איך מציירים מערה חשמלית? מאייר ספרי חסמב"ה מספר על יגאל מוסינזון

כשגיורא רוטמן חיכה בתור לספרייה כדי לקרוא בילדותו את ספרי חסמב"ה הראשונים הוא לא דמיין שיום אחד יוצר החבורה המיתולוגית, יגאל מוסינזון, יתקשר אליו הביתה ויאמר: "מהיום אתה הצייר של חסמב"ה". אבל כמו מציאות חייו של מוסינזון שעולה על כל דמיון - זה באמת מה שקרה. זה הוביל לשיתוף פעולה בן 23 ספרים וחברות איתנה עליה מספר רוטמן לספרייה הלאומית: "הוא לא הפסיק לחשוב כמו ילד, אולי בגלל זה הבנו אחד את השני כל כך טוב"

גיורא רוטמן על רקע עטיפת ספר שאייר. באדיבות גיורא רוטמן

חסמב"ה היא כבר מזמן סמל ישראלי. יש את הדור שגדל על ספרי הדור הראשון, יש את אלו שהספיקו לקרוא בעיקר את הדור השני, ויש אפילו את הנכדים שלהם שנחשפו לסדרה "חסמב"ה דור 3". יגאל מוסינזון, מחבר הסדרה, הוא כבר מזמן אחד הסופרים שהכי מזוהים עם הישראליות. חייו המרתקים מעלים שאלות רבות על דמותו הססגונית של האיש שהמציא את ירון זהבי.

אחד האנשים שליוו את הסופר האגדי בעשורים האחרונים לחייו ואולי יכולים לענות על שאלות כאלה הוא גיורא רוטמן. לאחר שהספרים הראשונים בסדרה אוירו על ידי מאיירים גדולי שם כמו שמואל כץ ומ. אריה, קיבל רוטמן (75) את השרביט ואייר בעצמו מחצית מספרי הסדרה, יותר ספרי חסמב"ה מכל מאייר אחר. מהר מאוד הפך רוטמן ממאייר לאיש סוד וחברו של מוסינזון.

1
גיורא רוטמן בביתו. באדיבות המצולם

רוטמן הוא אדריכל במקצועו ומאייר ומצייר מאז שהיה ילד. כבר כשהיה בן חמש פורסם ציור ראשון שלו ב"דבר לילדים". אחרי שירותו הצבאי ובמקביל ללימודי אדריכלות, הוא כתב ואייר סיפורי קומיקס מבוססים אירועים היסטוריים, ז'אנר שהיה מאוד פופולרי בתקופה. הוא כנראה האדם המתאים – מלבד משפחתו של יגאל מוסינזון – שיכול לשפוך קצת אור על העבודה עם הסופר, האגדה והסוד.

"ליגאל ולי היה רומן ארוך מתחילת שנות ה-70 ועד מותו בשנת 1994", מספר רוטמן. "חלקנו שפה משותפת, הוא אהב את היצירתיות שלי כשם שאני אהבתי את שלו והיה בינינו חיבור שלא דרש הסבר".

1
יגאל מוסינזון. צילום: ישראל זמיר, מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

אם היית צריך להסביר בכל זאת את סוד הקסם המוסינזוני, איפה היית מתחיל?
"הסוד הגדול של יגאל הוא היותו ילד בנשמתו, סוג של סוד ידוע. קשה לנסות להכיל אותו במילים, הוא היה איש של המון דברים: של יצירתיות, של המצאות, של הרפתקאות, וכמובן גם נשים. סיפור חייו נשמע כמו משהו, שאם נקרא אותו בספר נחשוב שהוא מוגזם. זה איש שכתב, שמרד, שהיה גם בוהמיין וגם עבד כפועל בניין, הרפתקן שהלך לחפש נאצים בספרד, המציא פטנטים ומצא זמן למרילין מונרו. הרי זה מעבר לדמיון וזאת המציאות אצלו".

ואיך התחיל הקשר עם מוסינזון?
"הייתי אז סטודנט לאדריכלות בטכניון בחיפה וכבר היה לי קומיקס ב"הארץ שלנו". יום אחד צלצל הטלפון. מעברו השני של הקו שמעתי קול עמוק ששאל אם אני גיורא רוטמן. כשהשבתי בחיוב הוא אמר: 'מדבר יגאל מוסינזון ומהיום אתה הצייר של חסמב"ה'. הוא לא שאל, לא ביקש, פשוט הודיע לי. כמובן שאני מאוד התרגשתי – אני מהדור שגדל על ספרי חסמב"ה הראשונים. גדלתי עליו ופתאום הוא מבקש ממני לצייר את גיבורי הילדות שלי. כשאני הייתי נער, חיכינו בתור לקרוא את העותקים הבודדים שהגיעו לספרייה".

1
חבורת חסמב"ה. באדיבות גיורא רוטמן

והנה אתה הסטודנט הצעיר נכנס לנעליים של מאיירים שבעצם היו לאגדה…
"בהחלט! לפניי איירו את הספרים המאיירים שמואל כ"ץ, מ' אריה (אריה מוסקוביץ) ואשר דיקשטיין, שהיו ציירים מעולים. כ"ץ ואריה עבדו בשיטה אחרת לגמרי ממני, בשיטה שנקרא לה קווית, ציור קווי עדין ומעולה – אני זוכר שכילד מאוד התרשמתי מהציורים. הם יצרו הזדהות מיידית, בעוד שהם היו מינימליסטיים. דיקשטיין צייר יותר חי וגם אני, זה סגנון אחר ומוסינזון מאוד אהב את זה. עבורי זה היה מרגש להיכנס לנעליים הגדולות שלהם ועד היום אני מקווה שלא אכזבתי. האיורים שלי לקחו את חסמב"ה לכיוון אחר".

