ביקורת פרוזה | על מה שאבד ועל מה שנשאר

"במובן מסוים, עמוס עוז ונורית גרץ עושים בספרם שימוש זה בזה. הוא בה, כדי להמשיך ולביים את סיפור חייו, והיא בו, כדי להשאיר דברים כתובים עליו, אך גם עליהם, ועליה". שירלי אברמי על ספרה של נורית גרץ, שנתיים לפטירתו של עמוס עוז

מאיה אטון, הליכת ירח, תצריב קו ואקווטינטה, 40X30 ס"מ, 2019

.

"ההמצאה הזאת היא האמת": על הספר "מה שאבד בזמן – ביוגרפיה של ידידות", מאת נורית גרץ

שירלי אברמי

.

מה שאבד בזמן הוא, כפי שמתאר פרופ' יגאל שוורץ בגב הספר, "רומן ביוגרפי": תולדות השיחות שערכו ביניהם נורית גרץ ועמוס עוז לאורך ארבעים וחמש שנה. על מה שאבד בזמן, ובעיקר על מה שנשאר. היותו של הספר רומן מאפשרת לו, על כן, לערבב מציאות ובדיה: לייפות, כשצריך, את מה שהיה. כבר בתחילת הספר מצטטת נורית גרץ את אמה, שנהגה לומר, כשקראה את מאמריו של עוז, ש"הוא התאפר יותר מדי, כאילו הלך לקוסמטיקאית לפני שכתב אותם", ובכך מדייקת את קיומו יפה התואר, ואת כתיבתו יפת המילים. ובה בעת גם היא עצמה נדמית לעיתים כמי שמייפה במילותיה את המציאות, כפי שהעידה בריאיון שנערך איתה עם צאת הספר: "אני חושבת שהמציאות כל כך עשירה ויפה, למה להמציא אותה? הבעיה היא שהיא לא מספיק יפה, וכשאני כותבת עליה, אני הופכת אותה ליותר … הדבק הזה של המציאות, הוא מכריח אותי לא לזייף, לא להמציא, לא לשקר יותר מדי" (גילי איזיקוביץ, "סיפור על חברות ואופל", הארץ, גלריה, 2.10.2020).

ועם זאת, הספר אינו רק "ביוגרפיה של ידידות", אלא בה בעת גם מעין אוטוביוגרפיה של גרץ, גם אם לא במוצהר. האִם רצתה לכתוב אוטוביוגרפיה ולא העזה? סיפור משפחתה של גרץ, חייו של עמוס קינן, בנותיהם, הספרים שכתבה – כל אלה נזכרים בספר, בחלק מן המקרים בלי קשר ישיר לעוז עצמו, או למה שבין שניהם. בספריה הקודמים ההקשר ההיסטורי־ביוגרפי היה חלק אינטגרלי מן המסופר; כאן, לטעמי, הוא לעיתים תפור אל העלילה באופן שאינו לגמרי נהיר. משפחת עוז מופיעה בספר אף היא, אך בהקשר של הידידות בין שתי המשפחות, וכמעט לא כשלעצמה.

המקום הנרחב של גרץ, והפרקים בחייה שאינם קשורים לעוז בספר, מעמידים את מה שאבד בזמן אל מול ספר שאף הוא עוסק בשיחות של כותבת עם עוז: ספר השיחות בינו ובין שירה חדד, ממה עשוי התפוח (כתר, 2018). בשונה מגרץ, חדד מצניעה את עצמה ככל האפשר, אפילו שאלותיה כמעט אינן נוכחות, ובחלק מן המקרים אפשר להקיש עליהן רק מתשובותיו. דוגמה להבדל אפשר למצוא במקומות שבהם הספרים דנים בנושאים דומים, למשל בעניין הביקורות על ספריו. נורית גרץ מצטטת מפיו: "אם תכתבי את הספר הזה תצטרכי אולי לבלות קצת זמן עם האויבים הגדולים שלי". ואילו שירה חדד – "אני שואלת אם לביקורת, לדברים שנכתבו על הספר … האם באיזה שהוא אופן אמרת לעצמך, אלה … נניח, קוראים שהבינו משהו על הפגמים של הספר". עוז בתשובתו אליה פחות מאשים את המבקרים, ויותר קשוב: "אם יש לך הסבר טוב יותר … אני רוצה לשמוע … ההשערות שהשמעתי לך אולי שוות בעצם מעט מאד".

במובן מסוים, עמוס עוז ונורית גרץ עושים בספרם שימוש זה בזה. לא שימוש ציני, חלילה, אלא אוהב, בוגר, ומושכל. הוא בה, כדי להמשיך ולביים את סיפור חייו, כפי שהיא מצטטת מפיו, "תכתבי שהבן אדם הזה הוא נשף מסכות מהלך"; והיא בו, כדי להשאיר דברים כתובים עליו, אך גם עליהם, ועליה. באותו ריאיון איתה נכתב בהקשר זה על הספר – ועל כתיבתה: "הוא נבנה מאותו תמהיל ביוגרפי־אישי־היסטורי, תיעודי וגם בדיוני שנעשה מזוהה איתה כל כך", והיא התייחסה שם לכך: "מה שאני יכולה לזכור עוד נשאר איתי ולכן בכל הספרים הזיכרון נורא חשוב, להשאיר את מה שהיה איכשהו חי … אני מניחה שהוא ידע שיכתבו עליו ועוד ייכתבו עליו ביוגרפיות. למה הוא היה צריך עוד אחת? אבל גם אני צריכה את הזיכרון הזה".

המוטיבציה הזו שלא להישכח מופיעה גם בשיחות של עוז עם שירה חדד: כבר בשיחה הראשונה, בתשובה לשאלה הלכאורה פשוטה, "מה מניע את היד הכותבת שלך?", עוז בוחר להתייחס לצורך שלא להישכח: "וזה דומה מאד לדחף לכתוב סיפורים … להציל משהו מציפורני הזמן והשכחה … הרצון שלא יימחק, שלא יהיה כאילו לא היה". ובמה שאבד בזמן הוא אומר לנורית גרץ: "בשביל זה עשיתי את סיפור על אהבה וחושך, גם את השיחות האלה עם שירה חדד וגם איתך, בשביל שלא יישכח".

לכאורה ספר כזה, שבו סופר מהולל, מוערך, מבקש מחֲברתו זה ארבעים וחמש שנה לכתוב את חייו עוד פעם אחת, מבטיח וידויים שמעולם לא נאמרו, סודות שרצה שייחשפו רק אחרי מותו. ואולם בפועל אין בו כמעט דבר מכל אלה. הוא "מגלה" לה כי כל חייו עשה הכול כדי להיות נאהב, להיות אהיב, למלא את בור הנטישה של אמו, ואת שאיפתו לכפר על רגשי האשמה על שלא הציל אותה. אולם על כל אלו כבר כתב בסיפור על אהבה וחושך. כבר בהתחלה מזכירה גרץ את תשובתו אליה, כשפנתה אליו לראשונה בבקשה להיפגש איתו, "על מה יש לדבר? כל מה שיש לי להגיד, תוכלי לקרוא בספרים ובמאמרים". גם אני עצמי, כאשר פניתי אליו כדי לראיין אותו לספר שכתבתי בנושא השפעת התאבדות הורים על ילדיהם, קיבלתי ממנו תשובה דומה: את כל מה שהיה לי להגיד כתבתי כבר בסיפור על אהבה וחושך. לימים זכיתי לדבר בפניו, בפיק ברכיים, בסמינר שנערך לכבודו במשכנות שאננים בשנת 2007. הראיתי, גם בעזרת ציטוטים, שהכעס ורגשי האשמה, הרצון להצליח ובור החסר, השתיקה והסודות, הניסיון להבין והצורך למצוא הסברים למעשה – כל אלה קיימים בסיפור על אהבה וחושך כמאפיינים רחבים של התאבדות במשפחה, והשפעותיה. עוד אמרתי שם, בתשובה לאיל מגד, שדיבר לפניי, והגדיר את הספר כאוטוביוגרפיה, כי בעיני אין מדובר באוטוביוגרפיה, כי בזו הסופר מספר לנו על עצמו, ואילו בסיפור על אהבה וחושך עוז מספר לנו עלינו. התפיסה הזו מופיעה במה שאבד בזמן בציטוט מההספד שספד לעוז רובי ריבלין: "יום אחד ישבתי במליאת הכנסת וקראתי את הספר סיפור על אהבה וחושך … והנה מעבר לכתף שלי מציץ יוסי שריד … ואומר לי, אני רואה שאתה קורא את דוסטויבסקי של העם היהודי. … אני לא קורא דוסטויבסקי, אני קורא את עצמי. זה אני שם, באותיות הקטנות".

וידוי חדש ומכמיר לב אצל גרץ, שנדמה לי שלא נכתב קודם, הוא חשיפתו של עוז כי בילדותו בקיבוץ חולדה היה ילד אבוד, בודד ונטוש: "כתוב בסיפור על אהבה וחושך ואני גם מספר את זה לכל האנשים שמשפחת חולדאי אימצה אותי כשבאתי לקיבוץ, ואני חושב שהם בעצמם כבר מאמינים בזה … אבל בשנים שהייתי ילד חוץ הייתי הומלס… לא היה לי לאן ללכת, אני יכול להגיד שמגיל שתים־עשרה הייתי בן בלי בית, לא היה לי חדר, לא היה לי מקום בעולם". לנורית גרץ חוויית נטישה קשה משלה, שבעקבותיה אף היא, כמו עוז, הגיעה לקיבוץ: בגיל שנה שלחו אותה הוריה לקיבוץ מרוחק, לבדה, כדי ש"תלמד שם לאכול", עד גיל שנתיים. היא מסבירה: "הקיבוץ לא היה רק המקום שבו הייתי לבד שנה שלמה, זה היה מקום שבו כולם חיים ביחד וגם המוות לא מפחיד, גם לא להישאר לבד בלי אמא". היא אינה מוסיפה – אולי זה מובן לה מאליו – שזה לא היה לא מפחיד, אלא שגם את הפחד אסור היה לבטא, וככל הנראה אפילו לא להרגיש. היא מביעה אותו בחלומות שהיא מספרת עליהם, בחרדת נטישה מאוחרת שפיתחה. אולי גם בכך נוצרה תחושת שותפות גורל בינה ובין עוז, עם החוויה הדומה של אם נוטשת, וקיבוץ כמרפא־לכאורה.

עוז כתב את עצמו ברהיטות תוך כדי דיבור כל חייו, וכך גם בשיחותיו עם גרץ. שפתו הייתה אמנם עשירה תמיד, כתיבתו עמוקה ודיבורו רהוט, ובכל זאת משפט שאמר לה בפגישתם הראשונה, על כוס קפה, "רק בדמדומים של מיתוס אפשר לדבר על שחרורה של אדמה הנאנקת תחת עול זרים", נשמע כדיבור המייצר את ההתפעלות שאליה נכסף כל חייו בו־בזמן שהוא אומר אותו. או במילותיה של איריס לעאל, בביקורת משלה שגרץ מצטטת, "הוא שואב הנאה מהדיבור כפעולה אסתטית ולכן לפעמים המשקל של דבריו נמצא כולו בניסוח". עוז עצמו, בדבריו לשירה חדד בעניין הביקורת, שגרץ מביאה גם בספרה, אומר בהקשר זה על הדמויות שהוא כותב, "כנראה הקשבתי במיוחד לביקורות שאמרו לי, תירגע קצת, תנמיך את הווליום … הנמכתי את זה. שידבר כמו בן אדם. שלא ידקלם … שלא יהיה מין הפגנת עושר כזאת".

גרץ חוזרת פעמים רבות על הרעיון שהחיים האמיתיים הם במילים, והמציאות היא רק תחליף שלהן. זה מתקשר בעיניי לכך שברצותה לתאר פרטים ביוגרפיים על עצמה, או על עמוס קינן, היא לעיתים אינה  מתארת מה היה, אלא מצטטת מה נכתב על אותו אירוע, בוויינט או בוויקיפדיה; למשל, "ב־4 באוגוסט 2009, עמוס קינן, 'שהיה', כך כתוב בוויקיפדיה, 'סופר, סטיריקון, פובליציסט, מחזאי, מתרגם, צייר ופסל ישראלי', מת על מיטת ספה בסלון שלנו". או: "ב־2009, כך אני קוראת ב־Ynet, ערד חוגגת שבעים לעמוס עוז … ומה אמרה נורית גרץ? ב־Ynet לא כתוב ואני כבר לא זוכרת". או פגישה בין שתי המשפחות, באירוע השקת ספרו של עמוס קינן, אל ארצך אל מולדתך, שבו נפגשו קינן ועוז על הבמה, והמשפחות – בקהל: "כל האירוע הזה שמור היום רק בסרט אל בורות המים, ומה שלא צולם לא נשאר בזיכרון". כאילו מה שלא תועד – לא היה, אבד בזמן. כך גם כשהיא מתארת שנת שבתון עם משפחתה באוניברסיטת ברקלי, שבה לא ממש נהנתה מסן פרנסיסקו, כי "העיר הזאת צריכה היתה להיות הרבה יותר יפה … משהו היה חסר שם, ומי היה אשם בזה? עמוס עוז והמכתבים שלו, כי איזה יופי היה אפשר למצוא בסן פרנסיסקו האמיתית, כשכך היא מתוארת במכתב …". משתמע כי החיים הכתובים הם האמת, והמציאות היא העתק חיוור.

כשליש מהספר, כ־70 מ־220 עמודיו, מוקדש לשיחות שהתקיימו בין עוז לגרץ ולפגישותיהם מאז נודע דבר היותו חולה בסרטן ועד שישבה לידו, עם בני משפחתו הגרעינית, ברגע מותו. השניים מדברים על המחלה ועל המוות, מסכמים, אך אינם נפרדים. אלו בעיקר שיחות חולין, שכמעט אינן עוסקות במה שמחוץ לרגע היותן. מה אכל ואילו תרופות הוא נוטל, איך ישן ואיפה כואב לו. פעמים מעטות בחלק הזה מופנה מבטם אל מעבר לכאן ועכשיו. באחת משיחותיהם הוא אומר לה, "הספרים שכתבתי, הדברים שאמרתי, המעשים שכאילו עשיתי – זה כלום", ומיד ממשיך ומסייג: "תראי, אילו לא הייתי עושה כלום זה היה אוכל אותי … אז זה קצת צבוע מה שאני אומר". הם ממשיכים ומדברים, והיא מפצירה בו, כמעט לוחצת עליו, להמשיך לכתוב, "העיקר לכתוב. להרוויח זמן. לכתוב כמו שחרזדה, עוד עמוד ועוד עמוד", עד שהוא אומר לה, כמה ימים לפני מותו, "כתבתי מספיק".

