הכיבוש משחית! מלחמת החמוצים הקיבוצית

מי העז לקרוא תיגר על אימפריית החמוצים של יד מרדכי?

832 629 Blog 2

חבר הקיבוץ צבי מאיר מכין את פחי המארז לחמוצים מפעל שמר. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (תעשייה, חטיבה 53)

כשהוקמו הקיבוצים הראשונים, עשרות שנים לפני הקמת המדינה, הייתה הארוחה בחדר האוכל המשותף תוצאה של עבודה קשה של כל החברים, בעיקר החברות. המנות שהכינו היו פשוטות – מרקים, דייסות, לחם שאפו בעצמם, ולעתים רחוקות ביצים ועוף מתוצרת הלול והמשק של הקיבוץ.

עם ההתפתחות והגידול במספר החברים בקיבוצים בשנות ה-50, והצורך להיענות להכנת ארוחות בהיקף של מאות מנות ביום, הקימו התנועות הקיבוציות מחלקות מטבחים תנועתיות. אלו פעלו כמוסד-על המתכלל את מטבחי הקיבוצים ואספקת המזון שהגיעה אליהם. המטרה הייתה לארגן את ניהול חדר האוכל הקיבוצי והמטבח הצמוד אליו, לפי אמות מידה תזונתיות ובריאותיות, וגם כלכליות. תפקיד המחלקה היה לפיכך להציע תפריטים, להנחות וללמד את צוות עובדי המטבחים שיטות הכנה יעילות, ולעדכן בחידושי המזון העולמיים. כך, למשל, הופצה בשנת 1959 הזמנה לימי עיון בהכנת מנות צמחוניות.

‎⁨מסמך 2⁩.heic
חוזר מחלקת המטבחים להנהלות המטבחים בקיבוצי השומר הצעיר. 15 במאי 1955. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ענף המזון, חטיבה 17)

בתקופה זו, מטבחי הקיבוצים כבר השתכללו ולא הסתמכו עוד רק על המזון שהכינו בעצמם מתוצרת המשק וחומרי גלם בסיסיים. הנהלות המטבחים גם קנו פריטי מזון מן המוכן ששולבו במנות הארוחות שהוגשו בחדרי האוכל.

ביחסי הגומלין הכלכליים בין קיבוצים, שנוהלו ביד רמה בידי הנהגת תנועות הקיבוצים, כל קיבוץ שנפל בחלקו להתמחות בתחום מסוים – היה כוכב על במת התוצרת. כשקיבוץ אחד התמחה בייצור נעליים, כל שאר חברי הקיבוצים, על טפם וזקניהם, צעדו רק בנעליים שלו. קיבוץ אחר תפר מעילים? כולם התעטפו בחורף ביצירה המקומית שהייתה זהה ואחידה כמיטב דרישות השוויון המוחלט. כך היה בכל תחום, גם מוצרי בנייה ואלקטרוניקה, ציוד עזר של חקלאות ואפילו בתחום המזון שהוגש לחברים בחדרי האוכל. אותה שיטה: מאפייה של קיבוץ אחד מספקת את הלחם לכל יתר הקיבוצים, וכן הלאה.

המציאות הזו יצרה תקריות שממרחק הזמן נראות כמו קומדיה של טעויות. כך למשל, באביב 1959, רק שבועיים אחרי חג הפועלים ב-1 במאי המייצג את הערבות ההדדית בין פועלי כל העולם ובכלל חברי קיבוצים בשומר הצעיר, שיגרה מחלקת המטבחים של תנועת הקיבוץ הארצי (המאחדת את קיבוצי השומר הצעיר), חוזר להנהלות המטבחים בכל קיבוצי התנועה, ובו הזמינה בגאווה להשתתף ב"יום לימוד לכיבוש מלפפונים".

Img 8447.heic
קיבוץ יד מרדכי למחלקת המטבחים בקיבוץ הארצי. 24 במאי 1955. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ענף המזון, חטיבה 17)

שיגור המכתב להנהלת המטבח של קיבוץ יד מרדכי היה אירוניה במקרה הטוב, ועלבון צורב במקרה הרע. ולמה? כי ביד מרדכי של אותן השנים פעל במלוא המרץ מפעל שמר – שימורים, מיצים וריבות – גאוות המשק.

