רון לשם הוא אחד מהסופרים והיוצרים הישראליים הכי מוכרים בעולם. ובכל זאת, כששואלים אותו על סירובים שספג, הוא מיד צוחק ואומר ש"'לא' היא אחת המילים שאני שומע הכי הרבה". קורות החיים שלו מפוארים. הוא היה עיתונאי ב"ידיעות אחרונות" וב"מעריב" והחזיק בתפקיד סמנכ"ל שידורי קשת. הספר הראשון שכתב בחייו, "אם יש גן עדן", זכה מיד בפרס ספיר והפך מהר מאוד לסרט "בופור" – שבתורו זכה בפרס "דב הכסף" בפסטיבל ברלין והיה מועמד לאוסקר בקטגוריית הסרט הזר. מהקולנוע והספרות אל הטלוויזיה: הוא יוצרן של סדרות כמו "תא גורדין", "אופוריה" ו"שעת נעילה", שזכו כולן לגרסאות בינלאומיות. הייתם חושבים שאדם כזה לא שמע "לא" מימיו, רק שזה ממש לא הסיפור שהוא מספר לנו הפעם, במסגרת פרויקט מיוחד של הספרייה הלאומית לרגל חודש הקריאה.
"'אם יש גן עדן' קיבל את כל הסירובים האפשריים", מגלה לשם. "מכיוון שזה היה הספר הראשון שלי, הייתי מוכן לזה מצד אחד אבל מצד שני זה גם הציף אותי. בזמנו חשבתי שזה היה קשה, אבל היצירות הבאות הוכיחו לי בדיעבד שזה דווקא לא היה כזה סיפור".
איזה תשובות קיבלת בהתחלה בהוצאות לאור?
"ב'כתר', למשל, ניתנה חוות דעת של אדם, סופר שאני מאוד מעריך ואוהב, בה נכתב שהטריק מייגע אחרי כמה עמודים ואין לזה שום תכלית. 'עם עובד' אמרו שאפשר לעבוד על זה אבל שזה יצטרך להיכנס לתוכניות עבודה עתידיות ואני הייתי פחות להוט לרעיון. בסופו של דבר ביקורות יכולות לרסק לך את הביטחון העצמי. במיוחד כי הסיפור חשוב לך – אתה חי ומלווה אותו שנים, אתה אוהב את הדמויות ואתה אפילו זקוק לחיים האלה איתן. אתה בוודאי רוצה שגם אחרים יתאהבו בהן".
איך הצלחת להתמודד עם התגובות האלה?
"מה שעזר לי היה שעוד בשלב כתב היד, יוסף סידר, הבמאי, אהב מאוד את הסיפור והדמויות וכבר רצה לעבד את זה לסרט. היה בזה סוג של ביטחון כי יוצר אחר האמין בזה. זה הוכיח לי שבכל זאת יש בספר משהו, גם אם מישהו, שאני מאוד מעריך, בהוצאה, שאני מאוד מעריך, חושב שזו יצירה של טריק אחד. כשאני חושב על זה יותר, בסירובים היה עוד יתרון, הם העניקו לי יותר זמן לחיות עם יצירה שהיה לי טוב לחיות בתוכה. מצאתי את עצמי בוכה ומחייך תוך כדי כתיבה, מתאהב בדמויות שכבר היו להן חיים משלהן".
עם כל זה הסירובים המשיכו להגיע, ואתה המשכת להאמין?
"צריך לקחת בחשבון שסירוב ודחייה הם מה שקורה לרוב כתבי היד, זה מתהפך כשמגיע ה"כן" הנכון. אצלי זה היה כשנעה מנהיים ודב אלפון מהוצאת 'כנרת זמורה-ביתן דביר' לקחו את ההימור. בסופו של דבר הספר לא סתם הצליח בארץ, הוא הפך לרב מכר ונמכר בעוד 22 מדינות נוספות, כמו סין, ברזיל, קוריאה ופולין – לא רק במקומות הטבעיים, הקלאסיים לספרות ישראלית. טסתי לפגוש קוראים שלו בסין ובמקסיקו ובמקומות שלא הייתי מעלה על הדעת".
יש לביקורת ולחוויות הסירוב גם השפעה חיובית לתחושתך?
"אני כבר עובד כעשרים שנה בתחום של סיפור סיפורים ורוב הזמן החיים במקצוע הזה סובבים סביב הדחייה. זה לא שאני לא נפגע מזה או מתאכזב, הביטחון העצמי מעורער כל הזמן, אבל היום אני מודע יותר לעובדה שזה עניין סובייקטיבי של טעם. מפתיע לגלות שבהרבה מקרים, כשהיצירה בעלת משקל ייחודי וקול מובחן, זו יצירה שהרבה אנשים לא רצו אותה. כשאתה מביא משהו שהקול שלו הוא אחר, אם זה בסגנון הסיפורי או בטון שלו, טבעי שיביטו עליו ככזה. יצירות שקיבלו הרבה סירובים, הן לרוב גם כאלה שיבלטו, כי הקול שלהם יהיה חריג בנוף הכללי".
כשאומרים לך שזה מבריק או מהמם – סביר להניח שלא תשמע מהם לעולם
"אם יש גן עדן" ראה אור בשנת 2005. מאז ההצלחה המסחררת של אותו ספר ראשון לשם הפך ליוצר בולט גם בתחום הטלוויזיה. על החגורה שלו יש להיטים שעוררו הרבה באז כמו "שעת נעילה", וגם דרמת הנעורים "אופוריה", שהפכה ב-2019 ללהיט אמריקני בכיכובה של השחקנית המצליחה זנדאיה.