ואולי שם ואז, בפרפראזה על שם הרצאתו האחרונה של עוז – אולי שם ואז כל החשבון כבר נגמר.

.

ד"ר שירלי אברמי, ירושלמית ילידת כפר ויתקין, כותבת, מציירת ומרצה. ספריה: "עדיף שהיה מת במלחמה: התאבדות והשפעתה על בני המשפחה" (עיון; הקיבוץ המאוחד, 2020), "מטבעות הזיכרון" (פרוזה; ספרי צמרת, 2013),  "להביט אל האור" (שירים וציורים; ספרי עתון 77, 2018). בקרוב יראה אור ספר שיריה "אור וצל וקווי מתאר".

 

נורית גרץ, "מה שאבד בזמן: ביוגרפיה של ידידות", כנרת זמורה־דביר, 2020.

 

.

» במדור ביקורת בגיליון הקודם של המוסך: עינת יקיר ברשימה אישית על ספרה של נעמה צאל, "שימי ראש"

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

האישה הראשונה שחתמה על מגילת העצמאות

רחל כהן-כגן הייתה מהפעילות הבולטות למען קידום נשים בישראל הצעירה. כך היא הגיעה לחתום על מגילת העצמאות

1

רחל כהן-כגן במעמד הכרזת המדינה. צילום: בנו רותנברג, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

בזמן האחרון מדברים בישראל כל הזמן על בחירות, אך רק מדי פעם עולה לכותרות נושא משמעותי בפני עצמו: ייצוג נשים. בבוקר התוצאות עוד בוחנים המשדרים מה יהיה מספר הנשים בכנסת החדשה על פי התוצאות הצפויות, אך הנושא נדחק לשוליים חיש מהר.

מתברר שעניין הייצוג הנשי העסיק את נבחרי הציבור של ישראל – ובעיקר את נבחרות הציבור – עוד מימיה הראשונים של המדינה. מי שבלטה בפעילותה בנושא הייתה רחל כהן-כגן, מנושאות הלפיד של הפמיניזם הישראלי; לאורך שנות כהונתה בכנסת, היא נאבקה רבות למען שוויון לנשים ושמירה על זכויותיהן.

1
רחל כהן-כגן

איך הגיעה כהן-כגן לדוכן הכנסת – העמדה שאפשרה לה לפעול למען זכויותיהן של נשים? נסקור זאת בקצרה; כהן-כגן נולדה בעיר אודסה בשנת 1888 למשפחת לוברסקי. כשבגרה למדה באוניברסיטת אודסה מתמטיקה, ולאחר מכן נישאה לד"ר נח כהן, רופא מטשקנט. ב-1919 עלו לארץ באוניה המפורסמת "רוסלן", שציינה את תחילת העלייה השלישית. בארץ הצטרפה לויצ"ו ופעלה במסגרת הארגון, עד שב-1946 נבחרה להיות יושבת ראשו, לאחר מותה של הנרייטה סאלד.

1
כרזת בחירות של מפלגת ויצ"ו לקראת הבחירות לאסיפה המכוננת ב-1949. מתוך אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

כנציגת ויצ"ו, הייתה חברת הוועד הלאומי ושם ניהלה את המחלקה הסוציאלית. כשהוקמה מועצת העם, הייתה רחל כהן-כגן נציגת ארגון ויצ"ו גם שם. כחברת מועצת העם היא הייתה לאחת מ-37 החותמים על מגילת העצמאות, ואחת משתי הנשים היחידות שחתומות עליה. שמות החותמים על המגילה מסודרים לפי סדר האלף-בית, ומאחר שהאות כ' נמצאת לפני האות מ', אפשר לכנות את כהן-כגן האישה הראשונה שחתמה על מגילת העצמאות, לפני עמיתתה גולדה מאיר (מאירסון). כהן-כגן תיארה את הרגשתה בעת המאורע ההיסטורי: "ברגעים בהם חש האדם שחלום הופך למציאות והשמחה ממלאה את ליבו, הוא מסוגל לרחף מעל גגות. ועד היום קשה לי לתת ביטוי במילים לרגשותי באותו יום. שפתי, ואולי שפת אנוש בכללה, דלה מדי. דומני שרק במוסיקה ובאמנות אפשר לתת לכך ביטוי נאות".

1
רחל כהן-כגן חותמת על מגילת העצמאות. מימין: משה שרת. צילום: בנו רותנברג, מתוך אוסף מיתר, הספרייה הלאומית

לקראת הבחירות לכנסת הראשונה, או למעשה ל"אסיפה המכוננת" כפי שנקראה אז, ארגון ויצ"ו הצטרף לתנועת "התאחדות נשים עבריות לשיווי זכויות" על מנת לרוץ בבחירות כמפלגת נשים שברשימתה נשים בלבד. מאז ועד היום זוהי המפלגה היחידה שעשתה זאת. עוד לפני הבחירות, העלתה כהן-כגן את סוגיית ייצוג הנשים בפרלמנט. כהן-כגן התראיינה לעיתון "הארץ" בדצמבר 1948 (שבועות מספר לפני הבחירות שנערכו בינואר), ריאיון שנדחק למדור הנשים של העיתון "לאשה ולבית". הריאיון קיבל את הכותרת: "דרושות נשים במועצתנו המכוננת", ובו אמרה כהן-כגן: "ובאמת, להיות אישה יחידה בפרלמנט לא נעים, ויתר מכן: קשה!…עצם העובדה יש עימה קשיים. ממש כשם שקשה היה מצבו של גבר אילו היה יחיד בפרלמנט של נשים".

1
כרזת בחירות של מפלגת ויצ"ו לקראת הבחירות לאסיפה המכוננת ב-1949. מתוך אוסף האפמרה, הספרייה הלאומית

כהן-כגן ראתה בייצוג הנשים בפרלמנט מרכיב הכרחי ונחוץ בניהול המדינה, משום שלדעתה לנשים נקודת מבט ייחודית: "…חשוב וחיוני הוא שנקודת הראות הנשית תבוא לידי ביטוי חזק יותר. כשם שבמשק הבית הפרטי משתלבות נקודות הראות של הגבר והאישה והכל מתנהל מתוך מיזוג והשלמת שתי הגישות לטובת ההרמוניה הכללית, כן גם במשק הממלכתי. שכך תבוא לכלל ביטוי ומימוש נקודת הראות של האישה בכל העניינים הכלליים, ובעיקר באותם העניינים שבהם חיונית השתתפותה של האישה, כיוון שהיא היא העומדת על הדברים מבחינת הצרכים בחיי היום-יום". כהן-כגן סברה שיש נושאים מסוימים בהם עמדתן של נשים משמעותית יותר: "כאן בעיקר חשובות שאלות הסעד, הביטוח הסוציאלי לילדים ולזקנים ובעית החינוך בכללותה. אין לי כל ספק שבהשפעת השתתפותה של האישה בחיי המדינה, הייתה נועדת דאגה הרבה יותר גדולה לכל הנכשלים והחלשים במדינתנו, היחס אל בעיותיהם היה אנושי יותר ובלי ספק היו משביחים את מצבם".