‎⁨סריקה 20241010⁩
הדפסה על מארז מתוצרת מפעל ״שמר״ ביד מרדכי. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (תעשייה, חטיבה 53)]

שמר נוסד בראשית שנות ה-40, כמהלך חירום. יד מרדכי, אז קיבוץ צעיר מאוד, נקלע לסכנה של עודף יבול. השקעה ביותר מ-100 דונם מלפפונים שנזרעו, הייתה עלולה לירד לטמיון לאחר שהקונה שהבטיח לקנות את הסחורה השופעת פשט את הרגל. אז נולד הרעיון לכבוש את המלפפונים ולמכור אותם כתוצרת משומרת, ולשם כך הובהלה לקיבוץ מדענית מתחנת הניסיונות ברחובות (היום מכון וולקני) שתלמד את החברים את הכימיה הנדרשת להחמצה ואחסון של הכמויות העצומות של המלפפונים. במקביל, נשלחו שליחים לבית חרושת שכן שהסכים להשאיל לקיבוץ הצעיר חביות גדולות של 200 ליטר לשלב השימור הראשון. חברים אחרים מיהרו לסוחר פח בתל אביב וקנו ממנו יריעות שישמשו לייצור מארזים לשיווק הסחורה. בשנה הראשונה נעשתה העבודה תחת כיפת השמיים בצל עצים.

ההצלחה לא אחרה לבוא, וכשהובן שזו לא גחמה חד פעמית הוחלט ליסד מפעל. הוקם צריף ייעודי ונבחר שם: "שמר". גם ראשי תיבות שרומזות על התוצרת, וגם צליל דומה ל"שמן", בית חרושת למזון שהיה אז שם דבר. אחרי הקמת המדינה, המפעל המשיך לשגשג ולפרוח. ייצר שימורים מפרות וירקות רבים: כל סוגי ההדרים שעובדו למיצים ולפתנים, ירקות כמו כרוב, שעועית במיץ עגבניות, מלפפונים, אפונה, ריבות ממגוון פירות ועוד ועוד. וכמיטב המסורת, הוא שיווק את תוצרתו ללקוחותיו הנאמנים – קיבוצי הקיבוץ הארצי, קרובים כרחוקים – חבריו לתנועה, לדרך ולרעיון הסוציאליסטי עם ערבות הדדית לטיפוח כלכלה עצמאית ומשותפת.

‎⁨יד מרדכי שמר חבר הקיבוץ צבי מאיר
חבר הקיבוץ צבי מאיר מכין את פחי המארז לחמוצים מפעל שמר. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (תעשייה, חטיבה 53)
‎⁨חברים בשמר⁩
חברי קיבוץ יד מרדכי בצריף הפח בראשית ימי מפעל שמר. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (תעשייה, חטיבה 53)

התגובה לאיום בתחרות שהקימה מחלקת המטבחים התנועתית לתוצרת "שמר". לא אחרה לבוא. החוזר המזמין ללמוד להכין "חמוצים" מתוצרת בית עבר בין חברי קיבוץ יד מרדכי. "לא נשתתף", כתב אחד בכתב יד נחרץ על המכתב החצוף, הפוגע בכבודם של חברי הקיבוץ כולם. ובתוך ימים אחדים נשלחה תשובה נחרצת, שנכתבה ככל הנראה בחופזה ואולי אף בזעם, עד כדי כך שבהדפסתה נפלו שגיאות, אחת מהן פרוידאנית ממש. בכותרת המכתב על "יום הלימוד" הקולינרי, המילה "כיבוש" (מלפפונים) הוחלפה במילה "כבוד". איננו רוצים להשתתף, כתב הקיבוץ במכתב, אותו חתם ב״ברכת חברים״ המקובלת. ואם אתם לא מבינים רמזים, ובכן מסבירים חברי הקיבוץ הנעלבים עד עמקי נשמתם: ״מלפפונים כבושים מספק לנו בית החרושת 'שמר'".