1
עטיפת "חסמבה בעלילות מלחמת המפרץ" באיורו של גיורא רוטמן. הוצאת שלגי, 1992

אתה זוכר את הפגישה הראשונה שלך עם מוסינזון, אגדת הילדות הזו?
"נפגשנו לראשונה אצלו בבית. עברנו על כתב היד הבא של חסמב"ה ובחרנו את הציורים ביחד. מאוד התרגשתי, אבל הוא עשה הכל כדי שארגיש נוח. אני זוכר שכשראיתי את כתב ידו, תהיתי ביני ובין עצמי איך להתמודד עם הכתב הזה. לקח לי בהתחלה זמן לקרוא את זה. כתב היד שלו היה מיוחד, הוא היה כותב ידני על דפי פוליו חלקים, לא עם שורות והכתב שלו תמיד נטה באלכסון למטה. אני חושב שהייתי בין היחידים שידעו לקרוא את כתב היד שלו. הוא היה נותן לי את כתב היד, אני הייתי מסמן איפה לצייר, לרוב זה היה ציור לפרק. היו בינינו אמון והבנה, וזה איפשר את חופש הפעולה של שנינו".

נשמע שהקשר שלכם חרג הרבה מעבר לקשר של סופר ומאייר?
"זה לגמרי נכון. יותר מזה, לפני כן איירתי את הקומיקס של יריב אמציה, הפסידונים של פנחס שדה. לא ממש רציתי משום שאהבתי שהמלל והציור יוצרים אקשן שמשאיר את הקוראים דרוכים, לא אהבתי לצייר סטטי, למשל שיחה. הסכמתי בעיקר משיקולי פרנסה של סטודנט. איירתי לו שלושה סיפורים, שרצו כשנתיים או שלוש, ולא החלפתי איתו מילה. ביני ובין יגאל, לעומת זאת, הייתה חברות מחבקת עם היכרות עמוקה. זה גם קל יותר עם מוסינזון שהיה איש חם מאוד. לא היינו רק שני אנשים שעובדים על אותו עניין, היינו חברים במשך שני עשורים וחצי. הוא היה טיפוס אמיתי, כזה שלא עושה חשבון לאף אחד. כל מה שהוא חשב הוא אמר. היינו מבלים שעות בשיחות והוא סיפר לי לא מעט מקורותיו ועל מחשבותיו".

1
מתוך ספר החסמב"ה האחרון, "החסמבאים הגיבורים הולמים שוב!". באדיבות גיורא רוטמן

הקשר האישי ביניכם גם השתרבב לעשייה המשותפת?
"בדרך כלל הוא כתב ואני ציירתי, אבל היו פעמים שהיו לי הערות והייתי אומר לו. זה היה לשיקולו כמובן, אבל אני חושב שהוא התייחס להערות שלי ברצינות. הייתי בין הראשונים שקראו כל כתב יד. מבחינת ציור הייתה לי יד חופשית והיו פעמים בודדות שהוא ביקש עוד ציור שהיה לו חשוב. הוא תמיד חיפש על מה להישען כדי לכתוב ספר מתוך אירועי החיים, למשל במלחמת המפרץ כשאל הספר השתרבב אפילו הגנרל שוורצקופף. פעם הוא הגדיל לעשות והכניס את החסמבאים אליי למשרד האדריכלות שלי (בספר האחרון, "החסמבאים הגיבורים מכים שוב", 1994 – ק.ה.). זו הייתה הפתעה עבורי, התחלתי לקרוא את כתב היד ופתאום אני רואה שהוא הכניס אליי את הקרימינלים למשרד. הוא לא הפסיק להתחדש, אבל גם נשען על הישן. כשהחבורה הזדקנה והוחלפה, הוא החזיר חלק מהדמויות לתפקידי משנה, כמו ירון זהבי. הוא כתב את מה שהוא היה רוצה לקרוא וזה היה חלק בלתי נפרד מהקסם שלו ושל הסדרה".

1
אבירי הכותל המערבי, סיפור קומיקס היסטורי שכתב וצייר גיורא רוטמן בשיתוף עם דב זליגמן (תמונה באדיבות גיורא רוטמן)

קריירת האיור של רוטמן החלה, כאמור, עוד בגיל חמש. "אני לא זוכר את עצמי לא מצייר," אומר רוטמן, שאביו, יוסף, היה גם הוא צייר וגרפיקאי. "לקראת סוף הצבא התחלתי לצייר קומיקס. כחובב היסטוריה מושבע, חשבתי תמיד שלא מלמדים נכון היסטוריה, שמלמדים בצורה מאוד יבשה שמחייבת שינון משמים, בלי ללמד את המהות. הקומיקס שציירתי נוצר מתוך רצון לגרום לילדים לאהוב היסטוריה ולהכיר אותה מתוך עניין. העלילה הייתה בדויה אך הפרטים ההיסטוריים היו מדויקים. אחד הסיפורים שלי, שיצרתי יחד עם חבר, דב זליגמן, רץ שנתיים ב"הארץ שלנו" ועד היום זה סיפור הקומיקס הארוך ביותר בעיתונות הישראלית. הקומיקס מספר על גיבור בשם יוסקה מאיור ומגלגל דרך עיניו את קורות מלחמת העצמאות. עוד שנים אחר כך כתבתי ספרי קומיקס היסטוריים כמו "משעול הפרטיזנים", שמספר על הפרטיזנים של טיטו, או "אבירי הכותל המערבי" על ירושלים בימי הביניים. ילדים ונוער אהבו אותם והיה להם ביקוש אדיר".