"מתחום הטלוויזיה למדתי שדווקא כשמישהו אומר 'מבריק', 'מהמם', 'מעולה', או 'זה הדבר הכי טוב שקראתי השנה' – רוב הסיכויים שלא תשמע ממנו שוב לעולם", מספר לשם. "לעומת זאת, מי שיושב ומבקר אותך, מקשה עליך, ואפילו אומר שיש עוד עבודה קשה, אז הוא כנראה רציני. אם הוא יכול לתת על העבודה שלך הערות, תובנות וניתוח, זה אומר שהוא השקיע בזה זמן וכדאי להיות קשוב. כותב טוב נמדד במידה רבה לא רק בתשוקה להגן על מה שכתב, אלא גם בגמישות וביכולת לקבל הערות ולפתוח את הדברים".
הגמישות הזו היא הדרך לשרוד את הדרך אל ההוצאה לאור, או אל העלייה למסך?
"כן, כל המסעות האלה הם מסעות מאוד ארוכים. אתה לא בוחר סיפור כי נדמה לך שיהיו לו קוראים, או כי נראה לך שיהיה מגניב, עכשווי או מסחרי. צריך לבחור סיפור מתוך הבנה שאתה הולך לחיות עם הדמויות האלה שנים. רוב הסדרות והספרים שלי, גם אלה שהכי הצליחו אחר כך, היו כאלה שנלחמתי עליהן שנים כדי שיראו אור. לכן, אתה צריך להיות בתשוקה אל הדמויות ולחקור את הקולות שלהן, המעשים והמחשבות שלהן. עד כדי כך שכשהעורך יודיע שזה יורד לדפוס, יישבר לך הלב, כי אתה רוצה להמשיך לעבוד איתן ולא רוצה שהסיפור ייגמר".
אז רגע ההוצאה לאור בכלל לא משמח?
"ממרחק השנים, אני מרגיש שרגע יציאה לאור של ספר, או סדרה, הוא לא הרגע השמח שלי, אלא רגע מעיק מאוד. אני סובל מהזרקור הזה, שמחטט ומבקר, אבל מאוד אוהב את המסע שבכתיבה. לכן, היום אני הרבה יותר שלו לנוכח העובדה שדברים לוקחים זמן".
ואחרי שזכית להצלחה, הסירובים שקיבלת לאורך השנים המשיכו ללכת איתך?
"בעשור אחרי ש'אם יש גן עדן' הצליח הייתי הרבה יותר רגיש לביקורות שליליות או פרצופים חמוצים. חוץ מזה, תמיד הייתי אאוטסיידר. בקהילת הסופרים המקומיים לא ראו בי שייך, או בעצם לא נתנו לי הזדמנות משום שבאתי מתחום העיתונות והטלוויזיה. זה טומן גרעין של חוסר בטחון, למרות אהבת הקהל. יש בזה פגיעות, אבל זה המקצוע. אנחנו עוברים אודישן יומיומי עוד יותר משחקנים ושומעים 'לא' הרבה יותר מהם".
ממה חששת בתקופה הזו מיד אחרי ההצלחה הגדולה?
"הפחד שלי היה שמאותו רגע כולם מצפים ממני שאכתוב את אותו הדבר בדיוק. אבל אני רוצה להשתמש בכתיבה כדי לחיות חיים רבים, לעבור מדמות לדמות, אני רוצה להיות האלטר-אגו שלי ולחיות בעולם אחר שלא ניתנה לי הזדמנות לחיות בו. לא רציתי לחזור שוב לבופור, או לחיות שוב בסיטואציה קרבית. כשהבאתי כתב יד שהוא משהו אחר הרימו על זה גבה. הרגשתי שלא מבינים למה אני מנסה לצאת מהמשבצת שלי".
זה גרם לך לפקפק בעצמך או לחזור לכתב היד ולבחון אם יש משהו בביקורת?
"אני כל הזמן מטיל ספק. אני יודע שכשאנחנו נחושים באמונה מלאה ומבטלים את הביקורת בתואנה שהיא לא עניינית, זה גורם לנו לא לראות נכון ולא להסתכל מעוד כיוונים על היצירה. בעיניי, הביקורת היא בגדר תמרור אזהרה. אם העורך מצביע על משהו שצריך להיות אחרת, לא כדאי להינעל, כי הביקורת מלמדת שמשהו לא עבד. לא בטוח שהפתרון שהעורך מציע נכון, אבל הנקודה שהוא העלה כן חשובה. גם אם ההערה לא נאמרה באופן מיטבי, צריך להבין את המהות שלה ולהעריך שיש פה אמת. עורך טוב ידע לתת לך הערה ולהשאיר לך מקום למצוא את הדרך שלך להיות שלם איתה ועם השינוי שהיא יצרה. הוא ייתן את הכלים לחפור ולמצוא את הפתרון הנכון בתוך כל מצלמות הרנטגן ותהומות הנפש שמביאה העריכה. עריכה היא תהליך קשה, אבל אדיר".
והיה לך עורך מהסוג הזה?
"היה לי מזל שנעה מנהיים, שהיא לא רק עורכת אלא גם שותפה, לא רק האמינה ב'אם יש גן עדן' אלא גם פתחה לי דלת ל'זמורה ביתן'. הם הפכו ל'בית' שלי, נתנו לי אורך נשימה והאמינו בי ובספרים הבאים שלי. זה נתן לי המון ביטחון, גם כלכלי וגם אומנותי".