‎⁨יד מרדכי שמר סירוב להגיע לקורס מ
קיבוץ יד מרדכי למחלקת מטבחים קיבוצי השוה״צ. 24 במאי 1959. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (מזון, חטיבה 17)

אירוניה כפולה היא שבשנת 1966, מכר יד מרדכי את בית החרושת לשלושה יזמים פרטיים. הסיבה: לא נמצאו חברים שהסכימו לעבוד במפעל, והקיבוץ נאלץ לייבא עובדים מהעיר אשקלון השכנה. בקיבוץ הסוציאליסטי רצו להימנע מהעסקה של פועלים כבעלי בית, הסותרת את העקרונות הקומוניסטיים. החברים העדיפו להיפרד מהמפעל, לסמוך מבחינה כלכלית ולהתמסר לענפים בהם היו רק ידיים עובדות של חברי הקיבוץ.



הפריטים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון קיבוץ יד מרדכי בקיבוץ יד מרדכי, וזמינים במסגרת מיזם רשת ארכיוני ישראל (רא"י): שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

בפעם הקודמת שעמדנו בתור למכולת: כך זה נראה בתקופת הצנע

קשה להשיג ביצים ונייר טואלט? משבר וירוס הקורונה הזכיר לנו תקופה אחרת, אז הלכנו לבדוק מה קרה לפני 70 שנה, בזמן תקופת הצנע

1

מתוך כרזת בחירות של מפלגת הציונים הכלליים. מתוך אוסף הכרזות ההיסטוריות, הספרייה הלאומית

המושג 'צנע' נשמע לא מעט בעשור האחרון בעיתונים הכלכליים. הוא חזר לתודעה על רקע המשבר הכלכלי העולמי בשנת 2008 ומשבר גוש האירו באירופה. אבל עבור ישראלים רבים, למילה יש אסוציאציות ברורות – ושונות. כן, סביר להניח שרוב קוראינו שמעו על "תקופת הצנע" של ישראל, אך מלבד כמה דימויים שמצאו את דרכם אל הסרט "אלכס חולה אהבה", מה אנחנו באמת יודעים על התקופה הזאת? חיטטנו במאגרי הספרייה הלאומית כדי להביא קצת מהמראות – והטעמים – של שנותיה הראשונות של מדינת ישראל.

'תקופת הצנע' הוא הכינוי שניתן למדיניות הכלכלית של מדינת ישראל בעשור הראשון לקיומה, אך כשמשתמשים במושג, מתכוונים לרוב רק לשנים הראשונות שבהן הונהגה המדיניות, ושבהן השפעתה הייתה מורגשת מאוד. על אף שהמדיניות כללה צעדים כלכליים בתחומים רבים, חלקה הזכור ביותר הוא קיצוב המזון. על מוצרי מזון הוטל פיקוח מחירים, ולאזרחים הותר לרכוש רק כמות מוגבלת של מוצרים, שאותם הם קיבלו תמורת תלושי מזון.

1
אז לא שמרו על מרחק של שני מטר. אנשים עומדים בתור לקבלת מצרכי מזון, צילום: הנס פין, באדיבות לע"מ

1
דוגמה לתפריט המנות החודשי שלו היו זכאים אזרחי ישראל. מתוך אוסף הכרזות ההיסטוריות, הספרייה הלאומית

למעשה, הקיצוב לא התייחס רק למוצרי מזון, אלא הורחב גם לפריטים נוספים כמו רהיטים וביגוד. חברות ישראליות כדוגמת "לודז'יה" ו"אתא" ייצרו בגדים שחולקו גם הם תמורת תלושים, ועיצבו את האופנה השלטת בישראל הקטנה של ראשית שנות החמישים.

1
מודדים בגדים בתקופת הצנע. צילום: בנו רותנברג, מתוך אוסף מיתר

פסקה אחת על נסיבות מקילות: ממשלת ישראל לא הייתה היחידה בעולם באותן השנים שהנהיגה משטר צנע, והיא פנתה למסלול הזה מכל מיני סיבות, שאפשר לטעון שהיו מוצדקות. ראשית, היא עוד התאוששה ממלחמת העצמאות הקשה (שבמהלכה גם כן חולקו מצרכי מזון והוגבלה הצריכה). שנית, ואולי בעיקר, היה חשש כבד שללא הקיצוב, לא תצליח המדינה לספק מזון וביגוד לכל העולים החדשים שהגיעו בגלי העלייה הגדולים של אותה תקופה – רובם ללא כל רכוש. מלבד זאת, ביקשו בממשלה להפחית את יוקר המחיה באמצעות הקיצוב, ולמנוע את היווצרותם של פערים גדולים בחברה.

