5 שנים ל"שטיסל" – דב גליקמן קורא קטע מהספר שהתחיל את הכול

"שולם", המלמד מ"שטיסל", קורא מהספר "המופע הנסתר" את הקטעים ששימשו השראה לכתיבת דמותו הטלוויזיונית. את הספר כתב לפני כעשור אורי אלון, תסריטאי הסדרה.

תמונת יח"צ, yes, צילום: רונן אקרמן

קטעים מתוך "המופע הנסתר" מאת אורי אלון (הוצאת "כתר")

המלמד (בגן החיות של ברונקס)/
המלמד היה עב זקן ובשר והוא רבץ על הספסל בצל מול האי של הקופים. חמשת הילדים בחולצות הלבנות ובפאות הארוכות קפצו מולו בשמש עם מפת גן החיות ביד. המלמד, הם קראו לו, כתוב שיש זברות, נלך לראות זברות? אין מה לראות, הוא פסק, זברה זה כמו סוס, רק פסים, שחור לבן שחור לבן. הילדים טמנו את הראש במפה. המלמד, הם קראו, כתוב שיש ג'ירפות, נלך לראות ג'ירפות? אין מה לראות, גם זה כמו סוס, רק צוואר כזה, ארוך ארוך, והוא הראה בידו כאומד את אורך הצוואר. הילדים הביטו בו בדממה ואחר חזרו לעיין במפה. המלמד, הם קראו, כתוב שיש פילים, נלך לראות פילים? המלמד חשב כמה רגעים, התמתח, נאנח, הרכיב משקפיים, חבש מגבעת, נעמד, ואמר לילדים בואו, נלך לראות פילים.

*

המלמד (בדרך חזרה מהפילים)/
המלמד ישב במושב הקדמי עם המיקרופון ביד והגיש ליושביו הזעירים של המיניבוס תוכנית רדיו פרטית. הוא סיפר להם על נס שקרה לסבתו כשהייתה נערה באושוויץ ועל גילויים חדשים באסטרונומיה שמאששים את ההנחות של חכמי התלמוד. הוא חילק פרסים למי שידע לומר על פי הסדר הנכון את כל שושלת האדמו"רים ואפילו לימד את הילדים שיר טיולים ביידיש מילדותו והם חזרו אחריו שורה שורה. על הכורסה בערב, עדיין זורח, אמר לפרל תוך כדי משיכת הגרביים הלחים מהרגליים, את יודעת, ככה בדיוק אני צריך ללמד – עם הגב לקהל ומיקרופון חזק ביד.

*

המלמד (בֵּיצָה בברוקלין)/
שבע דקות אחרי הצלצול נכנס המלמד אל הכיתה, פסע בנחישות עצלה אל החלון והחל למשוך בצווארוני הילדים שעמדו על הכיסאות, מיטיבים את נקודת התצפית. ההפסקה נגמרה, פלט רפוי, לשֶׁבת, לשבת, ביטול תורה. אבל המלמד! קרא מנחם מנדל בהתרגשות, היה עכשיו פיצוץ גדול על אחד התאומים! תראה! תראה את השרפה! המלמד הביט אל האופק, צמצם את עיניו, אמר – ה' ירחם, סגר את הווילון, משך בצווארוני הסקרנים האחרונים, והתחיל לשנן בניגון – ביצה שנולדה ביום טוב, בית שמאי אומרים תיאכל ובית הלל אומרים לא תיאכל. כשהחל לשרטט על הלוח חִצים וביצים, התגנב מנחם מנדל אל החלון, אבל המלמד, עם עיניים בגב, קרקע אותו למקום עוד לפני שהצליח לראות משהו וציווה עליו להעתיק את המשנה ח"י פעמים. כך שרק לקראת סוף השיעור התקבל הדיווח הראשון, כשהמלמד בעצמו קרב אל החלון, תוך כדי שינון, הסיט מעט את הווילון, ואמר לאט, במנגינה מוזרה – לא הפסדת כלום מנחם מנדל, העשן עוד לא התפזר.

*

בפתח המנהרה/
בחמש לפנות בוקר, אדם זקן צולע על ירכו עם ספר עץ חיים תחת זרועו אל רחבת הכותל ואל פתח המנהרה. מפאותיו זולגות קרות טיפות מקווה אחרונות. שני ישישים אחרים כבר שם, מחכים לו, שעונים על סטנדרים צהובים, מדברים על מזג האוויר ועל דברים נסתרים. שולם עלייכם, עלייכם שולם. פותחים ספרים. איפה עצרנו? כאן? כן כן, נכון. נמשיך.

 

 

תוכן עניינים – גיליון מס' 9


      
      
      
      

"כתיב מלא" – סיפור פיוטי על מה שמתמלא כשמחסירים

"פעם אחת, כשרץ לתפוס את קו 51, נפלו לו המשקפיים. כבר במרוצתו ידע שאין לו צורך להתעכב להרים אותם, כי אין לו צורך במשקפיים, המספר שלו די נמוך והוא ממילא לא נוהג."

A Writer Trimming his Pen, Jan Ekels (II) 1784, Jonkheer J.S.H. van de Poll Bequest, Amsterdam

.

מאת מיכל קריסטל

.

מהמקרר ניבט אליו חצי לימון. בדלת, ליד הבטריות והתבלינים, היה חצי בצל עטוף בניילון. הוא גילה שאם הוא עוטף את חצי הבצל הנותר – כי חצי בצל הספיק לו לסלט – הוא יכול לחיות לנצח. הבצל. הוא הבין שלימון זה מספיק, וכך חסך בשמן זית. אחר כך הבין ששמן זית, אם אינו משמש לסלט הרי הוא הוצאה שלא לצורך, ודי בבקבוק שמן קנולה בשמונה שקלים. הוא הזדקק לפחות ופחות. עגבניות בשקית בתחתית המקרר, מלפפונים בקופסת פלסטיק נפרדת, בצלי נצח במגירת הירקות. בצלים שצימחו גבעולים הוא שתל באדנית וימים אחדים גיוון את הסלט בבצל ירוק. כשהוסיף בצל ירוק לא הוסיף בצל לבן, כמובן. הוא שתה מים מהבקבוק – בקבוק זכוכית מלא מי ברז; כשצמאים ולוגמים מהר כמעט שלא מבחינים בטעם המתכת, רק טיפה, בסוף הלגימה האחרונה, אחרי שהבטן מלאה – נפרד מחצי הלימון וסגר את הדלת.

הוא התיישב ליד המחשב לשלוח להוצאה את הטקסט הערוך. בסוף המייל המפורט, שכלל הנחיות למגיהה, כמה הסברים על חלק מהשינויים המבניים שערך וכמה מילים יפות על העניין שמצא בנושא, הוא הוסיף שמעתה ואילך יעדיף לקבל רק עבודות הגהה. התעריף שלהן אמנם נמוך יותר, אבל גם העבודה פחותה, והוא לא צריך הרבה כסף, כתב, עכשיו משהוציא את השמן זית מהתפריט ("שמן הזית", הקפיד).

אלונה, שישבה מעברו השני של המייל, רצתה לחשוב שהוא צוחק. היא שלחה סמיילי, ובכל זאת הורה לה לבה להוסיף שהיא מקווה שהוא בסדר, וששמן זית בריא לבריאות. הוא שלח לה מילות הרגעה – על טחינה משומשום מלא הוא לא מוותר. יש לו במזווה תמיד, וקל להכין. צריך רק מיץ מחצי לימון וקצת מים קרים. הוא הוסיף שאם יש לו שום הוא מוסיף, אבל לרוב אין לו שום, כי אין לו סיבה לקנות את חבילות השום מסין, ארבעה ראשים ברשת, ועד שאחד נגמר השני נובט, השלישי מתעפש והרביעי מתרכך. על דבריה "חבל שאתה לא רוצה יותר לערוך, אתה כל כך טוב בזה ואנחנו מאוד מעריכים את העבודה שלך. אם זה עניין כספי אולי יש על מה לדבר עם יעקב, אני יכולה לגשש קצת בשבילך," הוא לא הגיב.

למחרת, כשעמד מול מקרר דברי החלב בסופר, הבין שאין לו צורך בחלב. מנפחים להן את העטינים ולוקחים להן את העגלים וזה מלא הורמונים ואנטיביוטיקה. הוא יכול לשתות את הקפה שלו בלי חלב. מסוכר הוא נגמל מזמן. עוד לפני שהתחיל להצטמצם.

במייל מאלונה נכתב, "איתן יקר, מקווה שהכל בסדר. קיבלנו את ההגהה שלך לספר של ברוך שכטר. תודה רבה. רק יעקב שואל למה השארת את ה-י במילים איתו, איתנו וכו'. אתה בטח זוכר שאצלנו אנחנו מקפידים על כתיב חסר במקרים האלה. כאן כבר רונה תיקנה, אבל בספרים הבאים בבקשה תקפיד (זה יעקב מבקש : ) ). חוץ מזה מקווה שאתה אוכל נכון…".

איתן השיב לה שאמנם הייתה לו התלבטות אם לחסר את היו"דים וכך לצמצם בחומר, או להשאיר את היו"דים ולצמצם בהגהה. הוא התחבט ארוכות ולבסוף הבין שעליו לצמצם בהגהה, משני טעמים. "ראשית", הוא כתב, "זהו הצמצום המהותי יותר מבחינתי, והוא ממשיך את הקו שוודאי הבחנת בו – מעריכה להגהה, כי אין לי צורך בעבודות עריכה, בייחוד עכשיו שהורדתי את החלב. שנית, הצמצום נגזר מאי-צורך, ובכמה מן ההטיות של 'את' במשמעות 'עִם' דווקא יש צורך ביו"ד, להבחין מהטיות של 'את' בכינויי גוף למושא: אתם, אתכם, אתה. הטעמים, ודאי הבחנת, משתלבים יפה, ויחד הכריעו את הכף." על תקוותה שהכול בסדר ושהוא אוכל נכון הוא לא השיב.

אלונה הראתה את המייל ליעקב, לא בלי נקיפות לב. יעקב כיווץ את גביניו, שאל אותה מה עובר עליו, ומכיוון שלא היה לו צורך לדעת הוסיף, "תתחילי לחפש לנו עוד מגיהים".

כשאיתן פוטר הוא חש הקלה גדולה. הוא מצא עבודה בהקלדה. פעם בשבוע נסע לקחת חומר ממשרדי החברה באזור התעשייה של פתח תקווה. פעם אחת, כשרץ לתפוס את קו 51, נפלו לו המשקפיים. כבר במרוצתו ידע שאין לו צורך להתעכב להרים אותם, כי אין לו צורך במשקפיים, המספר שלו די נמוך והוא ממילא לא נוהג. לפני שנתיים ויתר על האוטו ולפני חודשיים על הקטנוע שהיה לו מאז. הוא חשב לעבור לרולרבליידס, אבל ויתר על זה ודילג ישר לרגליו. רק כשלא הייתה לו בררה נסע באוטובוס. כשהגיע, בשנייה האחרונה ממש, אל דלתות האוטובוס הנסגרות ועלה מתנשף ושילם לנהג במטבעות, היה מרוצה מאוד מהחלטתו המהירה. בכלל, הוא שם לב שלאחרונה הוא יודע מהר יותר מה אפשר לחסר.

שישה חודשים ישב איתן והקליד פרוטוקולים של ישיבות הנהלה, ישיבות מחלקה וישיבות צוות, ושלח אותם במייל למשרדי החברה בפתח תקווה. שם הם תויקו בתיקייה על המחשב ונשמרו בענן ולא נקראו עוד לעולם. כך שיער איתן, כי הוא עקב אחר התכנים וגילה שאף לא אחת מכל ההחלטות שהתקבלו בישיבות קודמות יושמו. אשר על כן הרשה לעצמו לוותר על הקלדת פסקאות שלמות, ולאחר שנותרו בסיכומי הישיבות המוקלדים רק דברי פתיחה, דברי סיכום והערות קצרות על נושאים שעל סדר היום, הוא בחן את החלטתו מחדש ולבסוף שלח למשרדי החברה בפתח תקווה קבצים שכל מה שהוקלד בהם היה התאריך. באחד הלילות נזכר שתאריך הישיבה כבר מופיע בשם הקובץ, ופתח את כל המסמכים שחיכו למשלוח ומחק מהם את התאריכים. ממשרדי החברה בפתח תקווה המשיכו להגיע אליו תלושי השכר שלו, עד שמזכירה חדשה פתחה את אחד הקבצים ששלח, ומשנוכחה שהוא ריק פתחה עוד אחד ועוד אחד ועוד אחד.

כשמת לו המחשב הנייד הוא הבין שבעצם אין לו צורך, עכשיו שאין לו עבודה, במחשב, והסמארטפון שלו יכול בהחלט להספיק. את כל שעותיו הפנויות השקיע בארגון הבית. הוא גילה שאין לו צורך ברוב הדברים שמסביבו. את שולחן העבודה הוציא לרחוב. בארונות המטבח השאיר רק את מלאי הטחינה הגולמית שלו וסט אוכל אחד: צלחת, כוס זכוכית לשתייה קרה, ספל לקפה, סכין משונן שטוב גם למריחה, מזלג, כף וכפית. למחרת נפטר מכוס השתייה הקרה ומהכפית. כף היא גם כפית, ספל הוא גם כוס, אין צורך בכפילויות. במרכך כביסה אין טעם, הבגדים ממילא נקרשים מהשמש על חבלי הכביסה, והוא אוהב את מגע המגבת הקשה על עורו. באינטרנט הוא קרא שמה שחשוב בצחצוח שיניים זה עצם הצחצוח, לא המשחה. את הדירה המהדהדת, שהייתה גדולה מדי וסתם צברה אבק, הוא השיב לבעליה ועבר לגור בכוך שהיה פעם מוסך והוסב ליחידת דיור. את השכירות הוא שילם בעבודה בחנות הירקות של הבעלים. סחב ארגזי גזר, צנון ולפת ולקח עמו בסוף היום שתי עגבניות – אחת לערב ואחת לבוקר. בערבים הוא ישב וכתב, בכתב יד מוקפד, בדפי מחברות ישנות, בבדלי עפרונות, מילים של שירים בכתיב מלא דמלא. לפעמים הוא כתב בכתב ראי. הוא חשב שיש לתרגל כתב ראי כדי לא לאבד את היכולת. פעם הוא כתב ככה על שמשת האוטו של יסמין, בחורף. "אל תיסעי", הוא כתב. היא הביטה בכיתוב ונסעה, והוא עמד שם בחולצה דקה מדי וחשב לעצמו שארבע משבע האותיות הן סימטריות, ומתוכן שתיים הן סתם יו"ד, וקצת התאכזב. וכשהאוטו שלה נעלם מהעין הוא נזכר בלוחות הברית, איך נכתבו ככה באצבע, וחשב על האבן, על האד, על החומר הנגרע. בכתב ראי הוא רשם ערב אחד את השורה "הוא יבוא פיתאומי, כגרזן על עץ יער" וחשב לעצמו שבעצם אין לו צורך ביד שמאל.

.

מיכל קריסטל למדה ולימדה מקרא באוניברסיטת תל-אביב, כיום עורכת לשון ותרגום. 

.

תוכן עניינים – גיליון מס' 9


      
      
      
      

הַמּוּסָךְ: מוסף מקוון לשירה, לסיפורת, לביקורת ולמסה – גיליון מס' 9

על חורבן בית וחיפוש בית, קינות וכמיהה. גיליון סביב נשים ומקומן בעולם.

Stage Design for Cleopatra, ca. 1918 Robert Delaunay The Metropolitan Museum Bequest of William S. Lieberman, 2005

המוסך נולד מתוך הרגשה נמשכת, משותפת לרבות ולרבים, כי יש צורך בתיקון עמוק בסצנת הספרות בישראל, שחלקים מרכזיים ומבוססים בה לוקים בכוחנות, במחיקת נשים יוצרות, בהעדפת פרובוקציות, אלימות ומדנים על פני איכות, בצמצום נמשך של במות לשירה עכשווית ושל השיח על אודותיה. מתוך הצורך הזה ערכנו ב-2016 את פסטיבל 'תיקון' האלטרנטיבי לשירה, בארבעה מוקדים ברחבי הארץ, ומתוך הכרה בנחיצותה של אלטרנטיבה קבועה אנחנו מייסדות כעת את המוסך – מוסף מקוון דו-שבועי לשירה, לסיפורת, לביקורת ולמסה. המוסך ייערך על בסיס פתיחות, שוויון והומניזם, אתיקה המכירה בכך שמאחורי כל יצירה ניצבת נפש, ומעל לכול – התשוקה הפשוטה לספרות טובה.

רוצים לדעת מתי יוצא גיליון חדש? הירשמו לניוזלטר, והמוסך כבר יבוא אליכם!

 

תוכן עניינים – גיליון מס' 9


      
      
      
      

 

לגיליונות הקודמים:

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 8

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 7

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 6

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 5

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 4

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 3

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 2 – מיוחד ליום השואה

הַמּוּסָךְ: גיליון מס' 1

"אני לא בעולם, רציתי להיות בעולם" – ראיון עם נורית זרחי

"אפשר ללמד כתיבה?" – "אני לא מלמדת לכתוב, אני מלמדת רגישות, מלמדת לפקוח עיניים אל הטקסט", ריקי כהן בשיחה אינטימית עם נורית זרחי על מסותיה מתוך "חידת הכפולים" וחידות אחרות.

צילום: איריס נשר

מאת: ריקי כהן

שוב נורית זרחי מפתיעה את קוראיה, לא ממחזרת תבניות, משחקת עם המדיום, חוקרת צורות. שני ספריה האחרונים למבוגרים, "בלוע" ו"חידת הכפולים" (בהוצאת אפיק, בעריכת עליזה ציגלר), הם ספרי מסות אישיות, האחרון משלב בין המסות גם שירים.

בעבר כבר הוציאה זרחי ספר מסות בשם "מחשבות מיותרות של גברת" (הקיבוץ המאוחד), ובימים אלו היא כותבת ספר מסות נוסף, "אוטוביוגרפיה של דלת", בעריכת מיכל בן-נפתלי. ב"חידת הכפולים", מהספרים המעניינים שקראתי השנה, דנה זרחי בנושאים של זהות ומגדר, פסיכואנליזה, תאולוגיה, פילוסופיות אזוטריות והעל-טבעי. היא עושה זאת בין השאר באמצעות דיוקנאות של נשים, הוגות ואמניות ידועות שהיא חוקרת את קורות חייהן ואת יצירתן: קתרין מנספילד, סימון וייל ולאונורה קרינגטון. הדמויות הנשיות האלה משמשות לה מראות, השתקפות של נפש בנפש, מקור לקונפליקטים אינטלקטואלים דומים או משותפים, ומעל הכל חיפוש דומה אחר משמעות כשהחיים מכזיבים מלספקה. שתי מסות נוספות בספר עוסקות ב"חידת הכפולים" מתוך הלילה ה-12 של שייקספיר, ובכלבים שליוו את חייה.

לא עסק קל לראיין את נורית זרחי. בפרט לא כשהמראיינת חושבת שהיא נפיל בודד בספרות המקומית. חללית שנחתה כאן בדרך נס.

כשאני מספרת לה שיש בסביבתי חברות שמאחדת אותנו אהבה גדולה לשירתה, היא מתרגשת ואומרת, "זה לא נראה ככה, אבל זה מאוד חשוב לי, כי תראי, חיים שלמים של עבודה יכולים ללכת ככה… כמו נחל אכזב כזה בסופה, הולך ונעלם, זה יכול להיות". זרחי אומרת שגם היא העדיפה מרבית חייה שירה שנכתבה על ידי נשים, אבל לאחרונה גילתה גם את המשוררים הגברים, וואלאס סטיבנס במיוחד, ומתעניינת בשירת ג'ון אשברי. "אני קוראת שירה באנגלית, לא מאמינה בשירה בתרגום. לא מסתדרת עם זה ולא קוראת שירים שלי שמתרגמים לאנגלית".

ובכל זאת, מה יחסה לשירה נשית ולתיוגים שלה על ידי המרכז הספרותי? "יש מקום בעולם לשירה שפורצת את גבולות הבורגנות או מה שחושבים בורגנות, עם הרבה צבע והרבה סערת נפש. אגרסיבית זה טוב, הודאה בצד הילדותי והפגיע של הנשיות".

אני מסכימה עם זה, אבל קל למבקרים הגברים לתייג נשים משוררות כ"משוגעות", ולכותבות להיכנס למשבצת הפגיעה הזו.

אבל קשה לסרב לזה, זה בתרבות. בתרבות בכלל, גם מחוץ לשירה.

ואת ניסית למרוד בזה?

לא, כי כל הפעילות של הכתיבה, בטח שירה, היא לא פעילות מודעת. לקרוא אותה זה כבר דבר אחר.

השירה מרפאת?

בכל אמנות יש משהו תרפויטי, אבל זה לא מרפא, אולי רק לאותו רגע. השירה נותנת לך איזה מקום בעולם. המקום בעולם עצמו הוא חלק מהריפוי.

רבים מדברים על הכישוף בשירה שלך.

אני מתפתה להגיד כל מיני דברים אבל אני באמת לא יודעת. אני חושבת שאחד הדברים זה למצוא משהו אחר, מציאות אחרת. אבל אני לא בטוחה בכלל.

כשקראתי את "נערות הפרובינציה העצובות והשאפתניות", הרגשתי כאילו את מעבירה אותי לממד אחר של המציאות.

באמת? איזה כיף, אוי, הלוואי שידעתי לעשות את זה יותר, גם לעצמי.

פרפר שחור

אַתְּ אוֹמֶרֶת שֶׁהָפַךְ לְפַרְפַּר,
הַסּוֹבֵב מִדֵּי לַיְלָה בַּדִּירָה הַזֹּאת.
רוֹאָה אוֹתוֹ שָׁם, אַתְּ
שׁוֹאֶלֶת, שָׁחוֹר וְכָנוּף בְּזָוִית הַקִּיר?
זֶה סְתָם כֶּתֶם, אֲנִי אוֹמֶרֶת, לֹא הָיְתָה לוֹ שׁוּם נְטִיָּה
לִטְווֹת קוּרִים אוֹ לְרַחֵף. שִׁרְיוֹן הַגֶּבֶר שֶׁלּוֹ
כָּבֵד מִדַּי. אֲנִי זוֹכֶרֶת אוֹתוֹ רָכוּב עַל סוּס, אוֹ קוֹצֵר
שְׂעוֹרָה בְּכַפּוֹתָיו הַגְּדוֹלוֹת.
מַתְאִים לוֹ שֶׁנֶּעֱלַם לְגַמְרֵי, כְּמוֹ גֶּשֶׁם
אַחֲרֵי שֶׁפָּסַק.

האם יש שינוי בכתיבה שלך בספרים האחרונים?

קודם כל אני התחלתי לכתוב למבוגרים, לא לילדים, ובאיזושהי נקודה זה השתנה. לא מצאתי דרך לכתוב למבוגרים, בגלל שהיו לי ילדות קטנות כאילו הייתי בעולם הזה. זה לא שכתבתי את הילדוּת, אבל זה התאים לי. (היום) זה לא מתאים לי יותר. בגלל שאנשים חיים היום הרבה שנים הם עוברים הרבה פאזות. אני בפאזה אחרת.

בכל זאת הוצאת את "צ'יינה" לא מזמן.

נכון, אבל בעיניי זה כבר מזמן.

מבחינת הכתיבה למבוגרים, אלי הירש התייחס להשפעות של דתות ותרבויות אחרות בספר השירה האחרון, "אררט".

הלוואי, הלוואי שזה היה נכון. אני מתעניינת בזה. כשגמרתי את הצבא רציתי ללמוד דתות ואמנות, אבל לא היה, נשארתי בלי ידע מסודר.

יש תרבות ספציפית שמעניינת אותך במיוחד?

לצערי, היהדות. אני לא בעלת ידע בשום תחום. מהרבה תנועה הצטבר לי ידע בהמון תחומים, אבל הדעת שלי דומה לסלט ירקות. הידע שלי לא אקדמאי.

זה חסר לך?

האקדמיה לא חסרה לי, אבל חסר לי ידע מסודר, אני כל השנים מנסה להשלים אותו. יש לי תואר ראשון בפילוסופיה.

אפשר ללמד כתיבה?

בעיקרון אפשר ללמד, הבת שלי מורה לציור, היא ציירת, היא אומרת שאפשר ללמד. אפשר ללמד אבל עד גבול מסוים. אני לא מלמדת לכתוב, אני מלמדת רגישות, מלמדת לפקוח עיניים אל הטקסט. זו פגישה עם הדברים.

בואי נדבר על הכסף.

הו, הכסף זו פרשה כאובה. הייתי רוצה לעבוד בעבודה שיש בה כסף, די, מספיק, כמה אפשר.

את הוצאת כמאה ושלושים ספרים.

זה לא משנה מבחינת כסף בכלל. זה כלום. ספרות ילדים נגמרה, לא קוראים. ההוצאות לא מוציאות שוב את הספרים שאזלו, וזה נגמר. ספרות מבוגרים, שירה והספרות שאני כותבת, זה לא מי-יודע-מה נמכר.

הייתה לך מלחמת הישרדות כלכלית כל השנים?

כן. אבל זה ככה אצל כולם. (הכתיבה היא) לא בשביל פרנסה, התפרנסתי מהוראה. לימדתי בתל אביב, חיפה, ירושלים. זה טוב שלכותבים יש עבודה אחרת, שיש להם ביטחון כלכלי.

יש הבדל בין התמסרות לכתיבה היום לבין איך שהיה פעם?

אף פעם כותבים כאן לא התפרנסו, יש סופרים ישראלים שתמיד התפרנסו (מעבודות אחרות). אבא שלי היה סופר והוא עבד.

כשאת מסתכלת אחורה, אם היית צריכה לבחור אז שוב, היית בוחרת בחיים של כותבת?

לא. אין לי בחירה אז זה סתם דיבור, אבל נניח שהייתה לי בחירה, אם היה לי משהו שהייתי יכולה לעשות בעולם, בחוץ, הייתי מעדיפה.

אבל גם מה שאת עושה הוא בעולם.

אבל קשה לדעת, כי אני לא בעולם, זה בעולם. אני רציתי להיות בעולם.

אז למה לא?

תסגרי את ההקלטה, אז אני אגיד לך.

*

יוֹשֶׁבֶת תַּחַת עָלֶה שָׂרוּעַ לְהָגֵן עַל עוֹרִי הַלָּבָן.
הַשֶּׁמֶשׁ שׁוֹלַחַת בִּי אֶת
גּוּרֶיהָ שֶׁאֲלַטֵּף, אֲבָל אֵיךְ?
פַּרְוָתָם שׂוֹרֶפֶת
אֶת יְתוֹמֵי הַמִּזְרָח הַתִּיכוֹן. אֵיךְ
הִתְגַּלְגַּלְתִּי הֵנָּה?
אַל תִּשְׁאַל,
בֵּין הֶהָיָה לַדִּמְיוֹן יֶשְׁנוֹ גֶּשֶׁר צַר מְאֹד
תּוּכַל לַעֲבֹר עָלָיו רַק בְּעֵינַיִם
עֲצוּמוֹת.
בַּלֵּילוֹת הָרוּחוֹת רוֹקְדוֹת כְּנֶגְדִּי,
מִתְקַשָּׁה לְהֵרָדֵם אֲנִי חוֹבֶקֶת תַּן.
לֵךְ דַּע מִי מִשְּׁנֵינוּ מְיַלֵּל.

יש לך שתי בנות, הן גדלו אצלך, אמא כותבת. הן הושפעו מזה?

הכי טוב לילדים לא לגדול אצל אמא שרוצה לעסוק באמנות, יותר טוב שהם יתבטאו מאשר את. כי זה תופס את המקום, זה מפריע. מבחינת העיסוק בעצמך. זה בעייתי.

מה את חושבת על העיתונות הספרותית?

אני לא אוהבת את הפרובוקציות האלו, אני לא אוהבת שמתקיפים אנשים כאילו הם עשו פשע כשהם בסך הכל משוררים כאלו או אחרים. כל אחד עושה מה שהוא יכול ואם אלו הטעמים של הקהל… מקסימום את יכולה לדבר על זה עם הקהל או לנסות להסביר. אי אפשר להרוג אנשים על זה, זה לא נכון.

זה היה ככה גם פעם?

אני לא חושבת, זה היה יותר מאופק, העיתונים עושים את זה בגלל המלחמה בדיגיטל. היו מריבות בין אנשים, אבל חושבת שכתבו אחרת. וגם הספרות הייתה יותר פתוחה, לא היו שלושה סופרי צמרת וזהו. יש היום כמה סופרי צמרת כאלו.

מה מכתיר אותם?

הם גברים, הם כותבים סוג ספרות שבאיזשהו אופן קשור לתגובה לחברה הישראלית, ההיסטוריה של הציונות, האכזבה מהציונות. החברה הישראלית עומדת מאחורי הספרים האלו, יש בזה נימה של ההשכלה, משהו דידקטי.

בהשקת הספר של שרון אולדס שתירגמה שירה סתיו, אמרה המשוררת הילה להב שהממסד הספרותי הגברי גילה יחס מאוד מזלזל כלפי שירה לירית נשית.
כן, היחס היה מאוד מתנשא.

הרגשת בזה.

אני לא הייתי כל כך מעורבת אף פעם. גרתי רחוק, אולי מבחירה, תמיד היה העניין הזה שגברים העדיפו גברים ושהיה יחס לאומי מחבב כלפי נשים, חוץ מנשים מסוימות שהתקבלו לחברה הזו. כמו דליה ויונה.

אֲנִי רוֹאָה שֶׁבָּאת לְהִשְׁתַּקֵּעַ, בְּדִידוּת.
תָּמִיד סָבַרְתִּי שֶׁאַתְּ אוֹרַחַת חוֹלֶפֶת
חָשַׁבְתִּי, מִדֵּי יוֹם אֶהֱדֹף אוֹתָךְ,
וְלַשָּׁוְא.
עַכְשָׁו אֲנִי מְעִזָּה לַחְשֹף אֶת כָּל פָּנַיִךְ.

אֲחוֹתִי, מִצְחֵךְ הָאָפֵל מָשׁוּךְ עַל
פָּנַי, תָּוַיִךְ הַקְּרוּעִים תּוֹלְשִׁים מִמֶּנִּי אֶת עֲלֵי הַקַּיִץ.
אֵינֶנִּי מְקַנְּאָה בָּאוֹרוֹת
הַדּוֹלְקִים בְּבָתֵּי הַשְּׁכֵנִים.
לֹא בְּשִׂיחָתָם, הַלּוֹקַחַת שֶׁבִי אֶת הַשָּׂפָה.
אַט־אַט נִפְתָּח
לְפָנַי הַמִּדְבָּר שֶׁבִּמְעָרוֹתָיו מִסְתַּתְּרִים
הַמַּאסְטֶרִים הַמִּסְתּוֹרִיִּים, וְכַאֲבָנִים יְקָרוֹת
אוֹ גּוּפֵי עַקְרַבִּים
מִתְנוֹצְצוֹת מִגְרְעוֹתַי בַּחֹשֶךְ.

איך את חווה את המפגשים שלך עם הקהל?

זרות מאוד גדולה. קשה בשיחה אחת להעביר את זה. כשאת עובדת רצוף, זה יותר טוב, כשיש לך קבוצה. זה לא פשוט לי, זה גם מציף, זה יוצר את התגובה המורכבת של האני הנעדר. את לא יודעת בדיוק אם תכתבי הלאה, ומה יהיה. את נופלת על דבר שלא בדיוק מכוון אלייך. זה מעניין, זה אל נורית המשוררת, אבל איפה נורית המשוררת?

את עדיין לא בטוחה שתכתבי?

בטח, תראי, לפעמים גם הזיקנה מפסיקה את הכתיבה, היא משתלטת ואת לא כותבת יותר, זה מאוד מקובל. אבל תמיד פחדתי מזה. אבל זה לא נורא כמו פחד מוות.

ואז זה פתאום מתחולל, כמו מופע.

נכון, ואת לא יודעת בדיוק איך זה התחולל.

יש לך היררכיה בהתייחסות שלך לספרייך?

אני לא קוראת אותם עוד פעם, הם לא מעניינים אותי.

למה?

חס וחלילה.

וכשאת מסתכלת על גוף היצירה שלך, יש כאלו שאת אומרת אותם אני הכי אוהבת?

יש יותר טובים ופחות טובים. אולי למבוגרים הראשונים פחות טובים.

יש שאומרים שהכתיבה שלך לילדים היא חידתית.

בטח, ספרות צריכה להיות חידתית, לילדים זו לא בעיה, רק להורים זו בעיה. לילדים יש תריס פתוח, הוא נסגר רק אחרי גיל ההתבגרות.

חשבת פעם בכתיבה שלך למבוגרים, האם אני צריכה נרטיב?

זו שאלה מעניינת, השאלה מה זה נרטיב? אני לא רוצה לכתוב ככה, אולי בסוף ייצא לי גם נרטיב כזה.

למה את לא מתבטאת בנושאים פוליטיים?

אני מתבטאת וכל הספרות שלי היא פוליטית. בואי ניקח את "בלוע", הסיפור האחרון עם בן גוריון הוא פוליטי. ב"נערות הפרובינציה" הסיפור הגדול הוא פוליטי. הרבה מאוד פוליטי, וספרות הילדים היא מאוד פוליטית.

ואת חושבת שאנשים מבינים את זה?

לא, אבל מה שאנשים מבינים, את לא יכולה לשלוט בזה. כשמראיינים אותי אני תמיד אומרת מה שאני חושבת ולא מסתירה. תמיד יותר קל להגיד מה את חושבת מאשר לבצע. ואני לא יודעת אם הם יכולים, בגלל קוצר ידם.

אני בהחלט מוטרדת מרדיפת חופש הביטוי ומקווה שהם לא יצליחו, אני חושבת שהם נחלשים.

יש לך עצה לאישה כותבת שרוצה להיאבק בהדרה ממוקדי הספרות?

העולם השתנה, אני לא גדלתי בהרגשה ש[אני מודרת] בגלל שאני אישה. זה משהו שהצטבר בדיעבד, לא חשבתי על זה בכלל, אולי משום שאני מקיבוץ. בדיעבד אני מבינה שיש בזה משהו, שהייתה הדרה. בשנים שכתבתי לא חשבתי שבגלל שאני אישה לא קיבלו את זה. עכשיו אני רואה שיש בזה אלמנטים נכונים, אבל זה לא לגמרי ככה. בכל זאת היו אנשים שמאוד קידמו אותי, אמיר אור, רפי וייכרט, עוזי (שביט) מהקיבוץ המאוחד, אמיר גלבוע, חיים פסח. דווקא גברים, טוב, כי גברים יושבים שם. הם קיבלו אותי, הם לא קידמו אותי בעולם.

ריגול

בָּאתָ לְרַגֵּל אַחֲרַי בַּדֶּרֶךְ לְעֵמֶק הַמָּוֶת, שָׁם מוּטָל הַבַּז שֶׁשִּׁלַּחְתִּי בְּעִקְבוֹת
הַטֶּרֶף
כְּמוֹ הָאֲצִילִים הָעַתִּיקִים בִּכְפָפוֹת הָעוֹר.עַכְשָׁו הַכָּבֵד וְהַלֵּב שֶׁלּוֹ טְרוּפִים כְּמוֹ פֶּרַח מָרוּט.
עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה לָשׁ
אֶת הָרוּחַ.
אַגִּיד לְךָ מַה שֶּׁאֵינִי חוֹשֶׁבֶת,
אַל גַּאֲוָה, הַמָּוֶת,
כְּדֵי שֶׁתַּמְשִׁיךְ לָלֶכֶת
וְהַבַּז עַל כְּתֵפְךָ.

השירים המצוטטים בראיון מתוך "חידת הכפולים" (הוצאת אפיק).

 

תוכן עניינים – גיליון מס' 9