אז מה התוכניות שלך, ירושלים?

הרבה מאוד תוכניות אדריכליות הוכנו לירושלים במשך השנים, אבל לירושלים ולהיסטוריה היו תוכניות משלהן, שגרמו לגנוז בארכיון את התוכניות האדריכליות

832

מפה בעלויות הקרקע בירושלים בשנת 1948 עד קום המדינה. מתוך ארכיון מכון ירושלים למחקרי מדיניות (סימול IL-JIPR-JPL-01-02-0001)

עם כניסתו לְתפקיד הנציב העליון הבריטי הראשון בארץ ישראל הודיע הרברט סמואל לתושביה: "לארץ ישראל תהיה הנהלה מיוחדת לעצמה". המעמד המיוחד שנתנו הבריטים לארץ ישראל היה הביטוי העליון לחשיבותה בעיניהם. "פלשתינה-א"י" נקבעה כיחידה מינהלית עצמאית עם מטבע ייחודי, ולראשונה מאז ימי דוד המלך הוכרזה ירושלים כבירתה.

אבל ירושלים שפגשו הבריטים ב-1917 הייתה רחוקה מלהיות ראויה למעמדה. ביוב זרם ברחובות העיר, לכלוך וזוהמה, מחלות ומגפות שררו בכל מקום; הדרכים היו משובשות, לא היה חשמל ובעקבות מלחמת העולם הראשונה סבלו תושביה ממחסור ומרעב.

הצעד הראשון היה להכניס סדר במערכת: "מדידת אדמות כללית ורשימתם תתחיל בקרוב", הודיע הנציב העליון. "צעדים ייעשו להבטיח שהשכונות החדשות המתעתדות להיבנות… תיבנינה על פי תוכניות ראויות".


לבריטים היו שאיפות גבוהות מירושלים. בכל זאת, עיר הקודש. הם ניגשו למלאכת תכנון העיר ביראת כבוד ובהערצה. יותר משרצו למצוא פתרונות למגורים, לתשתיות ולשימושים שונים בקרקע – שאפו לצקת מסגרת רעיונית לשמירה על אופייה המיוחד של ירושלים, לצד הפיכתה לעיר מודרנית ומתקדמת.

1
מפה מנדטורית מרחב ירושלים. מתוך ארכיון מכון ירושלים למחקרי מדיניות (סימול IL-JIPR-JPL-01-01-0001)

בהר חצב אבן

לא פחות מחמש תוכניות-עיר כוללניות הונחו על שולחנו של מושל ירושלים במשך שלושים שנות המנדט, שקבעו איך תיראה העיר שנים קדימה. הן קבעו את היחס שבין שימור העיר העתיקה לפיתוח העיר החדשה לכיוון מערב, שרטטו דרכים חדשות, שכונות, גנים ואזורי מסחר.

מבין חמש התוכניות, התוכנית המשמעותית ביותר הייתה של האדריכל הנרי קנדל, שהוגשה בשנת 1944. קנדל למד אדריכלות באוניברסיטת לונדון והגיע לארץ ישראל בשנת 1936. הוא מונה ליועץ של הנציב העליון לענייני בינוי ערים, היה האדריכל הראשי של מע"צ של ימי המנדט וגם מהנדס העיר ירושלים. התוכנית שהכין לירושלים היתה מפורטת וקבעה את החלוקה בין מגורים, מסחר, תעשייה ושימושים אחרים. קנדל שרטט את רשת הרחובות והכיכרות ותכנן שש קטגוריות צפיפות וגובה של מבני מגורים, בהתאם לקרבה לעיר העתיקה. התוכנית הגדירה שהשכונות ייבנו על רכסי ההרים וביניהן יפרידו העמקים שיישארו ללא מבנים ויהיו בהם גנים ציבוריים והוסיפה אזורי תעשייה לעיר. התוכנית יישמה את העיקרון הבריטי הקדום של שימור העיר העתיקה והפרדה בינה לבין העיר החדשה. היא קבעה מה יהיו חומרי הבנייה וסגנון הבנייה, שתאמו לתפיסה הבריטית את ירושלים. כך למשל נאסרה בנייה בפח, באזבסט, בעץ ולמעשה כמעט בכל חומר אחר חוץ מאבן; סגנון הבנייה גם בעיר החדשה כלל קשתות והקפדה יתרה על קו הרקיע.

השפעתו של קנדל על מראה העיר ועל אופייה, הייתה המתמשכת והגדולה ביותר מבין אלו שקדמו לו. רבים מהעקרונות שקבע משפיעים על העיר, על תושביה ועל הנראות שלה עד היום.


הנרי קנדל היה יכול לשבת במשרדו עוד שנים רבות ולהמשיך לתכנן את העיר, אלמלא ההיסטוריה תכננה עבור ירושלים ועבור קנדל עצמו תוכניות קצת אחרות. ארבע שנים לאחר שהגיש את תוכניתו לעיר – השתנתה מפת ירושלים מקצה לקצה.

