ביקורת | על "היֹה היתה" מאת יעל נאמן

»»» המוסך – מוסף לספרות • "את תשוקת החיים שהייתה בה היא בלמה ללא הרף, כותבת ומוחקת, יוצרת והורסת, חיה והורגת את עצמה שוב ושוב." סימונה באט על מאבקי הארוס והתנטוס בספרה החדש והמדובר של יעל נאמן

מרב סודאי, "שתיקה", שמן על בד, 100X70 ס"מ, 2018

.

מאת סימונה באט

.

יעל נאמן פגשה את גיבורת ספרה פזית פיין בחטף לפני שנים רבות. אישיותה המורכבת והמסקרנת של פזית הבליחה לרגעים אחדים ולכדה את תשומת ליבה של נאמן, שתיארה אותה כמי ש"הפְּנים שלה זהר החוצה והחוץ שלה הִכה בהזנחתו." בלי להבין לגמרי מדוע, צילהּ של פזית המשיך לרדוף ולהעסיק אותה, ונאמן החליטה לחקור את דמותה. היא הפכה מנרדפת על ידי הסיפור שלא נתן לה מנוח לרודפת אחריו. התוצאה היא ספר יוצא דופן בדרך המסירה שלו ובאופן שבו הוא לוכד את הקורא לתוכו. גם ספריה הקודמים של נאמן נטועים עמוק בחומרים אוטוביוגרפיים מחייה שלה, אך הבחירה לכתוב ממוּאר על אישה אמיתית שנפטרה לפני כחמש־עשרה שנה היא ללא ספק בחירה ייחודית.

הספר משרטט את דמותה של פזית כפי שהוא משתקף מתמלילי ראיונות שערכה נאמן עם בני משפחה, חברים ושכנים שהכירו את פזית לאורך חייה. היא ממזגת את זיכרונות המרואיינים לתוך כתיבתה על פזית ומשלבת אותם עם פרקי רפלקציה נפלאים. על הספר כולו שורה סגנון כתיבתה של נאמן, ומי שקורא בספריה הקודמים יכול לחוש היטב בדמיון הסגנוני.

נאמן לא התיימרה לכתוב ביוגרפיה על פזית. במקומות אחדים בספר היא מבטאת את הזדהותה עם חלקים באישיותה של פזית, ונוצרת תחושה שנאמן כתבה את עצמה באמצעות דמות שביקשה להיות נוכחת־נסתרת ממש כמותה. זהו תרגיל ספרותי מבריק, אבל להסתתרות יש מחיר שכן יש מי שיחשבו שהספר הוא פרוזה תיעודית. לטעמי זוהי פרוזה אישית מאוד של נאמן, שרק נסמכת על עדויות ביוגרפיות.

כישרון הכתיבה של נאמן מייצר פרוזה אינטנסיבית וחשופה מאוד, כזו שיוצרת אינטימיות גדולה עם הקורא. לאינטימיות הזאת יש כוח רב ונדמה לי שיותר מכול בולטת בספר הזה הטלטלה הרגשית שחווה הקורא. במהלך קריאת הספר הרגשתי שהוא דוחף ובוחש בקרביי, לא מניח לי גם אחרי שהנחתי אותו. רבים מקוראי הספר מדווחים גם הם על חוויה רגשית חזקה, ועל קריאה קצובה ומדודה מתוך רצון למתוח ולהאריך את החוויה עד כמה שרק אפשר.

אז מה יש בסיפור על פזית פיין שמעורר אמוציות גדולות כל כך?

פזית הייתה אישה מבריקה, אינטלקטואלית, יצירתית, מתרגמת מוכשרת מאוד, אך גם אישה שנפשה מסוכסכת מאוד, דיכאונית, תובענית, ערירית וחולה מאוד.

את תשוקת החיים שהייתה בה היא בלמה ללא הרף, כותבת ומוחקת, יוצרת והורסת, מתקרבת ומתרחקת מכל מי שקרוב אליה, חיה והורגת את עצמה שוב ושוב. הארוס והתנטוס נאבקו בתוכה ללא הרף, ובכל סבבי הקרבות ניצח יצר המוות. על אף הפוטנציאל הרב והתמיכה החברתית הלא מבוטלת שהייתה סביבה היא כשלה במלאכת החיים.

פזית משקפת את החרדות העמוקות ביותר שלנו – החרדה מכישלון, מבדידות, החשש מדעיכה והתמעטות אנרגיית החיים, החשש להישמט מהחיים לתוך האין. אנחנו מתרגשים, מזדהים, סקרנים, מהופנטים ולא יכולים להסיט את מבטנו מפניה מקפיאי המוות של מדוזה הנשקפים אלינו בזמן הקריאה. החיים הם מהלך ספיראלי שבו נצברות שכבות של התנסויות וחוויות. מכלול מעשינו –הישגים חומריים, רגשיים או רוחניים – נערמים בעקביות ואנחנו מקווים להוריש אותם הלאה לצאצאינו, לידידינו או לחברה. כל אדם שואף להותיר את מורשתו כך או אחרת, להיות בן אלמוות ולו באופן סמלי. האפשרות להישכח ולהיעלם מצמיתה אותנו, היא לכאורה מבטלת את כל מה שהיה, מוחקת את החיים שהיו ומרוקנת אותם ממשמעות.

נאמן מפליאה לתאר את סיפורה של פזית ברגישות מזוקקת ומצמררת, היא מושיטה לנו את הכאב הגולמי והחידלון בלי לייפות אותו ובלי ליפול לסנטימנטליות. נאמן מחזיקה אותנו צמודים מאוד לסיפור, המקומות והאנשים המתוארים אמיתיים, חלקם אף מפורסמים, ובו זמנית האינטימיות מווסתת, מבוקרת ושומרת עלינו שלא נתקרב מדי ונתרסק אל מחוץ לסיפור. בנקודה זו ראוי לציין שהבחירה של נאמן להמעיט בתיאור מחלת הנפש של פזית היא מהלך ספרותי נכון. העיסוק במחלה הקלינית היה מציע הסבר פשוט וקל למהלך חייה, אך בעיקר הוא היה מרחיק אותנו רגשית מדמותה של פזית.

לא בכדי נקרא הספר "היֹה היתה"; הוא מבקש לספר על עובדת קיומה של אישה, ומרמז לסיפור אגדה. כמו באגדות רבות גם כאן מוצגת לנו אימה גדולה, חרדה אנושית קיומית שבסופה יש אפשרות לנחמה.

והנה מופיעה לה דמות שפועלת בניגוד לכיוון החיים. שם הספר שהבטיח לנו אגדה מתהפך, משהו משתבש, ובניגוד לאגדות הוא נגמר בסוף רע ומר. פזית פיין מחקה את עצמה כל חייה, ולקראת מותה ממחלת הסרטן היא הכחידה את האפשרות שיזכרו אותה. למרות כישרונה הרב כמתרגמת ועורכת היא לא הצליחה להעמיד יצירות רבות, ואת מה שיצרה היא השתדלה להשמיד. היא הקפידה למחוק בטיפקס משני צידי הדף את ההערות שכתבה בספרים, גזרה את דמותה מתמונות, פיזרה את רכושה ותרמה את גופתה למדע. ההימנעות שלה מיצירה, על אף כישרונה הברור, הוא הסימפטום המרכזי המתנוסס מעל הימנעותה מלחיות. ניסיונות ההתאבדות החוזרים ונשנים היו הביטוי הקונקרטי לכך, היא חיה את חייה בתהליך של התאבדות מתמדת.

לפי מושג המחיקה באומנות הפלסטית, לפעולת המחיקה יש תפקיד כפול: הוספת שכבת צבע המוחקת ויוצרת דבר חדש מחד, וייצוג המהות שנמחקה מאידך. המחיקה אינה מבטלת את הדבר שנמחק כאילו לא היה כלל, וההיעדר אינו מנכיח רק את הריק. היצירה החדשה מחזיקה בתוכה גם את היצירה המחוקה והופך אותה לאל־זמנית. זוהי פעולה אמנותית מתעתעת מאוד והיא תואמת להפליא לדמותה החידתית ומלאת הסתירות של פזית. המחיקה שלה מותירה עקבות קונקרטיים –חור בתמונה, כתם לבן של טיפקס – אך גם את עקבות ההוויה שלה שממשיכים להדהד ולהטיל צללי רפאים. האנרגיה הרבה שפזית משקיעה במחיקה מסתירה שאיפות גדולות שבגלל אישיותה הסדוקה היא אינה מסוגלת לממש. האפשרות היחידה להתמודד עם השאיפות המודחקות היא להנכיח את עצמה על דרך השלילה. המחיקה והגזירה, כמו ניסיונות ההתאבדות, הן פעולות אגרסיביות ומתריסות. אלו אינם בהכרח מעשים של התאיינות, זהו אקט יצירתי פרפורמטיבי.

הפסיכואנליטיקאי וילפריד ביון הבחין בין nothing, שהוא הדבר שלא היה מעולם, לבין no-thing, שהוא הדבר הנוכח בהיעדרו, משהו שהיה והלך לאיבוד והשאיר חלל, מקום ריק. אדם החווה את ה-nothing עלול לחוש כאב בלי לדעת בדיוק מהו החסר. לעומת זאת, אדם החווה את ה-no-thing צפוי לחוש עצב גדול הצומח בתוך החלל שנוצר. ההבחנה של ביון מיטיבה להסביר את תחושות האבל והצער העמוק שמציפות אותנו מול החלל שמותירה המחיקה העצמית של פזית.

יש בספר מהלך כפול של הנצחה שמפר לכאורה את בקשתה של פזית להיעלם, אך לטעמי נאמן דווקא מממשת את שאיפתה המודחקת של פזית להיות נוכחת בעולם לאחר מותה. נאמן גואלת את סיפור חייה של פזית מאבדון ושכחה, ובו בזמן מתארת את אקט המחיקה הפרפורמטיבי שלה וחושפת את שאיפתה הקונפליקטואלית להשאיר סימן בעולם.

בהענקת מילים למעשה המחיקה הפרפורמטיבי של פזית, נאמן מחוללת אקט מרפא ומנחם כלפי הקורא. היא מנסה למפות את קואורדינטות ההרס העצמי של פזית בתקווה שהתיעוד יאפשר לנו להבין ולפרק את האימה. כמו בפעולת הפסיכולוג, החושף בתהליך הטיפולי בזהירות ובעדינות את החוויות המודחקות ונותן להן צורה ומשמעות מתקנת תוך שמירה על מקומן וחשיבותן, כך גם אנו לא נותרים לבד על סיפו של התוהו. מול הכאב והעצבות המתמשכים שמתוארים בספר, ולאחר שהוצפנו מחשש שמא נתפוגג, נישכח ולא נותיר אחרינו כל זכר, מגיחה גם אופציית הגאולה. מישהו יפציע ויכתוב את סיפורנו מחדש ונזכה לחיי נצח. נאמן מציינת בספר שבמהלך הכתיבה היא חשה "זוועה מתמשכת ואושר מוזר" וזוהי ללא ספק תמצית האפקט הרגשי של הספר. גם הקורא חש מצוקה מוכרת, וזו הולכת ומתעצמת עד שמוצאת את פורקנה המנחם בעובדה הפשוטה שמישהו סיפר לנו סיפור, והבטיח לנו בכך אפשרות קטנה של נצח.

 

סימונה באט היא עורכת ומבקרת ספרות. למדה תואר ראשון בפסיכולוגיה, תואר שני בהתנהגות ארגונית ותואר שני בספרות. הייתה עורכת ומתרגמת בכתב העת "אלכסון" ומבקרת ספרות במדור הספרים של ynet.

 

יעל נאמן, "היֹה היתה", הוצאת אחוזת בית, 2018.
קטע מהספר התפרסם במדור מודל 2018 בגיליון קודם של המוסך. לקריאה לחצו כאן.

.

.

» במדור ביקורת בגיליון המוסך הקודם: תמר סתר על "צבים" מאת מוריה דיין קודיש

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

.

שירה | שירים חדשים מאת ענת חנה לזרע, תומר דרייפוס, שרי שביט ועמיחי חסון

»»» המוסך - מוסף לספרות • לֹא הִזְמִינוּ אוֹתִי לִמְסִבַּת הָעִתּוֹנָאִים שֶׁל רֹאשׁ הַמֶּמְשָׁלָה / בַּמִּלְחָמָה – שֶׁלַּמְרוֹת הַהֲרוּגִים וְהַפְּצוּעִים וְהַסֵּבֶל נִקְרְאָה / "מְסִבָּה"

ורד נחמני, "הדרך הביתה 2", שמן על בד, 100X70 ס"מ, 1999

.

ענת חנה לזרע


עַל בְּשָׂרֵנוּ
פּוֹשֶׁטֶת וְלוֹבֶשֶׁת הַתְּשׁוּקָה צוּרָה.
אוֹמְרִים עֲמֻקָּה הִיא כִּתְהוֹם
חֲמַקְמַקָּה כְּאֵדֵי הַמִּקְלַחַת
מִבַּעַד חַלּוֹן הַחֹרֶף כְּשֶׁיָּד נִשְׁלַחַת
אוֹמְרִים יֵשׁ וְשׁוֹגָה בְּחֻמָּהּ כְּשִׁירָה
חֵרֶף רְהִיטוּת הַמַּיִם.
וּמַה אִם מֵעַל רָאשֵׁינוּ עֲדֵי אַגַּן הַיְּרֵכַיִם
נִזְרִים אֲגָלֶיהָ, אֶגְלֵי הַקַּל, תּוֹסִיף וְתִשְׁאַל,
אַל תִּגְאַל אוֹתִי בְּעִרְפּוּל הַפַּעַר, אַל
תִּדְבַּק בְּהַבְטָחַת שָׁב
אֲנִי מְכַסָּה צִמָּאוֹן צַח כְּשֶׁבָּבוּאָתִי נִמְרַחַת
טוֹעָה כַּמָּה מִמְּךָ עוֹד יִמַח,
כַּמָּה יֹאבַד

 


וְאִם אֶרְחַץ בְּשָׂרִי הַנָּקִי בְּמַיִם
הֲרֵי אוֹקְיָנוֹס עוֹלָמִי, אֲפִלּוּ סְלָעַי
עֲקוּרִים חַיִּים, שֵׁם נְתַתִּים
לַהַק עֳמָקִים.
וְאִם מוֹשָׁה נַפְשִׁי
כֹּחָהּ מִן הָאֲוִיר, מִן הֶחָלָל
יָדוּעַ, מֻגְבָּל זְמַנִּי עַל הַיַּבָּשָׁה
יָדוּעַ, נֶחְשָׁל.
בְּצִפָּרְנֵי יָדַי מִצְטַנְּעִים צִיּוּרֵי
תִּקְרוֹת וְקִירוֹת מְעָרוֹת
בְּפִי בִּיזוֹנִים אֲדֻמִּים
אֵינָם מַתִּירִים גִּישָׁה, לֹא גִּיחָה
עַתָּה שֶׁאֵין לִי אִישׁ אֵין לִי
אֱלֹהִים

 


נְשֹׁם יָרֹק, אַבָּא, גַּע בֶּעָלִים
קַרְקָפוֹת מַצְמִיחוֹת כָּאן פִּרְחֵי זָהָב

לוּ בָּאָה רוּחַ עָדֶיךָ מִיָּם, בְּפִיהָ
שִׁיר עֶרֶשׂ, צִיּוּץ מְשַׁכֵּךְ שֶׁל צִפּוֹר

פָּנֶיךָ אַל יִבְּלוּ
יָרֵחַ בֵּית הָעָלְמִין קַל, קֵרֵחַ מֵאוֹר

 

ענת חנה לזרע, ילידת 1964, משוררת. פרסמה עד כה שני ספרי שירה: "בעד הפרצה שבאויר" (ספרי עתון77, 2013), "נשיקה בשפתי השפה" (פרדס, 2017).

.

.

תומר דרייפוס

בבל

שִׁירָה הִיא רֶצַח
הִיא חוֹתֶכֶת חוֹרֶצֶת
בַּמְּצִיאוּת סְדָקִים כִּתְהוֹמוֹת
וּמִתּוֹךְ כָּל מָצוּק
קוֹל מַחֲרִישׁ אָזְנַיִם
מַשְׁפִּיל אֶת הַשָּׂפָה בִּלְשׁוֹנוֹ
לֹא תִּשְׁכְּחִי אוֹתִי
כִּי נָקֹם אֶנְקֹם
וְזוֹ
דִּינָהּ שֶׁתִּשְׁכַּח
וְהָאַחֶרֶת
דִּינָהּ שֶׁתִּנְקֹם
שִׁירָה מְקוֹמֶמֶת עָלַי אֶת
בְּרוּאֵי מוֹחִי הֶעָיֵף
דַּם פְּצָעַי בַּמִּקְצָב
וּמִכָּל טַסִּית וְעוֹרֵק
מְבַעְבַּעַת זַעֲקַת בְּדִידוּתוֹ שֶׁל הָעִוֵּר
הוּא מַיְשִׁיר מַבָּט וְלוֹחֵשׁ
אוֹ נוֹ מָה טוֹ פֶּה אָה
נַעֲשֶׂה לָנוּ
שָׁם
פֶּנָפוּץ

 

רעש

הַאִם תְּמוּנַת הַנּוֹף
הַתְּלוּיָה בְּאוּלַם הַנְּשָׁפִים
שֶׁל הַמְּשֻׁגָּעִים
מְפִיקָה צְלִילִים?
הַאִם גּוֹעָה הַפָּרָה שֶׁעַל יַד
הַבַּיִת הַצָּהֹב,
הַאִם חוֹרְקִים הָרְעָפִים?
הַאִם הָרוּחַ מְיַלֵּל בְּצַמְּרוֹת הָעֵצִים,
הָעוֹמְדִים בְּשׁוּרָה וּמְחַכִּים
שֶׁיְּיַלֵּל בָּהֶם הָרוּחַ
הַאִם מַסְתִּירִים הָעֲנָנִים, הַקַּלִּים
מִדַּי מִכְּדֵי לִפֹּל
אֶת זַעֲקוֹת אֲחֵיהֶם הַגְּבוֹהִים מֵהֶם
הַמִּתְפַלְּחִים עַל יְדֵי מָטוֹס נֶאֱלַם?
הַאִם בֶּהָרִים הַמְּעֻמְעָמִים הָרְחוֹקִים
קוֹרְאִים נַוָּדִים אֲבוּדִים לְעֶזְרָה?
הַאִם מְצַלְצֶלֶת כְּנֵסִיָּה בַּכְּפָר?
הַאִם מְסַלְסֵל מוּאַזִּין?
תְּמוּנַת הַנּוֹף הַתְּלוּיָה בְּאוּלַם הַנְּשָׁפִים שֶׁל הַמְּשֻׁגָּעִים
צוֹלֶלֶת אֶל מִרְצְפוֹת שַׁיִשׁ
מִתְנַפֶּצֶת מִתְפּוֹצֶצֶת מִצְטַפְצֶפֶת
מְצוֹפֶפֶת צְלִילִים שֶׁל
פָּרָה וּרְעָפִים וְרוּחַ וְעֵצִים וַעֲנָנִים וּכְנֵסִיָּה וּמוּאַזִּין
וְנַוָּדִים
שֶׁקּוֹלָם לֹא יִשָּׁמַע
לְשֶׁקֶט. סוֹף כָּל סוֹף, שֶׁקֶט.

 

תומר דרייפוס יליד 1987, גדל על הכרמל, כותב שירה ופרוזה בעברית ובגרמנית. מסיים בימים אלה תואר שני בספרות כללית והשוואתית עם תזה על האות O.

.

.

שרי שביט

תצלום משפחתי בגינה

הַוְּרָדִים טֶרֶם נִשְׁתְּלוּ בְּשַׂקִּיּוֹת פְּלַסְטִיק שְׁחֹרוֹת. אָבִי בְּכוֹבַע טֶמְבֶּל, רוֹכֵן לִשְׁתֹּל אוֹתָם.
הַחִפּוּשִׁית הַיְּרֻקָּה חוֹנָה לְצִדּוֹ. הַצְּמִיגִים נִפְצָעִים מֵהֶחָצָץ.

אִמָּא בְּגוּפִיָּה בְּלִי חָזִיָּה, נוֹעֶלֶת כַּפְכַּפִים טוֹבִים. פָּנֶיהָ מֵאֲחוֹרֵי מִשְׁקְפֵי שֶׁמֶשׁ חוּמִים. שַׁרְשֶׁרֶת פְּנִינִים בְּעָרְפָּהּ. מִי שֶׁלֹּא מַכִּיר אוֹתָנוּ, אֵינוֹ מַבְחִין בְּעַצְבוּתָהּ.

תַּלְתַּלִים עַל רֹאשִׁי. פָּנַי נְקִיִּים מִנְּמָשִׁים. אֲנִי בַּת שָׁלוֹשׁ.

כֻּלָּנוּ מְחַכִּים לַשָּׁמַיִם שֶׁיִּפְּלוּ. הֵם עֲדַיִן נֶחְבָּאִים מֵאֲחוֹרֵי חֻרְשַׁת הָעֲטַלֵּפִים.

בְּאֶמְצַע תְּנוּעַת הַשְּׁתִילָה, שָׁרְשֵׁי הַוְּרָדִים מִתְנַתְּקִים כְּגַפְרוּרִים, דּוֹחֲפִים אֶת רֹאשָׁם אֶל תּוֹךְ הָאֶבֶן.

 

אחר כך

תַּרְנְגוֹלוֹת קִרְקְרוּ
בֶּחָצֵר שֶׁל גַּלִּי הַבְּלוֹנְדִּינִית
וְעַל אֶדֶן הַחַלּוֹן הִזְדַּקְּפוּ מִינְיָאטוּרוֹת שֶׁל מְטוֹסִים.
גַּם אַבָּא שֶׁלִּי עָבַד בִּמְטוֹסִים
וְעַל דַּפֵּי הַטְּיוּטָה הַדַּקִּיקִים שֶׁהֵבִיא מִמִּשְׂרָדוֹ
צִיַּרְנוּ שְׁתֵינוּ קַוִּים אֲפֹרִים שֶׁל שְׂדוֹת תְּעוּפָה,
בִּמְקוֹם שָׁמַיִם. אַחַר כָּךְ אָכַלְנוּ גְּבִינָה לְבָנָה וְזֵיתִים.
אַחַר כָּךְ עָשִׂינוּ מַעֲשִׂים אֲסוּרִים:
פָּתַחְנוּ אֶת קֻפְסַת הַשַּׁח
מִתְחָרוֹת זוֹ בַּזּוֹ בְּמַהֲלָכִים מֻמְצָאִים
מְגַלְּפוֹת מֵחָדָשׁ אֶת הַכֵּלִים
הִסְתּוֹבַבְנוּ בֶּחָצֵר עַד שֶׁשּׁוּלֵי הַחֲצָאִית הִתְרוֹמְמוּ
וְגֵרְדוּ מִסְּבִיבֵנוּ אַתְּ שִׂיחֵי הַפִּיטַנְגּוֹ.
הִתְגַּלְגַּלְנוּ מַעְלָה וּמַטָּה
עַל הַסַּפָּה הַכְּחֻלָּה
מַכְתִּימוֹת אוֹתָהּ
בִּכְתָמִים אֲדֻמִּים
סוֹפְרוֹת שְׁנִיּוֹת,
מִי יוֹתֵר
מְהִירָה בְּגִלְגּוּלָהּ.

אַבָּא שֶׁלִּי מֵת קֹדֶם.
אַחַר כָּךְ אַבָּא שֶׁלָּהּ.
אַחַר כָּךְ אִמָּא שֶׁלִּי.
אַחַר כָּךְ אִמָּא שֶׁלָּהּ.

 

קשר דם

אֶת הַשְּׁאֵרִיּוֹת הָאַחֲרוֹנוֹת,
אֲנַחְנוּ חוֹלְקוֹת בֵּינֵינוּ:
אַחַת זוֹכֶרֶת אֶת יום הַהֻלֶדֶת שֶׁל אִמָּא.
אַחַת זוֹכֶרֶת אֶת יוֹם הַשָּׁנָה לְאַבָּא.
אַחַת זוֹכֶרֶת אֶת הַמְּאַהֶבֶת מֵהַקִּבּוּץ.
אַחַת זוֹכֶרֶת אֶת הַמְּאַהֵב מִדֶּנְמַרְק.
אַחַת זוֹכֶרֶת אֶת הָעוּגִיּוֹת הַמְּלוּחוֹת מֵהַשִּׁבְעָה.
אַחַת זוֹכֶרֶת אֶת עֵץ הַשֶּׁסֶק הַכָּרוּת.
אַחַת זוֹכֶרֶת אֶת מִסְמַךְ הַגֵּרוּשִׁין שֶׁלֹּא מֻמַּשׁ.
אַחַת זוֹכֶרֶת אִישׁ בְּלִי עַיִן עוֹמֵד עַל מַצֵּבָה.
אַחַת מַדְבִּיקָה אֶת אַלְבּוֹם הַחֲתֻנָּה.
אַחַת מַזְכִּירָה אֶת רוֹפֵא הַמַּחְלָקָה.
אַחַת בְּקֻפְסְאוֹת הַתַּכְשִׁיטִים, מְמַיֶּנֶת.

אֲנִי פּוֹתַחַת אֶת הַדֶּלֶת
הוֹפֶכֶת בִּשְׁטִיחַ הַכְּנִיסָה
בּוֹדֶקֶת מַנְעוּל
תּוֹלֶשֶׁת מְזוּזָה
מִתְבּוֹנֶנֶת,
שׁוֹמֶטֶת עוֹד.

 

שרי שביט היא סופרת, משוררת ועורכת ספרות. זוכת פרס "שירה על הדרך" ומלגת האמנים "חדר משלך" של עיריית תל אביב-יפו. פרסמה את ספרי הפרוזה "ברוריה הפקות" (זמורה־ביתן, 2009) ו"הכֹּל זריז" (אחוזת בית, 2012), ואת ספר השירה "ומה יש עוד" (אחוזת בית, 2014). עורכת את מחלקת הפרוזה המתורגמת בהוצאת "מטר", מנחת סדנאות כתיבה ומנהלת אמנותית של מיזמי ספרות שונים. השירים לקוחים מתוך הספר "כאב מרחקים", שיראה אור בסדרת "כבר", הוצאת מוסד ביאליק, בשנת 2019.

.

.

עמיחי חסון

אמריקה

עַד שֶׁבָּא מַתְקִין הַכְּבָלִים סָבִי הִסְתַּפֵּק בְּדִוּוּחִים מְאֻחָרִים.
הַנְּיוּ יוֹרְק טַיְמְס נִשְׁלַח מֵעֵבֶר לָאוֹקְיָנוֹס וּמְדוֹר הַסְּפּוֹרְט הִתְאַמֵּץ
לְתָאֵר אֶת שֶׁאֵין לְתָאֵר וְהִתְרַחֵשׁ עַל מִגְרַשׁ הַבֵּיסְבּוֹל. רֶצֶף חֲבָטוֹת
הוּמַר לְאוֹתִיּוֹת, מִסְפָּרִים יִצְּגוּ עֻבְדּוֹת בְּטַבְלְאוֹת הָאָמֵרִיקָן לִיג
בּוֹסְטוֹן רֵד סוֹקְס וְהַנְּיוּ יוֹרְק יֶנְקִיז הֶחֱלִיפוּ הֶפְסֵדִים
וְנִצְחוֹנוֹת בִּזְמַן שֶׁסָּבִי, בִּרְחוֹב הַגִּלְגַּל בְּרָמַת גַּן, רָאָה אֶת גּוֹלְדָה
מֵאִיר מַזִּיעָה בְּטֵלֵוִיזְיָה שָׁחוֹר-לָבָן בְּמוֹצָאֵי יוֹם הַכִּפּוּרִים.
כַּמָּה יָמִים אַחַר כָּךְ, שָׁלַח נִיקְסוֹן רַכֶּבֶת אֲוִירִית מֵעֵבֶר לָאוֹקְיָנוֹס,
טַנְקִים וּמְטוֹסִי קְרָב לַחֲזִית בָּרָמָה וּבְסִינַי. סָבִי הָיָה נַוָּט בַּצִּי הַפָּסִיפִי.

עַד שֶׁבָּא מַתְקִין הַכְּבָלִים כְּבָר הָיָה סָבִי בְּפֶּנְסְיָה מוּל מָסָךְ צִבְעוֹנִי
הַמַּגִּישׁ זָרַק כַּדּוּר לַחוֹבֵט הַיְשֵׁר אֶל מְקוֹמוֹ בְּכֻרְסַת הַסָּלוֹן.
יָשַׁבְתִּי לְצִדּוֹ בְּכוֹבַע בֵּיסְבּוֹל אַךְ לֹא הִצְלַחְתִּי לִתְפֹּס
אֶת חֻקֵּי הַמִּשְׂחָק (גַּם לֹא כְּשֶׁיָּרַד אִתִּי לַגִּנָּה, מַחְבֵּט בְּיָדוֹ
וּכְפָפָה בְּיָדִי, זוֹרֵק אֶת הַכַּדּוּר הַלָּבָן כִּמְטַחֲוֵי יֶלֶד).
הַמִּשְׂחָק הָאַחֲרוֹן שֶׁל סִדְרַת הַגְּמָר שֻׁדַּר בַּטֵּלֵוִיזְיָה
וְהַיֶּלֶד שֶׁהָיִיתִי רָצָה לִרְאוֹת אֶת מִיכַל יַנַּאי
בֶּעָרוּץ הַיְּלָדִים. סָבִי הָיָה אָדָם וַתְרָן.

