בגיל 11 איבדה דבורה עומר את אמה בנסיבות טרגיות, שלא התבררו לה עד שלב מאוחר מאוד. באותו הזמן נאלצה להיפרד גם מאביה, ששהה אז בחו"ל ולא מיהר לחזור אל דבורי הקטנה שלו. היתמות והכאב ננעצו ביצירתה של עומר למשך כל חייה. כדי להתחיל ולהתמודד עם היתמות והכאב שילוו את יצירתה למשך כל חייה החלה בכתיבת יומן, שהתפתחה לכתיבת יומנים רבים.
בשנת 1946, החלה דבורה בת ה-14 בכתיבת יומן חדש, לאחר שדפי המחברת הקודמת התמלאו מתיעוד יומיומי. כבר אז, בהיותה נערה צעירה, סביבתה הכירה בהיותה אדם כותב. את המחברת שבה תכתוב את יומנה החדש קיבלה דבורה במתנה מהחברות והחברים שגדלה איתם בקיבוץ מעוז חיים. ההקדשה שלהם, הפותחת את היומן, מכניסה אותנו ממרחק השנים אל רגעי הפרידה העצובים שלהם מדבורה, שעזבה את הקיבוץ לראשונה והלכה ללמוד בגבעת ברנר:
דבורל'ה
זה שלש-עשרה שנה אנו חיים את חיינו יחד ומאז ועד עתה לא נפרדנו ועתה אנו נפרדים, אך מקוים שגם פרידה זו לא תהיה ממושכת, ונמשיך לחיות את חיינו כאשר חיינו עד עתה,
מעוז חיים י"ח תשרי תש"ו
רחלה ונירה, רפי רותי אברהם עמי יחזקאל
בשלב הזה כתיבתה עדיין הייתה פרטית, וכבר בפתיחה מבטיחה לעצמה הסופרת לעתיד הבטחה. זהו התיעוד הראשון ביומנה, שנכתב ב-כ"ו בניסן תש"ו:
כל השנה חיפשתי את יומני ולא מצאתיו. והנה עכשיו מצאתי אותו פתאום. ואף על פי שעד עתה מתחילת השנה הפסקתי בכתיבת יומן, אתחיל עתה שוב במרץ משנה.
ביומן רוצה אני לכתוב כל מאורע שיעבור עלי. כל הרגשה שלי. אם שמחה ואם עליזה.
וכאן אכתוב את כל לבטי אשר אין אני יכולה לספרם לאף אחד.
ורוצה אני כאן לכתוב את הכל כי יש לי ביטחון שהיומן הזה שמור במקום נאמן ועין איש זר לא תשורנו.
רוצה אני גם לכתוב ביומן זה שירים שמוצאים חן בעיני במיוחד.
מעבר לסיפור האישי של הסופרת לעתיד משתקף גם הווי המדינה שבדרך. וכך הגעתם של עולים חדשים לבית-הספר שבו היא לומדת זוכה לתיעוד ביומן:
ביום רביעי, באחד במאי שכבתי בחצר וקראתי, פתאום שמעתי צלצול, ומפני שהצלצול היה לא במקום יצאתי בבהלה החוצה לראות מה קרה, והנה ראיתי חברים הולכים בכיוון לשער ודגלים בידיהם, ואמרו לי שעכשיו צריכה לבוא קבוצת הילדים העולים. הלכתי עם כל החברים. הילדים הסתדרו בשורות וגם החברים עמדו, ומרחוק נראה האוטובוס שמתוכו נשמעה שירה עברית.
האוטו התקרב ומתוכו קפצו ילדים תרמילי גב על כתפיהם, והלכו בשורה ואחריהם כל החברים צעדו לחדר האוכל
…
נכנסתי לחדריהם. הרצפה שטופה נקיה. מעל משקוף החלון ירק. מעט פרחים. המיטות מוצעות לשינה. סדינים לבנים. ציפות צחורות. תמונה צנצנת עם פרחים. פינה חמה. פינה חמה לילדים אשר סבלו רבות, ועתה הילדים ילדי המשק בנו לבד את חדריהם. והיה נעים לראות את זה, ולראות את הילדים התמהים לכל זה כי מזמן לא ראו חדר נקי, וילד אחד אמר, "למה לנו מיטות? כבר הרבה מאוד זמן לא ישנו על מיטות.
בעמוד הבא חושפת דבורה את אחד מאותם לבטים שכנראה לא יכלה לספר לאיש, בעת שכתבה על ביקורו של אביה, משה מוסינזון:
כל הזמן חיכיתי לחוצה לזמן שאפגש עם אבא. וחששתי מאוד כי הזמן יעשה את שלו ולא נבין איש את רעהו ולא אוכל לשתפו בכלום. בתחילה חשבתי כי טעיתי אבל עכשיו נדמה לי כך הדבר. כל הזמן חיכיתי לבואו בכליון עיניים ואם אגיד את האמת – התאכזבתי במקצת ממנו. כי הרבה לא הכרתי אותו, רק מתוך החופשות הקצרות שהיה מבקרני.
בצד ההתלהבות מהגעתם של ילדים עולים, ימים רבים מביאים איתם גם חוסר ודאות לגבי עתיד היישוב והמדינה שבדרך:
עתה ימים מתוחים לא שקטים. משהו תלוי בחללו של עולם. משהו מטיל אימה קודר ודומם. יום יום מביא העיתון ידיעות על חיפוש במשקים שונים, על פיצוץ רכבות וחטיפת קצינים. עם בוא העיתון צובאים עליו האנשים לקרוא את החדשות, שוב כמו בימי המלחמה מתכנסים חברים לשמוע את חדשות הרדיו.
כל אחד מתוח וחרד למחר. לבאות.
אך יחד עם חדירת הפן הלאומי והקולקטיבי ליומן, הפן האישי הוא המכתיב את הטון ברוב המקרים. דבורה הייתה נערה צעירה שכתבה לא רק על נושאים שברומו של עולם אלא גם על אמיתויות נצחיות של ילדי בית הספר – גם אלו שיגדלו להיות אנשי מילה מובהקים: בית הספר יכול להיות מקום מאוד משעמם.
טז איר התש"ו
יש עוד כחודש וחצי ללמוד. אני כל כך שמחה. פשוט אין לי כבר כוח ללמוד. שוב שיעורים ושוב בחינות אוף.. בשיעורים אני מתאמצת מאוד להקשיב. אני כל כך לא מרוכזת. אני משקיפה דרך החלון אל הים המשתרע בכחול, ונוגע באופק, שמיים תכולים, אל העצים המלבלבים, ואז שוכחת אני עולם מלואו. את הכל שוכחת אני ומרותקת להזיותיי ומחשבותיי.
יש לי תוכניות אדירות לחופש. טיול ובילוי יפה. רחצה בים. ראיית הצגות.
ורק שיבוא שיבוא כבר החופש המקווה.
כיאה ליומן הנכתב בגיל ההתבגרות מביעה דבורה עניין רב ביחסיה עם חברות וחברים. בגבעת ברנר שאליה עברה היא מודה שלא מצאה עדיין "ידידה קרובה. אומנם כך חברה באופן כללי יש לי פחות או יותר אבל ידידה ממש קרובה אין לי." לאחר מכן היא פונה לנתח את יחסיה עם כל חברה וחברה ולשער מי תוכל להיות ידידה קרובה – שאליה תוכל לגלות דברים שאולי כרגע היא שומרת אך ורק ליומנה. עם בת-שבע, למשל:
אני משוחחת רבות, יש לנו על מה לשוחח מפני שגורלנו שווה במידה ידועה, אבל איני גלויה בפניה…
את רנה אני די מסמפטת אבל אף פעם עוד לא דיברתי איתה כך באופן פרטי.
ציפורה ילדה נחמדה אבל אין לה הרבה שכל. ואנו חברות, אבל לא חברות עמוקה.
את יתר הבנות: חוה, רותי, נורית אני ביחסים טובים, אין לי אליהן יחס מיוחד אבל כך.
הילדה היחידה שהייתי רוצה שתהיה ידידתי היא רחל דורבן. היא ילדה נחמדה ומאוד מוצאת חן בעיני, אנו ידידות שטחיות. אני מאוד משתדלת לרכוש את ידידותה. ברור שלא על ידי חנפנות אלא כשהיא מבקשת ממני משהו אני עושה לה. במחלתה עזרתי לה. והיא אמרה לי שאני הילדה שהיא סומכת עלי ביותר מבין הבנות.
היא גם די גלויה לפני, ולעתים אנו הולכות יחד ומדברות.
היא ילדה מאוד חמודה.
מותה של אימה הותיר חור ענק בחייה. ההיעדרות האיומה שלה מקבלת נוכחות מרכזית ביומן. כשהתחילה את היומן הייתה דבורה בת 14. אמה, לאה שרשבסקי, נהרגה שלוש שנים קודם לכן. את דבורה לא שיתפו בנסיבות המוות. לאה נהרגה בתאונת אימונים במסגרת פעילותה בארגון ה"הגנה". כדי לא לחשוף את הפעילות לכוחות המנדט הבריטי פורסם שהיא התאבדה, ורק כעבור שנים רבות נודעה לדבורה האמת. בשנת 1976, כאשר היא גילתה סוף סוף את הסיפור המלא, היא אף פגשה את האישה שירתה בה בשוגג.
י' תמוז תש"ו
לפעמים אני מהרהרת שכל שתי השנים האחרונות הן חלום. חלום ארוך ומיגע.
והנה אקיץ ואני ילדה בת 11.
השעה שעת בין הערבים, נירה באה אליי וקוראת "קמת כבר? ברוך השם. את יודעת שכבר ערב. קומי מהר"
אני מעיפה עליה מבט. בחלומי כבר הייתה ילדה גדולה קרוב ל-14.
ואני אומרת לה נירה חלמתי חלום ארוך וממושך. חלום משונה. אבל היא מזרזת אותי. "קומי מהר התרחצי וספרי לי אותו אחר-כך."
אני קמה והולכת לחדר. על הדשא שני האחים הקטנים שלי, קטנים. ובחלומי גדולים מדברים והולכים ועתה ממלמלים זוחלים.
והנה בדרך אמא הולכת מן המקלחת. לבושה היא חלוקה התכול. מחזיקה את המגבת. אני רה אליה נצמדת אליה, מנשקת אותה, מחבקת אותה ומספרת לה אמא כל כך הרבה זמן לא ראיתיך. חלמתי שמתת. והיא מחליקה את שערותי צוחקת ואומרת "איזה חלומות את חולמת ילדתי."
ושתינו צועדת לחדר.
אמא מתלבשת ויוצאת לדשא, שתינו גחונות על הקטנים. והנה גם ישראליק בא וכולנו יחדיו על הדשא, ואמא אומרת "מחר אני יוצאת לאימונים". ואז אני זוכרת את חלומי הנורא וקוראת בהתרגשות: "אמא! אל תלכי מחר לאימונים".
והיא מסבירה לי כי אנו צריכים להתאמן בשביל לדעת להילחם בכל הרוצים להרע לנו.
הכתיבה היומנית של דבורי הצעירה התפתחה בסופו של דבר לסדרת הספרים "דפי תמר", שהיו הצלחתה הספרותית הגדולה הראשונה. "דפי תמר" התחילו כטורים לעיתון "דבר לילדים" שכתבה דבורה עומר לאחר שסיימה את לימודי ההוראה במכללת אורנים וחזרה לקיבוץ מעוז חיים כמורה. בהמשך הפכה עומר לאחת מסופרות הילדים והנוער המצליחות והאהובות ביותר בישראל. היא זכתה בפרסים רבים, ביניהם פרס ראש הממשלה, פרס אקו"ם ופרס ישראל. בשנת 2013 הלכה לעולמה וארכיונה מופקד היום בספרייה הלאומית.
עוד על חייה של עומר, על יחסיה עם הוריה, משפחתה ועל יצירתה, תוכלו לשמוע בפרק של הסכת "הספרנים", פודקאסט הספרייה הלאומית.