.
זה לא קרה
מירב נקר־סדי
.
הוא היה חדש לגמרי, לפני כמה חודשים קנינו אותו. בגלל זה, כשהיא התקשרה מהטלפון של אחיה ואמרה "אימא אני לא יודעת מה קרה לו, קמתי בבוקר והוא לא מגיב" אמרתי אוקיי, ובלב שלי לא היה אפילו גרגר של דאגה. באופק הרחוק לא יכולתי לדמיין איך היום הזה ייגמר ולא איך ייראו הימים שאחריו. לקחתי את הזמן. הייתי לגמרי רגועה.
כשהגעתי הביתה גם היא נראתה רגועה. "לא יודעת אימא", היא אמרה. "קמתי בבוקר והוא לא הגיב הייתה שם הודעה שהוא מחפש את הכרטיס ולא הבנתי איך, כי הכרטיס תמיד בפנים אז כיביתי וניסיתי להדליק". היא שתקה לרגע ובלעה את הרוק. נו, אמרתי, לא הייתה לי סבלנות. "זהו. הוא עשה לי את הסימן הזה של הלב מתפוח. כבר ארבע שעות הוא ככה, לא מגיב". לדעתי עוד יש לנו אחריות, אמרתי, לא עברו אפילו שישה חודשים בואי תקבעי לנו תור במעבדה הראשית. היא כזאת ילדה טכנולוגית, אחרי שנייה היא כבר באה אליי, "קבעתי לנו במעבדה הראשית בשלוש".
בשתיים וחצי יצאנו. היינו במצב רוח מצוין. היא כל כך יעילה וכל כך מסודרת. בכלל, הכול אצלה נורמלי. היא לא מאבדת כלום ויש לה רשימות של משימות והיא אוהבת למחוק משימה אחרי משימה, הכול הולך איתה קל. טוב שיש ילד אחד כזה לפחות בכל משפחה. אחד פחות יושב על הנשמה של האימא. המעבדה הייתה בקצה של פתח תקווה. בדרך עברנו בשכונה הזאת ישמח משה או סעדיה גאון, השכונה של הקוסמטיקאית. חשבתי שהייתי בגילה בערך אז. הפנים שלי התמלאו חצ'קונים. אדומים ושמנים עם צהוב באמצע או לבן אפילו. כולם אמרו אל תפוצצי יישארו לך צלקות ואני לא נגעתי עד שכל הפנים שלי היו צהובים ולבנים מרוב חצ'קונים. בלילה שמעתי את אימא שלי מדברת עם אבא שלי בקול מלא דמעות. לא מעניין אותי הכסף יישארו לה צלקות לכל החיים וטראומות היא אמרה לו, זה טראומות לכל החיים דבר כזה. אני חושבת ששמעתי אותה מכה על החזה. יום למחרת היא לקחה אותי בשני אוטובוסים עד לקוסמטיקאית. היא הייתה אישה חרדית הקוסמטיקאית. היה לה חדר טיפולים בבית עם מיטה והכול. היא ביקשה ממני לשכב ושמה מסיכה על הפנים כמו מנתחת ובלי הקדמות פוצצה לי את כל החצ'קונים אחד אחרי השני בשיטתיות. פק פק. פק פק. בימים האלה לא ביררו אם יש תעודה או רישיון לאנשים. כל הדרך הביתה לא הצלחתי לדבר, הפנים שלי התנפחו, אי אפשר היה לזהות אותי, שמתי את הקפוצ'ון על הראש ולא הלכתי לבית ספר יומיים אחר כך. אימא שלי לא הסתכלה עליי כל שני האוטובוסים מילה היא לא אמרה. עד היום לא דיברנו על זה. זה טראומה לכל החיים דבר כזה. חשבתי שזה יכול להיות נחמד ככה לשתף סיפור ילדות מהלב אבל אז היא התחילה לדבר. באמת מה היא צריכה סיפור כזה, חשבתי וחייכתי אליה. שאלתי שאלות הבהרה מי זאת זאת ומי ההיא ומתי זה קרה ותגידי עוד פעם ומי אמר ראשון, דברים כאלה. כל הזמן הזה חשבתי על אימא שלי, איך היו לה דמעות באוטובוס ואיך גם בבית מילה היא לא אמרה כאילו לא היינו אצל החרדית הזאת וכאילו היא לא שמעה את הנשימות שלה תוך כדי הפיצוצים פק פק. פק פק. הורדתי אותה בפתח של המעבדה והלכתי לחפש חניה. ידעתי שהיא תיכנס תיקח מספר תשב בתור הנכון, יכול להיות שהיא גם תספיק לתקן לפני שאני אצטרף אפילו, הילדה הזאת הכול יכול להיות איתה.
