וַתִּקרא | הדס גלעד קוראת שיר אהבה של שרון אולדס

"מהי מילת השאלה של האהבה, וכמה היא משפיעה על התשובה? בשירה של אולדס האהבה שואלת 'מה את יודעת'"

vatikra_46_715-537

ורד אהרונוביץ, אבא, בטון ואלומיניום, 210X100X95 ס"מ, 2010 (צילום: דין אהרוני). מתוך התערוכה "אתונה בתל אביב", גלריה שכטר (אוצרת: שירה פרידמן)

.

להתבונן בהם ישנים: רשימה על שיר אהבה

מאת הדס גלעד

.

אי אפשר שלא לכתוב על אהבה. זה אחד הנושאים הגדולים של האנושות. אבל איך כותבים על אהבה, ומאיזה צד של האהבה, זה כבר עניין אחר. "אדם צועק את שחסר לו", כתב ושר מאיר אריאל, והשירה נענית בדרך כלל לחוקיות הזו, לראיית החסר. כתיבה על אהבה מצידו המואר של הירח היא כבר סיפור אחר. ואיך כותבים על אהבה כזו מבלי ליפול אל בורות הקיטש והמתיקות? מלכוד של ממש: אסור להיסחף אל הרגש הלוהט, יש למשול במילים, לכתוב בחוכמה בלי להתפשר על עוצמת הרגש. שרון אולדס מצליחה במשימה הזו בשירה "להתבונן בהם ישנים" (בתרגומה של שירה סתיו).

יש שירים שמעידים על עצמם שהם עוסקים בשאלת האהבה. אחד משיריה של נורית זרחי נפתח בבית שכולו בסימן שאלה: "אַהֲבָה שָׁאֲלָה אוֹתִי:/ אַחֲרֵי כָּל הַשָׁנִים,/ מָה דַּעְתֵּךְ עָלַי?" בשיר אחר, של דליה רביקוביץ, מוטחת השאלה הגדולה מיד בפתיחה: "מַה זֹּאת אַהֲבָה? שָׁאַלְתִּי אֶת עִדּוֹ/ וְהוּא זָרַק בִּי מַבָּט מְצֻדָּד/ וְאָמַר לִי בְּזַעַף אוֹ בְּחֶמְלָה:/ אִם אַתְּ לֹא יוֹדַעַת עֲדַיִן/ כְּבָר לֹא תֵּדְעִי לְעוֹלָם."

בשירה של אולדס נחשפת השאלה רק בסוף השיר. עד אז איננו יודעים שמדובר בשיר ששאלת האהבה עומדת במרכזו. מהי מילת השאלה של האהבה, וכמה היא משפיעה על התשובה? בשירה של אולדס האהבה שואלת "מה את יודעת", וזו אולי הצעה לסינתזה בין השאלות "מה זאת אהבה" ו"מה דעתך עליי".

הכותרת אינה מסגירה שמדובר בשיר אהבה. הכניסה אל השיר היא דרך דלת השגרה, "כשאני חוזרת הביתה מאוחר בלילה ונכנסת לנשק את הילדים", ומכאן אנו יודעים שתבוא התבוננות כפי שהבטיחה הכותרת, אבל עדיין איננו מתארים לעצמנו את עומקה.

 

להתבונן בהם ישנים

כְּשֶׁאֲנִי חוֹזֶרֶת הַבַּיְתָה מְאֻחָר בַּלַּיְלָה וְנִכְנֶסֶת לְנַשֵּׁק אֶת הַיְּלָדִים,
אֲנִי רוֹאָה אֶת הַיַּלְדָּה שֶׁלִּי וּזְרוֹעָהּ מְקֻפֶּלֶת סָבִיב לָרֹאשָׁה,
פָּנֶיהָ עָמֹק בְּתוֹךְ אָבְדַן הַהַכָּרָה – מְרֻכֶּזֶת
עֲמֻקּוֹת בְּעַצְמָהּ הַכֵּהֶה,
פִּיהָ תָּפוּחַ מְעַט כְּמִי שֶׁהֻלְעֲטָה אַךְ
מְשֻׁרְבָּב מְעַט כְּמִי שֶׁלֹּא יָדְעָה שָׂבְעָה,
עֵינֶיהָ עֲצוּמוֹת כָּל כָּךְ עַד שֶׁאֶפְשָׁר לַחְשֹׁב שֶׁגִּלְגְּלוּ
אֶת הָאִישׁוֹן כָּךְ שֶׁיֶּחֱזֶה בַּאֲחוֹרֵי רֹאשָׁה,
גַּלְגַּל הָעַיִן עֵירֹם וְשֵׁישִׁי מִתַּחַת
לָעַפְעַף הֶעָבֶה הַמְּסֻפָּק הַמִּשְׁתּוֹקֵק,
הִיא שׁוֹכֶבֶת עַל גַּבָּה בְּהֶפְקֵרוּת, בִּשְׁלֵמוּת חֲתוּמָה,
וְהַבֵּן בְּחַדְרוֹ, הוֹ הַבֵּן עַל שׁוּלֵי מִטָּתוֹ,
בֶּרֶךְ אַחַת מוּרֶמֶת כְּאִלּוּ הוּא מְטַפֵּס
עַל מַדְרֵגוֹת גְּבוֹהוֹת לְתוֹךְ הַלַּיְלָה,
וּמִתַּחַת לְעַפְעַפָּיו הַדַּקִּים הָרוֹטְטִים אַתְּ
יוֹדַעַת שֶׁעֵינָיו פְּקוּחוֹת לִרְוָחָה
בּוֹהוֹת וּמְזֻגָּגוֹת, הַכָּחֹל שֶׁבָּהֶן כָּל כָּךְ
לָהוּט וּגְבִישִׁי בְּתוֹךְ כָּל הַחֲשֵׁכָה הַזֹּאת, וּפִיו
פָּתוּחַ, נְשִׁימָתוֹ כְּבֵדָה מִן הַטִּיפּוּס
וּמִתְנַשֵּׁף קִמְעָה, מִצְחוֹ קָמוּט
וְחִוֵּר, אֶצְבְּעוֹתָיו הָאֲרֻכּוֹת כְּפוּפוֹת,
יָדוֹ פְּשׁוּטָה, וּבְמֶרְכַּז כָּל יַד
הַכַּף הַיַּלְדִּית הַיְּבֵשָׁה הַמְּלֻכְלֶכֶת
מֻנַּחַת כְּמוֹ עוּגִיָּה. אֲנִי מִתְבּוֹנֶנֶת בּוֹ
בְּמַסָּעוֹ, הַשְּׁרִירִים הַדַּקִּים עַל זְרוֹעוֹ
לוֹהֲבִים וּמְתוּחִים, אֲנִי מִתְבּוֹנֶנֶת בָּהּ, בְּפָנֶיהָ,
כִּפְנֵי נָחָשׁ שֶׁבָּלַע צְבִי,
שְׂבֵעַת רָצוֹן, שְׂבֵעַת רָצוֹן – וַאֲנִי יוֹדַעַת שֶׁאִם אָעִיר אוֹתָהּ
תְּחַיֵּךְ וּתְסוֹבֵב פָּנֶיהָ אֵלַי אַף שֶׁהִיא
חֲצִי יְשֵׁנָה וְתִפְקַח אֶת עֵינֶיהָ וַאֲנִי
יוֹדַעַת שֶׁאִם אָעִיר אוֹתוֹ הוּא יִתְנַעֵר וְיֹאמַר אַל
וְיִתְיַשֵּׁב וְיַבִּיט נִכְחוֹ בְּאִי־הַכָּרָה
כְּחֻלָּה, הוֹ אֱלֹהִים כָּמַהּ שֶׁאֲנִי
מַכִּירָה אֶת הַשְּׁנַיִם הָאֵלֶּה. כְּשֶׁהָאַהֲבָה בָּאָה אֵלַי וְאוֹמֶרֶת
מָה אַתְּ יוֹדַעַת, אֲנִי עוֹנָה הַיַּלְדָּה הַזֹּאת, הַיֶּלֶד הַזֶּה.

