"שְׁתַלְתֶּם נִגּוּנִים בִּי": פניה ברגשטיין מתגעגעת לאמא ואבא

איזה עוצמה יש לשירים ששמענו בילדותנו? כמה מתיקות משוחה על צלילים אלה כשאנו מאזינים להם בבגרותנו?

פניה ברגשטיין (במרכז) עם הוריה: יהושע מרדכי ודבורה (צילום: פרוייקט ניגונים)

שְׁתַלְתֶּם נִגּוּנִים בִּי, אִמִּי וְאָבִי,
נִגּוּנִים מִזְמוֹרִים שְׁכוּחִים.
גַּרְעִינִים; גַּרְעִינִים נְשָׂאָם לְבָבִי –
עַתָּה הֵם עוֹלִים וְצוֹמְחִים.

עַתָּה הֵם שׁוֹלְחִים פֹּארוֹת בְּדָמִי,
שָׁרְשֵׁיהֶם בְּעוֹרְקַי שְׁלוּבִים,
נִגּוּנֶיךָ, אָבִי, וְשִׁירַיִךְ אִמִּי,
בְּדָפְקִי נֵעוֹרִים וְשָׁבִים.

הִנֵּה אַאֲזִין שִׁיר עַרְשִׂי הָרָחוֹק
הִבִּיעַ פִּי אֵם אֱלֵי בַּת.
הִנֵּה לִי תִּזְהַרְנָה בְּדֶמַע וּשְׂחוֹק
"אֵיכָה" וּזְמִירוֹת שֶׁל שַׁבָּת.

כָּל הֶגֶה יִתַּם וְכָל צְלִיל יֵאָלֵם
בִּי קוֹלְכֶם הָרָחוֹק כִּי יֵהוֹם.
עֵינַי אֶעֱצֹם וַהֲרֵינִי אִתְּכֶם
מֵעַל לְחֶשְׁכַת הַתְּהוֹם.

פניה ברגשטיין, משוררת עבריה, נולדה ב-1908 בעיר שצ'וצ'ין בפולין. אביה, שהיה מורה עברי, הקנה לה את ידיעת הלשון העברית וספרותה. בנערותה הצטרפה לתנועה החלוצית וב-1930 עלתה לארץ והתיישבה בקיבוץ גבת שבעמק יזרעאל. היא כתבה בין השאר את 'בוא אליי פרפר נחמד' ו'האוטו שלנו'. היא לא כתבה רק לילדים, ובין יצירותיה שיר יפיפה הממוען למבוגרים. בשירה 'ניגונים' היא מקפלת געגוע לבית אבא.

פניה ברגשטיין

באותם ימים של שנת 1944, החלו להבין בקיבוץ את גודל הטרגדיה הנוראה שהתחוללה באירופה. בתקופה זו היא הבינה כי הוריה ומשפחתה כבר אינם. סמוך לכתיבת השיר גם שלחה (או התכוונה לשלוח) מכתבים שבהם היא מבקשת לקבל מידע אודות בני משפחתה. המכתבים התגלו בדצמבר 2010 בקופסת נעליים בקיבוץ בצפון (ניתן לעיין בהם באתר "פרוייקט ניגונים").

"אני מבקשת שתואילו בטובכם לתת לי ידיעות על גורל משפחתי אשר בשנים האחרונות התגוררה באוטבוצק רח' שקולנה 37", כתבה פניה ברגשטיין במכתב לעיריית העיר בפולין, ואחר כך פרטה אודות בני משפחתה. ולבסוף חתמה: "אני מבקשת בהכנעה רבה לקבל תשובה, בתקוה שאקבלנה בקרוב".

הרקע לכתיבת השיר, כך מספרים, הוא תשובה לחברי הקיבוץ בו התגוררה, שמתחו ביקורת על החלטתה להנהיג טקס הדלקת נרות שבת עם ילדי הגן בימי שישי, וביקשו לבטלו. פניה הצטערה על גישתם של חבריה. היא התכנסה בחדרה וכתבה על מערכת היחסים המורכבת בין הבת החלוצה, הקיבוצניקית, לבין ההורים הרחוקים אותם עזבה, אך ניגוניהם טבועים עמוק בדמה:

נִגּוּנֶיךָ אָבִי וְשִׁירַיִךְ אִמִּי
בְּדָפְקִי נֵעוֹרִים וְשָׁבִים

גַּרְעִינִים; גַּרְעִינִים נְשָׂאָם לְבָבִי –
עַתָּה הֵם עוֹלִים וְצוֹמְחִים

 

ניגונים מקזבלנקה

לפני 12 שנה, כשהחלו לעבוד יחד החזן והפייטן הדגול ר' חיים לוק ויאיר הראל, זמר ויוצר ומייסד אתר 'הזמנה לפיוט', ניסה הראל להפגיש את ר׳ חיים עם שירי תפילה ישראליים מתוך מחשבה כי ר׳ חיים יוכל לתת להם פרשנות אומנותית ייחודית, להעמיק את מימד התפילה שבהם. הראל הפגיש את ר' לוק, בין השאר, עם השיר 'ניגונים'. כששמע ר' חיים לוק את השיר הוא התרגש מאד, פנה אל חדרו ויצא ממנו עם מכתב ישן.

ר' חיים לוק

בצעירותו למד ר' חיים לוק בישיבת 'אם הבנים' במרוקו, וכשבגר נשלח ללמוד בישיבה בלונדון. על המרחק והגעגוע גישר באמצעות חלופת מכתבים עם מורו האהוב, ובאחד מהם נזכר עתה. הוא אחז נרגש במכתב ששלח לו המורה, וסיפר על המסר הדומה, על זרעי הילדות שנטבעו בו, ועל האיחול שהם יעלו ויצמחו.

ב"ה

קזנבלנקה, י"ט טבת, תשי"ז

23.12.56

ישאו הרים שלום, לנופך ספיר ויהלום, למעלת בננו חמודנו כה"ר חיים לוק הי"ו, אלקים יענה שלומו, ולפני שמש ינון שמו, בשלום ובמישור ישוב אל עמו, ואל שער מקומו, אכי"ר […]

אור עינינו!

מה מאד עלץ לבנו במכתבו היקר אשר הופיע לנו כענק חרוז פנינים, שפתותיו שושנים, אשר ממנו נוכחנו לדעת, כי דברינו היו היוצאים מן הלב כאותן זרעוני גינה אשר זרענו על לוח לבו, לא היו כזרועים על צחיח סלע ותלמי ציה, רק על ארץ חפץ דשנה ופוריה, יישר חיליה! אקוה כי לימים יוצרו ישגשגו ויפרחו, יענפו ענף וישאו פרי תנובה, עד כי יהיו לגפן אדרת, לכבוד ולתפארת, אם אך ינופף ידו כפעם בפעם להזיל עליהם גשם נדבות, במפעלות נשגבות, וטללי המדות החשובות, מאליפות מדובבות, ולעדור ולנכש ולנקות הקמשונים והזרעים הרעים מבין ערוגות המטעים, בעודם קטנות ורעננות.

ויהיו דברינו אלה לזיכרון בין עיניך, כי רק בזה יהיה לבך נכון ובטוח כי מעשיך וכל עמלך יהיו לרצון ולריח ניחוח, ובהגיע תור עת לחננה, בוא יבוא ברנה, וה' יכין צעדו, אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו, וסמך אלוק בעדו.

ואל תדאג, בננו, על הפרידה, כי כך היא המדה, וכך היא דרך הנטעים המגודלים, ממקום למקום הם נשתלים, ורק בזה יציצו ויפרחו, ומעפר אחר יצמחו, וגם אתה כאחד מהם, אשר בישע אלקים, תציץ ותפריח, והיית אך שמח, ובכל אשר תפנה תשכיל ותצליח, אכי"ר,

כחפץ לבבך

וכחפצינו המעתירים בעדך

עתרת החיים והשלום.

ועד אם הבנים

יהודה סריקי

 

בביצועו המיוחד מצליח ר' חיים לוק לבטא באופן יוצא דופן את הגעגוע המתוק והכואב של הבן להוריו:

ניגונים-ר' חיים לוק

 

כתבות נוספות

על פַנְיָה בֶּרְגְשְׁטֵיין שהלכה ואיננה

איך הופך פיוט בן 1500 שנה ללהיט ביוטיוב?

המפגש המפתיע בין הקרמיקאית לפיוט "הנה כחומר כחומר ביד היוצר"

 

 

ספר התהילים שהציל את נתן שרנסקי בכלא הסובייטי

סיפורו של ספר התהילים הקטנטן שייצג עבור אסיר הציון את הקשר עם אשתו אביטל ואת הקשר עם ארץ ישראל והפיח בו אור גדול בימים של אפילה

ספר התהילים של נתן שרנסקי

"ב-20 בינואר 1980, יום הולדתי חיכיתי בקוצר רוח למברק ברכה מהבית… ביום הבא זכיתי להפתעה לא צפויה – מתנת יום הולדת של ממש! – כאשר אחד מפקידי הכלא המופקד על המחסן שבו אוחסנו חפצי האסירים הביא לי ספר קטן עם כריכה שחורה, ספר התהילים שלי!"

(מתוך: לא אירא רע מאת נתן שרנסקי. הוצאת עידנים/ ידיעות אחרונות, 1988. תרגום: אביעזר גולן)

כך מתאר נתן שרנסקי את אותו הרגע ב-21 בינואר 1980, שבו החזירו לו מנהלי הכלא הסובייטי את ספר התהילים שלו. הספר הזה, כך מספר שרנסקי, היה אחד הדברים שהחזיקו אותו באותן השנים הקשות כאסיר ציון. מהספר הזה, הוא כבר לא ייפרד לעולם.

נתן שרנסקי וספר התהילים בספרייה

 

ספר התהילים הקטן והשחור ליווה את שרנסקי בשנים הקשות ביותר שלו בכלא. בספרו האוטוביוגרפי לא אירא רע מספר שרנסקי כי הספר, אותו העניקה לו אשתו אביטל ערב מעצרו, הוחרם ממנו כיוון שהיה ספר דתי שנדפס מחוץ לברית המועצות. כשהספר היה בחזקתו בעת מעבר מכלא לכלא, הוא תלש את העמוד בו היה כתוב שהודפס בישראל, ותיאר אותו כספר "עממי". רק בעקבות זה, הסכימו לבסוף שלטונות הכלא להחזיר אותו אליו.

"ספר התהילים היה ההוכחה החומרית היחידה לקשר המיסטי שלי עם אביטל. מה גרם לה לשלוח אותו אלי ערב מעצרי? וכיצד אירע שקיבלתיו דווקא ביום פטירת אבי? קריאת המזמורים לא רק חיזקה את הקשר בינינו, אלא אף הוציאה את מחברם ממסתוריותו. המלך דוד נגלה עתה לפני לא כגיבור אגדי או יצור על מיסטי, כי אם כנפש חיה, בלתי נכנעת – רדופת ספקות, מתקוממת על הרשע וסובלת בזוכרה את חטאיה."

בשנת 2014, ביקר נתן שרנסקי בספרייה הלאומית. בין היתר הוא פגש את מנהלת מחלקת השימור והשיקום תימנה אלפר.

"התרגשתי מאוד לראות את שרנסקי", מספרת אלפר, "אמרתי לו כמה נגע ללבי סיפורו של ספר התהילים הקטן שמוזכר בספרו האוטוביוגרפי שלו". שרנסקי בתגובה שלף את התהילים מכיסו. חברי הנהלת הספרייה שהתלוו לביקור, הציעו לו שהספרייה תנסה לשקם את הספר, שכמובן לא היה במצב מזהיר.

 

כריכת הספר לפני ואחרי השיקום

 

ספר התהילים עבר טיפול יסודי בספרייה. הכריכה שנפגעה מאוד שוקמה, קרעים בדפים אוחו בחומרים מחזקים, פינות הדפים שנשחקו במרוץ השנים עברו טיפול מיוחד, וב-8 במאי 2014, קיבל שרנסקי בהתרגשות את הספר המתוקן.

 

שרנסקי מקבל את ספר התהילים לאחר שיקומו

 

לקראת סוף ספרו האוטוביוגרפי, מספר שרנסקי כי ממש רגעים לפני שעלה על המטוס שהוציא אותו מברית המועצות לחופשי, לא התכוונו השלטונות הסובייטיים לתת לו את הספר:

'היכן ספר התהילים שלי?'

'קיבלת את כל מה שאתה זכאי לקבל', ענה האינטלקטואל בטון שהפתיע בגסותו. הוא סימן לעוקבים לקחת אותי משם.

מיד נשכבתי על השלג. 'לא אזוז עד שתחזירו לי את ספר התהילים שלי!' משלא התרחש דבר, התחלתי לצעוק: 'החזירו לי את ספר התהילים שלי!'

הצלמים נראו כנדהמים וכיוונו את מצלמותיהם אל השמים.

לאחר התייעצות קצרה, נתן לי הממונה את ספר התהילים. מיד קמתי ועליתי בכבש המדרגות."

"מעריב" מדווח על נחיתתו של אסיר ציון נתן שרנסקי בישראל. לחצו על התמונה לעיתון המלא

בתוך עולם אפל של תופת ואי צדק, הצליח ספר תהילים שחור וקטנטן לתת אור בחייו של שרנסקי. להזכיר לו את משפחתו, להזכיר לו את מורשתו היהודית ואת ארץ ישראל. ספר תהילים זה, ימשיך ללוות את שרנסקי עוד שנים רבות.

הנער ששלח מתנת יום הולדת לפילוסוף מרטין בובר, ונרצח באושוויץ

מכתב וציורים ששלח הנער וולפגנג שטייניץ למרטין בובר, לכבוד יום הולדתו ה-60, חושפים כישרון ורגישות נדירים של היוצר שיכול היה להיות

מרטין בובר בחנות הספרים "העתיד" בירושלים, 1946

כשחיפשתי חומר תיעודי על משפחתי במחלקת הארכיונים שבספרייה הלאומית בירושלים, העלה החיפוש כותר בשם "מכתב של וולפגנג שטייניץ אל הפילוסוף פרופ' מרטין בובר". וולפגנג שטייניץ ממשפחתנו, היה אנתרופולוג, בלשן וקומוניסט נודע בגרמניה. שיערתי שייתכן מאוד שהתכתב עם בובר. הסתקרנתי לדעת מה המשותף לבלשן ולפילוסוף הציוני, וביקשתי מהארכיונאי לראות את המכתב. כעבור כשעה, הגיע אלי התיק מארכיון מרטין בובר ובו המכתב.

פתחתי את מעטפת הדואר, שנעדרה ממנה כתובת השולח, ומתוכה שלפתי מכתב הכתוב ללא כל ספק בכתב יד של ילד, ללא תאריך, ושוב, ללא מען. אל המכתב צורפו שלושה דפים מצוירים.

 

 

הנה המכתב בתרגומי:

אדון פרופסור בובר הנכבד מאוד!

כשקיבלתי באביב, שנה שעברה, כפרס את ספרך "סיפורים של מלאכים, רוחות ושדים" (Erzählungen von Engeln, Geistern und Dämonen), ניסיתי לאייר את התוכן.
את הציורים המצורפים אני רוצה לשלוח לך בצירוף ברכות ליום הולדתך ה-60. כדי שתוכל להעריך אותם ברצוני לציין שאהיה בר מצווה בשבת "משפטים".

ברכות לבביות,

וולפגנג שטייניץ

 

 

תוכן המכתב לא התיישב עם וולפגנג שטייניץ ממשפחתנו, שהיה צעיר מבובר ב-27 שנים, וביום הולדתו ה-60 של בובר, ב-8.2.1938, כבר לא היה נער. מה גם שבהכירנו את ההיסטוריה המשפחתית, לא סביר היה שחגגו לוולפגנג ממשפחתנו בר מצווה. ובכל זאת קיוויתי שאולי עליתי על תעלומה עלומה במשפחתנו. שיגרתי צילום של מכתב הילד לבִתו של וולפגנג שלנו בברלין, עמה אני בקשר, ושאלתיה האם אביה צייר בילדותו והאם הוא חגג בר מצווה. על שתי השאלות נעניתי בשלילה.

במקביל למחקר המשפחתי, חיפשתי ומצאתי באינטרנט את ספרו של בובר שאותו ציין הילד במכתבו. הספר כולו סיפורי חסידים צדיקים והווי עיירות וחצרות רבנים, בשפה ארכאית ולא קלה לקריאה.

בעודי תרה אחר כיווני חקירה שונים, שאלה אותי בתי: "וביד ושם חיפשת?".

 

 

מחשבותי אפילו לא הובילו אותי לשם… מיד כתבתי ליד ושם, והתשובה המצמררת לא איחרה לבוא:

כשצירפתי את המידע שהגיע מיד ושם, מפרשת בר המצווה ומיום ההולדת ה-60 של בובר, הגעתי למסקנה שכותב המכתב הוא ילד מהעיר גרה (Gera) שליד לייפציג, ששלח לבובר את הציורים כשהיה בן 13 ונרצח באושוויץ והוא בן 19 שנים בלבד.

כתבתי על ממצאי התחקיר שלי למוזיאון לאמנות של יד ושם ושאלתי אם יש להם עניין בציורים, כמו כן שאלתי האם יש באוספיהם ציורים נוספים של הנער הזה. לא נעניתי. נותרתי עם הסיפור שאותו אני חושפת כאן לראשונה.

לתחושתי, ראוי שהציורים השמורים בארכיון כ-80 שנה, יראו אור בדרך כלשהי, הן בשל כשרון הציור המשתקף מהם והן בשל האפשרות שחשיפה זו תוביל אולי אל יצירות נוספות של נער מחונן זה, ששנות חייו היו כה מעטות.

 

תודה לעזבון מרטין בובר על הרשות לפרסם את הדברים.
תודה לד"ר סטפן ליט ממחלקת הארכיונים בספרייה הלאומית.

 

השואה: מסמכים, מאמרים, תמונות, ספרים ועוד

 

כתבות נוספות:

סיפור שוד הספרים היהודיים בידי הנאצים

"המכתב מוחזר לשולח: מועצת היהודים איננה קיימת עוד"

"אם היהדות היא טרגדיה, הבה נחיה אותה" – המכתבים של שטפן צווייג נחשפים

 

 

 



אלבום התמונות הנדיר שניתן במתנה לנציב הרברט סמואל

מבט מרהיב אל ארץ ישראל של שנת 1920: המנדט, הנופים והאירועים ההיסטוריים.

הרברט סמואל באזור א-סאלט, 1920

אחד הפריטים היפים והמעניינים בארכיון המדינה הוא "אלבום מִצְפָּה". האלבום הוא חלק מ"אוסף הרברט ואדווין סמואל" שנמסר לארכיון על ידי אדווין, בנו של הרברט סמואל, הנציב העליון הראשון בתקופת המנדט הבריטי, 1925-1920. כריכת האלבום היא מעור זמש ועליה כתוב מִצְפָּה באותיות לטיניות.

באלבום 51 צילומים ובסופו 78 חתימות של חברי "המושבה האמריקנית" (שחלק מהם היו צלמים מקצועיים). בתוך האלבום אין הסבר לתכלית לה הוא נוצר. אולם תוכן האלבום ומיקומו בתוך אוסף משפחת סמואל הביא אותנו למסקנה שהוא הוגש להרברט סמואל כמתנה מחברי המושבה האמריקנית כאשר סיים את כהונתו כנציב העליון.

 

 

 

כניסת הרברט סמואל לתפקיד הנציב העליון

ב-1 ביולי 1920 הגיע סר הרברט סמואל, יהודי-בריטי בעל השקפה ציונית ולשעבר שר הפנים הבריטי לנמל יפו. בהתחשב במגבלות הנמל עגנה האנייה סֶנְטוֹר (Centaur) מחוץ לנמל וסמואל הגיע לחוף באמצעות סירה. מכאן יצא לעיר יפו בה נערכה לו קבלת פנים ראשונה. מיפו נסע סמואל ברכבת לירושלים ובתחנת הרכבת ערך לו ראש העיר קבלת פנים.

הרברט סמואל התגורר בבניין אוגוסטה ויקטוריה. רק לאחר שהבניין נפגע ברעידת אדמה ב-1927 נבנה "ארמון הנציב". ב-7 ביולי 1920 הוכתר סמואל באופן רשמי כנציב העליון. ב-11 ביולי 1922 אישר "חבר הלאומים" את המנדט הבריטי וב-11 בספטמבר 1922 נשבע סמואל לקיים את כתב המנדט של חבר הלאומים.

 

 

סיורים בארץ-ישראל

בחודשים יולי-ספטמבר 1920, מיד לאחר שהוכתר לנציב עליון, החל סמואל לסייר במקומות שונים בארץ-ישראל. תחילה נסע לחיפה, אחר כך נסע לבקר בראשון לציון, בבאר שבע ובאשקלון – שם פתח את החפירות הארכאולוגיות. כמו כן ביקר בעיר א-סאלט שבעבר-הירדן כי באותה עת עבר-הירדן הייתה חלק מתחום שלטונו.

 

 

 

תמונות נוף בארץ-ישראל

צלמי המושבה האמריקנית שילבו באלבום תמונות ממקומות שונים בארץ-ישראל: מפת מידבא המציגה את ארץ-ישראל כפי שראו אותה בעולם הנוצרי במאה החמישית ואשר נמצאה בשרידי כנסייה בעיר מידבא שבעבר-הירדן, רבת עמון, ים המלח, הירדן, ואדי פארה, מבט על ירושלים מהר הזיתים, מסגד כיפת הסלע, הכינרת (בצבע) ושד' רוטשילד בתל אביב. יש להדגיש שהם לא הכניסו לאלבום צילומים של כנסיית הקבר הקדוש ושל הכותל המערבי.

 

 

ביקורו של שר המושבות וינסטון צ'רצ'יל והפרדת עבר-הירדן מארץ-ישראל המנדטורית

בעקבות שורה של משברים במזרח התיכון כינס שר המושבות הבריטי וינסטון צ'רצ'יל במרס 1921 ועידה בקהיר. בין השאר הוחלט בוועידה להפריד את עבר-הירדן מממשלת המנדט של ארץ-ישראל ולהעביר את השטח לשליטה של האמיר עבדאללה, כנסיכות תחת שלטון בריטי. לאחר מכן נסע צ'רצ'יל לבקר בירושלים. במאי 1923 הקריא סמואל בשם ממשלת בריטניה את הכרתה בעצמאות של עבר-הירדן אך היא נשארה מדינת חסות בריטית.

 

 

פתיחת האוניברסיטה העברית בהר הצופים, 1 באפריל 1925

ב-1 באפריל 1925 נפתחה האוניברסיטה בטקס מרשים בו השתתפו ראשי התנועה הציונית, שלטונות המנדט ואף שני אישים מהנהגת בריטניה: לורד ארתור בלפור שחתם על "הצהרת בלפור" בנובמבר 1917 ולורד פילדמרשל אדמונד אלנבי שפיקד על הצבא הבריטי בכיבוש ארץ-ישראל מידי האימפריה העות'מאנית במלחמת העולם הראשונה (שבאותה עת סיים את תפקידו כנציב העליון של מצרים וסודן). למחרת הניחו את אבן הפינה למכון איינשטיין בהר הצופים.

 

הטקס לפתיחת בית הקברות הצבאי הבריטי בעזה, 28 באפריל 1925

במלחמת העולם התקיימו בעזה שלושה קרבות בין הבריטים לבין הטורקים: במרס, באפריל ובנובמבר 1917. הטורקים ניצחו בשני הקרבות הראשונים והבריטים ניצחו בשלישי. במיוחד סבלו הבריטים מהקרב השני בו נהרגו להם למעלה מששת אלפי חיילים. בעקבות זאת הודח המפקד הבריטי והוחלף על ידי אלנבי. בקרב השלישי ניצחו הבריטים. במלאת שמונה שנים לקרב עזה השני חנכו הבריטים בית קברות צבאי בו נקברו מרבית החללים הבריטים וכן חללים טורקים. סמואל הגיע לבית הקברות עם אלנבי והבישוף האנגליקני של ירושלים ד"ר מקאינס ניהל את הטקס.

 

המושבה האמריקנית בירושלים

ב-1881 הוקמה המושבה האמריקנית בירושלים כשבראשם עומדים בני הזוג ספאפורד. הם רכשו בניין שעליו קיים כיום מלון "אמריקן קולני". ב-30 ביוני 1925 סיים הרברט סמואל את כהונתו כנציב עליון של ארץ-ישראל. ככל הנראה זמן קצר קודם לכן הוא קיבל את אלבום מצפה מידי אנשי המושבה האמריקנית שאף הוסיפו 78 חתימות בסוף האלבום. כמו כן מוצג כאן צילום צבעוני של גב' ספאפורד.

 

גב' אנה ספאפורד במושבה האמריקנית, תחילת שנות ה-20

 

 

כתב: ד"ר ארנון למפרום, ארכיון המדינה

 

כתבות נוספות:

החברה השוויצרית שצבעה את ארץ ישראל בכל צבעי הקשת

"מתנת גומלין קטנה": אלבום תצלומי האוויר האזרחיים הראשון של ארץ ישראל

צילומים נדירים מפולין: העדות היחידה לבית הכנסת המפואר מעץ שעלה באש

תמונות נדירות: 150 שנה בכותל המערבי