1
תצוגת הפריטים שלהם היה זכאי כל אדם. צילום: בנו רותנברג, מתוך אוסף מיתר

 

1
כרזה של הממשלה. מתוך אוסף הכרזות ההיסטוריות, הספרייה הלאומית

וכך, נדרשו אזרחי ישראל להצטייד בפנקס תלושים, לחשב נקודות, ולהתייצב במכולת אצל החנווני שאצלו היו רשומים. הם יכלו לקבל שמן, סוכר, מרגרינה ואורז, להתפנק עם בשר אולי פעם בשבוע ודגים אולי פעמיים בחודש. מדי פעם בפעם קיבלו ביצים, שוקולד, 100 גרם גבינה או פירות יבשים. לא פעם בשל המצב נתקלו הלקוחות במחסור, ולא הצליחו לקבל פריט שבו הם חשקו. התפריטים הקשוחים הכריחו את התושבים להיות יצירתיים בבואם לבשל את הארוחות, והיו מי שנחלצו לעזרתם: גורו הבישול של אותם ימים, ליליאן קורנפלד, הוציאה ספר מתכונים יאה לתקופה. בארגון ויצ"ו דאגו לתערוכה שבה הוצגו מנות "צנע". הממשלה מצידה, ניסתה לשכנע כמה טובה היא אבקת ביצים.

1
השתכנעתם? מתוך אוסף הכרזות ההיסטוריות, הספרייה הלאומית

 

1
קפה אין! שלט על דלתו של בית קפה בשנת 1949. צילום: בנו רותנברג, מתוך אוסף מיתר

בעקבות אותו מחסור במוצרי מזון בסיסיים התפתחו מהר מאוד שוק אפור ושוק שחור, לצד מערכת המחירים המפוקחת. עולים שזכו בתלושים מכרו את חלקם ב"שוק אפור" תמורת כסף. מוצרים של ממש הגיעו אט-אט לידיהם של סוחרים ממולחים שפיתחו את השוק השחור שבו יכלו האזרחים להשיג לפתע ביצים ובשר, חמאה ושוקולד. הממשלה מצידה ניסתה להילחם בשוק המקביל שצמח לה מתחת לאף, וקיימה מסעות הסברה אגרסיביים נגדו, כמו גם מנגנון אכיפה שכלל חיפושים בדירות ובחפצים אישיים, בניסיון לחסל את התופעה.

1
כרזה ממשלתית נגד השוק השחור. מתוך אוסף הכרזות ההיסטוריות, הספרייה הלאומית

 

1
ילדה מחופשת לשוק השחור ולשוק הלבן, תחרות תחפושות בתל אביב, 1951. צילום: בנו רותנברג, מתוך אוסף מיתר

לאט-לאט התגבר המרמור בקרב אזרחי מדינת ישראל נגד מדיניות הקיצוב המגבילה. לאט-לאט צברו תושבי המדינה יותר כסף שיכלו להוציא – אך לא יכלו להשתמש בו כרצונם בגלל משטר הצנע. בקיץ 1950 פרצה שביתה כללית בקרב הסוחרים בדרישה לשנות את המדיניות: חנויות הביגוד וההנעלה, בתי קפה ומסעדות, כולן סגרו את שעריהן.

1
אדם מעיין בשלט המודיע על שביתת העסקים. צילום: בנו רותנברג, מתוך אוסף מיתר

המרמור האזרחי לא איחר להגיע גם אל השדה הפוליטי. במפלגת השלטון מפא"י אומנם הביעו תמיכה במדיניות וטענו כי מדובר בתנאי הכרחי לטובת קליטת העלייה ההמונית, אך יריבותיה הפוליטיות לא היססו לתקוף את משטר הצנע. המפלגה הבולטת במלחמה נגד הקיצוב הייתה מפלגת "הציונים הכלליים", שבבחירות לכנסת בשנת 1951 ניהלה קמפיין תחת הסיסמה "תנו לחיות בארץ הזאת". מסע הבחירות המוצלח מיצב את המפלגה באותו זמן כמתחרה העיקרית של מפא"י, והיא זכתה באותן בחירות ב-20 מנדטים – הישגה הגדול ביותר בשנות קיומה של המדינה.