התור הגיע די מהר וככה התקרבנו לדלפק, אימא ובת ביחסים טובים מה שנקרא. נתתי לה להסביר לבנאדם מה קרה. היא עשתה את זה מצוין. ראיתי איך מדלפקים אחרים אנשים מסובבים את הראש לחזות ברהיטות ושוב חשבתי כמה קל איתה ואיך היא לא מוציאה לי את הנשמה הילדה הזאת, מזל שיש אותה. החזרתי מבטים בראש מורם כן זאת אני האימא שלה היחסים ביננו קלים ויש תוצאות מה שנקרא, עיניכם הרואות, שחור על גבי לבן. הבנאדם בדלפק לא דיבר מילה הוא רק עשה עם היד תני לי אותו. הוא לחץ פה לחץ שם ואמר טוב, אין ברירה, צריך לעשות פה אתחול. החצי חיוך של הרהיטות עוד נח על הפנים שלי גם כששמעתי את המילה אתחול. להפך, זה נשמע לי תיקון קל ובטח בגבולות האחריות. היא אמרה משהו, לא הצלחתי לשמוע, בתור אימא הייתי קלה כמו נוצה. הבנאדם עשה לא עם הראש והיא שוב שאלה והוא שוב עשה לא עם הראש ועם הכתפיים אין מה לעשות. רק אז היא הסתכלה עליי. היה ברור לי שמשהו פספסתי. הסנטר שלה רעד, "אימא את שמעת מה הוא אמר?" אמרתי כן, אתחול, לא? והיא אמרה "כן". בחיים לא ראיתי את הסנטר שלה ככה. אמרתי אוקיי אז מה הבעיה. מה שלא ניסיתי לא הצלחתי להילחץ. "את לא מבינה אימא", היא אמרה, "כל מה שיש בתוכו ייעלם". אמרתי אוקיי אבל הוא ימשיך לעבוד, לא? היא אמרה "כן אבל הוא לא יהיה אותו דבר, הוא לא יוכל לחזור לעצמו לעולם". הבנאדם שישב שם היה עם פרצוף נכאים כאילו הוא מבין על מה המהומה. חוץ מהסנטר, הברכיים שלה, אני לא יודעת אם היא שלטה בזה, אבל הברכיים שלה נדבקו אחת לשנייה ואז נפתחו, ונדבקו ונפתחו. בהיתי בתנועה הזאת ולא הצלחתי להרגיש. היא כנראה הרגישה משהו כי היא כבר לא דיברה אליי בכלל, רק לבנאדם. אני חושבת שגם הוא בכה בשלב הזה. כמו מנטרה היא חזרה על זה, "כל התמונות כל ההודעות כל הדברים שלי של הבית ספר של החיים", הבנאדם אמר ברור, וחמודה, ואני מבין ולצערי, באמת שזה שובר לי את הלב הוא אמר, אבל אין מה לעשות. היא הסתובבה אליי, "אימא את חייבת להציל אותי חייבת להציל אותי אימא". שתקתי. רציתי להציל לא שלא רציתי אבל שתקתי. היא דיברה לעצמה "לא, אני לא מאמינה, אני מסרבת להאמין שאי אפשר לעשות משהו, אני מסרבת". הבנאדם הוריד את הראש והיא שוב פעם פנתה אליי, "אימא את חייבת למצוא דרך". בקושי מצאתי מילים, אמרתי רק אבל מה? והיא לא חיכתה לתושייה שלי. בעצמה היא פנתה לבנאדם "מי פה מעליך? למי אתה מעביר אותו עכשיו? נגיד שהייתי נותנת לך לטפל בו למי היית נותן אותו?" הבנאדם הרים את הראש לאט, כל הפנים שלו היו השתתפות בצער. הוא הצביע על איזה אשנב כזה בסוף המסדרון, לשם. היא קמה והתחילה ללכת. הלכתי אחריה. חשבתי שאני שומעת את הבנאדם אומר אין לך מה ללכת לשם. גם אם היא שמעה היא המשיכה ללכת. ליד האשנב היה חבל ושלט קטן אין מעבר. "אדוני", היא צעקה וכל חדר ההמתנה השתאה בגלל הרהיטות והתושייה. הלקוחות הפסיקו לדבר וכל הפקידים, לא רק הבנאדם נעמדו על הרגליים. "אדוני", היא אמרה שוב והזיזה את החבל. בגלל הסנטר הרועד או הדמעות או האסון באופן כללי, אף אחד לא אמר כלום. נתנו לה להוריד את החבל, בכל זאת זה לא מצב רגיל מה שהיא מתמודדת איתו. הבנאדם התיישב על הכיסא והחזיק את הראש בשתי ידיים. פתאום האשנב נפתח וראש הציץ ממנו. למרות הסנטר הרועד היא חזרה על כל הסיפור בלי לשכוח אף פרט. "קמתי בבוקר והוא עשה לי את הסימן שהוא מחפש את הכרטיס". כולם הסתכלו עליה אבל היא ידעה מה היא עושה. "אז