המעצב שנרצח בשואה איחל באיגרת: "תשקעי השנה שחלפה עם כאבייך!"

הצצה אל העולם היהודי שנחרב: גלויות השנה טובה של חיים גולדברג (חגי) הנציחו את יהדות פולין וזכו להצלחה אדירה

ליהודי פולין לקח כמה מאות שנים להתאהב במנהג שליחת ה"שנות טובות" של שכניהם בגרמניה. המנהג, שכבר מימי הביניים פרח ביהדות גרמניה, החל בסוף המאה התשע-עשרה לצבור תאוצה גם בפולין. בזכות פריחת בתי הדפוס בפולין באותן שנים, נכנסו אל הדלת הפתוחה הזאת אומנים יהודים רבים. הבולט והמוכר שבהם הוא חיים גולדברג.

גולדברג, שאימץ את שם העט חגי, נולד בשנת 1890 בעיירה לוקוב במחוז לובלין שבפולין. הצעיר היהודי זכה אומנם לחינוך מסורתי בחדר, אך כבר בנעוריו נגלו בו כישרון ונטייה אומנותיים. הוא עזב את הישיבה, נסע לגרמניה להשתלם בסדנאות ובבתי ספר לאומנות, ושם רכש את השכלתו המקצועית בעיצוב גרפי. על רקע הפריחה בעולם ההוצאות לאור של יהדות פולין, ב-1912 עקר חגי לוורשה ופתח סטודיו לצילום. בתוך זמן קצר החל לעסוק בהפקת גלויות וכרטיסי ברכה, ובמיוחד איגרות שנה טובה.

חגי נחשב לאיש רנסנס של ממש: הוא בלט בכישוריו האומנותיים בתור צייר, צלם, מפיק ומעצב גרפי. ונוסף על כל אלה נודע גם כמשורר הכותב את התוכן המילולי של הגלויות שיצר.

הגלויות שעיצב זכו להצלחה אדירה מכיוון שהוא היטיב לקלוע לטעמו של הקהל היהודי-פולני. באותה תקופה הוצגו בגלויות של יהודי גרמניה נופי כפר פסטורליים, ילדות וילדים מגונדרים בצבע וגם חידושים טכנולוגיים דוגמת מטוסים ואוניות, המאפשרים את הפצת השנות טובות. לעומתן בגלויות מפולין ניצחה הנוסטלגיה את מראות הקדמה והפאר, וכיכבו בהן דמויות בלבוש חגיגי מסורתי המשתתפות בכל טקסי חודש תשרי.

"קריאת שמע ליד מיטת היולדת: לשנה טובה, מזל טוב, זכר!" מתוך אוסף גלויות היודאיקה ע"ש יוסף ומרגיט הופמן

אחת הגלויות המהממות שיצר חגי מציגה את מנהג ה"תשליך", אך ביצירתו השנה שעברה היא שמושלכת למצולות, ולא החטאים. את השנה שחלפה מגלם בגלויה איש זקן (דאס אלטע יאהר), ואת השנה החדשה – נערה יפה (ניי יאהר). ואלו מילות השיר שצירף חגי, בתרגום לעברית:

תשקעי השנה שחלפה
עם סבלותייך וכאבייך!
תשקעי, תשקעי לנצח כבר
בתהום הזמן!

הנה באה שנה חדשה
עם אושר חדש ושמחה!
והעולם משתחרר מצער וסבל!

השנה החדשה מול השנה הישנה. מתוך אוסף גלויות היודאיקה ע"ש יוסף ומרגיט הופמן

כמה מהסצנות אולי נראות לנו כיום מבוימות ולא טבעיות, אבל חשוב להסתכל על הגלויות של חגי בראי בני תקופתו. ואכן אחד החידושים שהכניס לתחום נגע לעניין הבימוי. בסטודיו שהקים בוורשה שילב חגי צילום מבוים של שחקנים עם הטכניקות הגרפיות שלמד בגרמניה ועם כישרונו כצייר חובב. ואת כל זאת חתם בחרוזים ביידיש פרי עטו.

גלויות השנה טובה של חגי, ובייחוד אלה המציגות סצנות ביתיות, הן אוצר עבור היסטוריונים. הן מתעדות בבירור ובצבע מנהגים יהודיים נשכחים ואת פרטי הלבוש של בני התקופה, המלאכות שעסקו בהן ומראה בתיהם. זוהי הצצה נדירה אל עולם יהודי שלם שהוחרב בשואה.

באיגרות מגרמניה הודגשו הטכנולוגיות החדשות לשליחת שנה טובה, ואילו בפולין העדיפו יונה לבנה. מזהים את הצעירה בגלויה? השוו לגלויה הקודמת. מתוך אוסף גלויות היודאיקה ע"ש יוסף ומרגיט הופמן

משנת 1914 חילק חגי את זמנו בסטודיו בין כמה תחומים. הוא המשיך לייצר סדרות של גלויות שנה טובה וגם סדרת גלויות בנושא מלאכות יהודיות (די אידישע פרנסות). ועם זאת הפנה את זרקור יצירתו אל תעשיית הספר העברי והיידי ששגשגה בפולין. בשנות ה-20 אף פתח את בית הדפוס והסטודיו "גרפיקאן", ובו עיצב גופנים חדשים בעברית, גלופות, קישוטי דפוס וליתוגרפיה.

"מעצבים את השנה החדשה", נפחים יהודים מעצבים את המזל (גליק) של כל היהודים לשנה החדשה. מתוך אוסף גלויות היודאיקה ע"ש יוסף ומרגיט הופמן

חגי לא רק אייר ספרים, אלא אף חיבר כמה. לתפיסתו, תחושת המקצועיות והאחריות של אומן ומשורר לא עומדת בסתירה לחוש הומור מושחז ורוח שטות. לכבוד חג הפורים של שנת 1926 חיבר ואייר חגי את הספר "אביסל רכילות" (קצת רכילות). הספר נפתח באיור נפלא של אולימפוס הספרות העולמית והעברית, ובו דנטה, שייקספיר ואחרים זוכים לבלות על ענן אחד עם שלום עליכם והרמב"ם.

עמוד מהספר "אביסל רכילות". תוכלו לצפות בספר הסרוק באתר http://archive.org/

השיר הפותח את הספר מספר על הרכילות ששמע חגי במועדון הסופרים. אלו השורות הראשונות, שתורגמו בעזרתה של דניאלה מאואר:

בזמנים של מרה-שחורה,
בדקות עצובות,
כאשר הכל מסביב, מקטן עד גדול,
נהיה לי נמאס לחלוטין,
אני אוסף את עצמי וקם
ואומר לאשתי: "להתראות!"

אבל אינני ממהר לביתו של חבר
לשחק משחק קלפים קטן,
גם לא בא לי תאטרון,
לא קולנוע, לא קונצרט קטן:
רק "מועדון הסופרים"
הוא עבורי המקום האהוב עליי.

עם הפלישה הנאצית לפולין ב-1939 נמלט חגי אל ביאליסטוק, אך לא הצליח לצאת מן העיר בזמן. הוא נספה בגטו ביאליסטוק בשנת 1943.

לא בכל קהילה ותקופה נשמרו כרטיסי השנה טובה ששלחו יהודים לבני משפחתם ולחבריהם. זאת מהסיבה הפשוטה שרוב הכרטיסים מצאו את דרכם לפח האשפה. השנות טובות של חיים גולדברג הן מקרה שונה בתכלית – בכל זאת, מדובר ביצירות אומנות קטנות.

 

לקריאה נוספת

שלום צבר, "מאה שנות כרטיסי 'שנה טובה': לתולדותיו של המנהג והתפתחותו האמנותית", בתוך: מוקי צור (עורך), "בשנה הבאה: שנות טובות מן הקיבוץ" (אוניברסיטת בן-גוריון בנגב – המרכז למורשת בן-גוריון, 2001)

אילה גורדון, "גולדברג, חיים (חגי)", בתוך: "איורים עבריים: הספר העברי המאויר לילדים, העידן הבינלאומי 1900–1925" (מוזיאון נחום גוטמן, 2005)

האזינו: הספרנים היהודים שנלחמו בשוד הספרים הנאצי

שיא האירוניה: האובססיה הנאצית לאתר ולבזוז ספרים וכתבי יד יהודיים היא שהביאה בדיעבד להצלתם

ספרים יהודיים שנבזזו בידי הנאצים. וילנה, 1943. צילום: יד ושם

Listen on Spotify
Listen on Apple Podcasts

הסכת הספרנים: כל הפרקים 

מיליוני ספרים וכתבי יד יהודיים נגנבו והוחרמו בידי הנאצים ברחבי אירופה במהלך מלחמת העולם השנייה. מדובר בכחמישה מיליון ספרים בתחומים מגוונים, ובהם ספרים במדעי היהדות, שירה וספרות עברית, ספרי מדע כלליים וכתבי יד, שנלקחו מספריות יהודיות פרטיות וציבוריות.

בפרק הזה של הסכת הספרנים נספר על הנאצים שעמדו בראש שוד הספרים הגדול ביותר בהיסטוריה, ובמיוחד על דמות נאצית מפתיעה שהובילה את המבצע הודות ללימודיה באוניברסיטה העברית בירושלים ובקיאותה בשפה העברית. ונספר גם על אנשי הרוח היהודים שפעלו – בזמן המלחמה ואחריה – להציל את הספרים ואוצרות התרבות הגזולים ולהשיבם לבעליהם המקוריים ולמדינת ישראל.

האזנה נעימה!

מגישה: ורד ליון-ירושלמי

אורח: דניאל ליפסון, מחלקת ייעוץ והדרכה, הספרייה הלאומית

מפיק: דניאל גל

עורך: נתי גבאי


עוד בנושא:

הרצאה: הרצחת וגם ירשת? שוד הספריות בידי הנאצים ומבצע הצלתם לאחר השואה

היום בו אחמד ג'מאל פאשה החליט לנקום בתושבי ירושלים

ביום בהיר אחד בתחילת הקיץ, בעיצומה של מלחמת העולם הראשונה, חזו תושבי ירושלים במחזה מעורר פלצות: חמישה מתושבי העיר נתלו על-ידי השלטונות העות'מאנים. צלם שהגיע למקום תיעד את המראה הקשה, והתמונה הפכה מאז לאגדה ירושלמית שמערבת נוצרים, יהודים ומוסלמים

התמונה צולמה ככל הנראה על ידי הצלם ח'ליל ראד, שהגיע למקום התלייה בטרם הורדו הגופות. גרסאות שונות מתארות כיצד הופצה התמונה: יש שמספרים כי הוא מכר אותה בחנותו בעיר העתיקה, ויש המספרים שהיא הועברה לקרוביו של אחד ההרוגים על-ידי בכיר לשעבר במנהל העות'מאני. צילום: יד יצחק בן צבי

בחודש יוני 1916 מצא את עצמו אחמד ג'מאל פאשה, מפקד הארמייה הרביעית של הצבא העות'מאני ושליט מחוז דמשק, ניצב מול בעיה קשה: חיילים רבים ערקו משורות הצבא העות'מאני, שסבל ממחסור כבד בכוח אדם. ההסתערויות העות'מאניות על תעלת סואץ נגמרו בחוסר הצלחה והחיילים חזרו לארץ ישראל מובסים, מותשים ורעבים. ירושלים, כמו ערים רבות נוספות באימפריה העות'מאנית, התמלאה בחיילים רבים שערקו, ברחו ונעלמו.

אחמד ג'מאל פאשה, המושל הצבאי התורכי בסוריה וארץ ישראל. צילום: יד יצחק בן צבי

העריקים כונו "פראר" (ערבית: فرار) ושוטרים צבאיים רבים הסתובבו בעיר בחיפוש אחריהם. ג'מאל פאשה, שזקוק היה בדחיפות לחיילים, דן למוות כל עריק שלא יסגיר את עצמו, אך ללא הועיל. בזעפו ובאכזריותו החליט שצריך ללמד את הציבור לקח. הוא פקד על אנשיו לתפוס חמישה עריקים ולהוציאם להורג במקום מרכזי בעיר. החמישה – שני יהודים, שני נוצרים ומוסלמי אחד – נתפסו ונתלו בהליך מזורז, וזה סיפורם.

האיש החולה על הבוספורוס

ההצטרפות העות'מאנית למלחמת העולם הראשונה הביאה למשבר כלכלי חריף מאוד ברחבי האימפריה, במיוחד באזור המזרח התיכון וירושלים בפרט. כלכלת התיירות המקומית קרסה ומקורות מימון רבים יבשו, שנת הבצורת פגעה קשות ביבולים של עובדי האדמה, ואם לא די בכך – מכת ארבה קשה שטפה את המזרח התיכון בשנים 1915-1914, והגיעה גם לעיר הקודש. גיוס החובה שהוטל על ידי המשטר העות'מאני הותיר משפחות רבות ללא מפרנס, והעוני והרעב החלו להתגבר. רבים מהמקומיים לא נשלחו ליחידות הלוחמות אלא ל"עמאלייה", גדודי עבודת-פרך בשירות הצבא העות'מאני.

מסדר חיילים של הצבא העות'מאני עומדים ברחבת הקישלה בחצר המצודה לרגלי מגדל דוד, ירושלים. צילום: יד יצחק בן צבי

השילוב של מלחמת העולם והמשבר הכלכלי הוביל למוראל נמוך ולאחוזי עריקה גבוהים מאוד בקרב החיילים העות'מאניים במזרח התיכון. במקביל, החלו תנועות לאומיות מקומיות למרוד בשלטון העות'מאנים ולצדד במדינות ההסכמה. מקרים כמו הקמת גדוד נהגי הפרדות שהשתתף בקרב על גליפולי והמרד של השריף חוסיין ממכה הביאו את גמ'אל פאשה לנהוג באלימות רבה כלפי כל מה שפירש כחוסר נאמנות וחוסר ציות. לאורך 1915-1916 ביצע אחמד ג'מאל פאשה שורה של פשעי מלחמה ופעולות, בראשם רצח-העם הארמני, שקיבעו את מעמדו בתור אחת הדמויות האכזריות ביותר במלחמת העולם הראשונה.

התלייה בשער יפו

באמצע שנת 1916, אחרי שתלה והגלה עריקים ו"בוגדים" ברחבי המזרח התיכון, הגיע לירושלים אחמד ג'מאל פאשה כדי "לעשות סדר" בתופעת העריקות. הוא הודיע שידון למוות כל עריק שלא יסגיר את עצמו עד סוף יוני 1916. הוא הבטיח למחול לכל העריקים אם יחזרו ליחידותיהם, אך ללא הועיל. בזעמו, פקד ג'מאל פאשה לתלות חמישה עריקים שיתפסו בצורה אקראית, למען יראו וייראו. העריקים נבחרו לפי מפתח עדתי – שני יהודים, שני ערבים נוצרים וערבי מוסלמי אחד.

ג'מאל פאשה יוצא למערכה לכיבוש תעלת סואץ, שער יפו ירושלים, 1915. צילום: יד יצחק בן צבי

בתוך יממה נלכדו חמישה עריקים שהתאימו לדרישותיו, ונתלו בכיכר המרכזית של ירושלים דאז – ברחבת שער יפו. חמשת הנתלים היו איברהים אנדלפט ומוסא סוס הנוצרים; אחמד אלוצו המוסלמי; והיהודים משה מלל ויוסף אמוזיג. הנידונים זכו לשיחה אחרונה עם חכמי הדת שלהם, ונתלו עד שנפחו את נשמתם. על צווארם נתלו שלטים המתארים את פשעם, וגופותיהם הושארו תלויות עד שעות הערב, למען יחלחל המסר האלים שביקש ג'מאל פאשה להעביר.

הידיעה בדבר תליית יהודים על-ידי העות'מאנים פשטה בעיר, ולמחרת דווח על כך גם בעיתון "החרות", בו ציטטו גם את בקשותיהם האחרונות של הנידונים למוות. אמוזיג, לפי הדיווח, הסתפק בלשתות מעט מים בטרם הוצא להורג; מלל, לעומתו, ביקש שיגבו כספים שחייבים לו וישלמו אותם לאמו, וכן דרש שיסירו את כיסוי העיניים ששמו עליו, כדי שילך לקראת מותו בעיניים פקוחות. הכתב הוסיף כי למרבה הצער לא התאפשרה בקשתו להסרת כיסוי העיניים, שכן הייתה מנוגדת לחוק העות'מאני.

"החרות" מדווח על התלייה. 30 ביוני, 1916

הוצאתו של יוסף אמוזיג להורג הייתה טראגית במיוחד, שכן הוא כלל לא היה עריק. אמוזיג נולד במרוקו ועלה יחד עם אחותו ואמו חנינה לירושלים. יוסף, בעקבות אביו, הפך לחייט והקים סדנה בשותפות עם מוסלמי מקומי בעיר העתיקה בירושלים. עם לקוחותיו נמנו שועי הארץ, משפחות מיוחסות כמו הנאשאשיבים, ויש שמספרים שתפר בגדים אפילו לג'מאל פאשה ופמלייתו. עם התחלת המלחמה הגדולה נסגרה הסדנה שלו והוא גויס לצבא. הוא נשלח להיות חייט בבסיס בבאר שבע, העיר היחידה שהקימו העות'מאנים בארץ-ישראל.

יום אחד נשלח על-ידי מפקדו בחזרה לירושלים כדי שיתפור לו כמה חליפות. הוא פתח את בית המלאכה שלו והתחיל לעבוד על המשימה, עד שהמלשינים של הצבא העות'מאני ראו אותו וסברו בטעות שהוא עריק. הוא נתפס על-ידי השוטרים הצבאיים והושם במאסר. כשניסה להבהיר את משימתו, נתקל בקשיים, לא הצליח ליצור קשר עם מפקדו, ואישור-המעבר הצבאי שלו נעלם. אמו של יוסף ניסתה למצוא את האישור נואשות, אך לא הצליחה. לאחר מעצרו הושם יוסף אמוזיג בקישלה (הכלא המקומי הסמוך למגדל דוד), אך האישור לא נמצא, ואמוזיג הוצא להורג לצד השאר.

המורשת

אחייניתו של אמוזיג, אסתר חרוש, התחתנה לימים עם עקיבא אזולאי שהיה סגן ראש העיר ירושלים. אסתר הייתה לאחת הבודדות שזכרו את הסיפור, לו נודעו כמה גרסאות דומות עם כמה פרטים שהשתנו בין הסיפורים. היהודים הספרדים של ירושלים היו מספרים את סיפור תלייתם של אמוזיג ומלל לאורך השנים עד שהפך למעשיה עירונית מוכרת בירושלים. אחד הפרטים שנודעו שנים לאחר ההוצאה להורג היה שהתליין היה יהודי בשם מרדכי ששון, שביצע את פקודות העות'מאנים בלב כבד וליווה את הנתלים היהודים עד לרגעיהם האחרונים.

ההחלטה של ג'מאל פאשה לתלות חמישה אנשים לפי שיוך דתי הייתה החלטה חריגה, גם ביחס לשאר פעולותיו האכזריות בזמן המלחמה. אקראיות הבחירה, הביצוע המהיר של גזר הדין וההשפעה על הקהילות השונות בעיר הפכו את המקרה לנקודת ציון בהיסטוריה של ירושלים. לצד אנשי ארגון ניל"י, נעמן בלקינד ויוסף לישנסקי, שהוצאו להורג באותה תקופה בעוון פעילות הריגול שלהם, נמצאים גם אמוזיג ומלל, הרוגי מלכות שנתלו בשל יהדותם. במידה מסוימת, סיפור המקרה הזה מסמל גם הוא את קדושת העיר ירושלים לשלוש הדתות המונותאיסטיות, וכיצד זו העיר בה נפגשים מאמיניהן.

לקריאה נוספת:

שנת הארבה – יומנו של החייל אחסאן אלתורג'מאן, פלסטיני בצבא העותמאני / סלים תמארי

ירושלם: "משפט מות", עיתון "החרות", 30 ביוני 1916

מדריך כרטא להר הזיתים, עמ' 27 – קברו של יוסף אמוזיג

חמדת אבות / גרשון גרא

ואף על פי כן – משה מלל ויוסף אמוזיג הינם "הרוגי המלכות הראשונים" במאה העשרים / שמעון רובינשטיין

מחקרו של משה עובדיה

מאמרם של עודד ישראלי ויוסף גרינבוים

האזינו: החיים הסודיים של חנה סנש

הסכת (פודקאסט) "הספרנים" יוצא לדרך! חנה סנש זכורה בעיקר כגיבורה לאומית, צנחנית ומשוררת. אבל בסיפור חייה הקצרים יש גם אהבות, אכזבות, התלבטויות, שאיפות וחלומות. האזנה נעימה

ארכיון משפחת סנש, באדיבות אורי ומירית אייזן

Listen on Spotify
Listen on Apple Podcasts

הסכת הספרנים: כל הפרקים 

לציון 100 שנים להולדתה נספר על ילדותה כתלמידה מחוננת בבודפשט; עלייתה לארץ שלוותה בפשרות כואבות; כמיהתה לאהבה שמעולם לא מומשה; וההחלטה הגורלית לחזור לאירופה במלחמת העולם השנייה להציל יהודים – משימה שממנה לא חזרה.

מגישה: ורד ליון-ירושלמי

אורח: ד"ר חזי עמיאור, אוצֵר אוסף ישראל בספרייה הלאומית

מפיק: דניאל גל

עורך: נתי גבאי


לתמונות, תעודות אישיות, מכתבים ומידע נוסף על חנה סנש

לעוד סיפורים מרגשים על חנה סנש בבלוג הספרייה