יומנה של דבורה עומר: "וכאן אכתוב את כל לבטי אשר אין אני יכולה לספרם לאף אחד"

התחקות אחר יומן נעוריה של סופרת הילדים לעתיד, יומן שבו מתערבבים הגעגועים לאם שנהרגה ולאבא שבשליחות בחו"ל עם דאגות למצבה החברתי ולגורל המדינה שבדרך

דבורה עומר, מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

בגיל 11 איבדה דבורה עומר את אמה בנסיבות טרגיות, שלא התבררו לה עד שלב מאוחר מאוד. באותו הזמן נאלצה להיפרד גם מאביה, ששהה אז בחו"ל ולא מיהר לחזור אל דבורי הקטנה שלו. היתמות והכאב ננעצו ביצירתה של עומר למשך כל חייה. כדי להתחיל ולהתמודד עם היתמות והכאב שילוו את יצירתה למשך כל חייה החלה בכתיבת יומן, שהתפתחה לכתיבת יומנים רבים.

בשנת 1946, החלה דבורה בת ה-14 בכתיבת יומן חדש, לאחר שדפי המחברת הקודמת התמלאו מתיעוד יומיומי. כבר אז, בהיותה נערה צעירה, סביבתה הכירה בהיותה אדם כותב. את המחברת שבה תכתוב את יומנה החדש קיבלה דבורה במתנה מהחברות והחברים שגדלה איתם בקיבוץ מעוז חיים. ההקדשה שלהם, הפותחת את היומן, מכניסה אותנו ממרחק השנים אל רגעי הפרידה העצובים שלהם מדבורה, שעזבה את הקיבוץ לראשונה והלכה ללמוד בגבעת ברנר:

דבורל'ה

זה שלש-עשרה שנה אנו חיים את חיינו יחד ומאז ועד עתה לא נפרדנו ועתה אנו נפרדים, אך מקוים שגם פרידה זו לא תהיה ממושכת, ונמשיך לחיות את חיינו כאשר חיינו עד עתה,

מעוז חיים י"ח תשרי תש"ו

רחלה ונירה, רפי רותי אברהם עמי יחזקאל

בשלב הזה כתיבתה עדיין הייתה פרטית, וכבר בפתיחה מבטיחה לעצמה הסופרת לעתיד הבטחה. זהו התיעוד הראשון ביומנה, שנכתב ב-כ"ו בניסן תש"ו:

כל השנה חיפשתי את יומני ולא מצאתיו. והנה עכשיו מצאתי אותו פתאום. ואף על פי שעד עתה מתחילת השנה הפסקתי בכתיבת יומן, אתחיל עתה שוב במרץ משנה.

ביומן רוצה אני לכתוב כל מאורע שיעבור עלי. כל הרגשה שלי. אם שמחה ואם עליזה.

וכאן אכתוב את כל לבטי אשר אין אני יכולה לספרם לאף אחד.

ורוצה אני כאן לכתוב את הכל כי יש לי ביטחון שהיומן הזה שמור במקום נאמן ועין איש זר לא תשורנו.

רוצה אני גם לכתוב ביומן זה שירים שמוצאים חן בעיני במיוחד.

מעבר לסיפור האישי של הסופרת לעתיד משתקף גם הווי המדינה שבדרך. וכך הגעתם של עולים חדשים לבית-הספר שבו היא לומדת זוכה לתיעוד ביומן:

ביום רביעי, באחד במאי שכבתי בחצר וקראתי, פתאום שמעתי צלצול, ומפני שהצלצול היה לא במקום יצאתי בבהלה החוצה לראות מה קרה, והנה ראיתי חברים הולכים בכיוון לשער ודגלים בידיהם, ואמרו לי שעכשיו צריכה לבוא קבוצת הילדים העולים. הלכתי עם כל החברים. הילדים הסתדרו בשורות וגם החברים עמדו, ומרחוק נראה האוטובוס שמתוכו נשמעה שירה עברית.

האוטו התקרב ומתוכו קפצו ילדים תרמילי גב על כתפיהם, והלכו בשורה ואחריהם כל החברים צעדו לחדר האוכל

נכנסתי לחדריהם. הרצפה שטופה נקיה. מעל משקוף החלון ירק. מעט פרחים. המיטות מוצעות לשינה. סדינים לבנים. ציפות צחורות. תמונה צנצנת עם פרחים. פינה חמה. פינה חמה לילדים אשר סבלו רבות, ועתה הילדים ילדי המשק בנו לבד את חדריהם. והיה נעים לראות את זה, ולראות את הילדים התמהים לכל זה כי מזמן לא ראו חדר נקי, וילד אחד אמר, "למה לנו מיטות? כבר הרבה מאוד זמן לא ישנו על מיטות.

בעמוד הבא חושפת דבורה את אחד מאותם לבטים שכנראה לא יכלה לספר לאיש, בעת שכתבה על ביקורו של אביה, משה מוסינזון:

כל הזמן חיכיתי לחוצה לזמן שאפגש עם אבא. וחששתי מאוד כי הזמן יעשה את שלו ולא נבין איש את רעהו ולא אוכל לשתפו בכלום. בתחילה חשבתי כי טעיתי אבל עכשיו נדמה לי כך הדבר. כל הזמן חיכיתי לבואו בכליון עיניים ואם אגיד את האמת – התאכזבתי במקצת ממנו. כי הרבה לא הכרתי אותו, רק מתוך החופשות הקצרות שהיה מבקרני.

בצד ההתלהבות מהגעתם של ילדים עולים, ימים רבים מביאים איתם גם חוסר ודאות לגבי עתיד היישוב והמדינה שבדרך:

עתה ימים מתוחים לא שקטים. משהו תלוי בחללו של עולם. משהו מטיל אימה קודר ודומם. יום יום מביא העיתון ידיעות על חיפוש במשקים שונים, על פיצוץ רכבות וחטיפת קצינים. עם בוא העיתון צובאים עליו האנשים לקרוא את החדשות, שוב כמו בימי המלחמה מתכנסים חברים לשמוע את חדשות הרדיו.

כל אחד מתוח וחרד למחר. לבאות.

אך יחד עם חדירת הפן הלאומי והקולקטיבי ליומן, הפן האישי הוא המכתיב את הטון ברוב המקרים. דבורה הייתה נערה צעירה שכתבה לא רק על נושאים שברומו של עולם אלא גם על אמיתויות נצחיות של ילדי בית הספר – גם אלו שיגדלו להיות אנשי מילה מובהקים: בית הספר יכול להיות מקום מאוד משעמם.

טז איר התש"ו

יש עוד כחודש וחצי ללמוד. אני כל כך שמחה. פשוט אין לי כבר כוח ללמוד. שוב שיעורים ושוב בחינות אוף.. בשיעורים אני מתאמצת מאוד להקשיב. אני כל כך לא מרוכזת. אני משקיפה דרך החלון אל הים המשתרע בכחול, ונוגע באופק, שמיים תכולים, אל העצים המלבלבים, ואז שוכחת אני עולם מלואו. את הכל שוכחת אני ומרותקת להזיותיי ומחשבותיי.

יש לי תוכניות אדירות לחופש. טיול ובילוי יפה. רחצה בים. ראיית הצגות.

ורק שיבוא שיבוא כבר החופש המקווה.

ובתיעוד מאוחר יותר, "גמרנו את הלימודים ואני הייתי כל כך מבסוטה."

כיאה ליומן הנכתב בגיל ההתבגרות מביעה דבורה עניין רב ביחסיה עם חברות וחברים. בגבעת ברנר שאליה עברה היא מודה שלא מצאה עדיין "ידידה קרובה. אומנם כך חברה באופן כללי יש לי פחות או יותר אבל ידידה ממש קרובה אין לי." לאחר מכן היא פונה לנתח את יחסיה עם כל חברה וחברה ולשער מי תוכל להיות ידידה קרובה – שאליה תוכל לגלות דברים שאולי כרגע היא שומרת אך ורק ליומנה. עם בת-שבע, למשל:

אני משוחחת רבות, יש לנו על מה לשוחח מפני שגורלנו שווה במידה ידועה, אבל איני גלויה בפניה…

את רנה אני די מסמפטת אבל אף פעם עוד לא דיברתי איתה כך באופן פרטי.

ציפורה ילדה נחמדה אבל אין לה הרבה שכל. ואנו חברות, אבל לא חברות עמוקה.

את יתר הבנות: חוה, רותי, נורית אני ביחסים טובים, אין לי אליהן יחס מיוחד אבל כך.

הילדה היחידה שהייתי רוצה שתהיה ידידתי היא רחל דורבן. היא ילדה נחמדה ומאוד מוצאת חן בעיני, אנו ידידות שטחיות. אני מאוד משתדלת לרכוש את ידידותה. ברור שלא על ידי חנפנות אלא כשהיא מבקשת ממני משהו אני עושה לה. במחלתה עזרתי לה. והיא אמרה לי שאני הילדה שהיא סומכת עלי ביותר מבין הבנות.

היא גם די גלויה לפני, ולעתים אנו הולכות יחד ומדברות.

היא ילדה מאוד חמודה.

מותה של אימה הותיר חור ענק בחייה. ההיעדרות האיומה שלה מקבלת נוכחות מרכזית ביומן. כשהתחילה את היומן הייתה דבורה בת 14. אמה, לאה שרשבסקי, נהרגה שלוש שנים קודם לכן. את דבורה לא שיתפו בנסיבות המוות. לאה נהרגה בתאונת אימונים במסגרת פעילותה בארגון ה"הגנה". כדי לא לחשוף את הפעילות לכוחות המנדט הבריטי פורסם שהיא התאבדה, ורק כעבור שנים רבות נודעה לדבורה האמת. בשנת 1976, כאשר היא גילתה סוף סוף את הסיפור המלא, היא אף פגשה את האישה שירתה בה בשוגג.

י' תמוז תש"ו

לפעמים אני מהרהרת שכל שתי השנים האחרונות הן חלום. חלום ארוך ומיגע.

והנה אקיץ ואני ילדה בת 11.

השעה שעת בין הערבים, נירה באה אליי וקוראת "קמת כבר? ברוך השם. את יודעת שכבר ערב. קומי מהר"

אני מעיפה עליה מבט. בחלומי כבר הייתה ילדה גדולה קרוב ל-14.

ואני אומרת לה נירה חלמתי חלום ארוך וממושך. חלום משונה. אבל היא מזרזת אותי. "קומי מהר התרחצי וספרי לי אותו אחר-כך."

אני קמה והולכת לחדר. על הדשא שני האחים הקטנים שלי, קטנים. ובחלומי גדולים מדברים והולכים ועתה ממלמלים זוחלים.

והנה בדרך אמא הולכת מן המקלחת. לבושה היא חלוקה התכול. מחזיקה את המגבת. אני רה אליה נצמדת אליה, מנשקת אותה, מחבקת אותה ומספרת לה אמא כל כך הרבה זמן לא ראיתיך. חלמתי שמתת. והיא מחליקה את שערותי צוחקת ואומרת "איזה חלומות את חולמת ילדתי."

ושתינו צועדת לחדר.

אמא מתלבשת ויוצאת לדשא, שתינו גחונות על הקטנים. והנה גם ישראליק בא וכולנו יחדיו על הדשא, ואמא אומרת "מחר אני יוצאת לאימונים". ואז אני זוכרת את חלומי הנורא וקוראת בהתרגשות: "אמא! אל תלכי מחר לאימונים".

והיא מסבירה לי כי אנו צריכים להתאמן בשביל לדעת להילחם בכל הרוצים להרע לנו.

 

הטור של סמדר שיר אודות הגילוי של דבורה עומר, מתוך מעריב, 21 באוקטובר 1976

הכתיבה היומנית של דבורי הצעירה התפתחה בסופו של דבר לסדרת הספרים "דפי תמר", שהיו הצלחתה הספרותית הגדולה הראשונה. "דפי תמר" התחילו כטורים לעיתון "דבר לילדים" שכתבה דבורה עומר לאחר שסיימה את לימודי ההוראה במכללת אורנים וחזרה לקיבוץ מעוז חיים כמורה. בהמשך הפכה עומר לאחת מסופרות הילדים והנוער המצליחות והאהובות ביותר בישראל. היא זכתה בפרסים רבים, ביניהם פרס ראש הממשלה, פרס אקו"ם ופרס ישראל. בשנת 2013 הלכה לעולמה וארכיונה מופקד היום בספרייה הלאומית.

עוד על חייה של עומר, על יחסיה עם הוריה, משפחתה ועל יצירתה, תוכלו לשמוע בפרק של הסכת "הספרנים", פודקאסט הספרייה הלאומית.

 

יש גם לכם יומן מימי תש"ח? אנו אוספים יומנים אישיים של בני ובנות דור קום המדינה למען הדורות הבאים! כל הפרטים כאן

חנה סנש נפרדת מאחיה גיורא

היא לא האמינה שתפגוש את אחיה גיורא לפני יציאתה לאירופה למשימה שממנה לא חשבה שתחזור. כשהגיע אחיה לארץ כמה ימים לפני יציאתה למצרים, העניקה לו סנש את המכתב – והוא עוד לא עמד אז על מלוא משמעותו

חנה סנש יד ושם ארכיון התצלומים 3213/2

גיורא יקירי,

יש מכתבים הנכתבים לא על מנת להישלח. מכתבים, שמוכרחים לכתוב אותם, מבלי לשאול: האם יגיעו לתעודתם או לא?

מחרתיים אני מתחילה במשהו חדש. אולי אווילי, אולי דמיוני, אולי מסוכן, אולי אחד ממאה, אולי אחד מאלף ישלם בחייו. אולי בפחות מהחיים, אולי ביותר. אל תשאל מה, פעם תדע מה העניין.

גיורא יקירי, עליי להסביר לך משהו, להצטדק. עליי להתכונן לאותו רגע בו תעמוד פה, בתוך גבולות הארץ, מצפה לרגע בו ניפגש אחרי שש השנים וכשתשאל: איה היא? – יענוך בקיצור: אַין, איננה!

 

במילים מרגשות אלו פתחה חנה סנש את המכתב שחיברה כדי שיימסר לאחיה הבכור גיורא, ממנו נפרדה שנים קודם לכן כשעלתה לארץ-ישראל. גיורא היה אמור להגיע לארץ-ישראל באותם הימים. סנש לא ידעה מתי בדיוק יגיע, והופתעה לגלות שתזכה למסור לו את המכתב פנים אל פנים – כחודש לפני שתצא לקורס הצניחה במצרים וממנו אל המשימה שהאמינה שלא תחזור ממנה בחיים.

חנה סנש יוצאת לשליחות חייה

ראשית, חשוב להזכיר בקצרה את הביוגרפיה הקצרה של חנה (אניקו) סנש. היא נולדה בבודפשט לאבא בֶּלָה שהיה עיתונאי, סופר ומחזאי לא בלתי ידוע, ולאימא קתרינה, שנאלצה לגדל את חנה ואחיה גיורא (ג'וּרי) לבדה בעקבות מות האב שנפטר כשחנה הייתה רק בת שש. כמו יהודיה-הונגרית מן המעמד הבינוני הלכה חנה לגימנסיה כללית, אך נתקלה גם באנטישמיות שהפכה אותה לציונית נלהבת.

בגיל 18 עלתה לבדה לארץ ישראל והחלה ללמוד בבית הספר החקלאי בנהלל. בסיום לימודיה שם, עברה לקיבוץ שדות־ים הסמוך לקיסריה. שם כתבה את שירה המוכר ביותר. פרוץ מלחמת העולם השנייה והידיעות הראשונות על גורל בני עמה שנותרו באירופה שכנעו את סנש לעבור לכתיבה בעברית בלבד ביומנה הפרטי. בגיל 13 החלה הנערה חנה סנש לחבר יומן המתעד את חייה של נערה יהודיה בהונגריה, ובשנים עד עלייתה ארצה כתבה אך ורק בהונגרית. רק כשעלתה ארצה והחלה ללמוד עברית התנסתה בכתיבה בשפתה החדשה.

הצעד הפרטי והמינורי הזה – מעבר משפת אמה לשפת עמה המתחדשת סימן שינוי גדול יותר, שיהפוך את סנש לימים לסמל כלל-ישראלי. בסוף 1943 הצטרפה לאימוניהם של צנחני היישוב, ובמחצית מארס 1944 צנחה (עם עוד כמה מבני הקבוצה) ביוגוסלביה. כשלושה חודשים סבבה ביערות קרואטיה, מחכה להזדמנות לחצות את הגבול להונגריה שהייתה היעד שלה. בקרואטיה כתבה את "אשרי הגפרור", שאת הפתק שעליו נכתב נתנה לעמיתה, הצנחן ראובן דפני.

השיר "אשרי הגפרור" בכתב ידה של חנה סנש (שמור בבית לוחמי הגטאות)

בשבעה ביוני 1944 הצליחה לחצות את הגבול להונגריה, אך נתפסה עוד באותו היום בידי ההונגרים. היא הועברה לבית כלא בבודפשט, שבו שהתה כחמישה חודשים (!), עד להוצאתה להורג בשבעה בנובמבר 1944, כ"א בחשוון תש"ה. אימה, קתרינה, הייתה זו שהביאה לארץ את כתביה, מכתביה ויומניה, למשמורת בספרייה הלאומית.

בהקדמת המהדורה המודפסת המאגדת את כתיבתה של חנה סנש אנחנו מקבלים תשובה לשאלה – מדוע מתוך קבוצת הצנחנים העבריים שקיפחו חייהם בניסיון להציל את יהודי אירופה, דווקא חנה סנש היא המוכרת ביותר, ועבור רובנו גם היחידה ששמה נזכר. בזכות יומניה, שיריה ומכתביה, מגיעה אלינו עדות ברורה, ודאית וחותכת על חייה. כל פרטי חייה, שליחותה ומותה מצטרפים לדמות יחידה במינה, "עטורה זוהר גבורה עברית עילאה". זה לא הזיק שהיא הייתה כותבת מחוננת ורבת הבעה.

האח גיורא והאחות חנה הופרדו כשעלתה האחות הצעירה לארץ (גיורא מבוגר ממנה בשנה), והתאחדו לזמן קצר ביותר – ממש ערב צאתה של חנה מן הארץ – אז נתנה לו לקרוא את מכתב הפרידה וההתנצלות שחיברה עבורו. ביומנה הוסיפה סנש את מה שלא יכלה להגיד לאחיה גיורא במכתב עצמו ואף לא בפגישתם. זאת כיוון שהמשימה שיצאה אליה הייתה סודית. וכך כתבה:

"מכתב זה כתבתי לפני הקורס לצניחה. כשנתתי לך לקרוא, לא יכולת להבין על מה מדובר בו.

סלח לי, גיורי, שהוכרחתי לשקר לך אף ברגעי אושר הפגישה. היית כל-כך חדש בחיים שלנו, שלא יכולתי לומר לך את האמת. בטוחה אני שכעת תבין לי".

התיעוד האחרון ביומה של סנש נכתב פחות מחודש לאחר המכתב לגיורא והפגישה איתו: "השבוע אסע למצרים. מגויסת-חיילת. על תנאי הגיוס, על הרגשותיי מסביב לזה, על החדשות לכך – ועל מה שלפניי – אין ברצוני לכתוב. אני רוצה להאמין שנכון הוא אשר עשיתי ואעשה. את השאר יגיד הזמן".

התיעוד האחרון ביומנה של חנה סנש. מתוך ארכיון חנה סנש, באדיבות אורי ומירית אייזן.

 

את יומניה המקוריים של חנה סנש תוכלו לקרוא באתר הספרייה הלאומית. לחצו כאן ליומנה הרביעי והאחרון – אותו כתבה משנת 1941 ועד יציאתה לשליחות בתחילת 1944.

ארכיון חנה סנש בספרייה הלאומית מונגש באדיבות אורי ומירית אייזן.

 

לסיום: המכתב המלא של חנה סנש לאחיה: חיפה, 25.12.1943:

 

גיורא יקירי,

יש מכתבים הנכתבים לא על מנת להישלח. מכתבים, שמוכרחים לכתוב אותם, מבלי לשאול: האם יגיעו לתעודתם או לא?

מחרתיים אני מתחילה במשהו חדש. אולי אווילי, אולי דמיוני, אולי מסוכן, אולי אחד ממאה, אולי אחד מאלף ישלם בחייו. אולי בפחות מהחיים, אולי ביותר. אל תשאל מה, פעם תדע מה העניין.

גיורא יקירי, עליי להסביר לך משהו, להצטדק. עליי להתכונן לאותו רגע בו תעמוד פה, בתוך גבולות הארץ, מצפה לרגע בו ניפגש אחרי שש השנים וכשתשאל: איה היא? – יענוך בקיצור: אַין, איננה!

האם תבין? האם תאמין שיותר מרצון להרפתקה, יותר מרומנטיקה ילדותית הביאוני עד הלום? האם תבין, תרגיש, שלא יכולתי לעשות אחרת, שכך מוכרחה הייתי לעשות?

ישנם מאורעות, שלאורם חיי האדם מאבדים את ערכם; האדם נהפך לצעצוע מחוסר-ערך, או שעולה התביעה: מוכרחים לעשות משהו, אפילו במחיר החיים.

ירֵאה אני, כי למשפטים ריקים נהפכות ההרגשות שכה שרפוני, בהתעטפן במלים. לא אדע אם תחוש מאחוריהן את הלבטים, את הספקות ולאחר כל משבר – את ההחלטה המחודשת.

קשה לי כי בודדה אני. לו היה לי מישהו שיכולתי לדבר איתו בגלוי ובפשטות, אילולא היה כל המשא רובץ עליי בלבד, אילו יכולתי לדבר אתך… אם יש מישהו שמסוגל להבין אותי – הרי זה אתה. אמנם, מי יודע… שש שנים – זמן כה ארוך. אך די לי על עצמי – אולי יותר מדי. רוצה אני לומר לך מלים מספר על המולדת החדשה, על החיים החדשים – כפי שאני רואה אותם. אין כוונתי להשפיע עליך. בעיניך תראה מה היא הארץ. אני רוצה לתאר, כיצד אני רואה אותה.

לראשונה – אני אוהבת אותה. אני אוהבת אותה. אני אוהבת את נופיה הרבים, את האקלים המגוון, את שלל צבעי חייה; אוהבת בה את החדש והעתיק, אוהבת אותה, כי שלנו היא! לא, עדיין לא שלנו. אך לעצמנו ובמעמקי ישותנו נחוש כי שלנו היא.

שנית – מוקירה אותה. לא את הכול. אך מכבדת ומוקירה את האנשים המאמינים במשהו, הנכונים בשם היקר להם להילחם במציאות היומיומית; מכבדת את אלה החיים את חייהם לא רק בעד רגע אחד, בעד לירָה אחת. ופה ישנם כאלה יותר מאשר בכל מקום אחר.

ולבסוף, אני מאמינה כי זהו הפתרון היחידי לנו, לכן אינני מפקפקת אף רגע בעתידה, למרות הקשיים והמוקשים הצפויים בדרכנו.

ואשר לקיבוץ – איני חושבת כי הוא מושלם. בוודאי עוד יעבור הרבה שלבי-התפתחות; אך אין ספק שלפי התנאים של היום, זוהי הצורה המתאימה ביותר להגשמת שאיפותינו, ההולמת ביותר להשקפותינו.

יש צורך באנשים עזי-נפש, משוחררים ממשפטים קדומים. אנשים שיכולים ורוצים לחשוב בראשיהם-הם ואינם עבדים מיכניים למחשבות קפואות. וזה – הקשה ביותר קל לחצוב חוק לאדם: חיֵה לפיו. יותר קשה לחיות בדפוסי חיים חצובים. אך הקשה ביותר [הוא] לפלס דרכי חיים לעצמנו, אגב ביקורת עצמית מתמדת. נראה לי, שזוהי הדרך המוסרית היחידה לקבוע חוק לאדם. ורק בדרך זו יש ואפשר לבנות חיים חדשים, חיים שלמים.

לעתים אני שואלת את עצמי: מה יהא עתיד הקיבוץ, כשיפוג קסם הבניין, לאחר הלבטים וההיאבקות לחיים חדשים, כשהחיים יהיו שלווים, מאורגנים, תכניתיים? מה יניע את האיש ומה ימלא תוכן את החיים? – אין תשובה בפי. אך החזון הזה כה רחוק עוד – וכדאי לחשוב על דברים אקטואליים יותר.

אל לך לחשוב שאני רואה כל דבר כי ורוד הוא. אמונתי נובעת מתוך תנאים פנימיים, ואינה תוצאה של מציאות קיימת. אני מבחינה היטב בקשיים הפנימיים והחיצוניים כאחד. אך רואה אני גם את הצדדים החיוביים – וכפי שאמרתי: זו הדרך ואחרת איִן.

לא כתבתי לך על מה שמעסיק אותי הרבה: אמא! איני יכולה לכתוב עליה.

דיִי במכתב הזה. מקווה אני, כי לא יגיע לידיך; ואם כן, הרי רק לאחר שניפגש.

ואם בכל זאת אחרת יהיה – באהבה ללא גבול.

אחותך

 

יש גם לכם יומן מימי תש"ח? התחלנו באיסוף יומנים אישיים של בני ובנות דור קום המדינה למען הדורות הבאים! כל הפרטים כאן

אל תגעו באהבת נעוריי!

"אני חרד מפני כל ניסיון לפגוע באהבת נעוריי. הטלת מרותו של דרג פוליטי, יהא אשר יהא, ומעורבות פוליטית בחיי הספרייה, עלולים להכתים (גם) את הספרייה בכתם מכוער, בל יימחה, ולגרום לה ולבאים בשעריה נזק בלתי הדיר". פרופסור אביעד הכהן מבקש: אל תפגעו באהובת נעורי - הספרייה הלאומית

יום פתיחת הבניין החדש של בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, 1.11.1960 - דלפק ההשאלה. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

הייתי ילד בלילות עצוב, משוטט לבד, לא נתתי לאיש לדעת, את היית אהבת נעורי.

ראיתיך לראשונה בדרך לגימנסיה. באותם ימים ברחתי לעתים משיעורי התיכון המשמימים, מגיע אליך כדי להתבשם מניחוחך. את לא כל כך יפה, אני יודע, אבל תמיד קיבלת אותי בזרועות פתוחות, באהבה, בחיבוק גדול ובמאור פנים.

אתם יודעים, בגיל שש עשרה, הכל כזה, עם קצפת ודובדבנים. רומן ראשון הוביל לרומן שני, וזה נמשך עד היום. ארבעים וחמש שנה, לא פחות. את הרומן הזה אי אפשר ואסור להפסיק.

שם, נחבאת בין העצים והדשאים בגבעת רם, עמדת עם חזותך הלבנה והחיוורת, אך זקופת גו, בוטחת בעצמך, מקרינה הדרת כבוד.

בקומת המסד שלך ניצבו מגירות העץ הכבדות, ציריהן שחוקים מזוקן, עמוסות לעייפה באלפי כרטיסי קטלוג שנכתבו בכתב יד צפוף.

בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, גבעת רם: אולם היעץ והקטלוגים, 1992. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

בשעה תשע בבוקר, כל יום ובמשך עשרות שנים, היו מתייצבים אצלך הקליינטים הקבועים, כל אחד מצטנף בפינתו הקבועה (ליצני הדור אמרו שחוקרים אלה היו לחלק מ 'רהיטי' הספרייה, ואם יזיזו אותה יום אחד ממקומה, המובילים ייקחו אותם עמם).