2
מפה בעלויות הקרקע בירושלים בשנת 1948 עד קום המדינה. מתוך ארכיון מכון ירושלים למחקרי מדיניות (סימול IL-JIPR-JPL-01-02-0001)

ירושלים הירדנית – ירושלים הישראלית

החלטת החלוקה של האו"ם משנת 1947 שקבעה כי ירושלים תהיה עיר מפורזת בשליטה בינלאומית לא מצאה חן בעיני אף אחד מהצדדים שנלחמו על ירושלים בחירוף נפש במלחמת העצמאות, ולכן המציאות בשטח – ולא משרטטי המפות שבמשרדים – היא שקבעה איך תיראה העיר. בהסכמי שביתת הנשק חולקה ירושלים בין הירדנים והישראלים, וכל צד אץ לממש את ריבונותו בחלק שלו. איך? באמצעות תכנון כמובן.

בעוד עיריית ירושלים הישראלית העסיקה אדריכלים שיכינו תוכנית אב חדשה לירושלים המערבית, פנו הירדנים ללא אחר מאשר מיודענו הנרי קנדל.

התוכנית של קנדל משנת 1944 הוסיפה לשמש כתוכנית מנחה עבור הירדנים בשטחי ירושלים המזרחית (הירדנית), ולאחר עבודת מטה יסודית שכללה התאמות למציאות החדשה, הניח קנדל תוכנית משופרת לירושלים: "ירושלים (ירדן) – הצעות תכנון לאזור".

3
תוכנית קנדל לירושלים הירדנית. מתוך ארכיון מכון ירושלים למחקרי מדיניות (סימול IL-JIPR-JPL-01-02-0003)

ירושלים הירדנית, לפי שאיפתו של קנדל, היא עיר רחבת ידיים, המשלבת בין אזורי מגורים, אזורי מסחר, דרכים ושטחים פתוחים. בפועל, מערכת היחסים הסבוכה שבין ממשלת ירדן לתושבי ירושלים הערבים הניבה עיר מפותחת הרבה פחות. ואולם, שנים ספורות לאחר הגשת התוכנית, שוב התהפכה ההיסטוריה הירושלמית וכל התוכניות נגנזו בארכיון.

עירי שינתה פניה

מלחמת ששת הימים הביאה לשינוי דרסטי במראה העיר, בגודלה, באופייה וגם בעקרונות התכנון שלה. לראשונה ישראל קיבלה על עצמה את סמכויות התכנון גם בעיר העתיקה אבל לא העלתה על דעתה לזנוח את העיר החדשה.

צוותים בכירים של מתכננים ואדריכלים החלו להכין את תוכנית האב לירושלים (המערבית) עוד בשנות ה-60 המוקדמות. המתכנן ישראל (לוליק) קמחי, מעמודי התווך של מכון ירושלים למחקרי מדיניות ומוותיקי חוקריו, מתאר איך בפעם המי יודע כמה בתולדות ירושלים, העיר צחקה על התוכניות של אנשי המקצוע: "המשרד [=משרד תוכנית אב לירושלים] החל להתנהל על פי תוכנית עבודה מפורטת ועמד לסיים עבודתו ערב איחודה של העיר, אולם בשל השינוי הפתאומי במצבה של ירושלים כתוצאה ממלחמת ששת הימים, ביקש טדי קולק כי עבודת הצוות תימשך, וכך זכינו, חברי צוות תוכנית האב, להכין את התוכנית הראשונה לעיר המאוחדת".

4
התפתחות שטח השיפוט בירושלים. מתוך ארכיון מכון ירושלים למחקרי מדיניות (סימול IL-JIPR-JPL-01-02-0002)


בעשורים שלאחר מלחמת ששת הימים ירושלים נכנסה לתנופת תכנון ובנייה שלא הייתה כמוה. מתחמים שעד כה הוזנחו או לא יכלו להתפתח זכו לתוכניות ולפיתוח, שכונות ישנות שופצו והורחבו, שכונות חדשות וענקיות הוקמו, פארקים הוכשרו וכבישי אורך ורוחב נסללו על מנת לחבר את חלקי העיר שאוחדה מחדש.

5
תוכנית מתאר עמ/9 העיר העתיקה וסביבותיה. מתוך ארכיון מכון ירושלים למחקרי מדיניות (סימול IL-JIPR-JPL-02-03-0005)
6
התפתחות הבנייה בירושלים 1967-1990. מתוך ארכיון מכון ירושלים למחקרי מדיניות (סימול IL-JIPR-JPL-01-03-0001)

מלבד הקמת השכונות הגדלות בתוך ירושלים – רמות, גילה, פסגת זאב ואחרות – התקבלה בשנות ה-80 החלטה לעיבוי ירושלים, באמצעות הקמת ערים ויישובים מסביב לעיר. כך נבנו מעלה אדומים, אפרת, גבעת זאב ויישובים נוספים שפתחו את עידן "ירושלים רבתי" שבו ירושלים מתפקדת כעיר מטרופולינית המשרתת מרחב גדול של יישובים יהודים וערביים סביבה.

7
פריסת האוכלוסייה הערבית והיהודית במרחב ירושלים. מתוך ארכיון מכון ירושלים למחקרי מדיניות (סימול IL-JIPR-MET-03-04-0004)

ירושלים אלפיים

איך נערכת עיר הנצח למילניום החדש? בתוכניות. כבר בשנת 1985 החלו לתכנן את אם כל התוכניות – תוכנית מיתאר ירושלים 2000. לוליק מתאר: "התוכנית כללה תחזיות אוכלוסייה ובנייה, ניתוח כלכלי ודמוגרפי, קביעת אזורים לשימור, מערכת תנועה ותחבורה, אזורים חדשים לבנייה, היבטי נוף, שטחים פתוחים ועוד. הייתה לתוכנית ראייה מערכתית כוללת והיא הייתה אמורה להתוות את פיתוח העיר… עד שנת 2020".