1
קטע מתוך הריאיון של רחל כהן-כגן בעיתון "הארץ", 21 בדצמבר 1948. לריאיון המלא לחצו כאן.

ויצ"ו זכתה אכן במנדט אחד – ורחל כהן-כגן נכנסה לכנסת הראשונה. במהלך כהונתה היא הציעה את "חוק המשפחה ושוויון האישה", ביקשה להיאבק באלימות נגד נשים, תמכה בשירות נשים בצה"ל ועסקה בנושאים נוספים לקידום מעמד האישה בישראל. ב-1951 התפזרה הכנסת וגם מפלגת ויצ"ו לא רצה שוב כמפלגה עצמאית בבחירות. רחל כהן-כגן עצמה רצה שוב לכנסת עשר שנים לאחר מכן, ונבחרה כחלק מהמפלגה הליברלית ב-1961, אז כיהנה כחברת כנסת עוד ארבע שנים.

תודה רבה לד"ר שרון גבע שסייעה רבות בהכנת כתבה זו. מידע נוסף על רחל כהן-כגן ועל פעילותן של נשים נוספות בימי ראשית מדינת ישראל אפשר למצוא בספרה "האשה מה אומרת?", הוצאת מאגנס, 2020

 

שירה | אם יאפיר הלב הקטן

שירים מאת מיכאל קליין, מכי חכם נאמן ואפרת נחמה

מיכל ביבר, נתקעתי, טכניקה מעורבת על נייר, 50X34.5 ס"מ, 2017

.

מיכאל קליין

בקעה

הַיּוֹם הַזֶּה חוֹל וְסֶלַע חַם וְלֹא נִרְגָּם

נָסוֹג שֵׁפֶל אִי־יָם

וְכָל גַּרְמֵי מַמָּשׁ כְּמוֹ הִתְיַתְּמוּ מִיִּצּוּגָם

הַבַּד אֲשֶׁר נִכְרָךְ סְבִיב חָזִי

אֶצְבְּעוֹתַי שְׁמוּטוֹת הַנְּטוּלוֹת עֲדִי

הַכַּפְכַּף הַמִּתְפָּרֵק תּוֹךְ הֲלִיכָה עַל כְּבִישׁ

שֶׁבֶּאֱמֶת כְּבָר לֹא זָקוּק לְתֹאַר

שְׁפֵלָה יַמַּת הָרוּחַ הָעַזָּה וְהַקְּלוּשָׁה גַּם יַחַד

אַף נָסוֹגוּ מְצוּלוֹת

נוֹתְרָה בִּקְעָה מִתְנַשֶּׁמֶת וְאוּלַי אַף מִתְקַמֶּרֶת

אֵין לִי לָדַעַת אֲפִלּוּ הַמִּלִּים מִשְׁתַּעֲלוֹת

וְשׁוֹמְרוֹת אֶת קוֹלָן לִזְמַן דָּבוּר יוֹתֵר

הָעֹרֶף מָלֵא שֶׁמֶשׁ גַּם הַשֶּׁמֶשׁ אֵיזוֹ מִן נְקֻדַּת הִתְיַחֲסוּת

         אֲנַסֶּה לָשׁוּב שֶׁמֶשׁ

                                          שֶׁמֶשׁ!

עִם סִימַן קְרִיאָה וּבְשׁוּרָה מִשֶּׁל עַצְמָהּ

אַף לֹא זֶה‏

.

ערב ראשון ביולי נוסף

מְרַפְרֵף בְּסִפְרֵי הַשִּׁירָה

לֹא לִבְשׂוֹרָה כִּמְחַפֵּשׂ חֳמָרִים פּוֹרְנוֹגְרָפִיִּים

דַּוְקָא כְּשֶׁיֵּשׁ אַף אָדָם לֹא חוֹלֵף מוּל חַלּוֹן

הֲגִיגִים?

                שֶׁיֵּלְכוּ לִזְדַּיֵּן הֲגִיגִים

לֹא מַחְשָׁבוֹת־שְׁמֵימִיּוֹת שֶׁיָּבוֹאוּ שָׁמַיִם שַׁמְנוּנִיִּים אֵלַי

שֶׁיִּהְיוּ לִי מִלִּים חָמְרִיּוֹת כְּבֶטֶן אִשָּׁה דְּשֵׁנָה וּמַקְסִימָה

מִלָּה כְּקַרְסֹל הֶחָמוּק אוֹ

לְפָחוֹת צוּרַת הַקַּרְסֹל הַבִּלְתִּי נִתְפֶּסֶת

אוּלַי מִתַּחַת לַלָּשׁוֹן

                               אֶבְדֹּק מִתַּחַת לַלָּשׁוֹן

לֹא דּוֹאֵג אוֹהֵב אַחַר כָּךְ אֶהְיֶה טוֹב

אִם קְטָטָה בְּתוֹכִי עַכְשָׁו

רַק מִלְחֶמֶת אַחִים בַּחֲדַר הַשֵּׁנָה הַמְּשֻׁתָּף

 

מיכאל קליין, בן 18 מתל אביב, בוגר תיכון הכפר הירוק ומגמת מוזיקה קלאסית. מקדיש את רוב זמנו לנגינה, הלחנה וכתיבת שירה. לפני כשנתיים פורסם אחד משיריו בעיתון ידיעות אחרונות.

.

.

מכי חכם נאמן

אחרית

אִם תְּנַתְּקוּ אֶת הַחַשְׁמַל

נַבְעִיר מְדוּרוֹת,

יִצָּרֵב הַדָּגָן.

אִם תְּכַסֶּה הָאֵם בְּעַזָּה

אֶת בְּנָהּ בִּשְׂמִיכָה

וְלֹא יֵחַם לוֹ

אִם תֹּאמַר בְּאָזְנָיו

שִׁירַת תְּפִלָּה

וְלֹא הֶחְלִים פִּצְעוֹ

אִם בְּאִישׁוֹן לַיְלָה נָס

בֶּן שָׁלוֹשׁ מִבֵּיתוֹ

אִם נָפַל מֵהַסִּירָה וּמֵת

בַּיָּם בְּלִי יָד אֵם

עַל מִצְחוֹ.

אִם יַאֲפִיר הַלֵּב הַקָּטָן

לֹא יִהְיוּ עוֹד יְלָדִים בָּעוֹלָם

נִהְיֶה לִפְסֹלֶת

נִהְיֶה לִנְשֹׁרֶת

נִהְיֶה וְלֹא נִהְיֶה

כֻּלָּנוּ, כָּל מִי

שֶׁעוֹד יָקוּם

מָחָר בַּבֹּקֶר

וּנְשָׁמָה בּוֹ.

.

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה עִם חֲלִיפָה וְקָרַחַת

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה מִסְתּוֹבֵב בַּמִּסְדְּרוֹן

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה לוֹחֵץ יָדַיִם וְסוֹגֵר דְּלָתוֹת

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה מְפַזֵּר הַבְטָחוֹת.