1
"גלגל האנרגיה", יגאל מוסינזון המציא מתקן לייצור אנרגיה מגלי הים, גיורא רוטמן אייר. באדיבות גיורא רוטמן

במקביל לאיור למד אדריכלות והוא עוסק בה עד היום. "אחרי שסיימתי את לימודיי, פתחתי משרד לאדריכלות ממש לא רחוק מביתו של יגאל. אני איש של בוקר, ופעם בשבוע-שבועיים, יגאל היה משכים קום ומופיע בנעלי בית כבר בשש וחצי אצלי במשרד. היינו יושבים ושותה קפה ביחד ומדברים על החיים. בין השאר מפני שהוא היה ממציא, הוא היה מספר לי על ההמצאות שלו. פעם הוא הגה את גלגל האנרגיה, – ניסיון לייצר אנרגיה בעזרת גלי ים – ואני ציירתי לו סקיצה לפני שהוא הלך להוציא פטנט במשרד הפטנטים. אחר כך עשו ניסיון בים שלא ממש צלח. אבל הוא לא הפסיק לחשוב עם הראש, ממש כמו ילד. אולי זה גם סוד השילוב שלנו, הוא כתב ואני איירתי מנקודת המבט של מה שירתק ילדים, אולי בגלל זה הבנו כל כך טוב אחד את השני כל כך טוב".

פרוזה | הזוּלָה של העישון

"אין לך בעיה לשבת כאן. אם תרצי להשתין את במקום הנכון, רק חבל שאין נייר טואלט. אולסטאר ימנית, אולסטאר שמאלית. מאחורי הדלת הנעולה הזמן אינסופי". סיפור מאת שרון סילבר־מרת

יעל יודקוביק, טכניקה מעורבת, 2018

.

מי שומר עלייך?

שרון סילבר־מרת

.

נשרתְּ ישר לתוך מושב הנוסע של טרמפ זה או אחר.

הכביש עובר מתחת לצוק, ממשיך צפונה, דרומה.

אין לך גבול: קח אותי צפונה, את אומרת לנהג המופתע. או דרומה.

שם, במושב הנוסע של הטרמפ את מממשת את זכות העישון: את מעשנת על הכביש הישן, על כביש החוף, מעשנת בעלייה לירושלים, בכבישים הקטנים של עמק חפר.

מי שומר עלייך?

במהלך החופש הגדול ראובן חנוכה דחף ערימה מסובכת של כיסאות לזוּלָה שמתחת למדרגות. כל שנה הוא מזיז את ערימות הכיסאות ממקום לא מתאים למקום לא מתאים, אבל השנה הוא התעלה על עצמו וחסם את המחבוא של העישון.

מתחת לערימה, על מרצפות הבטון, שמש אכזרית של תחילת ספטמבר מפוררת את בדלי הסיגריות של השנה שעברה. את מזהה את הבדלים של אגמי לפי הליפסטיק הכתום שעל הפילטר. אבל השנה את לבד, אגמי אמרה שאין סיכוי שהיא חוזרת לכאן, ועכשיו שלוש בנות לא־מעשנות מ־י"ב יושבות על המדרגות. הן כותבות במחברות שפתוחות להן על הברכיים, ולא מבחינות במפלצת מיליון הרגליים שמתברזלת ממש מתחת לישבנים שלהן, גוהרת מעל לבדלים ושאריות הליפסטיק של אגמי, כאילו שבתוך סבך הרגליים יש לה גם פֶּה. אחת הבנות שעל המדרגות מקריאה משהו מהמחברת. שתי האחרות מתלהבות.

אין לך מה לחפש כאן.

אחרי הצלצול יש שיעור אזרחות. המורה מסביר משהו על זכויות וחובות. את עושה לו זין מתחת לשולחן המתנדנד, בשתי הידיים: זין אחד לזכויות ואחד לחובות. כי מה עם זכות העישון?

את יושבת בשולחן אחורי. בשנה שעברה חלקת את השולחן הזה עם אגמי. עכשיו יושבת לידך ילדה שבמהלך החופש שכחת את שמה. את יכולה להציץ במדבקה שעל המחברת שלה, אבל את מעדיפה לא לדעת. אולי בכלל אין לה שם? את לא בודקת. את ממציאה לה שם: אן רובינסון.

את פותחת מחברת ובעמוד הראשון מציירת את אן רובינסון יושבת מתחת להר הכיסאות של ראובן חנוכה. הכיסאות סבוכים, כמו משחק חשיבה שמישהו לא הצליח לפתור. לא ברור איך אן רובינסון שבציור השתחלה לשם, אבל נראה שנוח לה. היא מעשנת סיגריה מגולגלת. קרני שמש רכה חודרות לחללים שבין הרגליים הבַּרְזיליות, מאירים רסיסים גאומטריים של עשן שמרחפים ברווחים שבין לבין. השמש הרכה… אין סיכוי לצייר דבר כזה בעט כדורי דולף, אבל את מה שאת לא מצליחה לצייר את משלימה בראש.

