אישה שנולדה בבריטניה של המאה ה-18 צריכה הייתה להיות יפה ולשתוק הרבה. או ככה לפחות אנחנו, ממרומי המאה ה-21 מדמיינים. אבל עם התבססותה של תנועת הנאורות האירופית, רבו המשפחות שהעניקו לבנותיהן חינוך יוצא דופן, כזה שחרג מהידע הנחוץ לאישה – כפי שסברו בני התקופה. כך היה גם במשפחתה של ג'יין הלדימונד, בתו של סוחר ובנקאי שווייצרי מז'נבה, שעל פי העקרונות שהביא ממולדתו, לא התנגד שבתו היחידה תיחשף גם היא לנושאי הלימוד שלמדו בניו מפי המורים הפרטיים הטובים ביותר שיכול היה כספו להשיג.
כך קרה שג'יין למדה לטינית ונושאים בסיסיים בתחומי הכימיה, הביולוגיה, ההיסטוריה והפילוסופיה. היא פיתחה גם עניין באומנות ולמדה לצייר ולרשום. בגיל 15 נאלצה לקבל על עצמה את מטלות ניהול הבית לאחר שאימה מתה במהלך לידה. ג'יין נעשתה אחראית על גידולם של אחיה הצעירים ועל אירוח לקוחותיו של אביה, ובעזרת השיחות עימם הרחיבה את ידיעותיה אף יותר.
כשנישאה ג'יין הלדימונד לבעלה, הוא לא נרתע מהשכלתה הרחבה. ההפך הוא הנכון – גם הוא היה ממוצא שווייצרי, שם כאמור ראו בעין טובה חינוך מדעי גם לילדות. בעלה, אלכסנדר מרסט, היה אחד מלקוחותיו של אביה, רופא שלמד באדינבורו לאחר שנמלט לשם מפאת סכסוכים שפרצו בז'נבה במחצית המאה ה-18. ג'יין קיבלה את שמה החדש שבו עוד תיוודע בעתיד – ג'יין מרסט – וחלקה עם בעלה את תחביבו, שאותו העדיף לחקור על פני שירות לקוחות וריפוים: שני בני הזוג פשוט התעניינו מאוד בכימיה. ככל שמרפאתו של ד"ר אלכסנדר מרסט הצליחה יותר, כך יכלו השניים להקדיש זמן רב יותר למחקר מדעי. ואכן, ד"ר מרסט הרצה על כימיה וערך ניסויים והדגמות פומביות, ומחקריהם של השניים תרמו לידע הרפואי ולאבחנה של אבני כליות. בני הזוג היו ממייסדי החברה המלכותית לרפואה, ואלכסנדר מילא בה תפקיד מרכזי.
בסוף המאה ה-18 המדע היה באופנה. ד"ר מרסט היה רק אחד מכמה מרצים פופולריים רבים שנהגו להופיע בפני הציבור הרחב ולהדגים לו את חידושי המדע האחרונים. אולם, הידע הזה היה לרוב נחלתם של גברים בלבד, ולא נחשב עיסוק ראוי לנשים. ג'יין מרסט לא בהכרח ביקשה לשנות זאת מן היסוד, אך היא שאפה להפיץ בקלות ובמהירות את הידע שאותו צברה, כך שיתאים גם לנשים. כך בא לעולם הספר "שיחות על כימיה" שראה אור בשנת 1806.
לקח למרסט כשלוש שנים לכתוב אותו, ככל הנראה גם בסיועו של בעלה שערך את הפרקים. כדי לא ליצור ניגוד עניינים עם עיסוקיו של בעלה, פרסמה מרסט בראשונה את הספר בעילום שם, אם כי בהקדמה נכתב בפירוש כי המחברת היא אישה. עוד כתבה מרסט בפירוש שהספר מותאם לנשים, והדגישה שלדעתה מדובר ברמת ידע מתאימה לגברות. בד בבד היא גם הודתה שאינה מדענית ושלא נברה במעמקי המדע באופן שאחרים יחשבו שאינו ראוי לבת מינה.
הספר בנוי, כפי שאפשר ללמוד משמו, כשיחה בין מורה לתלמידותיה, והן מופיעות בשמן הפרטי. המורה מסבירה ומדגימה עקרונות כימיים המבוססים בעיקר על עבודתו של הכוכב הגדול של הכימיה במאה ה-18, מניח היסודות למדע הכימיה המודרני, הצרפתי אנטואן לבואזייה. בין לבין מצורפים שרטוטים שיצאו תחת ידה של המחברת, ובהם נראות מערכות ניסוי שונות או מכשירים כימיים.
הספר היה להצלחה גדולה כמעט בן לילה. שש עשרה (16!) מהדורות יצאו בבריטניה לבדה מאז שנת היציאה לאור ועד 1853. גם בארצות הברית הודפס הספר בשלל גרסאות ומהדורות מתוקנות ומוערות, ואף חיקויים שלו פורסמו שם. מרסט עצמה הייתה מעורבת בעדכון וחידוש המהדורות הנוספות שיצאו בבריטניה, וב-1837 הופיע סוף סוף שמה על הכריכה. הספר הפך לספר הלימוד הבסיסי המוביל בכימיה במחצית הראשונה של המאה ה-19. עותק מן המהדורה הראשונה (!) שמור באוסף אדלשטיין של הספרייה הלאומית, ותמונות שלו משובצות כאן בכתבה.
מרסט עצמה המשיכה לפרסם ספרים דומים שזכו כולם לכותרת "שיחות על…" בנושאי מדעי הטבע, כלכלה ואפילו תיאולוגיה. אבל "שיחות על כימיה", ספרה הראשון והמצליח ביותר הוא עדיין ספרה הזכור ביותר, מה גם שאנקדוטה אחת מסכמת אולי את השפעתו על מהלך ההיסטוריה. בזמן שעבד כשוליה בסדנת כריכת ספרים, נתקל נער אחד בספרה של מרסט. הוא לא נרתע מכך שקהל היעד של הספר היה נשים, הפך בו והפך בו והתאהב בעולם הכימיה. הנער הזה, ממעמד נמוך, שלא זכה לחינוך ונאלץ ללמוד לבד, הפך לאחר מכן לאחד הכימאים והפיזיקאים הנחשבים בעולם: מייקל פאראדיי.