1
שלטים בעד מדיניות הקיצוב במצעד האחד במאי, 1949. צילום: בנו רותנברג, מתוך אוסף מיתר

 

1
כרזת בחירות של מפלגת הציונים הכלליים. מתוך אוסף הכרזות ההיסטוריות, הספרייה הלאומית

 

1
כרזה של מפלגת הציונים הכלליים לקראת הבחירות לכנסת השנייה. האזרח סובל מהתזמורת של בכירי מפא"י. מתוך אוסף הכרזות ההיסטוריות, הספרייה הלאומית

מדיניות הקיצוב בוטלה באופן רשמי וסופי רק ב-1959, אך עוד לפני זה נערכו שינויים במשטר הצנע. שיפור במצב הכלכלי של ישראל, ההתנגדות האזרחית, הבירוקרטיה הבלתי נסבלת, והשוק השחור שהפך את הצנע ללא רלוונטי, הובילו כולם לעדכון המדיניות. בשנת 1952 הובילו שר האוצר אליעזר קפלן, ומחליפו, לוי אשכול, את התוכנית שנקראה "המדיניות הכלכלית החדשה", ונקטו צעד ראשון לשיפור מצבם של אזרחי ישראל. עם זאת, בדיעבד, יש האומרים שמדובר בהישג גדול: בזכות 'תקופת הצנע' הידועה לשמצה הצליחה ישראל, מדינה צעירה שאחרי מלחמה, לפתח את משקהּ ולקלוט מיליוני עולים – בלי לגווע ברעב.

 

לקריאה נוספת

הדגן שהציל את ישראל

אני מבשלת: ספר הבישול "לאישה העברית במדינה העברית"

מי הוכתר "אלוף האכילה של ישראל" לשנת 1953?

כך הפך אורי אבנרי לאיש המושמץ במדינה

הסערה סביב פתיחת הסופרמרקט העברי הראשון

"הסופרמרקט ינשל אנשים ממקור פרנסתם" או "גן עדן לעקרת הבית"?

סופרמרקט

הודעה על פתיחת הסופרמרקט הראשון ברחוב בן יהודה בתל אביב. אוגוסט, 1958

דמיינו לכם את הסיטואציה הזו: אולם שלם שכולו אוכל. כל אחד יכול פשוט לקחת ולשים בעגלה את מצרכי המזון שהוא רוצה. בלי תיווך, בלי שבעל המכולת יצטרך לשלוף אותו מהמדפים. איש הישר בעיניו יעשה.

באמצע שנות ה-50 נפל דבר בישראל, כאשר החלו לצוף הידיעות הראשונות כי הסופרמרקט יעשה עלייה לארץ ישראל. היזמים טענו כי הסופרמרקט יהיה לא פחות מאשר "גן עדן לעקרת הבית", אך בארץ ישראל הצעירה ממש לא אהבו לשמוע על היוזמה החדשה. השנים 1958-1957 כללו מחאות וקפמיינים זועמים נגד היוזמה, כאשר הסוחרים והקמעונים היו הראשונים להתנגד – הסופרמרקט יחסל אותנו – זו הייתה טענתם המרכזית.

אבל היו עוד ועוד טענות נגד נטע הזר שרצה להשתקע בישראל. מבט חטוף באתר העיתונות ההיסטורית שלנו חושף חלק מההתנגדויות:

סופרמרקט

 

סופרמרקט

הגדיל לעשות עיתון הימין "חרות" שהאשים את השמאל בחרפת הסופרמרקט:

סופרמרקט
לחצו על התמונה לכתבה המלאה

בשלב כלשהו המחאה יצאה מהעיתונים ועברה לרחובות, הסוחרים החלו להפגין; להם היה ברור: הקמת סופרים בערים תביא לכך שאין יותר צורך במכולות ובחנויות הנוחות.

סופרמרקט

אך השיא היה כמובן ביום שייכנס לספרי ההיסטוריה: 29 באוגוסט 1958, אז פתח את שעריו הסופרמרקט הראשון בארץ ישראל ברחוב בן יהודה בתל אביב. מהצד האחד – מאות צרכנים שחיכו והסתערו על דלתות הסופרמרקט מיד בפתיחתו, ומהצד השני מאות סוחרים שהפגינו נגד הפתיחה. המאבק אפילו הגיע לאלימות פיזית וזריקת אבנים על שמשות הסופר.

סופרמרקט
לחצו על התמונה לכתבה המלאה

 

סופרמרקט
פתיחת הסופרמרקט העברי הראשון בבן-יהודה, תל אביב. אוגוסט, 1958. צילום: הצלמניה

הבלגן הגדול ביום הפתיחה אפילו הביא את הנהלת הסופר להוציא הודעה חריגה בעיתונות:

סופרמרקט

הסופרמרקט נפתח והעולם לא קרס. בזה אחר זה נפתחו סופרמרקטים בחיפה, בירושלים, ובשאר ערי ישראל. והמתנגדים? – הם הבינו שהקרב הוכרע והסופרמרקטים נעשו חלק משגרת יומנו.

 

 

כתבות נוספות

בואו לפתור את התשבץ העברי הראשון!

הכירו את הרמזור העברי הראשון!

פלא בירושלים: אוטומוביל!

מימי הצנע אל שולחן החג: הטעות המצערת שהעניקה לנו את שקדי המרק

איך טעות בירוקרטית של מדיניות הצנע אחראית להמצאת אחד החידושים הקולינריים הישראליים הייחודיים ביותר שיש? איך מתכון לפסח של יהודי אשכנז הגיע לשולחן החג של כל הישראלים? ומה צובע את שקדי המרק בצבע הצהוב שכל כך מזוהה איתם? בקיצור, איך נולדו שקדי המרק - גאווה ישראלית

1

נערים אוכלים מרק במחנה הנוער העובד. צילום: בנו רותנברג, מתוך אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

אין דבר שממלא אותנו יותר גאווה מרשימת ההמצאות הישראליות הבלעדיות, לא ככה? גם הדגלנים בטקס יום העצמאות יזכירו לנו פעם אחר פעם איך המצאנו את הטפטפות, את עגבניות השרי ואת הדיסק און קי. ויש עוד המצאה ישראלית אחת שאין שולחן חג בלעדיה, ועבורנו היא מקור מיוחד לגאווה – שקדי המרק. ניסינו לברר כיצד באה לעולם ההמצאה הגאונית הזו, שאין כמוה בשום מקום אחר.

1
כרזת פרסומת לשקדי מרק של "אסם". מעצב: אוטו וליש, מתוך אוסף ערי וליש, אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

הרי מה הטעם במרק אם אין בו קצת תוספת? בין אם אלו ירקות חתוכים, כופתאות, אטריות, קרוטונים או כיד הדמיון הטובה עליכם ועליכן. כך הופך המרק למנה משביעה ומחממת לב, וזו הייתה המחשבה שעמדה גם בראשם של מהנדסי המזון של חברת "אֹסם" שהמציאה את שקדי המרק.

1
אוכלים מרק במחנה עולים בפרדס חנה. איזה תוספות היו להם בימים ההם? צילום: בנו רותנברג, מתוך אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

הימים היו ימי הצנע. שנתיים קודם לכן כבר הבריקה "אסם" עם המצאה אחרת שבאה להחליף את האורז האהוב ולהקל על המחסור בו – הפתיתים, או "אורז בן גוריון". כעת התמודדה החברה עם משבר נוסף שנבע ממשטר הקיצוב. על פי המסופר באתר החברה, כל מפעל ייצור קיבל הקצבה מסוימת של קמח לכל חודש, אולם חודש אחד – אין לדעת אם בשל טעות אנוש או תאונה מצערת אחרת – לא קיבל מפעל אסם את קצבת הקמח שהגיעה לו.

1
נערים שותים מרק במחנה הנוער העובד. צילום: בנו רותנברג, מתוך אוסף מיתר, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

אבל מעז יצא מתוק – או לפחות מלוח מאוד. כפיצוי על הטעות, הוצע למפעל של "אסם" לקבל 300 קילוגרם שמן במקום הקמח החסר. כשנותנים משהו, במיוחד בתקופת קיצוב חמור, כדאי לקחת אותו – אז המפעל הסכים. אבל מה יעשו עם כל כך הרבה שמן? אתר החברה מספר שהאחראים החליטו להשתמש בשמן כדי לטגן קמח. וראו זה פלא: כך נולדו שקדי המרק שאנחנו מכירים. צבעו של קמח מטוגן אולי לא מושך מספיק, אז את הצבע הצהוב מספקת תמצית כורכום.

1
כרזת פרסומת לשקדי מרק ולשקדי ביצים של חברת "אסם". מעצב: אוטו וליש, מתוך אוסף ערי וליש, אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

1
כרזת פרסומת לשקדי מרק של חברת "אסם". מעצב: אוטו וליש, מתוך אוסף ערי וליש, אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

1
כרזות פרסומת לשקדי מרק ולשקדי ביצים בעברית, גרמנית, הונגרית ויידיש. מעצב: אוטו וליש, מתוך אוסף ערי וליש, אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

שקדי המרק של אוסם לא הגיעו משום מקום. בראשית היו "זופ מאנדלען", שקדי מרק ביידיש, שהיו תוספת למרק שאכלו יהודי אשכנז בימי פסח. הכינו אותם מקמח מצה וביצה והם היו ככל הנראה גדולים הרבה יותר, אולי דומים יותר לקניידלעך שרבים מכירים היום. בניגוד לקניידלעך, את שקדי המרק הביתיים היו אופים או מטגנים ולא מבשלים, כפי שגם את שקדי המרק של היום מטגנים.

 

1
מודעה לקראת פסח של "שקדי מרק", מתוך העיתון האמריקני ביידיש פארװערטס⁩, 4 באפריל 1943

1
מתכון ל"שקדי מרק" ביתיים, מתוך "מעריב", 6 באוקטובר 1975. תודה לאביבה פרידמן

אבל כמו מוצר שנוצר בטעות ובנסיבות מאולתרות, הוא לא קיבל מיד את הצורה ואת הצבע המוכרים לנו היום. גם לא את השם ואפילו לא את הייעוד. בהתחלה יוצרו שקדי המרק הישראלים בשתי צורות: אחת מעוינת ושטוחה יותר (אך גדולה מהשקדים של היום), והשנייה בצורה סגלגלה כשל ביצה ונקראה "שקדי ביצים". שקדי המרק הביתיים היו אולי השראה, אבל בחברה האמינו שפתותי הקמח המטוגן יכולים להתאים אולי למטרות נוספות. פרסומות מוקדמות שמופיעות בעיתונות או בכרזות השמורות באוסף האפמרה של הספרייה הלאומית, ממליצות להוסיף את שקדי הביצים למשקאות קרים או חמים, ואפילו לכוס בירה. נסו את זה בבית ותעדכנו.

 

 

1
המלצות לשימוש בשקדי מרק למקרים של אורחים שמגיעים ללא הזמנה. מתוך "דבר", 21 בספטמבר 1958

 

1
כרזת פרסומת לשקדי מרק של אסם. מעצב: אוטו וליש, מתוך אוסף ערי וליש, אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

עם הזמן עבר המוצר אבולוציה, הותאם לטעמי הקהל והופיע באריזות חדשות ומתוחכמות. השקדים התקבעו על צורה מרובעת ותפוחה, על צבעם הצהוב הייחודי, על טעמם המומלח היטב, והפכו למוצר חובה בכל שולחן חג, כי איך אפשר לאכול מרק בלי זה? היום אפשר למצוא אותם בשקית, במיכל פלסטיק, עם מדבקה לסגירה חוזרת – וגם מיוצרים על ידי חברות אחרות שאינן "אסם". יש בינינו אפילו כאלה שמעדיפים ומעדיפות לאכול את שקדי המרק לבד – בלי מרק, פשוט לגרוף חופן ישר לפה.

1
כרזת פרסומת לשקדי מרק של חברת אסם. מעצב: אוטו וליש, מתוך אוסף ערי וליש, אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

אנחנו לא שופטים, אבל אם תרצו להעיר על האמור בכתבה, להוסיף או לחדד, תוכלו לעשות זאת כאן בתגובות, בפייסבוק, בטוויטר או באינסטגרם.