אֲנִי מוֹדֶה שֶׁצָּחַקְתִּי בְּקוֹל מוּל הַמָּסָךְ אֶתְמוֹל בְּבֵית הוֹרַי
כְּשֶׁנִּבְחֶרֶת יִשְׂרָאֵל בְּבֵּיסְבּוֹל (שׁוּרַת צְעִירִים אָמֵרִיקָאִים
וְדִגְלֵי יִשְׂרָאֵל רְקוּמִים עַל כִּפּוֹתֵיהֶם) הִגִּיעָה לְרֶבַע גְּמַר
אַלִּיפוּת הָעוֹלָם. סָבָתִי הֵסֵבָּה בַּפִּנָּה,
מוֹרַחַת שִׁכְבָה עָבָה שֶׁל חֶמְאַת בָּטְנִים
עַל קְרֵקֶר דַּק וּמְטַפְטֶפֶת רִבַּת תּוּת אֲדֻמָּה כְּדֶגֶל הַדּוֹד סֵם,
מֵיק אָמֵרִיקָה גְרֵיט אֵגֵן.

 

אחרי הלוויתו של מקס שטיינברג

לֹא הִזְמִינוּ אוֹתִי לִמְסִבַּת הָעִתּוֹנָאִים שֶׁל רֹאשׁ הַמֶּמְשָׁלָה
בַּמִּלְחָמָה – שֶׁלַּמְרוֹת הַהֲרוּגִים וְהַפְּצוּעִים וְהַסֵּבֶל נִקְרְאָה
"מְסִבָּה" – וּמִמֵּילָא לֹא סִפַּרְתִּי לוֹ, בְּסֵבֶר חָמוּר כָּרָאוּי (קַו
הַמֵּצַח מִתְפַּתֵּל כְּקַו הֲגָנָה) אֵיךְ תּוֹפְסוֹת אוֹתִי אַזְעָקוֹת שָׂרוּעַ
עַל הַסַּפָּה פְּשׁוּט אֵיבָרִים נִבְהָל מִכָּל צִלְצוּל שֶׁיֵּשׁ בּוֹ שֶׁמֶץ בְּשׂוֹרָה
שֶׁמָּא צְבָא הָעָם קוֹרֵא לִי לְהִכָּנֵס לָרְצוּעָה וְאֵיךְ אֲנִי מְאַבֵּד עוֹלָם
הַבָּא שֶׁלִּי בִּנְזִיד תְּמוּנוֹת רָצוֹת מֵהַקְּרָבוֹת, מְדַלֵּג בִּמְהִירוּת עַל הַפִּרְסוֹמוֹת
לְתַחְבּוֹשׁוֹת מְנַסֶּה לְאַתֵּר פַּרְצוּפִים מֻכָּרִים בֵּין הַמַּדִּים וְזַעֲקוֹת הַגּוּפִים הַנִּפְרָדִים
וְשִׁבְרֵי הַהֲרִיסוֹת שֶׁל הַפְּגָזִים וַאֲנִי יוֹצֵא אֶת הַבַּיִת רַק לְהַלְוָיוֹת שֶׁל חַיָּלִים
בּוֹדְדִים וְלִפְעָמִים כְּשֶׁמַּצִּיעִים לִי תִּעוּד מִתּוֹךְ הַתֹּפֶת ("בִּלְעָדִי!
צְפוּ עַכְשָׁו!") אֲנִי צוֹפֶה סַקְרָן וְחַלָּשׁ בּוֹהֶה
מוּל הַמָּסָךְ בַּמְּסִבָּה. מַמְתִּין לְשָׁפָן.

(23.07.2014)

.

* מקס שטיינברג ז"ל, עלה לארץ מלוס אנג'לס בשנת 2012, נפל בכניסה הקרקעית לעזה במבצע "צוק איתן". בן 24 במותו.

 

עמיחי חסון, יליד רמת גן 1987, משורר ויוצר קולנוע. ספרו "מדבר עם הבית" ראה אור בהוצאת אבן חושן ב-2015. השירים מתוך כתב היד של הספר "בלי מה", שעתיד לראות אור בקיץ הקרוב בסדרת "כבר", הוצאת מוסד ביאליק.

.

» במדור שירה בגיליון המוסך הקודם: שירים מאת נטלי תורג'מן, בעז טרסי ונדב נוימן

.

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

מודל 2018 | פרק ראשון מתוך "העייפים", ספרה החדש של לילך נתנאל

»»» המוסך - מוסף לספרות • "הוא החל לחשוש שמא חייה לא יסתלקו לעולם, יוסיפו להפיח בגוף החולה הזה אוויר פושר, מצחין, והבית יהיה לקבר חי. מגורי מוות. ולא ניתן יהיה להינצל"

אלכס קרמר, ללא כותרת, פסטל על נייר, 30X20 ס"מ, 2018

.

1.
לרגעים השתררה בבית דממה. נחרת הייסורים החרישית העולה מתוך חדרה של החולָה הייתה פוסקת באחת ואיתן אוֹבד, בעלה, ניגש מבוהל אל מפתן הדלת, הקשיב לשקט, ממשש את צדעיו, וחש שהינה תכף הוא זוכה שוב בחייו. והינה הוא מרגיש שוב, רוצה שוב, רשאי להציל את עצמו. ומה שנסגר בפניו, האמין פתאום, עוד ייפתח. ומה שלוחץ עכשיו חזק כל כך, עוד ירפה ממנו. אבל מתי, שאל את עצמו, מתי כבר יהיה לזה סוף. הוא ייחל למותה של לאה אשתו כפי שמייחלים לדבר-מה נכסף, דבר רב-חסד ורב-טובה, שאסור להגות בו.

אבל מותה של לאה לא בא. היא הוסיפה לחיות, או מוטב, להתקיים. החיים השתרכו אחריה כמו, כמו, טפיל, כן. ולא ניתן היה להדוף אותם מעליה, להיפטר מהם. היא שכבה לבדה בחדר השינה שלהם, על מיטת חולים גבוהה שהובאה אל הבית בתחילת החורף. אחות סעדה אותה יום-יום ולעיתים גם בלילה. ואיתן אובד סייע ככל שרק יכול, אבל לא הצליח לקרב את המוות.

והורגש היטב, שם בבית, התופת. בחדרה של לאה נראו בעיקר מזרקים וקשיות שתייה ואריזות של תרופות, וצל קבר ריחף שם בנוגה חולני, צהבהב-חיוור, כמו עיניה. כמו מבטה המרוקן הפונה תמיד אל הקיר המסויד בגון פנינה עמום. איתן אובד פחד תחילה על חייה וביקש לה רפואה, ואחר כך ביקש לה מנוחה נכונה, ועכשיו, לאחרונה, החל לפחד מיתרת החיים האלה, מן השִׁפְעה המוזרה, המדאיגה, של נשמתה. הוא החל לחשוש שמא חייה לא יסתלקו לעולם, יוסיפו להפיח בגוף החולה הזה אוויר פושר, מצחין, והבית יהיה לקבר חי. מגורי מוות. ולא ניתן יהיה להינצל.

מה שהתחיל ביניהם לפני חצי מאה לערך במעשה איש באישה, בכתובה חתומה, בלחיים סמוקות מלגימה עודפת של יין קידוש, בערבי סתיו ובחורב קיץ, בהולדת שתי הבנות, בדם, בזיעה, בחלב, בארוחות החג, בטאטוא מרצפות הבית, בחזרה מן הים לעת ערב, לאים ורעבים, מתיישבים על המרפסת ומניעים באוויר כפות רגליים זרויות חול זהוב, בוצעים לחם, מכרסמים זיתים, וצעקות כעוסות לפעמים, וויכוחים לעיתים קרובות, והתפייסות מהססת, אבל שלווה כבר, והזמן, השנים הארוכות האלה שהתארכו וליוו חרש את המעשים שעשו, את הדברים שאמרו בפסקנות גדולה מדי, את הידיעות המוחלטות כביכול על העולם כולו ובחזרה עד כאן, בארץ, כל זה צריך סוף-סוף להסתיים עכשיו. להפסיק. הגיע הזמן.

ובאחד הערבים האחרונים האלה, בזמן לא זמן של הגסיסה המתעכבת, הגסיסה חפצת החיים של אשתו, התקרב איתן אובד אל האחות הסיעודית שטיפלה בה והחל לנשק לה על עורפה. הוא כרך את זרועותיו סביב מותניה, היו לה מותניים צרים, וזה נעם לו. הוא נלחץ אליה, תחילה בתוקף ואחר כך בהתרפקות בלתי נשלטת. אחר כך, ממעמקיו, עלתה יבבה של בכי ילדוּת, והוא היסה את הבכי הזה בכל כוחו ונלחץ אליה שוב. ולהפתעתו, הוא לא היה רפוי כלל, הוא התאווה מאוד פתאום. הוא כרך סביבה את זרועו השמאלית ואחז בה בחוזקה, ואולי יותר משאחז בה גהר עליה, ואולי, פשוט, נתמך בגופה, נשען עליו, קרס עליו בכל כובד גופו. בידו הימנית גישש תחילה לאורך מותניה, אחר כך ידו נגעה כבר במורד ירכיה, והוא כופף את ברכיו ורק עכשיו נוכח בכוח העצום שנדרש לו לכל זה, כדי להשלים את כל זה, כדי להצליח או, פשוט, כדי לסיים עם זה.

ומלבד זה לא הרגיש דבר, מלבד ריחה, שהיה זר לו. והוא ניסה להרים את שמלתה, אבל, ראה מיד, היה זה בד הסינר הלבן שכיסה על בגדיה. והוא נדחק ולחץ ונדחק באין ברירה אל מכנסיה, פניו רטובים מבכי של ילד שסרח. כל הדבר הזה ארך אולי מחצית הרגע, עד שהיא הסתובבה, הייתה חזקה ממנו, והדפה אותו מעליה בידיים שמורגלות לסעוד חולים קשים.

היא אמרה לו: "תתבייש." ואיתן אובד השיב לה בסליחה רפה, אך למעשה לא התבייש כלל ולא התחרט לרגע. הוקל לו. שלא מת בזמן הזה. שלא הוא זה שצריך למות. שמייעדים לו, היכן שהוא, חיים נוספים. והוא רצה, למרות הכול, לחיות.

הוא ידע שזכה בשארית חיים נוספת בחסד ולא בזכות. שבעצם הגיע לו למות ולאה אשתו היא זו שצריכה לחיות במקומו. ושבעצם מתחולל כאן, באין יודעים, עוול נורא. למרות זאת החליט בינו לבינו לקבל את הדין. הוא התמקם בחדרן של הילדוֹת שבגרו. הגדולה כבר עזבה את הבית, והקטנה נותרה קרובה לאבא-אימא ועדיין הרשתה להם, כן, אִפשרה להם, לאהוב אותה. אל חדרן הישן, שעמד ריק כבר איזה זמן, הוא העביר את המיטה הזוגית ואת שידת העץ הקטנה, ובלילות האיר לו במנורת הלילה הוורודה שמצא שם.

הוא שהה בחדר הזה בכל לילה, סמוך לחדרה של אשתו, ושוב נותרו רק הם לבדם בביתם. בתחילה לא היה זה בית כלל, אלא לול תרנגולות ישן. איתן אובד הוא שהפך אותו במו ידיו, לפני חמישים שנה בערך, לבית מגורים. בלול הזה נולדו וגדלו שתי בנותיו. ושם, בסמוך לחדרן, בחדר השינה הזוגי של הבית, היכן שניצבו פעם מדגרות העץ המרופדות של המטילות, ישן לצד לאה אשתו. שם עברה חצי מאה של שינה משותפת, זה לצד זה, מתחת לאותה שמיכה. ציפה זוגית בקיץ ושמיכת פוך עבה בחורף. זו נותרה מקופלת בעומק הארון במשך רוב חודשי השנה, נשלפה אחרי חג הסוכות, כשהערבים מתחילים להצטנן במישור החוף, והוחזרה לארון, מכובסת ומקופלת, מיד לאחר ליל הסדר.

לא הייתה זו בדיוק שינה משותפת, כי לאה ישנה יחידה ואיתן רק עצם את עיניו. בכל אותם לילות נשזרו הנשימות הקצובות שלה בנשימתו שלו, בהכרה מרפרפת, בשעות החולפות, המטאטאות את פניהם בנגיעה, באבק לילה, בכסות דקה של פיח העולה תמידית, יום ולילה, מכביש החוף עד ביתם. והרי העייפים נבונים מכולם. הם זוכרים, יחידים, את קצות החיים. ואיתן אובד היה עייף ולא ישַׁן.

עכשיו, לאחרונה, הוא החל מתאבל על הלילות המשותפים האלה, שנקטעו כמעט באחת. אשתו הייתה מוטלת עכשיו בבדידות, ודאי גם בעלבון קשה, במיטת חולייה. והם שניהם, לא רק היא לבדה כי אם גם הוא, היו ספונים בבית, המתינו לאותו גורל משותף שניצב עכשיו קרוב אליהם יותר מאי-פעם, ונועד, צריך להודות בזה, פשוט, להמית אותם. אולי לא יחד, לא שניהם בבת אחת, תחילה ימות אחד מהם, ותהיה זו ככל הנראה לאה, ורק אחר כך, כן, בסוף, הניח אובד, יבוא מותו שלו. כך או אחרת, מוקדם יותר או מאוחר מעט יותר, צריך שיבוא. והוא שכב בלילות בעיניים פקוחות כי המתין למותה של לאה וחשב על חייו. ולאה, היא עצמה בלילות את עיניה אבל גם היא כבר לא ישנה. היא חשה נדנוד קל, אולי איזה ערסול נעים של לטיפת לילה, והיא התאמצה בכל מאודה לחוש בעונג הדק הזה, השקרני, וציפתה לו. כי כבר לא היה אכפת לה שום דבר מלבד עצמה, מלבד חייה, ומלבד העובדה הגדולה, החגיגית, הנוראה, של מותה. ואולי הערסול הילדותי, הנשכח הזה, כך רצתה להאמין, היה המוות עצמו. היא רצתה להאמין שיהיה לה מוות חומל, אימהי, מערסל, שיאסוף אותה אליו וידע להשקיט אותה. כי מלבד השקט הזה, שייחלה לו כל כך, שוב לא היה אכפת לה שום דבר.

הם המתינו אפוא בביתם, בלול התרנגולות הישן שניצב בקצה חצר המשק, סמוך לבית הגדול שניצב בקדמת הנחלה, בית האיכרים הארץ-ישראלי שבו התגוררו פעם אביו ואימו של איתן. שם מת אביו, ושם חייתה אימו חיים חשאיים ומסוגרים עוד שנים רבות אחריו, עד שמתה אף היא בגיל מופלג, מפלצתי. ועוד לפני שמתה, התרחשו הדברים הנוראים שאיתן אובד קבר במעמקי נשמתו.

 

לילך נתנאל, "העייפים", הוצאת כתר.

.

.

» במדור מודל 2018 בגיליון המוסך הקודם: רפי וייכרט על יונה וולך, מתוך ספרו "במילים מועטות: קריאה בט"ז שירים".

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

.

הילוך ראשון | השמיים של ואן גוך

"גם הלילה יבואו אליי החיות הרעות כפי שהן באות אליי בחושך בכל לילה", סיפור מאת סמדר גולן

מורן קליגר, "זהבה", חריטה על עץ לבוד, 120X80 ס"מ, 2014

.

השמיים של ואן גוך / סמדר גולן

.

המנורה הקבועה בתקרת החדר מהבהבת. אני אפופה בתזזית של חושך ואור, דמדומים, תאורה חלשה, תאורה חזקה ושוב תאורה חלשה. האור עולה ויורד תדיר, מכריח אותי להיכנע לשיגיונותיו.

לא נותר לי עוד הרבה זמן. הנשימה שלי כבדה. הלב שלי עובד כמו מפוח מקולקל. עיניי עצומות. אני חושבת שהן עצומות. ממרחק, כמו היה זה הד עמום שבא אליי מעבר להרים, אני שומעת את הזמרת האיטלקייה, שמהּ חומק ממני עכשיו, ששרה אריות של מוצרט. מישהו ידע עד כמה אני נרגעת עם המוסיקה הזו ואני יודעת שזה לא הוא. יש חדר, יש מיטה. אבל איפה אני?

אני זוכרת שהייתה מסיבה לפני עידן ועידנים. עיניי היו פקוחות עדיין. אולי היה זה רק אתמול, אולי לפני כן. ואליד הוריד אותי בעדינות מהמיטה והושיב אותי על כיסא הגלגלים, בואי חמודה הוא אמר לי, כך הוא קורא לי, חמודה, בואי לקבלת שבת. הוא הוביל אותי בכיסא הגלגלים לאולם המבואה, שם נקבצו כבר החולים, רובם זקנים ממני בהרבה. מיטות וכיסאות גלגלים הצטברו לערימה אחת של סופיות בתוך אולם עם כורסאות המתנה אפרוריות ומרוטות ורפרודוקציות משעממות של פרחים וסירות על הקירות. אנשים בריאים ומחייכים שרו קצת והדליקו נרות שבת. מישהי ניגנה לנו בגיטרה. חוץ מוואליד ועוד אחות אחת, לא הכרתי אף אחד. כל הזמן הבטתי אל דלת הכניסה ודמיינתי אותו נכנס פתאום. כל כך רציתי לראות אותו, עוד פעם אחת, אחרונה, אבל גם חששתי להתגלות בעלבוני עם בגידתו של הגוף והוקל לי מאוד מכך שנשארתי לבד עם הקולות הצורמים של לכה דודי לקראת כלה פני שבת נקבלה ועם ואליד ששר לכה דודי, ככה, בתנועות של השפתיים יחד עם כל המתנדבים הבריאים שזימרו.

מאז שתקפו אותי החיות הרעות, השתניתי מאוד. יש לי בטן נפוחה שאני מתביישת בה. היופי שלי עזב אותי. כבר מזמן לא הבטתי במראה. אבל ואליד, אחרי שהוא מלביש ומסרק אותי, אומר לי שאני מאוד יפה. ואחר כך הוא תמיד מוסיף, כשתהיי בריאה חמודה, את תבואי לבקר אותי ואת המשפחה שלי בטייבה. אבל אני יודעת את האמת. אני כבר לא אגיע לטייבה. עוד מעט ואליד, האח הטוב והמיטיב, יוביל במחלקה צעירות אחרות שיום אחד המנורה בחדר שלהן התחילה להבהב.

אני כבר לא פוחדת. המלחמה נגמרה. עכשיו מופיעים לנגד עיניי השמיים של ואן גוך: אור מופלא מרצד בעיגולי הכוכבים שלו בתוך נחשולי צבע שהם גם חושך גדול שבא ומאיים וגם התפעמות מעוצמת החיים שיש אולי במקום אחר.

עכשיו אני בחדר של ההורים שלי. אני מדפדפת בספר קטן עם הציורים שלו. אימא שלי משמיעה לי את בטהובן משום שהתחלתי לנגן בפסנתר. היא חולמת שאני אהיה פסנתרנית ידועה אבל אני שונאת את שיעורי הפסנתר. רק לסונטה לאור ירח אני אוהבת להקשיב.

אני מציירת עננים בצבעי מים. אני יושבת על הדשא בשעת הדמדומים כשהשמיים מקבלים צבעים ורודים וסגולים ומסתכלת על העננים. יש שם פנים שמחים ופנים עצובים, חיות גדולות וקטנות ועוד כל מיני צורות שאלוהים ממציא במיוחד בשבילי. אני רוצה לצייר כשאהיה גדולה, אבל כשהגדולים מציירים זה מפחיד. הם יכולים להיות משוגעים ולעשות לעצמם דברים איומים. כמו ואן גוך. אבל אני יודעת שאלוהים כישף את ואן גוך כי רק מי שאלוהים מכשף אותו יכול לצייר כך.

התמונות מתחלפות כמו בסרט לא ערוך. אני קמה בארבע בבוקר, כשהכול עוד חשוך, והולכת לחדר האוכל לשתות קפה עם כל עובדי השדה. עכשיו החופש הגדול ואני עובדת בכותנה. אני מאושרת בשדה. יש לי זכוכית מגדלת מיוחדת שבאמצעותה אני יכולה לזהות את המזיקים ופנקס קטן בכיס. אני קושרת את הזכוכית המגדלת לכתפייה של הגופייה. אני עולה על ג'יפ מאובק ומלא בוץ יחד עם עובדי ההשקיה. בדרך אני רואה צבאים מדלגים. מורידים אותי בשטח. עכשיו אני לבד בשדה ויש שקט מופלא מסביב. אני לא זקוקה לאף אחד. לפנות בוקר עלי הכותנה עדיין רטובים והלחות שלהם נדבקת לי לעור. זה נעים.

אט־אט עולה הבוקר. קרני השמש, בהירות וחדות, מתחילות לחמם אותי. עוד מעט תעלה השמש ותצרוב לי את הכתפיים. אני מתיישבת על הרגבים הקרירים בישיבה מזרחית ומחטטת בעלי הכותנה. עכשיו תחילת הקיץ והכותנה עדיין נמוכה.

אני גם הדגלנית של מטוס הריסוס. אני גאה מאוד. המטוס הקטן חג מעליי, מתרחק, עושה חצי תפנית והנה הוא בא מולי. אני רצה מהר, אני רצה וסופרת עשרים וחמש שורות. נעמדת ומנפנפת לו בדגלים שבידי. המטוס מנמיך, עושה שוב תפנית ושני סילונים לבנים מכסים את החלקה הירוקה. הוא מתרחק ואני רצה, סופרת עשרים וחמש שורות ומנפנפת בדגלים. ושוב הסילון הלבן והריח החריף שבאוויר. אני נושמת מהר. אין לי יותר אוויר.
תנשמי! תנשמי! תנשמי!

לאט־לאט חמודה, תנשמי, תנשמי. ואליד. אני מרגישה שהוא מזיז אותי. יד גדולה מלטפת לי את הראש. יופי חמודה, תכף נשכיב אותך ויהיה לך נוח, רק נגמור לנקות ולהחליף. אני מבקשת להושיט יד, לאחוז בידו של ואליד שידע שאני שומעת אותו, להגיד לו תודה שהוא לא עוזב אותי. אבל ידיי כבדות ואינן נענות לי. בואי חמודה, נסדר לך את האור ליד המיטה.

עכשיו אני רואה אותו כפי שראיתי אותו לראשונה: מלאך עצוב. כשפגשתי אותו נזכרתי בציור של דמות מכונפת שצבע אדום מטפטף מאחת מכנפיה הרשומות בגוונים כחולים. עכשיו שניהם, הוא והציור, הופכים לדמות אחת. ימים רבים שלא ראיתי אותו ולפתע הוא כאן מולי, יפה ונוגה. הוא מכיר לי את תל אביב כמו שהיא בעיניים שלו. חנויות התבלינים בשוק לוינסקי, הרחובות הקטנים שיוצאים משוק הכרמל, רחוב הירקון בלילה. הוא נותן לי לקרוא את "הגבוליים" של פטר הוג. אני מכיר מצבים כאלה, הוא אומר. אני מכיר ילדים כאלה, הוא אומר. מרגע שנולדו הבינו שהם לבדם בעולם נוקשה. למדו להילחם על ההישרדות השפויה שלהם בכל הכוח. את צריכה לרצות לנצח כל הזמן, הוא מטיף לי. אסור לך להיכנע לשום מערכת או תכתיבים. אני רוצה ללכת איתו לסרטים ולבתי קפה, אבל הוא מעדיף שנשב מול השקיעה ביפו. כשאנחנו מטילים בסמטאות יפו העתיקה הוא אומר לי, כאן מתחילה השקיעה בבוקר. הוא לא רוצה להכיר את המשפחה שלי ואני לא בטוחה שהמשפחה שלי תרצה להכיר אותו. משפחות זה לא דבר טוב, הוא אומר. אני שואלת אותו אם אנחנו חברים או ידידים. לא תמיד אנחנו שוכבים. לפעמים כן, לפעמים לא. עזבי אותי מהגדרות, הוא אומר. אנחנו מטיילים הרבה בתל אביב ולעיתים אני לנה בדירתו הצמודה לגן מאיר. אין לי מושג ממה הוא מתפרנס. לפעמים אני חושבת שהוא עובד במוסד ואז אני מוצפת גאווה והערצה על החבר המיוחד שלי. אבל רוב הזמן אני חוששת ממה שהוא מסתיר. עכשיו הוא עומד מולי בתוך ערפל לבן וסמיך ואני רוצה שיגלה לי את הסודות שלו. אני מנסה להשמיע קול, לפקוח עיניים, להזיז איבר. אני לא רוצה שיחמוק ממני שוב. אבל הוא מתפוגג בערפל.

לנשום! אני יודעת שלא נותר לי עוד הרבה זמן כאן. ואני מאחרת בתשלום החשבונות. הם מונחים על קרש הגיהוץ הישן שמשמש לי שידה. על קרש הגיהוץ נערמים ניירות שצריכים להיברר, מה לפח הזבל ומה למשמורת במגירה. בינתיים הם צוברים אבק. גם מגהץ ישן מונח על קרש הגיהוץ. הוא שם, ולא נעשה בו כל שימוש. גם ספר הדרכה על יפן. אני חולמת ללמוד יפנית ולנסוע ליפן. אני חולמת לנסוע בעולם וכל הזמן קונה מדריכי נסיעות.

לנשום! הדודים מאמריקה באים לבקר אותנו בקיבוץ. אני ילדה בת שש או שבע ואייב עושה לי קסמים עם מטבע שהוא מחביא מאחורי האוזן. הם לא מדברים עברית ואני לא יודעת אנגלית. אבל על מדרכות הקיבוץ אני משוויצה שיש לי דודים חשובים מאמריקה ונותנת לשניהם ידיים. אני מוליכה אותם לבית הילדים, מראה להם את החדר שלי עם המיטות של הילדים האחרים והשידות הקטנות ליד כל מיטה. הם אף פעם לא ראו קיבוץ ובית ילדים והם כל הזמן מחייכים ואומרים וונדרפול, וונדרפול. אני לא אומרת כלום.

לנשום! גם החסידה הגדולה חוזרת אליי עכשיו. עוד מעט כל ההורים ילכו אחרי שיסיימו לספר לנו סיפור, יגידו לילה טוב, יכבו את האורות ונישאר לבד. גם הלילה יבואו אליי החיות הרעות כפי שהן באות אליי בחושך בכל לילה. אני אתעורר ואשאר ערה עד שיעלה אור הבוקר. החיות יתחילו לצעוד במעלה המיטה שלי, צלליות קטנות ומפחידות שמכסות את הסדין ואני לא אוכל להתחבא בתוך השמיכה כי הן יבואו אחריי. לפעמים אני גם רואה אותן גדולות ומסתובבות באמצע החדר. כל הילדים שומעים שאני מדברת אליהן בקול רם, מבקשת שיעזבו אותי בשקט. אני לא יודעת אם גם שאר הילדים מפחדים כי הם שוכבים בשקט, אבל לפי הנשימות שלהם אני יכולה לדעת אם הם ערים ומקשיבים או ישנים ולא מרגישים כלום.

ומתוך הפחדים עולה החסידה, נעמדת על רגל אחת באמצע החדר. ענקית ומצילה. ראשה נוגע בתקרה. ואני אומרת לה "חסידה, חסידה, את טובה, לכי ותקראי למשטרה" ויודעת שהחסידה באה לשמור עליי מכל החיות הרעות.

ממרחק, כמו הד עמום שבא מעבר להרים אני שומעת את הזמרת האיטלקייה ששרה אריות של מוצרט.
ופתאום הוא בא אליי. הוא קורא לי בשמי. אני שומעת את קולו.
עיניי עצומות.
נדמה לי שאני מחייכת.
ואני יודעת שיש איתי עכשיו בחדר חסידה מדהימה.

 

סמדר גולן, מציירת וכותבת, בוגרת המדרשה לאמנות ברמת השרון. עיתונאית לשעבר בעיתון "דבר" ובירחון "עולם האישה", פרסמה בהם רשימות על חברה, תרבות, אמנות ואקטואליה. עבודותיה הוצגו בתערוכות שונות. זהו פרסומה הראשון בפרוזה.

 

» במדור הילוך ראשון בגיליון קודם של המוסך: גיא דולב, "הבודהה של שוק לוינסקי"

 

לכל כתבות הגיליון לחצו כאן

להרשמה לניוזלטר המוסך

.