.
שני פרקים ראשונים מהספר "משחק הוגן" / טוּבֶה ינסון
משוודית: דנה כספי
.
לתלות מחדש
ליוֹנָה הייתה תכונה של בני מזל: היא התעוררה מדי בוקר כמו לחיים חדשים; חיים נקיים לגמרי, שטרם נעשה בהם שימוש, היו נפרשים לרגליה עד הערב, ורק לעיתים נדירות היו עומדים בצילן של דאגות יום האתמול וטעויותיו.
ותכונה נוספת, או ליתר דיוק יכולת, מפתיעה בכל פעם מחדש, לטפח מאגר בלתי נדלה של רעיונות, תמיד לא צפויים, עצמאיים לגמרי, שקמו לחיים והתממשו להרף עין בעוצמה, עד שבבת אחת עלה רעיון חדש שתבע את מקומו בתקיפות וטאטא אותם הצידה. כמו למשל הרעיון שצץ במוחה עכשיו, לבנות בעצמה מסגרות. לפני אי אלו חודשים התחשק ליונה למסגר כמה מעבודותיהם של העמיתים שהיו תלויות על הקירות אצל מארי. המסגרות יצאו יפות מאוד, אבל כשהיו מוכנות לתלייה פתאום העסיקו את יונה רעיונות אחרים לגמרי, והתמונות נותרו מפוזרות פה ושם על הרצפה. בינתיים, אמרה יונה. וחוץ מזה צריך לתלות מחדש את כל הדברים שאספת, הכול מהתחלה. הסידור הנוכחי קונוונציונלי להחריד.
מארי חיכתה ולא אמרה דבר. למען האמת היה לה דווקא נחמד להרגיש שהיא מוקפת בעבודה שטרם הושלמה, ממש כאילו זה עתה עברה לבית חדש והיא לא צריכה להתייחס לכל דבר וחפץ ברצינות רבה כל כך.
ואחרי כל השנים יחד היא למדה לא לגעת וחלילה לא להזיז את המעגלים שיונה שרטטה בתערובת סודית של פרפקציוניזם ונונשלנטיות; לא כל אחד יכול להבין את הדברים האלה כהלכה. כאמור, יש אנשים שאסור להפריע להם בשעה שהם מרוכזים במטרה, קטנה כגדולה. תזכורת להשלים את המלאכה עלולה להפוך מיד את החשק לאי־חשק, והכול ייהרס.
הזכות לעבוד במקצוע שלה בבידוד קדוש, מוגנת מפני חדירה למרחב היצירה. הזכות לשחק בכל מיני חומרים וליצור בהם, משחק שלפתע פתאום, באופן שרירותי־לכאורה, נראה שאין לעמוד בפניו והוא שולל כל פעילות אחרת. להתחיל מתוך צורך פתאומי בענייניוּת לתקן את מה שהתקלקל בבית או אצל אותם עמיתים שכולם אנשים בלתי מעשיים לחלוטין – להפוך לשמיש, לייפות, או פשוט מאוד, לרווחת כולם, לזרוק לאשפה מבלי להתייעץ עם איש. תקופות של התעקשות על קריאה בלבד, יום אחר יום, תקופות שבהן לא מעניין אותה דבר מלבד האזנה למוזיקה – אם להזכיר רק כמה מהתקופות של יונה. ובין כל אחת מהן הפרדה ברורה בת יומיים־שלושה, ימים לא מוגדרים שהתאפיינו באי־שקט ובלֵאות, בחיפוש כיוון חדש. הדבר חזר על עצמו תמיד ולא יכול להיות אחרת, בימים הריקים האלה לא באה בחשבון כל הפרעה בצורת הצעה או עצה.
פעם אחת מארי בכל זאת פלטה: פשוט תעשי מה שמתחשק לך.
כמובן, אמרה יונה, כמובן. והיא חייכה אל מארי, מעט מופתעת.
ועכשיו הגיע היום בנובמבר שבו ייתלו מחדש כל הדברים בסטודיו של מארי, יחודשו ויזכו למשמעות חדשה לגמרי, גרפיקה, ציורים, תצלומים, ציורי ילדים וכל מיני אותות חיבה קטנים שנתלו בנעצים בקפדנות וביראת כבוד, אך בחלוף הזמן אבדו הזיכרון והמשמעות הקשורים בהם. מארי הביאה ווים, פטיש ומסמרים לתליית תמונות, חוט פלדה, פלס וכמה עזרים נוספים. יונה הביאה רק את סרט המידה.
היא אמרה: נתחיל עם קיר הכבוד. יש כמובן להקפיד שהוא יישאר סימטרי. אבל סבתא וסבא רחוקים מדי זה מזה, וחוץ מזה עלול לרדת על סבא גשם דרך ארובת הקמין. והציור המונוכרומטי של אמא שלך הולך כאן לאיבוד, צריך להגביה אותו. הראי המקושט נראה מטופש, הוא לא שייך לכאן, חייבים לשמור על מראה נקי ומסודר. החרב עוד איכשהו יכולה להתאים, אבל זה קצת פתטי. נו, תמדדי, אני מעריכה שזה שבעה או שישה וחצי. תני לי את המרצע.
מארי העבירה לה את המרצע וראתה כיצד הקיר לובש מחדש מראה סטטי שאינו מסורתי עוד אלא מאתגר ואף מתגרה.
טוב, אמרה יונה, עכשיו נסלק את הבדיחות הקטנות האלה שבעצם בכלל לא מעניינות אותך. נשחרר את הקירות, זו תהיה תצוגה בלי שום קשקושים קטנים. שימי אותן באחת מקופסאות הצדפים שלך או תשלחי אותן לאיזה מכון לספרות ילדים.
מארי חשבה במהירות אם עליה להיעלב או לחוש הקלה, לא הגיעה לידי החלטה ושתקה.
יונה המשיכה במלאכה, הורידה מהקיר והחזירה, מהלומות הפטיש שלה היו תחילתו של עידן חדש. היא אמרה: אני יודעת, לא קל להגיד לא, לדחות. את דוחה מילים, עמודים שלמים, סיפורים ארוכים ובלתי אפשריים, וזו הרגשה טובה לגמור עם זה. ככה גם עם דחיית תמונות. זכותן של התמונות להיות תלויות על קיר. ומרביתן שם כבר יותר מדי זמן, לא רואים אותן עוד. את הטובות ביותר שלך את כבר לא רואה. והן הורגות זו את זו כי הן לא תלויות נכון. תראי, פה יש משהו שלי והנה הציור שלך, הם מפריעים זה לזה. חייבים מרחק, זה הכרחי. וצריך להפריד תקופות שונות באמצעות מרחק – אלא אם כן גורמים להן להתנגש בכוונה כדי לזעזע! צריך להרגיש את זה בפנים, פשוט מאוד… צריך שיהיה איזשהו ממד של הפתעה כשהם מעבירים מבט על פני קיר שמכוסה בתמונות כמו טפט, אנחנו לא צריכות להקל עליהם, לתת להם להסדיר את הנשימה ולהסתכל עוד פעם כי הם לא מסוגלים להתאפק, להרהר, אפילו להתרגז… עכשיו נסדר לעמיתים תאורה טובה יותר. למה השארת רווחים גדולים כל כך דווקא פה?
אני לא יודעת, אמרה מארי, אבל היא ידעה, פתאום היא הבינה היטב שבסתר ליבה היא בכלל לא חיבבה את העמיתים שעשו את העבודות האלה, עבודות יפות ללא כל ספק. מארי נעשתה קשובה. בזמן שהתבוננה ביונה השקועה במלאכת התלייה נדמה לה שעכשיו דברים רבים, ואפילו חייהן המשותפים, זוכים להערכה הראויה ולמקומם הסופי, תקציר המתבטא במרחק או בריכוז מובן מאליו. החדר השתנה כליל.
אחרי שיונה החזירה את סרט המידה הביתה, מארי ישבה כל הערב והתפלאה כמה קל להבין סוף־סוף את הדברים הפשוטים ביותר.
.
וידאו
הן גרו כל אחת בקצה אחר של בית דירות גדול ליד הנמל ובין חדרי הסטודיו שלהן שכנה עליית הגג, שטח הפקר סתמי של מסדרונות בעלי תקרה גבוהה, ומשני צידיהם דלתות נעולות מִקורות עץ. מארי אהבה את המעבר בעליית הגג, הוא מתח קו מפריד של ניטרליוּת הכרחית בין שני המרחבים שלהן. לעיתים הייתה נעצרת בדרך להקשיב לגשם המכה בגג הפח או להשקיף על העיר המדליקה את אורותיה, או סתם מתמהמהת לצורך התרגעות.
הן מעולם לא שאלו זו את זו: הצלחת לעבוד היום? אולי לפני עשרים־שלושים שנה היו שואלות, אבל עם הזמן הן למדו להתאפק. יש חללים ריקים שחייבים לכבדם. התקופות – שלעיתים קרובות הן ארוכות – שבהן את לא רואה את התמונות, לא מוצאת את הסדר וצריך להניח לך לנפשך.
כשמארי נכנסה יונה עמדה על סולם והרכיבה מדפים במבואה. מארי ידעה שכשיונה מתחילה לבנות מדפים חדשים היא מתקרבת לתקופת עבודה. מובן שחלל הכניסה כלל אינו מתאים למדפים, הוא קטן וצר מדי, אבל זאת נקודת מבט לא חשובה. בפעם שעברה הופיעו מדפים בחדר השינה והתוצאה הייתה סדרה מצוינת של תחריטי עץ. כשחלפה על פני חדר האמבטיה הציצה פנימה, אבל יונה לא השרתה שם גיליונות של נייר הדפס, עדיין לא. לתקופה שבה יונה הייתה מוגנת ושקועה כולה בגרפיקה שלה קדמה תמיד הדפסה חוזרת של סדרת עבודות קודמות שנזנחו, מלאכה שהונחה בצד בזמן שרעיונות חדשים מומשו. היא יודעת ששעת החסד היצירתי עלולה להיות קצרה, פתאום וללא כל אזהרה נעלמות התמונות או מגורשות בידי גורם מפריע, מישהו או משהו המפר את התשוקה הרגישה ללכוד התבוננות, תובנה, והחשק מתפוגג לבלי שוב.
מארי חזרה למבואה וסיפרה שהיא קנתה חלב ומגבות נייר, שתי אומצות ומברשת ציפורניים, וגם שיורד גשם.
יופי, אמרה יונה. היא לא הקשיבה. תוכלי להחזיק רגע את הקצה השני – תודה. זה יהיה מדף חדש לקלטות וידאו. שום דבר אחר, רק וידאו. אמרתי לך שפסבינדר בא אלינו הערב? מה דעתך, כדאי לבנות מדפים עד לדלת?
למה לא? מתי הוא מתחיל?
תשע ועשרים.
בסביבות השעה שמונה הן נזכרו בהזמנה של אלמה. יונה התקשרה אליה. מצטערת להודיע ברגע האחרון שלא נבוא, אמרה, אבל את מבינה, פסבינדר בא הערב. וזאת הפעם האחרונה. מה אמרת? לא, זה לא ילך, אנחנו צריכות להיות בבית כדי לכבות את ההקלטה בפרסומות. ברור שחבל. אני פשוט שונאת את הפרסומות האלה, הן הורסות את כל הסרט. תמסרי ד"ש לאחרים, נתראה מתישהו… כן, אמסור. כל טוב בינתיים. להתראות.
היא התרגזה? שאלה מארי.
כן, קצת. ברור שאין לה מושג מי זה פסבינדר.
כדאי לנתק את הטלפון?
מה שנראה לך. אבל אני לא מאמינה שמישהו יתקשר. הם למדו את הלקח. וחוץ מזה אנחנו לא חייבות לענות.
ערבי האביב התארכו והיה קשה להחשיך את החדר. הן ישבו כל אחת בכיסאה והמתינו לפסבינדר, הדממה שלהן הייתה פתיח של כבוד. כך המתינו גם לפגישה עם טריפו, ברגמן, ויסקונטי, רנואר, ויילדר, וכל שאר אורחי הכבוד שיונה בחרה בקפידה והכתירה למנצחים, המתנה הנפלאה ביותר שיכלה לתת לחברתה.
עם הזמן הלכו ערבי הווידאו האלה ונעשו חשובים מאוד בחייהן של יונה ומארי. בתום הסרט היו משוחחות עליו שיחות מעמיקות ורציניות. יונה הכניסה את הקלטת לקופסה שקושטה מראש בטקסט ובציורים, והקלטת הונחה במקום המיועד לה במדפים השמורים לקלטות וידאו, לצד עותקים מספריית הסרטים שאספה במשך כל חייה; עטיפה אחידה ויפה של זהב וצבעים רכים, ודגלון קטן על חזית הקופסה המציין את המדינה שבה נעשה הסרט. לנוכח השטף הבלתי פוסק של סרטים חדשים שיש לטפל בהם, רק לעיתים נדירות ביותר היה ליונה ומארי זמן לראות כל סרט יותר מפעם אחת. כל המדפים בבית היו מלאים מזמן, המדפים במבואה היו למעשה הכרחיים.
הסרטים האילמים בשחור־לבן היו קרובים במיוחד לליבה של יונה, ומהם אהבה יותר מכול את צ'פלין, כמובן. באורך רוח לימדה את מארי להבין את הקלסיקות, היא סיפרה לה על תקופת לימודיה בחוץ לארץ, על מועדוני הסרטים, על ההתלהבות הגדולה מהצפייה בסרטים האלה, לפעמים כמה מהם ביום.
את מבינה, זה היה כמו דיבוק. הייתי מאושרת. ועכשיו, כשאני רואה שוב את הקלסיקות האלה עם כל הסרבול מלא ההבעה שלהן, עם הטכניקה המגושמת שעמדה לרשותן, אני מרגישה כאילו שבו אליי נעורי.
אבל הם מעולם לא עזבו אותך, אמרה מארי בתמימות.
אל תתחצפי. כמו שאמרתי, הסרטים הישנים האלה אמיתיים, האנשים שיצרו אותם נתנו את כל כולם, התריסו כנגד האפשרויות המוגבלות שלהם – אלה סרטים מלאי תקווה, ילדה, סרטים אמיצים.
יונה אספה גם מה שכינתה סרטים מכובדים; מערבונים, סרטי רובין הוד, סרטים רומנטיים על שודדי־ים חסרי מעצורים ועוד אגדות רבות ופשוטות על צדק, אומץ ואבירוּת. הם ניצבו לצד הגאונים המגוונים של ימינו והגנו על מקומם. צבעם היה כחול.
יונה ומארי ישבו כל אחת בכיסאה בחדר המוחשך וחיכו לפסבינדר.
את יודעת, אמרה מארי, לפני שאני נרדמת אני חושבת יותר על סרט שהראית לי מאשר על כל הדברים שמדאיגים אותי, כלומר דברים שצריך לעשות וכל השטויות שעשיתי… נדמה לי שהסרטים שלך מורידים ממני את האחריות. ברור שאני מזהה את עצמי בהם, אבל זה לא מחייב אותי.
בדרך כלל את נרדמת די מהר, העירה יונה. לא יזיקו לך עשרים דקות בלי נקיפות מצפון לשם שינוי. או אפילו עשר. עכשיו את יכולה ללכת ללחוץ על הכפתור.
הנורית האדומה הקטנה נדלקה. פסבינדר קיבל את פניהן עם כל האלימות המשובחת והמרוסנת שלו. הוא הפסיק אותה בשעה מאוחרת מאוד. יונה הדליקה את המנורה, הכניסה את הקלטת לקופסה שלה והציבה אותה על המדף הנושא את התווית פסבינדר.
מארי, את עצובה שאנחנו לא פוגשות אנשים?
לא, כבר לא.
יופי. ואם נפגוש אותם, איך זה יהיה – כרגיל, לגמרי כרגיל, פטפוטים על דא ועל הא. בלי קומפוזיציה, בלי רעיון מנחה. בלי נושא. אני לא צודקת? אני יודעת בערך מה כל אחד יגיד, אנחנו כבר מכירים זה את זה לפני ולפנים. אבל עכשיו, באמצעות הווידיאו, כל משפט מקבל משמעות, שום דבר אינו שרירותי. הכול שקול ומנוסח בקפידה.
אבל בכל אופן, אמרה מארי, לפעמים אחד מאיתנו היה אומר משהו לא צפוי שבכלל לא מתאים, שחרג מכל מסגרת ועורר את תשומת ליבנו. משהו לא רציונלי, את יודעת.
כן, אני יודעת. אבל תדעי לך שחשיבה אי־רציונלית אינה זרה לאף במאי דגול. את מדברת על מה ש"בכלל לא מתאים", הבמאי משתמש בזה בכוונה, זה חלק חיוני מהשלם, את מבינה? שרירותיוּת־לכאורה, אבל מאחוריה מסתתר רעיון. הוא יודע בדיוק מה הוא עושה.
אבל היה לו זמן, מחתה מארי. אנחנו לא תמיד מספיקים לחשוב, אנחנו פשוט חיים את הרגע! ברור שהוא יכול לתאר את מה שאת מכנה השרירותיוּת שלנו, אבל היא עדיין שמורה בתוך צנצנת! אנחנו חיים בהווה. יכול להיות שלא חשבתי עד הסוף… יונה, הסרטים שלך נפלאים, הם מושלמים. אבל אם מתמסרים להם באופן טוטאלי, כמו שאנחנו עושות, זה עלול להיות קצת מסוכן.
