.
קיצור תולדות הדיסטופיה
יוסי מנדלוביץ
.
"זוֹ הַדֶּרֶךְ בָּהְ נִגְמָר הָעוֹלָם / לֹא בְּמַפָּץ אֶלָּא בִּיבָבָה" (ת"ס אליוט, מתוך: כל שירי ת.ס. אליוט, תרגום, מבוא והערות: אורי ברנשטיין, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2011, עמ' 92)
בשנים האחרונות נדמה שיותר ויותר יצירות, מאמנות וספרות, דרך קולנוע וטלוויזיה ועד משחקי מחשב, מבקשות להתהדר בתואר "דיסטופיה", מילה בעלת הילה המוסיפה נופך קודר ורציני, יחד עם שמץ נבואה וראיית הנולד. לאחרונה גם גובר העיסוק המקומי בדיסטופיה, למשל במאמר "הדרך לעין חרוד וממנה: מדריך לדיסטופיות בספרות העברית", שפרסמה עלית קרפ בעיתון הארץ בדצמבר האחרון. אך האם כל יצירה קודרת היא גם דיסטופיה? ובכלל: מהי ספרות דיסטופית? אין תשובה אחת לשאלה הזו, משום שמאוד מסובך וגם לא פופולרי לומר מדוע דבר מסוים הוא זה ולא אחר. מקובל לומר שכאשר אנחנו מדברות על ספרות דיסטופית, אנחנו מדברות על יצירת ספרות המתארת חברה אשר נמצאת במצב קיומי שהקוראת אמורה להבין כגרוע יותר מזה של החברה שבה היא חיה.
המגמה הזו נגזרת כנראה מהזיקה החזקה בין הספרות הדיסטופית לבין הספרות האוטופית, המתקיימת מאז תחילת המאה ה־16 (ויש שיקדימו את זמנה לימי אפלטון והמקרא) ומתארת על פי רוב חברות מופתיות במקומות מרוחקים, ששוררת בהן יציבות אידאלית. עם ההתקדמות המדעית והטכנולוגית, שרתמה לרשות האדם כוחות אדירים לשנות ולעצב את החברה כראות עיניו, הופיעו יותר ויותר אוטופיות "מעשיות", שהיוו תוכניות פעולה של ממש לשינוי מצבה של האנושות (או של קבוצות בה) לעבר הטוב המוחלט. שינוי זה, כמו המיפוי המתקדם של העולם, הוביל לשינוי בסוגת האוטופיה: במקום אי בודד ולא ידוע, עלילות האוטופיות החדשות התרחשו במקומות מוכרים וידועים, אך בתקופה כלשהי בעתיד, כך שיתאפשר פרק זמן סביר שבו יתחולל השינוי הרצוי. דוגמה מוכרת לכך היא אלטנוילנד של בנימין זאב הרצל, אוטופיה אחת מני רבות שנכתבו באותה תקופה. כתיבת אוטופיות כמעט נעלמה לחלוטין מהמרחב הספרותי בתקופה שבין מלחמות העולם ובעיקר לאחר מלחמת העולם השנייה, להוציא אוטופיות שנחשבו נישתיות או מגזריות, כמו גל האוטופיות הפמיניסטיות בשנות ה־60 וה־70. יש חוקרים שטענו כי מקור ההידלדלות הוא בחשש רציני לדמיין עתיד אופטימי או לתכנן תוכניות אוטופיות, על רקע התוכניות האוטופיסטיות הנאציות והקומוניסטיות ותוצאותיהן, כאילו מדובר באסון ידוע מראש. דווקא בשנים האחרונות נראה שיש ניסיון "להרים את הכפפה" ולכתוב תוכניות אוטופיות של ממש לשינוי המציאות, בעיקר לאור המשברים הכלכליים של סוף העשור הראשון והעשור השני של המאה ה־21.
ספרות דיסטופית מובהקת, לעומת זאת, לא הופיעה לפני המאה ה־20 (או שלהי המאה ה־19), ביצירות כמו מכונת הזמן (1895) של ה"ג ולס, המכונה נעצרת (1909) של א"מ פורסטר או אנחנו (1921) של יבגני זמיאטין. שתי יצירות דיסטופיות נעשו מכוננות, ונחשבות למודלים למרבית הספרות הדיסטופית שנכתבה אחריהן: עולם חדש מופלא (1932) מאת אלדוס האקסלי ו־1984 (1949) מאת ג'ורג' אורוול. השפעת היצירות גדולה עד כדי כך ששמות היצירות נעשו סינונימיות למושג הדיסטופיה ומושגים רבים מתוכן נהפכו לביטויים רווחים בתרבות. המשותף לכל היצירות הוא שעלילתן מתרחשת בעתיד ביחס למועד כתיבתן, והן מגיבות לתהליכים ומגמות חברתיות שהתרחשו בעת חיבורן. אולם בעוד שלרוב נטו להתייחס לתהליכים של עיצוב החברה באור חיובי ולראות בהם קִדמה שעתידה להתגבר על הרעות החולות הפוקדות את החברה, מחברי דיסטופיות נטו להדגיש את ההשלכות השליליות שעשויות להתרחש אם מגמות אלה יימשכו ללא הפרעה ואף יקצינו. אפשר לומר שבמידה רבה היצירות הדיסטופיות מתארות "אוטופיה משובשת". כיוון שכך, בדיסטופיות (ואולי גם באוטופיות, בקריאה אירונית) נוכחת תמיד ביקורת חברתית קונקרטית, גלויה יותר או פחות.
לעיתים מסווגים ספרות דיסטופית כספרות מדע בדיוני, או כתת־סוגה של ספרות זו. ייתכן שהגורם לכך הוא העובדה שבשתי הסוגות העלילות נוטות להתרחש בעתיד, או השימוש שעושה סוגת הדיסטופיה באלמנטים של מד"ב, אך למעשה שתי הסוגות שייכות לז'אנר הספרות הספקולטיבית. מרגרט אטווד מבחינה הבחנה חשובה בין השתיים: ספרות מד"ב משתמשת באופן מהותי, ובכן, באמצעי מדעי או טכנולוגי שהוא בגדר בדיוני נכון לשעת חיבור היצירה, כלומר מתארת מציאות שלאחר פריצת דרך מדעית: מסעות בין־גלקטיים, מסעות בזמן, טלפורטציה, חידושים בולטים בתחומי הקיברנטיקה, הרובוטיקה והבינה המלאכותית, הם אלמנטים מרכזיים בספרות מד"ב; ואילו ספרות דיסטופית רבה נכתבת על חברות שבהן המצב המדעי־טכנולוגי זהה או אפילו נסוג לאחור במובנים רבים בהשוואה לזמן חיבור היצירה. כמו כן, יצירה יכולה להשתמש ברקע דיסטופי גם אם היא אינה יצירה דיסטופית במהותה. למשל, יצירות רבות שעניינן הוא מסע הגיבור או רומן חניכה משתמשות ברקע דיסטופי לעלילה, אולי כדי להעצים את האפקט העלילתי: קל לראות שמצבו.ה ההתחלתי של גיבור.ה בדיסטופיה נחות בהשוואה לגיבור.ה ברומן ריאליסטי, ולכן האפקט של הצלחתה.ו כנגד כל הסיכויים חזק יותר.
מטבע הדברים, יצירות רבות מוצאות את עצמן בתחום האפור שבין הסוגות האמורות, ולכן כלל אצבע אפשרי הוא לבדוק היכן הדגש ביצירה: אם החברה הדיסטופית מתוארת בהרחבה והגיבור.ה משמש.ת סוג של מתווך בעבור הקורא.ת, כנראה מדובר ביצירה דיסטופית, ואילו כאשר העניין אינו ממוקד בחברה אלא בנושא אחר, כמו סיפור אהבה, כנראה מדובר בסוגה אחרת. יש יצירות שמצליחות למצוא איזון עדין בין המרכיבים השונים, כמו לעולם אל תיתן לי ללכת (2005) של קאזואו אישיגורו, שאפשר לראות בו רומן חניכה דיסטופי, שכן הדיסטופיה לא נותרת ברקע העלילה שלו, אלא מהווה חלק מהותי ממנה.
אף על פי שעלילתן מתרחשת בעתיד, דיסטופיות לא עוסקות בעתיד אלא בהווה ובעבר. האניה ינגיהארה, שפרסמה לאחרונה את אל גן העדן (2022), מצטטת פתגם שמקורו בשפה ההוואית: "מי שמדבר על העתיד, מדבר על ההווה; מי שמדבר על ההווה, מדבר על העבר." כך למשל הדיסטופיה המצליחה של מרגרט אטווד סיפורה של שפחה (1985) אינה עוסקת בשאלת עתידן של נשים, כפי שביקשו מבקרים אחדים לטעון, אלא בשאלה מדוע נשים מוצאות את עצמן שוב ושוב בצד הלא נכון של ההיסטוריה. כמו בניסוי המחשבתי של וירג'יניה וולף על אחותו של שייקספיר, שאלה אטווד את עצמה: מה אם וינסטון סמית' היה אישה? איזו חברה הייתה משתקפת לנו מבעד לעיניה? "ההיסטוריה אינה חוזרת", כותבת אטווד, "אבל היא מתחרזת". הדיסטופיות מבקשות להאיר את ההווה שלנו (על מטעני העבר שבו) ממרחק הזמן, כאשר האפקט שנוצר מכונה לעיתים "הזרה", באופן שיאפשר לנו לחשוב עליהן בצורה אחרת. הצורך למקם את עצמנו בעולם שהוא גם דומה במידת־מה וגם שונה במידת־מה מאלץ אותנו לעצור שוב ושוב, לזהות ולאפיין גורמים שונים, לעיתים גורמים מוכרים בתוך הקשר חדש, לעיתים גורמים חדשים בתוך הקשר מוכר – ובקיצור, להיות קצת חשדניות, דרוכות, או לפחות לא־נינוחות, ולא לקבל דברים כמובנים מאליהם, לא ביצירה הדיסטופית, ולא בעולם שלנו.
לכן חשוב לזכור שדיסטופיה אינה תחזית, והמדד להצלחתה הוא לא התגשמותה הנבואית. מדובר בתרגיל מחשבתי אקסטרפולטיבי. לעיתים אומרים שדיסטופיות נועדו לשמש "קנרית בכלוב", מבט דחוס לעבר אופק קיומי־חברתי אפשרי שהמחבר.ת סבור.ה שיש להימנע ממנו, ולכן משמיע.ה קול אזהרה נוקבת עבורנו (קנרית ממשית בכלוב פועלת בצורה שונה). זו הסיבה שקריאה של דיסטופיה עכשווית טובה היא תרגיל מוצלח בהצצה לבעיות ההווה: מה קורה בדיסטופיות שנכתבות כיום? האם קיים עדיין מודל עריצות אימפריאליסטי כמו זה של 1984, כאשר באירופה רוסיה תוקפת את אוקראינה, מגובה בטכנולוגיות שתיאר אורוול? או אולי הנוחות והקלות החובקת־כול של החברה הצרכנית המודרנית מוליכות אותנו, ערות למחצה ומבטנו במסך האייפון, לפתחו של עולם חדש מופלא? ואיך ייראה מודל היברידי, שבו חלקים מסוימים במציאות מפוקחים ומהונדסים בסגנון האח הגדול, בד בבד עם מנגנונים של כלכלה קפיטליסטית ושאיפות התרחבות גלובליות – מודל דומה למה שמתרחש בסין? ואיך האיום הגדול שיעסיק אותנו במאה הקרובה, משבר האקלים וההתחממות הגלובלית, יטרוף את הקלפים? מעולם לא היו בידי האנושות כלים חזקים כל כך ליצור דיסטופיות רבות כל כך, והדעיכה לעבר הדיסטופיה היא, כפי שכתב ת"ס אליוט, תיאור היבבה המתמשכת של העולם.
.
יוסי מנדלוביץ, סטודנט לתואר שלישי בחוג לספרות כללית והשוואתית באוניברסיטה העברית. מחקרו עוסק בספרות ספקולטיבית ובדיסטופיות.
.
» במדור רשימה בגיליון קודם של המוסך: לאה קליבנוף־רון על "הקול והזעם" לוויליאם פוקנר
.