בתמימותי", בתמימותי היא אמרה, ככה עם הסנטר, "כיביתי והדלקתי ולא", היא אמרה, "זה לא יכול להיות שמזה הוא מת. זה לא יכול להיות". הראש באשנב הוציא גם יד והיא הניחה אותו בתוכה. שוב והיו לנו שתי דקות של תקווה. "אימא תתפללי, תתפללי אימא, שמע ישראל", היא אמרה. למרות שהיא הייתה כמו הרקולס, היא לא הצטרכה את אדוני, חזרתי אחריה שמע ישראל. הראש יצא מהאשנב לפני שהספקתי לחזור אחריה. אני מצטער ילדה, זה אבוד. היא לא דיברה אבל הראש שלה זז מצד לצד לא, אני חושבת שגם עם האצבע המורה היא עשתה לא. היא חזרה לבנאדם והתיישבה מולו. הוא לא הספיק לקרוא ללקוח הבא והוא הרים את העיניים לאט. "אתה מבין מה זה בשבילי, כן?" הבנאדם כבר לא דיבר, מרוב צער הוא רק הנהן. "כל החיים שלי, כל החיים שלי", היא אמרה. שניהם שתקו עד שהיא אמרה, "אני לא משאירה אותו פה אין מצב. אני אמצא מישהו אחר שיחזיר לי אותו". הבנאדם אמר אבל אנחנו המעבדה הראשית נשמה. נשמה הוא קרא לה כבר מהצער. כל האנשים המשיכו להסתכל עליה בהשתאות וכל הפקידים עוד עמדו, ממש עמדו מרוב השתתפות בצער, כל הזמן הזה הם לא טיפלו בלקוחות אחרים עד שיצאנו מהמעבדה, היא ראשונה, הוא ביד שלה ואני משתרכת אחריה.
באוטו ניסיתי להרגיש משהו ולא הרגשתי כלום. הלב שלי היה ברזל. בכל זאת הבאתי את עצמי להגיד מה יהיה עם החומר של הלימודים? ככה בשביל להשתתף בצער. "זה עוד מילא", היא הסתכלה עליי עם אף נפוח, "כל ההודעות אימא כל ההודעות". לא הבנתי למה כל ההודעות ומה כל ההודעות. בסוף פשוט אמרתי את זה. תראי, אמרתי, למה לא להשלים עם זה שהוא מת ופשוט להשאיר אותו שם, שייתקנו. מילא הדמעות אבל הסנטר, הסנטר שלה לא הפסיק לרעוד, "אני לא משאירה אותו". דרך העיניים שלה ראיתי את עצמי זרה. אמרתי מה יעזור לך להחזיק אותו בבית, זאת חתיכת ברזל עכשיו. הרגשתי שפה היא נשברה. מהרגע הזה ועד שהגענו הביתה שתקנו. כשנכנסנו הביתה היא נכנסה לחדר ונשכבה במיטה. מרוב הצער היא נרדמה. ניסיתי להרגיש משהו, הכול היה אטום אצלי. ככה היא הלכה איתו שבוע ימים בכיס ומה שלא אמרתי היא אמרה, "הוא חי אימא הוא חי, אף אחד לא יהרוג לי אותו אני לא מוכנה".
אחרי שבוע היא קראה לי לגינה. הוא היה ביד שלה וביד השנייה היא החזיקה כפית מברזל. היא דיברה בשקט. "תסתכלי עליי טוב", היא אמרה. התיישבתי על אבן מולה. האף שלה היה נפוח מדמעות אבל הסנטר יציב. היא חפרה קבר בגודל שלו אבל הרבה יותר עמוק. "אסור להלין גווייה", לעצמה היא דיברה. עדין לא הצלחתי להרגיש כלום, הלב שלי היה מברזל, היא ילדה שמסתדרת, חשבתי, עובדה, אפילו פה היא מוצאת פתרון. אבל אז הסתכלתי עליו. משהו בזווית שהוא החזיר לי מבט, עם השריטה הדקה הזאת שחתכה אותו מהקצה הימני העליון ועד לשמאלי התחתון, משהו בזווית הזאת. התחילו לרדת לי דמעות מהעיניים והסנטר שלי רעד. ביקשתי אותו לרגע והיא הסכימה. כל כך כאב לי עליו. נישקתי אותו ככה בחלק העליון, הרבה נשיקות, והדמעות שלי הרטיבו אותו, אבל זה לא שינה כלום, גם אני הבנתי שזה אבוד לגמרי בשלב הזה.
.
מירב נקר־סדי, ילידת 1970. כתבה שני ספרי פרוזה: "אוקסנה" (אחוזת בית, 2013), שזכה בפרס ספיר לספרי ביכורים, ו"סמאדר" (בבל, 2017), שזכה בפרס ראש הממשלה לסופרים עבריים והיה מועמד לפרס ספיר. הסיפור ״זה לא קרה״ הוא חלק מקובץ סיפורים שיראה אור בקרוב בהוצאת בבל.
» במדור "בעבודה" בגיליון הקודם של המוסך: סיפור מאת נורית זרחי, מתוך ספר בכתובים