.
ירוקת העין
רונית רפ
.
בית הקולנוע, כמו לוויתן ורוד ומגושם, משתרע בין השיכונים הלבנים ובין הכיכר. אם עומדים ברחוב עם הגב לקולנוע אפשר לראות שעל המרפסות של הבניין תלויות הרבה תמונות של הנשיא הראשון והנשיא שעכשיו, ראש הממשלה הראשון וזאת שעכשיו. סמלים של המנורה, פרחים שמקשטים את התמונות ושרשראות של נורות צבעוניות. אחרי חופשת פסח גם היא ואמא כיסו בסדין לבן ורחב את המעקה של המרפסת. אל הסדין חיברו בסיכות שלט שעליו כתוב 25 לישראל, לידו את דגל ישראל ומתחתיו תמונות של הרמטכ"ל, הנשיא וראש הממשלה שקיבלו עם העיתון של החג בשנה שעברה. מסביב הדביקו מסגרת מעלי אספרגוס שהילה קטפה בחצר. להילה זה נראה מעט לעומת הקישוטים הצבעוניים של השכנים, ואמא אומרת, "אם את לא היית אז לא הייתי תולה כלום. אולי הייתי משאירה רק את דגל ישראל."
ליד שיחי האספרגוס בצד השמאלי של הדשא צומח עץ סיגלון וכשהוא פורח הכול מתחתיו הופך לשטיח של פרחים סגולים שיימעכו וייעלמו במשך הקיץ אל תוך הדשא.
מהחלון האחורי של הדירה רואים אופק נקי שנמשך לכל הרוחב, מפריד את הכחול של הים הרחוק מהתכלת של השמיים. בסוף כל יום אפשר לעמוד שם ולראות את השקיעה הוורודה־זהובה מתערבבת לאט־לאט עם התכלת של השמיים, צובעת את העננים באור צבעוני, ואפור שמתכהה עד שהחושך מכסה אותם ואת כל הזהב. היא עוצמת את העיניים וכשהיא פוקחת אותן, היא מחפשת את הירח, ורואה את העיניים שלה משתקפות בזגוגית החלון בין העצים ובין הפנסים שנדלקו ברחוב. המורה תקווה קוראת לה ירוקת העין כשהיא מפטפטת בזמן השיעור עם סיגל שיושבת בשולחן לפניה. לפעמים היא מדמיינת שסוף־סוף העין הירוקה משמאל והעין החומה מימין יתערבבו כמו בשקיעה. אמא מבטיחה לה שזה יקרה כשתגדל ושתי טבעות, טבעת ירוקה וטבעת חומה, יקיפו את האישונים בשתי העיניים.
בבוקר היא מתיישבת לשתות את הקקאו שאמא הרתיחה עם חלב. אמא אומרת שמהיום היא חייבת להתחיל לאכול את כל מה שהיא מכינה לה. ואת הקקאו היא מפסיקה לסנן, כדי שלא תצא מפונקת כמו חתולה. היא מתקרבת ואומרת לה שהן לא יוצאות מהבית עד שהיא גומרת לשתות. עד הסוף. הילה ממשיכה להתבונן בכוס ובקצוות של מפת הפלסטיק שהתגלגלו ומחכה שלאמא יחזרו קמטים רגילים, כי כשהיא כועסת יוצאים לה הקמטים המכוערים. אם הייתה יכולה הייתה מרימה את כל הקרום בבת אחת, אבל היא יודעת שאם תכניס את הכפית לכוס הזכוכית, הקרום ייהרס והכוס תתמלא בחתיכות קטנות ואז זה אבוד. היא מתכננת להשאיר אותו שלם ולשתות מהרווח שבינו לבין הכוס, בלי שהוא יתקרב לשפתיים שלה, אבל פוחדת שאם תקרב את הכוס אל הפה, הקרום יהיה הראשון שיגלוש לתוך הפה ואז היא תקיא. היא מסובבת את הכוס לאט־לאט. הקקאו החום, כמו בוץ, שוקע בתחתית הכוס וקו אופק קטן ועדין מפריד בינו ובין החלב הבהיר שעליו צף הקרום שהיום נראה כמו ירח מקומט.
אמא גומרת להסתדר ואומרת שמאוחר מדי וצריך לצאת, כי היא ממהרת לאוטובוס. הילה מגיעה לכיתה בדיוק בצלצול. בהפסקה סיגל אומרת לה שהיא לא הייתה מסכימה לזה שהמורה תקווה תקרא לה ירוקת העין עוד פעם ועוד פעם. אותה זה היה מעליב. הילה אומרת שהיא לא נעלבת, אבל מרגישה שזה מרגיז את סיגל. סיגל, שכבר לובשת מכנסיים קצרים ונועלת סנדלים למרות שעדיין לא קיץ, מציעה שהילה תבוא אליה אחרי בית ספר כדי להכין ביחד את שיעורי הבית. אחרי שהן מסיימות לכתוב הן יוצאות יחפות לחצר ורואות את הבנים המאומצים של השכנים בצד השני של הרחוב. כולם יודעים שהם מאומצים. שני כלבים מסתובבים בחצר שלהם על האדמה היבשה בין הגדרות. כשהאח הקטן מתקרב לגדר, הגדול, הגבוה והרזה נורא, מושך אותו משם. היא מכירה אותו מהקולנוע. אמא שלו מוכרת כרטיסים בקופה וכשהוא בא לעזור לה, כל מי שמתקרב לקופה כדי לקנות כרטיס רואה אותו יושב לידה. שני הכלבים לא מפסיקים לנבוח.
כשהיא יוצאת מהבית של סיגל גם הוא יוצא מהחצר של הבית שלו עם כדור והולך בעקבותיה. היא מרגישה שהוא מתקרב אליה ואז הוא שואל אותה אם היא רוצה לעשות סיבוב. זו הפעם הראשונה שהיא שומעת אותו מדבר. אם הוא יכיר אותה אולי יזמין אותה לראות את כל הסרטים, את כל אלה שהיא מפסידה. הרחוב ריק. אישה דוחפת עגלה ובתוכה תינוק. הם חוצים את תחנת האוטובוס, וממשיכים בשביל של הדשא הגדול מתחת לעצים. הוא מקפיץ את הכדור כמעט כל הדרך. אם הוא היה מספר לה איזה סרט הוא הכי אהב, היא הייתה אומרת לו שהסרט שהיא הכי אהבה היה לאסי שובי הביתה, אבל הם ממשיכים ללכת בשתיקה עד שהם מגיעים לבית־ספר. השער הגדול פתוח וחבורת ילדים שהתאמנה במגרש יוצאת ממנו ברעש. המנקות כבר גמרו מזמן לנקות את הכיתות והמסדרונות. אולם הספורט סגור אבל מתוכו נשמעים קולות הבנות מהחוג להתעמלות של כרמלה, שגם צועקת באותו הרגע על אחת מהן. הם מקיפים את האולם מהצד הימני ואז הוא נעצר, מפסיק להקפיץ את הכדור ומניח אותו על האדמה. הוא אומר לה שתעמוד עם הפנים צמודות לקיר של האולם ועם הגב אליו. היא מסתובבת, ושוב מסתובבת ושוב, המצח נצמד לקיר שרועד מהקפיצות של הבנות על הסוס מתוך האולם, בקצב אחיד, שתי קפיצות, אחת אחרי השנייה ושוב שתי קפיצות, ואז כרמלה אומרת משהו. הוא אומר לה בקול רציני ונמוך שלא תזוז. מישהי מתוך האולם מציעה להדליק את האורות.
פעם דני השכן שלה מכניסה שש כמעט הרביץ לה כי היא דרכה על הגולות שלו. מרוב בהלה היא נפלה, קמה וברחה הביתה, ומאז הוא לא מתייחס אליה והיא לא אליו. היא מדמיינת את עצמה מדלגת ללא הפסקה את כל הדרך עד הבית. השיער שלה נדבק לפנים ולשפתיים שנדבקות לבטון הקר. היא פוחדת לזוז מהקיר. הברכיים כואבות. היא פוחדת שהוא ירביץ לה אם תברח. הוא בן וגדול וחזק ואף פעם לא מחייך, גם כשהוא יושב ליד אמא שלו בקופה של הכרטיסים. הוא אף פעם לא מחייך. ואם הוא יהרוג אותי, היא חושבת ועוצרת את הנשימה. עוצמת את העיניים חזק. שומעת את תנועת הענפים בצמרות העצים הגבוהים עם הרוח. כמעט ערב, השקט מתחזק יותר ויותר. השקט שמאחוריה, מעל האדמה וזה שמעל הראש שלה, ואז הוא אומר לה להוריד את המכנסיים ומתקרב אליה.
היא ממשיכה לעמוד כמו פסל קפוא. מדמיינת את הסדין הלבן מתנתק מהמרפסת ומתעופף באוויר עם כל התמונות. התמונה של הרמטכ"ל עפה לשמיים, של הנשיא, של ראש הממשלה, מסתחררת ומסתחררת באוויר עם כל האספרגוס שמתפזר באוויר. האורות הצבעוניים של השכנים נדלקים ונכבים לסירוגין, אדום נדלק, ירוק נדלק, כחול נדלק, צהוב נדלק, ושוב אדום, והקצב מתגבר עד שכל האורות מתערבבים לה בראש והיא כבר לא מצליחה לעקוב אחריהם, והם ממשיכים להבהב עד שכולם כבים. בבת אחת האופק בולע את כל התמונות ונהיה חושך סמיך שאי אפשר לראות בו כלום.
צעדי ריצה מתקרבים אליהם וחוצים את השקט. היא שומעת שהוא זז ואת הכדור מתגלגל בחרישיות. הוא אומר לה בלחש תקיף: "לכי." היא מציצה ורואה שהוא לוקח את הכדור שלו ורץ מהר, כמו צל, לעבר השביל שעלה לכיוון הבית שלו. תוך כדי ריצה הוא עושה תנועות עם היד שלו, מסתובב לעברה, מתחיל לצחוק בקול רם, מתרחק ונבלע בחשכה. הילדות יוצאות מהאולם. כרמלה מבקשת שיכבו את האור. היא מתחילה ללכת מסביב הבניין שלא יראו אותה. מבקשת מהגוף שלה למהר לפני שאמא תגיע ותרצה לחפש אותה, הפנסים מאירים באור חלש על השביל. מישהו רץ לעברה וממשיך. כשהיא מגיעה לבניין היא סופרת את הכניסות, אחת, שתיים, שלוש, ארבע, חמש ולא מדליקה אור בחדר המדרגות. אמא עומדת מול הדלת ומחפשת את המפתח. היא בדיוק הגיעה הביתה, מדליקה את האור. שואלת אותה למה רצה. היא רוצה לספר לה שקרה משהו, אבל אמא ממשיכה לפשפש בתוך התיק, פותחת את הדלת ומדליקה את האור במסדרון. היא רוצה שוב לספר לה, אבל אמא פונה למטבח ופותחת את המקרר. היא אומרת שהיא הולכת להתרחץ, ואמא צועקת מהמטבח, "כבר?"
"כן, לבד." היא עונה. מתיישבת בתוך האמבטיה ומחכה שהמים יזרמו ויכסו את הרגליים ואחר כך את כל הגוף. היא מביטה בתקרה ואז על המים הזורמים ושוב אל התקרה. היא צועקת לאמא שאין לה מגבת ואמא עונה משהו שהיא לא מצליחה להבין ורק יודעת שהיא מתרגזת כי היא צריכה להפסיק את העבודה במטבח ולגשת אליה. היא סוגרת את הברז כדי שתצליח לשמוע, ובאותו הרגע אמא פותחת את הדלת בחבטה ואומרת, "הקקאו מחכה מהבוקר." ושואלת מהר "למה את בוכה"? והיא צועקת, "כלום, אל תיגעי בי."
אמא מתחילה לבכות בשקט, ומרימה את המשקפיים שלה כדי לנגב את הדמעות שלה עם המגבת. שזה סימן בשביל הילה שהיא בוכה על הצרות שהיו לה לפני שהילה נולדה, שהיא נזכרת בהן. היא מתיישבת על שפת האמבטיה ושואלת את הילה אם כבר כתבה את החיבור לשיעורי־בית לכבוד יום העצמאות עשרים וחמש למדינה. "כן," היא כתבה אצל סיגל, "על זה שזה טיפשי שיום העצמאות מתחיל בערב מיד אחרי יום הזיכרון. שזה ממש רעיון מטומטם." היא יודעת שאמא לא מקשיבה. אמא מלמלת לעצמה, "את עוד קטנה, רק בת תשע…. זה יעבור… את תשכחי מהכול."
"אני כבר בת תשע וחצי." היא רועדת מקור. אמא עוטפת אותה במגבת ומקרבת אותה אליה ומחבקת אותה. הריח מהלחיים של אמא נעים כמו ריח של טלק, והיא עוצמת את העיניים ורוצה להישאר ככה תמיד.
.
רונית רפ היא מרצה וחוקרת ספרות. ספרה, הרומן "גבולות", ראה אור ב־2016 בהוצאת עם עובד. סיפורים פרי עטה פורסמו בכתב העת פטל. הסיפור "ירוקת העין" הוא חלק מרומן בכתובים.
.
» במדור "בעבודה" בגיליון קודם של המוסך: קטע מהספר "דמיונות שווא" מאת לורנס סנדרוביץ', בתרגומה של דורית שילה
.