מה זאת אומרת, מסוכן?
את לא חושבת שהם מקטינים משהו אחר?
לא, הסרטים הטובים ביותר לא מקטינים, הם לא סגורים בתוך עצמם, להפך; הם נפתחים למחשבות ולאפשרויות חדשות, תובנות חדשות. הם מתהדקים סביב אורח החיים וסגנון הדיבור הרשלני שלנו, שמתוך הרגל ישן מניחים לזמן ולכוח ולחשק ללכת לאיבוד. תאמיני לי, הסרטים מלמדים אותנו המון. והם מציגים לפנינו תמונה של החיים כפי שהם באמת.
מארי צחקה: תמונה של החיים הרשלניים שלנו? אנחנו יכולים ללמוד להתרשל בצורה קצת יותר אינטליגנטית ומקושטת, זה מה שאת אומרת?
אל תהיי טיפשה. את יודעת טוב מאוד…
מארי קטעה אותה: ונגיד שהווידאו הוא סוג של אֵל חינוכי, לא מסוכן לנסות לחיות כמו האלילים שלך ולהרגיש כל הזמן שאת לא מספיק טובה? שכל מה שאת עושה לא מאוזן כמו שצריך …
הטלפון צלצל ויונה ניגשה לענות. היא הקשיבה זמן רב, ולבסוף אמרה: חכי רגע, אתן לך את המספר שלו. תירגעי, אני מיד חוזרת. מארי שמעה אותה מסיימת את השיחה בקצרה: תתקשרי אם יש חדשות. להתראות.
מה קרה? שאלה מארי.
זאת שוב הייתה אלמה. החתול שלה קפץ מהחלון. הוא ניסה לצוד יונה.
את רצינית?! מוֹסֶה שלהם? לא הבנתי, דיברת איתה בקוצר רוח כזה…
נתתי לה את המספר של הווטרינר, אמרה יונה. במקרה של תאונה צריך לדבר קצר ולעניין. רצית להגיד משהו על חיים לא מאוזנים כמו שצריך?
לא עכשיו! קראה מארי בקוצר רוח. מוֹסֶה שלהם… יונה, אני חושבת שאשכב לישון.
לא, אמרה יונה. אנחנו מוכרחות לחכות. אולי היא תתקשר שוב ותזדקק לניחומים. ואת זאת שצריכה לענות כי לך יש יותר סבלנות ממני. יש בינינו חלוקה הוגנת, את יודעת. היא תלתה את הכיסוי הכסוף על מסך הטלוויזיה כדי להגן עליו מפני אבק ומפני שמש הבוקר והציתה את הסיגריה האחרונה להיום.
.
טובה ינסון (1914–2001) נולדה בפינלנד לאם שוודית שהייתה מאיירת ומעצבת גרפית ולאב בן המיעוט השוודי בפינלנד, שהיה פסל מוכר. ינסון עצמה יצרה מגיל צעיר במגוון טכניקות ותחומים כגון איור וקומיקס, וחלומה הגדול היה להיות ציירת. למרות זאת, עיקר פרסומה בא לה מדמויות המומינים וחבריהם, שעיצבה באמצע שנות הארבעים ונלוו להם טקסטים פרי עטה. כמעט בעל כורחה הייתה למאיירת וסופרת ילדים בעלת שם עולמי, ולמרות אהבתה הגדולה ליצירי כפיה, עם השנים הייתה תשוקתה הגדולה כתיבת סיפורים ורומנים לקוראים מבוגרים. בשנים האחרונות גוברת ההכרה בכישרונה הספרותי הייחודי של ינסון, וכתביה רואים אור בהוצאות מחודשות בשפת המקור, ובתרגומים חדשים ברחבי העולם.
הספר "משחק הוגן" (Rent spel) התפרסם בשנת 1989. הפרקים שכאן – מתוך תרגומה של דנה כספי, העתיד לראות אור השנה בהוצאת קרן וליברוס.
.
דנה כספי, מתרגמת ספרות יפה מהשפות הסקנדינביות (נורווגית, שוודית ודנית, לעיתים נדירות גם איסלנדית), עוסקת בעיקר בספרות עכשווית ובספרות ילדים.
.
» במדור "בעבודה" בגיליון קודם של המוסך: סיפור מתוך קובץ בכתובים מאת נועה לקס
.