מודל 2021 | קינג עומאר

"קירות האולם מכוסים במסכות טקסיות, עיניהן הריקות מתבוננות בנו, ואני מבין לפתע שעומאר בונגו הוא יותר ממלך, הוא אל." פרק מתוך "לאיבוד" מאת יפתח אלוני

טליה ישראלי, שורה, שמן על בד, 187X88 ס"מ, 2018.

.

קינג עומאר

מתוך הספר "לאיבוד" / יפתח אלוני

.

אין לי אשליות. אני לבן שמבקר בארץ של שחורים. אני יכול להעמיד פנים שזה לא כך, להפעיל את הדמיון והשפה בתרגילי התחמקות משוכללים, אבל צבע העור שלי בוער, חוצה שפה וזמנים, קובע את זהותי וכופה עליי את נראותו. אמת שמכווצת את בטני בכל פעם כשאני מגיע לגבון.

אני עומד בפתח המלון וממתין למכונית שתיקח אותי לארמון הנשיא, שמש משוונית קופחת ופוחסת את צללי הדמויות שחולפות על פניי, מלכדת אותן עם זו שלי. בפניה אנחנו שווים. מכונית מרצדס שחורה ומבהיקה מגיעה. לנהג קוראים ג'וזף. אנחנו נוסעים כרבע שעה לאורך האוקיינוס האטלנטי.

המרצדס נעצרת בסמוך לעץ אוקאמה תמיר. "כדאי לך להתרוקן כאן, מיסטר", ג'וזף מייעץ. "בארמון אי אפשר", פניו חתומות. שום דבר אינו מובן מאליו, אני חושב ויוצא להשתין, מרים מבט אל ענפי העץ הכבירים ותוהה אם גם עליו תלה הממשל הצרפתי ילידים לא צייתנים. ריח אמוניה מציף את נחיריי. נראה שאני לא היחיד שהטיל את מימיו על הגזע לפני הכניסה לארמון.

הגעתי לגבון כארכיטקט. טעון ברעיונות מרקסיסטיים על אפריקה המתעוררת, על אחווה בין שחורים ללבנים, על ריפוי אפשרי של העיוות הנוראי שנוצר בשנות הקולוניאליזם. חשבתי שניתנת לי הזדמנות לתכנן מבנים מודרניים-ליברליים, לחבר בין חזון למעשה, והנה אני עומד לבוש בחליפה שחורה ועניבה צהובה בפאתי הג'ונגל, משתין ומזיע.

"עומאר בונגו הוא גיבור-על! כמו בסרטים. הכוח שלו הוא בהופעה ובמילים, הוא יודע ליצור דרמה ולהשתמש בעורמה בשפה", אמר לי אמיל, שר האוצר של גבון, כשנפגשנו בפעם הראשונה.

"זה סוד הכוח שלו, להתנהג כמו גיבור הוליוודי?" אני מתפלא, "זה העניין? דמגוגיה ולשון מצליפה אפשרו לו להישאר כל כך הרבה זמן על כס השלטון?"

"לא, לא", אמיל זז באי-נוחות ומנסה להסביר שוב. "בונגו מבין את 'חוכמת הכסף'. הוא נדיב ליריביו".

"אה", אני שואל, "הוא כמו רובין הוד? מחלק כספים לפשוטי העם?"

"לא בדיוק", עיניו בוחנות אותי. "אצלנו אומרים ששנאה, תאוותנות וצרות עין משאירות את העם במתח. אם הוא יהיה נדיב יותר מדי אף אחד לא יעריך את הנתינה. אתה חייב להבין שבונגו הוא כמו השמש. אם תתקרב מדי, תישרף, אם תתרחק, ייעשה לך קר. וחשוב לזכור שבאפריקה", שר האוצר מניף את כף ידו מעל עורפו בתנועת גיליוטינה, "השמים קורסים על הראש מהר".

עם אמיל נפגשתי כדי לקבל אישור סופי לפרויקט המגורים שתכננתי. התיידדנו, והוא ביקש ממני לתכנן לו את בית מגוריו. הוא אמר לי, "אני רוצה בית עם רוח כמו שלכם, בית אירופי". באחת הפגישות שאלתי אותו אם אוכל להיפגש עם עומאר בונגו. רציתי להציג בפניו את הפרויקט ובאותה הזדמנות להציע לו תכנון של טיילת לאורך חוף העיר של ליברוויל. לאחר שלושה שבועות קיבלתי שיחה ממזכירתו של אמיל, שהודיעה לי שנקבעה לי פגישה עם עומאר בונגו. טסתי לגבון כמה ימים לפני כן ונפגשתי עם אמיל כדי להראות לו את הסקיצות שהכנתי לביתו החדש. הוא אמר לי שהסקיצות מיותרות, שוויתר על משרד האוצר לטובת משרת שר האקולוגיה ושמורות הטבע, שהוא דוחה את בניית הבית בליברוויל. "אני חוזר הביתה", הוא אמר, "לכפר שלי. תבוא לבקר, שמורת לה-לופה סמוכה לכפר, נצא לג'ונגל ביחד". הוא איחל לי הצלחה במפגש עם הנשיא.

לא שמעתי ממנו עוד. הוא לא ענה למיילים וגם לא לניסיונות שלי להתקשר אליו. שאלתי מכרים מגבון על ההיעלמות המפתיעה של אמיל. הם משכו בכתפיהם כמו לא הבינו את שאלותיי. כשטיפסתי במדרגות הארמון הדהד בתוכי קולו של אמיל, "השמים באפריקה קורסים על הראש מהר".

"אמנות הקיום היא סיפור", עומאר בונגו אפילו לא טרח להתבונן בסקיצות לטיילת שפרשתי לפניו, הוא רצה לשכנע אותי. "הסיפורים נוצרים בראש כדי להסביר את מה שקורה ואת מה שקרה. הם סחורה". הוא מזדקף על הכיסא המלכותי, שארבע רגליו מגולפות בדמות אדם, אריה, שור ונשר — ארבעת בעלי החיים של כס הכבוד. הוא מרופד קטיפה בצבעי דגל גבון, הצבעים הכלל-אפריקאיים ירוק, צהוב, כחול. הוא מסלק את השרטוטים מהשולחן. "לא בשביל זה באת", הוא אומר לי. "באת לראות אם הסיפורים על עומאר בונגו נכונים", הוא משתהה. "אבל מה אני מרוויח מזה?" הוא נד בראשו לעבר קיר נייד של עשרים מסכי טלוויזיה שפועלים בו זמנית. "שם אתם משדרים את הסיפורים שלכם עליי איך שמתחשק לכם, קוראים לזה 'האמת!'… לה וריטֶה!" הוא נוקש בלשונו על החך. "אבל את הסיפורים שלכם העם בגבון לא קונה, הם אוהבים ומעדיפים את הסיפורים שלי", הוא צוחק. על ספה ויקטוריאנית מוזהבת הניצבת מאונך לו ישובים שלושה עוזרים, הם מהנהנים כאחד. "האמת…", פניו מרצינות, מתקשחות, "העם בוחר בי פעם אחר פעם, זו האמת!" הוא מניף את יד שמאל וזוקף את האצבע המורה. "בגבון כל אזרח יכול לצפות באיזה ערוץ שמתחשק לו. גבון היא דמוקרטיה!"

"אם אתה לא מעוניין בטיילת, אז למה הסכמת להיפגש איתי?" אני שואל, ומנסה לראות את עיניו המוסתרות מאחורי עדשות כהות של משקפי שמש.

הוא מסיר מיד את משקפי השמש ונועץ בי עיניים זועמות. "כי אמרת לשר האוצר שלי שהיחסים בין גבון לצרפת הם כמו יחסי התלות שבין זונה לסרסור".

דממה מבהילה משתררת. שלושת העוזרים של עומאר בונגו קופאים במושבם. אני מנסה לחייך, אבל שרירי פניי אינם נשמעים לי.

עומאר בונגו מרים את יד ימינו בכף פתוחה. היא מתרוממת גבוה מעל ראשי.