אן רובינסון והציור עוזרים לך לסחוב עד סוף השיעור.

בהפסקה השנייה את הולכת ישר לשירותים. רק התא האחרון ננעל עד הסוף, ואליו את נכנסת, ונועלת. את מתיישבת על מכסה האסלה. את לא מעשנת, כי מישהי בטוח תיכנס ותריח את העשן ותלשין, ואז יביאו איזה מורה שיצעק: תצאי או שאנחנו שוברים את הדלת! ומי ששובר דלתות זה הרי פותח לו את התיאבון להמשיך ולשבור עוד דברים. אין לך כוח לזה. את סתם יושבת. את משעינה מרפקים על הברכיים ומסתכלת על הנעליים: אולסטאר ימנית שחורה, אולסטאר שמאלית שחורה.

את נשארת גם אחרי הצלצול של סוף ההפסקה. את בוחנת את הנקודות והכתמים שעל הבלָטות. אין לך בעיה לשבת כאן. אם תרצי להשתין את במקום הנכון, רק חבל שאין נייר טואלט. אולסטאר ימנית, אולסטאר שמאלית. מאחורי הדלת הנעולה הזמן אינסופי: את תחליטי אם לפתוח או לא לפתוח. אולי לא תפתחי לעולם.

את מוציאה את העט הדולף מתחתית התיק, בין הטבק למצית, ומציירת עשן כחול שמסתלסל בספירלה סביב המתקן הריק של הנייר טואלט, וממשיך ומתפצל, נחילים־נחילים כחולים שמתפתלים סביב הדברים שכתובים על הקיר, גם מה שכתוב עלייך ועל אגמי.

מחוץ לשירותי הבנות המסדרונות שקטים. רק הצעדים הא־סימטריים של ראובן חנוכה נמרחים על הרצפה של המסדרון, מתרחקים, נעלמים, מתקרבים. את שומעת אותו נעצר בפתח. הוא בטח בא לתקן משהו. הגיוני, שום דבר פה לא עובד חוץ מהמנעול של התא שלך: הברזים דולפים, המרצפות מתנדנדות, המתקן של הסבון־ידיים ריק, כי ראובן חנוכה רק יודע להזיז ערימות מבורדקות של כיסאות ממקום למקום ולדבר בקול גבוה, בעיקר לעצמו.

את נושמת בשקט. אוושת האוויר בנחיריים לא תסגיר אותך.

בפתח חדר השירותים ראובן חנוכה נושם רגיל, ואז הוא אומר: הלו.

את קופאת על מכסה האסלה.

הלו, יש פה מישהי? הקול של ראובן חנוכה דק ורוטט וממש לא מתאים לשני־מטר־מאתיים־קילו איש שהוא: יש פה מישהי? סיימת שם? הוא שואל שוב, והקול הגבוה שלו נוסק מעל לתאי השירותים כמו רחפן שרואה הכול אבל לא נדחף לך לפרצוף.

אני כאן, את עונה מבעד לדלת הנעולה של התא. הקול שלך נשמע לך עבה וגס.

את לא רוצה להיתקע בשירותים עם ראובן חנוכה. את מחזירה את העט לתיק ומציצה מתחת לדלת התא. הוא כבר לא שם. את יוצאת למסדרון.

ארגז כלים כחול מונח על הרצפה בפתח השירותים של הבנים. ראובן חנוכה, גבו מופנה אלייך, רוכן מעל הכיור האמצעי. הוא מנסה את הברז.

אין מים, הוא אומר בלי להסתובב אלייך.

את אומרת: סיימתי בשירותים, אם אתה צריך להיכנס ..

וראובן חנוכה אומר: פּסדר, ואז הוא אומר: לא נכנס שיש בנות.

את פונה ללכת, שוקלת אם לחזור לכיתה או לעוף מכאן ולמצוא מקום לעשן בשקט, כשראובן חנוכה עדיין בגבו אלייך אומר: מצטער על הזוּלה.

את עוצרת וּמביטה בו שוב: גב גדול ושמן רכון מעל הברז האמצעי של הבנים. איך הוא יודע שזאת את, העישונים בזולה? הוא זיהה אותך לפי הקול?

ראובן חנוכה לא מסתובב אלייך. הוא אומר: זה נתנזון אמר לי לחסום שם, הוא לא רוצה להסתבך עם משרד החינוך על עישונים וזה.

אה.. את אומרת, אני לא…

אבל האמת, ראובן חנוכה ממשיך, לא חראם על הריאות?

בהמשך, אחרי שתיחלצי מכאן ותיסעי, לפה, לשם, ותעשני המון סיגריות ואז תעברי ליבשת אחרת; אחרי שנעלי אולסטאר יֵצאו מהאופנה ויחזרו שוב בגרסת פלטפורמה ואז שוב יצאו; אחרי שאגמי תתקשר אלייך במפתיע אחרי עשור, אולי שניים; ומכל המתלהבות והמלשינים והילדות בלי־שם והחובות והזכויות והשולחנות המתנדנדים והמרצפות השבורות והברזים בלי מים, את תזכרי בעיקר את הגב של ראובן חנוכה, ואת הקול הרחפני שלו: מצטער על הזולה. לא חראם על הריאות?

את פונה ללכת ויורדת לקומת הכניסה.

ראובן חנוכה שכח לסגור את דלת המחסן שלו, כוך קטן שהקצו לו ליד המזכירות. את מציצה מבעד לסדק, לא מעיזה להיכנס לחדר החשוך. כשהעיניים מתרגלות לחושך את מזהה את הרגליים הברזיליות. איך הוא מצליח להיכנס לכאן? הכיסאות כלואים זה בזה, כל רגל מושכת לצד אחר. בחושך נראה שפקעת הכיסאות ממשיכה הרבה מעבר לקירות המחסן, שולחת זרועות ורגליים למסדרונות ולכיתות. את נשענת על המשקוף. לרגע נדמה שמשהו מביט בך מתוך החלל השחור, אבל ראובן חנוכה לא שם, הוא עדיין מסתבך עם הברז האמצעי של הבנים שבקומה הראשונה.

את יוצאת לחצר, הולכת להיפרד מהבדלים של אגמי שמתחת למדרגות, ויוצאת מהשער בפעם האחרונה, כי למחרת בבוקר לא תרדי מהאוטובוס בתחנה של בית הספר. את תמשיכי לתחנה הסופית ותלכי ברגל עד לטרמפיאדה.

ראובן חנוכה מת בחופשת חנוכה.

זה נשמע כמו בדיחה אבל את לא צוחקת כשאגמי מספרת לך את זה בשיחת טלפון.

את עומדת ליד החלון: שלג מכסה את החצר. גם המגלשה שליד השער מכוסה שלג, והענפים העירומים של עץ התפוח.

את שומעת, אגמי אומרת, הוא בכלל לא היה כל כך זקן. היה לו דום לב או משהו.

מבעד לחלון, עטוף בסוודר פסים שיָרש מאחד החברים בכפר, הילד שלך טופח בידיים חשופות על קיר מעוגל של איגלו קטן. אביו מפנה את השלג מהערוגות שליד הגדר.

בטלפון, אגמי אומרת: תשמעי, זה קצת מוזר, מצאו במחסן שלו המון פסלים. הוא הלחים אותם מכיסאות שבורים, עשה מהם חתולים וג'ירפות ואריות, כל מיני יצורים.

את פוחסת אף אל השמשה הקרה. קרני שמש כתומות מלטפות את תלוליות השלג.

אגמי אומרת: פסלים ממש מכוערים. היו שם איזה אלף, בקושי הצליחו להוציא אותם מהדלת של המחסן. שנים הוא עשה את זה במקום לתקן את הברזים או לסדר את הכיסאות בצורה הגיונית.

במרחק יבשת ושני אזורי זמן אגמי שואפת מסיגריה: ועשו לו תערוכה במתנ"ס, היא אומרת. כתבו בשלט שראובן חנוכה היה אמן סביבתי כי הוא מחזר כיסאות. איזה דפוקים.

מי שומר עלייך?

לא ירדת מהאוטובוס בתחנה של הבית ספר. המשכת לטרמפיאדה, עמדת בשולי הכביש, מתחת לצוק, בשמש החורכת של תחילת ספטמבר.

קח אותי צפונה, אמרת לנהג זה או אחר, וגם אם הוא לא עישן, גם אם שנא ריח של סיגריות, הוא אמר לך: כן, בטח מותק, תעשני בכיף. את הרי יודעת: הוא יעשה מה שצריך כדי שתישארי במכונית.

עישנת עד שכל הארץ נהייתה מקושקשת בנחילי עשן מהסיגריות שלך: בסיבוב של עפולה, בכבישים של הנגב, בירידה לטבריה, בעלייה לכרמל. כשכבר לא היה אפשר לנשום פה מרוב עשן עברת יבשת שלמה שמאלה, והפסקת לעשן כשנכנסת להיריון, ואז חזרת לעשן והפסקת וחזרת עד שהפסקת סופית, כי גם שם מפלצת הכיסאות של ראובן חנוכה מצאה אותך, נאמנה יותר מכל חבר, חוצה קווי אורך ורוחב, דוהרת אליך מאזור זמן לאזור זמן, הקול הרחפני רוטט מתוכה: יש פה מישהי? לא חראם על הריאות?

.

שרון סילבר־מרת כותבת, מציירת ועוסקת בתיאטרון חזותי ותיאטרון בובות. זוכת תחרות הסיפור הקצר של "הארץ" לשנת תשפ"א. סיפור הביכורים שלה, "מעט אור גשמי", פורסם בגיליון 95 של המוסך.

.

» במדור פרוזה בגיליון הקודם של המוסך, שהוקדש כולו לבעלי חיים: "יוז'יק", סיפור מאת אמיר פלג

 

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

421x316
130.97 KB

ביקורת פרוזה | על בדידות ושיבוש התודעה

"מתוך התודעה שלה מזומנת לנו האפשרות לראות כיצד מרחק מאנשים אחרים, ממבטים אחרים, גורם לנו לאבד את היכולת לראות את עצמנו". דפנה לוי על "ככל שאני ממהרת אני קטֵנה" מאת שֶרְסְטִי אָנֶסְדָטֶר סְקוּמְסְווֹלְד

אילונה אהרון, ללא כותרת, קולאז', 50X35 ס"מ, 1991

.