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה הוּא לֹא בְּרֵכָה כְּחֻלָּה

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה הוּא לֹא יְסוֹד בָּעוֹלָם

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה לֹא מְחַיֵּךְ וְלֹא מְחַבֵּק

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה צָפוּף מֵרֹב שֶׁקֶר

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה לֹא מוֹתִיר בְּרֵרָה

רַק לְהַבִּיט בַּיָּרֵחַ

לְסַמֵּן סְבִיבֵנוּ עִגּוּל גָּדוֹל

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה מַרְכִּין רֹאשׁ בְּתוֹכֵנוּ

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה מְצַפְצֵף

וּמַחְרִישׁ אָזְנַיִם

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה מֵטִיחַ בַּקִּירוֹת

הַשֶּׁקֶר הַזֶּה לֹא יָמוּת אִתָּנוּ

.

ההנהלה אינה אחראית

הַהַנְהָלָה אֵינָהּ אַחְרָאִית לְחֶפְצֵי הָאוֹרְחִים

הַהַנְהָלָה אֵינָהּ אַחְרָאִית לִשְׁלוֹם הַחוֹלִים

הַהַנְהָלָה אֵינָהּ אַחְרָאִית לְמֶשֶׁךְ הַנִּתּוּחַ

הַהַנְהָלָה אֵינָהּ אַחְרָאִית לַיּוֹם שֶׁאַחֲרֵי

וְלַחַיִּים שֶׁלְּךָ

וְשֶׁל אִשְׁתְּךָ

שֶׁלֹּא יְשֵׁנָה בַּלֵּילוֹת

אִשְׁתְּךָ שֶׁלֹּא יְשֵׁנָה לְבַדָּהּ

כִּי הִיא פּוֹחֶדֶת שֶׁיִּכָּנְסוּ

הַהַנְהָלָה אֵינָהּ אַחְרָאִית לַנָּשִׁים שֶׁיֵּאָנְסוּ

הַהַנְהָלָה אֵינָהּ אַחְרָאִית לְמַכּוֹת וְחַבָּלוֹת

לִשְׁפִיכוּת הַדָּמִים, גַּם לֹא לַכִּבּוּשׁ

גַּם עַל הַסֵּדֶר הַהַנְהָלָה

אֵינָהּ אַחְרָאִית.

 

מכי חכם נאמן, ילידת תל אביב, אקטיביסטית פמיניסטית, מייסדת עמותת "רוח נשית", זוכת אות השרה לשוויון מגדרי במאבק באלימות נגד נשים, מנכ"לית של עמותת "הקבוצה", בית למחול בשכונת התקווה. שיריה פורסמו בכתבי עת ובאנתולוגיות, ביניהם הכיוון מזרח, "פרחה פואטיקה" בהוצאת אחותי, "וילכו ויבואו בית אישה" בהוצאת טנג'יר. ספר הביכורים שלה, "אנחנו סוסי הפרא של נהריה", יראה אור בקרוב בהוצאת עתון 77.

.

.

אפרת נחמה

לאורי צבי גרינברג

קול נקודה

*

וְהָיִיתִי מְקַדֶּשֶׁת אֶת

הַדִּיּוּק

כָּל חַיַּי הָיִיתִי מְקַדֶּשֶׁת

וְהָיִיתִי בּוֹהָה בּוֹ

יוֹמָם וָלַיְלָה

וּמְפַלְבֶּלֶת עֵינַי אֵלָיו

בְּכַפּוֹת נְשׂוּאוֹת

רַגְלַי גְּבוֹהוֹת עַל קְצוֹת הָאֶצְבָּעוֹת

רַגְלֵי חֲסִידָה

לְגַלֵּם אֶת כָּל הַהִתְפָּרְצוּת הַזֹּאת

לִבְדִיד

לְחֶבֶל אֶחָד שֶׁל לֵדָה

וְהָיִיתִי

וְעוֹדֶנִּי

אֲבוּדָה

מִשְׁתַּגַּעַת מִזְּמַן גָּלוּת

בְּאֶרֶץ

נְקֻדָּה

 

*

וְהָיִיתָ אַתָּה נוֹגֵחַ וּמְנַגֵּחַ

בְּאוֹתִיּוֹת עִבְרִית פּוֹרְחוֹת צוֹרֵחַ

אֶת כָּל מָה שֶׁעַל לִבְּךָ

אֶת יוֹמְךָ וְאֶת לֵילְךָ

דִּמְיוֹנוֹתֶיךָ, מַאֲוַיֶּיךָ, חֶזְיוֹנְךָ

בְּרָקִים קוֹלוֹת וּרְעָמִים

מַכְתִּיב כּוֹתֵב נִכְתָּב מִלִּים

שׁוֹעֵט רִגְשֵׁי שֹׁד וָשֶׁבֶר

עִבְרִית אֶל כָּל הָעֲבָרִים וְאֶל מָה

שֶׁמֵּעֵבֶר, תַּבְלִיט תְּמוּנָה מְלֵאַת שִׁלּוּמִים

נְקֻדּוֹת קְרִיסָה וּפֶלֶא, שׁוֹתֶה אַבְנֵי סַפִּיר וְאֵפֶר קַרְקַע

לְלֹא תַּמְצִית מִלִּים,

חוֹצֵב, יוֹצֵק, צָלוּק, מְצַלֵּק, רָעֵב וְלֹא שָׂבֵעַ זֹהַר

מַגִּיהַּ וּמַגִּיעַ

הוֹוֶה בַּכֹּל בְּאֶרֶץ נְבִיאִים

 

*

וְהָיִיתִי בּוֹהָה בְּךָ

גַּם אָז גַּם עַכְשָׁו

וְחוֹשֶׁבֶת שֶׁלֹּא כָּךְ צָרִיךְ

לֹא בְּמַטַּח נֶפֶשׁ נַעֲשֵׂית הָרָשׁוּת רְצוּיָה

אַךְ מִבַּעַד לְכָל הַמִּלִּים רוֹאָה

כִּי אֵין בְּלִבְּךָ בְּדָיָה

וְכִי אַתָּה וַאֲנִי, אוּרִי, שְׁנֵינוּ

מְכוּרִים לְאוֹתָהּ הֲוָיָה

אַתָּה בְּיָם גֵּאֶה

וַאֲנִי בְּפִי הַבְּאֵר

אַתָּה בְּסִלּוּק קוֹל מְחִיצָה

וַאֲנִי בִּתְהוֹמוֹת לְהִסְתַּתֵּר, נְהִיָּה

מְשׁוֹטְטִים וְשָׁטִים

גּוּף אֳנִיָּה

מֵי בִּיבִים וּמֵי שְׁתִיָּה

טוֹבְלִים

טוֹבְעִים

נִתְלִים תּוֹלִים יָמֵינוּ

בַּמִּלָּה הַחַיָּה

 

אפרת נחמה היא כוראוגרפית, משוררת ואמנית בינתחומית. חוקרת את הקשר בין תנועה למילה. בעלת MFA בכוראוגרפיה. זוכת פרס שירה ומלגה על שם רפי פרבמן לשנת 2012. שיריה התפרסמו בכתבי העת משיב הרוח, מוטיב, הכיוון מזרח ואחרים. ב־2019 ראה אור ספר שיריה הראשון, "בשרירים רפויים", בהוצאת אינדיבוק. ספר השירים "הילד שמעולם לא היה לי" עתיד לראות אור בקרוב.

.