8
תשריט תוכנית מתאר מקומית לירושלים מספר 2000. מתוך ארכיון מכון ירושלים למחקרי מדיניות (סימול IL-JIPR-JPL-01-03-0002)

אבל לעיר, כמו שכבר למדנו, חיים משלה. אירועים ביטחוניים, שינויים דמוגרפיים, תהליכים מדיניים, לחצים פוליטיים וכלכליים מכיוונים שונים ואילוצי החיים עצמם קבעו את מראה פני העיר בצורה שונה. עד היום תוכנית ירושלים 2000 לא אושרה סופית על ידי משרד הפנים, אבל היא משמשת מסמך מנחה לוועדת התכנון המקומית בירושלים.

ועדות התכנון ואנשי התכנון, מצידם, ממשיכים לתכנן את העיר ולנסות לעצב את דמותה הפרועה והתוססת של העיר הקשישה. לפחות עד לתפנית ההיסטורית הבאה, שתגרום להם לגנוז את התוכניות בארכיון מכון ירושלים למחקרי מדיניות – ולהתחיל לתכנן מחדש.

הפריטים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון מכון ירושלים למחקרי מדיניות וזמינים במסגרת מיזם רשת ארכיוני ישראל (רא"י): שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

בואו לטייל בירושלים של לפני 100 שנה

מה ראה תושב ירושלים שחי בה לפני כמאה שנים? אילו מוסדות ביקר, אילו שירותים רפואיים עמדו לרשותו, איזה בנקים וחנויות שירתו אותו? מפות העיר שהתפרסמו בתחילת המאה ה-20 מאפשרות לנו לשחזר את עברה של ירושלים

רחוב יפו, ירושלים, תחילת המאה ה-20. מתוך אוסף צלמי המושבה האמריקנית - ספריית הקונגרס

טקסט שיכולנו למצוא ביומנו של תושב ירושלים לפני כמאה שנה:

"… בבוקר יצאתי מפגישה בארמון הממשלה; לאחר סיום ענייני הבירוקרטיים, נסעתי לבית הסמים כדי לקנות תרופה לשיכוך כאבים. משם המשכתי לג'ורת אל ענאב לאסוף מהסנדלר זוג נעליים שהשארתי לתיקון. אחר הצהרים אפגוש בבתי יהודא טורא את בן דודי שהגיע מיפו…"

מתקשים לפענח את המסלול? בהמשך הכתבה נבהיר הכל ונגלה את שמות האתרים.

תושב שנדרש לערוך סידורים במשרדי הממשלה סביר שנצרך להתייצב במתחם אוגוסטה ויקטוריה על הר הצופים שם שכן "ארמון הממשלה" שנודע גם בשם "ארמון הנציב". מלבד היותו מקום מגוריו של הנציב הבריטי, גם מוסדות השלטון שכנו במתחם זה – זאת עד שנבנה בפסגת הר אצל [ג'בל מוכבר] בדרום מזרח ירושלים המבנה החדש שנחנך ב- 1933.

אזכור של מתחם האוניברסיטה העברית על הר הצופים מופיע אף הוא במפות מאותה תקופה: לאחר 1918 – מועד הנחת אבן הפינה לאוניברסיטה – ועד טקס הפתיחה ב-1925, המקום מוזכר לעתים כ"מכללה" ולעתים כ"מגרש האוניברסיתה". נראה שאנשי היישוב התגאו במוסד העתיד להבנות שם אף כי טרם נפתח רשמית או פעל בצורה מלאה.

במפה מספרם של זוטא וסוקניק "ארצנו" (1920), ניתן לראות את הכיתוב "המכללה" המתייחס לשטחי האוניברסיטה העברית על הר הצופים, שנתיים לאחר טקס הנחת אבן הפינה.

בסמוך – "ארמון הנציב" [מתחם אוגוסטה ויקטוריה]

במפתו של ישעיהו פרס שפורסמה ב-1921 מסומן מתחם אוגוסטה ויקטוריה כ"ארמון הממשלה". שטח האוניברסיטה העברית על הר הצופים מסומן אף הוא בצד בית הקברות הבריטי לחללי מלחמת העולם הראשונה; בצדו המערבי מציינים ארבעה מגיני דוד את החלקה בה קבורים החיילים היהודים.

הילד אינו מרגיש טוב? זקוקים לתרופה לשיכוך כאבים? במפת אברהם גרייבסקי מ-1909 באינדקס העוסק במוסדות רפואה נוכל למצוא בתי מרפא, בתי חולים, בתי סמים, בית מסחר רפואות ובית מרקחת.

המוסד האחרון ברשימה, בית ישע אהרן לחולי הרוח וחשוכי מרפא לחברת עזרת נשים שכן ברחוב יפו בכניסה לירושלים; ממנו המשיך והתפתח בית החולים הרצוג של ימינו.