 

מה כותבים על שיר לפני הקריאה בו ואחרי הקריאה בו? זו שאלה שאני שואלת את עצמי בנוגע לשירים בכלל, ובפרט בנוגע לשיר הזה, שמוביל אותנו אל שיא הרגש בדיוק וברגישות. במהלך הקריאה הלכנו יד ביד עם תנועת העין האיטית של המשוררת, למדנו להכיר משהו מהותי על שני הילדים האלה, ובסופה אנחנו עדים לעומק ההיכרות – ואפשר להוסיף לכל זה קומה של אהבה ולחזור לקרוא שוב כשאנחנו מצוידים במטען החם הזה. ההתבוננות של אולדס בילדיה הישנים דומה להתבוננות של ציירים במושא ציורם – הייחודיות מודגשת ומעידה על התרחשות פנימית. אפשר ללמוד רבות על אופי בתה מתיאור פיה לבדו: "פיה תפוח מעט כמי שהלעטה אך/ משורבב מעט כמי שלא ידעה שבעה", או מתיאור פניה: "כפני נחש שבלע צבי". אלה אינם תיאורים "מחמיאים" של אם המתפעלת באהבה מבתה הישנה (ואולי אנחנו שטופים בדימויי נסיכות נרדמות, ותיאורה של אולדס אינו חופף את התפיסה הרומנטית של היופי), אלה תיאורים שלוכדים ממד מאישיותה של הבת, מתאבונה, משביעות רצונה – מהמתח ביניהם, שאינו מותר גם בשנתה. המבט בבנה, לעומת זאת, כמו מתרחב סביב גוף הילד הקטן שהיה: "אצבעותיו הארוכות כפופות/ ידו פשוטה, ובמרכז כל יד/ הכף הילדית היבשה המלוכלכת/ מונחת כמו עוגייה". בתיאורי הבן מתקיים מתח בין הילדיות לגבריות המצפה לו, הנרקמת בלילות בגופו ובנפשו. אחרי ההתבוננות המעמיקה אולדס ממשיכה לתאר מה היה קורה לו הייתה מעירה אותם, ואיך היו מגיבים באופן הייחודי להם, אבל היא אינה מעירה אותם, אלא עומדת מולם ומרגישה את עומק ההיכרות. ואז היא חותמת את השיר בשורות: "כשהאהבה באה אליי ואומרת/ מה את יודעת, אני עונה הילדה הזאת, הילד הזה." השורות האלה מאירות את השיר מחדש באהבה. האהבה ניכרת בו גם קודם, אבל היא נטענת מחדש דרך שורות הסיום. אילו הסתיים השיר בלעדיהן, אפשר היה להסתכל בהתבוננות הזו אחרת, אבל אולדס קושרת בשורות האלה בין ראייה לאהבה. ידיעת הילדים, ההיכרות העמוקה שלהם, היא היא התשובה לאהבה.

אחרי הקריאה בשיר, אנחנו יכולים לשאול את עצמנו למה הוא נכתב בלשון הווה. נראה שהבחירה בלשון הווה, כדבר שבשגרה, מחזקת את התחושה שהאהבה נבנית מהצטברות של ראייה והיכרות. אילו נכתב השיר בלשון עבר, למשל ('כשחזרתי … ונכנסתי … ראיתי' וכו'), היה נוצר הרושם שמדובר במעמד חד־פעמי, אבל השיר מכוון דווקא אל הרצף שבאהבה, אל פעולת התבוננות מתמשכת, יומיומית, זו שבדומיית הלילה אפשר לראות לתוכה.