» במדור שירה בגיליון הקודם של המוסך: שירים מאת אורית פוטשניק, יהודית אוריה, מרקו סרמונטה ויודית שחר

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

פרוזה | משמר ההר

"מזרח ירושלים רוחשת וגועשת, הוא אומר וניכר שהוא מרוצה מעצמו, מכישורי הניסוח שלו, מהידע שלו בתחום, מעמדתו הבכירה במשמר ההר." סיפור מאת יונית נעמן

שרון פידל, מתוך הסדרה "אנשים מהפייסבוק", מרקר, נייר צבעוני ונייר דבק על נייר, 30X17 ס"מ, 2014

.

משמר ההר

יונית נעמן

.

אמרו לה ללכת ימינה עד סוף המסדרון ובקצה היא תראה כבר, שם נמצא המשרד של הביטחון. שתחפש את עמית הקב"ט, הוא ידריך אותה ויגיד לה מה הלאה. תודה, היא ענתה בחיפזון ונפנתה לכיוון שאליו הצביעו. גל של הקלה וראיית טוב שטף אותה. הריאיון הזה עבר כמעט בלי מאמץ, אפילו לא שאלו אותה מה עשתה בצבא. שניות אחרי הזהרורים האלה כבר לגלגה על עצמה: "טוב, זה לא בדיוק שהתקבלת למכון ויצמן. עם כל הכבוד, כולה עבודת שמירה." המחשבה על המדים שתצטרך ללבוש החלה לדכדך אותה אבל אז נהדפה כבר לתוך החדר ההוא בקצה המסדרון. הדלת הייתה פתוחה למחצה ובחור אחד גבוה, שעון על שולחן עבודה, דיבר בטלפון בסימני קריאה. הוא החווה בידו הפנויה לעבר כיסא כתום והיא התיישבה עליו בהיסוס. "אז תגיד לו שאני אמרתי! כן, כי ככה אמרתי! נכון… לא על כל דבר צריך לשאול שאלות. ברור. אז תעדכן אותי." אחרי שסגר את הטלפון שאל: "ומי את?" היא ניסתה למלט חיוך. "אני…אה… נעמה… שלחו אותי מהמשרד. עברתי את הריאיון… בקשר ל… שמירה."

"נ־ע־מה" הוא הטעים, "נעים מאוד. אני עמית." היא חיכתה שיישען על קצה השולחן לפחות אבל הוא נותר עומד, מתנשא לאיזה גובה לא שגרתי, בעודה ישובה על הכתום הזה, צווארה נמתח לעומתו, סנטימטרים ספורים מדי מפרידים בינה לבין תלפיות הגוף שלו. נדמה היה לה שראתה אותו פעם, אולי באיזה שיעור, אולי באיזה מסדרון. כשהסתובב לענות לטלפון שצלצל שוב, הבחינה באקדח שנעוץ בחגורה שלו, מאחור. פתאום הרגישה כמה ניחר הגרון שלה. ניסתה לבלוע רוק. הוא מיהר לסיים את השיחה ואמר: "טוב, אז, נעמה. באיזו שנה את אומרת שאת?" בסימן שאלה השיבה לו "אל"ף?", חוששת שיגיד לה שמקבלים רק משנה גימ"ל או שידחה אותה מטעמים אחרים.

זה לא קרה. עוד באותו הערב תתייצב ל"עליית משמר" ברבע לשש. חסרים לו שומרים, והעבודה שלה נכנסה לתוקף במיידי, כמו שביקש עמית הקב"ט. הוא שיווה לדבריו לוויית חן של הצעה, אבל לשניהם היה ברור שאין לה אלא לקבל אותה, אם היא באמת רוצה לעבוד. למרות שהייתה צריכה לקרוא מאמר ב"מבוא לסוציולוגיה של החינוך" למחר ועוד לא סיימה לכתוב את החיבור השבועי לתרגול של "טקסט וקונטקסט", לא הייתה לה ברירה אלא לומר שבטח.

הם הלכו יחד למחסן לקחת מדים, ובדרך לשם היא נשאה תחינה כמוסה שיימצאו כאלה שיעלו עליה ונבוכה עד חורמה למחשבה שהוא ישאל אותה מעל המדפים "איזו מידה את?". כמה מטרים לפני שהגיעו זינקה עליהם פתאום גליה, זאת שלומדת איתה מבוא לסיפורת, שהגיעה מתל אביב, שגדלה בתל אביב, שגופה הדקיק ופניה הנאים המופזים עוררו בה קנאה נוקבת, מוריקה. גליה כרכה את עצמה על הגוף הגבוה של עמית והם פצחו בטקסי נאהבים, ורק כעבור כמה המיות ומצמוצים, פנתה אליה ואמרה "איזה קטע, את הולכת לעבוד אצל עמיתי?". זיכרון עמום של שניהם אחוזים זה בזה ניעור עתה בתוכה. ייתכן שהילך לצידה באחד ממופעי הראווה שלה בקמפוס האפרורי, שמלותיה ועדייה מנשבים מרוח תל אביב על הבירה העבשה. השניים עמדו והתלטפו עוד שעה ארוכה, הסתודדו בראשים סמוכים. עמית חדל לרגע, פתח עבורה את דלת המחסן, הסביר דבר־מה, והשאיר אותה שם לבדה, כדי שתדלה לה את מה שצריך. היא יצאה משם בראש שפוף, נושאת מדים תחת הזרוע. אחרי שהשלימה בשן ועין את השירות הצבאי לא האמינה שתצטרך אי פעם להעלות שוב על גופה תלבושת אחידה, שהזמין במיוחד ארגון גדול ונתפרה בגדה. "חכי לי," אמרה גליה. היא לפתה אותו עוד רגע ארוך ואז, כולה נגוהות, הרימה אותה ממורדות מבטה, "בואי! את באה לסופּר?"

הן הלכו יחד וכל הדרך תינתה גליה את אושרה באוזני נעמה. כמה נפלא הוא וכמה חכם ואיך שהיא לא מצליחה להתרכז בלימודים מרוב ערגונות. מזל שהוא גם צריך ללמוד וגם עובד ביחידת הביטחון ויש לו אפילו שאיפות פוליטיות. מזל שאבא שלה הבטיח לה אוטו, אם תסיים בהצטיינות. והיא תסיים. בין המדפים של הסופר היא מתוודה על הפרעת אכילה, מחכה שגם נעמה תגיד משהו, נו, כי רואים עליה. אבל נעמה שותקת וגליה מספרת שכל אתמול אכלה רק צנצנת שלמה של חמאת בוטנים, אבל אז יבואו ימים שלמים של אהבה וירקות ואיכשהו זה מתאזן. כשסגרה אחריה את הדלת של חדר המעונות, מנסה לחלץ מהעצמות את המר העיקש שאחז בה, להתנער מתחושת אי־הצדק שלפתה אותה, "את הולכת לעבוד אצל עמיתי?", עיוותה את פרצופה להד קולה הפעמוני המצהל. "לעבוד אצל עמיתי," שבה וחזרה על שלוש המילים המעיבות לעצמה. אחר כך התנפלה על הקניות שעשתה, אכלה כאילו חייה תלויים בזה עד אחרי שניעור הקבס. שתתה גלון של מים מהברז והלכה למקלחות. אלוהים מרחם לפעמים, ציינה לעצמה כשמצאה את עצמה לבד בחדר הרחצה הטחוב, נזכרת כמה היה מוזר בהתחלה בלי וילונות מפרידים בין התאים לאזור הכיורים והמראה הגדולה המרובבת, ואיך הוותיקות אמרו לה שלמי שעשתה צבא זה לא קשה. היא בחרה בתא המרוחק מהכניסה, חושבת על ההרגל ועל כוחו הטוב, המשכך. מים חמימים השיבו בה איזו חיות ולרגע שכחה את הקדרות של צרות העין שמשבשת הכול, שמאפילה על כל בהיר. כשתצא מבניין חמש של המעונות, לבושה במדי השפל החדשים שלה, היא תקווה לא להיתקל באף אחד שמכיר אותה. היא ידעה שתימק אם תיראה בכחול הכהה הזה עם הכיתוב הצהוב הדהוי של חברת האבטחה.

מאז שעזבה את בית ההורים והיגרה לירושלים, חיפשה דרכים להתפרנס. הכי רצתה לעבוד בספרייה עם עגלות ספרים, אבל שתי המשרות הפנויות אוישו עוד לפני שהספיקה והמנהלת האנגלוסקסית שמרה לעצמה את הפרטים, למקרה שיזדקקו לה בעתיד. היא התקבלה לפרויקט חונכות עם ילדי אסירים ושידכו לה נערה שהייתה בתו של אסיר מפורסם, רוויית חונכים ויגעת יזמויות טיפוליות וימי כיף עם ילדים אחרים שאיתרע מזלם. באוטובוסים, הלוך וחזור מהשכונה המדכאת שבה גרה עם אמהּ שנישאה מחדש ואחיה הקטנים, נגדש ראשה בהרהורים כבדים על אופי וגורל. היא חשבה על הילדה המעונה והתמה הזו, ותהתה מה היה חלקה אילו נולדה בצד אחר של העיר. מחנה הפליטים שועפאט ניבט מחלונות האוטובוס וירושלים תקעה אצבע משולשת אל מול הרהורי המהפכה שלה. אחת לכמה דקות התנערה והמשיכה לסקור את הדפים ממאגר העבודות של אגודת הסטודנטים. עוד רגע הסכמי אוסלו יקרסו והאדמה תרעד והאוטובוסים שהיא נוסעת בהם יתחילו לבעור על יושביהם. בינתיים כבר פוטרה ללא הסברים מעבודת ניקיון אצל זוג דוקטורנטים בגבעה הצרפתית. מה חשבה לעצמה? תמיד שנאה לנקות והפגינה אך כישרון דל ביותר בתחום. גם מלצרות לא הלמה את גולמניותה, וכדי שיזמינו אותה לשמרטף, צריכים להכיר אותה כאן. והלא היא זרה.

היא חצתה בזריזות את המתחם והגיעה לפני הזמן לעליית המשמר. ישבה על החומה לחכות, וראתה איך תוך זמן קצר נקבצים ובאים כל שאר החלכאים, כולם נראו לה קהויים, רובם גברים מלבדה ועוד אישה אחת. הידיד שהמליץ לה על העבודה הזו עבד במשמרת צהריים, אולי יתראו בהחלפת משמרות. כשעמית מגיע בצעדים בטוחים, היא מבחינה בסימן מציצה חדש מחברבר את צווארו. מתי הספיקו? כל רגע פנוי, אמרה לה גליה קודם, מצחקת. הקב"ט מצוץ הצוואר נעמד מול פקודיו ומסביר את הנהלים. אסור לאכול, מותר לשבת רק אם עייפים, אבל רצוי לעמוד. אסור לקרוא, מותר להקשיב לרדיו, אבל לא באוזניות ולא בקולי קולות. אסור לעשן. תקפידו לשתות. אם צריכים ללכת לשירותים, קוראים בקשר שיבואו להחליף אתכם. קצין תורן מסתובב בשטח ועורך ביקורי פתע. ראו הוזהרתם. אחת לשעה יש לדווח בקשר שהכול תקין. בכל עמדה יש חוברת נהלים. לקראת סיום הוא מפרט על ההתראות החדשות שהתקבלו. מזרח ירושלים רוחשת וגועשת, הוא אומר וניכר שהוא מרוצה מעצמו, מכישורי הניסוח שלו, מהידע שלו בתחום, מעמדתו הבכירה במשמר ההר. חייליו הצייתנים יתפזרו בקרוב בעמדות והוא יוכל לשוב ולפקוד את חדרה של אהובתו, למצוץ ולהימצץ בה. מכשירי הקשר נמצאים בעמדות, הוא אומר ומפקיע אותה מהרהוריה, ואז שולף מהכיס האחורי במכנסיו דף מקופל ומקריא מתוכו את זיווגי השומרים. היא נדרכת.

השמירה הראשונה שלה עם אילן. בהתחלה הם שותקים הרבה. האפֵלה מתבססת ואז נזרעת כוכבים. הוא ככל הנראה לא דברן גדול. אבל אז נשמעים קולות בקשר ואילן מסביר כמה דברים. אחר כך שאלה אותו מה הוא לומד, יחסים בינלאומיים ומדעי המדינה. כבר שנה שנייה בשמירה, זה נוח לו. הוא מעדיף משמרות לילה ואז ישן כמה שעות והולך ללמוד. בלילה שקט ואפשר לחשוב, עניין נדיר בימינו, הוא מחייך. יש לו חיוך זהיר והעיניים שלו מתרוצצות מסביבה, לא מתמקדות. יש גמישות במשמרות אז זה מתאים למערכת השעות, המשכורת לא הכי טובה, אבל גם לא הכי רעה שיש, יחסית לעבודת סטודנטים. "את תראי שזה משתלם, כי אין לך נסיעות, את באה ברגל מהמעונות. את במעונות, כן? איזה בניין? אה, חברה אחת שלי גרה בחמש. בקיצור, את גם חוסכת כסף וגם זמן." הזמן מזדחל. עוד שעה נוקפת ועוד שעה. פעם הוא מדווח בקשר, ופעם נותן לה, שתתנסה. העייפות משנקת את גרונה, מאיימת על העפעפיים, ככל שעובר הזמן היא מפסיקה לתהות אם יש או אין ביניהם מתח מהסוג ההוא. מחשבות נוגות נענות לה, היא חוששת שהדהוי צרוב בבשרה. בסוף המשמרת באים שומרי הלילה, והשניים צועדים בדממה למעונות. לילה טוב, לילה טוב. היא הולכת לחדר, השותפה שלה ערה. "איך היה?" היא שואלת. נעמה נתקפת פרץ דיבור, מכבירה מילים. השותפה מכבה את האור ונעמה הולכת שוב להתקלח, ואז נכנסת למיטה ולא נרדמת. לאורה של מנורת הקריאה תקרא עוד כמה עמודים בביוגרפיה המדכדכת של לאה גולדברג. מדי פעם הקול הפעמוני של גליה וקרקושה הצמידי צורם באוזניה. היא מתמסרת לחבלי העצב ונרדמת במחשבה על הגופים היפים שלהם באהבהביהם, וחולמת שהמדים נדבקים לה לעור.

