קצר | ילדה לכודה בקופסת מתכת

"חמש דקות הליכה, כביש זעיר לחצות, והיא בשער בית הספר. אבל בתי מוסחת דעת הפעם." סיפור קצר מאת יעל דין בן־עברי

שרון פוליאקין, Ignorant Field, שמן על בד, דיפטיך, 200X195 ס"מ כ"א, 2010

.

קופסת מתכת

יעל דין בן־עברי

.

שבע שלושים וחמש בבוקר. ילדה בת תשע יוצאת אל חדר המדרגות של בניין ויקטוריאני בן מאה ועשר שנים וניגשת אל המעלית. הילדה הזאת לא נעלמת, אבל הרבה סיפורים שטים מפה לאוזן על ילדות שיוצאות מהבית בבוקר ונעלמות. חלקן נמשכות אל חצרות ברחובות מקבילים לשלנו, ומתנגדות ובורחות, שתיים מנסים שני גברים לגרור אל תוך אוטו והאבא צועק ומציל, אחת התגלתה לפני יומיים אחרי שברחה מהבית. על חלקן לא שמעתי. בבית הספר מגיעים שוטרים להסביר לילדים בדיוק מה לומר לאדם המבוגר שמושך אותם ביד ומנסה להרחיק אותם מהקבוצה. ״תניח לי״, הם לומדים לומר ואחר כך לצעוק. אני לבתי שחררתי את הלסת, אמרתי לה תצעקי ותנשכי, אל תחכי. היא מחייכת בהתלהבות ומסכימה. אבל ברגע האמת היא נוטה לקפוא, קולה יוצא חלוש והיא מסתתרת מאחורי גבי, אוחזת בזרועי. בשבע שלושים וחמש אנחנו בדרך כלל יוצאים איתה לחדר המדרגות, יורדים איתה במעלית ומלווים אותה אל בית הספר. לא הרבה הורים כאן מלווים את ילדיהם לבית הספר בכיתה השלישית. הם נדחפים בחוזקה אל עצמאות כבר מהגן, יוצאים לטיול של שלושה ימים בלי הוריהם בגיל חמש. בתי לא הסכימה לצאת. עיניה היו מבוהלות כששאלתי אותה אם תרצה. היא עדיין לא דיברה גרמנית, הייתה בשלב השתיקה והספיגה של השפה שאני נמצאת בו כרגע, אחרי ארבע שנים בארץ זרה. אני חוזרת אל הילדה שלי, בחדר המדרגות, אבא שלה נפרד ממנה בחדר המדרגות, כי הגיע הרגע וגם אנחנו דוחפים אותה לעצמאות. התינוקיות הזאת שעדיין פושה באיבריה מכאיבה לנו, מרגיזה אותנו. אנחנו מוכנים עכשיו כבר לקרוע אותה מעלינו ולהניח אותה בצד שתיצור לעצמה את צורתה בעצמה. היא יורדת במעלית לבדה וצועדת לבית הספר עם ים הילדים הזורם אל בית הספר מדי בוקר. חמש דקות הליכה, כביש זעיר לחצות, והיא בשער בית הספר. אבל בתי מוסחת דעת הפעם. היא לא לוחצת על כפתור קומת הקרקע והמעלית משייטת לבדה מטה ועוצרת כפי שהיא מתוכנתת לעשות כשהכפתור אינו נלחץ. הדלת לא נפתחת והמעלית נכנסת לתנומה. זוהי מעלית מפתח כך שאיש לא יכול לפתוח אותה מלבדנו – בעלי המפתח. הילדה נותרת כלואה בפנים. כלום למעשה לא קרה, אם תלחץ על כפתור קומת הקרקע המעלית תיפתח, אבל היא לא זוכרת שלא לחצה, היא לא יודעת שלא לחצה – היא בטוחה שהמעלית נתקעה. זוהי קופסת מתכת מזערית שמכילה בקושי שני אנשים מבוגרים. מבעד לחריצים מזעריים ניתן לראות את החצר הפנימית הקטנה של הבניין. אבל איש אינו שומע את לחישותיה: ״Hilfe״. היא לא מנענעת את המעלית או דופקת על הפח הדק של דפנותיה. היא מנסה לצלצל בשעון-פלאפון שלה שנועד להעביר לנו הודעות חירום ואת המיקום שלה, אבל המעלית חוסמת את הקליטה ודבר לא נשלח. היא רואה את ההודעות נשלחות, אבל איש איננו עונה. דממה. היא שולחת לנו תמונה שלה בוכה במעלית, אבל התמונה לא מגיעה, רק נשמרת בשעון שלה בשרשרת ההודעות אלינו, כמו שנשלחה. כפתור החירום במעלית מודיע שוב ושוב שיש להמתין ואיננו מחייג לשום מקום. היא סגורה בקופסת מתכת קטנה באמצע חצר הבניין הקטנה. למעלה, אני עוד ישנה, אחיה עוד ישן לצידי במיטה, אביה מבשל כוס קפה ראשונה של בוקר. הוא מנסה לאתר אותה באמצעות השעון שלה שנרכש במיוחד בשביל זה, אבל לא מצליח. מכשירים אלקטרוניים נועדו להיכשל שוב ושוב. הוא לא מתרגש. הילדה תקועה בארגז מתכת לצד הבניין, חמש קומות למטה. הוא לא שומע אותה ואת הקול הקטן שלה כי היא מפחדת להרעיש, היא מפחדת להרעיד את המעלית הנידפת הזאת, שמשהו יישבר בה. היא יושבת ומשחקת במשחק מתמטיקה בשעון, פעם אחת, שתיים, היא לא מצליחה להירגע. שוב לא עונים לה במרכז שאליו מחייג כפתור החירום. היא קוראת את הוראות שימוש החירום במעלית ומנסה לחייג למספר. אין קליטה. היא יושבת על רצפת המעלית. ואז נכבה האור. חצי שעה היא יושבת במעלית הקטנה ולא עולה על דעתה לצעוק. היא מפחדת שמשהו יקרה אם תצעק. מישהו עובר ליד המעלית ומשחרר אופניים קשורות. היא קוראת בשקט מבעד לדפנות המתכת הדקיקות והוא לא שומע. כשהחושך יורד היא לוחצת על הכפתורים כולם והמעלית מתעוררת משנתה ומתחילה לטפס מעלה. היא עדיין חושבת שהמעלית מקולקלת. היא לא יודעת אם הדלת תיפתח, אם המעלית תצנח צניחה חופשית למטה. תיק בית הספר הענק על גבה עדיין, תיק הספורט תלוי על זרועה עדיין. הדלת נפתחת בקומה שלנו. והיא יוצאת בשקט. הפעמון מצלצל בבית ומעיר אותי. אני יוצאת מהחדר והילדה בוכה. היא צועקת בבכייה כמו חיה שמשחררת אוויר לכוד מצלעותיה. השפתיים שלה רועדות ודמעות שוטפות לה את הפנים ומדביקות את השיער ללחייה. היא צועקת בקול גרוני ואני לא מבינה מה היא אומרת. השעה אחרי שמונה, למה היא לא בבית הספר? אני מצמידה אותה אל גופי. בשבילה זו כבר לא נחמה. איש לא ידע שהילדה הזאת נעלמה, נבלעה לרגע בחור שחור, שלושים דקות של דממה. איש לא שמע את קולה הלוחש, איש לא ניסה לגרור אותה אל אוטו חונה, כלום לא קרה אני חוזרת ואומרת. אבל היא לא צעקה, היא לא התפרעה, היא לא דפקה באגרופים על דלתות מעלית המתכת, היא ישבה בשקט עד שהאורות כבו עליה.

.

יעל דין בן־עברי, משוררת וסופרת. גדלה בחיפה ובעתלית וכיום מתגוררת בברלין. ספרה האחרון, הנובלה ״גלעד״, ראה אור בשנת 2019 בהוצאת ידיעות ספרים. סיפורים פרי עטה התפרסמו במגוון כתבי עת, ובהם המוסך.  

.

» במדור קצר בגיליון קודם של המוסך: "פיצול אישי", סיפור קצר מאת זהבה כלפה

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

מסה | טעם החיבוק

"לאורך מחזותיו נראה כי לוין מנסה לאתר את התשתית הכפולה המניעה את האדם לפעול בעולמו. מצד אחד יצר של ניצול ושל אכזריות ומצד אחר חמלה ואחווה." אסף אוזן במסה על הצדדים הפחות מוכרים ביצירתו של חנוך לוין

יאיר גרבוז, ללא כותרת, טכניקה מעורבת על דיקט (חלק אחד מ-12), 480X242 ס"מ, מתוך התערוכה "אין גבול לפניך", גלריה זוזו, 2018

.

״מפני שאי אפשר לעבור את החיים האלה בלי חיבוק״: על חמלה ביצירותיו של חנוך לוין

מאת אסף אוזן

.

חמלה, נתינה ודאגה לזולת, אלו ככל הנראה מושגים שהקהל הרחב אינו ממהר לייחס ליצירותיו של חנוך לוין, שכן על פי רוב הצד האפל של האנושי זוכה לעמוד אצלו בקדמת הבמה, ואת חומרי הבערה מספק לוין עצמו, שאף כותב על כך במעין גילוי אוטוביוגרפי באחד מהקטעים הפחות מוכרים שלו מראשית שנות השבעים (מתוך "עולם החנפנות", שהתפרסם בכתב העת סימן קריאה ב־1973):

.

כי מחוור לי: נפשי אל הלכלוך שואפת.

זבל חם, תרועות אשפה וריקבון סוער,

אלה הם חומר הבערה

מהן עולה מתלקח אפר שמחותיי.

.

השאיפה אל הריקבון הסוער מוצגת אצל לוין כבר בסאטירות המוקדמות בלינגוויסטיקת הפיפיקקא; דרך מחזות השכונה, המתאפיינים ביחסי כוח ושליטה תוך הקפדה יתרה, יש גורסים יתרה מדי, על השפלת הזולת; ועד למחזות המיתוס המזעזעים המפליגים אל מחוזות הרוע והשטנה – והכול מוגש באריזה אסתטית מונוכרומטית כדין וחשבון נגד הטבע האנושי. אלא שתחת הריקבון האנושי מונחת עמדה מוסרית, שבשל אסתטיקת הסחי והרוע הדומיננטית כל כך, קשה עד בלתי אפשרי להבחין בה. לוין עוסק רבות בתפקידה של האנושיות ובכלל זאת בכוחה של החמלה כרגע המכונן פעולה מוסרית שתכליתה להקל את סבלו של הזולת. איני מבקש לטעון כי לוין אינו מבטא ביצירותיו את הפן האכזרי שביצר האדם, אולם האם זוהי התכלית האחרונה של יצירותיו? לאורך מחזותיו נראה כי לוין מנסה לאתר את התשתית הכפולה המניעה את האדם לפעול בעולמו. מצד אחד יצר של ניצול ושל אכזריות ומצד אחר חמלה ואחווה. שתי תכונות אנושיות הופכיות אך משלימות, כך שלא תיתכן האחת ללא האחרת, ושתיהן גם יחד הן רכיב בסיסי ובלתי נפרד בטבע האדם.

תפיסת החמלה אצל לוין אינה שולית או נסתרת, אלא מוצגת כמעט בכל יצירה, בין במרומז המשתמע מתוך היצירה ובין במפורש. אחת הדוגמאות המובהקות לנוכחות החמלה ביצירה הלווינית מוצגת במחזה אשכבה, אשר מבוסס על שלושה מסיפוריו של צ׳כוב – "כינורו של רוטשילד", "יגון" ו"בבקעה". אתמקד בחלק השלישי במחזה, זה המבוסס על הסיפור "בבקעה", ובעיקר בדיאלוג שבין דמותו של הזקן לדמות האם הצעירה, התועה ברחבי העיירה הנידחת פּוּפְּקָה, כשתינוקהּ המת אחוז בין ידיה. אף שהזקן מתואר למן פתיחת המחזה כקמצן ואנוכי, במפגש עם האם הוא מוצג באור חדש, כמי שפועל מתוך כוונה גמורה לסייע לאם בכאבה:

.

הזקן: לאן את הולכת איתו?

קברי כאן, על גדת הנהר, מתחת לעץ הערבה הזה.

אעשה לו ארון מתים.

האם: אין לי כסף.

הזקן: לאיש אין כסף היום, כולם, ככה… אני נגר, בונה ארונות מתים.

האם: אקבור כמו שהוא, באדמה…

הזקן: לא צריך כאן עץ ליותר מחצי מטר … דבר של מה־בכך, קצת יותר מקופסת נעליים.

האם: לא, אקבור ככה. אל הטבע, בלי חציצה.

הזקן: הייתי עושה לך גם ספל תה. היית מתחממת.

האם: אתה קדוש?

הזקן: לא, אני מפופקה.

האם: ודאי קדוש.

הזקן: איזה קדוש אני…

(מייבב קצרות, חדֵל)

לפחות אעזור לך לקבור…

האם: לבדי, לבדי.

.

גם לאחר שהאם מסרבת, הזקן אינו מוותר אלא משתדל למענה. מצד אחד הוא רוצה לעזוב אותה לנפשה ומצד שני הוא מבין שעוד קיימת אפשרות לסייע לה בכאבה. נראה כי המסירות המיוחדת של החומל מתקיימת תוך דיאלוג מתמשך נוכח מצבו של הזולת. הזקן אינו כופה את עזרתו על האם, הוא מתנהל בצורה של קשב ופתיחות למצבה – חרף העובדה שהאם מסרבת לעזרה, הזקן מזהה שהוא יכול לסייע לה גם באופנים אחרים. הוא שוב פונה אליה, הפעם הוא מנסה לשוחח עימה כדי שתוכל לפרוק מעט מיגונה הגדול:

.

 הזקן: אם את זקוקה נואשות לקדוש, אז אני קדוש. דברי.

 

מיד לאחר מכן נכתב בהוראות הבמה: "היא שותקת, הזקן מתקרב אליה." כלומר הזקן לא רק מקשיב, הוא גם נוכח בכל הווייתו כמי שמבין את פעולת החמלה. הוא ממשיך לשוחח איתה כמי שמבין את חשויבתה של השיחה בהקלת סבלה או כחלק מתהליך תרפויטי:

.

הזקן: ובחייך מה עשית, ילדה?

האם: ככה, כיבסתי, טאטאתי…

הזקן: אבל מעשים יותר גדולים, עשית?

האם: לא עשיתי, אדוני.

הזקן: היית אדם, יש לך מוח, רצון משלך, מה עשית איתם?

האם: חייתי, אדוני.

הזקן: לא ניצבת אף פעם על איזו פרשת דרכים?

האם: לא, אדוני.

הזקן: אף פעם לא אמרת: הנה, אלך לכאן, ולכאן לא אלך?

האם: לא, אדוני. החיים הוליכו אותי, ואני הלכתי.

הזקן: איזה חיים, ילדה!…

האם: כפי שחיים כולם, אדוני. עמדתי בתור הארוך לקבל את חופן הסוכר שלי, השורה הייתה ארוכה, ותורי לא הגיע.

.

הזקן קשוב בדריכות לדברי האם הצעירה. ככל שמתבררות נסיבות חייה העגומות כן גוברת נכונותו של הזקן להתייצב לצידה. הזקן ניצב לצד האם על אף הספקות הגדולים העולים מצידו בנוגע ליכולת שלו לסייע, שכן אין הוא מאמין שיש בכוחו לנחם אדם שהוא אומלל לפחות כמותו:

.

הזקן: עכשיו את כורעת ברך לפני ומושיטה את פנייך שאלטף אותך ואנחם אותך. אבל את יודעת שאני אומלל כמוך ובמגע היד שלי אין ברכה ואין נחמה.

האם: עשה מה שאתה מבין, אדוני.

הזקן (עומד רגע מולה, אינו יודע מה לעשות, נוגע בלחיה):

הנה, אלטף אותך כדי שתוכלי לבכות קצת.

.

ההבנה שאליה מגיע הזקן, שלפיה גם אדם אומלל יכול לנחם את זולתו ולחמול עליו, היא מסר משמעותי לא רק באשר לכוחה של חמלה, אלא גם בנוגע לתפיסת המוסר בכללותה אצל לוין. האדם באשר הוא אדם יכול לפעול למען זולתו גם ממקומו העגום והקטן. נראה כי המגע המנחם והאוזן הקשובה הם כל שנדרש לעיתים כדי לסייע לזולת בכאבו. הזקן קשוב לצורכי האם ומתייצב לצידה במלוא הווייתו.

הבנתו של הזקן כפי שמציג זאת לוין, פותחת צוהר אל כוחם המנחם של הקרבה והמגע האנושי וביתר בהירות אל תפקידו של החיבוק כמרחב מרפא. החיבוק אצל לוין, החוזר במגוון רחב של יצירותיו, מגלם לא רק את הצורך אלא גם את האפשרות הבסיסית ביותר ליצירת שותפות, גם פיזית אבל גם פנימית, כיוון שיש בחיבוק אפשרות לטעת תחושת שייכות וקרבה, כפי שעולה למשל בדיאלוג בין שני חולים גוססים בשוכבם במיטת בית החולים בכלכותה שבהודו, במחזה הבכיינים:

.

גוסס ותיק: אתה,

המחרחר מכאב בנשימות אחרונות,

שתן וצואה תחתיך,

שאינני יודע את שמך,

ושאין לי קרוב ממך בעולם –

חבק אותי! חבק אותי חזק!

.

החיבוק כאן מבטא את הקשר האנושי במובנו הבסיסי ביותר, כזה שכל אחת ואחד יכולות ויכולים להעניק ולקבל כפעולה אנושית וחומלת. במובן העמוק לוין מראה עד כמה פשוט לחבק ולהעניק אפשרות של נוחם לזולת, זאת למשל לעומת הפעולות ההופכיות, שבהן הדמויות משקיעות הרבה מאמץ כדי לפגוע בזולתן.

מעבר להקשר האוטוביוגרפי המחבר את הדברים אל נסיבות חייו של לוין, שנאבק באותה העת במחלת הסרטן ועבד על בימוי הבכיינים בעודו מאושפז בבית החולים, החיבוק, אליבא דלוין, יוצר מרחב של נוחם, של תקווה ושל קשר בין־אישי גם ובעיקר כשהמוות חודר בהתמדה אל מרחבי החיים. דוגמה נוספת לכך עולה במחזה מלאכת החיים, בדברים שאומרת לביבה לבעלה יונה פּוֹפּוֹךְ כאשר הוא מודיע לה בפתאומיות שהוא עומד לעזוב אותה. היא מנסה לפייס אותו ולהסביר לו את עובדות החיים בתקווה לגרום לו לשנות את דעתו:

.

לא היה בנו להט.

בחרנו זה את זו מפני שמוכרחים,

מפני שגשם יורד בעולם,

והלילות קרים,

ומפני שאי־אפשר לעבור את החיים האלה

בלי חיבוק.

.

הסירוב העיקש של יונה פופוך מוביל את לביבה אפילו לכרוע ברך לפניו ולהתחנן שלפחות יעניק לה חיבוק אחרון:

.

חיבוק אחרון. במקום יין.

יונה: אני אבוא לבקר.

לביבה: אתה לא תבוא, ואני רוצה

להישאר עם טעם החיבוק האחרון.

אתה חייב לי חיבוק אחרון לפרידה.

.

גם כאשר לבסוף יונה מתרצה ונענה ולו לרגע לתחינותיה של לביבה, הוא עושה זאת בעיקר כדי לרגש את עצמו, מה שמתברר כניסיון כושל מצידו, ולביבה אינה זוכה ליחס החם שלו היא משוועת. ברם, יש להדגיש, בעיקר לאור התנהלותו של יונה פופוך, כי גם כאשר החיבוק כביטוי למגע אנושי חומל אינו בא לידי מימוש במחזה, הוא בבחינת הזדמנות עבור הצופים להרהר בכוחו של החיבוק, בעיקר לנוכח הדמות המשתוקקת למגע. כלומר, הפער הזה יוצר קריאה או הזמנה עבור הקהל עצמו לדון בחשיבותה של החמלה.

למרות הציניות הקרה הרווחת אצל לוין, נראה כי גם הוא מבין לעומק את כוחו של החיבוק ואת תפקידו המנחם והמרפא של המגע כאפשרות להקלת הסבל וחציית המרחב האנוכי אל עבר זה האנושי. החיבוק אצל לוין מבטא זיקה אנושית וחמלה שאליה משתוקקות כל דמויותיו, גם כאשר מדובר בדמויות חזקות המוצאות נחמה בידיהן של דמויות נחותות מהן. כך למשל המלך במחזה מתאבל ללא קץ, המוצג על בימת התיאטרון הקאמרי בימים אלה, מוצא מזור ונוחם בזרועותיה של האחות הרחמנייה. הרקע לכך הוא מות בנו של המלך, שבעקבותיו המלך מאבד את שפיותו מרוב צער. לעומת מומחי הנפש והרפואה, האחות אינה נתלית בספרות או במחקרים מלומדים, אלא פשוט מחבקת את המלך ומערסלת אותו בין ידיה כמי שבכוונתה לנסות ולהקל מעט את סבלו. המלך טובע בצערו, ובעודו מערער על יכולתו של החיבוק לנחם, הוא עושה את ההפך ומצביע על אופיו התרפויטי של החיבוק ועל חשיבותו:

.

מלך: למה אני מביט בך מבעד לדמעות

ותולה בך תקוות משונות?

למה אני משלה את עצמי

שאם אטמיע את עצמי בתוכך, אֶגָאל,

שיש נחמה בחיבוק,

ואם תעלה שוועה אדירה מפיות של אלף איש,

יהיה לה כוח להשיב מתים לתחייה?

ראי כמה חלש אני, נאחז בכל קור עכביש,

בעוד משקל האדמה כולה לא יספיק.

.

למרות דבריו, המלך אינו מרפה ונשאר מעורסל בידי האחות. למרות הגישה הרציונאלית שהוא נוקט, אין הוא מסוגל להרפות מן האחות, כראיה לכך שיש במגע החומל כדי להקל את כאבו. גם אם החיבוק לא יחזיר את המצב לקדמותו ולא יחיה את בן המלך, הרי הוא שואב ממנו הקלה ונחמה. כך נכתב בהוראות הבמה: "מנשק את ידיה בלהט, טומן את ראשו בחיקה. היא מחבקת אותו". תמיכה לדברים האלה עולה גם מדבריה של האחות אל המלך, כשהשניים מחובקים:

.

אחות: וכמה צדקת, גוף חבוק בגוף,

וכולנו יחד, החיים והמתים,

רק פרטים קטנים

בתמונה האחת הגדולה.

.

המלך מגלה את כוחו של המגע האנושי, את כוחו של החיבוק, כמו אוויר לנשימה, כרגע של הקלה גם אם רגעית ומזערית. או כפי שניתן לסכם זאת באמצעות דבריו של מרטין בובר: ״העולם אינו בר־הבנה אבל הוא בר־חיבוק״ (Poniting the Way, Harper, 1957, p. 27).

חרף נוכחות המוות והרוע שביצירותיו, לוין אינו פוסח על החמלה כאפשרות ריאלית אשר רואה בזולת חלק מתמונה אחת גדולה. בכך לוין מנכיח תדיר את המתח הדיאלקטי ביחס לטבע האנושי, טוב מול רע, אכזריות וניצול מול חמלה ואחווה, כסוג של דיאלוג פתוח ביחס לחיינו היומיומיים, כאתגר פנימי שבו אנו, נמעני היצירה, אמורים לבחור ולהכריע כיצד ייראו חיינו.

.

ד"ר אסף אוזן, חוקר ספרות השוואתית, אתיקה ותיאטרון. הרשימה מבוססת על עבודת הדוקטורט שלו, העוסקת בבחינת תפקידה של החמלה במרחבי קיום אכזריים באמצעות עיונים פילוסופיים ביצירותיו של חנוך לוין. העבודה נכתבה במסגרת היחידה ללימודים בינתחומיים בתוכנית לפרשנות ותרבות באוניברסיטת בר־אילן.

.

» במדור מסה בגיליון הקודם של המוסך: מורן בנית במסה על האב והיעדרו ביצירתה של רונית מטלון

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

מודל 2022 | הגַלעֵד שבראש הר סוסיתא

"הדֵקוּמָנוּס, שמצידיו נחפרו גם שרידי חנויות ועמודי הכניסה אליהן, מוביל ממש עד הגַלעד היחידי שהוקם במקום, לזכרו של מפקד המוצב, רמי זית, שנהרג יותר מאלף שנים אחרי שחרבה העיר." פרק מתוך "סכינים" מאת אמיר זית

ליאב מזרחי, ללא כותרת, גרפיט, עיפרון, ספריי על נייר, 40X30 ס"מ, 2012

.

פרק מתוך "סכינים" / אמיר זית

.

סוסיתא. אפריל 2019

.

הר סוּסִיתָא, שמתרומם מעל עין גב, לחוף הכנרת, ירוק ויפה אחרי חורף גשום. השלט בתחילתה של הדרך העולה מן הים מזהיר — "אין כניסה!" הדרך משובשת ומשוסעת בורות. על פיסת פח קרועה, חלודה, מתחת לשלט הרשמי, הוסיף מישהו בצבע לבן: "דרך פרטית — רכב חקלאי בלבד".

דרך מטעים של בננות, עמוסי פרי מכוסה בשקי ניילון כחולים, הרכב החדיש מרכך לנוסעים את התוואי, משייט מעל המהמורות בקלילות. השלט החלוד ניצב שם כבר ארבעים שנה, אולי אפילו יותר. אני עוד זוכר נסיעות במעלה הדרך הזאת בפורד אסקורט כבד ומקרטע כמו פרדת מסע עמוסה, החלונות הפתוחים לא מצליחים לנצח את האוויר העומד. כָּמַהְתָּ למשב רוח צונן, קיבלת בִּמְקוֹם מסך של אוויר לוהט ששורף את הפנים, מהול בצווחת מנוע בקצה כוחותיו. האשכולות הכבדים העטופים בשקים (להגנה על הפרי מפני מזיקים או עטלפי פירות), נדמו לי אז כגופות המשתלשלות מראשי העצים.

האורחים מאיטליה, הבמאי אמדאו והמפיקה מריאנה, שהגיעו כדי לצלם אותי בונה סכינים, משמיעים קריאות התפעלות כשבפיתולי הדרך מתגלה שוב הכנרת, שהשארנו מאחור רק דקות קודם לכן.

החפירה הארכאולוגית בעיר העתיקה סוסיתא מעמיקה ומתרחבת בכל שנה שחולפת. בתחילתו של שביל העפר הצר המוביל אל הפסגה, כבר הוסדרה חניית טוּף נוחה לכלי רכב, ושלט זמני (רק בעברית) מספר את תולדות המקום. אני מתרגם לאמדאו ולמריאנה את ההסברים על השלט:

סוסיתא נוסדה כעיר מדינה (פוליס) ככל הנראה באמצע המאה השנייה לפנה"ס בידי הממלכה הסלאוקית. אנטיוכוס אפיפאנס [אמדאו הוא יהודי, ואני מציין בפניו שזה אותו אנטיוכוס שהיה אויבם של המכבים; למריאנה זה לא אומר כלום] הוא המלך שבימיו הוקמה העיר. השם "סוסיתא" הוא תרגום ארמי לשמה היווני של העיר "היפּוֹס" — סוס; אולי כי קווי המתאר של ההר משווים לו מראה של גב סוס [כמו העיר העתיקה גמלא, שנמצאת קילומטרים ספורים מצפון לשם, אני מוסיף מידיעותיי, ונקראת כך משום שההר שעליו שכנה מזכיר דבשת גמל], ואולי כי מי שייסד את העיר היו חיילים-פרשים. מאז הוקמה עברה העיר בעלות כמה וכמה פעמים, ושלטו בה בין השאר יוונים, חשמונאים, רומאים, ביזנטים, ולבסוף הערבים הקדומים [האחרונים שהיו בה כשעוד הייתה עיר]. סוסיתא התקיימה בצורה זו או אחרת כתשע מאות שנים, עד שבשנת 749 לספירה נחרבה ברעש אדמה. באותו רעש אדמה נפגעו גם חצור, כפר נחום, טבריה, בית שאן, יריחו, סרטבה — יישובים שהיו פרושים לאורך בקעת הירדן. עד ירושלים השפיע הרעש, והסב גם לה נזקים כבדים. לפי אחד המקורות [אני מוסיף ומספר להם ולומד בפעם הראשונה בעצמי], נהרגו כעשרים אלף בני אדם ברעש האדמה הזה. סוסיתא לא נבנתה מעולם שוב אחרי אותו רעש גדול שהחריב אותה.

כאן נגמר הטקסט על השלט, ואני מציע לאורחיי עוד זנב פרשנות משלי:

החורבות של העיר שתכף נראה למעלה, הן הגַלְעֵד היחיד לזכרם של התושבים שחיו ומתו בה כמעט אלף שנים. אלף שנים של כיבושים ותבוסות, של סיפורים ואגדות, של חיים ומיתות, ובכל זאת מעטים שמעו על העיר, מעטים שמעו על ההר, הם נדחקו לשוליים אל מול הדרמות הגדולות שידע המרחב הזה. עד 1948 היה ההר בשליטה סורית, ובמהלך מלחמת השחרור כבשו אותו חברי קיבוץ עין גב, ששוכן ממש למרגלותיו. צה"ל זיהה את פוטנציאל השליטה של סוסיתא במרחב שסביב לה והקים בה מוצב. במלחמת ששת הימים, כשנכבש הגולן כולו, הפך המוצב למיותר, וננטש.

אמדאו ומריאנה מהנהנים בקשב, ואמדאו מעמיד מייד חצובה ומצלם אותי ליד השלט.

רוח אביב נעימה מקלה עלינו את הטיפוס הרגלי. הגדרות עדיין מתריעות בשלטים צהובים מפני המוקשים הפזורים מעבר להן. הצמחייה הירוקה מסביב נראית זרה וזמנית, כמו מסכת אבוקדו על פנים קמוטות, יבשות. שביל העפר ששימש את המוצב בעבר, ואת מעט המבקרים במקום שנים אחר כך, נחפר בינתיים, ומתחתיו נחשף הדֵקוּמָנוּס מקסימוס — הרחוב הראשי החוצה את העיר ממזרח למערב. הדקומנוס, שמצידיו נחפרו גם שרידי חנויות ועמודי הכניסה אליהן, מוביל ממש עד הגַלעד היחידי שהוקם במקום, לזכרו של מפקד המוצב, רמי זית, שנהרג יותר מאלף שנים אחרי שחרבה העיר. רמי נהרג ממש במרכז, ברחבה שליד התיאטרון, לא רחוק מן הבזיליקה הרומית. הכול קצת קטן, הרחוב, הבזיליקה, גם מבנה התיאטרון; עיר שדה, ההפקות הגדולות של רומא, אפילו של קיסריה, בוודאי לא הגיעו עד כאן, אבל יש שופינג, יש קצת תרבות, יש אלוהים ויש נוף נהדר. רמי אגב, הוא אבא שלי, אבל את זה אמדאו ומריאנה יודעים כבר, אני לא צריך להגיד
כלום.

על מושבי האבן של האמפי העתיק יושבים עכשיו צליינים צעירים ובידיהם ספרי תפילה. הם שקועים בקריאה, בשתיקה והגות. ממש ליד הגַלעד, צמוד לאחד מעצי הזית שניטעו שם, מונף השנה גם דגל ישראל קצת קרוע שמישהו קשר לעמוד ברזל מעוגן ביתדות לאדמה הקשה. אולי היה זה מטייל מזדמן, אולי יוזמה של הארכאולוגים שחופרים במקום.

אמדאו חשב שנכון יהיה להגיע לכאן ולצלם אותי פה. אולי ישתמש בחומר המצולם ואולי לא. כך או כך, חשב, כדאי להציג עוד זווית של חיי; יוצר סכינים בעל עומק שדה, דמות עגולה שיש בה ממד שמשיק להיסטוריה של המקום שבו היא פועלת. "אחר כך", אני אומר להם ומאשר את מה שייחלו לו, "נאכל במסעדה מצוינת".

אמדאו מציב את החצובה בקצה המצוק. הוא מצלם את הנוף הנשקף מן ההר. אני מתיישב מתחת לעץ הזית שליד הגַלעד. אב צעיר ושני ילדיו מתקרבים מן השביל ונעצרים לידי. האב מתנשף ומזיע אף שמזג האוויר נוח מאוד. משקלו העודף לא הקל עליו את הטיפוס הקצר אל ההר. שני בניו מתיישבים בצל הזית ממש לידי. האב מעביר להם בקבוק מים. מתוך השקית שהוא אוחז בידו מציצים חטיפים ופירות. אמדאו ממקם עכשיו את המצלמה ממש אל מול הגַלעד. מריאנה, שתמיד מופיעה קצת אחריו, צועדת נמרצת הלוך וחזור על פיסת אדמה נקייה מסלעים. היא זועפת אל תוך הטלפון הנייד באיטלקית מהירה ובקול רם. ישיבת הפקה בלונג דיסטנס. האב וילדיו התאוששו קצת בינתיים. הם פונים להתבונן סביבם ומנסים בשתיקה לפענח את מה שרואות עיניהם. הבן הגדול מתייאש ראשון ומבקש מאביו חטיף. האב שולח יד לשקית ומתחרט ברגע האחרון; הוא מקשר בין המצלמה ובין לוח השיש שעל הגַלעד ומתמלא תחושה של חשיבות ממלכתית.

"אחר כך, שקדי, לא פה". באינסטינקט ציוני הוא מחליט באותו רגע שלא יאה לפתוח חטיף ביסלי גריל ליד גלעד לזכר חייל מת.

הבן הצעיר, אולי בן שש אולי קצת יותר, מנסה לקרוא את מה שחרוט על לוח השיש שעל הגלעד. הלוח לא מנוקד והילד קצת מתקשה.

"סְגָן", הוא קורא, ואבא שלו ממהר לתקן אותו בקול רם, קצת רם מדי, שאינו מיועד רק לאוזניו של הילד. מפגין הורות דידקטית פעילה ומוחצנת:

"סֶגֶן… כן, תמשיך…"

"סגן ר_מי ז_ית".

"יופי", מעודד אותו אבא שלו.

"מפ_קד המ_קום נפל במי_לוי תפק_ידו במוצ_ב סו_סית…"

"סוסיתא, זה השם של העיר. אתה זוכר שקראנו למטה בשלט?"

"סוסיתא", ממשיך הילד, "מה זה נפל במילוי תפקידו?"

"נו? מה זה נפל במילוי תפקידו?" חוזר האב על השאלה.

"מת?" שואל הילד.

"נהרג", עונה לו האב.

"האיש הזה נהרג?"

"כן".

"ממה?"

האב מנמיך מעט את קולו, מכחכך בגרונו ומסביר:

"הייתה מלחמה פה במקום הזה, והחייל הזה, שהיה המפקד של המקום, נלחם בערבים כדי להגן על המדינה ונהרג פה, ולזכרו בנו את המצבה הזאתי".

"הוא מפורסם?" שואל הילד.

"אני לא חושב. הוא היה מפקד המקום, והוא נהרג פה".

"מפקד של העיר?"

"לא של העיר, לא הייתה אז עיר, היה פה מוצב של צה"ל, והוא היה מפקד המוצב של צה"ל".

"אז למה מצלמים אותו לטלוויזיה?"

אני מחייך, והאבא מבחין בכך ומנצל את ההזדמנות לברר את מה שסקרן גם אותו. הוא מצביע על אמדאו ועל מריאנה, שעומדים מרוחקים מעט. אמדאו עסוק במצלמה, ומריאנה עדיין בטלפון.

"אתה איתם?" הוא שואל אותי.

"כן", אני עונה לו.

"הם מצלמים אותך? אתה קשור למצבה פה?"

התלבטתי שנייה לפני שעניתי, משהו בתוכי כפה עליי פתאום לנתק את עצמי מן המקום. שאסביר לו עכשיו שרמי נורה מאש כוחותינו? הוא עוד התנשף מן העלייה הקצרה וחששתי שהעובדות תמוטטנה אותו. לא הזעזוע על ביש המזל והטרגדיה האנושית יעשו את הנזק, אלא הצורך להסביר לבנו הכול מהתחלה, רק הפעם בלי ערבים.

"אה, לא לא, זה טלוויזיה איטלקית, פינת טיולים על אתרים נוצריים בעולם", אני עונה לו.

הוא מהנהן בהקלה, נרגע, מוציא שקית ביסלי, מגיש לבכורו ואחר כך מכנס את הילדים לסלפי משולש כשברקע ניצב הגַלעד. הצעתי לו שאצלם אותם, ואף עודדתי אותם לחייך.

חמישים ושתיים שנה, קיץ אחר קיץ, מתכנסים במקום בני משפחה וחברים למפגש אזכרה לרמי, אבא שלי, שנהרג שם. רק עכשיו, מול האב ושני בניו הקטנים, מפלחת את ליבי תחושה חדה וברורה, מפתיעה אותי בקלות שבה היא מחליקה פנימה כמו להב מושחז; במפגש השנתי, בקרב בני משפחה וידידים, אני מסתובב תמיד בהרגשה שהמקום הוא שלי, שאני בעליו. אני מוודא שכולם ישתו ולא יתייבשו, אני מסביר על הסביבה למי שזו לו הפעם הראשונה (כן, לאזכרה הזאת היו מגיעים עוד ועוד אנשים חדשים בכל שנה, אבל על כך בהמשך). אני המארח, ואני מוודא שכולם מרגישים טוב. מין חלקת אדמה שאין לי בה בית, אבל יש לי בה חזקה. אני, שבכל שיחת סלון נינוחה אבטל כל חיבור מקודש בין אדם לרגבי אדמה, אחסנתי בפינה קטנה ונסתרת של תודעתי תחושת בעלות עתירת סנטימנטים על הר של טרשים וקרחות בזלת (רק לאחרונה נחפרה שם העיר). והנה עכשיו, כשאני פה חודשיים לפני מועד האזכרה הקבוע, בין עשבייה ירוקה, קבוצת מודטים נוצרית, חניית טוּף, דגל ישראל, אב מיוזע בעל אינסטינקט ממלכתי ושני ילדים שלא התכוונו להרע, אני מרגיש יותר מאי פעם את מה שידעתי תמיד — המקום בוודאי לא שייך לי. התחושה הכוזבת הזאת, אני מנסח לעצמי בראש כתב הגנה, היא רק ירושה שקיבלתי ונשאתי בלי שאי פעם עצרתי לברר אם אני בכלל מעוניין בה. מה שנבט באותו ביקור והמשיך והטריד היה התחושה המעיקה שיותר משהמקום אינו שייך לי, אני לא שייך למקום.

.

אמיר זית, "סכינים", אפיק, 2021.

.

 

»  במדור מודל בגיליון הקודם של המוסך: פרק מתוך הרומן "השפית" מאת מארי נדיאיי, התרגומה של רמה איילון

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

קובי אוז וטיפקס יושבים בבית קפה כבר 20 שנה

סולן להקת טיפקס קובי אוז מספר את הסיפור מאחורי השיר והאלבום: "זוהי האשמה על האדישות של אנשי המרכז בזמן שהאינתיפאדה השנייה משתוללת ורקטות התחילו לעופף על ישובי הדרום"

עטיפת האלבום "יושבים בבית קפה", להקת טיפקס. צילום: רלי אברהמי

השנה אנחנו חוגגים עשרים שנה ל"יושבים בבית קפה" – אלבום שהביא לנו שיא של הכרה ציבורית רחבה. יושבים בבית קפה" ו"כמו לפני עשרים שנה" קרעו את הרדיו והטלוויזיה, קיבלנו תארים ופרסים, חרשנו את הארץ והיינו האמן המרכזי(!!!) בפסטיגל – אבל הביקורות ברובן – לא התלהבו.

יושבים הוא בעיקרון אלבום אולפן של רביעייה, ביג אם (מאיר עמר) שהפיק את האלבום וישב על המחשב של החדר הקטן באולפני "עננה", אני (קובי אוז) הייתי על השירות, הלופים ורוב הקלידים, רמי יוסיפוב הביא כהרגלו כמה תפקידי גיטרה בלתי נשכחים וגל פרמן התפנן על גיטרה בס – כינור עתיקה עם מיתרי ניילון.

תוספות מוסיקליות בכמה שירים – אבי אלבוחר הפליא בקלידים, תמיר ימיני נגע טיפה בתופים, נוריאל עמר ניגן מעט עוד וכינור וזהו – אלבום הכי אה לה נטורל שלנו, אלבום של טיפקס נטול דואטים ושת"פים.

הפשטות בלטה במיוחד כי "יושבים בבית קפה" הגיע מיד אחרי "דיסקו מנאייק" – פרויקט הדגל המורכב שלנו, פתאום תחושה של קלילות, משהו לא מיוזע.

הרקעים של העטיפה הגיעו מעיצובים של פורמייקה במרקמים של עץ, כלומר עץ מפלסטיק – מתאים לאלבום הזה – שהיה מלא מסרים אבל קטן וממזר.

במרכזו שיר הנושא – "יושבים בבית קפה" שהוא האשמה על האדישות של אנשי המרכז שיושבים בבית קפה – בזמן שהאינתיפאדה השנייה משתוללת ורקטות התחילו לעופף על ישובי הדרום. שיר אנטי זחיחותי – שנתפס כלהיט קליל ומלטף – היום אנחנו מקווים שהדבש והעוקץ היו מאוזנים מספיק.

 

הנה קישור לכל הדרכים לשמוע את האלבום הזה שהפך מהר מאוד לאלבום זהב – https://digistage.to/teapacksYBK

 

צילום: רלי אברהמי

 

האמירה של "יושבים בבית קפה" מתחדדת כששומעים אותו בהקשר לתקופתו – ימי האינתיפאדה השנייה – ימי הפיגועים, הלינץ' ותחילת מתקפת הרקטות על שדרות. דווקא אז אנחנו בוחרים להצטלם כשאנו לוגמים קפה תל אביבי הפוך אבל מקפידים לחרוז "עוגת גבינה" עם "הלכה המדינה".

צילום: רלי אברהמי

 

אחרי "דיסקו מנאייק" הגרנדיוזית התאספנו בחדרון קטנטון שהיה בחניון הצמוד לאולפני "עננה" ושם, בתוך צעקות הדיירים שרבו על כל מטר של חניה, ביצענו אלבום קטן ופשוט.

גל מנגן כאן על גיטרת בס – כינור שהצליל שלה מאפיין את "יושבים בבית קפה", רמי ניגן על הגיטרות והמנדולינה שלו, ביג אם היה על המחשב ואני (הזמר עם הטרלינג) – הקפדתי להיכנס לחדר השירה ולשמוע באוזניות רק פסנתר והרמוניות בלי שום דבר מקפיץ – רציתי שהשירה שלי תצא אינטימית ככל הניתן וזה יצר ניגודיות ביני לבין הפלייבק הטיפקסי התוסס.

היום כל הקומפלקס הפך לסופר יודה אחד גדול.

 

כל כך הלך לנו בתקופת "יושבים בבית קפה" שזכינו בכבוד הגדול להיות האומן המרכזי בפסטיגל 2001 – פלאנובלה של פסטיגל. בשבילנו הפסטיגל השלישי, באנו כבר כלהקה צעירה ב1992 כשהייתה עדיין נגינה חיה, חזרנו ב1995 כשהייתה פחות נגינה חיה וב2001 כשהכל כבר היה פלייבק הגענו כאומן המרכזי – כולל ביצוע נמבר של מחרוזת שירי טיפקס כולל הלהיט הטרי "יושבים בבית קפה". איתנו השתתפו גם אילנה אביטל, קובי מחט, צביקה הדר, שרית חדד וכמובן דורון מזר! הנה חתכנו לכם בדל מהמחרוזת הזו – אפשר לראות את ביג אם נושא קיטאר לא מחובר שכבר אז היה נוסטלגי, את רמי וגל ששיכללו את צעדי הריקוד שלהם עד לשלמות יחסית וכמובן אני הקטן שהתרוצץ עם ילדי פסטיגל שתוך כדי סיבוב ההופעות צמחו להיות גבוהים ממני… כל מילה נוספת מיותרת.

 

בשיא הסיבוב של "יושבים בבית קפה" במטוס לאילת זכיתי לסגור מעגל עם גדול הדור המרן הרב עובדיה יוסף שהתרגשתי והופתעתי לדעת שחיבב והתעניין במוסיקה שלי.

הרב כיפכף אותי נמרצות בידיו – בדרך שברור לי שמוחל הוא לי ויודע ש"הרבי ג'ו כפרה" מתפלמס לא איתו אלא עם רבנים שונים ממנו בתכלית (להבדיל אלף אלפי הבדלות הרב אמנון יצחק הוציא עלי חרם).

המפגש איתו היה התרוממות רוחנית בתוך מטוס שטס ברקיע.