מאת דפנה לוי

.

מתיאה מרטינסן שוכבת במיטה ותוהה אם יש לה דרך לאגור את המעט שנותר מחייה, עד שתדע מה לעשות בהם. היא כמעט בת מאה, ואת מרבית חיה היא בילתה בבדידות, מיעטה לצאת מן הדירה ונרתעה מליצור קשרים עם בני אדם אחרים. בעלה, אפסילון, שהיה השותף היחיד בבועה שבתוכה חיה, הלך לעולמו והותיר אותה, כדבריה, עם לב שהיה פעם עינב ועתה הוא צימוק. היא מנסה לנחש מה ימית אותה בסופו של דבר: הידיים? הרגליים? האם חלק זה או אחר של גופה רדום? ואולי בסוף יהיו אלה השקדים, שאי אפשר לסמוך עליהם. ״כדאי אולי שאכבה את האור,״ היא חושבת. ״אבל זה לא באמת משנה, מלאך המוות יכול לראות גם בחושך.״

מתיאה, המתגוררת בפרוור של אוסלו, מבוהלת מן האפשרות שזמנה קצר והיא עתידה להסתלק מן העולם בלי להשאיר בו חותם. היא פותחת את הבוקר בקריאת מודעות האבל וחשה הקלה גדולה לגלות ששמה עדיין לא מופיע שם, אבל חרדה מהאפשרות שאיש לא ידע כשתמות ואיש לא יזכור אותה. השכנים מהדלת ליד, היא מספרת, הם היחידים המודעים לקיומה, אבל גם הם לא יחושו בהיעדרה ובוודאי לא יתגעגעו אליה. היא נחושה לומר או לעשות משהו משמעותי, אבל אין לה מושג מה, והניסיונות שלה – מוזרים, מגוחכים ובעיקר מכמירי לב – כושלים בזה אחר הזה.

ככל שאני ממהרת אני קטֵנה הוא סיפור על בדידות המציע מבט מזווית אחרת. סיפורה של מתיאה, הישישה המנותקת, הכמעט שקופה, אינו סיפור של הזנחה. אחרי הכול, היא חיה במדינה מתוקנת שבה קצבאות הזִקנה מתוקצבות וגם אלמנות המתגוררות בגפן מסוגלות לשלם את חשבון החימום בחורף. ההסתגרות של מתיאה החלה כבר בגיל צעיר, בחרדה חברתית שהלכה והתעצמה עם הזמן, וכעת ייתכן – הדבר לא נאמר במפורש – שנוספה לה התחלה של דמנציה, ומתוך התודעה שלה מזומנת לנו האפשרות לראות כיצד מרחק מאנשים אחרים, ממבטים אחרים, גורם לנו לאבד את היכולת לראות את עצמנו, וכיצד התודעה הולכת ומתעוותת ככל שאנחנו מתכנסים בתוכה, כשאנחנו מביטים בחיים מן הצד, בלי שיש לידינו מישהו שיכול לשקף את מחשבותינו או לתת להן קנה מידה.

בדידותה של מתיאה מופרת לעיתים כשהיא יוצאת אל הסופרמרקט – אחרי שהציצה בעינית ובדקה שאין איש בחדר המדרגות, ולכן אין סכנה שיתרחש מפגש מביך או אולי מפחיד עם הזולת – כשהיא רוכשת צנצנות ריבה וכשהיא חולפת על פניו של גבר תימהוני בפארק. גם אפסילון, בעלה המנוח, מופיע מדי פעם בזיכרונותיה, ואף שהוא מת נוכחותו מוחשית מאוד בריק של חייה. האנקדוטות הרבות מחייהם של מתיאה ואפסילון ארוגות אל תוך מחשבות ההווה ותוכניות העתיד שלה, וכמותן הן עגומות אבל גדושות רגעי קרבה מחממי לב. אפסילון, שהיה סטטיסטיקאי, דווקא הביט בעולם באופטימיות אף שהיה אקסצנטרי לא פחות מרעייתו. הוא מיעט במילים והעדיף לשקוע בחישובים שהעניקו סדר ומשמעות לדברים. גם בשיחות האישיות ביניהם הוא העדיף לתת דוגמאות מעולם הסטטיסטיקה והמתמטיקה, כולל דיאגרמות ומשוואות – הרגל שהוא אינו חורג ממנו גם כשהוא מספר לה על אישה שהוקסם ממנה. למעשה, הם חברו זה לזה בתיכון בזכות הסטטיסטיקה, או ליתר דיוק בזכות החריגה ממנה: מתיאה – הילדה שאיש מעולם לא מצא במשחקי מחבואים והבקבוק מעולם לא הצביע עליה במשחק ״אמת או חובה״ – הוכתה על ידי ברק פעמיים ברציפות. אפסילון, כמובן, לא יכול היה להתעלם מהנתון החריג והמרתק הזה.

מאחר שמתיאה אינה משוחחת עם אחרים, אינה עדה מקרוב לחוויות חיים שונות משלה ואינה חולקת את מחשבותיה או פחדיה עם איש, הרעיונות שהיא הוגה בניסיונה לא להישכח הם משונים, בלשון המעטה: היא שוקלת לתלות תמונה של עצמה ולהכריז על עצמה כעל נעדרת, היא יוצאת לרחוב כשהיא עונדת את השעון של בעלה בתקווה שמישהו ישאל אותה מה השעה, היא מצלצלת שוב ושוב למודיעין הטלפוני ומבקשת את המספר שלה עצמה כדי לשבור איזה שיא מדומיין של בקשות והיא קוברת כמוסת זמן בחצר. המעשים הללו, המינוריים וחסרי הסיכוי, מספקים את ההומור השחור והרגש שהספר מצטיין בהם, אבל חשוב מזה – הם עומדים בניגוד גמור לצו הפופולרי הקורא להגשמה עצמית ולמיצוי מלא של הרגע ובוודאי של החיים, ולכן מעלים את התהייה מה אנחנו באמת משאירים אחרינו ואם למטרות שאנחנו מציבים לעצמנו יש משמעות כלשהי, מלבד זו שאנחנו מעניקים להן.

מתיאה היא גיבורה נדירה בספרות. היא מוזרה, אבל לא באורח קיצוני שהופך את המוזרות לסקסית או ראויה לתצוגה בקרקס. היא נרעדת כעלה נידף (אפילו פתק שנכתב באותיות גדולות מבהיל אותה כל כך שאין לה אומץ להמשיך לקרוא), אבל היא אינה בלתי שפויה או אלימה ואף שלא ברור אם היא פוחדת יותר למות או להמשיך לחיות כך, אנחנו מלווים אותה במטבח כשהיא אופה מרנג ולא כשהיא שוקלת לקפוץ מהגג. היא לא הייתה מעולם יפהפייה או כוכבת, היא אינה מסתורית והיא אפילו לא מסוג הזקנים הסקנדינביים שקופצים מהחלון ויוצאים למסע סביב העולם, מארגנים מסיבות סמים או שודדים בנק.

אז מה היא כן? היא אמיתית מאוד. היא אישה שחיה בחברה מערבית נינוחה, שהמוסדות שלה יעילים והיא מספקת את צורכי המחייה של אזרחיה, אבל – כפי שהמתרגמת דנה כספי מסבירה באחרית הדבר של הספר – המארג החברתי שלה אינו הדוק כשהיה, העזרה ההדדית היא זיכרון רחוק להתרפק עליו והקפיטליזם הביא עימו, כמו לכל מקום אחר, מידה גדולה של ניכור.

הניכור הזה צורב, מעליב ומשבש את תפיסת המציאות – וסקומסוולד, שכתבה את הספר בגיל צעיר להפליא, בשנות העשרים המוקדמות שלה, מיטיבה להביט בו מתוך תודעתה המשתבשת של הקשישה. מתיאה, שבילתה שנים רבות בסריגה של מחממי אוזניים וניסיון להמציא פתגמים בחרוזים, נכבשת כולה על ידי צורך שמעולם קודם לא הטריד אותה, על ידי החרדה שמא תימחק. בעולם שלה סביר מאוד שכך יקרה, אבל בעולמם של קוראיה דווקא העיסוק האנושי הכן, הקודר אך המלא חיוּת בבדידות ובפחד מן המוות הופך אותה לדמות בלתי נשכחת.

.

דפנה לוי, עיתונאית, מתרגמת, בעלת הפודקאסט "על החיים ועל המוות", חברת מערכת כתב העת ״אלכסון״ וחברת מערכת המוסך.

.

שֶרְסְטִי אָנֶסְדָטֶר סְקוּמְסְווֹלְד, "ככל שאני ממהרת אני קטֵנה", ספריית רות, מנורווגית: דנה כספי.

.

.

» במדור ביקורת פרוזה בגיליון הקודם של המוסך, שהוקדש כולו לבעלי חיים: דפנה לוי על "הכלבה" מאת פילאר קינטנה ועל The Friend מאת סיגפריד נונז

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן

סיפור ביכורים | סלמאן נפל מהגג

"אמא סרקה את שערי וקלעה אותו לשתי צמות הדוקות. לבשתי חולצה כחולה וחצאית ארוכה, גרבתי גרביים ונעלתי סנדלים. הורדתי מהמדף את מכשיר הקשר ולחצתי לחיצה ארוכה: 'מוקד, מוקד, האם שומע?'" סיפור קצר מאת צוף שגיא

לימור צרור, Infill, מיצב תלוי מקום, מתוך תערוכת הגמר במדרשה – בית ברל מכללה לאמנות, 2015 (אוצר: ברק רביץ)

.

סלמאן נפל מהגג

צוף שגיא

.

סלמאן נפל מהגג. היה לילה, המאבטח שהגיע להחליף אותו מצא אותו שרוע מחוסר הכרה על יציקת הבטון החדשה. אני עוד ישנתי.

סלמאן סבל מזעזוע מוח, שבר ברגל ימין ושתי צלעות סדוקות. ואני שכבתי במיטתי ולא ידעתי שגופו היפה מונח שבור מחוץ לחדרי.

אהבתי אותו, אהבתי אותו כל כך, כמו שרק ילדה בת עשר יכולה לאהוב מאבטח גבוה ושרירי בן עשרים ושתיים.

חלקתי חדר עם אחותי וחמשת אחיי, גם מתוך שינה חיכה כל אחד מאיתנו, נואשות, לרגע שבו יגיע אליו המאוורר וייתן משב קצרצר של אוויר. כשקמתי בבוקר סלמאן כבר שכב במיטת בית החולים ואני לא ידעתי.

אמא סרקה את שערי וקלעה אותו לשתי צמות הדוקות. לבשתי חולצה כחולה וחצאית ארוכה, גרבתי גרביים ונעלתי סנדלים. הורדתי מהמדף את מכשיר הקשר ולחצתי לחיצה ארוכה: "מוקד, מוקד, האם שומע?"

שחררתי. קול עלה מן המכשיר, "שומע". לא הקול של סלמאן.

לחצתי: "אני צריכה ליווי מהצופה לשער האשפות."

ישבנו על הגדר, אחיי ואני, וחיכינו לליווי. מהצד השני של העמק ראינו נקודה קטנה ובד גדול מתנפנף. היה זה מאהר שעבני, שעמד כבכל יום על גג ביתו והניף דגל זוהר בתנועות גדולות. מעליו עפה להקה קטנה ולבנה של יונים בסיבובים ופירואטים. הכרנו אותו, הוא סיפר שגידל זוג יונים ואלו הטילו ביצים שבקעו והיו לעוד ועוד יונים. כל יום הייתה משפחת היונים יוצאת לטיול שמיים וחוזרת הביתה לביתו של מאהר שעבני. אף פעם לא הבנתי למה הן חוזרות.

שני מאבטחים הגיעו, אף אחד מהם לא היה סלמאן. הם ליוו אותי ואת אחיי במעלה הכפר ועד לרובע היהודי, שם פנה כל אחד מאיתנו לבית הספר שלו.

כשחזרתי הביתה שלחה אותי אמא עם קנקן לימונדה קר אל גדי, המאבטח התורן שישב על הגג. טיפסתי בזהירות על הסולם כשאני מתאמצת לא לשפוך את הלימונדה ולשמור שרגליי לא ייחשפו תחת החצאית המתנפנפת. כשראשי הציץ מעל שפת הגג אל גדי, הוא מיהר לקום ולקחת את הקנקן מידיי, "שלא תיפלי כמו סלמאן, הדרוזי המסכן הזה," הוא אמר.

רצתי, רצתי בעיניים כמעט עצומות בשדה החרדל שהתפרע מאחורי ביתנו. בתוך ייסורי האהבה התפשט לו העונג, עונג של רגליים עפות על האדמה, עונג של דופק ונשימה נעתקת. פרשתי זרועות וכפות ידיי ריחפו על הפרחים הצהובים, ריח חזק ונעים של מרווה וזיעה מילא את אפי.

אחרי שנודע לי על הנפילה של סלמאן התקשיתי להירדם.

לילה אחר לילה התבוננתי דרך החלון בבנאים שהגיעו אחרי שפנסי הכפר כבו. ראיתי אותם מניחים מרצפות לחדר החדש בביתנו, מרצפות ברצפת הבטון שעליה נפל סלמאן. עקבתי אחרי אבי הלוחש הוראות לגברים השקטים הנושאים דליים כבדים של מלט, מדי פעם היו נעצרים מעבודתם בבהלה, עת נשמע רעש של מכונית קרבה או צהלת סוס, מוחים זיעה ממצחם או מיישרים כיפה גדולה על הראש ושבים לבנייה. לפנות בוקר היו מכסים את ערמת האבנים שתחת עץ התאנה בחצר בברזנט גדול. נאספים לתפילת שחרית, מתכבדים בכוס קפה שחור בעיניים עייפות ונוצצות.

בלילה שבו הגיע הטרקטור, מפלס דרכו באיטיות ללא אור, כמעט לא ישנתי כלל. לא יכולתי להוריד את עיניי מהבנאים, הן טיפסו במעלה הקירות החדשים ונפערו עם החלונות. נעטפתי בצלילי המואזין לפני הזריחה, שנשמעו כמו מאלפי מסגדים. רק אז נעצמו עיניי.

החדר החדש היה מוכן ביום שישי, הוריי גררו אליו את המיטות של אחותי ושלי. כמה שמחנו בחדר החדש, חדר הבנות! מיהרנו לפרוש מצעים נקיים ואני הנחתי את הספר שלי תחת הכרית. אבל לרגע הצטערתי שאם סלמאן ישוב אי פעם, כבר לא אישן מתחת לעמדת השמירה של המאבטח, והוא כבר לא ירד מן הסולם ליד החלון שלי.

ממש לפני השקיעה הטמנו, אחיי ואני, פתקים עם בקשות וברכות במלט הלח של שביל הגישה החדש.

השבת הגיעה, נקייה וריחנית, משפחת היונים הלבנה של מאהר רקדה באוויר לכבוד המלכה ואני לבשתי את השמלה התכלת שרציתי לשמור ליום שבו יגיע המשיח אבל היא כבר התחילה להיות קצרה.

שני מאבטחים הגיעו ללוות אותנו לבית הכנסת.

אחד מהם היה סלמאן,

הוא משך לי בצמה, "סלמאן!" אמרתי לו, "אני שומרת נגיעה."

הוא חייך.

.

צוף שגיא, בוגרת לימודי תסריטאות בסם שפיגל, מורה לעברית באולפן למבוגרים. פרסמה שירים בבמות שונות. זהו לה פרסום ראשון בפרוזה.

.

» במדור ביכורים בגיליון קודם של המוסך: "שוקולד", סיפור מאת יעל אברך

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

לכל גיליונות המוסך לחצו כאן