אל חאג' עומאר בונגו אונדימבה אינו גאון של איי-קיו, אלא גאון של התבוננות. רטוריקן בחסד ואיש רב-סתירות. הוא נחשב לפסיכו-שמאן, משכין השלום הגדול בארצות אפריקה. בגבון הוא שולט ארבעים ואחת שנים. אף מנהיג ביבשת לא האריך ימים כמותו בשלטון. על שמו נטבע ביטוי מדיני, "שיטת בונגו" (Bongo System): צמצום של כל מה שאפשר לנסח במילים לתנועות ומעשים, קבלת החלטות מהירה וחדה וביצוע אד הוק, ללא דיון פוליטי מקדים. בשנת 1967 הוא החליף ללא מאבקים את קודמו שמת בנסיבות טבעיות. אויביו אומרים שליבו הוא לב אבן, שהוא תליין חרישי. באמנסטי מסכימים ומדווחים על הוצאות להורג באמתלות מופרכות ועל אנשים שנעלמים מבתיהם, ואיש אינו יודע מה עלה בגורלם. בה בעת גבון מעולם לא טולטלה על ידי ניסיונות הפיכה כמו שחוו מדינות אפריקה האחרות חדשות לבקרים, ומאבקים קטלניים בין שבטים כמעט אינם מתגלעים. ליברוויל, הבירה, היא מקום נעים ורוגע. היא שוכנת לחוף האוקיינוס האטלנטי מתחת ל"כתף אפריקה", רחש גליו שוטף את הרחובות ומעניק להם פעימת חיים שלווה ואיטית, שכמו מבטיחה שמה שהיה הוא שיהיה.

גבון היא מדינה ענקית בשטחה — גודלה כשל בריטניה — ומצומצמת מאוד באוכלוסייה: כמיליון וחצי תושבים. הארץ מתוחה לאורך שמונה מאות קילומטרים של חוף, ואדמתה מכוסה בג'ונגל אין-סופי שיכול לספק מזון לנצח. בונגו לא היה חייל או גנרל ולא איש השירותים החשאיים. הוא צמח מהשירות הציבורי, מקרה נדיר באפריקה. מעריציו אומרים שהוא ניחן בסגולות של שמאן, הוא יודע להניח את רטיית המילים הנכונה על פצעי העם ויודע איך להתחלק בשלל עם יריביו. עומאר בונגו הוא גבון — נולדים בבית החולים עומאר בונגו, נוסעים בשדרות עומאר בונגו, לומדים באוניברסיטת עומאר בונגו, וצופים במשחק כדורגל באיצטדיון עומאר בונגו.

ידו הפתוחה של בונגו נשארה תלויה מולי באוויר. חשתי שגופי מצטמצם לממדים מזעריים, זבוב קטן בחלל הארמון. זרועו הייתה מונפת, אבל קולו היה מרגיע, "[…] אני ישן בלי לישון, דברים נגלים לי, תמונות שבאות והולכות. אני רואה מעבר לאפקטים ולתכסיסים של הזמן. בגלל זה התאסלמתי. ראיתי משהו, שמעתי קולות שקראו לי. פוליטית זה היה מעשה מטופש כי בגבון תשעים וחמישה אחוז מהאזרחים נוצרים, אבל לאמונה יש כוח שכנוע פנימי משלה. העם הבין והמשיך ללכת אחריי".

ידו חוזרת לנוח על המשענת. גופם של שלושת העוזרים מתרפה, הם מחייכים ומהנהנים שוב. אני משחרר את האוויר הכלוא בריאותיי, מלצר חביב מגיש לי כוס מים קרים, ואני לוגם אותם בתחושת הקלה.

"לא", הוא מתבונן בי מרוקן את הכוס, מושך את גופו ממשענת הכורסה מעט לעברי, "לא האסלאם ולא הנצרות לא שולטים בגבון. עומאר בונגו שולט בגבון".

הוא נראה כמו ילד, גוף קטן מונח בכורסה הגדולה.

"בשביל עם שהיה תחת שלטונו של האדם הלבן במשך מאות שנים, שההיסטוריה שלו היא עבדות, עומאר בונגו הוא החופש, הוא ההתנגדות שטבועה בנפש האפריקאית".

העוזרים מהנהנים. אני מהנהן. "כשהייתי ילד", אני מספר, "חטפתי מכות מילד שהילך אימים על בני כיתתי. אבל אני הייתי צועק לו, 'אתה לא המלך שלי!' למרות שידעתי שירביץ לי יותר".

"תמיד יש מלך", קובע עומאר בונגו. "מי שנולד אל תוך העבדות לומד לקבל את העובדה הזאת, למלא את התפקיד, להרכין ראש כדי לחיות, ובאותה העת ממש לטפח בתוכו את תחושת החופש". הוא רוקע ברגליו. הן נעולות בנעלי עץ מוגבהות שמשמיעות צליל הדומה לציוץ ציפורים. הציוץ מתפשט באולם ונמוג.

"זו אמירה חכמה", הוא פוסק. "אני מכיר את אלו שלא יודעים להרכין ראש. הם מאבדים אותו".

אני משתתק, מרכין את הראש וחושב על אמיל, שר האוצר.

מבטי נתקל בנעליו המוזרות, נעלי סירה מעץ, דומות לנעלי עץ הולנדיות, אלא ששלו צבועות בשחור, פס צבע אדום עולה מהעקבים ומסתלסל על החלק העליון. הוא שם לב למבטי ואומר, "בגבון מייצרים את התלבושות היפות ביותר באפריקה". הוא מניע את רגליו, ציוץ הציפורים בוקע מן הרצפה. "אצלכם תלבושות נתפסות כתחפושות של קרנבל, אבל בשבילנו הן כוח, הרוח של האבות".

"בישראל יש לנו חג של תחפושות, גברים מתחפשים לנשים, ילדים ללוחמים".

בונגו מכווץ את מצחו, מניח את כפות ידיו על הירכיים ומסמן למלצר. "בשביל אפריקאי זה בלתי אפשרי. הוא לא יכול להתחפש, הוא תמיד אפריקאי".

משתרר שקט כשאני לוגם עוד כוס מים. חם באולם. עומאר מניע את עקביו וציוץ הציפורים בוקע. קרני שמש ניתזות מהאוקיינוס. קירות האולם מכוסים במסכות טקסיות, עיניהן הריקות מתבוננות בנו, ואני מבין לפתע שעומאר בונגו הוא יותר ממלך, הוא אל.

"תזכור", קולו מצווה עליי, "לעומאר בונגו אין כל שאיפה לזכות בפרס נובל לשלום. הוא לא צריך את האהבה של העם. אהבה אינה יכולה להתמיד, ומנהיג צריך לשלוט בלי להזדקק לאהבה".

אני אוזר אומץ ושואל, "אם זו לא אהבה, זה פחד?"

"להפך, אני רק מנסה לסלק מהאנשים את הפחדים. אי אפשר ליהנות מהחיים במצב של פחד. אתה מרגיש פחד?"

למען האמת, תחושת הפחד מתפוגגת לטובת כוח אחר שהולך ומשתלט עליי, לחץ שלפוחית השתן. חדר ההמתנה, שבו חיכיתי, כמו כולם, שעות על גבי שעות לפגישה, מוקף כולו חלונות, מרצפה עד תקרה, שפונים לאוקיינוס. השמש ניתזת ממשטח המים, צולה את הממתינים, מוצצת מהם את הזיעה, והמשרתים מסתובבים בחדר מחויכים עם כד מים קרים.

"שליט יודע שהוא צריך לאפשר לעם לנוע קדימה וליהנות מהחיים".

הוא מחייך. הוא כמעט קורץ לעברי. "זה הסוד", הוא אומר ומסתכל אל תוך פניי. אני רוצה לשאול אם אפשר ללכת לשירותים, אבל אני יודע שאי אפשר.

"Bon", הוא מדבר לאט, לא ממהר לשום מקום. "אני מעריץ את הדמוקרטיה הישראלית. הגנרלים שלכם פושטים מדים ולובשים חליפות… ואז מגיעים לאפריקה ללמד אותנו דמוקרטיה ולמכור לנו את הנשק הכי משוכלל בעולם".

כתם של זיעה מתפשט על החולצה הלבנה שלי. הוא מבחין בכתם, זה משעשע אותו.

"תראה את הידיים האלה", הוא פושט את כפות ידיו. "הצלקות הן מעבודה קשה בשדות. השדות שלנו שאתם הלבנים לקחתם. אתם לימדתם אותנו עריצות, ועכשיו היא אצלנו בדם. דם של עבודה קשה. אבי מת כשהייתי בן שבע. אני זוכר אותו מניף את האגרוף הגדול שלו מול פניי ואומר לי, 'האגרוף הזה לא שווה כלום אם הוא לא מחזיק מילים'. זה מה שאבא שלי לימד אותי. בשפה שלנו יש ביטוי לאדם כמוני שמצליח לאחד בין השבטים, באנגלית קוראים לזה Big Daddy".

הוא מתרומם מכיסאו, "בוא, בוא תראה בעצמך".

הוא רוקד בקבקביו לעבר מרפסת הארמון, ציוץ הציפורים מלווה אותנו. וילון מלמלה לבן מסנן את אור השמש ומקעקע את פניו בצללים. יד נעלמה מושכת את כנפות הווילון. מהמרפסת מתגלה כיכר, במרכזה מזדהר סוס ברונזה מוזהב העומד על שתי רגליו האחוריות.

"פעם נהגתי לאלף סוסים", בונגו אומר. "יש דמיון בין סוסים לאנשים".

אנשים מתקהלים תחת המרפסת, מרימים ראשים לעברנו ומנופפים. הוא משיב נפנוף.

"עכשיו אני זקן מדי לאלף סוסים", הוא צוחק, "אבל כשאני מסתובב באורוות, הם מרגישים בי, אני עדיין מעורר בהם אהבה".

"יש לך סוסים?" הוא שואל.

"כשהייתי ילד היה לי אחד, בקיבוץ. לא יודע אם שמעת על צורת החיים הזאת, כמו קולחוז ברוסיה. 'כל אחד מקבל לפי צרכיו ונותן לפי יכולתו', הכול של כולם. אבל הסוס היה רק שלי. נפלתי איתו לתעלה, הוא שבר רגל ואבי ירה בו".

"איש חכם אבא שלך", בונגו אומר. "אתה עוד צעיר, תמצא לך סוס חדש".

אנחנו משקיפים לעבר האוקיינוס, משבי רוח מטים את צמרות הדקלים הגבוהים, אגוזי קוקוס נושרים על החול הלבן. בהרף עין השמים משתנים מכחול לשחור. טיפות שמנות מפלחות את האוויר. הכיכר מתרוקנת, מים זורמים בשצף על המרצפות, עליי ועל עומאר בונגו. אני נזכר בדברי שר האוצר: השמים באפריקה קורסים מהר על הראש. בונגו לא מתרגש מן הגשם ונשאר שעון על מעקה המרפסת. רסיסי מים מצטברים על משקפיו, על הז'קט ועל שערותיו המקורזלות. עוזר נחפז אליו עם מטרייה שחורה, אבל עומאר מנפנף בידו והעוזר נבלע בחזרה אל תוך האולם. לפתע הוא מקיץ ואומר, "אבי טעה, מילים לא שוות כלום בלי אגרוף שמחזיק אותן". וכמו כדי להסכים עימו, רולס רויס מלכותית מצוחצחת, שטסי גלגליה נוצצים, פונה אל רחבת הארמון.

הוא גאון, אני חושב. בסופו של דבר כל המשפטים מסתיימים בסימן הקריאה שהוא עומאר בונגו. "תראה כמה יפה האוקיינוס שלנו. ליהנות מהחיים באפריקה זה לא עניין פשוט".

אני שותק, כי באמת האוקיינוס יפה, והרחש הנישא ממנו למרפסת יכול היה להרגיע. כשאנחנו נכנסים פנימה, בונגו מוביל אותי אל שידה שעליה מונחים ממוסגרים תצלומים שלו עם שועי עולם.

הוא מסתכל בי כשעיניו השחורות בורקות, "הילרי, ז'יסקאר, פוטין. והנה זו, יקרה במיוחד, הנשיא בוש", הוא מחייך. ואני נזכר שקראתי כי הביקור הוסדר תמורת סכום של כעשרה מיליון דולר. "תראה את זו", הוא מורה על מנהיג ברזיל. "זה לולה דה סילביה הטיפש… אני שולח לו חבילות לבית הסוהר".

עומאר בונגו הוא עריץ מודרני. האידיאולוגיה שלו היא "מה שעובד בשבילי עכשיו". הוא פועל בשמה ומגן עליה באלימות וברצחנות. הוא לא דיקטטור. הוא Big Daddy. העם יודע שאבא אוהב אותו ושכדאי לשמוע בקולו. הוא יודע שכל עוד האידיאולוגיה שלו משתנה אי אפשר להילחם בה. הוא תמיד מוכן לצרף את אויביו המרים ביותר למשפחה, והוא מאמין שלעקרונות יש מחיר. באספות העם אנשיו נואמים במשך שעות. אסור להכניס דברי מאכל לאולם. בסוף ההתכנסות מחלקים למשתתפים היגעים "כריך בונגו" — שתי פרוסות לחם שבתוכן שטרות של כסף. אין דבר טבעי יותר לאדם רעב מלקחת את השטרות ולאכול את הלחם. זה גם מה שקורה לי, הלחץ בשלפוחית גורם לי להנהן בהסכמה לכל דבריו.

מבטו של עומאר בונגו עוזב אותי לפתע ומתרכז במסכי הטלוויזיה. אחד העוזרים מסמן לי שזהו. בונגו מעניק לי לחיצת יד קלה, והעוזר מוביל אותי לעבר פתח האולם. חלום ההתרוקנות נראה לפתע בר השגה.

קולו של עומאר משיג אותי ועוצר בעדי. "בהוליווד הציעו לי מיליונים כדי לעבד את הסיפור שלי לסרט, ילד משבט בָּאטֵקֶה שנהיה לנשיא גדול, אולי האחרון באפריקה. אבל אני לא רציתי שייתנו לאיזה בראד פיט שחור לשחק את עומאר בונגו… אולי אתה תכתוב עליי סיפור יפה, אולי אשתכנע ונעשה מזה סרט", הוא צוחק. העוזרים צוחקים. אני צוחק. דלת האולם נסגרת אחריי, ואני טס במורד המדרגות. המכונית ממתינה לי ממש לפתחן. בשער הארמון עיכוב נוסף, השומר מציץ לתוך המכונית, מבקש את הדרכון, מעלעל בשלווה. גם הוא מכשיר עינויים של עומאר בונגו. "אמרתי לך", נוזף בי ג'וזף כשהוא מאיץ, "לא לשתות מים בארמון". הוא בולם ליד עץ האוקומה, אני מזנק החוצה להשתין. אני מסתכל אל מעבר לכביש, שלט גדול מתנוסס שם עם תצלום פניו של בונגו. הוא נראה חסר גיל. המצח הרחב הבוהק, השפם הקצוץ מעטר את השפתיים המפושקות בחיוך שמחצין את שיניו הלבנות. הוא מביט בי מבעד למשקפי מתכת אלגנטיים, עיניו עוקבות אחריי מטיל את מימיי. יש בכך משהו אירוני, אני חושב, לעשות את צרכיך כשמבטו של השליט נעוץ בך. אני מחזיר לו מבט ומבחין בכתמי העובש שמכרסמים בשלט, שמשום מה אינם פוגמים בדיוקן.

.

יפתח אלוני, "לאיבוד", אפיק, 2021.

.

 

.

» במדור מודל 2021 בגיליון הקודם של המוסך: קטע מתוך "שְׁלוּמְפּ" מאת הנס הרברט גרים

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

שירה | מה שלא מתערבב, נשמר

שירים מאת סמדר פלק־פרץ, רוני צורף וטובי לין קמנץ

שרון פוליאקין, Thinking About Xanadu, שמן על בד, 190X160 ס"מ, 2018

.

סמדר פלק־פרץ

במים הוא רואה אותי

פִימָה מִמְּלוֹן "הֵרוֹדְס" לֹא יוֹדֵעַ הַרְבֵּה מִלִּים עִבְרִית

יֵשׁ לוֹ יָדַיִם גְּדוֹלוֹת לְהָרִים

מִזְוָדוֹת

וְחִיּוּךְ שֶׁנִּפְרָשׂ

כְּמוֹ מְנִיפַת אֵשֶׁת הַצָּאר נִיקוֹלַאי הַשֵּׁנִי

כְּשֶׁנּוֹתְנִים לוֹ טִיפִּים שְׁמֵנִים.

בַּלַּיְלָה הוּא מוֹצֵא אוֹתִי כּוֹתֶבֶת לְיַד הַבְּרֵכָה

בַּמַּיִם הוּא רוֹאֶה אוֹתִי, אוֹסֵף

אֶת הַזֶּבֶל בְּשֶׁקֶט, עֵינָיו מֻשְׁפָּלוֹת לְמֶחֱוַת בְּרָכָה,

נִשְׁמָתוֹ דְּרוּכָה

כְּאֶקְדָּח

שְׁלוֹשִׁים כַּדּוּרֵי עוֹפֶרֶת מַסָּתוֹ

 

הַאִם רוֹאִים אוֹתוֹ

.

בבית הנסן

"וְהִנֵּה כִסְּתָה הַצָּרַעַת אֶת כָּל בְּשָׂרוֹ וְטִהַר אֶת הַנָּגַע"
(פרשת תזריע, ויקרא יג, יג)

בְּבֵית הַנְסֶן אֲשֶׁר בְּטַלְבִּיָּה

סְטוּדֶנְטִיּוֹת צַחוֹת צַוָּאר לוֹמְדוֹת

הַיּוֹם

אָמָּנוּת עַכְשָׁוִית.

 

הֲלֹא תָּבִין:

מֻרְסַת הָעַכְשָׁו הַמַּרְעִיד

תִּהְיֶה לְתַקְשִׁיט הֶעָתִיד.

.

גזע אקליפטוס. צילמה: ויטלא ארזי

.

סמדר פלק־פרץ, דוקטור לספרות השוואתית, חוקרת ספרות וספרות ילדים. מרצה לספרות עברית ואנגלית במכללת דוד ילין ואחרות. שיריה התפרסמו בכתבי העת מאזניים, משיב הרוח, נתיב ועוד. השיר "בבית הנסן" לקוח ממיזם אמנותי שהקימה עם הצלמת ד"ר ויטלא ארזי, "קול ותמונה בפרשה" – שירים ותצלומים המתכתבים עם פרשיות השבוע ועם המציאות בת ימינו.

.

.

רוני צורף

בבוקר

אֲנִי כְּבָר לֹא זוֹכֶרֶת אִם דִּבַּרְתִּי יָפֶה בַּבֹּקֶר

(אִם לֹא אִכְזַבְתִּי אוֹתָךְ

לִפְנֵי שֶׁנָּסַעְתְּ מִכָּאן)

הָיִיתִי צְרִיכָה לֶאֱסֹף צִמּוּקִים מֵהָרִצְפָּה

תָּמִיד אֲנִי מוּכָנָה לַעֲיֵפוּת בְּרֶגַע שֶׁכָּזֶה

מִמֵּילָא יְפֻזְּרוּ בַּשֵּׁנִית

וְאוּלַי טוֹבִים הֵם לְאוֹר הַחֶדֶר הָאָפֹר

לַזְּמַן שֶׁנִּשְׁכַּח בֶּחָלָל

…………נְשִׁימוֹתַי גָּדְלוּ הַלַּיְלָה

וְהִנֵּה, גַּם הַבַּיִת מִגְדָּל פּוֹרֵחַ

אוּלַי אוֹתִיר לַךְ דְּבַר מָה

רַק דְּבַר מָה אֶחָד

לְלַקֵּט.

.

מה שלא מתערבב

מָה שֶׁלֹּא מִתְעַרְבֵּב נִשְׁמָר,

אַתְּ אוֹמֶרֶת.

לְמוּל עֵינַיִךְ יְלָדִים שָׁטִים לַצַּד הַנָּכוֹן

עוֹבְרִים בַּחֲלֻקָּה הַמִּשְׁתַּחְזֶרֶת

הִיא מַכְפִּילָה אֶת עַצְמָהּ

בִּמְרוּצַת הַמִּסְדְּרוֹן אֶל עַצְמוֹ

נִבְלַעַת בַּנָּהָר הָאָיֹם

עִם נַהֲמוֹת דֻּבֵּי־לַיְלָה

זֶה שֶׁמַּתִּיז עַל גּוּפִי שֶׁצֶף בּוּעוֹת בֵּןבָּנוֹת.

הִנֵּה הוּא  –

דָּג כְּחֹל עֵינַיִם

דּוֹבֵר יָם.

 

עִם בֹּקֶר נִלְקָחוֹת מִמֶּנִּי כָּל הַיְּדִיעוֹת.

אַתְּ אוֹמֶרֶת,

לְכוּ רְעוּ בְּאוֹר הַשֶּׁמֶשׁ הַגְּדוֹלָה

הִיא אֵינָהּ מוֹתִירָה אַף לֹא כַּפְתּוֹר אֶחָד שֶׁאֵינוֹ פָּתוּר

בְּחֻלְצוֹתֵיכֶן הַמְּגֹהָצוֹת הֵיטֵב,

בְּחֻלְצוֹתֵיכֶן הַמְּגֹהָצוֹת דַּיָּן,

בְּחֻלְצוֹתֵיכֶן

הַמְּגֹהָצוֹת

עַד

בְּלִי

דַּי.

 

רוני צורף, חוקרת אמנות יהודית וישראלית. שיריה פורסמו בכתבי העת עיתון 77, הכיוון מזרח, משיב הרוח, המוסך, ובבמות נוספות.

.

.

טובי לין קמנץ

TERMINAL

זֶה לֹא הַזְּמַן, זוֹ הַתְּנוּעָה שֶׁפָּסְקָה.
הַתְּנוּעָה הָעִלִּית, הָעֲתִידִית, וְעַכְשָׁו גַּם בַּיַּבָּשָׁה. שְׂדֵה הַתְּעוּפָה כְּבָר חָבוּשׁ,
אֶגֶד מִדַּבֵּק עַל עֲתִידִים אֱנוֹשִׁיִּים שֶׁתֻּכְנְנוּ, מִי בִּקְפִידָה, מִי מִתּוֹךְ יֵאוּשׁ, מִי מִתּוֹךְ כֹּרַח,
הִתְאַדּוּ אֶל תּוֹךְ הַשֶּׁקֶט הָאִטִּי בְּאוּלַם הַיּוֹצְאִים, אוּלַם הַנִּכְנָסִים. פּוֹעֵל בָּרִיא שֶׁבְּעֶצֶם רַק לֹא נִבְדַּק, מְחַטֵּא סַפְסָל כְּמוֹ תִּקְוָה רְדוּמָה בַּגּוּף הַיָּשֵׁן שֶׁל הָעִיר נַתְבָּ"ג – וְלָהּ רִבּוֹנוּת זְמַנִּית מִשֶּׁלָּהּ, אַךְ עַתָּה, הֻפְקְעָה בְּהֵעָדֵר נוֹסְעִים. אֲנִי מַמְתִּינָה כְּמוֹ חֲתוּל בַּיִת הַצָּד לְטָאָה עַל קִיר, קְפוּאָה. תָּמוּת אֲדוֹנִיתוֹ הַקְּשִׁישָׁה בְּעוֹד כְּשָׁעָה, אֶכְתֹּב. כְּבָר יוֹמַיִם קֹצֶר הַנְּשִׁימָה, וְאִישׁ לֹא מוּדָע. עַתָּה, כְּבָר הֻכְרַע מוֹתָהּ

וְיִתְמַמֵּשׁ.

.

הַשָּׁמַיִם אָמְרוּ אֶת דְּבָרָם. הַנּוֹף גַּם מָאַס בַּשְּׂרִיטוֹת הַקַּלּוֹת בְּכִפָּתוֹ, בָּאֲנָשִׁים הַמְּמַהֲרִים אַחַר חֲלוֹמוֹתֵיהֶם בְּקֻפְסָאוֹת מְכֻנָּפוֹת. הַטֶּבַע הֵעִיר הֶעָרָה בְּעִנְיָן זֶה. חָבַט בִּזְנָבוֹ שֶׁל זְבוּב הַפַּח. לֹא יַטְרִיד עוֹד אֶת הַבְּרִיאָה הָאֲדִישָׁה – אֶרֶץ פִּרְחוֹנִית, שְׁלֵוָה. לְצִפּוֹרִים וְחַיּוֹת הַשָּׂדֶה, אַף לְחַיּוֹת הַבַּר –
הֻתַּר. וְעַל הַצִּמְחִיָּה שֶׁאִישׁ לֹא שַׁיָּךְ לָהּ, דָּבָר לֹא נִגְזַר – גַּם אִם אָדָם וְאָדָם יִטְמְנוּ בְּשָׁרְשֵׁיהֶן הַלַּחִים,
(הֲרֵי יֵשׁ מָקוֹם לְכֻלָּם), אֵין בְּהֶכְרֵחַ מִי שֶׁיִּטְרַח מִבֵּין הָעֵצִים לְמָשָׁל, דַּוְקָא מִתַּחְתָּם – עֲצֵי הַתְּאֵנָה, גַּם לֹא בִּנְאוֹת הַדֶּשֶׁא עֲלֵיהֶם יִרְבְּצוּ וְיַחְסְמוּ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ בְּמִשְׁקַל גּוּפָם, תִּמָּצֵא מְנוּחָה, בְּרַם, סְבִיבָם הַתִּפְרַחַת תִּתְפָּרֵץ כְּמוֹ מַחֲלַת בְּרִיאוּת, אֲדִישָׁה לַשִּׂמְחָה הָאֱנוֹשִׁית

מִיָּפְיָהּ.

.

יָכֹלְתִּי לָשִׂים אֶת עַצְמִי בִּנְקֻדָּה כָּלְשֶׁהִי בַּנּוֹף. לְתָאֵר אֶת הַנּוֹכְחוּת הָעוֹיֶנֶת, שָׁמַיִם וָאָרֶץ
בַּאֲוִיר הַחֹלִי אוֹתוֹ נוֹשֶׁמֶת, אֲוִיר הַמֻּנְשָׁם בְּתַחְלִיף לִבִּי הַמְּמֻכָּן, בְּשָׁכְבִּי. וְעִם קוּמִי,
אָקִים אַף אֲנִי אֶת הַזַּעַם בַּזְּלִילָה הַגְּדוֹלָה, בִּדְחִיקַת הַבַּר. וְהַטֶּבַע יִתְפַּתֶּה, יַאֲמִין. יַסְכִּים שׁוּב לִשְׂרִיטוֹת קְטַנּוֹת בָּאוֹזוֹן, לְחֹרִים קְטַנִּים בָּאַטְמוֹסְפֵרָה, כִּי לְעוֹלָם אֶרֶץ אַחֶרֶת מוֹכֶרֶת תִּרְגּוּמִים שֶׁל יֵאוּשׁ לְשָׂפוֹת אֲחֵרוֹת. וַאֲנִי מַגְשִׁימָה אֶת חֲזוֹן הַחֲלִיפִין כְּדַרְכִּי, בְּטִיּוּל קַיִץ מִשְׁפַּחְתִּי הָעוֹבֵר דֶּרֶךְ הָעִיר נַתְבָּ"ג, אֵם כָּל הֶעָרִים, וְיַחְדָּו כָּל שְׂדוֹת הַתְּעוּפָה, לְהָקוֹת, לְהָקוֹת שֶׁל חֲבָרוֹת מִסְחָרִיּוֹת יִנְדְּדוּ בָּעוֹנָה אֶל הַנּוֹף הַבָּא, הַמַּפְעִים, וְאֶסַּע עִמָּם כְּשֶׁאַבְרִיא, וְאַגִּיד אַף אֲנִי, מִי הָיָה מַאֲמִין שֶׁכָּךְ, לִפְנֵי שָׁנָה, אִישׁ לֹא יָצָא אוֹ נִכְנַס, מִלְּבַד מְנַקִּים נַיָּחִים עִם חֹמֶר חִטּוּי, וְנִבָּדֵק אִם נִמָּצֵא חִיּוּבִיִּים אוֹ לְכָל הַיּוֹתֵר

 

נַשָּׂאִים.

.

טובי לין קמנץ, בעלת תואר שני מהחוג לספרות ובלשנות אנגלית באוניברסיטת בר־אילן, כותבת ומפרסמת שירה בעברית ובאנגלית. בשנים האחרונות עוסקת בכתיבת פרוזה, וכן בתרגום פרוזה מעברית לאנגלית. קובץ שיריה, "ארכיון של פיזור דעת", זכה בפרס הרי הרשון של האוניברסיטה העברית. ספר שיריה הראשון, "בגדגוף, נפש" (הוצאת עיתון 77, 1995) זכה במקום השני בפרס רון אדלר.

 

» במדור שירה בגיליון הקודם של המוסך: שירים מאת ספיר יונס וענת חנה לזרע

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

בעבודה | הסידור הנוכחי קונוונציונלי להחריד

"הן מעולם לא שאלו זו את זו: הצלחת לעבוד היום? אולי לפני עשרים־שלושים שנה היו שואלות, אבל עם הזמן הן למדו להתאפק." במלאת 20 שנה למותה של טוּבֶה ינסון, קטע מתוך תרגום בכתובים לספרה "משחק הוגן"

טובה ינסון בסטודיו שלה, 1956 (צילום: Reino Loppinen)

.

שני פרקים ראשונים מהספר "משחק הוגן" / טוּבֶה ינסון

משוודית: דנה כספי

.

לתלות מחדש

ליוֹנָה הייתה תכונה של בני מזל: היא התעוררה מדי בוקר כמו לחיים חדשים; חיים נקיים לגמרי, שטרם נעשה בהם שימוש, היו נפרשים לרגליה עד הערב, ורק לעיתים נדירות היו עומדים בצילן של דאגות יום האתמול וטעויותיו.

ותכונה נוספת, או ליתר דיוק יכולת, מפתיעה בכל פעם מחדש, לטפח מאגר בלתי נדלה של רעיונות, תמיד לא צפויים, עצמאיים לגמרי, שקמו לחיים והתממשו להרף עין בעוצמה, עד שבבת אחת עלה רעיון חדש שתבע את מקומו בתקיפות וטאטא אותם הצידה. כמו למשל הרעיון שצץ במוחה עכשיו, לבנות בעצמה מסגרות. לפני אי אלו חודשים התחשק ליונה למסגר כמה מעבודותיהם של העמיתים שהיו תלויות על הקירות אצל מארי. המסגרות יצאו יפות מאוד, אבל כשהיו מוכנות לתלייה פתאום העסיקו את יונה רעיונות אחרים לגמרי, והתמונות נותרו מפוזרות פה ושם על הרצפה. בינתיים, אמרה יונה. וחוץ מזה צריך לתלות מחדש את כל הדברים שאספת, הכול מהתחלה. הסידור הנוכחי קונוונציונלי להחריד.

מארי חיכתה ולא אמרה דבר. למען האמת היה לה דווקא נחמד להרגיש שהיא מוקפת בעבודה שטרם הושלמה, ממש כאילו זה עתה עברה לבית חדש והיא לא צריכה להתייחס לכל דבר וחפץ ברצינות רבה כל כך.

ואחרי כל השנים יחד היא למדה לא לגעת וחלילה לא להזיז את המעגלים שיונה שרטטה בתערובת סודית של פרפקציוניזם ונונשלנטיות; לא כל אחד יכול להבין את הדברים האלה כהלכה. כאמור, יש אנשים שאסור להפריע להם בשעה שהם מרוכזים במטרה, קטנה כגדולה. תזכורת להשלים את המלאכה עלולה להפוך מיד את החשק לאי־חשק, והכול ייהרס.

הזכות לעבוד במקצוע שלה בבידוד קדוש, מוגנת מפני חדירה למרחב היצירה. הזכות לשחק בכל מיני חומרים וליצור בהם, משחק שלפתע פתאום, באופן שרירותי־לכאורה, נראה שאין לעמוד בפניו והוא שולל כל פעילות אחרת. להתחיל מתוך צורך פתאומי בענייניוּת לתקן את מה שהתקלקל בבית או אצל אותם עמיתים שכולם אנשים בלתי מעשיים לחלוטין – להפוך לשמיש, לייפות, או פשוט מאוד, לרווחת כולם, לזרוק לאשפה מבלי להתייעץ עם איש. תקופות של התעקשות על קריאה בלבד, יום אחר יום, תקופות שבהן לא מעניין אותה דבר מלבד האזנה למוזיקה – אם להזכיר רק כמה מהתקופות של יונה. ובין כל אחת מהן הפרדה ברורה בת יומיים־שלושה, ימים לא מוגדרים שהתאפיינו באי־שקט ובלֵאות, בחיפוש כיוון חדש. הדבר חזר על עצמו תמיד ולא יכול להיות אחרת, בימים הריקים האלה לא באה בחשבון כל הפרעה בצורת הצעה או עצה.

פעם אחת מארי בכל זאת פלטה: פשוט תעשי מה שמתחשק לך.

כמובן, אמרה יונה, כמובן. והיא חייכה אל מארי, מעט מופתעת.

ועכשיו הגיע היום בנובמבר שבו ייתלו מחדש כל הדברים בסטודיו של מארי, יחודשו ויזכו למשמעות חדשה לגמרי, גרפיקה, ציורים, תצלומים, ציורי ילדים וכל מיני אותות חיבה קטנים שנתלו בנעצים בקפדנות וביראת כבוד, אך בחלוף הזמן אבדו הזיכרון והמשמעות הקשורים בהם. מארי הביאה ווים, פטיש ומסמרים לתליית תמונות, חוט פלדה, פלס וכמה עזרים נוספים. יונה הביאה רק את סרט המידה.

היא אמרה: נתחיל עם קיר הכבוד. יש כמובן להקפיד שהוא יישאר סימטרי. אבל סבתא וסבא רחוקים מדי זה מזה, וחוץ מזה עלול לרדת על סבא גשם דרך ארובת הקמין. והציור המונוכרומטי של אמא שלך הולך כאן לאיבוד, צריך להגביה אותו. הראי המקושט נראה מטופש, הוא לא שייך לכאן, חייבים לשמור על מראה נקי ומסודר. החרב עוד איכשהו יכולה להתאים, אבל זה קצת פתטי. נו, תמדדי, אני מעריכה שזה שבעה או שישה וחצי. תני לי את המרצע.

מארי העבירה לה את המרצע וראתה כיצד הקיר לובש מחדש מראה סטטי שאינו מסורתי עוד אלא מאתגר ואף מתגרה.

טוב, אמרה יונה, עכשיו נסלק את הבדיחות הקטנות האלה שבעצם בכלל לא מעניינות אותך. נשחרר את הקירות, זו תהיה תצוגה בלי שום קשקושים קטנים. שימי אותן באחת מקופסאות הצדפים שלך או תשלחי אותן לאיזה מכון לספרות ילדים.

מארי חשבה במהירות אם עליה להיעלב או לחוש הקלה, לא הגיעה לידי החלטה ושתקה.

יונה המשיכה במלאכה, הורידה מהקיר והחזירה, מהלומות הפטיש שלה היו תחילתו של עידן חדש. היא אמרה: אני יודעת, לא קל להגיד לא, לדחות. את דוחה מילים, עמודים שלמים, סיפורים ארוכים ובלתי אפשריים, וזו הרגשה טובה לגמור עם זה. ככה גם עם דחיית תמונות. זכותן של התמונות להיות תלויות על קיר. ומרביתן שם כבר יותר מדי זמן, לא רואים אותן עוד. את הטובות ביותר שלך את כבר לא רואה. והן הורגות זו את זו כי הן לא תלויות נכון. תראי, פה יש משהו שלי והנה הציור שלך, הם מפריעים זה לזה. חייבים מרחק, זה הכרחי. וצריך להפריד תקופות שונות באמצעות מרחק – אלא אם כן גורמים להן להתנגש בכוונה כדי לזעזע! צריך להרגיש את זה בפנים, פשוט מאוד… צריך שיהיה איזשהו ממד של הפתעה כשהם מעבירים מבט על פני קיר שמכוסה בתמונות כמו טפט, אנחנו לא צריכות להקל עליהם, לתת להם להסדיר את הנשימה ולהסתכל עוד פעם כי הם לא מסוגלים להתאפק, להרהר, אפילו להתרגז… עכשיו נסדר לעמיתים תאורה טובה יותר. למה השארת רווחים גדולים כל כך דווקא פה?

אני לא יודעת, אמרה מארי, אבל היא ידעה, פתאום היא הבינה היטב שבסתר ליבה היא בכלל לא חיבבה את העמיתים שעשו את העבודות האלה, עבודות יפות ללא כל ספק. מארי נעשתה קשובה. בזמן שהתבוננה ביונה השקועה במלאכת התלייה נדמה לה שעכשיו דברים רבים, ואפילו חייהן המשותפים, זוכים להערכה הראויה ולמקומם הסופי, תקציר המתבטא במרחק או בריכוז מובן מאליו. החדר השתנה כליל.

אחרי שיונה החזירה את סרט המידה הביתה, מארי ישבה כל הערב והתפלאה כמה קל להבין סוף־סוף את הדברים הפשוטים ביותר.

.

וידאו

הן גרו כל אחת בקצה אחר של בית דירות גדול ליד הנמל ובין חדרי הסטודיו שלהן שכנה עליית הגג, שטח הפקר סתמי של מסדרונות בעלי תקרה גבוהה, ומשני צידיהם דלתות נעולות מִקורות עץ. מארי אהבה את המעבר בעליית הגג, הוא מתח קו מפריד של ניטרליוּת הכרחית בין שני המרחבים שלהן. לעיתים הייתה נעצרת בדרך להקשיב לגשם המכה בגג הפח או להשקיף על העיר המדליקה את אורותיה, או סתם מתמהמהת לצורך התרגעות.

הן מעולם לא שאלו זו את זו: הצלחת לעבוד היום? אולי לפני עשרים־שלושים שנה היו שואלות, אבל עם הזמן הן למדו להתאפק. יש חללים ריקים שחייבים לכבדם. התקופות – שלעיתים קרובות הן ארוכות – שבהן את לא רואה את התמונות, לא מוצאת את הסדר וצריך להניח לך לנפשך.

כשמארי נכנסה יונה עמדה על סולם והרכיבה מדפים במבואה. מארי ידעה שכשיונה מתחילה לבנות מדפים חדשים היא מתקרבת לתקופת עבודה. מובן שחלל הכניסה כלל אינו מתאים למדפים, הוא קטן וצר מדי, אבל זאת נקודת מבט לא חשובה. בפעם שעברה הופיעו מדפים בחדר השינה והתוצאה הייתה סדרה מצוינת של תחריטי עץ. כשחלפה על פני חדר האמבטיה הציצה פנימה, אבל יונה לא השרתה שם גיליונות של נייר הדפס, עדיין לא. לתקופה שבה יונה הייתה מוגנת ושקועה כולה בגרפיקה שלה קדמה תמיד הדפסה חוזרת של סדרת עבודות קודמות שנזנחו, מלאכה שהונחה בצד בזמן שרעיונות חדשים מומשו. היא יודעת ששעת החסד היצירתי עלולה להיות קצרה, פתאום וללא כל אזהרה נעלמות התמונות או מגורשות בידי גורם מפריע, מישהו או משהו המפר את התשוקה הרגישה ללכוד התבוננות, תובנה, והחשק מתפוגג לבלי שוב.

מארי חזרה למבואה וסיפרה שהיא קנתה חלב ומגבות נייר, שתי אומצות ומברשת ציפורניים, וגם שיורד גשם.

יופי, אמרה יונה. היא לא הקשיבה. תוכלי להחזיק רגע את הקצה השני – תודה. זה יהיה מדף חדש לקלטות וידאו. שום דבר אחר, רק וידאו. אמרתי לך שפסבינדר בא אלינו הערב? מה דעתך, כדאי לבנות מדפים עד לדלת?

למה לא? מתי הוא מתחיל?

תשע ועשרים.

בסביבות השעה שמונה הן נזכרו בהזמנה של אלמה. יונה התקשרה אליה. מצטערת להודיע ברגע האחרון שלא נבוא, אמרה, אבל את מבינה, פסבינדר בא הערב. וזאת הפעם האחרונה. מה אמרת? לא, זה לא ילך, אנחנו צריכות להיות בבית כדי לכבות את ההקלטה בפרסומות. ברור שחבל. אני פשוט שונאת את הפרסומות האלה, הן הורסות את כל הסרט. תמסרי ד"ש לאחרים, נתראה מתישהו… כן, אמסור. כל טוב בינתיים. להתראות.

היא התרגזה? שאלה מארי.

כן, קצת. ברור שאין לה מושג מי זה פסבינדר.

כדאי לנתק את הטלפון?

מה שנראה לך. אבל אני לא מאמינה שמישהו יתקשר. הם למדו את הלקח. וחוץ מזה אנחנו לא חייבות לענות.

ערבי האביב התארכו והיה קשה להחשיך את החדר. הן ישבו כל אחת בכיסאה והמתינו לפסבינדר, הדממה שלהן הייתה פתיח של כבוד. כך המתינו גם לפגישה עם טריפו, ברגמן, ויסקונטי, רנואר, ויילדר, וכל שאר אורחי הכבוד שיונה בחרה בקפידה והכתירה למנצחים, המתנה הנפלאה ביותר שיכלה לתת לחברתה.

עם הזמן הלכו ערבי הווידאו האלה ונעשו חשובים מאוד בחייהן של יונה ומארי. בתום הסרט היו משוחחות עליו שיחות מעמיקות ורציניות. יונה הכניסה את הקלטת לקופסה שקושטה מראש בטקסט ובציורים, והקלטת הונחה במקום המיועד לה במדפים השמורים לקלטות וידאו, לצד עותקים מספריית הסרטים שאספה במשך כל חייה; עטיפה אחידה ויפה של זהב וצבעים רכים, ודגלון קטן על חזית הקופסה המציין את המדינה שבה נעשה הסרט. לנוכח השטף הבלתי פוסק של סרטים חדשים שיש לטפל בהם, רק לעיתים נדירות ביותר היה ליונה ומארי זמן לראות כל סרט יותר מפעם אחת. כל המדפים בבית היו מלאים מזמן, המדפים במבואה היו למעשה הכרחיים.

הסרטים האילמים בשחור־לבן היו קרובים במיוחד לליבה של יונה, ומהם אהבה יותר מכול את צ'פלין, כמובן. באורך רוח לימדה את מארי להבין את הקלסיקות, היא סיפרה לה על תקופת לימודיה בחוץ לארץ, על מועדוני הסרטים, על ההתלהבות הגדולה מהצפייה בסרטים האלה, לפעמים כמה מהם ביום.

את מבינה, זה היה כמו דיבוק. הייתי מאושרת. ועכשיו, כשאני רואה שוב את הקלסיקות האלה עם כל הסרבול מלא ההבעה שלהן, עם הטכניקה המגושמת שעמדה לרשותן, אני מרגישה כאילו שבו אליי נעורי.

אבל הם מעולם לא עזבו אותך, אמרה מארי בתמימות.

אל תתחצפי. כמו שאמרתי, הסרטים הישנים האלה אמיתיים, האנשים שיצרו אותם נתנו את כל כולם, התריסו כנגד האפשרויות המוגבלות שלהם – אלה סרטים מלאי תקווה, ילדה, סרטים אמיצים.

יונה אספה גם מה שכינתה סרטים מכובדים; מערבונים, סרטי רובין הוד, סרטים רומנטיים על שודדי־ים חסרי מעצורים ועוד אגדות רבות ופשוטות על צדק, אומץ ואבירוּת. הם ניצבו לצד הגאונים המגוונים של ימינו והגנו על מקומם. צבעם היה כחול.

יונה ומארי ישבו כל אחת בכיסאה בחדר המוחשך וחיכו לפסבינדר.

את יודעת, אמרה מארי, לפני שאני נרדמת אני חושבת יותר על סרט שהראית לי מאשר על כל הדברים שמדאיגים אותי, כלומר דברים שצריך לעשות וכל השטויות שעשיתי… נדמה לי שהסרטים שלך מורידים ממני את האחריות. ברור שאני מזהה את עצמי בהם, אבל זה לא מחייב אותי.

בדרך כלל את נרדמת די מהר, העירה יונה. לא יזיקו לך עשרים דקות בלי נקיפות מצפון לשם שינוי. או אפילו עשר. עכשיו את יכולה ללכת ללחוץ על הכפתור.

הנורית האדומה הקטנה נדלקה. פסבינדר קיבל את פניהן עם כל האלימות המשובחת והמרוסנת שלו. הוא הפסיק אותה בשעה מאוחרת מאוד. יונה הדליקה את המנורה, הכניסה את הקלטת לקופסה שלה והציבה אותה על המדף הנושא את התווית פסבינדר.

מארי, את עצובה שאנחנו לא פוגשות אנשים?

לא, כבר לא.

יופי. ואם נפגוש אותם, איך זה יהיה – כרגיל, לגמרי כרגיל, פטפוטים על דא ועל הא. בלי קומפוזיציה, בלי רעיון מנחה. בלי נושא. אני לא צודקת? אני יודעת בערך מה כל אחד יגיד, אנחנו כבר מכירים זה את זה לפני ולפנים. אבל עכשיו, באמצעות הווידיאו, כל משפט מקבל משמעות, שום דבר אינו שרירותי. הכול שקול ומנוסח בקפידה.

אבל בכל אופן, אמרה מארי, לפעמים אחד מאיתנו היה אומר משהו לא צפוי שבכלל לא מתאים, שחרג מכל מסגרת ועורר את תשומת ליבנו. משהו לא רציונלי, את יודעת.

כן, אני יודעת. אבל תדעי לך שחשיבה אי־רציונלית אינה זרה לאף במאי דגול. את מדברת על מה ש"בכלל לא מתאים", הבמאי משתמש בזה בכוונה, זה חלק חיוני מהשלם, את מבינה? שרירותיוּת־לכאורה, אבל מאחוריה מסתתר רעיון. הוא יודע בדיוק מה הוא עושה.

אבל היה לו זמן, מחתה מארי. אנחנו לא תמיד מספיקים לחשוב, אנחנו פשוט חיים את הרגע! ברור שהוא יכול לתאר את מה שאת מכנה השרירותיוּת שלנו, אבל היא עדיין שמורה בתוך צנצנת! אנחנו חיים בהווה. יכול להיות שלא חשבתי עד הסוף… יונה, הסרטים שלך נפלאים, הם מושלמים. אבל אם מתמסרים להם באופן טוטאלי, כמו שאנחנו עושות, זה עלול להיות קצת מסוכן.

מה זאת אומרת, מסוכן?

את לא חושבת שהם מקטינים משהו אחר?

לא, הסרטים הטובים ביותר לא מקטינים, הם לא סגורים בתוך עצמם, להפך; הם נפתחים למחשבות ולאפשרויות חדשות, תובנות חדשות. הם מתהדקים סביב אורח החיים וסגנון הדיבור הרשלני שלנו, שמתוך הרגל ישן מניחים לזמן ולכוח ולחשק ללכת לאיבוד. תאמיני לי, הסרטים מלמדים אותנו המון. והם מציגים לפנינו תמונה של החיים כפי שהם באמת.

מארי צחקה: תמונה של החיים הרשלניים שלנו? אנחנו יכולים ללמוד להתרשל בצורה קצת יותר אינטליגנטית ומקושטת, זה מה שאת אומרת?

אל תהיי טיפשה. את יודעת טוב מאוד…

מארי קטעה אותה: ונגיד שהווידאו הוא סוג של אֵל חינוכי, לא מסוכן לנסות לחיות כמו האלילים שלך ולהרגיש כל הזמן שאת לא מספיק טובה? שכל מה שאת עושה לא מאוזן כמו שצריך …

הטלפון צלצל ויונה ניגשה לענות. היא הקשיבה זמן רב, ולבסוף אמרה: חכי רגע, אתן לך את המספר שלו. תירגעי, אני מיד חוזרת. מארי שמעה אותה מסיימת את השיחה בקצרה: תתקשרי אם יש חדשות. להתראות.

מה קרה? שאלה מארי.

זאת שוב הייתה אלמה. החתול שלה קפץ מהחלון. הוא ניסה לצוד יונה.

את רצינית?! מוֹסֶה שלהם? לא הבנתי, דיברת איתה בקוצר רוח כזה…

נתתי לה את המספר של הווטרינר, אמרה יונה. במקרה של תאונה צריך לדבר קצר ולעניין. רצית להגיד משהו על חיים לא מאוזנים כמו שצריך?

לא עכשיו! קראה מארי בקוצר רוח. מוֹסֶה שלהם… יונה, אני חושבת שאשכב לישון.

לא, אמרה יונה. אנחנו מוכרחות לחכות. אולי היא תתקשר שוב ותזדקק לניחומים. ואת זאת שצריכה לענות כי לך יש יותר סבלנות ממני. יש בינינו חלוקה הוגנת, את יודעת. היא תלתה את הכיסוי הכסוף על מסך הטלוויזיה כדי להגן עליו מפני אבק ומפני שמש הבוקר והציתה את הסיגריה האחרונה להיום.

.

טובה ינסון (1914–2001) נולדה בפינלנד לאם שוודית שהייתה מאיירת ומעצבת גרפית ולאב בן המיעוט השוודי בפינלנד, שהיה פסל מוכר. ינסון עצמה יצרה מגיל צעיר במגוון טכניקות ותחומים כגון איור וקומיקס, וחלומה הגדול היה להיות ציירת. למרות זאת, עיקר פרסומה בא לה מדמויות המומינים וחבריהם, שעיצבה באמצע שנות הארבעים ונלוו להם טקסטים פרי עטה. כמעט בעל כורחה הייתה למאיירת וסופרת ילדים בעלת שם עולמי, ולמרות אהבתה הגדולה ליצירי כפיה, עם השנים הייתה תשוקתה הגדולה כתיבת סיפורים ורומנים לקוראים מבוגרים. בשנים האחרונות גוברת ההכרה בכישרונה הספרותי הייחודי של ינסון, וכתביה רואים אור בהוצאות מחודשות בשפת המקור, ובתרגומים חדשים ברחבי העולם.
הספר "משחק הוגן" (Rent spel) התפרסם בשנת 1989. הפרקים שכאן – מתוך תרגומה של דנה כספי, העתיד לראות אור השנה בהוצאת קרן וליברוס.
.
דנה כספי, מתרגמת ספרות יפה מהשפות הסקנדינביות (נורווגית, שוודית ודנית, לעיתים נדירות גם איסלנדית), עוסקת בעיקר בספרות עכשווית ובספרות ילדים.