עוברים כמה שבועות והיא כבר שגורת שמירה. הרבה פעמים יוצא לה לשמור עם החבר שהביא אותה לעבודה הזו. הם הכירו בערב שבו נרצח ראש הממשלה. הוא היה במשמרת, והיא נכנסה דרך השער שלו למעונות. שבר אותו, הסיפור הזה, אבל באותה מידה הרוצח עשה לו את זה והוא היה מתרגש מהתמונות שלו המחייכות בעיתונים. חומים ומסוכנים הוא חשק בהם, ובשעות השמירה שלהם נטוו אריגי נצח של כמיהה ותסכול. היא גם אוהבת לשמור עם יורי, הבלשן רחב האופקים, בעל השליטה המרהיבה בעברית, אף שרוב שנותיו עברו עליו במחוזות של הגאים אחרים. המשמרות המשותפות שלהם חולפות בקלילות, כי הוא נהנה להסביר ולה נחמד להקשיב. הסמסטר עומד להיגמר, והעבודות להגשה מצטברות. עמיתי סומך עליה ונותן לה עוד ועוד משמרות לילה, הן יותר משתלמות אבל גם יותר משבשות. היא שומרת בלילה וישנה ביום ולאט נושרת מהלימודים. במאמצים עליונים מגיעה לשיעורים החביבים עליה, על האחרים מדלגת. באחד הלילות הלכה עם אילן לשתות ואז שכבו בלי חמדה. הוא כבר גולל בפניה הסברים על בנות מינה. הוא בטוח שנשים מסוימות הן יותר, איך לומר, נועזות, חשקניות, מתגרות, נלהבות ללא גבול. היא נחרדה מהדברים שאמר וחשבה על גליה שכולה רטטים ואביונות, שמדברת על זה בתאווה, שמלקקת את האצבעות כשהיא אוכלת וגם נושכת את קצה העט בשפתיה התפוחות כאילו מבלי משים, בשעה שהיא גוהרת על ספרים בספרייה. היא מחתה על דרגת הבשר שהוא כופה עליה, אבל הוא התעקש שזה כמעט מדעי, שמשהו בחום השמש גורם לנשים מעדות מסוימות להיות יותר ליבידינליות וזה מוכח. אחרי הפעם ההיא הם עשו את זה עוד פעמים ספורות בלבד, בסופי משמרות, אולי כדי להשלים מדגם מייצג להפרכת התיאוריה שלו. השותף שלו עובד כמעט תמיד בלילות, אז אצלו בחדר, על מיטת יחיד. היא נכשלה פעם אחר פעם בניסיון להימנע משיפוט על תפקודה, משל הייתה נערה על קורה וחבר שופטיה, מתקשה להדוף את החזיונות על גליה ועל גמישותה המתנחשלת. בפעם האחרונה עם אילן רבצה ביניהם שתיקה סמיכה. היא ישבה על קצה המיטה שלו ונעלה נעליים, ואז שמעה אותו מפטיר איזה דבר, ממלמל על המבחנים והלחץ לקראת סוף התואר, הולך ומתגמגם על החיפוש הנכון אחרי אהבת אמת.

באביב פיטרו אותה. ולא זו בלבד אלא שהצליחה להיות מפוטרת פעמיים באותו החודש. הקצין הבכיר, זה שמופקד על עמית, אם ניתן להאמין שדרג כזה אפשרי כלל, אמר לה ששברה את השיא של כל הזמנים בשבירת שמירה. בפעם הראשונה התנמנמה שמוטת ראש מכורבלת במעיל של חברת האבטחה ויורי נתן לה לנוח, עומד עם הפנים לכיוון השני, מתאמן בהגיית עיצורים באחת משפות הקליקים. פעם סיפר לה שהוא יכול לעמוד גם שלוש שעות אם צריך, ולהפיק צלילים שוב ושוב עד שיוצא לו מוצלח. את יודעת כמה זה קשה להפיק עיצור אפיגלוטי או עיצור מצוץ? ויש את העיצורים האלה עם ריבוי בסיסי חיתוך, מי שלא נולד לזה צריך להקיז דם כדי לבטא אותם. כשעמית התקרב מאחורה בחשאי, הוא תפס אותה ישנה ואותו מוצץ עיצורים. נעמד מולה מלוא אורכו וחיכה לראות מתי תקום. יורי לא יכול היה לשאת את מראה הנפוח הזה שמשפיל אותה ולכן קרא בשמה בקול. היא ניעורה הלומה. "יכולתי לרדת לעיסאוויה ולהביא את כל החברים שלי, בזמן שלקח לך להתעורר! את מלחמה ושלום יכולתי לדקלם!" הוא שאג בדממת האורנים הלילית. למחרת פוטרה, אבל יומיים אחר כך נתנו לה עוד הזדמנות, מבלי שביקשה, ואפילו לא היה צורך למלא שוב טופס מאה ואחת. את גליה לא ראתה כמה ימים ולא ידעה אם הייתה זו היא שלחשה באוזנו. לא ידעה אם עליה להודות לה על שהאריכה עבורה את השירות במדים הכחולים, וממילא שבועיים מאוחר יותר נרדמו שניהם, היא ואילן, על משמרתם. היה שלוש לפנות בוקר, והעמדה שלהם דילגה על הדיווח השעתי בקשר, אז קראו להם ולא זכו לתגובה. תוך שניות זינק לעבר העמדה הקצין התורן ברכבו, והאורות המסנוורים חשפו את מפגן עליבותם. הוא השאיר את האורות להכאיב לאישונים המכווצים וצרח עד שהאדים.

זמן לא רב אחר כך תחליף חברת האבטחה את חדלי האישים שאיישו את העמדות בשומרים חמושים, חלקם מקשישים. היא תתקבל בסופו של דבר למשרת פיזור הספרים הנחשקת בספרייה ואז תחליט לרדת מההר כי לא תמצא בזה תועלת. היא תעבוד באיזה תאגיד ותפרוש ממנו כעבור הרף או שניים. את התואר הראשון תשלים רק כעבור עשור של עליות משמר ומורדות תלולים. האבחנות של אילן על טבעה המיני מטבעו ישתרשו בגופה ויפתחו בו נוגדנים עקשנים לכל העניין הזה על מופעיו השונים. גליה תצטיין ותתחתן עם מישהו שאינו עמיתי. חברות ישראליות ייצאו את מלאכת התפירה שלהן לסין, ואנשים במה שנהוג לכנות "המדינות המפותחות" ייהנו לבחור בעצמם ממגוון המדים שנתפרים בזול בחצרות האחוריות הזנוחות של העולם. מאגרי המידע המקוונים יהפכו את הספריות מטילות האימה על רבבות ספריהן המאובקים לתופעה כמעט מוזיאלית. היא תתמקם בתל אביב ותשתדל במאמץ מתמשך להפריד בין העיקר לתפל. בירושלים, העיר שחוברה לה יחדיו, יכהן גם עשרים שנה אחר כך אותו ראש ממשלה, האדמה תוסיף ותבער, ולרשימת הנהלים של משמר ההר יתווסף האיסור על שימוש בטלפונים הסלולריים.

 

יונית נעמן היא משוררת, עורכת וחוקרת ספרות. פרסמה עד כה שני ספרי שירה: "כשירדנו מהעצים" (גמא והקיבוץ המאוחד, 2014) ו"אם לב נופל" (לוקוס, 2018). ספר מסות פרי עטה עתיד לראות אור בקרוב.

.

» במדור פרוזה בגיליון הקודם של המוסך: "כדורסל מבוגרים", סיפור מאת שירז אפיק

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן