הטרקטור הזקן של קיבוץ יד מרדכי מבקש פטור מגיוס

מלחמת המוחות שהתנהלה בין קיבוץ יד מרדכי לצבא ההגנה לישראל כללה טרקטור ותיק ומטעי גויאבות

832 629 Blog

בתמונה: קטרפילר 22 ובו נוהג זליג פרופסט. ארכיון קיבוץ יד מרדכי

בסתיו 1956, נחת על שולחנה של מזכירות קיבוץ יד מרדכי מכתב יוצא דופן. המכתב כלל האשמה חריפה נגד הקיבוץ בגין מעשה גזל חמור. סעיפי המכתב הציגו איום ברור וחד-משמעי בפנייה למשטרה, במטרה שתנקוט לאלתר בצעדי אכיפה כנגד מעשי הפשע הפליליים המיוחסים לחברי הקיבוץ. המכתב נשלח בידי רץ מיוחד, נכתב עליו "מיידי", והוא יצא מלשכתו של רב-סרן מעוז יחזקאל, מפקד הגוש – ממונה הביטחון מטעם צה"ל באזור שבו נכלל יד מרדכי. המכתב הופץ לכל הנוגעים בדבר: פיקוד הדרום, ועד הביטחון של הקיבוץ הארצי (התנועה הקיבוצית שאליה השתייך קיבוץ יד מרדכי), וכמובן – מא"ז יד מרדכי, מפקד היישוב. זה היה אחד השיאים, שממרחק נראים מוזרים ואפילו קומיים, ביחסים המורכבים בין צה"ל לקיבוץ, יחסים שידעו עליות ומורדות לאורך השנים.

קיבוץ יד מרדכי באותם ימים היה יישוב ספר, סמוך לגבול עם מצרים, בקו הסכם שביתת הנשק של מלחמת השחרור. בשנים מתוחות אלו, במיוחד ביישובים הסמוכים לאזורי הסכסוך, הגבול בין רכוש הצבא לרכושם הפרטי של היישובים ושל תושביהם, היה מטושטש במקצת. ברוח זו, נשלחו צווי גיוס לא רק לאנשים, כי גם לכלי רכב פרטיים ואפילו לציוד חקלאי. באווירת הגיוס הכללי ששררה אז בארץ, סירוב או השתמטות משירות בצה"ל לא היו אופציה, גם כאשר מדובר היה בצו 8 לטרקטור. לבעלים המופתעים של הכלי החקלאי, נותר רק לגייס הרבה כישרון ולמצוא דרכים יצירתיות, להתחמק מההתנדבות בכפייה.

וכך אמנם היה כשנקרא הטרקטור די-4 עם דחפור של קיבוץ יד מרדכי להתייצב ולשרת את צה"ל. אחרי שיחת טלפון עם הקצין הנוגע לעניין שככל הנראה לא הצליח להסיר את רוע הגזרה, שלחה מזכירות הקיבוץ מכתב לקצין ההנדסה הראשי שביקש את הטרקטור לצרכי החיל. במכתב פירטו הקיבוצניקים הסברים כבדי משקל מדוע נבצר מהם, למרבה הצער, להיענות לדרישת הצבא.

הנימוק הראשון לדחייה היה שהטרקטור "יצא מכלל שימוש… המשאבות מקולקלות, והבולודזר לא מורכב… [ולכן] לעבודות הכרחיות הזמנו בולודזר מקיבוץ כרמיה השכן". הנימוק הבא לשחרור הטרקטור משירות, שנכתב מיד ובאותו מכתב, מבלי לתת את הדעת שהוא סותר את הנימוק הראשון, היה כי "הטרקטור עובד בענף הפלחה שבו מעבדים 7,000 דונמים והוא חיוני ביותר בעונת הקציר [הקרובה] ולכן עובד מספר שעות מלא ביממה ולא נוכל לשחררו״.

Traktor
מזכירות קיבוץ יד מרדכי לקצין הנדסה ראשי. 23 בחודש מאי 1956, י״ג בסיוון תשט״ז. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ביטחון, חטיבה 11).

מבצרים את מטע הגויאבות

צה"ל השתמש בשטח יד מרדכי ובמחסנים שבתוך הקיבוץ לאחסון ציוד צבאי. בין היתר, אוחסנו ביד מרדכי חומרי בנייה וגידור שנועדו לביצורים. מיקום הגיוני, ככל שאלה נועדו להגנה מפני תוקפנותם הצפויה של כוחות האויב שנמצא כה קרוב לקיבוץ.

באותן שנים, כאמור, עמלו חברי יד מרדכי על פיתוח פרנסתם בשדות ובמטעים שנזרעו ונטעו באדמות שהקיפו את חצר הקיבוץ ובתי החברים. המשק סבל באופן קבוע, שיטתי וגובר מגניבות של יבול, ציוד חקלאי ובעלי חיים, שנחטפו בידי השכנים והוברחו אל מעבר לגבול למצריים. מה עשו החברים? לקחו את חומרי הביצורים של הצבא והקיפו בהם את מטע הגויאבות הצעיר שנטעו זה לא מכבר.

כאשר התגלה השימוש היצירתי של חברי יד מרדכי ברכוש צה"ל, הגיע מפקד האזור, רס"ן יחזקאל, לקיבוץ, התייצב מול המזכיר ושוחח עמו בעניין. ״הובטח לי שהגדר תורד והחומרים יוחזרו למחסן״, הוא כותב, ומוסיף: "אך לא מילאתם את ההתחייבות הזו עד היום״.

"נראה לי מיותר להסביר לחברי יד מרדכי [את] הערך של חומרי ביצורים, ואני מתפלא על הפקרות זו", מעיר יחזקאל ורומז לפרשייה הטראגית של פינוי הקיבוץ ותושביו בקרבות מלחמת השחרור. הוא חותם בלשון חריפה: "אני מודיע לכם, באם הגדר לא תורד עד מחר… אמסור את העניין לטיפול פלילי של משטרת ישראל".

Guyavot
רב סרן מעוז יחזקאל מפקד הגוש למזכירות קיבוץ יד מרדכי. 2 באוקטובר 1956, [כ״ט] תשרי תשי״ז. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ביטחון, חטיבה 11).

האם צייתו חברי יד מרדכי לאיום המפורש? אין לדעת. בחלוף פחות מארבעה שבועות פרצה מלחמת סיני, היא "מבצע קדש", שנפתחה ב-29 באוקטובר 1956. קיבוץ יד מרדכי שוב היה בנקודה אסטרטגית, במיקומו הקרוב מאוד לגבול עם מצרים. הכניעה הכמעט מיידית של הגנרל המצרי שפיקד על עזה בבוקר ה-2 בנובמבר לא העמידה את ביצורי הקיבוץ במבחן פלישה של צבא האויב.

אנחת הרווחה של החברים הגיעה לפחות עד העיר רחובות, ששיגרה לקיבוץ יד מרדכי מברק ברכה מרטיט לב. בימים אלה שבהם מלאה שנה לטבח שמחת תורה שיד מרדכי היה בין נפגעיו, נושא מברק מרגש זה, שגילו כמעט 70 שנה, משמעות מיוחדת:

"עם שיחרור עזה וסביבותיה שלוחה לכם ברכת העיר… יש גמול לעמידתכם. יהיו חייכם שלום״.

Mivrak
עיריית רחובות למשק קיבוץ יד מרדכי. מתוך ארכיון קיבוץ יד מרדכי (ביטחון, חטיבה 11).

המסמכים הארכיונים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון קיבוץ יד מרדכי, וזמינים במסגרת מיזם רשת ארכיוני ישראל (רא"י): שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

פליטים בארצם: ילדי יד מרדכי מפונים מביתם

לאחר שהייה של שעות ארוכות במרחבים המוגנים, כשמול חלונותיהם נלחמים בעוז חברי כיתת הכוננות ולוחמי מג"ב בודדים במחבלים חמושים שביקשו לפרוץ לקיבוץ, פונו תושבי יד מרדכי מבתיהם, לתקופה שאורכה עדיין אינו ידוע. לכאורה אפשר היה להניח שמדובר ב"חוויה" של פעם בחיים, אבל לא, עבור ותיקי הקיבוץ זו אינה הפעם הראשונה בה הם משאירים מאחור את בתיהם, בלי לדעת מתי, אם בכלל, ישובו

ילדים ליד משוריין "פרפר". ברכבים כאלה חולצו הילדים מיד מרדכי.

"בת נולדה לנו, נקודת חיים חדשה, פינת תרבות בלב השממה" – במילים אלה נפתח היום הגדול של חברי קיבוץ "מצפה הים" בשלהי דצמבר 1943 – יום העלייה לאדמות הקבע של הקיבוץ שלא יעבור זמן רב ויקבל את השם המוכר לנו היום – "יד מרדכי" (ע"ש מרדכי אנילביץ', מפקד מרד גטו ורשה).

הם החלו את דרכם בשני גרעיני הכשרה נפרדים בפולין בתחילת שנות ה-30. כשהגיעו לארץ הם התיישבו בחלקת אדמה לא גדולה על מצוק הצופה אל הים ליד העיר נתניה. המצוק הזה נתן לקיבוץ את שמו הראשון. 

עכשיו, כשקיבלו סוף סוף את אדמות הקבע שלהם הרחק בדרום הארץ, הסתתרה בין החיוכים ולחיצות הידיים הנרגשות התקווה הגדולה, הנהדרת – שהנה, המסע המפרך הסתיים – והם הגיעו הביתה. 

ילדים בשנותיו הראשונות של הקיבוץ. התמונה מארכיון קיבוץ יד מרדכי (סימול IL-YMOR-001-70-028-005)

האם מישהו מהם חשש מהעתיד לבוא? האם יכלו לראות בעיני רוחם מה הם עומדים לבנות, מה הם מסכנים, ומה הם עומדים לאבד? דברים שכתב חבר הקיבוץ באותם ימים, ושנשמרו בארכיון הקיבוץ שופכים אור על תחושותיהם בשנים הראשונות ההן: 

"על ברכי תנועת התנדבות חלוצית גדולה חונכנו, כשחזון תקומת ישראל ושחרור האדם העובד לנגד עיניה. כנאמנים לחזון זה ולדרכי הגשמתו, ייסדנו בשלהי 1943 את ישובנו, אשר תוך שנים מספר גדל ושגשג לתפארת בתוך ים של שנאת כפרים ערביים מסביב. ידענו כי שאלת הביטחון תהיה מהחמורות אצלנו, כי על כן על אם הדרך אנו יושבים – הדרך הראשית יפו-עזה-מצרים"

(יצחק ולדמן, יד מרדכי, 1950)

אבל לא שאלת הביטחון הכבדה ולא הצקות בלתי פוסקות של ערביי הסביבה מנעו מהם להקים יישוב וקהילה לתפארת. בשנים הראשונות נערכו מאמצים ניכרים לשמור על יחסי שכנות טובים עם הכפרים שסביבם – מונה "מוכתר" לקיבוץ שתפקידו כלל בין היתר קיום קשר רשמי עם אותם כפרים, רופא הקיבוץ סיפק שירותי רפואה לערביי הסביבה, ואלה מצידם לימדו את חברי הקיבוץ להשתמש בבאר. 

ילדים במשק, שנות ה 50. התמונה מארכיון יד מרדכי (סימול IL-YMOR-001-70-028-004)

 

עם פרסום תכנית החלוקה של האו"ם הסתבר מה שכבר חששו ממנו קודם – יד מרדכי היה ממוקם באזור שסומן במפות החלוקה בשטחי המדינה הערבית. המצב הבטחוני הלך והידרדר. הקיבוץ, שהיה מוקף כולו ביישובים ערביים נותק למעשה ממוקדי ההתיישבות היהודים העיקריים והדרך היחידה להגיע אליו או לצאת ממנו הייתה באמצעות שיירות מאובטחות שאורגנו על ידי חטיבת הנגב של הפלמ"ח. 

בתחילת אפריל 1948, כשהיה ברור לכולם שכך או אחרת הם עומדים בפני לחימה קשה, ביקשו חברי הקיבוץ לפנות את הילדים. במטה חטיבת הנגב התנגדו למהלך, ככל הנראה בטענה שפינוי מוקדם ייצור עומס מיותר על העורף ויביא לפגיעה במורל הלוחמים. 

הילדים נשארו בקיבוץ, תחת האיום ההולך ומתקרב של הפגזות מצריות, ומהר מאד מצאו להם ידידים חדשים בדמותם של לוחמי הפלמ"ח הצעירים שהגיעו לתגבר את מערך ההגנה, בפיקודו של גרשון דובנבוים שכונה בפי כל "דבמבם". 

מחלקת הפלמח תחת פיקודו של גרשון דובנבוים "דבמבם", 1948. התמונה מארכיון יד מרדכי (סימול IL-YMOR-001-70-006-008)

 

רק במחצית השניה של חודש מאי, אחרי הכרזת העצמאות ואחרי שהגיע מידע מודיעיני על תקיפה קרובה מאד של הצבא המצרי בכוחות גדולים, הוחלט סוף סוף לפנות את הילדים.

בלילה שבין ה-18 ל-19 במאי, נשלפו הילדים ממיטותיהם, נעטפו בשמיכות והובלו דרך תעלות המגן לחורשת האקליפטוסים ששימשה כשטח כינוס בו חיכו להם משורייני "פרפר" שהיו אמורים לקחת אותם למקום מבטחים. 

ההורים שלא היו במשמרת בעמדות ההגנה ליוו את ילדיהם, כשהם מנסים להראות להם פנים שוחקות ולצקת בהם אומץ לב, אבל חיבוקיהם החזקים קצת יותר מידי ודמעותיהם של הגברים גילו את אשר על ליבם. הם לא ידעו אם יראו את ילדיהם שוב. 

חיילי הפלמח והקיבוצניקים. הנשים נשארו להלחם כמו הגברים. התמונה מארכיון יד מרדכי (סימול IL-YMOR-001-70-006-008)

רוב האמהות נשארו בקיבוץ. הנשים היו חלק בלתי נפרד מתכנית ההגנה, וההחלטה של החברים הייתה להישאר ולהילחם כמשפחות – בידיעה שיכול להיות שמשמעות ההחלטה הזו היא שילדיהם יישארו יתומים עגולים ויאבדו את שני ההורים יחד. בין הנשים שנשארו בקיבוץ הייתה גם האחראית על העגלים ברפת שהייתה בהריון. ספוילר: היא שרדה, וילדה תינוק בריא. 

הנסיעה הייתה ארוכה, מתישה ובעיקר צפופה. כמאה ילדים נדחסו ברכבים המשוריינים שנסעו באיטיות מורטת עצבים בדרכי עפר וניסו לעקוף ככל הניתן את היישובים הערביים שבסביבה ולהימנע מהדרך הראשית שהייתה מטווחת. 

בבוקר, כשהגיעו לגברעם, נשמעה אזעקה. למעשה הייתה זו האזעקה שבישרה על תחילת המתקפה על יד מרדכי. הם הספיקו לצאת שעות ספורות בלבד לפני שכבר אי אפשר היה. 

מגברעם הם עברו לרוחמה, שם שהו מספר ימים עד שהועברו לקיבוצם הראשון – מצפה הימים, ליד נתניה. 

למצפה הימים הגיעו גם המבוגרים הנותרים אחרי נפילת הקיבוץ. בקרב על יד מרדכי נפלו 26 לוחמים וכ – 40 נפצעו. הלוחמים עזבו את הקיבוץ לאחר שהבינו כי תגבורת לא עומדת להגיע. הם הודיעו על נסיגתם למרות שנדרשו על ידי מטה החטיבה והנהגת היישוב שלא לעשות זאת ללא אישור. אבל התחמושת אזלה, חבריהם הפצועים היו במצב קשה והם ידעו כי התקפה נוספת כבר לא יוכלו להדוף, לא משנה כמה הם מוכנים למות למען המטרה. 

הפצועים חולצו במשוריינים שלוו על ידי מחלקה של הפלמ"ח בפיקודו של גרשון דובנבוים – מי שהיה אחראי גם על חילוץ הילדים. השאר – כל מי שיכל לעמוד על רגליו – יצאו רגלית, בדרכי עפר ארוכות וממוקשות, שורצות אויב. 

מותשים ואבלים הם הגיעו למצפה הימים לפגוש את הילדים, אלא שלא כל הילדים זכו לפגוש את הוריהם. "דעו לכם שמי שלא יורד מהאוטובוס, מי שלא מגיע, הוא גיבור" אמרו המטפלות כשהן מנסות לחנוק את דמעותיהן. 

"לא הבינו הפעוטות כי האב שנפל לא יחזור עוד. "מתי יגליד פצענו של אבא?", "מה זאת אומרת נפל?!", "מה זאת אומרת איננו?!", "הוא מוכרח לבוא כי הוא גיבור". כהנה וכהנה שמענו מפי הטף. מוחם הקטן לא קלט את דבר המוות והחידלון"

(יצחק ולדמן, יד מרדכי, 1950)

ואז יצאו חברי יד מרדכי לגלות שנמשכה זמן רב. בתחילה חלקו את הילדים: הגדולים עברו לקיבוץ גן שמואל ואילו התינוקות והאמהות שהו בקיבוץ מעברות. 

בגן שמואל ניסו להחזיר את הילדים לשגרה כלשהי. הוקם בית ספר, והוקצתה להם מורה במקום המורה הותיק שלהם שנפצע בקרב. הם התאהבו מהר במורה, אבל ילדי גן שמואל לא תמיד קיבלו אותם בסבר פנים יפות ונהגו להציק להם. בית ספר. קטטות ילדים. שגרה בצל המלחמה. 

מאוחר יותר, עברו כולם יחד לחוות עלי קאסם, שם החלו לשקם את ענפי המשק ולקיים שגרה קיבוצית חדשה. 

גדוד 55 של גבעתי מתמקם ביד מרדכי עם השחרור, 1948. התמונה מארכיון יד מרדכי (סימול IL-YMOR-001-70-006-005)

 

קיבוץ יד מרדכי שוחרר במסגרת "מבצע יואב", ולוחמי גדוד 55 של חטיבת גבעתי נכנסו ב 5 בנובמבר לשטח הקיבוץ ממנו נסוג הצבא המצרי.

החברים, ברגע ששמעו על השחרור, יצאו לדרך. הם היו חייבים לראות את מה שנותר מקיבוצם האהוב. את כברת הדרך האחרונה רובם עשו ברגל, אבל מראה בתיהם ההרוסים ומבני המשק החרבים זעזע אותם. הם קיבלו החלטה – כך לא מחזירים את הילדים. הם יבנו את המשק מחדש ורק אז, כשהכל יראה שוב כמקום מגורים שמח וביתי – יחזירו את הילדים והנשים.

החברים מתאספים יחד ביום השיבה לקיבוץ לאחר שחרורו. ברקע ניתן לראות את הבתים מחוררים מפגזים. התמונה מארכיון יד מרדכי (סימול IL-YMOR-001-70-006-001)

במאמץ משותף, שלא היה רק מאמץ פיזי, הם בנו את הקיבוץ מחדש, והפכו אותו ליפה אף יותר משהיה.

ובסופו של דבר, חזרו גם הילדים. וצהלותיהם נשמעו בין הבתים החדשים, אדומי הגגות, שקיבלו בברכה כמעט את כל השבים, פרט לחללי הקרב שנשארו קבורים על הגבעה הצפונית.

75 שנים לאחר מכן, אירועי השבת של ה-7 באוקטובר הטילו את צילם על הקיבוץ. שוב מצאו החברים את עצמם מפונים מבתיהם, משאירים מאחור את השבילים והבתים האהובים, כשאינם יודעים מתי ואיך ישובו. 

התמונות המופיעות בכתבה שמורות בארכיון קיבוץ יד מרדכי וזמינות במסגרת שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

לכל הכתבות בסדרה "עוטפים את העוטף" – מחווה לישובי עוטף עזה

הטרקטור מאחורי "הטרקטור בארגז החול"

ביקרנו טרקטור שכתבו עליו ספר, לחצנו לו על הדוושות ומשכנו לו בידיות. על הדרך שמענו גם את הסיפור מאחוריו

הטקרטור בארגז החול - מאיר שלו

בעמק יפה, בין פרדסים ושדות, שוכן לול אחד ובו עשרות… טרקטורים. זהו "מוזיאון הטרקטור" במושב עין ורד שבשרון, וזהו גם ביתו של טרקטור אחד מפורסם מאוד, לפחות בקרב ילדים בני שנתיים עד חמש והוריהם – הטרקטור שעומד במרכזו של ספר הילדים "הטרקטור בארגז החול" שכתב מאיר שלו ואייר יוסי אבולעפיה.

למי שלא מכיר את הסיפור, או שאינו מגדל בביתו פעוטות חובבי מכונאות, להלן תקציר: הספר מספר את סיפורם של טרקטור אחד ושל הטרקטוריסט הנאמן של הכפר, הדוד אהרון. השניים עובדים יחד במשך שנים ארוכות בשלל עבודות השדה והמשק, עד שיום אחד מגיע אל הכפר טרקטוריסט חדש וצעיר, ואיתו גם שורת טרקטורים חדישים. כשהטרקטור הישן שובק חיים, מחליטים לשלוח אותו לגן הילדים, שם מצויירים עליו פרחים ופרפרים והוא הופך, לדאבונו, לצעצוע. אך הדוד אהרון לא מוותר ומגיע לילה לילה אל גן הילדים, עד שהוא מחזיר את הטרקטור הישן לחיים ומוצא לשניהם ייעוד חדש.

 

1

 

הדוד אהרון מהסיפור הוא דודו של מאיר שלו, אהרון יצהר. הדוד אהרון הוא כבר סבא-רבא אהרון, בן 90 – אך מקפיד להופיע כמעט מדי שבוע בשבוע במוזיאון, ולספר למבקרים את הסיפור שמאחורי הטרקטור – סיפור שהוא דוגמה מופלאה לגרעין קטן שנובט להיות סיפור שלם ואהוב.

 

1
אהרון יצהר במוזיאון הטרקטור

 

הדוד אהרון גר שנים בכפר מונש שבעמק חפר, מושב שהוקם בתור מושב שיתופי אך במרוצת השנים נעשה מושב עובדים. בזמן פירוק המשק השיתופי ביקשו פרנסי הכפר לקחת את אחד הטרקטורים שהיו בבעלות האגודה ולהציב אותו בגן הילדים. אהרון דווקא רצה את הטרקטור לעצמו, קיבל את מבוקשו, ועמל לשפצו ולתקנו. בארגז החול נראה שהציבו טרקטור אחר. זהו. עד כאן הסיפור האמיתי. מכאן ואילך הכול מדמיונו של האחיין מאיר שלו ושל מאייר הספר יוסי אבולעפיה. הדוד אהרון מספר כי הטרקטור המקורי היה בכלל אפור ולא אדום כמו באיורים, "אבל המאייר כנראה לא כל כך מבין בדגמים", מחייך אהרון.

 

1

 

1

 

פינה שלמה במוזיאון מוקדשת לתושב המפורסם ביותר שלו, אך אהרון מודה שהטרקטור שיושב שם אינו הטרקטור המקורי. "בעת שהטרקטור המקורי הפסיק לחלוטין לעבוד, עוד לא דמיינו שיבוא יום בו יאהבו טרקטורים כל כך", הוא אומר. אולם בהחלט מדובר בהעתק זהה לחלוטין, שאף נצבע בצהוב ובכחול, ממש כמו בספר. למעשה, לטרקטור הזה יש סיפור משלו, חושף אהרון: "הוא היה שייך לחקלאי שיום אחד מאס בו. הוא ישב בקצה השדה שלו ארבעים שנה עד שאיתרנו ושיפצנו אותו".

התצוגה המוקדשת לספר לא נגמרת כאן. על קירו החיצוני של המבנה הראשי תלויה שורה ארוכה של איורים מתוך הספר. מתחת לכל איור המתאר את עבודתם המשותפת של הדוד אהרון ושל הטרקטור, מוצב הכלי החקלאי המתואר לסיפור: מחרשה, מקצרה, מכסחה, משׂדדה, וכדי חלב – ממש לפי הספר.

 

1

 

1

 

לספרו של מאיר שלו אומנם מוקדש מקום של כבוד במוזיאון, אך זו אינה הסיבה היחידה לבקר במקום. את המוזיאון מנהל ארז מילשטיין, שמשפחתו היא ממייסדי עין ורד, והביקור הוא חובה לכל חקלאי חובב. יותר מ-60 מתנדבים מפעילים אותו באופן שוטף. יש כאן טרקטורים מכל הסוגים ומכל המינים, קטנים וגדולים, מתוצרת ארה"ב, בריטניה, איטליה, גרמניה, ואפילו כמה מסדרת "זאטוט" שיוצרה בישראל. רוב הטרקטורים וכלי הרכב שבתצוגה משופצים ומתוקנים עד הפרט האחרון, ומקצתם מסוגלים לנסוע – אם רק ירצו בעליהם.

 

1

1

 

מאחר שמדובר בדגמים ישנים, חלקי חילוף זמינים הם עניין נדיר. את החלקים החסרים מייצרים כאן במקום, במחרטה המיועדת לכך. המבקרים יכולים לצפות בעבודה המתנהלת ללא הפסקה בסדנת השיפוצים באמצעות מסך המשדר בשידור חי את העבודות. בימים אלו עובדים שם על שיפוץ נגמ"ש מסוג Bren Carrier, ומתגאים בעבודות לשחזור המנוע המקורי.

 

1

1

 

במוזיאון אפשר לראות גם את אחד הטנדרים המקוריים שפרצו את הדרך לירושלים, טנדר ירוק ומבהיק שגם לו יש סיפור מרתק משלו (על כך, אולי, בפעם אחרת). ליד הטנדר יכולים לשבת המבקרים ולהתכבד בקפה ובתה. פינה אחרת מוקדשת לתערוכת פריטי חקלאות מראשית היישוב היהודי בארץ ישראל. במידה מסוימת, אין מתאים מן המוזיאון הזה – שמעורר מחשבות על מקומו של העבר החקלאי בהווה הישראלי – לארח את הטרקטור שמככב בסיפור על ייעוד, על חידוש, ועל החיים.

 

1

 

כתבות נוספות

כיצד נולד השיר 'חמש שנים על מיכאל'

"שיר זה – ילדים לא יבינו אותו": הסיפור מאחורי "דני גיבור"

הכירו את אצבעוני – מפקד מדינת הגמדים

ניר עוז תפרח בשנית: סיפורו של הגנן המיתולוגי

בשנים הראשונות לקיומו, סופות החול באזור קיבוץ ניר עוז לא אפשרו לחבריו לזוז, לראות או לאכול. רן פאוקר, איש הנוי האגדי של הקיבוץ נחלץ לפתור את הבעיה ועל הדרך הפך אותו לפנינה ירוקה ואקולוגית. לגבי עתיד הקיבוץ שנפגע אנושות ב-7 לאוקטובר הוא אומר: את הצמחייה נשקם תוך שנה. לגבי החברה – נצטרך לראות

רן פאוקר, הגנן ואיש הנוי של קיבוץ ניר עוז במשך עשרות שנים, ליד שלט הכניסה לגן הבוטני שהקים בקיבוץ - "נקודה ירוקה", המתמחה בצמחייה בהשקייה מועטה. צילום מתוך אלבום פרטי.

"אני רק מסיים לגזום פה את הגינה וכבר חוזר אלייך", ענה לי רן פאוקר, בן ה-86, מפונה מקיבוץ ניר עוז, כשהתקשרתי לשוחח עימו לגבי מפעל חייו. כנראה שאת הגנן אי אפשר להוציא מהגן גם כשהוא נמצא הרחק מביתו. פאוקר ואשתו כרמלית פונו לקיבוץ הסוללים שבגליל התחתון. שניהם מבני גרעיני השומר הצעיר הראשונים שייסדו את קיבוץ ניר עוז, ממנו נאלצו לברוח לאחר המתקפה הנוראית של ה-7 לאוקטובר. הם במקרה התארחו באותה שבת אצל ביתם המתגוררת בשדרות וכך ניצלו.    

כמו קיבוצים רבים שהוקמו באזורי הספר של ישראל, גם חבריו נאלצו להתמודד עם קשיים רבים – אם הייתם מגיעים לניר עוז בשנות ה-50' והייתם מביטים סביב, הייתם רואים שממה, גבעות חול מדברי מקצה האופק אל קצהו.  

קיבוץ ניר עוז סביבות 1960. צילום: רן פאוקר, מתוך ארכיון הקיבוץ.

 

ידיעה מעיתון חרות מיום ה-30.9.1955.

"כשהתיישבנו כאן היו בשטח סופות חול בלתי נסבלות. לא יכולתי לראות כמה מטרים ממולי", סיפר פאוקר. "אני זוכר שבאחת מסופות החול נאלצנו לאכול במחסן המצרכים של המטבח, כי לא ניתן היה לאכול בצריף חדר-האוכל שהתמלא באבק וחול. המחסן היה קטן ולכן אכלנו בקבוצות ובמשמרות". 

בהסתכלות לאחור, ייתכן שפאוקר היה בדיוק הפתרון שהקיבוץ סחוף החול היה צריך. עם הגיעו לקיבוץ, נכנס באופן לא מתוכנן לתפקיד האחראי על הנוי של קיבוץ ניר עוז, מי שמטפח את כל הצמחיה והירק במרחב הציבורי. באוטובוס מתל אביב לקיבוץ תפס אותו חבר גרעין שלו מנהריה, מאיר לביא (מאיור), שהיה אז מזכיר הקיבוץ, ואמר לו: "רן, אין לנו גנן. אתה בן של גנן, אתה בוגר כדורי, גמרת להיות מרכז משק ואין לך תפקיד כרגע. בוא תהיה גנן חודשיים שלושה עד שנמצא מישהו". 

פאוקר הסכים: "אומרים שאין קבוע מהזמני. צודקים. מאז אני גנן."

כריכת הספר שיצא לציון 60 שנה לקיבוץ ניר עוז בשנת 2015, עם הסיסמה הידועה שמלווה את הקיבוץ: "לא עייפי הדרך כי אם מפלסי נתיב".

 

שלט שנתלה על הסילו (מגדל התבואה) של ניר עוז, לאחר המתקפה הקשה של ה-7 לאוקטובר, עם אותו משפט מחזק. צילום: משה יולוביץ'.

סופות החול גרמו לו להבין שהתפקיד שלו יותר משמעותי משחשב. הוא לא רק ישנה את חייו אלא גם יהפוך אותו לגורו של תכנון מרחב ירוק, חסכוני ואקולוגי.

בתחילת דרכו עמד אל מול פאוקר היה אתגר כפול: איך להפוך את החיים לנסבלים במדבר החם והמאובק ובמקביל לחסוך בכסף ובמים שעלו הון לקיבוץ הצעיר והעני. פאוקר החרוץ עשה זאת בצורה מעוררת התפעלות: הוא נטע את העצים בחוכמה ותוך ראייה קדימה ושתל צמחייה מותאמת למדבר. הירוק השולט בניר עוז הפך להיות סמל ההיכר שלו,  וגם אחרי האסון הנורא של ה-7 באוקטובר שרדה הצמחיה לצד הבתים ההרוסים והשרופים. הסוד, לדבריו של פאוקר, הוא סבלנות ואורך רוח, נכונות ללמוד מטעויות בשילוב עם תשומת לב תמידית לתנאים והתאמה של הצמחים הנכונים לשטח.

אחד מעצי הפיקוס המרשימים ברחבי ניר עוז. צילום: רן פאוקר.

המשתתפים בספר שיצא לאור לציון 60 שנה לניר עוז, מדור מייסדי הקיבוץ. רבים מהשמות נהיו מוכרים מרשימות החטופים. חלקם שוחררו ולשאר אנו מחכים בקוצר רוח.

עם הזמן ראה פאוקר שלשיטות העבודה שלו יש יתרון נוסף: כשהוא חוסך בכסף ובמשאבי זמן עבודה – הוא הוא פועל באופן אקולוגי יותר, שמותאם יותר לעולם ההולך ומתחמם שלנו. הרעיונות והפיתוחים של פאוקר הפכו את ניר עוז לדוגמא ומופת לטיפוח המרחב הטבעי בצורה שמאפשרת חיים נוחים ונעימים וגם חסכוניים ואקולוגיים:

"הבנתי שאם לא אאסוף את הכסוחת [מה שקוצצת המכסחת – י.א.] ואעבוד עם מכסחת־ממחזרת [שמשאירה את מה שכיסחה בשטח – י.א.], אחסוך בהוצאות טיאטוא ואחסוך בדלק. בדרך זאת אשאיר מינרלים בקרקע ולא אצטרך לדשן. הכנסנו צמחים בעלי עמידות גבוהה ליובש; יצרנו אגני ניקוז בקיבוץ השטוח יחסית וגם ניצלנו את מי המזגנים להשקיה, וזה השתלם לנו כלכלית וסביבתית".

ניסיונות בזני דשא שנים בחלקה בצורת פרח בקדמת חדר האוכל, הנמצאים במקום עד היום. צילום: רן פאוקר, מתוך ארכיון הקיבוץ.

את אהבתו לגינון ירש רן מבית אביו. הוא נולד בנהריה, הוריו היו ממייסדי העיר. אביו עבד גם כגנן ומתכנן גינות וכבר כילד קטן, רק בן 4, סייע פאוקר לאביו בעבודתו -האב נתן לו דלי קטן עם סיד ושלח אותו לסייד גזעי עצים. 

כשהחל לעבוד בענף הנוי בקיבוץ פנה לאביו: "אבא, בוא תעזור לי בתכנון" אביו, שנולד בגרמניה, הנחיל לו דרך עבודה מסודרת ושיטתית. כבר בתחילת דרכו כראש ענף הנוי היו לו חזון ותוכניות ברורות וכן דאג לתעד את עבודתו כך שיכל להציג בפני חברי הקיבוץ את הישגיו ובהמשך – לציבור הרחב. בתוך הקיבוץ הירוק והפורח הקים רן גן בוטני בשם "נקודה ירוקה" המהווה תחנת מחקר לצמחים שאליה מגיעים מומחים ותלמידים מכל רחבי העולם.  

את אשתו כרמלית הכיר, איך לא, בזמן שעבדה איתו במשתלת וורדים. הם הרכיבו יחד של זנים שונים על שיחי הורדים ושיתוף הפעולה במשתלה לבלב לאהבה שהובילה לנישואים מאושרים ומשפחה גדולה ותומכת. 

 

כרמלית מנשה ורן במשתלת הוורדים בניר עוז ('הורדיה') ב-1964. צילום מתוך אלבום פרטי.

ב-10 לאוקטובר עתיד היה פאוקר לחגוג את הוצאתו לאור של הספר האוטוביוגרפי על חייו ועל דרכו המקצועית: "סיפורו של צבר בהפרחת המדבר". הספר מקיף את תרומותיו המשמעותיות לקיבוץ, ולמומחי גינון וסביבה שעד היום מגיעים לקיבוץ ללמוד ממנו. רן פאוקר מקווה ומייחל, יחד עם כולנו, שיגיע יום, כשכל החטופים וביניהם בני הקיבוץ יוחזרו והקהילה תתחיל בשיקומה, והוא יוכל לחגוג את פרסומו של הספר.  

הכריכה האחורית של הספר האוטוביוגרפי של רן פאוקר: "סיפורו של צבר בהפרחת המדבר" שעתיד לצאת לאור בקרוב.

הגן הבוטני והנוי כולו בניר עוז הוא סיפור של הצלחה, של הפרחת השממה המדברית. כששואלים את רן על העתיד הוא מתרכך. "הקיבוץ עצמו הרוס הבתים הרוסים, אך הצמחייה עומדת וההשקייה עוד פועלת הודות לנעמית שאחראית כיום על הנוי וחברי הקיבוץ הנהדרים שמגיעים לסייע. אם יאפשרו לנו תוך שנה אנחנו מחזירים את כל הנוי לקדמותו. אבל השאלה הגדולה היא הקהילה של ניר עוז, מה היא תרצה לעשות ואיך נשקם אותה. לגבי זה נצטרך לחכות ולראות".      

קיבוץ ניר עוז הירוק והפורח מהאויר, 2019. צילום מתוך ארכיון הקיבוץ.

 

תושבי ניר עוז בעבר ובהווה מעריכים את רן פאוקר על עבודתו לאורך השנים. הצילום מתוך דף הפייסבוק של הדר רובין, בת ניר עוז.

 

לכל הכתבות בסדרה "עוטפים את העוטף" – מחווה לישובי עוטף עזה.