.

שרון אולדס, "להתבונן בהם ישנים", מתוך "קרקעית חיינו", הוצאת אפיק-הליקון. מאנגלית: שירה סתיו.

.

הדס גלעד, כותבת שירה ופרוזה, מתרגמת ועורכת שירה. שותפה בעריכת סדרת השירה "אדרה" בהוצאת לוקוס. מנחה סדנאות כתיבה. בוגרת לימודי ספרות וכתיבה יוצרת באוניברסיטת תל אביב. תרגמה את "שיר עירום" מאת המשוררת ללה (חדקרן, 2012) ופרסמה ספר שירה – "כל אור בעצם" (פרדס, 2013), וספר פרוזה – "ימי מעשה" (לוקוס, 2019).

 

.

» במדור וַתִּקרא בגיליון קודם של המוסך: קריאה חושית בדיני המלחמה במקרא, מאת אסנת ברתור

 

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

nehita_420-315-46

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

יום הולדת שמח לספר המודפס העתיק בספרייה הלאומית

הוא נולד ברומא והיה חלק מספרייתו של נסיך איטלקי, כעבור שנים היגר לארגנטינה ולבסוף עלה ארצה – הכירו את הספר המודפס העתיק בספרייה הלאומית, ספר שחוגג היום 550 שנה להולדתו

8

הספר המודפס העתיק בספרייה הלאומית מ-1469

באוספי הספרייה הלאומית כלולים אלפי ספרים נדירים, רובם הודפסו לפני מאות שנים ובארצות שונות. כ-300 מהם ראו אור בתקופת דפוסי הערש, אינקונבולה – תקופת הדפסת הספרים הראשונים שנמשכה במהלך 50 השנים הראשונות לתולדות הדפוס – בין השנים 1500-1450. כידוע, טכנולוגית הדפוס הומצאה סביב שנת 1450 על ידי יוהנס גוטנברג בעיר מיינץ בגרמניה. אחד הספרים הראשונים שגוטנברג ושותפיו הדפיסו היה ביבליה – התנ"ך והברית החדשה בשפה הלטינית במהדורה גדולה יחסית. ספר זה התקבל בברכה בשל הדפוס האיכותי והריבוי המבורך של עותקים לטקסט הקדוש. קרוב ל-50 עותקים שרדו עד ימינו והם נחשבים ספרים יקרי ערך ונדירים במיוחד. בספרייה הלאומית שמור רק דף אחד בודד מאחד העותקים שהודפסו סביב 1455-1450.

טכנולוגית הדפוס התפשטה במהירות, תחילה בגרמניה – עד 1500 כבר פעלו מכבשי דפוס ב-300 מקומות – אך גם בשאר מדינות אירופה: באיטליה החל ב-1464, שנה לאחר מכן גם בארצות השפלה ומ-1469 בצרפת. בשנת 1473 התחילו להדפיס ספרים בספרד ומ-1476 אף באנגליה. לעיתים קרובות המדפיסים הראשונים בארצות אלו היו מומחי דפוס גרמניים שלמדו את המלאכה בבתי הדפוס במולדתם ולאחר מכן היגרו למקומות אחרים באירופה על מנת לייסד בתי דפוס חדשים. התפשטותם המהירה של בתי הדפוס הובילה למהפכת הידע הראשונה. בהתחלה הדפיסו ספרי דת נוצריים, אך גם חיבורים פילוסופיים ואפילו ספרות פופולרית. גם יהודי אירופה הכירו ביתרונות הדפוס ומשנות ה-70 של המאה ה-15 התחילו לייצר ספרים עבריים באיטליה ובספרד. ברוב המקרים, המהדורות היו קטנות יחסית, בנות 200 עד 300 עותקים בלבד ולכן הספרים הראשונים היו יקרים למדי.

בין דפוסי הערש השמורים בספרייה הלאומית נמצא עותק הכולל כמה טקסטים פילוסופיים עתיקים, שכולם נכתבו במקור במאה השנייה לספירה: חיבורים מאת לוציוס אפוליוס מדאורנסיס, "הרמס טריסמגיסטוס" (לא היה באמת מחבר כזה, מדובר במחבר או במחברים מהמאה השנייה, השם האמיתי אינו ידוע) ואלבינוס פלטוניקוס. זו הייתה הפעם הראשונה שהטקסטים הודפסו – בעיר רומא ועל ידי המדפיסים קונרד סוויינהיים וארנולד פנרץ ב-1469, שרק מספר שנים לפני כן היגרו מגרמניה לאיטליה.
עבודת הדפוס, כך מדווח הקולופון (הערת המחבר או המעתיק שמופיעה על פי רוב בסוף הספר), הושלמה ב-28 בפברואר באותה שנה, זאת אומרת לפני 550 שנה בדיוק. התאריך המדויק מאפשר לנו לקבוע שמדובר בספר המודפס העתיק בספרייה הלאומית, שלגבי מועד הדפסתו קיימת ודאות.

 

8
Lucii Apuleii Platonici Madaure[n]sis philosophi Metamorphoseos liber

8

 

כפי שהיה נהוג בתקופה זו, הסַדָּרִים השאירו מקום לאותיות ראשונות (initials) בתחילת החיבורים השונים. רוכשי הספרים היו יכולים לבקש ממאייר מקצועי להוסיף אותיות צבעוניות, אשר לעיתים קרובות עשו את הספרים ליצירות אמנות מרהיבות. אולם, בעותק שלנו נשארו מקומות אלה ריקים. לעומת זאת, בין הקוראים שעיינו בספר במהלך מאות שנים היו לפחות שניים שהוסיפו הערות שוליים רבות בכתב ידם לאורך כל הספר.

8

8

לפי תוויות הבעלות (ex libris) והחותמות אפשר לשחזר חלק מההיסטוריה של הספר: במשך תקופה מסוימת בסוף המאה ה-18 הוא היה חלק מספרייתו של הנסיך מרקו אנטוניו בורגזה (Borghese) מאיטליה, בתחילת המאה ה-20 היה בבעלות האספן מרסל שלימווויץ, ולאחר מכן הוא היה שמור בספרייה של הקהילה היהודית בארגנטינה. לפני כ-40 שנה נתרם הספר לספרייה הלאומית.

8


8

8



שירה | שירים חדשים מאת אורי מליניאק, לורן מילק, יונתן ברג ולאה שפיגלר

וּמְנַתַּחַת לִנְתָחִים אֶת הַמִּלִּים וְשָׂמָה בְּצִנְצְנוֹת פוֹרְמָלִין שֶׁל שֵׁמוֹת / וּבוֹחֶנֶת בְּמִיקְרוֹסְקוֹפּ יְצִירוֹת שֶׁנִּכְתְּבוּ בְּדָם וּבִדְמָעוֹת / וּבְאִזְמֵל וּבְסַכִּין נִרְגֶּשֶׁת לַחְתֹּךְ אֶת גְּזַר דִּינָן

shira_45_715-537

בעז נוי, חמסין בעין הוד, שמן על פשתן, 130X100 ס"מ, 2018

.

אורי מליניאק

מלכות שמַים

מִתַּחַת לְרִצְפַּת הַיּוֹם
יִתְגַּלֶּה מַרְתֵּף.
הֲרֵי לֹא בְּשֶׁל נוּרָה שֶׁנִּשְׂרְפָה
מַחְשִׁיךְ הַבַּיִת.
וּמִתַּחַת לוֹ
יוֹפִיעַ בֶּקַע.
שֶׁבְּקָצֵהוּ שָׁמַיִם
בִּמְהֻפָּךְ.

 

*

לִנְשֹׁף
בַּקַּשׁ
הָרֵיק.
אַחַר כָּךְ לִשְׁאֹף.

חַיִּים דַּקִּים
מְלֵאִים חֲלַל.

 

אורי מליניאק, בן 48, גר בקריית טבעון, עובד כגנן בגן ילדים.

 

 

לורן מילק

זונה של חיילים

הִיא בָּאָה זְרוּעַת כּוֹכָבִים,
הָאַמְבּוּלַנְס חָנָה בִּקְסַרְקְטִין.
יָצָאנוּ אַט לְזַיֵּן אֶת הַזּוֹנָה,
חִוֵּר הָיָה הַלֵּיל,
בַּמֶרְחַקִּים הִבְלִיחָה מִדְרָכָה זְרוּעַת רוֹבִים.

מִי אוֹהֵב אוֹתָךְ?
זוֹנָה שֶׁל חַיָּלִים
מִי רוֹקֵד אִתָּךְ?
זוֹנָה שֶׁל חַיָּלִים.
אַחְרֵי שֶׁמֵּתִים שׁוֹכְבִים בָּךְ
חוֹרִים רְטֻבִּים.

הִיא בָּאָה זְרוּעַת כּוֹכָבִים,
מוֹצֶצֶת דֶּגֶל כָּחֹל חָלָב
שׁוֹכֶבֶת הַזּוֹנָה שֶׁלָּנוּ בְּפֶה רָחָב
וְהִיא יָפָה כִּשְׁתֵּי עֵינֶיהָ.
יֵשׁ מִישֶׁהוּ שֶׁעוֹמֵד עִם קָנֶה דָּרוּךְ עַל יַד הַגָּדֵר,
זֶה רַק מִישֶׁהוּ,
אֲבָל הִיא נוֹתֶנֶת עֵינַיִם, לוֹקַחַת רוֹבֶה בַּיָּד, וְיוֹרָה הַיְשֵׁר לַשָּׁמַיִם.
זוֹנָה מְקֻפֶּלֶת רַגְלַיִם, פּוֹגְעִים לָהּ בְּאֵיבָר דָּרוּס, זָמִין,
כִּי לָנוּ בַּצָּבָא אֵין מִין, אֵין, אֵין מִין, אֱלוֹהִים.

 

לורן מילק, ילידת תל אביב, משוררת. פרסמה עד כה שני ספרי שירה: "דם הבתולה" (גוונים, 2000) ו"פרפר פרלין" (ספרא, 2012), שזכה בפרס אס"י לשירה. בקרוב יֵצא אלבום משיריה, שהלחינה קורין אלאל.

 

 

יונתן ברג

קריאה

(צ'יילד הסאם, אור שמש קייצי [איי שולס], 1892)

עִדָּנִים חָלְפוּ מֵאָז הַבֹּקֶר.
יֶלֶד סִינִי בְּנוֹף יְרֵחִי שׁוֹמֵם,
בְּיָדוֹ יוֹנַת אֵבֶל וַאֲפַרְסֵק זוֹהֵר.
גֶּבֶר מְזֻקָּן וּטְרוּף מַבָּט
מְשׂוֹחֵחַ עַל גֶּשֶׁר בִּתְנוּעוֹת יָדַיִם
פְּרוּעוֹת עִם אָבִיו
שֶׁיָּרָה לְעַצְמוֹ בֶּחָזֶה כְּשֶׁהַיּוֹנָה שָׁרָה.
בַּחוּרָה צְעִירָה מְנוֹפֶפֶת בְּכָל כּוֹחָהּ
לַסְּפִינָה הַנּוֹשֵׂאת אוֹתָהּ, מְבַקֶּשֶׁת
שֶׁתָּשׁוּב, אוֹחֶזֶת עָלֶה.
חֲבֵרַי שֶׁנִּסּוּ לִפְתֹּחַ אֶת הַמַּנְעוּל הֶחָלוּד
שֶׁבֵּין הָאָדָם לְעַצְמוֹ.
מִבַּעַד לַחַלּוֹן יְלָדִים מְנַצְּחִים הָאֶחָד אֶת הַשֵּׁנִי
צַעֲקוֹת הַשִּׂמְחָה שֶׁלָּהֶם
הוֹפְכוֹת סִירוֹת עֵץ זְעִירוֹת
אֲנִי מִתְיַשֵּׁב בְּאַחַת
לְאַחַר שֶׁקָּרָאתִי שִׁירָה כָּל הַבֹּקֶר
וְנָע בִּמְתִינוּת לַגָּדָה הָאַחֶרֶת.