ביניהם היו כמה מגדולי חוקרי חכמת ישראל (אם להזכיר רק אחדים מהם, מני רבים, שעוד אתנו): יעקב כ"ץ, גרשם שלום, מנחם ברינקר, שמואל ספראי, שמואל ורסס, חוה לצרוס -יפה, דוד הלבני ומאיר בניהו.

בחלוף כמה שעות, היה בא בשערי הספרייה נביא הזעם, פוסע בנמרצות, פניו נראות זעופות- משהו, אל עבר "חדר העיתונות". שם, החל ישעיהו ליבוביץ בן התשעים סוקר אחד לאחד את ה"ז'ורנלים', מאות כתבי עת מדעיים שהיו סדורים כחיילים על מדפים לאורך הקירות. הוא היה מתחיל בכתבי העת שעניינם מקרא ותלמוד, עובר למדור הרפואה, הכימיה והמיקרוביולוגיה, ומקנח בעיתונים היומיים ששכבו דומם בין שני לוחות עץ ענקיים עם ריח של פעם.

אל האולם הסמוך, אולם הקריאה למדעי היהדות, הייתה פוסעת לעתים אחותו הצעירה, גם היא בסוף שנות הגבורות, חוקרת המקרא והמורה הדגולה לתנ״ך, נחמה ליבוביץ, כובע הברט הנצחי שמוט על ראשה, תלמידיה ממהרים  להציע לה עזרה באיתור ספר.

בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, גבעת רם: אולם קריאה יהדות. תחילת שנות ה-60. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

בקומת מינוס אחת, במכון לתצלומי כתבי יד עבריים, היו רכונים על מכונות המיקרופילם החורקות, זה לצד זה, אברכים מזוקנים שעשו לילות כימים בהצלת עוד כתב יד עברי ישן בן מאות שנים מתהום הנשייה, ולצדם חוקר ספרות שביקש לעיין בפתקים ובטיוטות המוקדמות של גאון הספרות העברית וחתן פרס נובל ש"י עגנון, בניסיון לפצח את חידת כתביו הסתומים. מעליהם ניצבה קרחתו הבוהקת של הסופר יוסל בירשטיין, סופר מחונן שעבד לפרנסתו במחלקת כתבי היד לצד אושיות תרבות שכל רז לא נסתר מהם, כמו רפי וייזר ושלמה צוקר.

בקומה השנייה, בין ערמות מעלות אבק של סרטי אודיו ישנים, ניסה אפרים יעקב לדובב פעם נוספת זקנה בת מאה, עולה חדשה מגרוזיה, על מנת שתשמיע בפניו את שירי הערש והקינה של העדה, למען יישמרו לדורי דורות בפונותיקה הלאומית.

אל ה"עולם התחתון", קומה מינוס 2 ,הורשינו להיכנס רק במקרים נדירים. שם היו שמורים האוצרות האמיתיים. כתבי יד של הרמב"ם ואלברט איינשטיין, קטעי גניזה וספרי קוראן עתיקים.

בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, גבעת רם: אולם קריאה כללי. תחילת שנות ה-60. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

גילוי נאות: ברבות השנים זכיתי לא רק ליהנות ממנעמי אהובתי, אלא גם להנאות אותה. בעת התחדשותה, זכיתי להשתתף – כנציג הקוראים, "צרכני הספרייה", גם בישיבות הדירקטוריון שלה ואף לייצג אותה בבית המשפט כדי לשמור על זכויותיה.

כמו כן זכיתי לנסח את "אמנת הספרייה הלאומית" שעליה חתמו ראש הממשלה נתניהו ונשיא המדינה דאז, כמו גם ראש העיר ונשיאת האקדמיה הלאומית למדעים, לצד עשרות אנשי ציבור נוספים מן השורה הראשונה, מהארץ ומהעולם.

האמנה משקפת את רוחה המיוחדת של הספרייה, ששעריה – מטיבם וטבעם – פתוחים לכל, ללא הבדל דת גזע ומין, השקפה או נטייה פוליטית.

בין השאר מודגש בה כי "תפתח את שעריה הפיזיים והווירטואליים לבני כל העמים והדתות, למשוך אליה מספר גדל והולך של משתמשים מקרב הציבור הרחב ומקרב קהילת המחקר בארץ ובעולם, ולשרתם בדרך הטובה ביותר".

לצד זאת מדגישה האמנה את היותה של הספרייה הלאומית "מרכז תרבות וחינוך לאומי וציוני", שמשכנה יפעל כ"מרחב מעורר השראה, שיהיה בעת ובעונה אחת סביבת לימוד מיטבית, אבן שואבת ומקום מפגש לחוקרים, לאנשי רוח, לאמנים ולשוחרי דעת מן הארץ ומן העולם, ואתר של יצירה תרבותית תוססת אשר תושתת על אוצרותיה".

הימים חולפים, שנה עוברת. אהבת נעוריי התבגרה עוד יותר, וחצתה כבר מזמן את רף המאה ועשרים שלה. השומר שפשפש בעצבנות יתירה בתיקי הנכנסים והיוצאים הוחלף במגנומטר משוכלל. כרטיסי הנייר ששימשו להזמנת ספרים בדרך מיושנת, מסורבלת ומייגעת הומרו בשורת מחשב קצרצרה שניתן להקלידה מכל מקום בעולם גם באמצעות טלפון נייד; המעליות החורקות הוחלפו בחדשות ואפילו השם הרשמי השתנה מ"בית הספרים הלאומי  והאוניברסיטאי" ל"ספרייה הלאומית" (טוב, "בעזרת השם" עושים הכל). במבואה החלו להתקיים אירועי תרבות מגוונים ומעוררי השראה, קונצרטים נפלאים, של מוזיקה קלאסית ושירי זמר ישראליים, ובאולם הכניסה החלו נראים, לראשונה בתולדות הספרייה, קבוצות של תלמידי בית ספר יסודי, יהודים וערבים, שבפעם הראשונה בחייהם נכנסו להיכל התהילה התרבותי הישראל ונשבו גם הם בקסמיו.

בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, גבעת רם: אולם היעץ והקטלוגים, 1992. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

הספרייה הלאומית הייתה ונותרה שמורת טבע ייחודית בנוף הישראלי. מיקרוקוסמוס אנושי ותרבותי מרתק שאין שני לו. אולי המקום האחרון, לבד מבתי החולים, להבדיל, שבהם מסתודדים להם בצוותא חדא פרופסור נשוא פנים מהאוניברסיטה; איש קשה יום שהגיע במיוחד באוטובוס מצפון הארץ, נסיעה בת ארבע שעות, כדי למצוא את שורשי משפחתו; אברך ממאה שערים שבא לטעום מ"הפרי האסור" ולשוטט באתרי האינטרנט, ובכיסא שלידו סטודנטית צעירה, חשופת כתפיים, היושבת על כסאה כשרגליה משוכלות, בישיבה מזרחית, ומעיינת בספרים נדירים לשם עבודת הסמינר שעליה להגיש.

אכן, כרבים אחרים וטובים, אני חרד מפני כל ניסיון לפגוע באהבת נעוריי. הטלת מרותו של דרג פוליטי, יהא אשר יהא, ומעורבות פוליטית בחיי הספרייה, עלולים להכתים (גם) את הספרייה בכתם מכוער, בל יימחה, ולגרום לה ולבאים בשעריה נזק בלתי הדיר. וטרם דיברנו בתורמים לספרייה, בכסף ובחומרי ארכיון שאין להם תחליף, שמקצתם יגלה סלידה ורתיעה רבתי מסיוע ותמיכה לגוף שהפוליטיקה – ולא המקצועיות – מנווטת את דרכיו. רבים מהם עשויים להימנע מלתרום לספרייה ואף "ימשכו" תרומות ואוספים שכבר מסרו לה.

אם ח"ו יצלח ניסיון זה, תהפוך הספרייה הלאומית לעוד אחוזה פוליטית, אחת מני רבות. "מחלקה מטעם", אך בלי כל טעם.

"אם זה לא שבור – אל תתקן". כך מורה אותנו הכלל הגדול. כוחו של זה יפה תמיד לחיים בכלל, ולא פחות מכך לספרייה הלאומית בפרט.

בית הספרים הלאומי והאוניברסיטאי, גבעת רם: חזית רומית-מזרחית, 1970.האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

שלולי, תירס חם והעץ הנדיב: הדמויות מספרי הילדים האהובים קמות לתחיה

לקראת פורים ניסינו להחיות את הדמויות מכריכות ספרי ילדים אהובים. "שלולי" "הבית של יעל" "איילת מטיילת", "תירס חם" ו"שמלת השבת של חנהלה" הם רק חלק מהספרים שכריכותיהם קמו לתחייה. התוצאה? מרהיבה

היה זה יום שבת חורפי מושלם. הצלמת סיון שאשא היתה בדרכה הביתה כשהבחינה בשלולית עצומה ופוטוגנית "אמרתי לעצמי 'אין מצב שאני מוותרת על סט הצילום שהטבע אירגן עבורי. אני חייבת לעשות עם זה משהו".

צפו בסרטון בו הדמויות מכריכות הספרים הקלאסיים קמות לתחייה:

כששאשא הבחינה בשלולית היפה בינות לדשאים, היתה כבר שעת צהריים. היום עמד להחשיך ומהר, כדרכם של ימי חורף. בנסיעה הביתה שברה את הראש מה איך לצלם על סט הצילום המופלא והרגעי הזה, עד שכריכת ספר ילדים אהוב עלתה בראשה. היא מיהרה הביתה והחלה לפשפש בערימות האביזרים שאגרה, גייסה את בתה כדוגמנית, והחלה בסטיילינג למה שיהפוך לתמונה בהשראת האיור הנפלא של יפתח אלון לכריכת הספר "שלולי" שכתבה מירה מאיר.

"את המעיל צהוב קניתי בשוק ב-10 שקלים לפני שנתיים, והוא שכב בארון וחיכה ליום שאשתמש בו; הכובע היה חלק מתחפושת "הדב פדינגטון" שהכנתי לבת שלי שנה קודם; לא היו לי מגפיים אדומים, אז גזרתי טייץ אדום והלבשתי אותו על המגפיים שהיו לי".

השלב הבא, והקריטי, היה לגייס את בתה תהילה כדוגמנית לצילום: "למרות שהיה קפוא אותו יום וירד גשם זלעפות, תהילה הסכימה לדגמן תמורת שוחד קל." מחייכת סיון "תוך חצי שעה מאז שראיתי את השלולית הגדולה, היו במצלמה סט תמונות בהשראת "שלולי". קראתי לתמונה תהילולי."

שלולי. צילום: סיון שאשא
שלולי. הכריכה המקורית באיורו של יפתח אלון

 

סיון שאשא, בת 41, ואמא לשתיים ממושב חגור, נכנסה לעולם הצילום רק לפני 4 שנים. היא למדה צילום בעזרת מורה פרטי, במקביל לניהול צהרון בביתה. עם פרוץ מגפת הקורונה נאלצה סיון לסגור את הצהרון, ומאז היא עוסקת רק בצילום. היא מקפידה לצלם בטבע, ונשואי הצילום שלה הם בעיקר ילדים ומשפחות. סיון מצלמת בסגנון וינטג' רומנטי, ומעצימה את הגוונים הקיימים בטבע.

נחזור לשלולי – התמונה שצילמה סיון זכתה לתגובות אוהבות בקרב חבריה ובדף הפייסבוק שלה, והיא חיפשה את יוצרי הספר כדי להראות להם את הצילום: "אחרי שגיליתי שמירה ומאיר ויפתח אלון כבר אינם בין החיים, חיפשתי את הצאצאים שלהם ובסוף הגעתי לצור אלון, בנו של המאייר שממנו קיבלתי את ההשראה לצילום. הוא נורא התרגש וביקש את הקובץ כדי להדפיס את התמונה ולהניח אותה לצד כריכת הספר אצלו בבית."

הצילום המוצלח לכריכה של שלולי עשתה לסיון חשק לעורר עוד כריכות לחיים: "הכריכה השנייה שצילמתי היא של הבית של יעל. שם נעזרתי בתוכנה כדי להחליף את השמיים, שנשרפו בתמונה המקורית. אבל בדרך כלל אני מקפידה לא להשתמש בפוטושופ ודומיו כדי לשפר את התמונות."

הבית של יעל. צילום: סיון שאשא
הבית של יעל. הכריכה המקורית באיורה של אורה איל

בעקבות שני הצילמוים הנהדרים האלה, פנינו לסיון בבקשה לעורר לחיים עוד כריכות של ספרי ילדים קלאסיים. בחרנו יחד 10 כריכות של ספרי ילדים איקונים. התנאי היחיד – הכריכה חייבת לכלול בני אדם.

מעשה בחמישה בלונים. צילום: סיון שאשא

 

מעשה בחמישה בלונים. הכריכה המקורית באיורה של אורה איל

סיון נגשה בשמחה למשימה, היא גייסה ילדים של חברות וחברים והחלה לאסוף את האביזרים הדרושים לכל צילום: "את חלק מהאביזרים ופרטי הלבוש תפרתי בעצמי, במיוחד לצילומים, לפעמים נעזרתי בתופרת. חלק מהפריטים מאולתרים. מה שחשוב היה זה איך זה נראה בצילום ובזווית הנכונה.

חנן הגנן. צילום: סיון שאשא
חנן הגנן. הכריכה המקורית באיורה של רינת הופר

 

תירס חם. צילום: סיון שאשא
תירס חם. הכריכה המקורית באיורה של אורה איל

השלב הבא היה לאתר ילדים שהכי דומים לדמויות שעל הכריכה. "לצערי לא יכולתי לצלם פעוטות" מספרת סיון, "כי קשה מאד לביים אותם ולכן הילדים המצלמים קצת גדולים יותר מהדמויות המצויירות."

לבסוף התרחש הקסם: עשר כריכות ספרים קמו לתחיה בעדשת מצלמתה של סיון, והתוצאה מרהיבה. סיון נהנתה מכל רגע: "היה לי כיף, חוויתי ומעצים. פגשתי אנשים חדשים ובזכות הצילומים של "שפת הסימנים של נועה" פגשתי את מי שהפכה למטפלת הרגשית של הבת שלי, שהיא בעצם האמא של הילדה שדיגמנה לכריכה."

שפת הסימנים של נעה. צילום: סיון שאשא
שפת הסימנים של נעה. הכריכה המקורית באיורה של אלישבע געש

 

שמלת השבת של חנה'לה. צילום: סיון שאשא
שמלת השבת של חנה'לה. הכריכה המקורית

לפני שצילמתי כריכה של ספר קראתי אותו, כמובן. את חלקם לא הכרתי לפני כן. בזכות הפרויקט נחשפתי למשל לספר "העץ הנדיב", שלא קראתי לפני כן והוא מאד ריגש אותי."

העץ הנדיב. צילום: סיון שאשא
העץ הנדיב. הכריכה המקורית באיורו של הסופר והמאייר שֶל סילברסטיין
מרים והים. צילום: סיון שאשא
מרים והים. הכריכה המקורית באיורה של גיל-לי אלון קוריאל

סיון גם התרגשה מתגובת הסביבה לשתי הכריכות הראשוות, וסקרנית לדעת מה יעלה בגורל שאר התמונות, שמתפרסמות לראשונה כאן: "הצילומים האלה הם מחווה לכמה מספרי הילדים הכי יפים." אמרה לנו סיון, "והם גורמים ישר לתגובה רגשית.שתי גננות שנחשפו לצילום של "שלולי" סיפרו שהוא גרם להם לחזור לסיפור, שנשכח קצת מצידן, ולקרוא אותו לילדים ולילדות בגן."

והכריכה שהכי נהנתה ליצור? "הכי נהניתי לצלם את איילת מטיילת, גם מבחינת הצבעים של הציור וגם בגלל שאת הבגדים שלה צבעתי בעצמי."

אילת מטילת. צילום: סיון שאשא
אילת מטילת. הכריכה המקורית

 

איתמר מטייל על קירות. צילום: סיון שאשא
איתמר מטייל על קירות. הכריכה המקורית באיורה של אורה איל

 

הצלמת סיון שאשא. צילום: רומי דרעי

***

צילום, בימוי וסטיילינג: סיון שאשא

תפירת תלבושות: פרידה פז

המצולמים והמצולמות: תהילה דרעי, ינאי גבריאל אלמקייס, יהלי אבוטבול, תמר אנטונלי, ברק לייב, אריאל ספיר, הילי בוקר, אליאן אלמקייס, אביגייל יעקובלב, ליבי בן טובים, נועם שכטר, ליה שחק, אור ספיר.

עריכת תוכן: לירון הלברייך

עריכת וידאו: אירינה חייפץ-רפופורט.