בצילום המבנה השלישי של ביה"ח שנבנה ב- 1920 ניתן להתרשם במיוחד מהגינה שיועדה למנוחת החולים. חלק מגלוית שנה טובה מטעם חברת עזרת נשים. צילום: נדב מן, ביתמונה. מאוסף לנצט. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

במפת גרייבסקי רחובות העיר מכונים על פי שם המוסד הנמצא בהם. למשל רח' הנביאים נקרא רחוב האספיטאל ראטהשילד [בית החולים ג'יימס מאיר רוטשילד. כיום מכללת הדסה], מכיוון שבו נמצא "בית החולים לשרי בית רוטשילד" כפי שהמקרא מציין.

בית החולים מאיר רוטשילד ברח' הנביאים. מקור התמונה: נדב מן, ביתמונה. מאוסף בית חולים הדסה. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

רחוב בית הספרים גנזי יוסף הוא רחוב בני ברית ובו שכנה הספרייה הלאומית בראשיתה.

מפת אברהם גרייבסקי, 1909

כיום שוכנת בבנין ישיבת "עץ החיים" לחוזרים בתשובה, הפועלת מטעם ארגון "שלום לעם".

צילום בניין בית הספרים ברח' בני ברית מתוך אלבום תצלומי בית הספרים, עמוד 2. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

ממערב נמצא רחוב ביה"ס לאמעל [רחוב ישעיהו של היום] על שם בית הספר שהוקם ב-1856 ע"י משפחת למל האוסטרית בתכנונו של האדריכל תאודור זנדל. בית הספר פעל עד שנות ה- 60 של המאה הקודמת. כיום משמש המבנה את תלמוד תורה "עץ חיים".

צילום בי"ס למל מ-1912 של ליאו קהאן הוא חלק מפרויקט רשת ארכיוני ישראל (רא"י) וזמין במסגרת שיתוף פעולה בין יד יצחק בן צבי, משרד ירושלים ומורשת והספרייה הלאומית

אחת השכונות ברשימת האינדקס היא "בתי יהודא טורא" – ימין משה של ימינו. טורא היה איש עסקים יהודי-אמריקאי. כאשר נפטר בשנת 1854, הותיר בצוואתו סכום כסף לטובת עניי ירושלים והטיל את ההוצאה לפועל של הצוואה על משה מונטיפיורי.

האזכור במפה משמר את העובדה שחלק מבתי השכונה הוקמו מכספי אותו עיזבון (כמו גם שכונת משכנות שאננים).

מפת אברהם גרייבסקי, 1909

במפה ניתן לראות גם את שכונת היהודים ג'ורת אל ענאב (סימון מס' 46) מצפון לבריכת הסולטן, באזור חוצות היוצר ופארק טדי של היום. השכונה נוסדה בסוף המאה ה-19 ע"י יהודים מארצות מערב צפון אפריקה. היא ננטשה ב-1948 ונהרסה ב-1967.

המפות סיפקו מידע שימושי רב לתושבי העיר ולמבקרים בה, למשל, רשימת צלמניות בעיר:

גאראבד קריקוריאן היה צלם ממוצא ארמני שהגיע לירושלים בגיל 12 כדי ללמוד בסמינר כמורה. הוא נעשה מורה לצילום ומ-1885 עד 1918 היה בעל חנות ברחוב יפו, בסמוך לעיר העתיקה. בנו המשיך את דרכו בחנות.

פרט מתמונה מתוך אוסף צלמי המושבה האמריקנית – ספריית הקונגרס

בתמונה המלאה: בפינה השמאלית העליונה (ליד הדגל) נראה מגדל הפטריארכיה הלטינית של ירושלים. ניתן לראות כי בתחילת המאה ה-20 נבנו בתים בצמוד לחומת העיר העתיקה, עד לשער יפו.

במרכז התמונה, בחלקה העליון, אפשר לראות את מגדל השעון שנבנה על השער.

מגדל השעון בצילום תקריב, לפני 1914. המגדל פורק ב-1922. מתוך אוסף צלמי המושבה האמריקנית, ספריית הקונגרס

מי שנזקק לשירותי בנקאות, יכול היה לגשת לבנק ולירו ליד שער יפו. הבנק שייסד חיים ולירו פעל עד 1915. הכספים להקמת בית החולים מאיר רוטשילד הועברו באמצעות בנק זה.

מתוך: Jewish Encyclopedia 1904

תייר שרצה לרכוש מזכרות מהעיר, יכול היה לגשת לאחד מ"מוכרי זכרוני ירושלים":

למשל חנותו של יחיאל צבי צימרינסקי

באינדקס הופיעה גם רשימת מלונות:

התייר יכול היה לשהות, למשל, במלון אמדורסקי (צנטרל) של ירחמיאל אמדורסקי (בן-דוד סבו של בני אמדורסקי). המלון שכן בעיר העתיקה בסמוך לשער יפו, מול המצודה ומגדל דוד. מלון חליפי יוכל למצוא התייר אם יצא משער יפו ובהליכה קצרה יגיע למלון קמיניץ, שעבר ב-1908 ממיקומו בין רח' יפו לרחוב הנביאים למבנה סמוך לשער החדש (מספר 10 במפה):

מפת אברהם גרייבסקי, 1909

במפה בהוצאת חברת "הכשרת הישוב" מ-1923 ניתן לראות את אזור גן אנטימוס (בין רחוב המלך ג'ורג', רחוב יפו ורחוב בן יהודה), את המרכז המסחרי [ממילא] ואת זנזיריה.

איך שגלגל מסתובב – בחלוף מאה שנה, הכינוי "מרכז מסחרי" לממילא חזר לתאר מציאות של מסחר לאחר עשרות שנים בהן המתחם היה נטוש והרוס. גן אנטימוס וזנזיריה התחלפו בפי התושבים בשמות העדכניים, רחוב בן יהודה ושכונת רחביה, בהתאמה.

המרכז המסחרי ברחוב ממילא בגלגולו הראשון, המחצית ראשונה של המאה ה-20. מקור התמונה: יורשי זאב אלכסנדרוביץ', האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

לנוכח עבודות הבנייה הרבות בעיר, ודאי בעוד מאה שנים ישתנו שוב פניה. יהיה מעניין לחזור ולהשוות בין העבר וההווה בכתבה שתיכתב מן הבניין החדש של הספרייה הלאומית ההולך ונבנה למרגלות הכנסת.

צילום: Herzog & De Meuron

ירושלים במלחמה: המפה החשאית של צה"ל מתש"ח

מפת ירושלים שהנפיק צה"ל בחשאי מתעדת את בירת המדינה העברית הנלחמת על חייה

רחוב יפו פינת המלך-דוד. מפת צה"ל, 1948

רחוב יפו פינת המלך-דוד. מפת צה"ל, 1948

במפת ירושלים בת ארבעה גליונות שהודפסה ע"י צה"ל ב-1948, ממש רגע אחרי קום המדינה, נוכל לעקוב אחר חיי הכלכלה בעיר לצד אילוצי מלחמת השחרור, לזהות מפעלים בצד מסלולי נחיתת מטוסים, שכונות ובניינים היסטוריים ואנקדוטות הקשורות להתפתחות העירונית:

1

נעלי ארצנו היה מפעל ייצור נעליים ששכן בגבעת שאול, וסיפק כבר בתקופת המנדט נעליים לכוחות הביטחון. מצאנו בארכיון המדינה מכתב הממוען אל שר המשטרה, בכור שטרית, 1953, ובו הנהלת המפעל מפצירה בשר הנכבד (נשים לב לפנייה אליו – רום מעלתך) לפעול למען רכישת נעליים על ידי המשטרה מן המפעל, כשם שנוהג צה"ל:

1

בית החרושת לקרח בפאתי בית צפאפא סיפק בלוקים של קרח, בתקופה בה רק במיעוט משקי הבית בישראל היה מקרר חשמלי:

2

 

בעקבות ניתוק התחבורה הסדירה לירושלים עקב מאורעות מלחמת העצמאות, היה כורח למצוא דרכי תחבורה חליפיות, וכך נסלל מסלול המראה באזור רחוב כנפי נשרים של היום, בואכה הכפר דיר יאסין, שבשטחיו ניצב היום בית החולים כפר שאול בשכונת הר נוף. מסילת המראה נוספת נמצא במפה מסומנת באזור גן סאקר.

 

3

4

 

על מסלול רחוב יפו נמצא את שכונת אבו בסל (שמה העממי של שכונת שערי ירושלים שנוסדה בסוף המאה ה-19, והקרויה על שום כינויו של מקימה, יצחק ליפקין סוחר הירקות), מול המבנה הישן של בית החולים שערי צדק:

 

45

 

במרכז העיר אנו עדים לניסיון לשנות את שמו של רחוב יפו לרחוב הרצל, וכן רחוב המלך ג'ורג' מכונה במפה רחוב דוד המלך.

ב-1949 עדיין עמדו על מכונם הבניינים ההיסטוריים של קולנוע עדן וטליתא קומי (אשר חלק מחזיתו המשוחזרת ניצבת היום בסמוך לבנין המשביר הישן בצומת הרחובות קינג' ג'ורג' ובן יהודה):

6

גלו עוד על ירושלים – תמונות נדירות מירושלים, מפות עתיקות, סיפורים ועוד >>

 

שכונות היהודים הגאורגים ושכונת ניסן בק שהוקמו בשלהי המאה ה-19 מסומנות בסמוך לשער שכם.

7

 

בצפון העיר מסומנת "הגבעה הצרפתית", הרבה לפני הבנות עליה השכונה המכונה כך. שם המקום נגזר מכך שהאדמות היו שייכות לכנסייה הצרפתית סנטה אנה ומסדר האבות הלבנים הפעיל שם משק חקלאי.

שטח האוניברסיטה העברית בהר הצופים מפורט ביותר. נוכל למצוא בו את המכון לפיסיקה, מכון לכימיה, בית העתיקות, מועדון, מכון לביולוגיה, מכון למדעי היהדות, אולם להתעמלות, גן בוטאני, בית הספרים (ששמו מודגש בהבלטה רבה – היום הספרייה הלאומית), תאטרון המעלות וכן "גן חיות". גן החיות התנכ"י הועבר ממשכנו ברחוב שמואל הנביא לשטח האוניברסיטה בהר הצופים בשנת 1947, לתועלת לומדי הזואולוגיה באוניברסיטה. החיות שכנו בהר הצופים עד סוף אוקטובר 1950, אז הועבר הגן למשכנו באזור תל ארזה.

8

 

המפה מבוססת על תצלומי אויר מ- 1946:

9

 

להלן הסבר לטכניקת הכנת המפה, הלקוח מראיון עם פרופ' פנחס יואלי, לשעבר ראש "שירות מפות וצלומים" וסגן מנהל מחלקת המדידות. הראיון מופיע באתר האינטרנט של המרכז למיפוי ישראל:

שילבנו בתיקים גם תצלומי אוויר. את תצלומי האוויר עשינו באמצעות חברת "אווירון" שהייתה בבעלות המוסדות הלאומיים. היו לחברה שניים-שלושה מטוסים. בסיס החברה היה בלוד. השתמשנו במצלמת "לייקה" שהחבאנו על הגוף מחשש לביקורת של השלטונות הבריטיים (זה היה בשנים 1947-1946). אחד הכיסויים לטיסות היה שהטיסה טובה לחולי אסטמה. לקחנו איתנו לטיסות את הילד של גליליה פלוטקין, שהיה חולה אסטמה. מאוחר יותר ביצעה את טיסות הצילום המחלקה האווירית של הפלמ"ח, שישבה בעיקרון. 

לקראת סוף שנת 1947 הגיתי את הרעיון להקמת "שירות מפות וצילומים" (שמו"צ). הרעיון היה להפריד בין גוף המיפוי לבין ההדרכה בטופוגרפיה. הרעיון קרם עור וגידים, ובמרץ 1948 הוקם השירות כגוף מטכ"לי עצמאי בראשותי. הייתי מפקד "שירות מפות וצילומים" במשך כארבע שנים.

עדות נוספת בנושא סיפור הכיסוי לצילומי האוויר, מנקודת מבטה של גליליה פלוטקין עצמה, מתוך הבלוג של ציפורה דגן המבוסס על קטעים מתוך ריאיון שנערך עם גליליה פלוטקין-קטינקא ביום 18.7.2000 (קלטות הריאיון המלא הופקדו בארכיון המרכזי של ההגנה, בבית אליהו גולומב בתל-אביב).

"בשנת 1944 הגיע הבמאי גרשון פלוטקין לקיבוץ, כדי לביים מחזה. מעבר להיותו במאי, היה גרשון פעיל בתחומים שונים בארגון ההגנה. באחד הימים  הודיע לגליליה להתכונן ל"טיול עם התינוק שלה", שהיה בן תשעה חודשים. הגיעו השלושה לשדה התעופה בלוד, שם המתין להם פיניה הטייס, שהסדיר את כל הסידורים הנדרשים לתאום עם שדה התעופה ועם האנגלים. כשנשאל הטייס על ידי המפקח הבריטי מהי מטרת הטיסה, הוסבר הדבר בכך:

"לתינוק ישנה 'אסטמה מיוחדת' וחשוב לקחתו מפעם לפעם לשאוף אוויר בגבהים"!!

בידיהם היו מפות בריטיות של הארץ, הטייס חתם על מסלול טיסה בו הורשה לטוס והחבורה הקטנה עלתה לאווירון והמריאה.

באווירון ישבו פיניה הטייס ועמו גרשון, גליליה והתינוק. גליליה הביאה עימה סלסלה, בה ארוזים היו בקבוקי האכלה לתינוק וחיתולים ובין החיתולים הוסתרה מצלמת לייקה וסרטי צילום. גם המימייה שימשה כ"סליק", כשבחלקה העליון היה תא קטן עם מעט חלב או מים. רק המריא האווירון, ותרדמה עמוקה נפלה על התינוק. כך היו גליליה וגרשון פנויים לעסוק בצילומים. גליליה צילמה כשראשה ומחצית גופה העליון מוטה אל מחוץ לאווירון ובשעת הטיסה היו גרשון וגליליה מחליפים בינהם תפקידים, כשהאחד מצלם והשני מנווט את הטיסה על פי המפות שהיו בידיהם.

מובן שהם טסו ליעדים שתוכננו בעבורם ב'הגנה' ולא במסלולים שנקבעו להם על ידי הבריטים.

באחד הימים, המפקח על ההמראות בשדה התעופה הציע לגרשון:

 "כדאי לך להחליף את הטייס, כי הטייס הזה אינו מכיר את הארץ". אך גרשון הסביר להם:  "שאינו יכול למצוא טייס אחר ובעבור התינוק חשוב הגובה והאוויר הצח שבגבהים"… ".

[הבמאי גרשון פלוטקין היה גם קרטוגרף ולימים בעלה השני של גליליה].

סייעה בהכנת הכתבה איילת רובין, מנהלת אוסף המפות ע"ש ערן לאור בספרייה הלאומית

 

חובבי מפות? פתחנו קבוצה במיוחד בשבילכם!
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו "מפות גדולות לארץ קטנה":

 

גלו עוד על מלחמת העצמאות: הסיפורים, התמונות, עיתוני התקופה ועוד

 

כתבות נוספות

הכירו את מפת התיירות הראשונה של ירושלים

"אמבטאות די נקיות" בירושלים ו"בתי המרחץ התורכים" בדמשק

מסמכים חושפים: כך ריגל ההגנה אחר בתי קפה ערביים בחיפה

"אמבטאות די נקיות" בירושלים ו"בתי המרחץ התורכים" בדמשק

הצצה לאחד מספרי המסעות המודרניים הראשונים בעברית - המכיל מסלולים בארץ ישראל וב"סוריה הדרומית"

חובבי מפות? פתחנו קבוצה במיוחד בשבילכם!
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו "מפות גדולות לארץ קטנה"

תייר המסייר לפני כמאה שנה בארץ ישראל ובשכנותיה, ומזיע תחת שמש המזרח הקופחת, חפץ להתרענן ברחצה. אך מה יעשה? כיצד ימצא בית מרחצאות ראוי?

מי שנחלץ לעזרתו של התייר המתאפק, הוא חוקר ארץ ישראל ישעיהו פרס (1955-1874), שבשנת 1921 פרסם את ספר המסעות בארץ ישראל וסוריה הדרומית הנחשב אחד מספרי המסעות המודרניים הראשונים בעברית. בתוך הספר, יוכל התייר לגלות שורה של המלצות בתחומים רבים – ובהן – גם המלצות בתחום ההיגיינה.

לצערו של התייר, מתברר כי בירושלים הוא יצטרך להסתפק ב"אמבטאות די נקיות" בבתי הורנשטיין, אשר מיקומם מסומן במפת ירושלים הנלווית לספר.

ההתייחסות לאמבטאות בספר המסעות של ישעיהו פרס

מיקום בתי המרחץ במפת ירושלים שצורפה לספר המסעות

ואם אותו תייר לא מסתפק רק ב"אמבטאות די נקיות"?

הוא יוכל להתנחם בעובדה, שאם ימשיך את טיולו צפונה עד דמשק – יוכל להנות שם מ"בתי המרחץ התורכים… המפורסמים בכל ארץ הקדם בגלל יפים והדרם".

 

מבית החנוך לנערים מושחתים ועד שכונת הפחים

בקטע הנ"ל של המפה מסומן גם "בית העם" ששכן בפינת רח' פראג ורח' שטראוס בזכרון משה, שכונה בה שימש ישעיהו פרס כיו"ר הועד  ורחוב בה נקרא על שמו עוד בחייו.

ישעיהו פרס, גיאוגרף ופעיל ציבורי, בעיקר בתחומי החינוך,  היה מלומד רב פעלים, ואף חבר ועדת בית הספרים "מדרש אברבנאל" (ממנו צמחה הספרייה הלאומית).

עוד נקודה מעניינת במפה היא "בית חנוך לנערים מושחתים" המתייחס לבנין הנמצא ברח' עובדיה 24 בשכונת כרם אברהם (בסמוך למתחם שנלר – בית היתומים הסורי).

הבנין נבנה בשנת 1855 על ידי הקונסול הבריטי ג'יימס פין כחלק ממפעל "המטעים התעשייתיים" שלו שנועדו לספק תעסוקה ליהודי העיר. זוטא וסוקניק מציינים בספרם כי בראשית תקופת המנדט שימש הבית "בית אסורים לילדים פושעים" (מתוך: יהושע בן אריה, עיר בראי תקופה, עמ' 96-93).

בספר גם מוגש תאור מילולי של מסלול דרך רחוב יפו, "נפנה שמאלה ברחוב… הקונסולים. אחרי 50 פסיעה נעבור על פני בית החולים של חברת המסיתים האנגלית…"  רחוב הקונסולים הינו רחוב הנביאים; חברת המסיתים הינה מייסדי בית החולים של המיסיון האנגלי בו נעשתה פעילות מיסיונרית ולכן רגשות ההתנגדות של היהודים לפעילותו.

זהו הבניין המפואר בצורת חצי עיגול שנבנה ביוזמת החברה הלונדונית להפצת הנצרות בקרב היהודים (1896) – כיום פועל במבנה בית הספר הבינלאומי האנגליקני. ליד כנסית החבשים ניתן לראות את בית הספרים מדרש אברבנאל [=הספרייה הלאומית בראשיתה].

ומהי שכונת "בתי עניים שבת צדק" באזור נחלאות?

"בתי עניים" על שום היהודים מעוטי האמצעים שפלשו בזמנו לשטחים המיועדים להקמת שכונת ימין משה וכאשר פונו משם, יושבו, בעיקר הספרדים מתוכם, בשכונת שבת צדק (1892). שבת צדק הינה שכונת הפחים המוזכרת בשיר פרי עטו של יוסי בנאי בין זכרון יוסף לשכונת הפחים:

"אני כמו עץ שתול, שורשי נחים 
בין זכרון יוסף לשכונת הפחים

הפחים על שום הפחים והארגזים מהם לוקטו קירות ותקרות המבנים הדלים בשכונה. אף השם הערבי "חראת אל טאנאק" מתייחס לחומר ממנו נבנו הצריפים.

בתי עזרת נדחים – הינם בתי שכונת התימנים בסילואן. השכונה יושבה ב-1885 ביוזמתו של ישראל דב פרומקין, מייסד עתון החבצלת, איש ציבור, מקים חברת 'עזרת נדחים' שחפץ לסייע לבני תימן לייסד התיישבות בגוון חקלאי גם כדי לספק בעבורם אלטרנטיבה להצעות התמיכה הכלכלית של המיסיון נוכח עוניים ודלותם. היישוב התימני בסילואן התקיים עד 1936.

 

במורדות הר ציון ניתן לראות את בית הקברות היהודי סמבוסקי ששימש לקבורת עניים וגלמודים, ותיעוד על פעילותו קיים מן המאה ה-19 ועד 1945.

בית המופתי חאג' אמין אל חוסייני בשיח' ג'ראח מסומן בצד שכונה יהודית ושכונה מוסלמית.

על המפה נמצא ציון גם לבתי שכונת ניסן בק בסמוך לשער שכם ולגן הקבר "קבר ישו עפ"י גורדון".

בתחילת המדריך מוצע מסלול טיול בן 21 יום, המשלב אתרים מסורתיים עם מוסדות שחידש היישוב בארץ ישראל:

מעניין לראות כי התכנית כוללת ביום השני סיור בקבר רחל ובבית לחם, ביום השלישי בבצלאל ובמגרש האוניברסיטה העברית, ובחמשת הימים האחרונים נסיעה לדמשק, בעל בק, וביירות. בכל עיר מספק פרס המלצות שימושיות בתחומים רבים: בתי מלון, מורי דרך, עגלות, בתי כנסת, בנקים, בתי דאר וטלגרף ועוד.

 

שופינג בדמשק

כאשר פורסם הספר, ארץ ישראל והמדינות השכנות היו מרחב אחד בו ניתן היה לטייל ולבקר באופן חופשי. מובן לכן מדוע פרק ארוך מוקדש לערי סוריה ולבנון של היום: לגבי  דמשק, באשר למלונות, מזכיר המדריך את "מלון ירושלם, העומד במדרגה נמוכה"  ומלבדו אין בתי מלון נוספים המיועדים מלכתחילה ליהודים.

נושא שמעניין את התייר העברי אז, כמו היום, הינו קניות. חמישה עמודים מוקדשים לתאור שווקי דמשק. הנה חלק מן התיאור המתייחס אל שוק היוונים:

"הסוחרים מציעים פה לפני התייר כל מיני חפצים: כלי נשק, שריונים, בגדים, מטפחות, שטיחים, עתיקות, מטבעות, אבנים טובות, מקטרות, תיקים לטבק וכו' וכו'. הם דורשים הרבה ולוקחים מעט, לפעמים מוכרים הם את החפץ בחלק החמישי מכפי המחיר ששתו עליו לכתחילה".

פרס ממשיך ומתאר בפירוט רב כל סוג סחורה המוצע בשווקים ואף את אווירת השוק, מראות מעניינים בפינותיו השונות וכך מצייר לקורא תמונה חיה ותוססת.

רובע היהודים בדמשק מתואר אף הוא במדריכו של פרס במלים "… הוא אחד ממושבות היהודים היותר עתיקים בתבל, כי מעולם לא בטל ישוב יהודי בדמשק…"

פרס שם דגש מיוחד על נוחות התייר היהודי, ובין בתי המלון בבירות מוזכר כי "מלון רבינוביץ הוא בית ממדרגה שלישית, בו אפשר להשיג מאכל כשר". לגבי הקהילה היהודית בעיר כתוב כי היא "מונה 3500 נפש, כלם ספרדים-סורים מלבד אי-אלו אשכנזים… הכי"ח מחזיקה פה בבית ספר לנערים ובית ספר לנערות עם גן ילדים ולועד החנוך גן ילדים. בתי התפלה נמצאים ברובע היהודים".

 

ולקינוח: עכברי פרעה

את ספרו חותם פרס ברשימת שמות החיות והעופות הצמחים והדוממים המלים המחודשות בעברית, גרמנית, אנגלית והשם המדעי, וכן במפתחות מפורטים למפות.

בין פריטי הרשימה אשר פרס החשיבה כרלוונטית לתייר, נוכל למצוא גם מספר חיות מעניינות. לצערנו, לא כולן נפוצות במקומותינו כיום כפי שהיו לפני מאה שנה. בין השמות שציין פרס נמצא את האוגר הננס, חתול הביצה, המרמיטה, הנמנמן, עכבר פרעה [= נמיה מצויה] וכמובן העכבר הקיפודי.

ונחתום בתקווה שהמזרח התיכון יחזור להיות אזור פתוח לטיולים ללא גבולות, שהשלום ישרה באזורנו, ואולי תצא מהדורה מחודשת של המדריך לתייר היוצא מישראל, עם המלצות לסיורי שווקים ואטרקציות למשפחה סביב ביירות ודמשק.

למפה בגודל מלא לחצו כאן

לאוסף המפות הענק שלנו לחצו כאן

 

חובבי מפות? פתחנו קבוצה במיוחד בשבילכם!
הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שלנו "מפות גדולות לארץ קטנה":

 

כתבות נוספות

הכירו את מפת התיירות הראשונה של ירושלים

עירוב בעיר נא אמון

איך נראתה ירושלים לפני 1967? הצצה במפות משני עברי הגבול

מפה נדירה: חורבנה של ירושלים בעיניים נוצריות