 

שדות האור של ארץ ישראל*

(מיכאל גרוס, טרקטור בשדה 2, 1969–1987)

אֲנַחְנוּ עוֹצְמִים אֶת עֵינֵינוּ וְרוֹאִים אֶת הַצִּיּוּר:
חִטָּה צוֹבַעַת אֶת הַמֶּרְחָק בִּצְבָעִים בְּהִירִים,
מָה שֶׁנָּע מָצוּי רַק בִּתְחוּם
תִּפְקוּדוֹ שֶׁל הַפָּתוּחַ – חֲרָקִים תּוֹסְסִים
בְּדַרְכָּם לַסֻּכָּר, רוּחַ מְנַגֶּנֶת עַל הָעֵשֶׂב
נוֹקְטוּרְנוֹ הָפוּךְ שֶׁל פְּרִיחָה,
שִׁירָה נִלְהֶבֶת שֶׁל שְׁעוֹת יוֹם צְלוּלוֹת.
גַּבּוֹ שֶׁל הַחַקְלַאי רוֹעֵד עִם הִתְקַדְּמוּת הַמְּכוֹנָה,
תָּרָה אַחַר יְבוּל – הַצּוּרָה שֶׁבָּהּ הַיֵּשׁ גּוֹלֵשׁ מִתּוֹךְ עַצְמוֹ,
מְהַמְהֵם לְעַצְמוֹ שִׁירֵי עַם,
עוֹצֵם אֶת עֵינָיו וּמַתִּיר לַחֹם לְעַרְסֵל,
אִמָּא רַחֲבַת גּוּף מַקִּיפָה אוֹתוֹ, מַקִּיפָה אוֹתָנוּ,
כֻּלָּהּ נְדִיבוּת, בִּגְדֵי הָעוֹנוֹת נָחִים עַל בְּשָׂרָהּ.
הָעֵשֶׂב נִרְאֶה כְּמַיִם כְּשֶׁהוּא פּוֹתֵחַ אֶת עֵינָיו,
הַמְּכוֹנָה, מִפְרָשִׂית בָּאוֹר,
מִתְקַדֶּמֶת בְּאִפּוּק לְעֵבֶר הַיַּבָּשָׁה.
שָׁם מַמְתִּין בַּיִת, וּמֵחַלּוֹן הַבַּיִת עוֹלֶה אֵד חַם.
הִגַּעְנוּ חֲזָרָה, לוֹחֵשׁ הַצִּיּוּר, אֶפְשָׁר כָּעֵת לְהִתְרַוֵּחַ.
לַעֲסֹק בְּצִנּוֹרוֹת הַשְׁקָיָה, הַשְׁבָּחַת הַקַּרְקַע,
לְאַלֵּף אֶת הַשָּׂדוֹת.
כַּמָּה חֲבָל שֶׁעָלֵינוּ לִפְקֹחַ אֶת הָעֵינַיִם.

 

* אהוד בנאי, מתוך השיר "ער או חולם" באלבום עוד מעט.

 

צליינות

(יהושע בורקובסקי, צליינות, 1982)

דֶּרֶךְ מִתְפַּתֶּלֶת מִסְתַּיֶּמֶת בְּכוֹחַ מְבֻשָּׂם.
שֶׁמֶן וּקְטֹרֶת רוֹחֲצִים
אֶת הָאֵם וְיַלְדָּהּ, אֶת רַגְלָיו הַפְּגוּעוֹת
וְאֶת בִּגְדֵי הָעֹנִי וְלֵב הָעֹנִי.
שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים נָשְׁקָה לַזְּכוּכִית
וּבַפַּעַם הָאַחֲרוֹנָה הֵנִיחָה לְרַגְלֶיהָ לְהִתְמַסֵּר לַכֹּבֶד.
כְּשֶׁיָּצָאתִי מָשַׁךְ הַנָּהָר
אֶת פִּרְחֵי הַבַּלְקָן בְּמַיִם עֲכוּרִים, הָאוֹר בֻּזְבַּז
כֻּלּוֹ וּמִשְׁלַחַת קוֹדֶרֶת יָרְדָה מֵהָהָר,
צֶמֶד סְפִינוֹת גָּרְרוּ מַתֶּכֶת הֲרוּסָה:
כָּל זֶה הִתְרַחֵשׁ גַּם בַּצַּלְיָן שֶׁפָּנָה לְאָחִיו
בְּשָׂפָה גְּלִילִית, בְּעֶרֶב יוֹם שִׁשִּׁי, נָתוּן לִמְצוּקָה

וּמְאֻשָּׁר.

 

יונתן ברג, משורר וסופר, פרסם עד כה שלושה ספרי שירה, רומן וממואר. רומן חדש שלו, "הרחק מעצי התרזה", ראה אור לאחרונה בהוצאת עם עובד. השירים מתוך הספר "לפצוע את הצבע: שירים מול תערוכת הקבע של מוזיאון ישראל", שיראה אור ב-2019.