.

» במדור "בעבודה" בגיליון קודם של המוסך: סיפור מתוך קובץ בכתובים מאת נועה לקס

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

קצר | פינת חי

"ילדים זה ברכה, אני רוצה להגיד להם. מה אתם נאנחים ככה. אם לא רציתם, למה הבאתם אותם? אבל אני שותקת." סיפור קצר מאת תום יוגב

אסי משולם, מתוך הפרויקט "לקסיקון העיקרים", דיו על נייר, 60X50 ס"מ, 2010

.

פינת חי

תום יוגב

.

כשאני צריכה להירגע אני הולכת לעיזות. יש ליד הבית שלי פינת חי. באמצע העיר. זה לא בדיוק שהעיזות עצמן מרגיעות, פשוט כל האוויר מתנהג אחרת לידן. איטי יותר. לכל דבר בפינת חי יש תפקיד: הבריכה באמצע בשביל השתייה והברווזים. הפינה מאחורה כשקר, לגדל בה גורים. וכשכל דבר במקום העיזות לא ממהרות, ואז גם האוויר לא ממהר. ונרגעים.

"לא צריך, אימא, הילדים לא אוכלים את כל האוכל הזה עם השֶמֶן, זה עושה להם נפיחות אחר כך ואני לא רוצה שהם ישמינו," הבת שלי אומרת לי בזמן שהיא מתקתקת עוד משהו בטלפון הזה שלה. אני לא עונה, רק מחייכת. בארי סיים כבר חצי צלחת. "באריקי, מספיק, תאכל ירקות," הבת שלי אומרת לו. ילדים שלוקחים לילדים שלהם אוכל מהפה, כל שבוע אותו עניין. "אמא, שכחת?" היא לוחשת לי. "דיברנו על העניין עם השֶמן." אני עושה את הפרצוף של השוכחת. זה טריק שאהובה, השכנה, לימדה אותי. כשאת לא רוצה לעשות משהו, תעשי את הפרצוף של השוכחת. בהתחלה הם יחשבו שאת מסבנת אותם. אחר כך הם יבהלו. בסוף הם ירחמו עלייך ויעזבו אותך בשקט. רק אל תעשי את זה יותר מדי טוב, שלא ישלחו אותך לבית זקנים.

את הנכדים אני לוקחת כל שבת לעיזות, שילמדו להירגע וגם שילמדו מה הן אוהבות לאכול. סרפד – כן. בטטה – לא. לחם אומרים לא להביא, זה עושה להן גזים שמפריעים לשכנים. אבל כשנשארת לי חלה אני נותנת להן. מה אכפת לי, אני לא גרה שם. כשאנחנו יוצאים אני שומעת את ההקלה בקול של הבת שלי ובעלה, כשיש להם חצי שעה בלי הילדים. ילדים זה ברכה, אני רוצה להגיד להם. מה אתם נאנחים ככה. אם לא רציתם, למה הבאתם אותם? אבל אני שותקת.

את העיזה־המנהיג אפשר לזהות תכף ומיד. ערב אחד הגענו והוא היה עסוק בדרשה לכל העדר: בֵּעבֵּעבֵּע, בעבע, בעבעבעבעבע. ניסינו לתת עלים ללבנה הנחמדה, אבל הוא סימן לנו לתת לשחור הקטן. ובאמת הקטן היה רעב. איך יודעים שהוא המנהיג? הוא קופץ מהספסל לסלע, כל פעם כדי להיות הכי גבוה, שהן לא יוכלו להתנגד. וחוץ מזה, רואים בשיער שלו שהוא הכי מבוגר.

הם מגיעים אליי קצת לפני ההבדלה, ומיד פותחים את הטלפונים שלהם. "כל היום אתם משחקים בטלפון," אני אומרת להם, "הילדים לומדים את זה ובמקום לפגוש חברים בחוץ הם פוגשים אותם בטלפון."

"אנחנו לא משחקים, אמא," הבת שלי חושבת שאני צריכה הסברים איטיים, "אנחנו רגע בקלנדר, בודקים את הלו"ז לשבוע הבא. והיום ילדים נפגשים גם בטלפון, ככה זה. – אני לא יכולה לאסוף את עמליה בשני," הבת שלי אומרת לבעלה, "יש לי פורום מנכ"ל עד שש לפחות ובהכירי את הנפשות הפועלות זה לא ייגמר לפני שבע."

"תביאי אותה לפה," אני מציעה. העיניים שלה נתקעות עליי. זה יעזור לה להביא את עמליה לפה, בִמקום שהיא תתרוצץ כמו הילדים שאין להם בית. אבל אז היא תאכל את האוכל שלי, עם השֶמן. "את רוצה מקרוני וקורקבנים?"

"כן", עמליה קופצת, "מקרוני עם אדום?"

"בטח עם אדום," אני צוחקת. "מה את עושה פרצופים?" אני שואלת את הבת שלי, "גם את אהבת את זה פעם." אני ניגשת למטבח להוציא עוד עוגה. "אולי נשלח אותה עם קופסה לבית ספר?" הבת שלי חושבת שאני לא שומעת כשהיא אומרת לבעלה. אם זה היה תלוי בה, היא הייתה שולחת אותם לפה עם קופסאות אוכל. אבל אצלם לא כשר, ולזה אני לא מוכנה.

פעם, חזרנו מהעיזות אחרי שכבר החשיך. לא היה לי את הטלפון עליי, הרי עוד לא יצאה שבת כשיצאנו. וכשהגענו לחדר המדרגות הרגשתי את האוויר דחוס יותר, עד שכמעט אפשר היה לתת בו ביס. זה היה מרוב הלחץ של הבת שלי. היא רצתה לחזור מהר הביתה ואני "עיכבתי את לוח הזמנים." והעיכוב שלי במוצאי שבת יצר "שרשרת של עיכובים," ככה היא צעקה: הם לא ילכו לישון בזמן הם לא יקומו בזמן היא תאחר מחר למשרד היא לא יכולה לאחר מחר למשרד, והיא התחילה להתעסק עם הטלפון שלה שוב, בגלל האיחור. "את לא ראש הממשלה," אמרתי לה. היא התעלמה.

השבת הזו היא צלצלה אליי – אני לא מצלצלת בעצמי בשבת, אבל אם מתקשרים אני עונה. ואמרה שלבאריקי יש מטלה לבית ספר ולה יש לחץ בעבודה ולבעלה אין כוח לצאת מהמיטה ושהם לא יוכלו להגיע. הלכתי לעיזות לבד. נתתי להן את העלים של הצנון שאני מגדלת במרפסת בפחים, ונרגעתי.

"חשבתי על רעיון, אימא," היא אמרה לי כשהם היו אצלי בשבת הבאה. "הצעת הרי שהם יבואו אלייך אחרי בית הספר. אז במקום שהילדים יבואו לפה ויעשו לך בלגן ולכלוך, אולי פשוט תבואי אלינו? נשלם לך מונית בהלוך, ובחזור נקפיץ אותך." נעצתי בה מבט. "אני לא עובדת אצלך," רציתי להגיד לה אבל פחדתי שהיא לא תביא יותר את הנכדים. ואז קמתי על הרגליים והחזקתי במשענת של הספה ועליתי עליה ופתחתי את הפה ואמרתי "בעבעבעבע, בעבע" וידעתי שאהובה לא תסכים אם היא תדע כי עברתי מוקדם מדי מהשלב שהם חושבים שאני מסבנת אותם לשלב הבהלה אבל לי כבר לא היה אכפת וטיפסתי מהספה על השולחן וצעקתי "בעבעבע, בעבע".

.

תום יוגב, עורכת של מגזין המוזיקה העצמאי "קולומבוס", בוגרת תואר שני בספרות עברית בתוכנית לכתיבה יצירתית באוניברסיטת בן־גוריון.

.

» עוד קצר, בגיליון קודם של המוסך: "מקץ חמש־עשרה שניות ומבעד הבעתה", מאת שי שניידר־אֵילת

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן