.
קריאה ב"ארמון הטרמיטים" למירלה משה־אלבו
מאת אורית נוימאיר פוטשניק
.
אם כבר אימה, לפחות שתהיה מרהיבה. אם כבר שואה, לפחות שתהיה פיוטית. ואם כבר שואה פיוטית, לפחות שיהיה בה צדק.
בארמון הטרמיטים, ספרה השני של מירלה משה־אלבו, אנחנו מקבלות את כל אלה במלואם. זוהי נבואת חורבן וקינה כאחד, על כדור הארץ המובל לאבדון, קינה ונבואת חורבן שאוצרות בתוכן איכות מקראית.
הספר מחולק לשלושה שערים. השער הראשון, "ארמון הטרמיטים", נותן את רשות הדיבור לטבע. מירלה משה־אלבו בוחרת לפתוח בתיאור נפלא ומסחרר של החורבן האקלימי והסביבתי. היא עוד לא מונה באוזנינו את חטאינו; תורם של אלה יבוא אחר כך. קודם כול היא פותחת את האוזניים האטומות ואת הלב החסום אל הגעש המתפרץ של הארץ המותקפת.
הקובץ נפתח בתיאור עליית האוקיינוסים וחדירתם אל לב התרבות האנושית:
.
קֹדֶם יוּצְפוּ עָרֵי הַחוֹף
קוֹמוֹת רִאשׁוֹנוֹת יַבְהִיקוּ בְּתוֹךְ הַכָּחֹל
וּלְאַט יַצְחִין כֵּהֶה וְשֻׁמָּנֵי הַיָּם.
תַּנִּינִים בְּמֶרְכְּזֵי קְנִיּוֹת יַצְלִיפוּ בִּזְנָבָם
אוֹ יָצוּפוּ
כְּמוֹ גּוֹנְדּוֹלוֹת הֲפוּכוֹת,
שִׁלְטֵי חֲנֻיּוֹת יְנַצְנְצוּ
בְּעֵינֵיהֶם הַצְּהַבְהַבּוֹת.
שׁוֹשַׁנּוֹת יָם יִפְרְשׁוּ זְרוֹעוֹת אֶל אִצְטְרֻבְּלֵי בְּרוֹשִׁים,
מְכָלִיּוֹת יִסְחֲפוּ,
מֶדוּזוֹת יְרַחֲפוּ כְּמוֹ פַּעֲמוֹנִים כְּחֻלִּים.
הַסְּפִינָה 'סָנְטָה מַרִיָה'
תִּתְרַסֵּק אֶל חַלּוֹנוֹת הָרַאֲוָה וְתֵעָצֵר.
…
(מתוך “Global Warming”)
.
כדי לשבות אותנו, כדי שנסכים הפעם להקשיב – ולא רק להקשיב, אלא גם להיסחף בזרם, תיאורי האימה לא יכולים להיות פרוזאים. תוכחות והפחדות נוסח כתבות ארכניות במוסף סוף השבוע לא יועילו. על האימה להיות מפתה, חושנית. את החושניות והתאוותנות המאפיינות את כתיבתה של משה־אלבו ככלל, אנחנו פוגשות גם כאן, בספר שעניינו משבר האקלים. זהו לכאורה עניין לעיתונאים, מדענים ומדינאים, אבל בכתיבתה הציורית משה־אלבו מאפשרת לנו לגעת בחזיון החורבן, לשהות בתוכו, לטעום אותו ולחוש אותו. היא מושכת אותנו אליו כמו בנגינת הקסם של החלילן מהמלין. עוצמתו של הספר נובעת בראש ובראשונה מהשירים שבהם שזור כוח הפיתוי שלה. פיתוי, כמו שאנחנו יודעות, כרוך לעיתים באלימות, בתשוקה לאלימות, שהרי את חטאינו אנחנו יודעות ועתה אנחנו משתוקקות ומצפות לעונש. התרגלנו בשנים האחרונות, וביתר שאת בתקופה האחרונה, לנרטיב ההאנשה של הטבע כמי שמשיב לבני האדם כגמולם, נוקם בהם על מה שעוללו לו (ודי להיזכר בכל הקלישאות על מה שבאה הקורונה "ללמד אותנו"). משה־אלבו לא מעוניינת בנרקיסיזם הזה, הוא ממנה והלאה. היא כותבת את הטבע כפי שהיא שומעת אותו – ולא כפי שהיא שומעת את עצמה, או את בני האנוש, ומשיבה אליו את פראותו נטולת האנושיות, את החושניות המשוחררת מתרבות. הנקמה המענגת של הטבע מגיעה כשהוא שוצף ומטביע, פשוטו כמשמעו, את התרבות האנושית.
.
הלובר
לֹא שֶׁיֵּשׁ מַשֶּׁהוּ מוּזָר בְּבַרְבּוּר שָׁט
לְאֹרֶךְ אֲגַף הַ"רֶנֶסַנְס"
נֹכַח הָעֻבְדָּה שֶׁהֶסֶן הוּא נָהָר וְחֻקֵּי הַטֶּבַע
חָלִים עָלָיו
גַּם בְּאוּלַמּוֹת מוּזֵאוֹן מוּצָפִים.
גַּם אִם יִשְׁדֹּד בֹּץ אֶת הַשָּׁטִיחַ, אֶת הַדְּיוֹקָנִים
לִיזָה מְחַיֶּכֶת
עֵינֶיהָ עִם הַבַּרְבּוּר הַיְּפֵיפֶה
עַד שֶׁיְּעֵלָם
בְּגֶרֶם מַדְרֵגוֹת הַמַּיִם, מַעְלָה
אֶל מֵעֵבֶר לְכָל הִגָּיוֹן,
אֶל הַמֵּאָה הַקּוֹדֶמֶת.
שִׂמְלָתָהּ כְּבָר סְפוּגָה אוּלָם יָדֶיהָ נָחוֹת בַּשַּׁלְוָה.
בְּאֵין רַגְלַיִם בְּאֵין סְנַפִּירִים
עֲגוּנָה הִיא
בְּצִבְעֵי שֶׁמֶן
לְדוֹבְרַת עֲצֵי צַפְצֵפָה.
.
אבל לא רק טבע נוקם ושוצף יש בספר הזה, גם קינות יפות ונוגעות ללב על כל קורבנותיהם של השיטפונות והשרפות יש בו, למשל קינה על פרפרי הדנאית הנודדים והנכחדים וקינה ללואיס הקואלה המשתאה אל מול עולמה העולה באש, במחווה נהדרת ללואיס של יאיר הורביץ, כששעת ההתבהרות הופכת לשעת ההתאיידות וארץ הצל הופכת לרמץ הצל.
עניינו של הספר כולו הוא במשבר האקלים ומניה וביה בטבע. לצד השירים הארוכים יותר, שבהם התיאורים שופעים וציוריים, חושניים ונדיבים, הספר משובץ לכל אורכו גם בשירים קצרים, דומים לשירי הייקו. אולי הבחירה לפנות לסגנון כזה, ההתייחסות למסורת הזו, נובעת מעצם העיסוק בטבע והבחירה המפורשת בהתבוננות החוצה ולא בעיסוק בעצמי. אבל נדמה לי שטבעו המהורהר והמרוחק של אופן הכתיבה הזה לא מתאים לאופיו התאטרלי של הספר. למרות זאת, בטובים שבשירים הקצרים הללו משה־אלבו מצליחה ללהטט ולשזור את האימה והדרמה אל תוך השורות הקצרות:
.
כְּשֶׁגִּשְּׁשָׁה אַחַר מִשְׁקְפֵי שֶׁמֶשׁ
פַּקָּח אֶת שֵׁשׁ עֵינָיו
אַרְסָן חוּם
בְּתָא הַכְּפָפוֹת.
.
בשער השני, "הגורם האנושי", עוברת משה־אלבו מנבואת החורבן אל התוכחה, מתיאור האפוקליפסה הפוסט־אנושית אל מה שגרם לה, אל חטאי האנושות, ומתארת אותם באותה חדות ציורית. היא מפיחה חיים בתמונות שקית הפלסטיק החונקת את הדגים בים, עוקבת אחר הצבים והלוויתנים האובדים בפסולת הנפט, אחר עגלי החלב המעונים בתאיהם, אחר ארנבות המעבדה, אחר הדוב הניצוד ואחר התנינים ההופכים לתיקים. לא ניתן להישאר אדישים נוכח החיוּת והעוצמה שיש בתיאורים האלה, הם מהפכי קרביים ולב. אבל המבט של משה־אלבו הופך להיות חד ופוצע במיוחד כאשר הוא מופנה אל המעוולים – אל בני האדם. בדיוק מרהיב היא מתארת את האכזריות, האדישות ובעיקר את הריכוז העצמי וההתענגות העצמית של בני האנוש – אדוני הארץ שבאדנותם ממיטים עליה את חורבנה.
…
וְעַל פִּסְגַּת אֲרָרַט
עוֹלָם כְּמִנְהָגוֹ נוֹהֵג
בְּרֶכֶב וְתִינוֹק נִשְׁכַּח
נוֹשֵׂא עֵינָיו אֶל הַשְּׁמָשׁוֹת.
.
(מתוך "שעון שמש")
.
אחד השירים מצמיתי הלב ביותר בספר הוא "האנושי", המביא את סיפורו של התצלום "הנשר והילדה הקטנה" שצילם קווין קרטר בסודן ב־1993, וזכה עליו בפרס פוליצר. הסיפור שמאחורי התצלום מזקק באופן חד ומר את ההתענגות העצמית, האובייקטיפיקציה של הזולת, הגאווה, הרהב והחרטה המאוחרת מדי, שגם ממנה לא נעדר הנרקיסיזם, ובשורות מעטות ומדויקות משה־אלבו מצליחה למסור אותו כולו – תיאור צורב של התצלום ושל הסיפור שמאחוריו.
…
הַפָּעוֹטָה מְנַסָּה לִזְחֹל
כֹּה קְרוֹבָה לְמַחֲנֵה חֲלֻקַּת הַמָּזוֹן
אַךְ גַּפֶּיהָ הַכְּחוּשׁוֹת אֵינָן נוֹשְׂאוֹת אֶת גּוּפָהּ
וְהַנֶּשֶׁר מַמְתִּין. יֵשׁ לוֹ זְמַן. הַשֶּׁמֶשׁ
אֵינָהּ נוֹטָה לְשׁוּם צַד
וְהַצַּלָּם עֶשְׂרִים דַּקּוֹת
תְּמִימוֹת
צִפָּה
שֶׁהַדּוֹרֵס יִפְרֹשׂ כָּנָף וְיֵעָלֵם
לְבַסּוֹף וִתֵּר
וְדַוְקָא צִלּוּם אִיקוֹנִי, פּוּלִיצֶר.
.
אני שואלת את עצמי אם השער החותם את הספר, "דובדבנים של נוחם", נועד להציע נחמה לקוראת, אחרי כל התוכחות ונבואות החורבן. אני לא בטוחה שנחמה אפשרית, אני כלל לא בטוחה שהיא אפילו רצויה, גם לא בעיני המשוררת, ובכל זאת את השער השלישי והאחרון מאפיין שקט מינורי המנוגד לנימה של שני החלקים הראשונים של הספר. הנחמה שמציעה לנו משה־אלבו היא הנחמה שמציעים אוצרות הזיכרון של כדור הארץ עצמו. לא בכדי היא פונה בשער הזה למאובני החיים שקפאו בפומפי, לעצמות אוהבים ירויים בחץ שנחשפו בחפירה ארכאולוגית. הנחמה טמונה בכך שהאדמה עצמה תזכור אותנו לאחר שניעלם מכאן בשרפות ובמבול, באסון שאנחנו ממיטים עליה ועל עצמנו. לכן כאן פונה משה־אלבו לראשונה בספר אל האישי, אל הזיכרון הפרטי, אל האבל הפרטי וכותבת על מות אביה. וגם על מלאכת האבל הזו מנצח בשקט – הטבע:
.
תיקון חצות
עוֹרְבָנִי שְׁחֹר כִּפָּה
מַבִּיט בִּי
סַמְכוּתִי וְנִרְגָּן, כְּמוֹ מְנַהֵל
בֵּית יְתוֹמִים.
הַיּוֹם קָבַרְנוּ אֶת אַבָּא. יוֹם הֻלַּדְתּוֹ.
הַיּוֹשְׁבִים נָמִים.
חִזּוּר צְפַרְדֵּעִים וְצִרְצָרִים
גּוֹאֶה לַבַּלְקוֹן הֶחָשׁוּךְ בְּבֵית הוֹרַי.
סִימְפוֹנְיָה לֹא גְּמוּרָה
וַעֲדַיִן
מֻשְׁלֶמֶת.
.
אני מוצאת את עצמי מתקשה לצמצם את הספר הזה, שהוא יצירה לכידה אחת שלמה לכותרת, "שירת מחאה" או "שירה פוליטית", לא משום שאלה נעדרות ממנו – הרי הוא עוסק בעכשווי, בפוליטי, בקונקרטי עד אימה, והזעקה, הכאב והמחאה נוכחים בו במלוא עוזם. עם זאת מדובר, לתחושתי, ביצירה ייחודית, בפואטיקה שלה, בשדה השירה הפוליטית. יותר מכול זוהי נבואה: שירה דחוסת מבע ועמוסת רגש האוחזת את הקוראת קודם כול בלכידותה הפואטית, בלשונה המסחררת. במידה רבה זוהי כאמור נבואת חורבן, תוכחה וקינה גם יחד. וכנהוג לא פעם בנבואות חורבן משה־אלבו בחרה לחתום את דבריה בהציעה שביב תקווה, גם אם התקווה כתובה בטון מינורי, קטן ומהוסס לעומת הדי החורבן הפרושים לאורך הספר. אנסה גם אני כאן ללכת בעקבותיה ולאמץ את הצעתה:
…
אַתְּ צְרִיכָה הִתְחַלָּה, לוּאִיזָה
כֻּסְבָּרָה, בּוֹנְסַאי, אֲפִלּוּ עַרְעָר.
אַתְּ צְרִיכָה פָּרַח מִשֶּׁלָּךְ
(מתוך "לואיזה")
.
אורית נוימאיר פוטשניק, ילידת תל אביב 1973. משוררת ומתרגמת שירה. שירים ותרגומים פרי עטה התפרסמו בכתבי העת הו!, מאזניים והמוסך. מפרסמת בקביעות ביקורת ספרות ושירה במוסך. ספר שיריה הראשון, "עינה של האורקל", ראה אור ב־2019 בהוצאת פרדס.
.
מירלה משה־אלבו, "ארמון הטרמיטים", עתון 77, 2021.
.
.
» במדור ביקורת שירה בגיליון קודם של המוסך: שי שניידר־אילת על "במקדש הזה היחיד, בבשר" מאת קים מידן