 

 

לאה שפיגלר

מצאתי לפתע את קולי

הָיָה שָׁם מַשֶּׁהוּ מְשַׁתֵּק
בַּחוּג לְתוֹרַת הַסִּפְרוּת הַכְּלָלִית
וַאֲנִי שֶׁנּוֹלַדְתִּי לְתוֹךְ מַגֵּפַת הַפּוֹלְיוֹ שֶׁל שְׁנוֹת הַחֲמִשִּׁים
לֹא יָדַעְתִּי שֶׁשָּׁם
נִתְקַפְתִּי גַּם אֲנִי.

הָיָה שָׁם מַשֶּׁהוּ מְשַׁכֵּר
בַּחוּג לְתוֹרַת הַסִּפְרוּת הַכְּלָלִית
כִּמְעַט מִתְבַּקֵּשׁ לוֹמַר מְשַׁקֵּר,
נָכוֹן לוֹמַר מְמַכֵּר –
וַאֲנִי, שֶׁרְגִילָה הָיִיתִי בְּמִצְווֹת, רָאִיתִי שָׁם בַּיִת, בֶּאֱמוּנָה,
כִּי חַלּוֹנוֹת וּדְלָתוֹת פָּתַחְתִּי שָׁם בְּעַצְמִי
וְאָהַבְתִּי.

הָיָה שָׁם מַשֶּׁהוּ מִתְנַשֵּׂא
בַּחוּג לְתוֹרַת הַסִּפְרוּת הַכְּלָלִית.
יַלְדָּה טוֹבָה מִבַּיִת טוֹב בָּאָה בְּמִסְדְּרוֹנוֹתָיו
נַעֲנֵית לַדְּרִישׁוֹת וּמְרִיעָה לְדוֹקְטְרִינוֹת חֲדָשׁוֹת
וּמִצְטַיֶּנֶת בִּפְסִילַת מוּמִים בַּאֲחֵרִים, כַּנִּדְרָשׁ עַל יְדֵי פְּקֻדּוֹת שִׁעוּרֵי הַיְּסוֹד,
וּמְנַתַּחַת לִנְתָחִים אֶת הַמִּלִּים וְשָׂמָה בְּצִנְצְנוֹת פוֹרְמָלִין שֶׁל שֵׁמוֹת
וּבוֹחֶנֶת בְּמִיקְרוֹסְקוֹפּ יְצִירוֹת שֶׁנִּכְתְּבוּ בְּדָם וּבִדְמָעוֹת
וּבְאִזְמֵל וּבְסַכִּין נִרְגֶּשֶׁת לַחְתֹּךְ אֶת גְּזַר דִּינָן
לִבְרֹר וּלְהַפְרִיד וּלְהַגְדִּיר.

וְלֹא יָדַעְתִּי שֶׁבְּמוּמִי פָּסַלְתִּי
וְעוֹד לֹא יָדַעְתִּי.
וַאֲנִי, שֶׁפָּחַדְתִּי מִן הַשִּׁגָּעוֹן וּמִן הָרִחוּף הַסּוֹחֵף שֶׁל הַמְּשׁוֹרְרִים
לֹא יָדַעְתִּי עַד כַּמָּה
יָדַי מָשַׁכְתִּי מִן הֶחֳמָרִים הַדַּקִּים.
לֹא יָדַעְתִּי עַד כַּמָּה מַשֶּׁהוּ שָׁם מְשַׁתֵּק אֶת קוֹלִי,
בַּחוּג לְתוֹרַת סִפְרוּת הַכְּלָלִים.

וְלֹא יָדַעְתִּי שֶׁאֶגְלֶה שְׁנוֹת גָּלוּת אֲרֻכּוֹת מִתּוֹךְ קִנִּי.

וְעֵת עֵדָה הָיִיתִי לְנִשְׁמַת אָבִי מְשַׁחְרֶרֶת אֶת בֵּיתוֹ הַסָּגוּף וְיוֹצֵאת לַחָפְשִׁי
מָצָאתִי לְפֶתַע אֶת קוֹלִי.
וַיֵּצֵא לְפָנַי מְהַלֵּךְ עַל פְּנֵי הָעוֹלָם וְצוֹעֵק וְצוֹעֵק וְצוֹעֵק
אֶת כָּל הַקּוֹלוֹת שֶׁצָּמְתוּ
מֵאָז הֻכֵּיתִי בְּסַנְוֵרִים וְאִבַּדְתִּי אֶת מְאוֹר עֵינַי.
וְאֶת יִעוּדִי וְיַעֲדִי לִשְׁכֹּחַ אֶת הַתּוֹרָה וְלָחוּג לִי שִׁירָה יְשָׁרָה
וּבָא תּוֹרָהּ

וְקוֹל הַתּוֹר נִשְׁמַע בְּאַרְצִי

(20.4.2011)

 

לאה שפיגלר נולדה וחיה בתל אביב. בוגרת החוג לתורת הספרות הכללית באוניברסיטת תל אביב. שימשה עוזרת הוראה ומחקר, ועוסקת שנים רבות בתחום הפרסום כרעיונאית וכותבת עצמאית. החלה לכתוב שירה לפני כעשרים שנה. השיר הזה שופך אור על נסיבות היוולדו של ספר ביכוריה, "מחזור ראשון", שיצא השנה בהוצאת פרדס וזכה למענק קרן רבינוביץ'.

 

» במדור שירה בגיליון המוסך הקודם: שירים חדשים מאת שני פוקר, אפרת ניסימוב, יחזקאל רחמים וזמירה פורן ציון

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

nehita_45_420-315

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

פרוזה | פעם ראינו קשת ביחד

"בניסיונות שלהם לקצץ בהוצאות הם החליטו לעשות רק ביטוח חובה. תיקון כזה יכול לעלות כמה אלפי שקלים. היא מנסה לעצור את הדמעות, רק חסר שהילדים יראו אותה בוכה." סיפור מאת ליהיא דור

proza_45_715-537

אנה לוקשבסקי, קניות, שמן על נייר, 110x70 ס"מ, 2016

.

פעם ראינו קשת ביחד

מאת ליהיא דור

 

כשהיא מתניעה סוף סוף את האוטו כדי לצאת מהחנייה של הבריכה, ארבעים דקות שלמות אחרי שהכריזה בקול רם "יאללה, מתארגנים ללכת הביתה", היא מרגישה בבת אחת מובסת, כורעת תחת כובד המשקל של כל מה שעליה לנהל עוד הערב.

כשהיא מחכה שילדיה יתארגנו במקומות ויחגרו היא משחזרת במוחה את ארבעים הדקות האחרונות. ליבה נחמץ כשהיא נזכרת איך צעקה בגסות על הקטן שהתעכב בנעילת הסנדלים – "נו כבר! תזדרז! למה כל כך לאט?"

היא תוהה אם אפשר היה להתנהג אחרת בעניין הפיצה. זה התחיל בגדול שביקש ארטיק והיא אמרה –

"אתם יכולים ארטיק כולכם, אבל רק קרח."
"אני לא אוהב ארטיק קרח," הוא רטן.
"אני רעב" אמר הקטן בקול חצי בוכה.
"גם אני רעב. למה את לא מסכימה לקנות לי ארטיק?"
"בבקשה, אני אקנה לך ארטיק קרח. זה ישביע אותך עד ארוחת הערב."
"אני שונא ארטיק קרח! את יודעת שאני אוהב רק טילון."
"טילון עולה 11 שקל. קניתי לכם אתמול. אמרנו שרק פעם בשבוע קונים ארטיקים יקרים. אנחנו לא יכולים כל פעם שאנחנו באים לבריכה להוציא 33 שקלים."
"אז תקני רק לי!" הטון שלו עלה, "הם במילא אוהבים ארטיק קרח."
"אולי נשב בדרך לאכול פיצה?" אמר הבינוני.
"כן, רוצים פיצה! רוצים פיצה!" צעקו שלושתם יחד.

היא כמעט הצטרפה לצעקות שלהם. גם היא רוצה לצעוק למישהו גדול ממנה, שמחליט עליה, שהיא רוצה לעצור בדרך לפיצה. הלוואי והייתה יכולה לפתור כך את עניין ארוחת הערב.

היא יודעת שכשתגיע הביתה רן עדיין לא יהיה והיא תצטרך בעצמה להשתלט על המקלחות וארוחת הערב, לעמוד כשבגד הים הרטוב נדבק לה לגוף להכין חביתות או לחם מטוגן. אבל המינוס שלהם כל כך גדול ועצירה לפיצה, אפילו אם היא עצמה לא תאכל כלום, בטח תסתכם לפחות ב-60 שקל. לא, כמה שהרעיון מפתה, היא נהגה נכון כשפסלה אותו.

היא מנסה בפעם האלף להבין למה הם כל כך לא מסתדרים. נזכרת בשיחה שהייתה לה בתחילת השבוע עם אמא של חבר של דן מהגן שהציעה שתלכנה עם הילדים למופע של בלט על הקרח שהגיע לארץ. איך התחמקה בכל מיני תירוצים ולא העזה להגיד שהיא לא יכולה לקנות כרטיסים למופע כל כך יקר.

היא מקנאה באנשים האלו בבתים הפרטיים, עם שתי מכוניות ליד הבית, שנראה כאילו מנווטים יותר בחופשיות וקלילות בעולם. היא מרגישה כאילו הם חיים במישור אחר ולא יוכלו להבין את ההתחשבנויות שלה.

שניהם עובדים כל כך קשה. האם האחרים מרוויחים הרבה יותר? אולי מקבלים הרבה עזרה מההורים?

לפני שהיא משחררת את ההנדברקס היא מסתובבת לבדוק ששלושתם חגורים.

"דן, תחגור."
"אני לא יכול! צפוף פה. שעמיר יזוז קצת."
"תפסיק לדחוף אותי, מטומטם."
"תזוז, אתה עולה עליי."
"אמא, הוא דוחף אותי! תגידי לו שיפסיק!"

היא שומעת ידיים נשלחות לתת מכות ומסתובבת שוב במהירות לנסות להפריד כשהיא שומעת את הדפיקה.

"אוי, לא, לא! איך זה קרה?" היא מאבדת את העשתונות. ההנדברקס היה למטה? אבל היא לא שחררה אותו עדיין. או שכן? אוי אלוהים!

היא מכבה את המנוע ויוצאת החוצה לראות מה קרה. היא רואה דפיקה קטנה באוטו שלה. ליד האוטו שלה עומדת מכונית צהובה חדשה ויפה והיא רואה שגם בה יש דפיקה קטנה.

מה היא עושה עכשיו? רן כל כך יתבאס.

תמיד היא דופקת את האוטו הזה, שכדי לקנות אותו הם לקחו הלוואה לשתים־עשרה שנה. והוא כל כך מנסה לשמור עליו. "השקענו בו כל כך הרבה כסף," הוא אומר לה "לא חבל?", כאילו שהיא עושה את זה בכוונה.

והרבה, הרבה יותר גרוע, נשימתה נעתקת פתאום, מה יהיה עם האוטו השני?!

בניסיונות שלהם לקצץ בהוצאות הם החליטו לעשות רק ביטוח חובה. תיקון כזה יכול לעלות כמה אלפי שקלים.

