חלל שנשאר: יומנו של אילן רמון מגיע לספרייה הלאומית

אילן רמון היה הישראלי הזה שכולם חולמים להיות - זה שהתחיל בבאר שבע וסיים הכי רחוק שאפשר, מעבר לגבולות כדור הארץ. אבל לפני שהיה לסמל לאומי, הוא היה רק אילן - בעל, אבא, בן, אח. באופן מופלא, היומן שניהל על סיפונה של מעבורת החלל "קולומביה", שרד. היומן, בו הוא כותב את תחושותיו האישיות לצד התייחסות לאירוע ההיסטורי הגדול שלקח בו חלק, נאסף מאדמת טקסס, עבר תהליכי שיקום מורכבים ולאחרונה התקבל בהתרגשות בהשאלה למשכנו החדש - הספרייה הלאומית

תמונה ראשית (3)

אילן רמון (צילום: נאס"א), על רקע אחד מדפי היומן ששרדו

"קולומביה, כאן יוסטון. אנחנו רואים את ההודעות שלכם בעניין לחץ הצמיגים ולא קיבלנו את ההודעה האחרונה." 

אלה היו המילים השלמות האחרונות שהועברו ברשת הקשר בין מעבורת החלל קולומביה, שהייתה בדרכה חזרה לכדור הארץ, לבין מרכז הבקרה ביוסטון. התאריך היה ה-1 בפברואר, 2003. 

על סיפונה של הקולומביה שעמדה להתפרק מיד אחרי הכניסה לאטמוספירה היה באותם רגעים ישראלי אחד. הוא הפך, גם אם לא רצה בכך, לסמל ולמופת עוד בחייו – אילן רמון, האסטרונאוט הישראלי הראשון. 

Columbia Makeshift Memorial הכניסה למרכז גונסון ב 1 בפברואר 2003 לאחר שהתברר אסון הקולומביה צילום נאסא
הכניסה למרכז החלל ע"ש ג'ונסון ביוסטון, טקסס ב-1 בפברואר 2003, לאחר שהתברר אסון הקולומביה. צילום: נאס"א

לאילן רמון, בנם של טוניה ואליעזר וולפרמן ניצולי השואה, היו חלומות גדולים כשהיה ילד, אבל "להיות אסטרונאוט" לא היה אחד מהם. "כשאתה אומר למישהו בישראל 'אתה אסטרונאוט', אתה מתכוון שהוא לא… לא מחובר, אז זה כמעט בדיחה", הוא סיפר פעם למראיין אמריקאי. ובכל זאת, כשקיבל עליו את המשימה, הוא היה נלהב, לדבריו, "כמעט עד החלל".

זו לא הייתה הפעם הראשונה שרמון הנחוש, הטייס המצטיין שהתגייס לחיל האוויר וחזר פעמיים לשירות לאחר פציעה, נבחר להוביל ולבצע משימה חדשה שאיש לא ביצע לפניו. ב-1980 הוא נשלח לארה"ב, כחלק מצוות עילית קטן, ללמוד להטיס את המטוס החדש שישראל עמדה לקלוט – F-16. שנה אחר-כך, הוא היה הטייס הצעיר ביותר בטייסת שהפציצה בעזרת אותם מטוסים את הכור בעירק.

יחד עם מעבורת החלל אבד באותו יום גורלי בפברואר 2003 גם סמל לאומי ישראלי. אדם שהיה דוגמה ומופת למה שאנחנו יכולים להיות. עבור בני משפחתו – רונה אשתו, ילדיו, אביו, אחיו – היה מדובר באובדן אחר לגמרי. הם איבדו את בן הזוג והאב האוהב, האיש הרציני עם החיוך הכובש, ההומור, ההתלהבות הילדית כמעט והאופטימיות חסרת התקנה. הם איבדו את האדם הפרטי שהיה, בלי קשר להישגים שהגיע אליהם, מדהימים ככל שיהיו.

"בבית אתה לא מסתכל עליו כאילו הוא האסטרונאוט הישראלי הראשון. יש גם את זה, אבל הוא אבא. אני קצת דואג לו? לא, לא ממש"

(אסף רמון, מתוך ראיון שצולם לפני ההמראה של אילן לחלל עבור ערוץ 10, ושודר רק שנים ארוכות אחר כך). 

Capture1
משפחת רמון בביתם, קצת לפני שיגורה של הקולומביה לחלל. (צילום מסך, ערוץ 13)

רמון היה מגויס למשימה בכל ליבו ונפשו. הוא היה מודע היטב למשמעות הדבר שהוא עושה, והתייחס לכך בכובד ראש. אבל הוא ידע גם לצחוק על מה שמצפה לו, בהומור שרק בדיעבד הפך לשחור משחור.

"אתם אולי לא מכירים את המערכון של הגשש, הא?" הוא אומר לילדיו באותו ראיון מצולם, לקול צחוקם של רונה ושל המראיין, "היה מנוע? היה מנוע. אז איפה המנוע? החבר'ה לקחו לעשות מדורה".

כל מה שאנחנו יודעים על מסעו של רמון לחלל מורכב משני הקצוות הללו: הלאומי והאישי. המטען שלקח איתו אל המעבורת כלל פריטים שנשאו איתם את כובד משקלה של ההיסטוריה היהודית: ספר תורה זעיר שעשה את כל הדרך ממחנה הריכוז ברגן בלזן, העתק ציור של פטר גינז מגטו טרזין ("כדור הארץ במבט מן הירח"), מכתבו האחרון של הנווט השבוי רון ארד, יין לקידוש ועוד. לצידם, היו גם מכתב של בנו, אסף (שהזהיר את אביו "לפתוח אותו רק כשיצאו לחלל"), ומחברת שבה התכוון להשתמש כיומן ולתעד בה את החוויה האישית שלו.

יומן אילן רמון 2
אחד מדפי היומן ששרדו. צילום: הספרייה הלאומית
Earth Seen From The Moon
הציור שהעתק ממנו אילן רמון לקח למסע לחלל, "נוף ירח". פטר גינז, בין השנים 1942-1944

באותה מחברת היה לפחות עמוד אחד שנכתב עוד לפני ההמראה, אבל שאר הדפים התמלאו בימים שאחרי השיגור. הוא כתב במילים קצרות ותכליתיות, פורש במילותיו כמעט כלאחר יד רסיסי מחשבות, תחושות, שיחות ופעולות שגרתיות שהפכו, ולו רק בשל המקום בו בוצעו, ללא שגרתיות. 

"שיגור. לא, לא האמנתי. עד רגע הצתת המנוע(ים) עוד פקפקתי. אמנם בימים האחרונ(ים) (ל)שהותינו בבידוד בקייפ, מאז הדיון הגורלי (בי)ום ראשון אחה"צ – באותם ימים כבר הרגשנו כולנו ש(זה) אמיתי, ובכל זאת – לא האמנו."

(מתוך היומן)

אילן רמון מרחף במעבורת החלל קולומביה צולם על ידי צוות קולומביה, נאסא
אילן רמון מרחף בתוך ה"קולומביה". צילום: נאס"א

בהמשך, שמשתלב עם תיעודים נוספים שנשמרו מהקולומביה, אפשר לראות שוב ושוב את הדואליות הזו. הוא נע בין האישי לציבורי, בין השגרתי להיסטורי. הוא מספר על צחצוח השיניים וביצוע ניסויים מדעיים, כותב לבני משפחתו על געגועיו אבל גם מזכיר, כמעט באגביות, שיחות עם ראש הממשלה ועם נשיא ארצות הברית, קיום טקסים יהודיים, כמו קידוש, לעיני העולם כולו וחברות אמיצה עם שאר חברי הצוות. 

"יומן מסע, היום השישי.. היום היה אולי היום הראשון ממש שהרגשתי שאני ממש "חי" בחלל! הפכתי לאיש שחי ועובד בחלל. כמו בסרטים. קמים בבוקר בריחוף קליל ובתנועה מעוגלת ל"חדר המשפחה".. שיניים, פנים ולעבודה. קצת קפה. חוטפים "לדרך", למעבדה… מסיבת עיתונאים עם ראש הממשלה, מיד ממשיכים בעבודה. תצפית על האוזון."

(מתוך היומן)

יומן אילן רמון 3
אחד מדפי היומן ששרדו. צילום: הספרייה הלאומית

מצד אחד הוא שליח המדינה היהודית, מישהו שעיני עם שלם נשואות אליו, מישהו שיש לו מה לומר לעולם כולו: 

"מזווית המבט שלנו כאן בחלל, אנו מביטים אליכם ולמולנו נשקף עולם ללא גבולות, מלא שלווה והדר. תפילה בליבנו שהאנושות כולה כאחד תדמיין את העולם כפי שנשקף לנו, ללא גבולות, ותשאף לחיות ביחד בשלום."

(מתוך השיחה עם ראש הממשלה דאז, אריאל שרון) .

ומצד שני, רמון הוא איש משפחה אוהב שמתגעגע ליקיריו: 

"למרות שהכל כאן מדהים, אינני יכול לחכות עוד עד שאראה אתכם. חיבוק גדול לך ונשיקות לילדים".

(מתוך מייל ששלח יום לפני הנחיתה למשפחתו).

אבל הוא לא ראה אותם יותר. הם המתינו לו בבסיס, כשהם צופים בהתרגשות בשעון המונה את הדקות לנחיתה, ואז, בחרדה הולכת וגוברת, איך הוא עובר להציג את הזמן שעבר מאז שהקולומביה הייתה אמורה לנחות, ולא הגיעה.

בארץ, בשיאו של שידור שהיה אמור להיות חגיגה של גאווה ישראלית, צפו באותו שעון באולפן חדשות ערוץ 2 אליעזר, אביו של רמון, יחד עם שדרן צעיר בשם דני קושמרו, שיישא על כתפיו שנים אחר כך שידור קטסטרופלי אחר.

לא עבר זמן רב וערוצי החדשות עברו לשדר את תמונת שברי המעבורת הבוערים בשמי טקסס. חלקי המעבורת וגופותיהם של האסטרונאוטים התפזרו על פני שטח עצום בטקסס ובלואיזיאנה. היומן, אוצר אישי ולאומי, היה אמור לכלות יחד עם המעבורת ונוסעיה. אבל שבועות אחדים לאחר האסון, להפתעת המחפשים, נמצאו שרידי היומן על חלקת אדמה בוצית.

צילום היומן כפי שנמצא בשדה צילום נאסא
שרידי ביומן כפי שנמצאו על אדמת טקסס. צילום: נאס"א

איך היומן הצליח לשרוד – קודם את הפיצוץ, ואז דרך של עשרות קילומטרים למטה? אף אחד לא יודע בוודאות, אבל חוקרים מובילים בתחום סבורים שבגלל משקלם הקל של דפי הנייר, הוא לא נפל בצורה ישירה אלא נכנס למצב של דאייה איטית עד הקרקע, שלא פגעה בו. למעשה, מרבית הנזק לדפי היומן קרה כנראה רק אחרי שהיומן הגיע לארץ – הלחות של האיזור הביצתי מעט בו נחת היא זו שהביאה להרס הדפים.

לאחר מציאתו, הועבר היומן למוזיאון ישראל לצורך שיקום ושימור. הרטיבות הדביקה את הדפים וטישטשה את המילים הכתובות שהפכו בחלקן לכתמי דיו חסרי צורה. הוא היה כמעט בלתי קריא, ומלאכת השיקום הייתה מורכבת וכללה שימוש באמצעים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר, כולל סיוע מהמחלקה לזיהוי פלילי של משטרת ישראל.

Whatsapp Image 2024 03 06 At 13.34.51
יפתח וטל רמון עם יומנו של אביהם, עדיין במוזיאון ישראל. צילום: הספרייה הלאומית

אחד העמודים ששוחזרו, נכתב ככל הנראה עדיין על הקרקע, לפני השיגור. המשחזרים זיהו דפוסי אותיות בין כתמי הדיו שהלחות הביאה להתפשטותם על הדף, כשהם משתמשים לצורך כך בדוגמאות אחרות מכתב ידו של רמון. כשניסו לחבר את האותיות והחללים שביניהן לטקסט בעל מובן ומשמעות, נגלה לעיניהם נוסח הקידוש היהודי של ערב שבת, כשחלק מהמילים מנוקדות. רמון תכנן מראש לקדש על היין בזמן שהוגדר כ"שבת" על סיפון המעבורת (זו הייתה שאלה מעניינת, איך יודעים מתי נכנסת השבת כשאין שקיעה וזריחה רגילות?), ודאג לכתוב לעצמו את הנוסח המדויק מראש, שלא ישכח איזו מילה או יטעה בהיגוי.

לאחרונה הועבר היומן בהשאלה לביתו החדש – הספרייה הלאומית.

"הלוואי שכל פריט שהיינו מקבלים היה ברמת שימור כמו זו שהיומן הגיע אלינו ממוזיאון ישראל", אמרה מרסלה סקלי, מנהלת מעבדת השימור של הספרייה.

יומן אילן רמון 1
אחד מדפי היומן ששרדו. צילום: הספרייה הלאומית

אחרי שלב הקליטה הראשוני, בו צולמו כל דפי היומן משני הצדדים, היומן נכנס למחסן הפריטים הנדירים של הספרייה. המחסן, המשמש ככספת שמורה ביותר, ממוגן מפני ירי וקיימת בו בקרת סביבה הדוקה. תנאי הלחות והטמפרטורה מנוטרים באופן רציף ומותאמים ברמה הגבוהה ביותר לצרכי השימור של הפריטים שנמצאים בו.

"בהמשך, לאחר תהליכים ובדיקות נוספות בספרייה, תיבחן הצגתו של היומן לציבור הרחב במסגרת תערוכת הקבע של הספרייה" אומרת סקלי, "בינתיים, הוא נמצא פה בחברה טובה. יחד איתו "מתגוררים" בחדר כתביהם של ניוטון והרמב"ם". 

בנוסף לשמות הגדולים הללו, מוחזקים בספרייה גם פריטים נוספים של אילן רמון וגם יומן אסטרונאוט נוסף. 

ב-1977 כתב רמון, אז טייס צעיר בן 23 בלבד, מכתב לפרופסור ישעיהו ליבוביץ, "מהי תכליתו של האדם בעולם הזה שבו אנו חיים?". ליבוביץ ענה לו, וההתכתבות הזו במלואה שמורה בספרייה וניתן לראותה בתערוכה "אוצר מילים" המוצגת בספרייה.

ב-1985 יצא לחלל ג'פרי הופמן, האסטרונאוט האמריקאי היהודי הראשון, במעבורת החלל דיסקברי. כמו אילן רמון, גם הוא כתב יומן שתיעד את מסעו בחלל, וגם הוא לקח איתו סמלים יהודיים כמו ספר תורה קטן. במרץ 2023 ביקר הופמן בספרייה הלאומית והפקיד בה את היומן שכתב, יחד עם פריטים נוספים שמרכיבים את האוסף שלו השמור היום בספרייה הלאומית

יומן גף הופמן
יומנו של אסטרונאוט. עטיפת יומנו של ג'ף הופמן שיצא לאור בארה"ב. עותק של היומן שמור בספרייה הלאומית

את המעבר המרגש של הפריט שהוא כל כך לאומי מצד אחד אבל כל כך אישי מן הצד השני, ליוו טל ויפתח, בניו של אילן רמון. 

מותו הטרגי של אביהם לא היה הטרגדיה האחרונה במשפחה: אסף, האח הבכור, נהרג בתאונה מבצעית שש שנים אחרי אסון הקולומביה. אמם, רונה, שהפכה את מורשתם של אילן ואסף לפעילות חברתית וחינוכית אדירה, נפטרה מסרטן בשנת 2018.

כיום טל, יפתח ונועה הם אלו שנושאים את דגלה של המשפחה המפוארת הזו, שלמרות כל הטרגדיות שידעה, המשיכה תמיד להביט קדימה, בראש מורם. 

Whatsapp Image 2024 05 22 At 10.40.181
טל ויפתח רמון מוציאים את היומן מאריזתו עם הגעתו לספרייה הלאומית. צילום: הספרייה הלאומית

אף מילה שנכתוב לא תהיה חזקה או מדויקת יותר ממילותיהם שלהם עצמם: 

"שמי יפתח רמון, והגעתי לכאן כדי לומר, שמשפחתי ואני מתעקשים על כך שהשם שלנו לא יהפוך לסמל של טרגדיה או אבל. הגעתי לכאן כדי לומר שאנשים יכולים לקחת את הצער שלהם והאבל שלהם ולהפוך אותם למעשים, כדי ליצור עתיד טוב יותר."

(מתוך נאומו של יפתח בכנס השנתי של ארגון הקהילה הישראלית-אמריקאית – IAC) 

אנחנו, בספרייה הלאומית, מתרגשים להחזיק בנכס הזה, ומברכים על הזכות לשמר אותו, ואת הרוח שיצרה אותו.

אילן רמון מחפש משמעות לחיים

הטייס הצעיר בן ה-23 שאל את ישעיהו ליבוביץ בפשטות: "מהי תכליתו של האדם בעולם הזה שבו אנו חיים?". ליבוביץ עשה ככל יכולתו לענות על שאלת השאלות

פרופסור נכבד,

מתחבט אני כבר זמן רב בשאלות רבות ומשונות שניתן אולי להכלילן תחת הכותרת: מהי תכליתו של האדם בעולם הזה שבו אנו חיים? וככל שנשאלות יותר שאלות, כן מתרבות הסתירות וחוסר הבהירות.

אדם צעיר אני – בן 23. פונה אני אליך – אדם מבוגר ובעל ידע וניסיון עשירים כל כך, אשר דעתו כה חשובה לי – פונה אני אליך ושואל:

כיצד אתה רואה את העולם בו אנו חיים?

כיצד אתה מסביר את מהות החיים?

כיצד אתה רואה את תכליתו ומטרתו של האדם בחייו?

ומהי הדרך של האדם להשגת תכלית זו?

ואתה, אדוני הפרופסור, האם חושב אתה בהסתכלך אחורנית כי הגעת להשגת המטרות או התכלית שניצבה לפניך?

פרופסור נכבד, יודע אני עד כמה מצומצם זמנך ומוקדש לעניינים חשובים, ובכל זאת אודה לך מאוד אם תוכל להתייחס לשאלותיי אלה ואולי תוכל להאיר בפני את שביל החיים החשוך.
בכבוד רב,

אילן רמון

אילן רמון כותב לישעיהו ליבוביץ. ארכיון ישעיהו ליבוביץ בספרייה הלאומית

***
את המכתב הזה שלח הטייס הצעיר אילן רמון לישעיהו ליבוביץ בשנת 1977.

חמישה ימים אחר כך, כתב ישעיהו ליבוביץ את מכתב התשובה:

לאילן רמון שלום,

שאלתך "כיצד אתה רואה את העולם בו אנו חיים?" – אינה מובנת לי. מה זאת "לראות את העולם"? האם אתה מתכוון לשאלות קוסמולוגיות או פיסיקליות או מטאפיסיות או …?

בשאלתך "כיצד אתה מסביר את מהות החיים?" – איני יודע למה אתה מתכוון במלים "מהות החיים". האם אתה מתכוון למציאות הביולוגית או הפסיכולוגית או ההיסטורית או …?

על שאלתך בדבר "תכליתו ומטרתו של האדם בחייו" – אין תשובה אובייקטיבית. כבר אמרו חז"ל בפרקי-אבות: "על כרחך אתה נוצר, ועל כרחך אתה נולד, ועל כרחך אתה חי, ועל כרחך אתה מת" – ועל הדברים האלה אי-אפשר להוסיף מאומה.

האדם הקיים מבלי שהוא עצמו החליט להיווצר ולהיוולד ולחיות – אין לו ברירה אלא להחליט החלטה סובייקטיבית על מטרתו ותכליתו בחייו – ואין שיעור להחלטות האפשריות:

יש מי שלא ימצא שום ערך לחייו או בחייו – והוא יתאבד.

יש מי שיראה ערך ומטרה ותכלית בריבוי הנאה לעצמו (מטריאלית או סכסואלית, או אסתטית, וכו' וכו') כל ימי חייו.

יש מי שיראה ערך ומטרה ותכלית ברכישת דעה בינה והשכל – ולזה יקדיש את חייו.

יש מי שיראה ערך ומטרה ותכלית בעשיית טובות לבני-אדם – ולזה יקדיש את חייו.
יש מי שיראה ערך ומטרה ותכלית בשירות לעמו ולארצו – ולזה יקדיש את חייו.

יש מי שיראה ערך ומטרה ותכלית בעבודת ה' – ולזה יקדיש את חייו.

אף אחת מן ההחלטות הללו אינה ניתנת להנמקה אובייקטיבית, וכל אדם – גם אתה וגם אני – מוכרח להחליט על דעת עצמו.

בברכה,
ישעיהו ליבוביץ

ליבוביץ משיב לאילן רמון. ארכיון ישעיהו ליבוביץ בספרייה הלאומית
ליבוביץ משיב לאילן רמון. ארכיון ישעיהו ליבוביץ בספרייה הלאומית

כשסבא של אסא כשר חיבר את הקוד האתי של הירח

בשנת 1969 הוציא הרב מנחם כשר את "האדם על הירח – לאור התורה והאמונה", הקונטרס היהודי-הלכתי הראשון שהרהיב עוז להתמודד עם הקושיות שהעלתה הנחיתה ההיסטורית על הירח.

הצעד שהתחיל את הדיון ההלכתי הסבוך הזה. ניל ארמסטרונג על הירח, שנת 1969

ב-20 ביולי 1969 צעד איש במסכת חלל מגושמת צעד קטן שהיה קפיצה גדולה לאנושות. אם נתעלם מתיאוריות קונספירציה למיניהן, היה אותו איש, ניל ארמסטרונג שמו, האדם הראשון שנחת על הירח. מאורע אדיר זה ריתק מאות מיליוני אנשים למסכי הטלוויזיה ועורר, לדבריו של הרב מנחם כשר, מבוכה גדולה בקרב יהודים ברחבי היקום כולו.

 

ציור מרהיב בצבע מתוך "ספר עברונות" משנת תע"ו (1716)

 

"חוות דעת תורנית על המאורע הגדול של נחיתת אדם על הירח"

 

"בששה לחודש אב שנת תשכ"ט, יום שני בשבוע, אירע דבר גדול והיסטורי בעולמנו. בשעה ארבע (לפי שעון ישראל) נחתו שני בני אדם על פני הירח, לראשונה מאז בריאת העולם, אחרי נסיעה של למעלה מארבעה ימים. ליתר דיוק 102 שעות, 45 דקות, ו-42 שניות, בחללית שכונתה בשם 'נשר' – 'אפולו' 11. הטייסים עברו בחללית זו מרחק 380 אלף קילומטר, שהוא המרחק בין כדור הארץ לירח, והגיעו ללא תקלות אל הירח.

(…)

מאורע גדול זה הביא מליוני אנשים לידי השתוממות והתפעלות, בראותם עד היכן התקדם והתפתח המדע בעולם, ואילו בקרב חלק מהיהודים האמינים עורר הדבר תהיות ומבוכה. בעת הזאת נשאלתי אם יש בידי להאיר את המאורע הזה באור תורני, להרגיע לב האנשים האלה, ולחזק אמונתם.

למטרה זו התחלתי לכתוב בעזהי"ת את הקונטרס דלהלן –" שם הקונטרס: האדם על הירח – לאור התורה והאמונה.

 

כבר מההקדמה לקונטרס "האדם על הירח" מתגלה הרב מנחם מנדל כשר כפוסק מקורי שמלבד שליטתו המופלגת בתורת ישראל, הכיר והבין היטב את ההתפתחויות המדעיות הכבירות שחלו בתקופת חייו. נראה שהניסיון לשלב בין ההלכה למדע היה אחד הנושאים היקרים ביותר לליבו של הרב שעסק ביצירתו ההלכתית בנושאים כמו פיתוח פצצת האטום ו"משלוח הספוטניק" הסובייטי לחלל.

אחרי הסבר קצר על הרקע ההיסטורי של אותו מאורע גדול, פונה הרב מנחם כשר לבסס את הרקע התיאולוגי. "אין ספק", כותב הרב בפרק א' של ספרו, "כי מאורע כביר זה, שהוא מוכיח את עליונות ארה"ב – על פני רוסיה, מכוון על ידי ההשגחה העליונה, בזכות עזרתה לעם ישראל." הרב כשר מציין גם כי בניגוד לטייסים הסובייטים שהיו אמנם הראשונים בפעולת הטיסה לחלל אך "ראו בהישגם בחלל חיזוק לדעות האפיקורסיות…" טייסי ארה"ב "הכריזו בהתפעלות בפעם הראשונה פסוקי בראשית ברא ה' את השמים ואת הארץ," וגם ברגע של התרוממות רוח זכרו והכירו "באפסיות האדם מול הגדלות האלקית שאפס קצהו התגלה לעיניהם," (עמ' 3) ושיתפו בכך את כל העולם.

הנחיתה על הירח, שהתרחשה בקושי שנתיים לאחר פרץ ההתלהבות הלאומית והדתית האדירה שבאה עם ניצחון מלחמת ששת הימים, מספקת לדעת הרב כשר "רמז ואות עידוד מן השמים לעם ישראל העומד במלחמה, מוקף אויבים הרוצים להכחידו והוא צריך לרחמי שמים" (עמ' 3). הוא רואה בנחיתה פתרון לפסוק "תמוה ולא מובן" מנבואת ישעיהו לתקופה הגאולה, שבו נכתב "וחפרה הלבנה ובושה החמה כי מלך ה' צבאות בהר ציון ובירושלים" (ישעיה כד, כג). מה עניין חרפת הלבנה לגאולת ישראל? תמה הרב.

לאחר שסיפק ארבעה פירושים קדומים לאותו פסוק מסתורי, פירושים המתייחסים אל הלבנה כמי שבושתה תגרום לה להתכסות ולהתחבא, מציע הרב פירוש חדש משלו: "ואפשר שלאור המבצע הכביר הזה, שעצר את נשימת כל תושבי העולם מרוב התפעלות והתרגשות, יובן הביטוי של הנביא "וחפרה הלבנה", אולי הוא מרמז להמאורע שלפנינו שהתקיימה כבישת הלבנה, שהרי אין לך בושה גדולה מזו שאנשים הדרים על פני כדור הארץ באים בגבולה, חודרים לחלל, נכנסים לרשות הלבנה, נוחתים על פני הירח כאורחים בלתי קרואים, ועושים שם כבתוך שלהם, וכובשים אותה ובושה זו היא גם מנת חלקה של החמה, שכנתה של הלבנה" (עמ' 7). כאן מקשר המחבר בין נבואת ישעיהו שמאורע זה יתקיים כשבני ישראל יחזרו לארצם ומקשר בין מפלת אויבי ישראל לחרפת הלבנה (דגל מצרים) ו"בושת החמה" כרמז לאדום.

התלהבות הרב כשר ניכרת לכל אורך ספרו. בפרק ג', הנקרא "שאו מרום עיניכם", קובע הרב כי "כל מי שלמד להכיר את האלפא-ביתא של היהדות, יודע, שהתבוננות בטבע וההסתכלות בסודות הבריאה הן המעוררות ליראת שמים ומחזקות את הכרת הבורא," (עמ' 30) ועל כן – אין להסתתר מפני הגילויים החדשים, אלא להאדיר אותם ולדבר בהם.

 

ברכת לבנה מתוך "סדר קריאת שמע וברכת לבנה" משנת תצ"ח (1738)

 

מילים אלו משמשות את הרב לנגח את אויבה הגדול של הדת – כל דת – שהיא כמובן "הממשלה הרוסית וגרורותיה המשתמשים בתגליותיהם והשגיהם בחלל כתעמולה ומלחמה נגד הדת והאמונה ולהפיץ כפירה ומינות בעולם." אך בעיני הרב כשר, "ודווקא אותן ההמצאות והתגליות תעוררנה את בני האדם לאמונה, כנבואת ישעיה "שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה", וסוף סוף יכירו בני אדם את האמת והעם ההולכים בחושך יראו איזה דרך ישכון אור" (עמ' 37).

חוץ מהדיון, החשוב כשלעצמו, באפסות האדם לנוכח הבריאה האלוקית, מעלה הרב כשר שתי שאלות דוחקות לא פחות, שאלות שעד אותה נחיתה מפוארת התקיימו אך ורק בספירת ספרות המדע הבדיוני-היהודי: האם יש בכלל משמעות לתורת ישראל על הירח? והאם ניתן לקיים את התורה על הכוכבים?

בתשובתו מצטט הרב כשר רב קודם שפסק כי "אדם מישראל שיעקור מכדור הארץ לירח שלא על מנת לחזור, יהיה דינו כמקומו החדש והוא פטור מן המצוות". אך, הרב כשר קורא תיגר על פסיקה נמהרת זו באומרו ש"ההגדרה של ההלכה היא, שהחיוב לקיים מצוות התורה הוא חובת גברא, וכל בר ישראל חייב לקיים התורה בכל מקום שהוא חי, בשמים ממעל על הלבנה או במים מתחת לארץ בציר הצפוני או בציר הדרומי…" (עמ' 53) ולכן אין שום אפשרות לאדם מישראל להפטר ממצוות התורה, אלא במקומות שבהם הוא אנוס שלא קיימן.

הקביעה הנחרצת של הרב מחייבת עיסוק בנושא חדשני: שאלת חשבון הזמן על הלבנה: "הארכתי בזה במקום אחר ובררתי הדבר". הרב מודע לקושי הטמון בשאלה זו, ומבהיר לקוראיו "כי היום אין לנו כלל חשבון הלבנה, אלא הכל כפי החשבון שתיקן לנו הלל האחרון וככה נתקבל בישראל עד שיבוא הגואל, יש לנו חשבון מפורש, ולא אכפת לנו כלל איפה האדם הוא בלבנה או במאדים" (עמ' 52).

הרב לא מקדיש מקום רב לצעדים המעשיים שהעולה היהודי אל אדמת הירח נדרש לבצע כדי להתעדכן בחשבון הזמנים הארצי, אלא מציע כמה פתרונות שדלה מתוך הספרות העברית. בלי לבטל את אותם פתרונות, מומלץ ליהודי מאמין המתעד להגיע לירח להצטייד בלוח שנה כשר, שעון ארצי ורצוי גם במכשירי התקשרות עם כדור הארץ – למקרה של בעיות לא צפויות.

הקונטרס המרתק של הרב מנחם מנדל כשר, שהוא בין היתר סבו של פרופ' אסא כשר, מחבר הקוד האתי של צה"ל, האקדמיה ועוד הלכות אתיקה בתחומים שונים, כתוב בשפה בהירה וקלה להבנה, כך שגם מי שטרם הספיק למלא כרסו בש"ס ופוסקים, ושגמע עד היום בשקיקה רק מדע בדיוני וספרות יפה, יוכל להשכיל ממנו ולזהור כזוהר הרקיע.

חיבורו של הרב כשר ראה אור בניו יורק בשנת 1969. לדברי הרב הוא נכתב בתוך ארבעה ימים – בדומה למשך טיסת אפולו 11 אל הירח.

 

דיוקן הרב מנחם מנדל כשר

 

הכתבה חוברה בעזרתו של הרב אביעד רוזנברג.

 

כתבות נוספות:

אלמנטרי, גולם יקירי: האם המהר"ל הוא בעצם לא אחר מאשר שרלוק הולמס? 

הכירו את קומיקס האימה הראשון בעברית

סיפורן של הנשים הירושלמיות שהצילו את אחיותיהן מהזנות

 

 




החלום על הירח

לאחר שהתקרבנו כל כך לנחיתת חללית ישראלית ראשונה על הירח, אי אפשר שלא להיזכר בימי קדם, שבהם המחשבה על הגעה לירח הייתה חלום רחוק. ואם בחלומות עסקינן, הינה סיפור קצר על המפגש שבין חלום למדע

Kepler crater

בשנת 1593, כאשר יוהנס קפלר, תלמידו של האסטרונום טיכו ברהה, היה סטודנט באוניברסיטת טיבינגן, הוא כתב תזה שעסקה בשאלה: כיצד יראו תופעות המתרחשות בשמיים לצופה המוצב על הירח? קפלר עסק בנושא זה על אף העויינות הרווחת בזמנו כלפי האסטרונומיה הקופרניקאית (שכן מרטין לותר, מבשר הנצרות הפרוטסטנטית, דחה את הרעיונות הקופרניקאים באמתלת כפירה). על פי קופרניקוס כדור הארץ נע במהירות, אך האנשים על פני האדמה לא מרגישים את המהלך הזה כלל; עם זאת, הם כן יכולים לראות את הירח נע בתנועות שונות. לפיכך, הטענה העיקרית שעליה התבססה גם עבודתו של קפלר, היא שמי שצופה בגרם שמיים כזה או אחר מפרספקטיבה חיצונית, יכול לזהות תזוזות, אך מי שנמצא על אותו כוכב לא ירגיש בתזוזות כלל, מאחר שהוא משתתף בתנועות הללו. באותו האופן, בני האדם לא חשים בתנועות הארציות.

המנחה של קפלר חשש לפרסם את העבודה בשל הקצאת הרעיונות הקופרניקאים, וכך זנח קפלר את עבודתו. כ-16 שנים לאחר מכן, כשהיה מתמטיקאי באוניברסיטת פראג, פגש קפלר בפקיד חובב אסטרונומיה שהצית בו מחדש את חדוות העיסוק באסטרונומיה, והביא אותו לחזור ולעבוד על התזה שזנח, על אף הסיכונים הכרוכים בכך.

התזה של קפלר נכתבה כמעין "גיאוגרפיה ירחית", להגדרתו. לעבודה זו הוא התייחס כאל 'חלום', ומכאן שמה: "סומניום" ('חלום' בלטינית). ב'חלום', נשלח משקיף אסטרונומי לירח כדי לצפות בו ובתזוזות כדור הארץ.

כיצד האדם שנמצא על כדור הארץ, רואה את הירח ואת צורתו הנגלית לו בתלות באור השמש
כיצד האדם שנמצא על כדור הארץ רואה את הירח ואת צורתו הנגלית לו בתלות באור השמש

יוהנס קפלר היה לאסטרונום החצר של הקיסר רודולף, ולפיכך היה כפוף למוסכמויות הרשויות שאסור היה לו לחרוג מהן. בשלהי המאה ה-16, אסטרונומיה תצפיתית לא עלתה בקנה אחד עם הסטטוס קוו הכנסייתי. מאחר שהרעיונות שבכתביו סווגו ככפירה ופרסום דברים שכאלה העמיד בסכנה את משרתו ואף את חייו של המחזיק בהם באופן פומבי, דאג קפלר להסוותם בצורה אסטרטגית בתוך הטקסט שלו, שכתב כאלגוריה בשפה הלטינית.

את המסה כתב כך שה'חלום' הוא סיפור המסגרת של התוכן המוצג בה:

הסיפור מתחיל כאשר קפלר קורא על קוסם מיומן בשם ליבוסה, ונרדם בעת הקריאה. בחלומו הוא קורא ספר אחר על ילד איסלנדי בן 14 בשם דוראקוטוס. אמו של דוראקוטוס, שמתפרנסת ממכירת עשבי תיבול בשקיות בד בעלי סימנים מוזרים עליהם, מוכרת את בנה לימאי לאחר שהבן חותך את אחד השקיקים והורס לה את המכירה. דוראקוטוס נוסע עם הימאי זמן מה, עד שבמסגרת מסעותיו הוא נפגש עם טיכו ברהה ונשאר עימו. כזכור, טיכו ברהה היה מורו של קפלר במציאות – כך מבין הקורא שדוראקוטוס הוא למעשה בן דמותו של קפלר עצמו.

ב'חלום', טיכו מבקש מתלמידיו ללמד את דוראקוטוס דנית כדי שיוכלו לשוחח. בד בבד ללימודי השפה הדנית, לומד דוראקוטוס על אסטרונומיה מברהה ותלמידיו. הוא מוקסם ממדע האסטרונומיה ובמרבית זמנו צופה בשמי הלילה. כך הוא מבלה כמה שנים, עד שמחליט לחזור לביתו.

בשובו לאיסלנד הוא נפגש עם אמו, ששמחה לראותו ולהבין כי קיבל הכשרה איכותית באסטרונומיה – זאת מאחר שגם היא בעלת ידע נרחב ברזי המדע הזה. יום אחד מגלה האם לבנה כיצד היא למדה את סודות השמים; היא מספרת לו על הדמונים שהיא יכולה לזמן ועל יכולותיהם העל טבעיות, ומזמנת את הדמון האהוב עליה לדבר איתם.

הדמון מספר להם היכן שוכן ירחו של כדור הארץ. לדברי הדמון, יש מסלול בין האי 'לבניה' לכדור הארץ, ודרכו יכולים הדמונים לקחת בני אדם לירח בתוך ארבע שעות. המסע המאתגר מסוכן בעבור בני אדם שעשויים להיכנס להלם, ולכן הם נוטלים מטשטשים לקראת הנסיעה. הקור הקיצוני גם הוא דבר שיש להתחשב בו בסוג כזה של מסע, אך הדמונים משתמשים בכוחותיהם כדי להדוף אותו. גורם נוסף שיש למצוא לו פיתרון הוא בעיית האוויר, ולכן בני אדם צריכים להצטייד בספוגים לחים תחת נחיריהם כדי לנשום.

ניתן לראות שב'חלום' קפלר מציג את המכשולים העומדים בפני האדם בדרך לירח, ואף מציע לפרקים פיתרונות לאותן בעיות בדמותו של הדמון. מאחר שהדמון אינו אמיתי, הנושאים שעליהם הוא מדבר לא יכולים לסכן את קפלר עצמו.

הדמון ממשיך במענה על שאלות באשר לתופעות טבע, כמו כיצד ייראה ליקויי מן הירח?; כיצד גודל כוכבי הלכת משתנה בתלות במרחק של הירח מכדור-הארץ?, הוא גם מונה עובדות על גודלו של הירח ועוד.

הדמון, שמשמעות שמו "יודע כל", מייצג באלגוריה של קפלר את הידע – הרעיונות המדעיים שאסור להגיד בקול באותם זמנים רוויי צנזורה. הדמון מספק צוהר לשיח על הידע האסור מבלי לסכן את הכותב שמבקש להעלות רעיונות שלא עולים בקנה אחד עם הדעות המקובלות של זמנו.

עמוד השער של קובץ משנת 1653, של שלושה ספרים (פייר גסנדי, גלילאו גליליי ויוהנס קפלר) שאוחדו באופן רנדומלי. הקובץ מציג את האסטרונומיה המסורתית של גסנדי, תיאוריות מודרניות של גלילאו ותגובות של קפלר לאסטרונומיה של גלילאו (כולל הסבר לעקרונות האופטיים שעומדים מאחורי התצפיות של גלילאו). הקובץ נמצא באוסף אדלשטיין בספרייה הלאומית
עמוד השער מקובץ משנת 1653, של שלושה ספרים (פייר גסנדי, גלילאו גליליי ויוהנס קפלר) שאוחדו רנדומלית. הקובץ מציג את האסטרונומיה המסורתית מאת גסנדי, תיאוריות מודרניות מאת גלילאו ותגובות של קפלר לאסטרונומיה של גלילאו (כולל הסבר לעקרונות האופטיים שעומדים מאחורי התצפיות של גלילאו). הקובץ נמצא באוסף אדלשטיין בספרייה הלאומית

קפלר עקף את האיסורים שהביאו אבדון על אסטרונומים כמותו בעבר, כאלה שלא השכילו להסוות את דעותיהם האסורות בטקטיקה מרשימה כשלו. את ה'חלום' הוא התחיל כך:

"לילה אחד, אחרי שצפיתי בכוכבים ובירח, הלכתי למיטתי ושקעתי בשינה עמוקה. בשנתי נדמה היה לי שאני קורא ספר שמצאתי ביריד ותוכנו היה כדלקמן: שמי דוראקוטוס, ארצי היא איסלנד ואמי היא פיולקסהילדה. מותה שחרר אותי לכתוב כפי שרציתי לעשות זה זמן רב. כשחיה, מנעה ממני לכתוב בתואנה שהאומניויות שנואות על אנשים נתעבים אשר נוהגים להכפיש את שהם לא מבינים ומחוקקים חוקים הרסניים לאנושות. בשל החוקים הללו לא מעט אנשים נספו בתהומות של 'הקלה'."

כך סיפק קפלר לקוראיו תוכן מדעי שנוי במחלוקת שהוסווה בעלילה בדיונית-מיתולוגית, כדי לבטל כל האשמה אפשרית בכפירה.

 

כתבות נוספות

כשקופרניקוס שם את השמש במרכז

כשסבא של אסא כשר חיבר את הקוד האתי של הירח

מדוע לאיש בציור אין ראש ואיך זה קשור לחג הסוכות?