מה קרה ליהודי לוב בשואה?

מוראות השואה לא פסחו גם על יהודי צפון אפריקה, אבל סיפורם נותר לעיתים לוט בערפל. זהו סיפורם של אלו שנקראו על ידי הנאצים "שוורצה יודן", ודורגו בתחתית סולם הדרגות האנושי, במקום שבו המוות כבר שולט

זוג יהודים מלוב, ניצולי מחנה ברגן בלזן, עונדים טלאי צהוב. מתוך הספר "תמונות זיכרון", "אור "שלום"

יותר ויותר אנשים מבינים היום שלא רק יהודי אירופה חוו את מוראות השואה, אבל הרוב לא מודעים למה שקרה ביהדות צפון אפריקה בזמן השואה.

יהדות צפון אפריקה אינה ישות העשוייה מקשה אחת. כשם שיהדות אלג'יריה שונה מיהדות מרוקו, כך גם יהדות לוב אינה זהה ליהדות תוניס. הדבר הזה נכון גם לאופן שבו עברו הקהילות הללו את השואה.

אין כל ספק שהקהילה היהודית הצפון אפריקאית שחוותה את מוראות השואה באופן הברוטאלי ביותר הייתה קהילת יהודי לוב. הנאצים – בסיוע של האיטלקים עושי דברם ששלטו בלוב מ-1911 ועד 1943- כבשו את לוב מידי האנגלים והקימו בה שלושה מחנות ריכוז. הגדול והידוע ביניהם היה ג'אדו והשניים האחרים היו גריאן וסידי עזז. לתוך המחנות הללו הכניסו הגרמנים את כל היהודים שהצליחו לשים עליהם את ידם, ביניהם גם נשים וילדים.

מחנה ג'אדו בו נכלאו למעלה מ-2600 יהודים ומתו בו כ-600 אסירים מתשישות רעב ומגיפות. באדיבות מרכז אור שלום לשימור והנחלת מורשת יהדות לוב

מקרב היהודים הלובים נתפסו בשלב הזה יותר יהודים ממחוז קירנייקה, שבירתו היא בנגזי השוכנת לחוף הים התיכון. אבל גם רבים מיהודי טריפולי, בירתה של טריפוליטנה ולוב עצמה, הושמו במחנות הריכוז שהוקמו בלב הסהרה.

אלא שהנאצים לא הסתפקו בכך.

הם לקחו בשבי קבוצה גדולה של יהודים מהמעמד הגבוה בלוב ושלחה אותה למחנות ריכוז באירופה עצמה על מנת שהללו יושמדו בסופו של דבר יחד עם אחיהם האשכנזים. כך, בתום מסע מפרך וארוך מאוד מאפריקה הלוהטת, מצאו את עצמם חלק מיהודי לוב כלואים בקור האירופאי המצמית במחנות ריכוז כמו ברגן בלזן, ומַאוּטהַאוּזֶן.

פינוי גופות בברגן-בלזן ליד ביתן 210, שבו השתכנו העצורים מלוב באדיבות המרכז למורשת יהודי לוב

לדאבוני בני משפחתי נמנו על אותם יהודים שהיו במחנות הללו וחלק מהם בסופו של דבר נספה בשואה. כאשר כתבתי את הספר "בנגאזי, ברגן-בלזן" התחקיתי אחר קורותיה של משפחתי ושל קהילתה בשואה, ובמהלך שלושת השנים שכתבתי את הספר ממש חייתי במקומות הנוראים שבהם הם עברו באפריקה ובאירופה. נצמדתי לתודעתה של סילבנה חג'ג', שלמרות גילה הצעיר הנהיגה, בתוך סבל שאין עליון ממנו, את משפחתי ואת הקהילה היהודית-לובית כולה.

סילבנה היא, אם תרצו, בת דמותה של סבתי, ששרדה את ברגן בלזן. היא ורבים מבני קהילת יהודי לוב שהצליחו לצאת חיים ממחנות המוות באירופה, סיפקו לי עדות מגוף ראשון על קורותיהם. דרכם ודרך אחרים התוודעתי למנגנון הרצחני שהעביר יהודים צפון אפריקאים מלב מדבר סהרה לאירופה, ולא הסתפק בהשמדתם בלוב. הם עשו זאת כיוון שיהודים אלו היו בעלי דרכון בריטי, ולקחו אותם לאירופה כשבויי מלחמה. אבל הנאצים לא התייחסו אליהם כאל שבויי מלחמה. הם הובלו באוניות משא לאיטליה, ועברו מסע מטלטל ומפרך בן שנתיים על למחנות הריכוז בגרמניה.

כאשר כתבתי את "בנגזי ברגן בלזן" עשיתי זאת לא רק למען משפחתי או קהילתי אלא למען בני האדם בכלל. רציתי להנכיח בספירה הציבורית את מה שההיסטוריה הישראלית, אולי שלא מדעת, מחקה. לשמחתי הרומן שכתבתי על משפחתי והקורות אותם במחנות ההשמדה, סייע לשואת יהודי לוב להיכנס לתודעה הקולקטיבית הישראלית.

משמאל- רחל מסיקה, נרצחה במחנה ריכוז ג'אדו Gado בגיל 50. מתוך ארכיון הצילומי של יד ושם

אבל עכשיו אני מבין שמתחת למטרה המרכזית של כתיבת הספר שכנה מטרה נוספת והיא הרצון האישי שלי להגיע למצב שבו יהיה לי קל יותר לשכוח. רציתי לשכוח לזמן מה את השואה שעברה המשפחה שלי, את זאת שעבר העם שלי. לא רציתי לאפשר לשואה להתערב עוד ביום יום שלי, להשפיע על העמדה שלי כלפי החיים, על האמונה שלי במין האנושי.

רציתי הפוגה מהשואה. חשבתי שאם אכתוב עליה אמלא את התנאי שיאפשר לי את ההפוגה הזאת. אלא שהתחוור לי שהתנאי הזה היה הכרחי אבל לא מספיק. על מנת לקחת הפוגה מהשואה עלי להימנע מהחברה הישראלית, שכן זאת רוויה בה. היא נוכחת תדיר בכל משעוליה, הסתעפויותיה ופינותיה. גם באלה הנידחות ביותר. השואה מזומנת לשימוש בחברה שלנו דרך קבע: מנהיגים, פוליטיקאים, אנשי תקשורת, וסתם אזרחים מן השורה משתמשים בה שלא לצורך, מכופפים אותה עוד ועוד לצורכיהם עד שיום אחד היא תהיה כל כך שחוחה שלא נוכל לראותה כפי שהייתה.

יהודים לובים ניצולי ברגן-בלזן חוזרים ללוב. על הקרון ניתן לזהות את הכיתוב Going Home, To Tripoli וציור דגל בריטניה

אבל לא רק מופעים גלויים לעין יש לשואה בחברה שלנו. היא כמעט תמיד פועלת גם מאחורי הקלעים, מנווטת התנהגויות של קבוצות, קהילות, ויחידים באופן סמוי, כזה שמקשה להתחקות אחר עקבותיה. אין פה פסק זמן ממנה.

אבל מה יהיה עלינו, אלה שאינם רוצים לחיות במקום אחר, שישראל היא המקום היחיד עבורם, שההוויה הישראלית, על כל פגמיה, היא בירת הנפש שלהם? האם נגזר עלינו להתהלך לנצח תחת שמי השואה, האם נאלץ לחיות עד יומנו האחרון תחת הממטרים התכופים של אחד האירועים הנוראים ביותר בהיסטוריה של הציוויליזציה? לא בהכרח.

לא מדובר במשהו דטרמיניסטי. עלינו לדבר בשואה במשורה, בלחש, לנהוג בה בעדינות, ביראת כבוד, להפנות עורף עבה לאלה שעושים בה שימוש גס למטרותיהם. ברגע שהדבר הזה יקרה גם אופן העיסוק בשואה ישתנה. אז גם אני אוכל לנוח ממנה, לקחת חופשה מהגניאולוגיה המשפחתית המדממת שלי. אבל עד אז נגזר עלי לחיות כל העת תחת הפגזה המתמדת של המדברים בשם השואה, לדמם בעצמי.

שירים במקום רובים: הלהקה הצבאית שהייתה הרוח הגבית של לוחמי תש"ח

איך זה היה להיות טאלנט בתש"ח? מה היה חלקם של האמנים במלחמה על הבית? ביומן שחציו אישי וחציו תיעוד מקצועי מתאר שמוליק סגל את חווית השירות בלהקה הצבאית הראשית אותה ניהל בימים הכאוטיים של תחילת מלחמת תש"ח, רגע לפני ורגע אחרי הכרזת העצמאות.

שמוליק סגל, על רקע קטע מתוך היומן

רובנו מכירים את הלהקות הצבאיות מהימים שבהם להיות חבר בהן היה סמל סטטוס. חבר'ה צעירים כמו שלמה ארצי, דיוויד ברוזה ואחרים התפרסמו כזמרים-במדים והפכו לכוכבי ענק כמעט בן לילה.

אבל לפני כן היו פה גם ימים אחרים, ימים שבהם להיות חבר בלהקה צבאית היה לשיר או לשחק לקול הפגזות קרובות, לפעמים קרובות מדי. זה היה להסתובב בדרכים, בין מוצבים, קיבוצים ושכונות שהיו החזית עצמה. לפעמים 20 שעות, שלוש וארבע הופעות ביום.

ויותר מהכל זה היה גם להיות קצת שנוי במחלוקת. זה היה לעלות לבמות המאולתרות במדים מאובקים לקול תהיות של חלקים מהציבור למה חבר'ה צעירים ובריאים לא לוקחים לידיהם רובים ויוצאים למלחמה הפעילה יחד עם שאר בני גילם.

שמוליק סגל היה שם, בימים הראשונים, הסוערים והמפחידים ההם. לא רק כחבר בלהקה הצבאית הראשונה אלא כמנהלה הארגוני. 

בארכיונו, המופקד במרכז הישראלי לאומנויות הבמה ומונגש דיגיטלית לציבור במסגרת שיתוף פעולה עם הספריה הלאומית נמצא יומן שחור קטן. במשפטים קצרים, כמעט יבשים, הוא מתאר את פעילותם ההירואית של מי שהיו בעצם למעין צוות הווי ובידור של המלחמה הצה"לית הראשונה – מלחמת תש"ח, ועבדו כדי להעלות חיוך על פניהם היגעות של הלוחמים, הפצועים ואלה שחיכו מאחורי שקי חול להפגזות שאולי יחריבו את ביתם. 

בעיצומו של החלק הראשון של מלחמת העצמאות, עוד לפני התאריך הרשמי של הקמת המדינה, הוחלט במחת"ר (מחלקת התרבות של הצבא המתארגן) לאגד את כל צוותי הבידור ולהקות השירה שפעלו במסגרת גופי הביטחון השונים ללהקה אחת שתשרת את צה"ל בצורה מאורגנת. לא עוד צ'יזבטרון לפלמחניקים בלבד אלא גוף אחד מאוגד שיענה על צרכיו הבידוריים של הצבא הצעיר כולו. 

כך נולדה "הלהקה הצבאית הארצית" (או "הראשית" בגרסאות אחרות), שהייתה בעצם הלהקה הצבאית הרשמית הראשונה של מדינת ישראל. היא הורכבה מחברי הצ'יזבטרון של הפלמ"ח, להקת המשמרת הצעירה (לימים להקת איילון) וקבוצה של צעירי הבימה. 

רשימת חברי ההרכב הראשון של הלהקה הצבאית הראשית, כפי שנרשמו באחת ממחברויות של שמוליק סגל השמורות בארכיונו המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-003)

ללהקה יועד במאי צעיר ומבטיח – יוסף ("פפו") מילוא, מי שבסופו של דבר יקים את תיאטרון הקאמרי. אבל פפו פרש עוד לפני ההופעה הראשונה ובמקומו נבחרו שניים מ"החבר'ה של הבימה": שרגא פרידמן מונה לבמאי ולמנהל האומנותי, ואילו שמוליק סגל מונה למנהל הארגוני. שניהם גדלו בחיפה, למדו אצל צבי פרידלנד במחזור הראשון של הבימה והיו בני 24 בלבד. 

מבט חטוף אחורה, להיסטוריה המשפחתית של שמוליק סגל, מגלה שהוא בכלל לא היה אמור להיות שם: לא בצבא ובוודאי שלא בצוות השחקנים של הבימה. 

הוא נולד למשפחה חרדית שעלתה לארץ מפולין והתיישבה בחיפה. כמצופה ממנו, הוא החל ללמוד בישיבה, אבל משהו אחר בער בו. בתחילת שנות העשרים שלו הוא בחר במשחק על פני אורח החיים הדתי והצטרף לחוג הדרמטי בעיר מגוריו – חיפה. פחות משנה אחר כך הוא התקבל לבית הספר הדרמטי שליד הבימה והחל לצבור לעצמו מוניטין וחברים בעולם המשחק. 

הזמנה למפגש הראשון של החוג הדרמטי בחיפה, מתוך ארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-002-001-004)

כשמלחמת העצמאות פרצה, הוא נקרא לשרת את העם והארץ שכל כך אהב. ומכיוון שהחל כבר להתבסס מבחינה מקצועית, הוא בחר בשרות בו הוא הרגיש שיביא את התועלת הרבה ביותר. 

בהעדר זמן להתארגנות, ותוך כדי שצה"ל מתמודד כבר בקרבות עם ערביי הארץ, הוא ופרידמן אלתרו תכנית שהתבססה על ניסיון העבר ומופעים שהשתתפו בהם חברי הלהקה. מופע הבכורה עלה כשבוע לפני הכרזת המדינה, ב – 7 במאי, 1948. 

קטע מתוך היומן השמור בארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-002)

בדפים הראשונים של היומן, נראה שמדובר בסבב הופעות רגיל ויבש למדי. תאריכים, מקומות, שמות של שירים ומערכונים שבוצעו. כמויות של צופים. מספר חברי הלהקה המשתתפים. לוגיסטיקה. 

אבל לאט לאט העניינים מתחילים להתחמם. הצופים לא היו חיילים בחופשה או כאלה שאיישו מחנות צבא שקטים, הם היו לוחמים בשירות פעיל, דקות לפני שנקראו לקרב או דקות אחרי שחזרו ממנו. 

ב 15 למאי, לדוגמא, מתוארת ביומן הופעה אותה נאלצו לעזוב חלק מהחיילים לטובת פעולה קרבית: 

"ברגע שהחבלנים מהמקום יצאו מהאולם על תחמושתם לפעולה חשובה בסביבה ערבית, ליווינו אותם בשיר החבלנים" 

(את השיר הזה אפשר לשמוע באתר הספרייה, כאן

קטע מתוך היומן השמור בארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-002)

חיילי קומנדו צפו בהופעות כשפניהם צבועים בצבעי הסוואה, יחידה שכבשה את זרעין השתתפה בהופעה אחת כשגופיהם ומדיהם עדיין מטונפים מהקרב. למקלחות היה זמן רק מאוחר יותר. 

אבל העניין האמיתי שעולה מקריאת היומן הוא לא הסיפורים הקטנים-גדולים האלה, אלא ההבנה עד כמה הייתה קריטית פעילותם של חברי הלהקות הצבאיות, דווקא בזמנים של קרבות קשים ונואשים. 

החוויות מהופעות שהופרעו מהדי פיצוצי תותחים בג'נין או הנסיעה המפרכת בכביש בורמה בואכה ירושלים הנצורה, כבודן במקומן מונח. אבל הסיפור האמיתי הוא תגובותיהם של הלוחמים המנסים להחביא את פחדם לפני הקרב, חיוכיהם של הפצועים הכואבים ששכבו בבתי החולים הצבאיים והאזרחיים או של תושבי ירושלים הנצורים שאינם יודעים מה ילד יום. 

משהו קרה שם, בחם הקיץ הישראלי, בחולות, באולמות החולים או על הבמות המאולתרות בגגות רכבים צבאיים. שם אף אחד לא ראה את מה שדימו לראות יושבי משרדים שהיו רחוקים מהחזית, שם לאף אחד לא היה ספק בנחיצותם של האמנים בשטח.

בדרך לירושלים הנצורה, מתוך ארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-009)

"יש הרגשה שזה ה"מפעל" הגדול ביותר שעשינו עד כה" כותב שמוליק ביומן אחרי הופעה בבית החולים בטבריה. והוא ממשיך לתאר את תגובת הפצועים: 

"בהכנסנו פנימה, ראינו והנה שני חולים נאבקים בכאבים איומים. בהמשך התכנית, נשתנו פניהם ובהדרגה שיטתית פרצו בסוף בצחוק ובשמחה ולא נתנו לנו לעזוב את בית החולים לפני שנמשיך בעוד כמה קטעים"

קטע מתוך היומן השמור בארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-002)

גם בירושלים ההפוגה הקומית שסיפקה ההופעה התקבלה בברכה גדולה: 

"ההופעה הראשונה בירושלים עברה יפה. בירושלים כנראה לא צחקו כבר כמה חודשים, וישנה הרגשה שהג'וב שלנו הוא גדול ותהיה הצלחה! אגב, אנו בתור אמנים – הננו הראשונים שמבקרים בירושלים מאז המצור". 

בדור שבו עדיין לא הבינו מספיק את הפגיעה הנפשית המתמשכת שהותירו מראות וקולות המלחמה אצל החיילים והאזרחים, הגיעו חברי הלהקות הצבאיות, כמעט ילדים בעצמם, נטולי כל הכשרה פסיכולוגית, וסיפקו לקהלם מה שאף תרופת מרשם לא יכלה לספק – רגעים של נחת ושפיות בתוך הכאוס. רגעים שבהם אפשר לחשוב על משהו אחר מלבד הפחד ממה שיאבד והאבל על מה שכבר אבד. 

הם עשו זאת ברגישות גדולה, תוך הבנה ונסיון להכיל את המצב אותו הם מלווים. בתאור של ההופעה ברמת רחל, שמוליק סגל מספר על התחושה הקשה שליוותה אותם: 

"ההופעה כאן נתקבלה יפה, אבל לא הייתה לנו הרגשה טובה, האנשים מאד "קשים" אבל כנראה שהם נהנו ואנו לא הרגשנו בזאת. תופעה מוזרה אבל טבעית ביותר בתנאים אלה".

קטע מתוך היומן השמור בארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-002)

הם עבדו קשה. היומן מתאר ימים שלמים של הופעות רצופות בלי הפסקה, ונסיעות מפרכות למקומות מסוכנים שאיש לא רצה להגיע אליהם אם לא היה חייב. התמונות בארכיון משלימות את הסיפור כשהן מציגות במות עשויות חול, רכבים צבאיים או כסאות פלסטיק, וחיוכים מותשים. 

תצלומים מהופעות שונות של הלהקה הצבאית. מתוך ארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-009)

האם ההופעה אכן הייתה מוצלחת בפרמטרים מקצועיים? קשה לדעת. הלהקה התפרקה די מהר, כאשר הטענה העיקרית לא הייתה על איכות התכנית אלא על הקושי בשינוע להקה גדולה כל כך והצורך בפריסה רחבה יותר של הצוותים. אבל כך או כך, את התועלת שהפיקו הלוחמים והאזרחים הנצורים אי אפשר היה לכמת או לבחון באמצעים מקובלים. 

מכתב תודה ללהקה הצבאית הארצית, מתוך ארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-003)

בין הכתבים הצבאיים לבין חברי הלהקה לא שררו יחסים חמים במיוחד, וחברי הלקה זעמו על היחס המחפיר לו הם זכו, לטענתם: 

"פגישה עם כתבים צבאיים בר יוסף ("דבר") (ו)שריה ("הבקר"). התעניינותו של בר יוסף ואדישותו של שריה לגבי הלהקה. הבטיחו להשתתף בהצגה – ולא באו!". 

למרבה המזל, אותם כתבים אכן דיווחו על התרשמותם מהלהקה (לא נלהבת) ומנהלה וה"קונפרנס" שלה (נלהבת הרבה יותר). 

"אך בעיקר יצוין לשבח הקונפראנס – שמואלי'ק, והעזר כנגדו מישקה. זה עידן ועידנים לא הירבה כל כך קונפראנס להשפיע אצלנו צחוק, מדקרות והרבצות ושאר נפלאות קונפראנס". (מתוך אחד הגיליונות הראשונים של "במחנה").

 

היומן מסתיים ב 7.7, עם חזרתם של חברי הלהקה לתל אביב בסיום סבב ההופעות (32 הופעות ב 12 יום!) ועם תקווה כי יינתן להם להמשיך במפעל החשוב הזה גם בהמשך. 

קטע מתוך היומן השמור בארכיון שמוליק סגל המופקד במילא"ה (סימול PShSe-001-005-002)

 

הפריטים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון שמוליק סגל, המופקד במרכז הישראלי לתיעוד אמנויות הבמה (מילא"ה) שבאוניברסיטת ת"א, זמינים דיגיטלית באדיבות משפחת סגל ובמסגרת שיתוף פעולה בין משרד המורשת ותכנית ציוני דרך והספרייה הלאומית של ישראל.

 

יש גם לכם יומן מימי תש"ח? התחלנו באיסוף יומנים אישיים של בני ובנות דור קום המדינה למען הדורות הבאים! כל הפרטים כאן

מבגדד לירושלים: אלי עמיר קרוע בין מזרח ומערב

שיחה מרתקת עם הסופר אלי עמיר על נטישתם ההמונית של כ-120 אלף נפשות מקהילת יהודי עיראק את מולדתם, ועלייתם לארץ במסגרת מבצע 'עזרא ונחמיה'. מה היו עוצמות האירועים שטילטלו את יהדות עיראק בשנות ה-40' וה-50' של המאה הקודמת, וכיצד הקשיים שאיתם התמודדו העולים עיצבו את כתיבתו והשפיעו עליה

הסופר אלי עמיר

הירשמו לפודקאסט "הספרנים":

מגישה ועורכת ראשית: ורד ליון-ירושלמי

אורח: אלי עמיר

הפקה: KeyPod הפקות הסכתים

עריכה: חן מלול

שפיק עדס היה איש עסקים יהודי שחי בעיראק בתחילת המאה הקודמת. למרות שהיה איש ידוע ואמיד מאוד שרקם מערכת קשרים ענפה עם הצמרת הפוליטית של בגדד באותם הימים. בחודש ספטמבר 1948 הוא נעצר בידי השלטונות בטענה שרכש עודפי ציוד בריטי ממלחמת העולם השנייה ומכר אותם לכוחות הציונים בארץ ישראל שנעזרו בהם במהלך מלחמת העצמאות. משפחת הראווה שלו נמשך שלושה ימים בלבד. בלי עדים. בלי ראיות. ומבלי שניתנה לו הרשות להגן על עצמו.

ב-23 בספטמבר 1948 שפיק עדס הוצא להורג בתלייה באחד הרחובות הראשיים של העיר בצרה לעיני בני משפחתו ואלפי צופים. הוא היה עולה הגרדום היהודי הראשון אבל לא האחרון. הוצאתו להורג טלטלה את הקהילה היהודית בעיראק ועודדה את אחד האירועים יוצאי הדופן שהתרחש שלוש שנים לאחר-מכן. עקירת קהילה שלמה על שורשיה בני אלפי השנים מאדמתה. זהו סיפור של עליית עזרא ונחמיה.

ברוכות וברוכים להסכת הספרנים. את הפרק הזה נקדיש לסיפור עלייתה וקליטתה בארץ של קהילת יהודי עיראק דרך נקודת מבטו של אחד הסופרים האהובים, המצליחים והפוריים ביותר, יליד בגדד בעצמו, אלי עמיר.

לכל פרקי הסכת הספרנים – לחצו כאן

יומנה של דבורה עומר: "וכאן אכתוב את כל לבטי אשר אין אני יכולה לספרם לאף אחד"

התחקות אחר יומן נעוריה של סופרת הילדים לעתיד, יומן שבו מתערבבים הגעגועים לאם שנהרגה ולאבא שבשליחות בחו"ל עם דאגות למצבה החברתי ולגורל המדינה שבדרך

דבורה עומר, מתוך ארכיון דן הדני, האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

בגיל 11 איבדה דבורה עומר את אמה בנסיבות טרגיות, שלא התבררו לה עד שלב מאוחר מאוד. באותו הזמן נאלצה להיפרד גם מאביה, ששהה אז בחו"ל ולא מיהר לחזור אל דבורי הקטנה שלו. היתמות והכאב ננעצו ביצירתה של עומר למשך כל חייה. כדי להתחיל ולהתמודד עם היתמות והכאב שילוו את יצירתה למשך כל חייה החלה בכתיבת יומן, שהתפתחה לכתיבת יומנים רבים.

בשנת 1946, החלה דבורה בת ה-14 בכתיבת יומן חדש, לאחר שדפי המחברת הקודמת התמלאו מתיעוד יומיומי. כבר אז, בהיותה נערה צעירה, סביבתה הכירה בהיותה אדם כותב. את המחברת שבה תכתוב את יומנה החדש קיבלה דבורה במתנה מהחברות והחברים שגדלה איתם בקיבוץ מעוז חיים. ההקדשה שלהם, הפותחת את היומן, מכניסה אותנו ממרחק השנים אל רגעי הפרידה העצובים שלהם מדבורה, שעזבה את הקיבוץ לראשונה והלכה ללמוד בגבעת ברנר:

דבורל'ה

זה שלש-עשרה שנה אנו חיים את חיינו יחד ומאז ועד עתה לא נפרדנו ועתה אנו נפרדים, אך מקוים שגם פרידה זו לא תהיה ממושכת, ונמשיך לחיות את חיינו כאשר חיינו עד עתה,

מעוז חיים י"ח תשרי תש"ו

רחלה ונירה, רפי רותי אברהם עמי יחזקאל

בשלב הזה כתיבתה עדיין הייתה פרטית, וכבר בפתיחה מבטיחה לעצמה הסופרת לעתיד הבטחה. זהו התיעוד הראשון ביומנה, שנכתב ב-כ"ו בניסן תש"ו:

כל השנה חיפשתי את יומני ולא מצאתיו. והנה עכשיו מצאתי אותו פתאום. ואף על פי שעד עתה מתחילת השנה הפסקתי בכתיבת יומן, אתחיל עתה שוב במרץ משנה.

ביומן רוצה אני לכתוב כל מאורע שיעבור עלי. כל הרגשה שלי. אם שמחה ואם עליזה.

וכאן אכתוב את כל לבטי אשר אין אני יכולה לספרם לאף אחד.

ורוצה אני כאן לכתוב את הכל כי יש לי ביטחון שהיומן הזה שמור במקום נאמן ועין איש זר לא תשורנו.

רוצה אני גם לכתוב ביומן זה שירים שמוצאים חן בעיני במיוחד.

מעבר לסיפור האישי של הסופרת לעתיד משתקף גם הווי המדינה שבדרך. וכך הגעתם של עולים חדשים לבית-הספר שבו היא לומדת זוכה לתיעוד ביומן:

ביום רביעי, באחד במאי שכבתי בחצר וקראתי, פתאום שמעתי צלצול, ומפני שהצלצול היה לא במקום יצאתי בבהלה החוצה לראות מה קרה, והנה ראיתי חברים הולכים בכיוון לשער ודגלים בידיהם, ואמרו לי שעכשיו צריכה לבוא קבוצת הילדים העולים. הלכתי עם כל החברים. הילדים הסתדרו בשורות וגם החברים עמדו, ומרחוק נראה האוטובוס שמתוכו נשמעה שירה עברית.

האוטו התקרב ומתוכו קפצו ילדים תרמילי גב על כתפיהם, והלכו בשורה ואחריהם כל החברים צעדו לחדר האוכל

נכנסתי לחדריהם. הרצפה שטופה נקיה. מעל משקוף החלון ירק. מעט פרחים. המיטות מוצעות לשינה. סדינים לבנים. ציפות צחורות. תמונה צנצנת עם פרחים. פינה חמה. פינה חמה לילדים אשר סבלו רבות, ועתה הילדים ילדי המשק בנו לבד את חדריהם. והיה נעים לראות את זה, ולראות את הילדים התמהים לכל זה כי מזמן לא ראו חדר נקי, וילד אחד אמר, "למה לנו מיטות? כבר הרבה מאוד זמן לא ישנו על מיטות.

בעמוד הבא חושפת דבורה את אחד מאותם לבטים שכנראה לא יכלה לספר לאיש, בעת שכתבה על ביקורו של אביה, משה מוסינזון:

כל הזמן חיכיתי לחוצה לזמן שאפגש עם אבא. וחששתי מאוד כי הזמן יעשה את שלו ולא נבין איש את רעהו ולא אוכל לשתפו בכלום. בתחילה חשבתי כי טעיתי אבל עכשיו נדמה לי כך הדבר. כל הזמן חיכיתי לבואו בכליון עיניים ואם אגיד את האמת – התאכזבתי במקצת ממנו. כי הרבה לא הכרתי אותו, רק מתוך החופשות הקצרות שהיה מבקרני.

בצד ההתלהבות מהגעתם של ילדים עולים, ימים רבים מביאים איתם גם חוסר ודאות לגבי עתיד היישוב והמדינה שבדרך:

עתה ימים מתוחים לא שקטים. משהו תלוי בחללו של עולם. משהו מטיל אימה קודר ודומם. יום יום מביא העיתון ידיעות על חיפוש במשקים שונים, על פיצוץ רכבות וחטיפת קצינים. עם בוא העיתון צובאים עליו האנשים לקרוא את החדשות, שוב כמו בימי המלחמה מתכנסים חברים לשמוע את חדשות הרדיו.

כל אחד מתוח וחרד למחר. לבאות.

אך יחד עם חדירת הפן הלאומי והקולקטיבי ליומן, הפן האישי הוא המכתיב את הטון ברוב המקרים. דבורה הייתה נערה צעירה שכתבה לא רק על נושאים שברומו של עולם אלא גם על אמיתויות נצחיות של ילדי בית הספר – גם אלו שיגדלו להיות אנשי מילה מובהקים: בית הספר יכול להיות מקום מאוד משעמם.

טז איר התש"ו

יש עוד כחודש וחצי ללמוד. אני כל כך שמחה. פשוט אין לי כבר כוח ללמוד. שוב שיעורים ושוב בחינות אוף.. בשיעורים אני מתאמצת מאוד להקשיב. אני כל כך לא מרוכזת. אני משקיפה דרך החלון אל הים המשתרע בכחול, ונוגע באופק, שמיים תכולים, אל העצים המלבלבים, ואז שוכחת אני עולם מלואו. את הכל שוכחת אני ומרותקת להזיותיי ומחשבותיי.

יש לי תוכניות אדירות לחופש. טיול ובילוי יפה. רחצה בים. ראיית הצגות.

ורק שיבוא שיבוא כבר החופש המקווה.

ובתיעוד מאוחר יותר, "גמרנו את הלימודים ואני הייתי כל כך מבסוטה."

כיאה ליומן הנכתב בגיל ההתבגרות מביעה דבורה עניין רב ביחסיה עם חברות וחברים. בגבעת ברנר שאליה עברה היא מודה שלא מצאה עדיין "ידידה קרובה. אומנם כך חברה באופן כללי יש לי פחות או יותר אבל ידידה ממש קרובה אין לי." לאחר מכן היא פונה לנתח את יחסיה עם כל חברה וחברה ולשער מי תוכל להיות ידידה קרובה – שאליה תוכל לגלות דברים שאולי כרגע היא שומרת אך ורק ליומנה. עם בת-שבע, למשל:

אני משוחחת רבות, יש לנו על מה לשוחח מפני שגורלנו שווה במידה ידועה, אבל איני גלויה בפניה…

את רנה אני די מסמפטת אבל אף פעם עוד לא דיברתי איתה כך באופן פרטי.

ציפורה ילדה נחמדה אבל אין לה הרבה שכל. ואנו חברות, אבל לא חברות עמוקה.

את יתר הבנות: חוה, רותי, נורית אני ביחסים טובים, אין לי אליהן יחס מיוחד אבל כך.

הילדה היחידה שהייתי רוצה שתהיה ידידתי היא רחל דורבן. היא ילדה נחמדה ומאוד מוצאת חן בעיני, אנו ידידות שטחיות. אני מאוד משתדלת לרכוש את ידידותה. ברור שלא על ידי חנפנות אלא כשהיא מבקשת ממני משהו אני עושה לה. במחלתה עזרתי לה. והיא אמרה לי שאני הילדה שהיא סומכת עלי ביותר מבין הבנות.

היא גם די גלויה לפני, ולעתים אנו הולכות יחד ומדברות.

היא ילדה מאוד חמודה.

מותה של אימה הותיר חור ענק בחייה. ההיעדרות האיומה שלה מקבלת נוכחות מרכזית ביומן. כשהתחילה את היומן הייתה דבורה בת 14. אמה, לאה שרשבסקי, נהרגה שלוש שנים קודם לכן. את דבורה לא שיתפו בנסיבות המוות. לאה נהרגה בתאונת אימונים במסגרת פעילותה בארגון ה"הגנה". כדי לא לחשוף את הפעילות לכוחות המנדט הבריטי פורסם שהיא התאבדה, ורק כעבור שנים רבות נודעה לדבורה האמת. בשנת 1976, כאשר היא גילתה סוף סוף את הסיפור המלא, היא אף פגשה את האישה שירתה בה בשוגג.

י' תמוז תש"ו

לפעמים אני מהרהרת שכל שתי השנים האחרונות הן חלום. חלום ארוך ומיגע.

והנה אקיץ ואני ילדה בת 11.

השעה שעת בין הערבים, נירה באה אליי וקוראת "קמת כבר? ברוך השם. את יודעת שכבר ערב. קומי מהר"

אני מעיפה עליה מבט. בחלומי כבר הייתה ילדה גדולה קרוב ל-14.

ואני אומרת לה נירה חלמתי חלום ארוך וממושך. חלום משונה. אבל היא מזרזת אותי. "קומי מהר התרחצי וספרי לי אותו אחר-כך."

אני קמה והולכת לחדר. על הדשא שני האחים הקטנים שלי, קטנים. ובחלומי גדולים מדברים והולכים ועתה ממלמלים זוחלים.

והנה בדרך אמא הולכת מן המקלחת. לבושה היא חלוקה התכול. מחזיקה את המגבת. אני רה אליה נצמדת אליה, מנשקת אותה, מחבקת אותה ומספרת לה אמא כל כך הרבה זמן לא ראיתיך. חלמתי שמתת. והיא מחליקה את שערותי צוחקת ואומרת "איזה חלומות את חולמת ילדתי."

ושתינו צועדת לחדר.

אמא מתלבשת ויוצאת לדשא, שתינו גחונות על הקטנים. והנה גם ישראליק בא וכולנו יחדיו על הדשא, ואמא אומרת "מחר אני יוצאת לאימונים". ואז אני זוכרת את חלומי הנורא וקוראת בהתרגשות: "אמא! אל תלכי מחר לאימונים".

והיא מסבירה לי כי אנו צריכים להתאמן בשביל לדעת להילחם בכל הרוצים להרע לנו.

 

הטור של סמדר שיר אודות הגילוי של דבורה עומר, מתוך מעריב, 21 באוקטובר 1976

הכתיבה היומנית של דבורי הצעירה התפתחה בסופו של דבר לסדרת הספרים "דפי תמר", שהיו הצלחתה הספרותית הגדולה הראשונה. "דפי תמר" התחילו כטורים לעיתון "דבר לילדים" שכתבה דבורה עומר לאחר שסיימה את לימודי ההוראה במכללת אורנים וחזרה לקיבוץ מעוז חיים כמורה. בהמשך הפכה עומר לאחת מסופרות הילדים והנוער המצליחות והאהובות ביותר בישראל. היא זכתה בפרסים רבים, ביניהם פרס ראש הממשלה, פרס אקו"ם ופרס ישראל. בשנת 2013 הלכה לעולמה וארכיונה מופקד היום בספרייה הלאומית.

עוד על חייה של עומר, על יחסיה עם הוריה, משפחתה ועל יצירתה, תוכלו לשמוע בפרק של הסכת "הספרנים", פודקאסט הספרייה הלאומית.

 

יש גם לכם יומן מימי תש"ח? אנו אוספים יומנים אישיים של בני ובנות דור קום המדינה למען הדורות הבאים! כל הפרטים כאן