לא חשבנו שזה יכול לקרות לנו פעמיים

עולמה של משפחה אחת מאושרת מבית אלפא, משפחת ויינטרוב, התהפך תוך מספר שנים שבהן פקדו אותה שורה של אסונות איומים, ביניהם נפילת שניים מהאחים, שלמה ועמוס, במלחמות ההתשה ויום הכיפורים. בבית אלפא הם נודעו, מאחורי גבם, כ"משפחת איוב" - המשפחה בקיבוץ "שהכל קורה להם". אבל למרות העצב והשכול, בני המשפחה שנשארו בחרו בחיים, שוב ושוב

832 629 Blog

משפחת ויינטרוב. מתוך ארכיון בית אלפא, צילום: שרון צור

בעמק יזרעאל, ממזרח לרגלי הגלבוע, שוכן קיבוץ בית אלפא. כמו קיבוץ בית השיטה (ש-11 מבניו נהרגו במלחמת יום הכיפורים) וקיבוצים אחרים, גם בית אלפא שילם מחיר בנפש למערכות ישראל. אבל נדמה שמשפחה אחת בקיבוץ, שעברה שורה בלתי נתפסת של אסונות קשים, ממחישה יותר מכל את ניצחון הרוח, האופטימיות והאחיזה בחיים. כזו היא משפחת ויינטרוב. 

ערגה ברנע, לשעבר ויינטרוב, נולדה בשנת 1936. הוריה, פניה-פרידה ושמעון-יוסף, הגיעו לקיבוץ בית אלפא מרמת יוחנן. בשנת 1969 נפטרה אמה ממחלה קשה, ומאז פקדו את המשפחה, כמעט בזה אחר זה, אסונות פרטיים שהשתלבו בשכול הלאומי. 

שלמה ויינטרוב זל
שלמה ויינטרוב ז"ל

ארבעת האחים לבית ויינטרוב – ערגה, שלמה, אסתר ועמוס – נפרדו מהאם ליד מיטתה. חצי שנה בלבד לאחר מכן, ב-1970, נהרג בנם של פניה ושמעון, שלמה, במלחמת ההתשה, כאשר מטוסו נפגע מירי נ"מ סורי בטיסה מבצעית מעל שמי סוריה. הוא הנמיך כלפי הקרקע, התרומם בזינוק כלפי מעלה ואחר כך שב והתרסק על האדמה. 

עמוס, האח הקטן במשפחה היה אז בן 19. 

ערגה עמוס ואליושה ברנע מתוך האלבום המשפחתי ארכיון בית אלפא
ערגה, עמוס ואליושה ברנע מתוך האלבום המשפחתי, באדיבות ארכיון קיבוץ בית אלפא

מעט לאחר מכן, בשנת 1971, נפטרה עינת, בתה של ערגה ובן זוגה אליושה, ממחלת הסרטן. לעינת היתה נפש רגישה והאסונות שפקדו את המשפחה הטביעו עליה חותם. "בילינו ימים קשים שנמשכו בין כותלי בית-החולים. עינת לא הסכימה להיכנע למצב. במשך שבועיים נאבקה בבית-החולים על חייה הצעירים, עד שדעכה, והיא בסך-הכל בת תשע-וחצי". מספרת ערגה בגעגוע. 

ערגה אליושה ועינת ברנע, מתוך ארכיון בית אלפא
ערגה, אליושה ועינת ברנע, באדיבות ארכיון קיבוץ בית אלפא

שלושה מבני משפחת ויינטרוב מצאו את מותם תוך שנתיים מסוייטות. "נשארנו אבא שלי, אני האחות הבכורה, בעלי אחי ואחותי". מציינת ערגה. אבל זה לא היה הסוף. בינתיים עמוס, האח הצעיר, ביקש להתגייס לשירות קרבי: "הוא ביקש מאבא שלי שיחתום לו לשרת כלוחם למרות שהוא ממשפחה שכולה.", מספרת ערגה. "אבא שלי לא רצה למנוע ממנו מה שהוא רוצה. הבטיחו לאבא שלי שהוא ישאר מדריך בבית ספר לשיריון. אחר כך יצא להיות מ"פ. הגיע מועד שחרורו וביקשו ממנו לחתום לעוד 3 חודשים והוא הסכים."

ואז הגיעה בשורה קשה נוספת "שלוש שנים לאחר מות עינת, נפל עמוס במלחמת יום הכיפורים, בה נלחם בתפקיד מ"פ טנקים בגדוד 79. נשארנו משפחה קטנטונת אחרי שהיינו משפחה גדולה. לא חשבנו שזה יכול לקרות לנו פעמיים". 

עמוס ויינטרוב

קשה לתפוס את סמיכות המאורעות הקשים שפקדו את משפחת ויינטרוב. קשה מאוד גם להאזין לערגה מספרת על כל האסונות הללו ולחשוב על המסע המפרך שהעבירו אותה החיים. ערגה נזכרת בימים הקשים של חורף שנת 1973, בהם לא ידעה מה עלה בגורלו של אחיה: "הסתובבנו כמו סהרורים כי לא שמענו מעמוס והיינו למודי אסונות. למרות שהוא נהרג ביום הראשון של המלחמה, מוקדם מאוד, במשך חמישה חודשים לא ידענו איפה הוא. המשכנו לשלוח לו חבילות מבלי לדעת אם קיבל אותן", היא מספרת בצער. 

כשעמוס נפל הייתה ערגה אמא לשתי ילדות. למרות המצב המשפחתי והאבל הכבד שלא ניתן לתאר אותו במילים, היא יצאה לעבוד – הולכת ובוכה לדבריה. "התפרקתי. ניסיתי לשמור על שגרה למרות שעברנו גיהנום. ניסו להגיד לי שכולם מחכים וכולם מודאגים ואני זוכרת שאמרו לי אפילו מה את היסטרית. מאוד עזרו לנו באותה תקופה בקיבוץ ועברנו בבתי חולים וחיפשנו וראיינו פצועים כי לא ידענו מה קורה. היינו בקשר עם כל המשפחות פה באיזור. גם עם משפחות של נעדרים באזור. היינו נפגשים איתם ומחפשים יחד. הרגשנו שהקהילה בקיבוץ תומכת בנו". 

במשך כל ימי מלחמת יום הכיפורים כולם היו שקועים בעצב ובצרות שלהם ומסביב לא ידעו כלום. "דיברו ברדיו ואמרו חורבן בית שלישי. החיים בקיבוץ נמשכו. אני חושבת שאבא שלי כבר ידע באיזשהו שלב, בתוך תוכו, שעמוס לא יחזור. בכל זאת חמישה חודשים לא שמענו ממנו. מזכיר הקיבוץ מאוד עזר. רצינו לפגוש את החברים של עמוס, אני זוכרת שכתבתי כל מה שהם סיפרו. הוא היה ביישן נורא ולכן הייתי צמאה למידע. זו הייתה תקופה קשה לכולם". 

דבר 12 במרץ 1974
הודעה על מותו של עמוס, רק כ-5 חודשים לאחר נפילתו בעיתון דבר, 12 במרץ 1974. מתוך אוסף העיתונות בספרייה הלאומית.

את האופטימיות, השמירה על השפיות וההיאחזות בחיים מייחסת ערגה קודם כל לבן זוגה, אליושה ז"ל. "החיים יותר חזקים מהכל. היה לי בן זוג שתמיד תמך בי ועזר, למרות שעבר בעצמו הרבה טרגדיות". בשנת 2007, בתאונת עבודה נקטעה זרועו הימנית של אליושה. לאחר תקופה של שיקום, חזר אליושה לתפקידו במחצבה, ועבד בה עד שנת 2014. הוא נפטר בשנת 2022. "אליושה היה אדם חזק", נזכרת ערגה. "הוא היה עמוד התווך של כולנו, תמך באבא שלי. וגם בילדים היתומים של אחי שנהרג." במהלך המלחמה עצמה ילדיה של ערגה היו בבית ילדים. "כולם התחשבו ועזרו בקיבוץ, ניסו לתמוך ולהושיט יד. האמת היא שמעולם לא חשבנו שיש לנו איזשהם זכויות יתר בגלל מה שעברנו כי כך גדלנו – לכולם קשה", מודה ערגה במה שככל הנראה קשה מאוד לקבל ולהבין לאור סמיכות האירועים וגודל האסון. 

"השכול מלווה אותנו כל הזמן. אין יום ואין דקה שהם לא ברקע ולא קיימים בחשיבה ובתודעה, מה היה אם שלמה ועמוס היו בחיים. זה כל הזמן ישנו. כששלמה נהרג אבא אמר, טוב שאמא לא הייתה כבר כאן ולא ראתה את זה. ואחרי שלוש שנים עמוס נהרג. לא ברור לי איך אבא עבר את זה בכלל". במהלך המלחמה עצמה ערגה המשיכה לעבוד בבית הילדים וכך הוסיפה לעבוד 20 שנה בחינוך. בשנים האחרונות עבדה בגזברות הקיבוץ. למרות הכל היא מאמינה שגידלה משפחה מאושרת. 

אליושה וערגה עם הנכדים
אליושה וערגה עם הנכדים, מתוך אלבום פרטי.

בסרט קצר שעשתה העיתונאית תמר אלמוג על המשפחה, מתארת בתה של ערגה את הרגע בו שמעה שמדברים על משפחתה בקיבוץ. היא שמעה שיש משפחה בקיבוץ ש"הכל קורה להם" וקוראים להם משפחת איוב. למרבה הצער, היא לא הבינה שמדובר במשפחתה שלה כי הוריה נאבקו לשמור על שגרה, אופטימיות ושמחה, וידעו לצד רגעים איומים של משברים גדולים גם רגעי אושר. זו התפישה אותה ניסו להנחיל לילדיהם. היא הצטערה לשמוע שמדובר על משפחתה שלה. 

"בשנה האחרונה אני קצת מקבלת עזרה ממשרד הביטחון אבל זה קרה רק עכשיו כשהייתי מאושפזת. תמיד הסתדרתי בכוחות עצמי" מספרת ערגה, שניתן היה לצפות שתקבל תמיכה וסיוע צמוד לאחר המחיר הכבד ששילמה משפחתה למען ההגנה על מדינת ישראל. בחוסר נעימות שניכר בקולה היא מציינת מספר עניינים בירוקרטיים עמם התמודדו היא ואחותה והלב נחמץ לשמע התלאות שעוברות שתיהן גם בבגרותן. "לי ולאחותי נולדו ילדים ונכדים. לשלמה יש משפחה והילדים שלו הם לתפארת. כולם דוקטורים. אנשים משכמם ומעלה. הילדים שלי למרות הכל אומרים שגידלנו משפחה שמחה ומאושרת באמת. היום יש לי ארבעה ילדים, הילדים שלי התגייסו. הבן שלי היה בסיירת נח"ל, היה בלבנון, היום הוא ד"ר ואיש מדע וזה היה לי לא פשוט. אני 'רק' אחות שכולה אז לא היה לי בכלל איזשהו חלק בהחלטה בעניין הגיוס שלו, והאמת שלא עלה על דעתי שאכתיב לו מה לעשות" היא מודה. ובכל זאת איך קרה ואיך קורה עדיין שהחיטה צמחה שוב, ומשפחת ויינטרוב -ברנע, המשיכה וצמחה ושרדה למרות סדרת האסונות הבלתי נתפסת שפקדה אותם? "בסך הכל בחרתי בחיים" אומרת ערגה, "נשארו לי הרבה זכרונות. אני מדברת על האחים שלי בכל הזדמנות שיש לי, וזה מה שמחזיק אותם איתי. אני רוצה להמשיך לדבר עליהם ורוצה להמשיך לספר את הסיפור שלנו, כך שהם ישארו איתי וכדי לעזור לכל מי שמתמודד עם כאב ושכול כבד".

כתבה של תמר אלמוג לוי ששודרה בערוץ הראשון ב-2013 אודות המשפחה.

"למעננו היה הקרבן": ילדי בן שמן זוכרים את הרוגי השיירה שפרצה את המצור עבורם

ב-14 בדצמבר 1947 יצאה שיירה צבאית לכיוון כפר הנוער בן שמן הנצור. התוצאה הטרגית מונצחת בעלון פנימי שכתבו הילדים והילדות, חניכי הכפר, לזכרם של שלוש עשרה הצעירים שנהרגו כדי להגן עליהם.

נערים מתאמנים בנשק בעת המצור על בן שמן, 1947. מתוך ארכיון כפר הנוער בן שמן (סימול IL-BSYV-001-13-0801-01)

חודשים ספורים לפני ההכרזה הרשמית על הקמת המדינה, בסופה של שנת 1947, כפר הנוער בן שמן היה מובלעת מבודדת בין יישובים וערים ערביות. תכנית החלוקה של האו"ם הותירה את כפר הנוער הקטנטן מחוץ לגבולות המדינה היהודית המיועדת ובן רגע, החל מה-30 בנובמבר 1947, עברו אנשי הצוות, מעט המתנדבים וכל התלמידים שגרו בו לחיות תחת מצור. 

 

הביצורים בעת המצור על בן שמן, מתוך ארכיון כפר הנוער בן שמן (סימול IL-BSYV-001-13-0801-01)

המצב היה עדין – ההתיישבות הקטנה, שכללה את כפר הנוער ואת כפר בן שמן הצמוד לו, הייתה כמעט חסרת אונים. כוח האדם היה קטן, וכחלק מתפקידם טיפלו בילדים קטנים – חניכי הכיתות הנמוכות, כך שהאחריות על כתפיהם הייתה גדולה. מצבורי הנשק היו מדולדלים לאחר מספר פשיטות של הבריטים על המקום, ומעל כל זאת – הם ישבו בנקודה אסטרטגית חשובה. בן שמן היה טריז יהודי בין הערים הערביות הגדולות לוד ורמאללה, והוא היה גם היישוב היהודי הקרוב ביותר לשדה התעופה הבינלאומי שבלוד.

לאור כל הנ"ל הוחלט במטה המרכזי בתל אביב לארגן שיירות אספקה שיפרצו את המצור ויבטיחו את עמידתו האיתנה של הכפר. השיירות הביאו איתן תגבורת לוחמים שהתנדבו להצטרף להגנת המקום, מזון וציוד רפואי. 

 

מפרקים אספקה בבן שמן הנצורה, 1947. מתוך ארכיון כפר הנוער בן שמן (סימול IL-BSYV-001-13-0801-01)

בתחילת דצמבר יצאו מספר שיירות דרך העיר לוד אבל ערביי לוד חיכו לתקוף אותן ולוחמי השיירות נמלטו בעור שיניהם ממש או שנפגעו קשה. באחת מהן אף נשרפו ארבעה יהודים למוות בתוך מכוניתם. 

השיירה האחרונה יצאה לדרך ב-14 בדצמבר. אך הפעם הוחלט להשתמש במסלול "עוקף לוד" – דרך ארוכה יותר שנקראה בזמנו "דרך המחצבות" (היום זהו המקום בו עובר כביש 444). הדרך עברה בכפרים הערביים קולה ודיר טאריף ודרך מחנה בית נבאלא, בו חנה כוח של הלגיון הערבי. 

השיירה יצאה מפתח תקווה בשעה 14:30. תקלות בשניים מהרכבים הביאו לעיכובים והאטה בנסיעה וכשהשיירה הגיעה לבסוף למחנה הלגיון הערבי בבית נבאלא, פתחו עליהם הלגיונרים הערבים באש. כלי הרכב הראשונים עברו למהירות מקסימלית והספיקו לחלוף על פני היורים בלי שנפגעו קשה, אבל שני רכבי המאסף נפגעו ונעצרו. אלא שהלגיונרים לא הסתפקו בכך, הם ניגשו לרכבים תוך שהם ממשיכים לירות לעבר הגופות שנערמו בהם – מוודאים שכל אחד ואחד מהלוחמים אכן נהרג. 

13 מלוחמי השיירה נרצחו. רק שניים, חיים קמחי ויורם גולדמן, יצאו חיים מהתופת הזו, כשהם מציגים את עצמם כמתים. 

"כשניסיתי קצת להתרומם", סיפר חיים קמחי לכתבים שראיינו אותו אחרי אותו יום נורא, כשהוא עדיין לבוש במדים רוויי דם ושיערו פרוע, "ראיתי חייל בתלבושת הליגיון הערבי שכיוון אלי את רובהו. בו ברגע נשמעו קריאות "ארגע" והחיילים הסתלקו".

בינתיים הגיעו לבן שמן הרכבים הראשונים, ורק אז, כשהתאספו כולם בכפר הבינו את התוצאה הטרגית במלואה. הציפייה הנלהבת לחדשות מבחוץ ולאספקה טרייה הוחלפה באבל עמוק, שתובל בנקיפות  אשמה – הן עבורנו מתו הצעירים המצוינים האלה, בגללנו יצאו למסע המסוכן הזה אשר ממנו לא שבו. 

אחת השיירות שהגיעו לבן שמן, מתוך ארכיון כפר הנוער בן שמן (סימול IL-BSYV-001-13-0801-01)

הלב כאב כשלמדו לעומק מי היו אותם לוחמים שנהרגו: אברהם בר-עם היה מפקד השיירה, ואחד משלוש עשרה ההרוגים. הוא השאיר אחריו אישה צעירה ותינוק שעדיין לא מלאה לו שנה. חיים גולדקורן היה רחב לב ונהג לסייע לשכנותיו המבוגרות. משה דולגין היה אחד מחברי הגדנ"ע האחראיים והמדויקים ביותר שמפקדיו זכרו. חנן וולף תכנן לנסוע לארצות הברית כדי להשתלם במכונאות. ישעיהו זלץ סיים קורס מ"כים כבר בגיל 17 ונלחם עד לרגעיו האחרונים, גם כשהוא פצוע קשה. שמחה טנצמן היה מתאבק מוכשר שזכה בפרסים. יצחק ליברמן כתב יומן ושירים כששרת בחיל האוויר הבריטי. אריה פוחצבסקי היה ימאי נועז. מיכאל פילכנפלד חלם להיות רופא. גדליהו רוגצבסקי היה המפרנס העיקרי של שני הוריו. אהרון רודיק ברח מהכיבוש הגרמני בטרנסניסטריה. משה שוארצקכל מסר זה לא מכבר את בחינת הגמר שלו לתואר מהנדס רדיו בבריטניה, וזאב שטאל הגיע ארצה בעליית הנוער והיה חניך לשעבר בבן שמן. 

מתוך עלון הזיכרון שהוציאו ילדי בן שמן לזכרם של הרוגי השיירה, מתוך ארכיון כפר הנוער בן שמן (סימול IL-BSYV-001-08-01-01)

הנהגת היישוב היהודי סערה. הם הטילו את האשמה על הבריטים, שעדיין היו בסביבה ופיקחו על הלגיון הערבי, לכאורה. אבל השמצות שקריות נגד חברי השיירה כאילו שתקפו את מחנה בית נבאלא ברימוני יד הספיקו לבריטים כדי למשוך את ידיהם מכל הסיפור.

זאת הייתה השיירה האחרונה שיצאה לבן שמן. הבריטים ליוו שיירות יוצאות שפינו את הילדים הקטנים יותר וחלק מהמורים. האספקה הגיעה בהמשך בטיסות מסמרות שיער.

אבל בן שמן, לפני הכל, היה מוסד חינוכי, ששם בראש מעייניו את הדאגה לרווחתם הנפשית של תלמידיו. המורים שנשארו במקום לא נתנו לאבל ולאשמה להישאר באוויר. הם עודדו את הילדים (רובם ניצולי או יתומי שואה) לכתוב עלון זיכרון, כאקט מעשי לזכרם של הנופלים, אבל גם כדי שיהיה להם מקום בו יוכלו לספר על תחושותיהם הקשות, ולשמוע על אלה של חבריהם. 

פינוי החניכים הצעירים יותר, מתוך ארכיון כפר הנוער בן שמן (סימול IL-BSYV-001-13-0801-01)

בארכיון בן שמן שמורים היום, מלבד דפים מודפסים השייכים לעלון הסופי, גם הדפים שהגישו הילדים להדפסה – כתובים בכתב יד, חלקם ברורים יותר וחלקם פחות, אבל כולם נוגעים ללב עד מאד. 

כתבי היד של הילדים, כתובים מעמקי ליבם, מתוך ארכיון כפר הנוער בן שמן (סימול IL-BSYV-001-08-01-01)

הם מתארים במילים יפות להפליא, בפרוזה או בשירה, את השגרה העליזה שנקטעה באחת, את האבל שירד על הכפר ואת ההבנה שחדרה ללבבות של כולם: יש לנו תפקיד, אנחנו צריכים להיות ראויים לקרבן הזה. 

בפתח הדבר הפותח את עלון הזיכרון, פונה אחד מאנשי הצוות למשפחותיהם של הנופלים:

"אולם עד מעמקי נפשם הרגישו הילדים, כי חברים יקרים אשר יצאו להגן עלינו ולהביא לנו לחם לאכול, נפלו חלל בדרכם אלינו. ושאלנו את עצמנו, איכה ניתן ביטוי לכאב. כי מי כמונו יודע, שאין בידי אף אחד לנחם באבוד היקר מכל. ואך זאת רצינו שתדעו אתם, משפחותיהם של אלו אשר למעננו נפלו: כי זוכרים אנו, כי יודעים אנו, שלמעננו היה הקרבן, כי מרכינים אנו את ראשנו דומם בכאב ובזעזוע אלם". 

והחיים גם הם תרמו את חלקם. הם נשארו, ובן שמן לא נפלה. מגיניה החזיקו מעמד עד יולי 48', אז הוסר המצור עם כיבוש לוד ורמלה ע"י צה"ל.

הפריטים המופיעים בכתבה שמורים בארכיון כפר הנוער בן שמן וזמינים במסגרת שיתוף פעולה בין הארכיון, משרד המורשת והספרייה הלאומית של ישראל.

הסיפור על ציפציף, הנסיך הקטן מפלוגה ב'

לֹא יִרְאֶה עוֹד כִּבְשָׂה שֶׁאוֹכֶלֶת פֶּרַח: 50 שנה אחרי שנכתב, מצאנו סיפור קצר של יהונתן גפן ששופך מעט אור על תעלומת זהותו של "הנסיך הקטן"

יהונתן גפן הנער. מתוך ארכיון מושב נהלל, פרויקט רא"י

פָּגַשְׁתִּי אוֹתוֹ בְּלֵב הַמִּדְבָּר
יָפָה שְׁקִיעַת שֶׁמֶשׁ לְלֵב עָצוּב
צִיַּרְתִּי לוֹ עֵץ וְכִבְשָׂה עַל נְיָר
וְהוּא הִבְטִיחַ לִי שֶׁיָּשׁוּב

הַנָּסִיךְ הַקָּטָן מִפְּלֻגָּה ב'
לֹא יִרְאֶה עוֹד כִּבְשָׂה שֶׁאוֹכֶלֶת פֶּרַח
וְכָל שׁוֹשָׁנָיו הֵן קוֹצִים כָּעֵת
וְלִבּוֹ הַקָּטָן קָפָא כַּקֶּרַח

וְאִם אֵי פַּעַם תַּגִּיעוּ לְכָאן
תֵּדְעוּ שֶׁכָּאן הוּא חֶרֶשׁ צָנַח
וְקוֹל הַנְּפִילָה מֵעוֹלָם לֹא נִשְׁמַע
בִּגְלַל הַחוֹל הָרַךְ

וְהָיָה אִם יוֹפִיעַ שָׁם יֶלֶד קָטָן
שֶׁפָּנָיו שׁוֹתְקוֹת וְשֵׂעָר לוֹ זָהָב
תֵּדְעוּ שֶׁזֶּה הוּא וְהוֹשִׁיטוּ לוֹ יָד
וְלַטְּפוּ אֶת אֲבַק הַמִּדְבָּר מֵעֵינָיו

וְאָז תַּעֲשׂוּ עִמִּי חֶסֶד קָטָן
כִּתְבוּ נָא מַהֵר לְכָל אִמּוֹתֵינוּ
שֶׁיִּרְוַח לָהֶן קְצָת וְיָפוּג צַעֲרָן
הַנָּסִיךְ הַקָּטָן חָזַר אֵלֵינוּ

הַנָּסִיךְ הַקָּטָן מִפְּלֻגָּה ב'
לֹא יִרְאֶה עוֹד כִּבְשָׂה שֶׁאוֹכֶלֶת פֶּרַח
וְכָל שׁוֹשָׁנָיו מִתְיַפְּחוֹת כָּעֵת
כִּי לִבּוֹ הַקָּטָן קָפָא כְּקֶרַח

פָּגַשְׁתִּי אוֹתוֹ בְּלֵב הַמִּדְבָּר…

(הנסיך הקטן, מילים: יהונתן גפן, לחן: שם טוב לוי)

 

"הנסיך הקטן מפלוגה ב'" הוא אחד השירים האהובים והנוגים ביותר בזמר העברי. ולמרות ההתרעמות של מחברו, יהונתן גפן – שהדגיש ששיריו נכתבו לחיים ולא למתים, והיה מעדיף שהשיר יושר בכל יום, או ביום האהבה למשל – הוא גם מהשירים המושמעים ביותר בכל יום זיכרון. גפן לקח קלאסיקה עולמית ונטע אותה במציאות הישראלית העצובה באופן שמעורר הזדהות בכל אחד מאיתנו. השאלה שנותרה בלב השומעים מאז פרסום השיר המולחן בשנת 1975 ועד היום היא מיהו אותו נסיך קטן. מה היה שמו, ואיך נראו פניו?

היו לו עינים כחולות. לא, אפורות. אפור-כחול, כחול-אפור. כשהוא היה צוחק… הוא היה צוחק? כן, הוא היה צוחק. הוא היה חי. מה שבטוח זה שהן לא היו חומות, העינים. חומות הייתי זוכר. או אפור או כחול. אמא שלו, השכולה, לה יש עינים לבנות. זה מוזר, אשה יפה, לא זקנה, עם עינים לבנות.

(מתוך "ציפציף", סיפור שפרסם יהונתן גפן במעריב באפריל 1972)

 

סליחה על הספוילר, אבל גם בסוף הכתבה הזאת זהותו של הנסיך הקטן מפלוגה ב' תישאר עלומה. מה שכן, נוכל להציע לכם סיפור קצר – ספק בדוי, ספק אמיתי (ככל הנראה גם וגם) – שפרסם גפן לפני חמישים שנה ושופך מעט אור על התעלומה המסקרנת. מדובר בסיפור בשם ציפציף, שכתב גפן במסגרת טורו הקבוע בעיתון מעריב ב-21 באפריל 1972, שנה וחצי לפני מלחמת יום הכיפורים שבה איבד חברים רבים.

אבל גם ציפציף לא הפיג לגמרי את המסתורין. רק בזכות טור שכתב גפן 35 שנה לאחר מכן, באוגוסט 2007, גם הוא במעריב, למדנו שציפציף היה כינויו של חייל כחוש ששירת עם גפן בפלוגה ונהרג מאש כוחותינו באחד מאימוני הקיץ. בזכות הטור המאוחר הצלחנו לקשור בין ציפציף ובין הנסיך הקטן מפלוגה ב', גיבור שירו של גפן. ציפציף, מתברר, הוא הוא הנסיך.

ציפציף, הסיפור המקורי של יהונתן גפן שהתפרסם בעיתון מעריב, 21 באפריל 1972

הסיפור ציפציף קשה לקריאה, ולכן ניסינו לסכם עבורכם את עיקרו. הסיפור נפתח בהאשמה המוטחת אל מיכה הקצין. לא ברור מיהו המאשים, ייתכן שזו אימו של ציפציף: "אני רוצה אותו בחזרה. למה לקחתם אותו?". למיכה אין תשובה מלבד "לא לקחנו אותו. הוא היה גיבור. הוא מת על ראש הגבעה".

בביתו של ציפציף נפתחת תערוכה שלא נגמרת לעולם: "תמונות מהטירונות ומהצניחה הראשונה. הכומתה שלו תלויה על הקיר, מעל הפסנתר". המספר מתרגז על כך שציפציף, שעכשיו נחשב לגיבור, לא היה בחייו אלא בחור צעיר שכתב שירים ולא התאים לחיי הצבא. "אילו הם ידעו כמה מגוחך נראה עם הכומתה הענקית הזאת שכיסתה לו את האזניים – בודאי היו מורידים אותה מזמן. אבל הם לא יודעים. לא אומרים להם שום דבר, רק הוא היה גיבור הוא היה גיבור הוא היה גיבור".

המסר הזה שציפציף היה גיבור הסתדר היטב עם מה שהאמינו וקיוו הוריו של ציפציף הצנום לפני גיוסו: "אחרי הצבא הוא יהיה גבר!" אמרו הוריו זה לזו. "הצבא יעשה ממנו בן אדם". "הוא יכיר אנשים". "הוא יצא עם בחורות". "הוא ילמד סדר ומשמעת". "הוא יחזור איש". "בן אדם". "גבר".

בסיפור של גפן נהרג ציפציף בקרב יחד עם חבריו: "כולם נפלו על תל אבו-חרא. גבעה מטורשת ברמה". גופתו של ציפציף לא אותרה, ולכן חבריו חולמים שברח לארגנטינה או ברזיל, ושהוא חי, רחוק מהמלחמה: "יושב מול מדורה קטנה, בלי אצבעות ובלי דיסקית, משכל רגליו ומביט בגחלים".

הסיפור מסתיים כשאקים רוזנבלאט, חייל מפלוגה ב', היחיד מהחבורה שנותר בחיים, אוזר אומץ לטלפן לאימו של ציפציף ומגלה שהמשפחה עזבה את ביתה והיגרה לדרום אמריקה. והסיפור נחתם בתקווה עמומה, מרירה ופנטסטית: "לדרום אמריקה? חשב אקים. אז אולי הוא עוד חי. אולי מצאו אותו. אולי הוא כתב מכתב ואמר: אני כאן, תקטפו קצת שסק ותבואו. גרבים לא צריך. יש לי מספיק, רק תבואו".

בסיפור של גפן אנחנו מקבלים כמה פרטים ביוגרפיים על ציפציף, אך מרביתם כנראה רק מטשטשים את זהותו האמיתית. השם שניתן לציפציף בסיפור הוא אהרון (רוני) אלקלעי, וצוין שגדל בהרצליה. לא מצאנו תיעוד באתר יזכור על חלל בשם זה.

טוראי 956707 אהרון אלקלעי (ציפציף) היה ילד שהתגייס לצבא. מכנסי העבודה היו תלויים עליו כשק וכל חולצה מנומרת נראתה עליו כשמלת ערב ארוכה. תמיד היה טורח ומהדק את הבגדים לגופו בחגורות, חבלים, חוטי ברזל וכל שבא לידו. עד שמצא באפסנאות קסדה שלא תסתיר את עיניו, התחילה המלחמה. ילד תמים. פעם כמעט נהרג באימונים כשהאמין שלתותח ללא רתע באמת אין רתע.

(קטע נוסף מתוך "ציפציף", הסיפור שפרסם יהונתן גפן במעריב באפריל 1972)

 

חזרה לחיים האמיתיים: את החייל ציפציף פגש גפן בשירותו הצבאי. בטור המאוחר משנת 2007 סיפר כי ציפציף, שנקרא כך משום קומתו הנמוכה, "היה ילד קטן שכותב שירים ומתעלף אחרי ריצה של 200 מטר". אותו, את החלל שלא התאים לצבא הקשוח, ליהק גפן בדמותו של הנסיך הקטן, גיבור ספר הילדים האהוב של הסופר והטייס הצרפתי אנטואן דה סנט-אכזופרי.

השיר "הנסיך הקטן", שלימים יהפוך לקלאסיקה, התפרסם אף הוא בטור של גפן במעריב, כשנתיים לאחר שפורסם הסיפור ציפציף. בטור הזה נתקל המוזיקאי שם טוב לוי, והשיר תפס לו את העין ואת הלב. לוי הלחין את השיר וצירף אותו לאלבומה הראשון והיחידי של להקת "קצת אחרת", שיצא בשנת 1975.

את הטור שבו פורסם לראשונה השיר "הנסיך הקטן" לא הצלחנו לאתר. לדברי גפן, הוא התפרסם לאחר מלחמת יום הכיפורים. אבל במהלך החיפושים אחרי השיר גילינו את הסיפור שקדם לשיר. הסיפור על ציפציף.

מכיוון שהסיפור ציפציף קרוב יותר לכאב הנפילה והושפע מההלם שהותיר, נעדר ממנו לחלוטין טון ההשלמה שאפשר לזהות בשיר "הנסיך הקטן".

כששאלנו את גפן אם יסכים לשתף אותנו בזהות הנופל ששימש השראה לשירו, כתב לנו רק שהוא "מעדיף שלא לנקוב בשמו של החייל". אך גם אם היה נודע לנו שמו, והיינו יכולים לראות את פניו של הנסיך הקטן מפלוגה ב' – הצעיר הרגיש והתמים שהלך מאיתנו לפני חמישים שנה לא יראה עוד כבשה שאוכלת פרח. וגם, לפי הסיפור שכתב גפן מייד לאחר נפילת חברו, לא יכתוב עוד שירים.

"עקדת יצחק" הפרטית של נעמי שמר

"לא נשכח כי הונף הסכין": השיר המרגש שכתבה נעמי שמר על חבר המשפחה יצחק (אקי) ארצי ז"ל, שמקום קבורתו לא נודע

נעמי שמר ויצחק (אקי) ארצי ז"ל. ברקע מילות השיר "עקדת יצחק" בכתב ידה של שמר

יום שישי, 1 בדצמבר 1967. הטייס אקי ארצי והנווט אלחנן רז נשלחים לתעלת סואץ לצלם בסיס טילים מצרי שנבנה באזור. הם מזהים את המטרה, מצלמים ומתכוונים לשוב ארצה, אך אש תותחים מצרית מפילה את מטוסם. המטוס צולל אל מימי המפרץ בשטח מצרי.

כותרות העיתונים מדווחות על "החיפושים" אחר השניים. אך החיפושים יימשכו עשרות שנים ללא תוצאות, והשניים יוגדרו חללי צה"ל שמקום קבורתם לא נודע.

"דבר". 3 בדצמבר 1967

אלחנן רז הניח אישה בהריונה, ולאחר נפילתו נולד לו בן.

אלחנן רז ז"ל

יצחק (אקי) ארצי הותיר אחריו אישה ושתי בנות, הקטנה בת שנה וחצי. יהי זכרם ברוך.

יצחק (אקי) ארצי ז"ל. כריכת הספר "נעדר-חלל" שכתבה אלמנתו, יעל ארצי

את אקי ארצי הכירה נעמי שמר היטב. אותו ואת משפחתו. וכשהיא שומעת את החדשות על לכתו של אקי, היא כותבת את אחד משיריה המרגשים ביותר – "עקדת יצחק":

קח את בנך
את יחידך אשר אהבת
קח את יצחק
והעלהו לעולה
על אחד ההרים
במקום אשר אומר אליך
והעלהו לעולה
על אחד ההרים בארץ מוריה

ומכל ההרים שבארץ הזאת
תעלה צעקה גדולה:
הנה האש והנה העצים
והינהו השה לעולה
ריבונו של עולם המלא רחמים
אל הנער ידך אל תשלח
אל הנער ידך אל תשלח –

גם אם שבע נחיה ונזקין
לא נשכח כי הונף הסכין
לא נשכח את בנך
את יחידך אשר אהבנו
לא נשכח את יצחק

מילות השיר "עקדת יצחק" בכתב ידה של שמר. מתוך ארכיון נעמי שמר, הספרייה הלאומית

את השיר, בלחן שכתבה שמר, הכניסה המשוררת לתקליט הבכורה שלה כזמרת. על־פי עדותה, זהו השיר שאהבה יותר מכל שיר אחר באלבום.

"זכור לי שהשיר גרם לי לבכי בכל פעם ששמעתי אותו, וגם היום הוא מרגש אותי מאוד", מספרת לנו ללי שמר, בתה של נעמי. "סיפור העקדה כמעט כפי שהוא מופיע בתנ"ך, עם הזעקה 'לא נשכח כי הונף הסכין', מייצג את החיים הצעירים שאבדו. הבנתי את השכול הזה גם כילדה אחרי מלחמת ששת הימים. בסביבתנו החברתית (לא המשפחתית) היה שכול, ולאו דווקא אותה אופוריה שאוהבים לתאר ביחס לאותה תקופה".

ובאמת, גם נעמי שמר עצמה העידה במכתב שכתבה לאימה רבקה ספיר על הדמעות שזולגות מעיני בתה הנערה ללי כאשר היא שומעת את השיר:

ללי נהדרת, יפהפיה ומצודדת לב בעדינותה וברגישותה. השיר החדש שלי, "עקדת יצחק" מעורר אותה לבכי באופן קבוע. (כתבתי אותו אחרי האסון של אקי ארצי, אבל אני הוגה בו כבר זמן רב).

נעמי שמר כותבת לאימה, 19 בדצמבר 1967. מתוך ארכיון נעמי שמר, הספרייה הלאומית

אחד ממקורות ההשראה הבולטים והמוכרים בכתיבתה של נעמי שמר הוא הטקסט המקראי. והשיר "עקדת יצחק" היה בין ראשוני שיריה שבהם שיבצה טקסטים מהמקורות והעבירה דרכם מסר אישי. מילות השיר כמעט זהות לטקסט המקראי, רק שבניגוד למסופר בספר בראשית, הפעם הונף הסכין על יצחק.

 

לקריאה נוספת

על הדבש ועל העוקץ : נעמי שמר, סיפור חיים / מוטי זעירא