היא מנסה לעצור את הדמעות, רק חסר שהילדים יראו אותה בוכה.

אולי היא פשוט תלך?

לרגע היא עומדת קפואה, כל הגוף שלה תפוס בהתלבטות.

פשוט תלך…

אבל זה נורא. היא לא יכולה לעשות דבר כזה.

אומנם היא כל פעם מפתיעה את עצמה בדברים שהיא "מדלגת" עליהם, בדברים שהיא סולחת לעצמה עליהם, אבל דבר עד כדי כך מגעיל היא אף פעם לא עשתה.

ומצד שני – איך ומאיפה הם יגייסו עכשיו כמה אלפי שקלים? להגדיל את האוברדרפט? הבנק לא ייתן להם.

בטח מי שיש לו אוטו כזה חדש ויפה יש לו גם כסף לשלם על התיקון, היא מנסה למצוא צידוק לברוח. בטח הוא אחד מאלה שגרים בבתים הפרטיים המפוארים ובשבילו זה לא כזה עול נוראי כמו בשבילם.

לבסוף היא מתיישבת בחזרה באוטו ומתניעה.

"אמא, את צריכה להשאיר פתק," אומר לה הגדול.
"לא, זה בסדר," היא אומרת.
"אבל תמיד משאירים פתק."
"לא, לא, זה נעשה דרך הביטוח," היא מקשקשת לו. רק רוצה לברוח משם כבר.

בדרך הביתה המוח שלה מיטלטל לסירוגין בין שני מצבים.

רגע היא נחרדת, מדמיינת את בעל המכונית יוצא החוצה, רואה את הדפיקה וחבל לו על המכונית הצהובה והיפה שלו.

ורגע אחר כך היא מדמיינת אותו לא מבחין אפילו בדפיקה.

רגע היא חושבת עליו המום כשהוא לא מוצא פתק, מקלל את המניאק שהתנהג אליו ככה.

ורגע אחר כך היא מדמיינת אותו מניף ידו בביטול, חושב "טוב, נתקן את זה בכמה שקלים. נפעיל את הביטוח."

לפתע היא מצטמררת, חושבת שאולי בכלל זהו אדם במצבה, במאבק תמידי על הפרנסה, שזו תהיה מכה עבורו, ואז שוב חושבת שמי שיש לו כזה אוטו חדש זה בטח שטויות בשבילו.

היא בטוחה שהמחשבות האלו ימשיכו להתרוצץ כך במוחה עוד תקופה ארוכה, אבל הימים חולפים. העומס של העבודה, הטיפול בילדים, המאבק התמידי לנסות להיות איתם כמה שיותר משתלטים עליה עד שתוך כמה ימים היא בקושי נזכרת בעניין.

שבוע אחר כך, בערב, היא עסוקה בהכנת הארוחה.

"נו…מתי כבר האוכל יהיה מוכן? אני רעב," מושך לה דן במכנסיים.
"תכף, חמוד, אני כבר מוציאה את הלזניה מהתנור."
"לזניה? אני שונא לזניה!"
"גם אני לא רוצה לזניה. איכס." מצטרף עמיר לאחיו.
"אבל הכנתי לזניה, אני לא…"

דפיקה בדלת קוטעת את דבריה.

מי זה יכול להיות? אף אחד לא הודיע שהוא צריך לבוא.

היא ניגשת לדלת ופותחת אותה.

מולה עומדת בחורה צעירה ונועצת בה מבט משתאה.

"דווקא את?!" היא אומרת.
"מה? את מי את צריכה? מי את? אני יכולה לעזור לך?"
"את דפקת את האוטו שלי לפני שבוע, בחנייה של הבריכה."
היא מרגישה שידיה מתחילות לרעוד.
"אני…האוטו הצהוב? אני…איך הגעת אליי?"
"ראיתי אותך כשדפקת אותו. בדיוק יצאתי מהבריכה לחנייה וראיתי אותך בורחת משם. בלי להשאיר אפילו פתק."

היא נאלמת. רוצה להיעלם. הרגליים שלה כושלות והיא נסוגה לתוך הבית ונוחתת על כיסא בפינת האוכל. הבחורה נכנסת אחריה.

"הספקתי לרשום את המספר שלך ולקח לי כמה ימים לברר מי את."

היא מהנהנת בראשה.

כשהיא מצליחה לבסוף לדבר הן מסכמות שמיכל, כך קוראים לבחורה, תתקן את האוטו ואחר כך תביא לה את הקבלה והיא תשלם לה.

מיכל יוצאת ורק אז היא מצליחה להירגע קצת ולשחזר את ההתרחשות שהסתיימה זה עתה. היא רצה לכיוון הדלת.

"מיכל?" היא פותחת את הדלת וקוראת אחריה לתוך המדרגות.
"כן?" מיכל חוזרת לכיוון הדירה שלהם.
"למה אמרת 'דווקא את'? כשראית אותי, אני מתכוונת."
״את לא זוכרת אותי?״
היא בוחנת אותה שוב ומנידה ראשה לשלילה.
״פעם ראינו קשת ביחד."

היא בוהה בה בחוסר הבנה.

״לפני שנתיים או שלוש, בחורף. ירד גשם חזק, והייתה שמש, והייתה קשת. יפיפייה. שאר המכוניות המשיכו לנסוע ושתינו עצרנו את המכוניות בצד ועמדנו להסתכל עליה."

 

ליהיא דור, 54, תושבת נס ציונה, עובדת בתכנות מערכות למידה באוניברסיטת תל אביב. זהו פרסום ספרותי ראשון שלה למבוגרים.

 

» במדור פרוזה בגיליון המוסך הקודם: "פוגה לשני מטורנומים", סיפור מאת מאיה יסעור

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

nehita_45_420-315

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן