההווה אל העתיד נענית בתשובה מורכבת, אך בו בזמן פשוטה ומלאת תקווה: הַדבקות באמונה, ולא סתם אמונה, אלא כזו של רחמים וחמלה ואהבה, היא שמאפשרת סוף כל סוף להמיס את הקשה והעיקש, לפייס במילים את כל המר והאכזר. תמים תִהיה מציע להשתמש בשפה עצמה, במילים, בתור חיץ מיטיב של הגנה:

.

אנו

בִּתִּי בְּמִטָּתָהּ אָמַרְנוּ שְׁמַע יִשְׂרָאֵל

וּבְכָל מְאֹדִי שַׁרְתִּי לָהּ עִם מַרְטִין לוּתֶר קִינְג

אָנוּ נִתְגַּבֵּר אָנוּ נִתְגַּבֵּר

אָנוּ נִתְגַּבֵּר בְּבוֹא הַיּוֹם.

אָבוֹת אֲבוֹתֵינוּ, עַבְדֵי פַּרְעֹה מֻכֵּי־שֶׁמֶשׁ,

נָהֲרוּ מֵעֲבָרִים סְבִיב הַמִּטָּה הִסְתּוֹפְפוּ

שָׁרוּ עִמָּנוּ וְקוֹלָם שָׁרוּי בְּטִיט קָצוּב בְּמֶלֶט

אֵינֶנּוּ יְרֵאִים אֵינֶנּוּ יְרֵאִים

אָנוּ נִתְגַּבֵּר בְּבוֹא הַיּוֹם.

.

בָּאוּ הָרְצוּחִים הַמְּעֻנִּים עָמְדוּ בַּפֶּתַח נִרְעָדִים

שָׁרוּ קוֹלוֹת שְׁנִיִּים וּשְׁלִישִׁיִּים

בְּקוֹל בְּלִי מָה בְּנֵבֶל פֶּה שָׁסוּעַ

יָד בְּיָד נֵלֵךְ, בּוֹא יָבוֹא שָׁלוֹם

אָנוּ נִתְגַּבֵּר בְּבוֹא הַיּוֹם.

.

בִּתִּי בְּמִטָּתָהּ וּבְכָל מְאֹדֵנוּ

אָנוּ נִתְגַּבֵּר בְּבוֹא הַיּוֹם.

..

המזמור הזה, המושר בחזרתיות מדיטטיבית, מדגים כיצד ניתן להשתמש במילים כדי ליצור גשרים בין מציאות לבין תקווה: בכוחה של המנטרה לנטרל מוקשי סכנה, ביכולתה של השירה לאחות שסעים. קריאת השמע שעל המיטה נעשית לקריאת התכנסות המייצרת קשר רציף ובל יינתק בין עבדים קדומים לעבדים קרובים, בין "אָבוֹת אֲבוֹתֵינוּ, עַבְדֵי פַּרְעֹה מֻכֵּי־שֶׁמֶשׁ" לבין מרטין לותר קינג. התקווה משותפת לא רק לעבדי שירת הים ולאלה של הגוספל השחור, אלא גם לאב ובתו – כל אחד מהם הוא חוליה בשרשרת הייצור, לא רק של עמל מתיש ומענה, אלא גם של עבודת האל, עבודת ההתגברות, עבודת התקווה.

האחריות להעביר הלאה מסר מחַסן של שלום ואחווה מאפשרת פתיחת ערוץ של חמלה ואהבה, ומתוך כך גאולה לא רק של קהל העבדים הגדול של הדורות כולם, אלא גם של היחיד, העצמי. המילים אינן פסוקים של קסם, לא תמיד יש בכוחן לתקן את מה שכבר עוות ונסדק. אך כשהן מושרות, ובפרט עם דור ההמשך, הן יכולות להיות לחש השבעה, צופן של הגנה. הן מאפשרות לקשור קשרים ברשת הביטחון שהאני הפרטי זקוק לה על מנת להתחבר: לאהובתו (שאפשר להקדיש רשימה שלמה לשירים היפהפיים המוקדשים לה בספר), לילדיו, לאלוהיו. הן נמצאות בחייו כדי לסייע לו לעמוד בהבטחת ההתחייבות להישאר בחיים, כדי לקיים את הציווי "תמים תהיה".

.

מרב פּיטוּן, ילידת 1981, משוררת ועורכת, בוגרת החוג לספרות כללית והשוואתית. חיה בירושלים. שירים ורשימות ביקורת פרי עטה פורסמו בכתבי עת שונים ובאנתולוגיות לשירה. במוסך התפרסמו ביקורותיה בגיליונות 50 ו־73.

.

אריאל זינדר, "תמים תִהיה", מקום לשירה, 2020.

 

 

» במדור ביקורת שירה בגיליון הקודם של המוסך: אורית נוימאיר פוטשניק על ספרה של סיגל נאור פרלמן

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

ביקורת פרוזה | תעלומת האב הנעלם

"כוחו ועוצמתו של הספר הם בהיותו מסע גילוי פנימי, המגולל במונולוג פנימי סוחף ושוצף של זרם תודעה לאורך כארבע מאות עמודים." אביהו זכאי על "כמה שזה לוקח" מאת יורם מלצר

יוסי וקסמן, גלן (פרט), אקריליק על בד, 90X50 ס״מ, 2017

.

על ספרו של יורם מלצר, "כמה שזה לוקח"

מאת אביהו זכאי

.

הרומן כמה שזה לוקח מתאר מסע של בן המנוכר לאביו היוצא לפתור את תעלומת היעלמותו. האב, עמוס שפירא, מנהל מפעל לעץ, באזור היערות בארץ 'מסוימת' בדרום אמריקה, כך נמסר לקוראים. גיבור הספר, אורי, הוא כמעט בן ארבעים. עד גיל שלוש־עשרה הוא גר עם הוריו ואחיו הגדול ממנו, גידי, באותה ארץ בדרום אמריקה. גידי נסע ארצה והתגייס לחיל האוויר הישראלי, נעשה טיס, ומצא את מותו בתאונת מטוס בקיץ 1973. לאחר מותו עלו גם אורי ואמו רחל ארצה. מאז לא ראה אורי את אביו, כעשרים ושבע שנים. "השנים הצטברו והלכו ולא שמעתי ממנו דבר,״ הוא מספר. יום אחד הוא מקבל שיחת טלפון מצירוּת דרום אמריקנית המבשרת לו על היעלמות אביו. הוא יוצא לחפש את אביו הנעלם שהוא "כבן שבעים", כהגדרתו. העלילה אמנם פשוטה ביותר, אך כוחו ועוצמתו של הספר הם בהיותו מסע גילוי פנימי – מפואר ומרשים ביותר – של המספר, מסע המגולל במונולוג פנימי סוחף ושוצף של זרם תודעה לאורך כארבע מאות עמודים.

מות האח גידי חורץ את רישומו העמוק והטרגי על כל בני המשפחה: "הכול נקטע. בקיץ של 1973". גידי היה האח שאבא עמוס העדיף על פני אורי, הזוכר מילדות את הבעת הפנים של אביו, שהיא "בין פליאה ודחייה שעה שהוא התעניין בבנו המשונה, השונה כל כך מבנו בכורו, הנורמלי." המספר אינו קורא לאביו אבא אלא עמוס. הוא הדין לגבי אימו רחל, שאינה קרויה בפיו אמא. רק עם אחיו גידי, בילדותם, הוא מצא ככל הנראה נחמה בשעתו. על הגיבור הוטל הגורל להיות העד האחרון של המשפחה כולה – אב נעלם, אם שהתמוטטה נפשית לאחר מות גידי וספונה עד מותה ב"מוסד פסיכיאטרי בקריות". כמה שזה לוקח הוא "ספר על סיומים ועל הסוף האחרון", כפי שאומר אומר תומאס מאן בספרו דוקטור פאוסטוס (1947).

אורי הוא ד"ר אורי שפירא, המלמד שפות שמיות (עברית מודרנית) באוניברסיטה באירופה, במחלקה ללימודי המזרח. ממנו אנו למדים על האב הנעדר, מהנדס הנושא את השם "עמוס צ'פירה" בלשון המקומיים, ועל אימו שאיבדה את שפיותה. אחותו מוזכרת רק פעם אחת ואיננו יודעים עליה דבר וחצי דבר. מקום רב שמור ל"איזי הטוב" או "יצחק ערמון", איש צללים ומסתורין. איזי היה בקשר אמיץ עם המשפחה בחו"ל, במסגרת "המושבה הישראלית", ושם "תמיד היה איזי" בביתם, אומר המספר. לאחר מכן, בארץ, הוא שימש לאורי מדריך לענייני צבא ומודיעין שהשתיקה יפה להם. עוד דמות חשובה ביותר היא נעמה, חברתו של אורי בתיכון, שעליה הוא חושב כל הזמן – היא "הנקודה הבודדת שלעולם אינה נעלמת" מרוחו ומנפשו. בדף האחרון בספר נכתב: "היא [נעמה] מגיעה, לא לדאוג … עוד כמה שעות, עוד יום, עוד יומיים … כמה שזה לוקח."

האהבה לנעמה, אף שאיננה מושגת, היא אלפא ואומגה, הראשית והאחרית של הספר. משולל אהבה מהוריו, נותרת לאורי לאחר מות אחיו רק נעמה, מושא לאהבתו הערטילאית, נוסח ביאטריצ'ה המדריכה את דנטה בגן עדן בקומדיה האלוהית. אך שלא כמו דנטה, אורי אינו שרוי בגן עדן, והוא נאלץ להתמודד עם ההתרחשויות בחייו לאורה של אהבה שטרם התגשמה. אורי, שהיה כאמור חשוך אהבה גם מצד אביו, לומד בסוף מסעו לגילוי האב, למרבה הזעזוע, כי במקום עבודתו באמריקה אביו דווקא נערץ ואהוב על הכול. זהו דיסוננס שקשה לו לקבל: "עמוס אבי מעולם לא היה אהוב", והנה כאן, בדרום אמריקה, הוא תוהה, "עמוס שפירא איש אהוב?" כעס עולה בו והוא מוחה: "אדם אהוב, אדם אהוב מאוד כאן". אך לגביו אמירה זאת "אינה אומרת לי דבר". חמור מכך, הוא מאשים את אביו כי הוא "קונקיסטדור כמו כולם, כובש הארץ כמו הספרדים".

לא ראוי לגלות את סוף הסיפור, איך וכיצד מצא אורי את אביו ומה עלה גורלו. בסיפור של קפקא, "לפני [שער] החוק" (1915), אדם מחכה שנים רבות לפני שער כדי ששומר יתיר לו להיכנס בו. רק בערוב ימיו הוא מרהיב עוז לשאול את השומר מדוע אין איש עובר בשער, והלז משיב כי השער היה מיועד אך ורק לו, אך עכשיו מאוחר מדי ועליו לסוגרו. בדומה לכך, בספר שלפנינו, רק בסוף מגלה הגיבור את האהבה אצל אביו, לאחר שהיה משוכנע שהיא אינה קיימת כלל, אך זו אינה מופנית כלפיו אלא רק כלפי האח גידי ובני מקום עבודתו. עד הסוף שער חסד האהבה איננו פתוח לו מצד אביו מולידו.

כמה שזה לוקח מציג היסטוריה עצמית של המספר, בנוסח זרם תודעה או בבואת תודעה, אשר בסופה נמצאת גם אולי גאולה אפשרית עם מציאת האב. הסופר ג'יימס ג'ויס כתב כי "היסטוריה היא סיוט שממנו אני מנסה להשתחרר". בדומה לכך, כמה שזה לוקח מגלה עד כמה אירוע פשוט – שיחת טלפון המבשרת על היעדרות האב – יש בו כדי לפרנס עלילה שלמה בסוגה זו, וכך להוות גם שחרור וגאולה: החיפוש אחר האב הנעדר אמנם מסתיים שלא בטוב, אולם מבחינת הגיבור הוא משתחרר ונגאל: "אין לי אויבים, אמרתי בליבי, ואין לי אפילו למי לסלוח. המועמד היחיד לסליחה, גם הוא מזמן כבר איננו". משמע אביו עמוס. לגביו אם כן מסע, גילוי, הכרה והשלמה – גם זו דרך לגאולה וישועה.

בספרו מימזיס: התגלמות המציאות בספרות המערב (1946), כותב הפילולוג היהודי־הגרמני הנודע אריך אוארבך שהספר יוליסס של ג'ויס משתמש "בטכניקת בבואת התודעה הרבגונית ובריבוד הזמן" (התרגום כאן ולהלן – שלי, א"ז). בהתייחסו לווירג'יניה וולף, בספרה אל המגדלור, כתב אוארבך כי "מדידת הגרב איננה אלא עילה", שעה שהדגש "נמצא במלואו במה שהתופעה מעוררת, דברים שאינם נראים במישרין אלא רק בתודעה, ולכן אינם כרוכים בהווה של מאורע המסגרת המעורר אותם". אצל וולף, ממשיך אוארבך, "הדבר החשוב הוא שאירוע חיצוני לא חשוב מעורר דימויים וצירופי דימויים, הנוטשים את ההווה ונעים בחופשיות בנבכי הזמן". כך בדיוק קורה בספר של מלצר. בדומה לוולף, פרוסט וג'ויס, גם אצלו "איבדו למעשה האירועים החיצוניים את ההגמוניה שלהם", בלשונו של אוארבך, והם "משמשים עכשיו כדי להניע ולפרש אירועים פנימיים, שעה שקודם לכן" – בספרות המסורתית – שימשו "התנועות הפנימיות של התודעה בעיקרו של דבר להכנה ולביסוס של אירועים חיצוניים חשובים".

החיפוש אחר האב הנעדר הביא ליצירת עולם דמיוני מופלא וחי של מציאות בישראל ובמדינה אחת בדרום אמריקה במחצית השנייה של המאה העשרים. זהו הישג לא קטן ליוצר ולסופר. המסע שעושה הקורא בספר מתחילתו עד סופו הוא מעניין ומרתק ביותר. קשה לתמצת את כמה שזה לוקח, כמו שלא ניתן לעשות כן ביחס ליוליסס של ג'ויס, אל המגדלור של וולף, או בעקבות הזמן האבוד של פרוסט. ואכן כמו בספרים אלה, לא קל ופשוט לצלוח את כמה שזה לוקח. אך למי שיעשה כן מזומנת חוויה עמוקה ומרשימה ביותר.

 

.

אביהו זכאי הוא פרופסור אמריטוס בחוג להיסטוריה באוניברסיטה העברית בירושלים. ספרו "העט נגד החרב: אינטלקטואלים גרמניים גולים במאבק נגד הנאציזם" יצא לאחרונה בהוצאת מוסד ביאליק, ירושלים.

.

יורם מלצר, "כמה שזה לוקח", פרדס, 2020.
.

 

» במדור ביקורת פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: מוטי פוגל על "ארזת לבד" מאת אסף שור

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

קצרים | לא ביקשתי כלום, אימא

"לבשל את הארוחות בשעתן, לטאטא את הבית בסוף היום, לקשור את שקית האשפה, שתמיד יהיו בגדים נקיים בארון, מקלחות זה לפני ארוחת הערב, הסיפור לפני השינה". שני סיפורים קצרים על אִמָּהוּת, מאת חיה משב

נועה תבורי, Still Alive, צילום סטילס מתוך פרפורמנס, 2018 (צילום: Nuno Martins)

.

נעמה / תמי

מאת חיה משב

.

נעמה

המבט הזה בעיניים של הבן שלה, היא מכירה אותו, יכולה לזהות אותו דרך כריות כף ידה. היא עוצרת לרגע ומיד הכלים בכיור קוראים לה שתחזור למה שכאן, "מה עשיתָּ! לעזאזל, הרגע סיימתי לנקות," למים שנשפכו על הרצפה, לשברי הכוס, ובבת אחת מיטשטשים תווי פניו של בנה, "כמה פעמים אמרתי לךָ!", הכעסים בתוכה חייבים גם הם להתנפץ, "כמה אפשר לדבר." המילים שיוצאות מפיה כמו זיקוקים מורעלים, "איפה השכל שלך!", מתנפצים גבוה, "תראה איזה בלגן!", מרהיבים לרגע את כל האש שבתוכה ואז מתפוגגים, כאילו מעולם לא הרעידו את השמיים הכהים.

הוא עומד שם מכווץ. עיניו העגולות מנסות להזכיר לה, "אימא," מהמרחק הזה היא אינה רואה – גם לא את עצמה. העיניים שלה עוברות עליו כמו אלף סטירות, ולשבריר שנייה חיוכו מגשש לעברה, "אימא, זה אני, כאן," אבל היא כל כך חלשה בתוך קול הזיקוקים שעוטף אותה, שאין לה דרך אחרת, מלבד לנוע בתוכו.

כשקיבלה את התפקיד לראשונה הכול היה כל כך טבעי, בבחינת הגיע זמנו, וכל מה שהיה לפניו מת. היא אימא. ויודעת בדיוק מה צריך לעשות. דבר ראשון, הרחיקה את כולם. שלא יבואו אליה עם ה"תני לו לבכות זה מחזק את הריאות", "שלא יהיה בבית שקט, אחר כך כל זמזום יעיר אותו". לא, משהו בגוף שלה התעצב בצורה ברורה. הגב שלה התקשה כחומה בצורה למול הקולות שקראו "מה קרה לך, נעמה, השתנית," והבטן והחזה יכלו להכיל ברוך ימים ולילות בטיפול והתבוננות. עזבה את העבודה, עזבה את הלימודים, והתכנסה פנימה, אל תוך האור, אוֹרי שלה.

בחוץ נעו הכוכבים והקיפו מעגלים, ובפנים בתוך חדרי הבית, נעמה ואורי הפכו לכדוּר אחד, הוא יונק ממנה והיא יונקת אותו. ולרגע היה אפשר שתבוא אימהּ, כמו רוח סערה תעבור בבית ותאמר, "את חייבת ללכת לדבר עם מישהו, את לא רואה שמשהו קורה לך, זה לא נורמלי," ואז תצא. ושוב נעמהואורי נעים במסלול שלהם. הוא הליבה שמושכת פנימה והיא הקליפה שעוטפת.

לתקופה מסוימת התנועה הזו של הדבוקים־יחד הלכה צעד בצעד עם רגליה, הגוף התגמש, נשכח והתגלה מחדש. מלא יותר, יפה. ידעה למצוא את הקול הרך, לברוא משתי עיניה את המבט המערסל שימיס כל בכי לנשימה איטית ועמוקה.
וממה הגיע הפחד? מכך שלמרות שעשתה את כל הצעדים הנחוצים, משהו התפרק. יצא משליטה. ומה שזחל מתוך ידיה היה ילד רזה, מחייך, אל מול עיניה הסובלות של אימו. עיניה הסופרות את הגרמים הנושרים מגופו, בוקר, צהריים, ערב, אומדות את הרכות התינוקית, את הוורוד של הלחיים, ובמקומם שקעים אפורים מביטים בה שתחייך חזרה, לכן קמה להכין עוד סיר של אורז, הפעם צהוב.

למה הוא עושה לה את זה? היא שואלת ורואה את עצמות הכישלון שלה בולטות. בכל מקום שהיא מסתכלת – עצמות דקות שלדיות, וכבר ניסתה את כל הטריקים: שירים, סיפורים, מול החלון, מול סרט, בגינה, צלחת האוכל בידה, והנה ציפור, ומטוס, אבל הפה שלו חתום, רק חיוך. למה הוא לא נותן לה להאכיל אותו? להציל את הגרמים, אלה שבערב תספור ותרשום בטבלה ושוב תכאב לה הבטן – איך אבד עוד יום.

זה היה הריקוד המשוגע. ריקוד הפחד: היא רצה אחריו להאכיל אותו, והפה שלו בורח, היא מאגפת אותו ונוטה ככפית והוא מביט בה ונחתם, ורק מבקש לקבל ממנה איזה סימן לחיוך. ופתאום שמים לב שיש שני זוגות רגליים, שני ראשים, ידיים שעפות לכל הכיוונים, אין קצב, הרצפה חומקת, והצעד לא יודע איפה לנחות, ומה שקיים אינו שניים וגם לא אחד. אלא כלאיים המחוברים שלא כדרך הטבע, המבט המיוסר שלה בחיוכו המייחל לאישור.

אוספים של אבנים עטפו את אורי. רסיסי מטאוריט, שברים של כוכב לכת, שהיה יושב שעות ומשחק איתם. ואיך התקנאה באושר שאפף אותם. אושר והנאה שזה זמן מה כבר אינם מנת חלקה.

השכם בבוקר היה אוחז בידיו, מלטף את האבנים שפעם היו שייכות לסלעים כבירים. ועכשיו פלנטות זעירות בפני עצמם. ואיך ליקט אותם בכל מקום שאליו הלך. אוסף עקבות, ליצור בעצמו איזו דרך.

ובכל דרך שהלך – היא בנתה את ימיה סביבו.

היא רצה מהמטבח אל החדר, ושוב אל המטבח, הוא בונה מסלולי אבנים ארוכים מפותלים בין חדרי הבית, הכפית בידה, עיניה בכפית, רגליה מדלגות מעל האבנים, היא מתנשמת, וכמעט מועדת, ורק במזל שלא דרכה, היא מקפצת ומפילה איזו חומה שבנה, והוא חוזר ומתקן, והיא משתדלת ומוצאת מקום להניח את הרגל, מאבדת את שיווי המשקל, ואז כף רגלה השנייה מנסה לאזן את הגוף ונוחתת על סלע אנכי קטן.

"בכל מקום!" הכאב חוצה אותה לשניים.

"בכל מקום הדברים שלךָ!" היא זורקת את הכפית מידהּ. וכבר לא אכפת לה מהאוכל שמתפזר.

רק האבנים בתוך העיניים שלה.

היא אוספת אותם בטירוף, ממלאת את ידיה,

"לא נשאר איפה לדרוך בבית!" והם נופלים מן החורים שבין אצבעותיה.

מן הפחד גם אורי אוסף.

אוסף ובוכה, "אימא, בבקשה, אימא, אל תזרקי."

אוסף ונותן לה, ומבקש, "זה הכוכבים שלי, אימא."

"לא, אי אפשר יותר," היא ממלמלת לעצמה, מתפרקת לעשרות סלעים קטנים יותר, ואורי ממהר לאסוף ולוחש "אבל לא ביקשתי, אימא, אני בכלל לא רעב," בעיניו העגולות, המלאות, "לא ביקשתי כלום, אימא."

.

תמי

"אחרי הכול הגשם עדיין פה", כתבתי, והרגשתי איך הוא דופק בשבילי על החלון.

ניקדתי כדי להרגיש היטב כל אות. ואז רצתי למגירה העליונה להוציא את מראת הכיס. כמעט עברה שנה שלמה מאז הבטתי לתוכה. מעטה של אבק טשטש את פני המראה. ניגבתי בקצה החולצה, זו שקודם ספגתי בה ידיים. כאילו היה על הבד שצבעו המקורי כבר לא נודע לשאת את אירועי היום, או שעליהם היה להטביע בו גוונים. לחשתי "את הקצוות הרפויים שלי," ונהיו. פתחתי את מראת הכיס והתבוננתי, תווי פניי וביניהם העור עדיין כמו זה שלִּפְנוֹת, שלִפְנֵי לְפָנִים. שהייתי שלי.
ומשם גלשו המילים כמו מבול,

"אֵין לִי עוֹד סוֹדוֹת / אֲנִי גְּלוּיָה כְּמוֹ אֲרוּחַת הָעֶרֶב / שֶׁל בִּתִּי".

עד שפעם אחת התעייפתי.

מהסתיו כמו טקס שחזר.

ממני כמו זרע שחפר והתכסה. עסוק במסירוּת באדמתו, מחכה שיבואו הטיפות יבקעו אותו מתוך הקליפה, ושוב ההתחפרות, והעיניים שמכוסות אדמה.

ומילא הזרע, מה לו לשאוף יותר מרגע הנביטה, אבל אני, איך הסכמתי כך להתגלגל בארבעה גלגולים שונים רק כדי להגיע שוב לנקודת המוצא.

"בֵּינְתַיִם, כֹּל הַנִּסְיוֹנוֹת לֹא נָשְׂאוּ פְּרִי,

בֵּינְתַיִם, כֹּל הַנִּסְיוֹנוֹת עָלוּ בְּיֹקֶר."

שמעתי את הגשם הניתך, חזק, בזווית על החלון, ולא רצתי לפתוח את התריס, לתת לו את העונג שייפול על פניי. ישבתי והמשכתי לקפל את הכביסה, לסדר את הספה, לבהות בטביעות הידיים על הקירות. עד ששכחתי את הגשם, ומה עכשיו? ניערתי את הבד. הידיים עסוקות, וגם המוח מלא, מה להכין לארוחת הצהריים, עם איזה פרצוף תחזור יעל מהגן, וכשארד לקחת אותה האם אפגוש במקרה את לילה במדרגות, שפתאום אפילו לא זכרתי למה הפסקנו לדבר, אבל עכשיו יומיים לפני כיפור, זה אסור. ובכלל, אני אוהבת את לילה, כשאנחנו מתחילות לדבר אפילו הקציצות שנשרפות במחבת לא יכולות לעצור אותנו. כאילו אנחנו מאותו שורש.
אבל אחר כך כשאני חוזרת הביתה ככה פתאום, מתהפך לי הלב, ואני לא סובלת אותה.

אותו דבר, אני ולילה, אותו דבר! רק מהכיוון ההפוך. שתינו בבית מגדלות. רק לילה, בלי השכלה, כמו מיליון דולר הבגדים נצמדים לה לגוף, ועם הטיגון של העוף, הפנים שלה טיפ־טופ מאופרות, רק שיתנו לה את ההזדמנות לצאת מהבית והופ, מתיזה עננים של בושם עם העקבים בחוץ. ואני, בושה, בושה לספור כמה שנות לימוד, כמו גיבנת על הגב, עם חולצות מלפני הצבא, שאין מכונת כביסה שיכולה להוציא את הזיעה שדבקה בהן, ומתחת לעיניים – השחור של העייפות.

ועכשיו, גם הגשם, גם עליו ויתרתי. ומה אני צריכה עוד משהו שידקור לי בלב.

שנה הלכתי מבלי לראות.

ראש כפוף כמו מחמת סנוור, שאיזו שמש תמידית הייתה מכה בי בכל עוצמתה. ומאותה מבוכה הייתי מחייכת. חיוך קטן מתנצל, כמו לומר, רגע, רק עוד רגע ארים גם את העיניים, לראות. נזהרת לא להרגיז דבר, רק שייגמר היום, יתכנס לתוך אורו המתמעט, ייחתם תחת שמיכה. שישבו הדברים במקומם המוכר. מה לא הייתי נותנת בשביל הביטחון. מסביבי אנשים מדברים בקול שהוא שלהם, מנגנים על תיבת התהודה שלו ביד אמן, בכפתור נפתח, ריח גופם מותז לתוך העולם, באמצע המדרכה שמש על ראשם המופז, ופתאום החושך הזה נפל – למה דווקא עליי?

"מֶזֶג הָאֲוִיר הִשְׁתַּגֵּעַ אִבֵּד אֶת הַצָּפוֹן," קראתי

"אֲנִי יוֹדַעַת," ניסיתי לאחוז שוב בתחושת הביטחון,

"שֶׁהַצָּפוֹן הוּא הַחַלּוֹן בַּסָּלוֹן

וּבְזֶה שֶׁבַּמִּטְבָּח אֲנִי מְצוֹפֶפֶת אֶת בִּתִּי

וְאוֹתִי תַּחַת מִשְׁבְּצוֹת שֶׁל שֶׁמֶשׁ

רֶגַע, וְאָז – מִתְפַּזְּרִים רַק אֲנִי נִשְׁאֶרֶת"

לבשל את הארוחות בשעתן, לטאטא את הבית בסוף היום, לקשור את שקית האשפה, שתמיד יהיו בגדים נקיים בארון, מקלחות זה לפני ארוחת הערב, הסיפור לפני השינה, להגיד "שלום", "בוקר טוב", "סליחה". ואם מישהו אמר "תתביישי," התביישתי וביקשתי סליחה, וגם אם מישהו אמר "אנחנו לא צריכים אותך, את מפוזרת נורא," אמרתי "טוב, תודה. טוב, מפוזרת נורא," והלכתי הביתה לבדוק לאן התפזרתי. ואם מישהו צעק "תחכי עם השאלות, לכל ניתן תשובה," ישבתי וחיכיתי, ושמתי את ידיי על שפתיי וחיכיתי, "ראיתם את זו עם השאלות, גם שאלות צריך לדעת מתי לשאול," הדברים חמקו, וכמה שנאבקתי להשיבם התפזרו יותר ויותר בחלל. וכשלא נותר עוד כוח, התיישבתי, והחושך היחיד שישב לצידי.

– "אתה יודע, כשהייתי ילדה, ספרתי בלב 'אחת, שתיים שלוש' ובבת אחת הסתובבתי לאחור – שאם יש שם משהו שאורב לי באותו רגע הוא ייעלם!"

– "יודע"

– "והיה שם משהו?"

– "את זה אני לא יכול לספר לך."

– "ובכיתה ו' –"

– "כן, רק בת שתים־עשרה, כמו איילה רצת, לבדך, בגן, אחרי מסיבת שישי."

– "גדר של הרדוף נחלים וצללי העצים כאילו לרגע השיגו –"

– "גן התקווה, זוכר היטב. בכל כוחךְ, מבלי להסתכל אחורה, ומי שחיכה שם בשבילךְ –"

– "זאת אומרת, שכן, שחיכה שם מישהו ללכוד אותי?"

– "זה לא מה שאמרתי, אמרתי שאם… לא היה לו סיכוי."

– "ולפני הגיוס?"

– "זו הייתה תקופה בלי פחד."

– "החמאם ביפו. זוכרת את הרגליים שלי מדלגות על מרצפות השיש החלקות, את הקרחת שעשיתי, הם לא ידעו איך לאכול את זה."

– "הם קראו לך למשרד, הבוס שמעולם לא העזת להרים אליו את המבט."

– "ואשתו, בבגדים של הנשים הגבוהות היפות מן הסרטים, שעומדות ליד הכיסא המשרדי של בעליהן."

– "אמרו לך שזה יפה."

– "אבל לא מכובד למקום."

– "השאירו את האוויר בשאלה, לא הם יגידו לך שבי בבית עד שיצמח."

– "שאלתי אם יעדיפו שאחבוש בנדנה, כי להפסיק לעבוד אני לא מוכנה."

– "ואז הגיע הבחור הגבוה הזה."

– "וכבר בפעם הראשונה כשנכנס; פשט את החולצה שלו כדי ללבוש את מדי העבודה."

– "והחזה שלו, לא יכולתְ להוריד את העיניים. ובכלל לא שמת לב לסמטאות, למדרכות השבורות, לעכברים שהיו חומקים מתחת לתריסי האלומיניום של חנויות הבקלאווה."

– "אתה זוכר את חזיית התחרה האדומה, איך חיכיתי להתכופף בדיוק כשעבר."

– "משי אדום ובקצהו פס תחרה. אז היה לך תיאבון."

.

חיה משב, בעלת תואר ראשון במדעי המחשב ומתמטיקה, עובדת סוציאלית. סיפור פרי עטה, ״הדרך״, התפרסם בגיליון 30 של המוסך. לאחרונה ראה אור ספר שיריה, "כל קיר היה דלת" (הקיבוץ המאוחד, 2020).

.

» עוד קצרים, בגיליון הקודם של המוסך: ארבע תמונות מבית אבות, מאת אילנה אילתי־שליט

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן